Heitä huolesi Herran haltuun

Kuva Someron kirkosta heinäkuulta 2024

Älkää murehtiko mistään,

vaan kertokaa kaikki tarpeenne Jumalalle.

Pyytäkää häneltä, rukoilkaa ja kiittäkää häntä.

 Kaiken ymmärryksen ylittävä Jumalan rauha

vartioi sydäntänne ja ajatuksianne

ja saa ne pysymään Kristuksen Jeesuksen yhteydessä.

Fil. 4:6-7, UT 2020

Jumalan turvissa on hyvä olla. Hänen voimaansa luottaen elämä menee eteenpäin. Jumalan rakkaus kantaa, tukee ja rohkaisee. Vaikeudet voidaan voittaa ja uusi aamu koittaa, kun Herra valaisee pimeyden keskellä, ohjaa polkumme ja yön jälkeen armon aurinko nousee.

Aamu- ja iltarukouksissamme saamme uskoa itsemme, rakkaamme, kaikki läheisemme ja kaukanakin olevat Herran haltuun, Jumalan väkevien käsivarsien kannettaviksi.

Näin Paavalikin teki kun viimeisen kerran efesolaiset näki:

    ”Jätän nyt teidät Jumalan

ja hänen armonsa sanan haltuun

Jumala on uskollinen. Hänen sanaansa saa luottaa. Sana lohtua suo ja rauhaa luo. Ilon päivänä ja surunkin kohdatessa Jumalan armo on vakaa. Hän ei muutu. Hän ei räyhää eikä suutu, vaan rajaton on hyvyytensä meitä lapsiaan kohtaan.

sen sanan, jossa on voima rakentaa teitä

Mitä kirkkaammin Vapahtajamme ääni korviimme kaikuu, sitä hartaammin pyyntömme Herralle tuomme. Sydämen syvyydestä rukouksemme hänelle kannamme, kaiken hänen käsiinsä annamme. Hänen sanaansa turvata saamme, avuksi pyytää Lunastajaamme.

Armon sana ohjaa, tiemme kulun viitoittaa, perille asti opastaa, iki-iloon, taivaan rauhaan matkallemme voimaa antaa.

ja antaa perintöosa kaikkien pyhitettyjen joukossa.

Hyvä on panna turvansa Herraamme Jeesukseen Kristukseen.

Hän meitä alati ohjatkoon ja perille asti kantakoon.

Armonsa riittää. Siitä saamme häntä kiittää.

Sunnuntai 8.9.2024

16. sunnuntai helluntaista

Jumalan huolenpito

Toinen lukukappale eli epistola: Ap. t. 20:32–35

Apostolien teoista, luvusta 20

Paavali sanoi jäähyväispuheessaan efesolaisille:
    ”Jätän nyt teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun,

sen sanan, jossa on voima rakentaa teitä

ja antaa perintöosa kaikkien pyhitettyjen joukossa.

Hopeaa tai kultaa tai vaatteita en ole keneltäkään halunnut.

Te tiedätte itse, että minä näillä käsilläni

olen hankkinut itselleni ja tovereilleni

sen, mitä olemme tarvinneet.

Kaikin tavoin olen teille osoittanut,

että näin, työtä tehden,

tulee huolehtia vähäosaisista

muistaen Herran Jeesuksen omat sanat:

’Autuaampi on antaa kuin ottaa.’”

136 KOMMENTIT

  1. Ari

    Jatkoa kohtaan kolme 3) Kolmanneksi sinun on ymmärrettävä että kirjanoppineet olivat JUMALAN KANSAN JA JUMALAN SANAN PALVELUKSESSA.

    3b) KIRJANOPPINEET JUMALAN SANAN PALVELUKSESSA

    Näistä kohdista näkyy,

    miten Jumala itse vaikutti

    koko kansassa

    – saarnatun sanan välityksellä.

    – saarnatuoli eli siis riittävän korkea Jumalan sanan julistuksen paikka oli jo tuolloin käytössä että suulla kuulijoille välitetty Jumalan sana kuuluisi koko kirkkoväelle

    – kuten nykyisinkin niin tuolloinkin kansa otti vastaan Jumalan sanan

    – opetuksessa painettiin mieleen uskon opin kohdat

    – jumalanpalveluksen musiikin välityksellä

    – myös yhteisen kirkon omaisuuden hoidosta oli pidettävä huolta jo tuolloin, kuten nykyaikanakin kirkon ja seurakuntien varojen hoidosta

    Joten yhä edelleen uskon synnyn antaa JUMALAN SANAN SAARNA yhteisessä Jumalan kansan kokoontumisessa JUMALAN SANAN ääreen Jumalan puhetta kuuntelemaan ja oppimaan.

    Näin oli jo Esran ja Nehemian aikana.

    Nehemia:

    8:1 Silloin kokoontui kaikki kansa yhtenä miehenä Vesiportin edustalla olevalle aukealle; ja he pyysivät Esraa, kirjanoppinutta, tuomaan Mooseksen lain kirjan, jonka lain Herra oli antanut Israelille.

    8:4 Ja Esra, kirjanoppinut, seisoi korkealla puulavalla, joka oli tätä varten tehty. Ja hänen vieressään seisoivat: hänen oikealla puolellaan Mattitja, Sema, Anaja, Uuria, Hilkia ja Maaseja; ja hänen vasemmalla puolellaan Pedaja, Miisael, Malkia, Haasum, Hasbaddana, Sakarja ja Mesullam.

    8:9 Ja Nehemia, maaherra, ja pappi Esra, kirjanoppinut, ja leeviläiset, jotka opettivat kansaa, sanoivat kaikelle kansalle: ”Tämä päivä on pyhitetty Herralle, teidän Jumalallenne, älkää murehtiko älkääkä itkekö”. Sillä kaikki kansa itki, kun he kuulivat lain sanat.

    8:13 Seuraavana päivänä kokoontuivat kaiken kansan perhekunta-päämiehet, papit ja leeviläiset Esran, kirjanoppineen, tykö painamaan lain sanoja mieleensä.

    12:36 sekä hänen veljensä Semaja, Asarel, Milalai, Gilalai, Maai, Netanel, Juuda ja Hanani Daavidin, Jumalan miehen, soittimia kantaen; ja Esra, kirjanoppinut, kulki heidän edellään.

    13:13 Ja minä asetin Selemjan, papin, ja Saadokin, kirjanoppineen, ja Pedajan, leeviläisen, valvomaan varastohuoneita ja annoin heidän apulaisekseen Haananin, Sakkurin pojan, Mattanjan pojanpojan; sillä heitä pidettiin luotettavina, ja heidän tehtävänään oli toimittaa jako veljiensä kesken.

    • Ari

      Tässä sinulle vastaus kysymykseesi

      Kolme kohtaa, missä Paavali kertoo tuosta ajasta, jota hän myöhemmin katui.

      Apostolien teot:

      22:4 Ja minä vainosin tätä tietä aina kuolemaan asti, sitoen ja heittäen vankeuteen sekä miehiä että naisia,

      26:11 Ja kaikkialla synagoogissa minä usein koetin rankaisemalla pakottaa heitä herjaamaan Jeesusta, ja menin niin pitkälle vimmassani heitä vastaan, että vainosin heitä aina ulkomaan kaupunkeihin saakka.

      Galatalaiskirje:

      1:13 Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin

    • Siis en tuota tarkoittanut vaan sitä miten eri ”ryhmät” toimivat eli kun sanot Paavalin kuuluneen ryhmään joka jopa vainosi, mitä muut ryhmät tekivät?

    • Ari

      Tuohon aikaan juutalaisuudessa oli ainakin 15 erilaista koulukuntaa, joista jokaiselle oli omat tapansa ja korostuksensa.
      Ei ole mielekästä mennä selostamaan niitä kaikkia. Riittää kun seuraa Jeesuksen opetuslapsien ryhmää joka nykyisin on kasvanut niin paljon että koko maailman väestöstä noin kolmannes tunnustautuu Jeesukseen uskoviksi.

    • Matias Roto siis oliko fariseusten ja kirjanoppineiden joukossa ”ryhmiä” jotka seurasivat Jeesusta?

    • Matias Roto edelleenkin tuot tuota väitettäsi esille eli että Jeesus olisi ollut ”oppinein” juutalainen, siis Jeesuksen oppi tuli suoraan Jumalalta eikä Hän ollut saanut opetusta ihmisiltä.

      Siis kyllä Raamattu selkeästi kertoo kuinka fariseukset ja kirjanoppineet liki kaikki olivat Jeesusta vastaan ja kun Jeesus vangittiin niin ylipapista alkaen kaikki olivat siinä mukana.

      Joh. 7:48
      Onko kukaan hallitusmiehistä uskonut häneen tai kukaan fariseuksista?

    • Matias Roto vertaatko tosissasi nyky mediaa RAAMATTUUN?

      Ketkä ovat kirjoittaneet evankeliumit, ovatko he olleet tietämättömiä asioista?

    • Ari

      Koska et ymmärtänyt tuota vertausta nykyaikaan, niin panenpa tähän kuvauksen Johannes Kastajasta, joka oli Jeesuksen sukulainen. Hänestä sanotaan:

      Markuksen evankeliumi:

      1:5 Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.

      Evankeliumissa kerrotaan myös että Jeesus kastoi enemmän kuin Johannes:

      Johanneksen evankeliumi:

      4:1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes

      Siis

      Paljon kansaa seurasi Johannes Kastajaa

      Vielä lukuisampi joukko seurasi Jeesusta

    • Matias Roto tottakai ymmärsin vertauksesi, siksi juuri ihmettelin kuinka voit edes verrata niitä kahta toisiinsa.

      Onko Raamattu sinulle se ainoa todellinen Tottuden sanan lähde vai ei, siis mistä löydät iankaikkisen elämäsi sanat, Raamatusta vai muualta?

    • Ari

      Vertaanpa tietämättömyyttäsi Jeesuksen oppineisuudesta erääseen nykyajan lahjakkuuteen.

      Oletko kuullut Aimo Murtosesta?

      Oletko kuullut kertomusta hänen saksan tenttimisestään?

      Tässä kuvaus tapahtuneesta:

      ”Murtonen oli saanut täydet pisteet saksan kirjallisesta esittämisestä, mutta suullisessa tentissä hän meni sanattomaksi. Tätä ihmeteltäessä asiaa Murtonen totesi: ”Olen lukenut tätä kieltä vasta viikon. Tarvitsen vielä toisen suullisen ilmaisun hallitsemiseksi.” Lupa tähän myönnettiin. Murtonen tuli ja nappasi täydet pisteet myös suullisesta kokeesta.”

      Tarkoitukseni on sanoa, että kaikkina aikoina ja kaikissa ympäristöissä on aina myös tietämättömyyttä.

    • Ari

      Kun joku kirjallinen teos kirjoitetaan, niin tuon kirjan syntyajan tilanteen ja olosuhteiden tunteminen auttaa ymmärtämään sen sanomaa paremmin kuin ilman tuota lisätietoa olisi mahdollista.

      Esimerkiksi kun eräässä Edith Södergranin runossa sanotaan, että totuus löytyy vadelmapensaiden takaa, voi joku asioita tuntematon miettiä onko hän hakenut elämänsä totuutta vain puskista.

      Sen sijaan hänen lapsuudenkotinsa olosuhteet tunteva huomaa tässä viittauksen lähinaapurinaan olevaan ortodoksien pyhäkköön. Kodin ja ortodoksien pyhäkön välillä oli ainoastaan vadelmapensaikko.

      Näin myös Raamatun sanoman voi ymmärtää realistisemmin, jos tuntee sen tapahtumien ja näistä kertovien tekstien taustat.

      Itse Raamattu ei siitä muutu eikä pelastuksen perusta Jeesuksessa Kristuksessa siirry mihinkään. Mutta sen sijaan Raamatussa kerrottujen tapahtumien taustoja voi ymmärtää paremmin.

    • Matias Roto toteat:””Tarkoitukseni on sanoa, että kaikkina aikoina ja kaikissa ympäristöissä on aina myös tietämättömyyttä.””

      Siis ajatteletko että Jumala jättä lapsensa tietämättömiksi omsata tahdostaan, ei jätä.

      Ajateleppa nyt itseäsi isänä, neuvoisitko, ohjaisitko, käskisitkö lapsiasi oman ymmärryksesi mukaan oikeaan suuntaan elämässä? Eikö Jumala sitten vielä varmemmin ja paremmin ohjaa lapsiaan Sanansa kautta??

    • Ari

      Toinen esimerkki siitä, miten jotkut kohdat tulevat eläviksi kun tietää taustoja.

      Viime aikoina olen vähän vilkuillut Aleksis Kiven Seitsemää veljestä esperantoksi, Siinä veljeksistä Eero laulaa:

      ”Viluksela Vitka
      Kaj Viuvala Pispa
      Syvän-oja bovo
      Kaj Sylvinä Jalli!
      Rala rala la!
      Syvän-oja bovo
      Kaj Sylvinä Jalli”
      Rala rala la!
      (ALEKSIS KIVI
      SEP FRATOJ
      Helsinki 1947, s 132)

      Tämä kohta mainitsee talojen nimiä Somerolta. Eräs esivanhemmistani oli kotoisin Syvänojan kylän Sonni -nimisestä talosta. Käännöksessä ei kuitenkaan ole huomattu sen tarkoittavan talon nimeä vaan on pantu pantu ”kuohittua urospuolista lehmää” eli härkää tarkoittava sana ”bovo” sen paikalle. Näin lukijalle tulee mielikuva valtavan isosta ja todella vahvasta vetohärästä talon nimien joukossa.

      Eräs sukulaiseni asuu aivan lähinaapurissamme Sylvänän kylässä Jallin talossa.

      Joten tässä toinen esimerkki siitä, miten Aleksis Kiven Seitsemän veljestä tulee eläväksi, kun tietää tekstin taustoja. Samalla voi jopa nähdä käännökseen tulleita lipsahduksia, kun talon nimi on muuttunut urospuoliseksi naudaksi (Bos taurus).

      Tässä esimerkki siitä, ettei tämä olosuhteiden tuntemus muuta Kiven romaanin sanomaa, vaikkakin estää lahkolaisten kinaamisen siitä, minkä kokoinen tuo Eeron runon vetojuhta oikein on, sekä kinaamiset siitä, oliko siitä minkään verta hyötyä maanviljelyyn, vai söikö se enemmän, kuin tienasi, tai muita vastaavia muutamien lahkolaisten rakastaman asian vierestä puhumisen tyyliin, vaikka itse tekstissä alkuaan on puhuttu vain yhdessä kylässä olevasta talosta.

    • Ari

      Kinaat jälleen lahkolaiseen tyyliin asettaen vanhempien kasvatuksen ja Jumalan kasvatuksen toisiaan vastaan oleviksi suureiksi. Edelliseen kommenttiini viitaten alat siinä kuvatun tyylin mukaisesti
      kinaamaan kotieläimestä ja sen kasvatuksesta, vaikka Raamatun teksti puhuukin Jumala talossa asumisesta.

      Ota tosissasi Raamatun sanomaan kuuluva järjestys siitä, että ON VANHEMPIEN VELVOITE huolehtia lastensa kasvatuksesta myös hengellisissä asioissa. Tässä mielessä vanhemmat ovat Jumalan kasvatuksen papistoa omiin lapsiinsa nähden.

      2.Mooseksen kirja:

      13:14 Ja kun sinun poikasi vastaisuudessa kysyy sinulta ja sanoo: ’Mitä tämä merkitsee?’ niin vastaa hänelle: ’Herra vei meidät väkevällä kädellä pois Egyptistä, orjuuden pesästä.

      5.Mooseksen kirja:

      6:20 Kun poikasi vastaisuudessa kysyy sinulta ja sanoo: ’Mitä merkitsevät ne todistukset, säädökset ja oikeudet, jotka Herra, meidän Jumalamme, on teille antanut?’

      Aivan aiheesta Luther painottaa isän vastuuta lastensa kasvatuksessa opettaa lapsensa rukoilemaan säännöllisesti ja ottamaan opikseen Katekismuksen sisältö.

  2. Olen tässä aamutoimikseni

    kuunnellut äänikirjana Raamatun pyhää sanaa Filippiläiskirjeen verran

    venäjäksi

    https://live.bible.is/bible/RUSDPI/PHP/1?audio_type=audio_drama

    Kuuntelin ja samalla luin Filippiläiskirjeen

    udmurtiksi

    https://live.bible.is/bible/udmibt/php/1?audio_type=audio_drama

    karjalaksi

    https://live.bible.is/bible/krlnew/php/1?audio_type=audio

    vuorimariksi

    https://live.bible.is/bible/MRJIBT/PHP/1?audio_type=audio_drama

  3. Matias Roto ajatteletko todella ettei Raamatussa ole riittävästi tietoa asioiden ymmärtämiselle kun Pyhä Henki avaa sen?

    Tosin ilman Pyhää Henkeä ei kukaan voi ymmärtää sen sanomaa sillä Jumala salaa sen.

    Tästä on hyvä esimerkki juuri Paavali, hän oli opiskellut mitä suuremassa määrin ja lopulta hän kuitenkin joutui tunnustamaan ettei hänen saamansa opetus antanut oikeaa tietoa vaan vasta kun Pyhä Henki avaso hänelle kirjoitukset.

    • Ari

      Asetat jälleen Pyhän Hengen julistajan viisautta vastaan. Tässä et hyvin tee.

      Raamatun opetus toimii toisin. Viranhaltijan edellytyksiin kuuluu viisaus ja virkaan vihkimisessä tämä sitten varustetaan pyytämällä Pyhän Hengen voimaa työn tekemiseen.

      Apostolien teot:

      6:3 Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä JA VIISAUTTA täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.

      6:10 mutta he eivät kyenneet pitämään puoliaan sitä

      VIISAUTTA

      J A

      HENKEÄ

      vastaan, jolla hän puhui.

      7:10 ja pelasti hänet kaikista hänen ahdistuksistansa. Ja hän antoi hänelle ARMON JA VIISAUDEN faraon, Egyptin kuninkaan, edessä; ja tämä pani hänet Egyptin ja kaiken huoneensa haltijaksi.

      7:22 Ja Mooses kasvatettiin kaikkeen egyptiläisten VIISAUTEEN, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.

      Huomaapa tämä että Pyhän Hengen lahjat eivät kilpaile samassa sarjassa ihmisen viisauden kanssa. Tässä on yksi noista epäraamatullisia virheitäsi kun panet ne ikään kuin samalle linjalle ja täysin nurinniskoin toisiaan vastaan tappelemaan, kun RAAMATTU kautta linjan KEHOTTAA

      HANKKIMAAN VIISAUTTA.

      Joten Ari hyvä

      Älä anna laiskuuden perkeleelle tilaa aidon tiedon hankkimista vähätellessäsi.

    • Ari

      Paavalikin puhuu viisaudesta seurakunnan asioiden hoitamisessa, kuten henkilöhallinnossa.

      Hän puhuu myös VIISAUDEN LAHJASTA. Koska tämä on Pyhän Hengen lahja niin siispä viisaus ei ole Jumalan tahdon kanssa kilpaileva tai Jumalaa vastaan tappeleva ihanne vaan päin vastoin Jumalan suuri lahja ihmiselle ja ennen kaikkea koko Kristuksen yhteisölle eli kirkolle.

      Joten älä hyvä ihminen mene eksytyksessä niin kauas Jumalan sanasta että pyrit taistelemaan viisasta asiain hoitoa vastaan.

      HANKI VIISAUTTA, sanoo Pyhä Raamattu, ja koska Raamattu on Jumalan sana, niin ole myös kuuliainen tälle Jumalan kutsulle.

      Viisaus seurakunnan henkilöhallinnon hoitamiseen

      1.Korinttolaiskirje:

      6:5 Teidän häpeäksenne minä tämän sanon. Eikö teidän joukossanne sitten ole yhtäkään viisasta, joka voisi ratkaista veljien välin?

      Viisaus armolahjana

      1.Korinttolaiskirje:

      12:8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;

    • ”Ajatteletko todella, ettei Raamatussa ole riittävästi tietoa asioiden ymmärtämiselle, kun Pyhä Henki avaa sen?” Minä ajattelen, että Henki avaa Raamatusta todellakin riittävästi tietoa. Se ei todellakaan tarkoita, että kenellekään paljastettaisiin kaikkia salaisuuksia. Riittävä tieto voi olla vain pieni oivallus, joka auttaa eteenpäin jossakin pulmatilanteessa.

  4. Matias Roto tuot juuri sen mitä minä olen koko ajan yrittänyt sinulle selittää:

    1.Korinttolaiskirje:
    12:8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;

    Juuri näin, vasta Pyhän Hengen saatua uskova voi saada sen oikean VIISAUDEN joka tulee Jumalalta eikä ihmisiltä.
    18 Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas.
    19 Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: ”Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa”;
    20 ja vielä: ”Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne turhiksi”.
    21 Älköön siis kukaan kerskatko ihmisistä; sillä kaikki on teidän,(1.Kor.3)

    • ”Pyhän Hengen saatuaan uskova voi saada sen oikean viisauden, joka tulee Jumalalta eikä ihmisiltä.” Voi saada, kun Jumala niin hyväksi näkee. Ei saa, jos se on Jumalan tahto. Ei pidä pettää itseään ja luulla, että on uskoon tullessaan samantien saanut jumalallisen viisauden lahjan.

    • Ari

      Ensin otat hyvän raamatunkohdan. Se on hyvä.

      Sitten otat toisen raamatunkohdan, joka myös on erittäin hyvä.
      Se on suorastaan malliesimerkki Paavalin saamasta huipputaitavasta puhetaidon opetuksesta, jota hän upeana reettorina käyttää hyväkseen aikansa parhaiden oppien mukaan,

      MUTTA valitettavasti

      et ole huomannut mihin tarkoitukseen Paavali tuota puhetaidon helmeään käyttää: Hän haluaa kiinnittää KUULIJOIDEN (Paavalin kirjeiden oikea alkuperäinen käyttö oli niiden ääneen luku seurannan yhteisissä kokoontumisissa!) MIELENKIINNON SANOMANSA KÄRKEEN,

      SANOMAAN JEESUKSEN RISTISTÄ.

      Vapahtajamme kuoli Golgatan ristillä KOKO MAAILMAN puolesta. KOKO MAAILMA on hänen armotekonsa kohde, ei yhtään sen vähempää.

      Koska liittämäsi tekstin kappale revitään irti koko raamatunkohdan varsinaisesta sanomasta ja vastoin sen keskeistä ajatusta KOKO MAAILMAN SOVITUKSESTA pannaan tappelemaan JUMALAN TAHDON MUKAISTA JA HÄNEN ITSENSÄ ANTAMAA VIISAUTTA vastaan, niin se muuttuu sanomaltaan repiväksi ja riitaa haastavaksi.

      Suosittelen siis, että

      Kristukseen uskovia syytellen pommittamisesi sijaan opettelet apostoli Paavalin ja sittemmin Efeson ensimmäisen piispan Timoteuksen kirjoittaman Filippiläiskirjeen asenteen kuulijoitaan kohtaan. He kiittävät näitä kasteessa pyhitettyjä ja useamman hiippakunnan piispojen kaitsennassa olevia kirkon jäseniä heidän uskostaan ja yhteisestä huolenpidostaan.

      Filippiläiskirje:

      1:1 Paavali ja Timoteus, Kristuksen Jeesuksen palvelijat, kaikille pyhille Kristuksessa Jeesuksessa, jotka ovat Filippissä, sekä myös seurakunnan kaitsijoille (PIISPOILLE) ja seurakuntapalvelijoille (Virkaan vihityille DIAKONEILLE).

      1:2 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!

      1:3 Minä kiitän Jumalaani, niin usein kuin teitä muistan,

      1:4 aina kaikissa rukouksissani ilolla rukoillen teidän kaikkien puolesta,

      1:5 kiitän siitä, että olette olleet osallisia evankeliumiin ensi päivästä alkaen tähän päivään saakka,

      1:6 varmasti luottaen siihen, että hän(JUMALA), joka on alkanut teissä hyvän työn, on sen täyttävä Kristuksen Jeesuksen päivään saakka.

    • Ari

      Kristukseen uskovien keskeisten turhien kiistojen välttämiseksi kerron esimerkkitapauksena meidän kotonamme rakkaani Coletten kanssa käymämme viimeisimmän ”kinaamisen” tyylinäytteen. Tässä vapaa käännös ranskaksi käymästämme pöytäkeskustelustamme. Tähän keskustelun tiivistelmä.

      Toinen sanoo:”Sinä olet ihana”, johon toinen vastaa: ”Sinäpäs ihana olet”, johon toinen vastaa: ”Sinäpäs”, ja toinen: ”Sinä se ihana olet.”

      Joten ota mallia ja aloita oman kotoväkesi kanssa. Sitten se, jos mahdollista, voi tarttua ympärillesikin.

    • Martti

      Kiitos hyvästä kommentistasi

      Osat todella hyvin ja elämänläheisesti jalat tukevasti maassa pitäen tarttua oleelliseen, kuten tuohon, että kunakin aikana annetaan sen verran valon kajastusta, kuin juuri silloin tarvitaan.

      Itse olen lukenut Raamattua yli 70 vuotta, mutta edelleen pitää paneutua siihen, jotta voisi ymmärtää sitä edes vähän enemmän kuin aikaisemmin.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25