Hän ottaa pois, mutta mitä?

Television alkuajoilta on varmaan tuttu mainos: XX räjäyttää lian. Oli myös pyykinpesuaine, joka liat irti kisko! Tässä on pari esimerkkiä, jotka kertovat mainoksenomaisesti mitä nämä aineet tekevät ja varmasti on myös testattu onko asia niinkuin on luvattu.  Meillä on arkielämässä käsitteitä, jotka ottavat jotakin pois. Monella on tilanne sellainen, että vouti käy kukkarolla säännöllisesti, mutta jättää hiukan itselle. Silloin ja tällöin tulee julkisuuteen kaikenlaiset pelit ja automaatit, jotka tahtovat ottaa omansa ja niillä ei ole määrätty mitään pesämunaa, johon ei saa koskea. Erinomainen ja kansaa helpottava keksintö on ollut laittaa maksupääte peliautomaattiin. Eikä siinäkään taida olla rajoitinta, että tähän asti eikä pitemmälle. Nyt on otettu armeijasta mallia. Siellä oli tapana tehdä mallisuoritus tyyliin: Komennan itse itseäni ja näytän. Nyt meillä on ainakin kaksi alaa, jossa sanotaan: Valvon itse itseäni ja käytän! Ne ovat pelit ja alkoholipitoiset aineet.

Johannes Kastaja osoitti kädellään Jeesusta ja sanoi: Katso! Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin! Mitä hän sillä sanalla oikein tarkoitti? Emme ehkä käsitä koko asiaa ilman jotain selittävää sanaa lisäksi. Onko se samaa mikä tapahtui Intiassa? Sanotaan, että kastijakolaitos on kumottu, mutta mikä muuttui? Onko se niinkuin kieltolaki, jonka piti lopettaa alkoholin käyttö tyystin? Vai onko se niinkuin nykyisin laaditaan kaikenlaisia takuu-lakeja, jotka ratkaisevat ongelmat? Mitä se on, kun jotain otetaan pois? Onko se niinkuin otetaan ajokortti pois, niin ajotaito loppuu kuin seinään?

Ottaa pois maailman synnin….rangaistuksen? Onko niin, että synnin tekeminen on tullut vapaaksi, kun rangaistus on kärsitty?

Ottaa pois maailman synnin….eikä ihminen ole enää syntinen?

Ottaa pois maailman synnin…paheksuttavuuden? Ja näin on  armo saavuttanut huippunsa?

Ottaa pois maailman synnin…himon? Joka merkitsee Kristuksen rakkauden voittavan synnin rakkauden! Synti on siis edelleen rangaistuksen alaista, koska siitä seuraa kuolema. Synti on edelleen ihmisessä, koska emme pääse lihastamme kokonaan eroon tässä ajassa. Synnin tuoma ilo ja nautinto häviää sille, mitä syntinen saa kohdatessaan armahtavan Jeesuksen.

Karitsa ei varasta rahojamme! Karitsa ei laita meitä käyttäytymään sopimattomasti! Karitsa ei laita meitä vilauttelemaan mitään! Karitsa ei vaadi osinkojen kasvattamista keinolla millä hyvänsä. Karitsa ei käske ottamaan köyhältä leipää suusta! Hän sanoo: Lähimmäistäsi niinkuin itseääsi! Siinä olisi Joulun sanomaa! Ei niin, että annan lahjoja, koska tiedän itse saavani.

  1. Hyvää Joulua Lauri ja Arille myös erikseen.

    Arille voisi näin Joulun alle antaa teologisen joulupähkinän pohdittavaksi.
    Kysymys: Mitä eroa on synnin tekemisellä ja synnissä olemisella. (Raamattu erottaa nuo kaksi toisistaan selkeästi.)
    Syntihän tarkoittaa vapaasti käännettynä Hebr. ”Väärässä olemista” (TAI: ”harhaan osumista” tai ”kohteeseen osumattomuutta”tai ”ohi ampumista”)

    Mikä ero siis on synnin tekemisellä ja synnissä olemisella? Mitä Paavali tarkoittaa, kun sanoo, että synti ”asuu” minussa. (Room.7:17) (Kreikan. Verb.”asuu” = ”olla sisällä”) ja vielä voisi kysymkseen asettaa lisäpohdinnan; mitä tarkoittaa, kun sanotaan;”Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin” Tuossa ”synti” on yksikkö, ei siis eritellä sanaa, ”syntejä”, vaan puhutaan yhdestä ”synnistä.” ?

  2. Ismo Malinen jatketaampa Paavalin sanomaa Room.8 puolelle eli :

    1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
    2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
    3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
    4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
    5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
    6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
    7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
    8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.

    Siis kun liha hallitsee ihmistä ei voi olla otollinen Jumalalle eli tämä tarkoittaa selkeästi ellei ole hengen voimaa millä kuolettaa lihan teot niin ei ole Jumalalle otollinen vaan elää valheessa kun uskoo olevansa Jumalan lapsi.

    Mielen uudistus on juuri kun vanha opittu lihan mieli muutetaan Jumalan tahdon mukaiseksi ja näin elämäkin muuttuu siihen.

  3. Ismo Malinen siis oletko nyt sitten siitäkin samaa mieltä että Jeesuksen seuraaja elää niinkuin Jeesus opettaa, rakastaa vihollisiaankin?

    Nyt varmaankin ollaan samaa mieltä ettei Jeesuksen seuraaja voi vainota ketään, tuomita ketään, lyödä ketään, tappaa ketään, jne…

    Siis moisia tehneet eivät todellakaan ole Jeesuksen seuraajia, eihän heitä kuljeta henki vaan liha.

  4. Juu olen samaa mieltä, tosin Kristitty ihminen saattaa erehtyä ja tehdä virheitä, näin ovat siis kaikki ihmiset maailmassa Jumalan Armon ja anteeksiannon varassa.
    Kristityn ihmisen tunnistaa hedelmistään, hän tunnustaa synnin, oman tekopyhytensä ja heikkoutensa, eikä tuomitse siksi myöskään muita heikkoja ihmisiä, koska on itsekin heikko. Itsessään heikko, mutta Kristuksessa väkevä, kuten myös Paavali tästä myös todistaa; ”sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä”

  5. Ismo Malinen erehtyminen ja virheet ovat eriasia kuin esim vainota ns ”uudestikastamisen” takia, tuomita aviorikoksesta kuolemaan, puolustaa tappamista millään perusteella, tuomita Jumalan pilkasta jne…

    Juuri hedelmistä tunnetaan todelliset Jeesuksen seuraajat.

  6. Ismo Malinen käytät Raamatun Sanaa mielenkiintoisesti, ihan niinkuin et ymmärtäisi mistä on puhe, siis onko hyvää hedelmää jos/kun rakastaa niitä jotka sinua rakastaa ja annat anteeksi vain niille jotka sinua rakastaa, mutta olet armoton niille jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä tai tekevät sinulle vääryyttä?

    44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
    45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
    46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
    47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
    48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.”(Matt.5)

  7. Ari, rakkautesi ja anteeksiantosi hedelmä Lutherilaisia ja muitakin Kristittyjä kohtaan on ollut hämmentävää ja välillä ei saa selvää, oletko antanut heille anteeksi, etteivät ajattele aina kuten sinä vai oletko antanut heille yleensä anteeksi kaikki menneet vääryydet? Ei kukaan enää vainoa uudelleen kastajia, monet vain pitävät sitä turhana, kuten minäkin. Kristushan meidät Pelastaa, ei omat tekemämme tai tekemättä jättämiset. Armosta meidät on pelastettu, ei tekojemme mukaan.

    Anteeksiantoa on unohtaa menneet vääryydet. Kuten Jumala antaa ihmisille anteeksi ja unohtaa kaikki vääryydet, jolloin ne ovat heitetty meren syvyyksiin, joka tarkoittaa, ettei niitä enää koskaan nähdä. Synnin syvyys on suuri, mutta Armon meri on vielä suurempi.

    ”Olkaa te siis täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.”

  8. Ismo Malinen siis kun sinäkin sanot uskovasi että hedelmästä puu tunnetaan niin mitä hedelmää on esim ns ”uudestikastajien” vainot? Voiko siis vainoojat olla Jeesuksen seuraajia?

    Siis kun otat näiltä vainoojilta oppisi ja hyväksyt heidän vainot niin oletko todella oikealla tiellä kun kerran Jeesus Sanoo ettei orjantappuroista koota viinirypäleitä, siis vainoojilta ei voi löytää iankaikkista elämää.

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.