Tarvitseeko lapsi tullakseen kastetuksi henkilön papillisella sukkessiolla henkeytettynä.
Augsburgin Tunnustuksessa ja Lutherilla uskova maallikko saa olla ripin päästäjänä. Millä tavoin uskovan maallikon rukous ja siunaus poikkeaa sukkession omistavan Ihmisen substanssin välittämisestä.
Toki huomaan ettei tällöin olisi kyse ko.kirkon, eikä sen alttarin siunauksesta.
Kuitenkin lapsi kastetaan aina uskovan seurakuntansa yhteyteen. Seurakuntahan myös ideaalisesti valitsisi sopivimman paimenen itselleen opetusta varten, käytännössä kapitulit asettavat ehdolla olevat mistä valita.
Miksi kirjoitin; henkilöseurakunnat hyvin voivat olla tulevaisuutta. Ei myöskään varhaiskirkon aikana voinut olla sukkessioihmisiä joka paikassa tarjolla kasteen asiassa hengellistä substanssia välittämään.
Kannattaa hyvin lukea Harri Ahdesmäen blogi. Siitä huomaa kommentteineen paljon.
Kirjoittamassani tulee esille uskovan seurakunnan asia primäärisenä Jeesuksen seuraamisessa.
Toinen asia on olemisestamme joka päivä varhaisseurakunnan tilanteessa kuin kehittymisessä mahdollisuuksissa mennä eteenpäin Jeesuksen seuraamisessa.