Television alkuajoilta on varmaan tuttu mainos: XX räjäyttää lian. Oli myös pyykinpesuaine, joka liat irti kisko! Tässä on pari esimerkkiä, jotka kertovat mainoksenomaisesti mitä nämä aineet tekevät ja varmasti on myös testattu onko asia niinkuin on luvattu. Meillä on arkielämässä käsitteitä, jotka ottavat jotakin pois. Monella on tilanne sellainen, että vouti käy kukkarolla säännöllisesti, mutta jättää hiukan itselle. Silloin ja tällöin tulee julkisuuteen kaikenlaiset pelit ja automaatit, jotka tahtovat ottaa omansa ja niillä ei ole määrätty mitään pesämunaa, johon ei saa koskea. Erinomainen ja kansaa helpottava keksintö on ollut laittaa maksupääte peliautomaattiin. Eikä siinäkään taida olla rajoitinta, että tähän asti eikä pitemmälle. Nyt on otettu armeijasta mallia. Siellä oli tapana tehdä mallisuoritus tyyliin: Komennan itse itseäni ja näytän. Nyt meillä on ainakin kaksi alaa, jossa sanotaan: Valvon itse itseäni ja käytän! Ne ovat pelit ja alkoholipitoiset aineet.
Johannes Kastaja osoitti kädellään Jeesusta ja sanoi: Katso! Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin! Mitä hän sillä sanalla oikein tarkoitti? Emme ehkä käsitä koko asiaa ilman jotain selittävää sanaa lisäksi. Onko se samaa mikä tapahtui Intiassa? Sanotaan, että kastijakolaitos on kumottu, mutta mikä muuttui? Onko se niinkuin kieltolaki, jonka piti lopettaa alkoholin käyttö tyystin? Vai onko se niinkuin nykyisin laaditaan kaikenlaisia takuu-lakeja, jotka ratkaisevat ongelmat? Mitä se on, kun jotain otetaan pois? Onko se niinkuin otetaan ajokortti pois, niin ajotaito loppuu kuin seinään?
Ottaa pois maailman synnin….rangaistuksen? Onko niin, että synnin tekeminen on tullut vapaaksi, kun rangaistus on kärsitty?
Ottaa pois maailman synnin….eikä ihminen ole enää syntinen?
Ottaa pois maailman synnin…paheksuttavuuden? Ja näin on armo saavuttanut huippunsa?
Ottaa pois maailman synnin…himon? Joka merkitsee Kristuksen rakkauden voittavan synnin rakkauden! Synti on siis edelleen rangaistuksen alaista, koska siitä seuraa kuolema. Synti on edelleen ihmisessä, koska emme pääse lihastamme kokonaan eroon tässä ajassa. Synnin tuoma ilo ja nautinto häviää sille, mitä syntinen saa kohdatessaan armahtavan Jeesuksen.
Karitsa ei varasta rahojamme! Karitsa ei laita meitä käyttäytymään sopimattomasti! Karitsa ei laita meitä vilauttelemaan mitään! Karitsa ei vaadi osinkojen kasvattamista keinolla millä hyvänsä. Karitsa ei käske ottamaan köyhältä leipää suusta! Hän sanoo: Lähimmäistäsi niinkuin itseääsi! Siinä olisi Joulun sanomaa! Ei niin, että annan lahjoja, koska tiedän itse saavani.
”Olkaa te siis täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.”
Ari, mitä tuo mielestäsi tarkoittaa lainaamassasi Raamatun paikassa? (Matt.5)
Jos Jumala antaa anteeksi jumalattomille ja vääryyden vallassa oleville, niin eikö meidänkin tulisi niin tehdä? Ei kait meistä ole tullut lain tuomareita, vaikka meidän tulisi olla lain noudattajia? Jos Jumala antaa meille raadollisille vääryytemme anteeksi, niin eikö meidänkin tulisi antaa toisillemme anteeksi?
Mitä me siitä saamme, jos annamme anteeksi vain niille veljille, jotka ajattelevat kuten me? Eikös meidän tule antaa anteeksi kaikille? Jumala antaa Kristuksessa itsensä kaikelle lihalle sovitukseksi, niin hyville, kuin pahoille. Onko Jumala siis väärä, kun näin tekee?
Jospa me jättäisimme toisemme Jumalan laupiaitten käsien hoidettaviksi, ilman, että ärsyttelemme toisiamme? Voisimme avartaa sydämemme ja luottaa siihen, että Jumala on kaikkien ihmisten Vapahtaja Kristuksessa.
Vai eikö se sovi sinulle, vaikka Jumala on näin määrännyt Pelastuksen kaikille, jotka avukseen huutavat Häntä ilman ehtoja?
Jos Jumala on Lähettänyt Henkensä kaiken lihan päälle, niin mekö olemme estämässä ihmisiä tulemasta, asettamalla ehtoja ja muttia? Armon päälle ei voi tulla kuin Armoa, muuten se ei ole enää Armoa vaan lakia ja vaatimusta ja silloin Jumalan Lahja on menetetty kokonaan.
Ismo Malinen esität hyvän kysymyksen:
”””Olkaa te siis täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.”
Ari, mitä tuo mielestäsi tarkoittaa lainaamassasi Raamatun paikassa? (Matt.5)””
Vastauksena on selkeästi Jeesus, siis Hän täytti tuon ja kun seurataan Jeesusta niin pyrkimys on elää tuon mukaan.
Mitä täydellisyyskäytännössä tarkoittaa?
Rakastaa lähimmäistä aina eli ei tee mitään pahaa lähimmäiselle.
Elää itse niin ettei syntiä tekisi.
Antaa anteeksi kaikki lähimmäisen synnit.
Rakastaa lähimmäistä niinkuin itseään.
Näin meidän siis tulee luottaa Jumalaan, että Hän kyllä oikaisee ja ohjaa kaikkia niitä Jeesukseen turvaavia, jotka hapuilevan kaikissa opinsuunnissa, eivätkä ole vielä päässeet täyteen aikuisuuteen Armon ymmärtämisessä. Tokkopa olemme itsekään vielä niitä, jotka tuntevat täydellisesti Herran, joka meitä kuitenkin aina auttaa kunhan vain pysymme Hänessä ja kaikessa turvaamme Häneen, emmekä itseemme ja omiin operoimisiimme. Kaiken me voimme Hänessä, joka meitä vahvistaa. (Fil.3:14)
Jeesus sanoo: ”Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut” Joh.15:3
Kuka on puhdas Jeesuksen Sanan tähden?
Onko lapsikasteen saanut vai Jeesuksen Sanan mukaan parannuksen tehnyt ja joka uskoo evankeliumin?
Siis jos uskoo puhdistuneensa kasteessa ilman että on kuullut evankeliumia (Jeesuksen Sanoja), uskoo valheen.
”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” Mark.16:16
Usko on Jumalan teko ja lapsen kastaminen on myös Jumalan teko, vaikka seurakunta (Kristuksen ruumis maanpäällä) sen suorittaa. Kun sanoit: ”jos uskoo puhdistuneensa kasteessa (Kristukseen ilmeisesti tarkoitit) ilman että on kuullut evankeliumia uskoo valheen”
Tuo on aika hassu väite? Eihän kastetta Kristukseen koskaan suoriteta ilman Kristuksen sanoja. Eli ei ole olemassa väärää kastetta, vaan on olemassa vain yksi ja ainoa Kaste Kristukseen. Jos joku uskoo puhdistuneensa Jumalan Hengen ja veden kautta, niin hän on varmasti puhdas ja uudelleen syntynyt. Kaste on aina pätevä, kun se oikein suoritetaan Kristukseen kastamalla. Ei kannata liikaa järkeillä vaan uskoa ainoastaan.
Tuo mitä Jeesus sanoo: ”Te olette jo puhtaat, sen sanan tähden jonka minä olen teille puhunut ” Kuvaa juuri sitä mitä Jeesus sanoo. Ihminen tulee puhtaaksi yksin Kristuksen Sanan kautta ja on jo puhdas, kun hän uskoo Jeesuksen Evankeliumin.
Uskoa ja kastetta ei voi erottaa toisistaan. Ne ovat toistensa sisällä erottamattomat.
Paavali sanoo kirjeessään Timoteukselle: Minä tunnen Hänet, johon uskon..
Eikö se ole tärkein asia? Onko se niin, että tunsin hänet silloin kymmeniä vuosia sitten ja toiselle sanotaan, sinä et tuntenut. Eikö jokainen, joka tuntee Jeesuksen Vapahtajakseen ja sen suullaan tunnustaa, eikö se ole tärkein nyt tämän hetken uskossa.?
Tärkeimpiä asioita on ymmärtää, että Pelastus on tullut minun ulkopuolelta ja Uskon ankkuri on kiinnitetty laivan ulkopuolelle, eikä heitetty laivan kannelle. Kristus on ja istuu Isän oikealla puolella Taivaassa, ja kuitenkin Hän on meissä jokaisessa Hengensä kautta. Pelastus ei sii ole minusta lähtenyt käden ojennus, vaan Jumala on YKSIN saattanut aikaan minun Pelastukseni Kristuksessa. Evankeliumi on Lähetetty minusta riippumatta ja Evankeliumin Siemen on saavuttanut minut ja saanut Alkunsa minussa. Kaste Kristukseen on Jumalan tekemän liiton sinetti.
Meidän tulee ymmärtää, että omat tunteemme ja uskomme ovat heikkoja pelastuksen asiassa. Kun meidät on kastettu Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen (Room.6:4) niin vaellamme jo nyt ylösnousemuselämässä Jumalan Pojan tahdon mukaan. Itsessämme olemme vajaat, synnin ja lihan heikkouden tähden, mutta emme katsokaan enää itseemme, vaan ankurimme on Taivaassa, jossa Jumala lukee meidät täydelliseksi Kristuksen tähden.
Tätä tarkoittaa myös Paavali kirjoittaessaan:
”Varma on tämä sana; sillä: jos olemme kuolleet yhdessä hänen kanssaan, saamme myös hänen kanssaan elää; jos kärsimme yhdessä, saamme hänen kanssaan myös hallita; jos kiellämme hänet, on hänkin kieltävä meidät; jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän uskollisena; sillä itseänsä kieltää hän ei saata.” 2.Tim.2:11-13
Kun Elämme Hänessä, niin emme kiellä Häntä ja vaikka olisimme uskottomia Hänelle, niin Hän on kuitenkin aina varmasti meidän Pelastus ja Kallio. Ja uskottomiahan me olemmekin, sillä kuka voi täyttää uskollisuuden ehdottomasti?
Olihan Pietarikin varma omassa uskossaan, mutta heti kohta jo kielsi tuntevansa Jeesuksen ja kuitenkin Armonsa hyvyys lohdutti Pietaria ja antoi hänelle uskollisuutensa sinetin, kun Hän kolmesti kysyi Pietarilta rakastaako hän Jeesusta.
Tämä seuraava kannattaa lukea huolella ja tutkia mitä Paavali todella sanoo, sillä se saattaa muuttaa elämäsi:
”Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut. Gal.2:17-21
Mitä on usko ja tunteminen?
Kun luetaan evankeliumia niin siellä on todella selkeästi kerrottu kuinka luonnollinen ihminen on kykenemätön todella ymmärtämään Jeesusta, ei ymmärrä Hänen Sanojaan.
Jeesus kutusi Pietarin seuraamaan itseään, Pietari esteli sanoen että on syntinen mies, läksi kuitenkin. Sivu huomiona voi sanoa että ei kerrota kastoiko Jeesus Pietarin, siis onko kaste sittenkään niin tärkeä kuin sitä jotkut mainostavat? Siis Pietari alkoi seurata Jeesusta ja jätti kaiken, kuuli Jeesuksen Sanat, näki Jeesuksen teot.
Kun ajatellaan esimerkiksi sitä että Jeesus Sanoi ”kuka kieltää minut ihmisten edessä Minä kiellän Jumalan edessä hänet”.
Matt. 10:33
Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.
Ymmärsikö Pietari tuon ja kasvoiko se hedelmää hänessä?
Sitten tulee kuinka Pietari uhosi seuraavansa Jeesusta vaikka kuolemaan asti. Ei hän ymmärtänyt vaikka Jeesus Sanoi hänen kieltävän Hänet kolmesti, ei Pietari ottanut kuuleviin korviinsa vaan jatkoi uhoaan.
31 Silloin Jeesus sanoi heille: ”Tänä yönä te kaikki loukkaannutte minuun; sillä kirjoitettu on: ’Minä lyön paimenta, ja lauman lampaat hajotetaan’.
32 Mutta ylösnoustuani minä menen teidän edellänne Galileaan.”
33 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: ”Vaikka kaikki loukkaantuisivat sinuun, niin minä en koskaan loukkaannu”.
34 Jeesus sanoi hänelle: ”Totisesti minä sanon sinulle: tänä yönä, ennenkuin kukko laulaa, sinä kolmesti minut kiellät”.
35 Pietari sanoi hänelle: ”Vaikka minun pitäisi kuolla sinun kanssasi, en sittenkään minä sinua kiellä”. Samoin sanoivat myös kaikki muut opetuslapset.(Matt.26)
Kuinka sitten kävikään, tapahtuiko Jeesuksen Sanan mukaan vai tekikö Pietari niinkuin sanoi?
69 Mutta Pietari istui ulkopuolella esipihassa. Ja hänen luoksensa tuli muuan palvelijatar ja sanoi: ”Sinäkin olit Jeesuksen, galilealaisen, seurassa”.
70 Mutta hän kielsi kaikkien kuullen ja sanoi: ”En ymmärrä, mitä sanot”.
71 Ja kun hän oli mennyt ulos portille, näki hänet toinen nainen ja sanoi sielläoleville: ”Tämäkin oli Jeesuksen, Nasaretilaisen, seurassa”.
72 Ja taas hän kielsi valalla vannoen: ”En tunne sitä miestä”.
73 Vähän sen jälkeen tulivat ne, jotka siinä seisoivat, ja sanoivat Pietarille: ”Totisesti, sinä myös olet yksi heistä, sillä kielimurteesikin ilmaisee sinut”.
74 Silloin hän rupesi sadattelemaan ja vannomaan: ”En tunne sitä miestä”. Ja samassa lauloi kukko.
75 Niin Pietari muisti Jeesuksen sanat, jotka hän oli sanonut: ”Ennenkuin kukko laulaa, sinä kolmesti minut kiellät”. Ja hän meni ulos ja itki katkerasti.(Matt.26)
Siis vaikka ihminen kuinka itse omassa voimassaan sanoisi tuntevansa ja seuraavansa Jeesusta niin se ei onnistu, ei ole ymmärrystä eikä voimaa.
Kaikki muuttuu kun ihminen saa Pyhän Hengen.
Vasta silloin alkaa kuulemaan Jeesuksen äänen ja voi seurata Häntä.
Mitä on luterilaisuus, onko se Jeesuksen äänen kuulemista vai uskoa ihmisen keksimään jumala kuvaan jossa Jeesus on mukana, mutta Hänen Sanojaan ei tarvitse ottaa vakavasti kun väitetään Hänen julistavan lakia vaikka Jeesus itse selkeästi Sanoo julistavansa Jumalan valtakuntaa?
Minä uskon, että Pasanen saat taivaassa, jos sinne pääset, pöytäseurakksesi pelkkiä luterilaiisia. Sanoin tuon: Jos sinne pääset siksi, että miettisit joskus hetken itseäsikin.
Lauri Lahtinen en varmasti ole kenestäkään katkera joka taivaassa on eli iloitsen jokaisesta joka siellä on,.
Selitäppä minulle mitä on mielestäsi usko Jumalaan joka ei ota Jeesuksen Sanoja täydellisesti niinkuin ne on Sanottu?
Miten voi seurataJeesusta jos ei ota Hänen Sanojaan ja tee niiden mukaan?
Ajatteleppa vaikka pientä lasta joka on kuullut isän kieltävän menemästä heikoille jäille, niin kun lapsi kuitenkin menee ja hukkuu niin missä vika?
Eikö Jumala tiedä paljon paremmin mikä on hyväksi meille ja myös Sano miksi laittaa ihmisen kadotukseen, epäuskon tähden, siis kun ihminen ei usko sitä mitä Jeesus Sanoo.
Lauri Lahtinen en varmasti ole kenestäkään katkera joka taivaassa on eli iloitsen jokaisesta joka siellä on,. Lainaus.
Miksi et sitten yritä päästä jo tässä ajassa katkerasta suhtautumisestasi erilaisuuteen?
Vajavainen usko on kasvava usko, josta Jeesus sanoo: Suitsevaista kynttilää minä en sammuta enkä särjettyä ruokoa murenna.
Kun ymmärtämätön lapsi menee heikoille jäille ja hukkuu, silloin huoltaja ei ole ollut tarpeeksilähellä lasta.
Jumala työskentelee rakkaudellisesti keskeneräisten kanssa. Hän ei edellytä syntymistä aikuisen kokoisena. Jeesuskin oli vauva ja kasvoi iässä ja armossa. Ollaan armollisia itsellemme ja samoin toisillemme. Muuta keinoa ei ole. Asiat eivät muutu osoittelemalla ja kiukuttelulla.