Heitä huolesi Herran haltuun

Kuva Someron kirkosta heinäkuulta 2024

Älkää murehtiko mistään,

vaan kertokaa kaikki tarpeenne Jumalalle.

Pyytäkää häneltä, rukoilkaa ja kiittäkää häntä.

 Kaiken ymmärryksen ylittävä Jumalan rauha

vartioi sydäntänne ja ajatuksianne

ja saa ne pysymään Kristuksen Jeesuksen yhteydessä.

Fil. 4:6-7, UT 2020

Jumalan turvissa on hyvä olla. Hänen voimaansa luottaen elämä menee eteenpäin. Jumalan rakkaus kantaa, tukee ja rohkaisee. Vaikeudet voidaan voittaa ja uusi aamu koittaa, kun Herra valaisee pimeyden keskellä, ohjaa polkumme ja yön jälkeen armon aurinko nousee.

Aamu- ja iltarukouksissamme saamme uskoa itsemme, rakkaamme, kaikki läheisemme ja kaukanakin olevat Herran haltuun, Jumalan väkevien käsivarsien kannettaviksi.

Näin Paavalikin teki kun viimeisen kerran efesolaiset näki:

    ”Jätän nyt teidät Jumalan

ja hänen armonsa sanan haltuun

Jumala on uskollinen. Hänen sanaansa saa luottaa. Sana lohtua suo ja rauhaa luo. Ilon päivänä ja surunkin kohdatessa Jumalan armo on vakaa. Hän ei muutu. Hän ei räyhää eikä suutu, vaan rajaton on hyvyytensä meitä lapsiaan kohtaan.

sen sanan, jossa on voima rakentaa teitä

Mitä kirkkaammin Vapahtajamme ääni korviimme kaikuu, sitä hartaammin pyyntömme Herralle tuomme. Sydämen syvyydestä rukouksemme hänelle kannamme, kaiken hänen käsiinsä annamme. Hänen sanaansa turvata saamme, avuksi pyytää Lunastajaamme.

Armon sana ohjaa, tiemme kulun viitoittaa, perille asti opastaa, iki-iloon, taivaan rauhaan matkallemme voimaa antaa.

ja antaa perintöosa kaikkien pyhitettyjen joukossa.

Hyvä on panna turvansa Herraamme Jeesukseen Kristukseen.

Hän meitä alati ohjatkoon ja perille asti kantakoon.

Armonsa riittää. Siitä saamme häntä kiittää.

Sunnuntai 8.9.2024

16. sunnuntai helluntaista

Jumalan huolenpito

Toinen lukukappale eli epistola: Ap. t. 20:32–35

Apostolien teoista, luvusta 20

Paavali sanoi jäähyväispuheessaan efesolaisille:
    ”Jätän nyt teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun,

sen sanan, jossa on voima rakentaa teitä

ja antaa perintöosa kaikkien pyhitettyjen joukossa.

Hopeaa tai kultaa tai vaatteita en ole keneltäkään halunnut.

Te tiedätte itse, että minä näillä käsilläni

olen hankkinut itselleni ja tovereilleni

sen, mitä olemme tarvinneet.

Kaikin tavoin olen teille osoittanut,

että näin, työtä tehden,

tulee huolehtia vähäosaisista

muistaen Herran Jeesuksen omat sanat:

’Autuaampi on antaa kuin ottaa.’”

140 KOMMENTIT

  1. Matias

    Jälleen puhutaan rasismista, hallitustason aloituksesta.
    Mitä luulet, joko päästään julkisessa keskustelussa katsomaan myös kirkon kirjoituksia rasismin kannalta.
    Vai jääkö asia siihen, että kirkon jäsenet, piispojen johdolla ryhtyvät vain tuomitsemaan rasismia, joka on sivullisesta todella säälittävää. kyllä jokainen lukutaitoinen tietää, miten he uskovat firmansa opin ohjeistuksen kautta. Lutherin kirjoituksista sanoudutaan muka irti, mutta eivät ne katoa mihinkään, joku aina löytää ja ryhtyy jälleen muokkaamaan mielipiteitä vihan suuntaan. Ja evankeliumi on kirkon peruskirja.

    Jo kirkkoisä Augustinuksen kerrotaan ohjeistaneen kansaa kehittämällään teorialla, jonka mukaan juutalaiset ovat todistajakansa, joka on määrätty elämään sekä pahuuden, että kristillisen totuuden todistajana.” Juutalaisia ei saa kuitenkaan tappaa, sillä he kantavat Kainin merkkiä. 14 He eläkööt keskuudesamme, mutta kärsikööt; Nöyryyttäkäämme heitä jatkuvasti. Teoriaa todistajakansasta käytettiin hengenriistoon asti.”

    Jumalan huolenpitoa kristilliseen malliin.

    Kärsimyksen joka heille tuli aiheuttaa, heidän haluttiin todistavan, kuinka Jumala oli heidät hyljännyt ja kristinusko on oikea uskonto.
    Augustinus myös jakoi muiden kirkkoisien käsityksen Juudaksesta juutalaisten perikuvana.
    Juudasta on syytetty ilman syytä, eikö vielä suuremmin kansaa ole syytetty ilman syytä.

    Tällaista peliä alusta asti. Krysostomoksella ja Innosentiuksella on vielä kauheammat herjat ja syytökset. Jos rasismikeskustelu vetäisi kaikki esiin, maailma saisi nähdä ’satanuksen’ pahuuden ilmentymän maan päällä.

    • Tarja

      Kun historiallisia dokumentteja arvioidaan, niin on nähtävä niiden historiallinen tilanne. Olosuhteet muuttuvat ja niiden mukana myös ihmisten arvio tilanteesta.

      Esimerkiksi ison vihan ajoista suomalaisten alitajunnassa sukupolvelta toiselle siirtynyt ”ryssäviha” antoi suomalaisille sotilaille urheutta kestää talvisodan kauheudet Neovostoliiton hyökätessä maahamme, mutta rauhan aikana se puolestaan esti luovan kulttuurien vuorovaikutuksen naapurimaiden välillä, mutta nyt Venäjän hyökättyä Ukrainaan on jälleen paikka paikoin nostanut päätään.

      Näin myös mainitsemasi antisemitismi on kulkeutunut osaltaan alitajuisena asenteena aina puunilaissodista lähtien, kun Hannibalin hyökkäys oli viittä vaille onnistua, kun vain Rooman kaupunki yksinään oli puunilaisten eli siis foinikialaisten valtaamasta Italiasta jäänyt valtaamatta.

      Toisinaan tämä ikivanha asenteellinen perintö puhkesi avoimeksi antisemitismiksi, toisina kausina se taas jäi syrjään niin, että juutalaisten elämä oli kutakuinkin normaalia muiden kansojen keskuudessa.

      Saamme jopa huomata, miten näinä hyvien kausien aikoina meidän länsimaiseen kulttuuriimmekin moni juutalainen on tuonut merkittävän panoksensa kulttuurimme eteenpäin kehittämiseen.

      Olen jo aikaisemminkin useampaan kertaan tuonut esille, miten juutalaisten ja eri kirkkojen kesken on tehty useitakin yhteisiä sopimuksia, missä eri tavoin ja eri kysymyksiin tarttuen pyritään vastustamaan antisemitismiä ja sen mukanaan tuomaa turmiollista käyttäytymistä.

      Kirkot ovat siis toimineet juutalaisten rinnalla antisemitismin voittamiseksi, joten tältä osin syytöksesi eivät osu kohdalleen, vaan antisemitismiä vastaan sotiessasi, ammuskelet myös niitä, jotka omalta osaltaan ovat pyrkineet poistamaan antisemitismiä.

      On siis aihetta että korjaat ”taisteluaseesi” tähtäintä, niin ettet enää jatka omien joukkojen ampumistasi.

    • ”Mitä luulet, joko päästään julkisessa keskustelussa katsomaan myös kirkon kirjoituksia rasismin kannalta.” Päästiin jo. Tämä on julkinen keskustelu.

  2. Matias
    Kyllä vastaus taisi nyt olla suurempi kuin huti, koska kommenttini ei liittynyt mitenkään Neuvostoliiton ja Suomen väliseen sotaan, tai Puunilaissotaan.

    Juutalaiset eivät ole hyökänneet Euroopassa mihinkään, eivät siis olleet aseistautuneita, edes puolustusta varten.Eivät olleet vihollisia missään suhteessa, mutta joutuivat menemään kuolemaan, kuin lammas, joka teuraaksi viedään. Ääntä päästämättä.

    Olin havaitsevinani, pienen uhkauksen kommentissasi, mutta eikö Jeesuskin ollut kriittinen aikansa temppeliä kohtaan, vaikka sen teot eivät ole mitenkään verrattavia kirkon hirmutekoihin.

    • Tarja

      1)

      Vertasin asenteen kulkeutumista sukupolvelta toiselle kahdessa eri yhteydessä, toisaalla roomalaisten ja heidän henkisten perillistinsä asenteessa seemiläisiä kansoja kohtaan ja toisaalla maamme kansalaisten asenteessa itäiseen naapuriimme.

      Kummassakin sukupolvelta toiselle kulkeutunut epäluulo on toisinaan noussut pinnalle ja toisinaan puolestaan jäänyt piilovaikuttamaan silloinkin kun suhteet muutoin ovat olleet kunnossa.

      2)

      On huomattava, että juutalaisena opettajana Jeesus on joutunut laulamaan profeettoja lukiessaan myös niitä tekstejä, missä Vanhan testamentin profeetat ovat julistaneet ensimmäisen temppelin tuhoa ja kansansa saamaa tuomiota jumalattomuudestaan ja epäjumalien palvontaan lankeamisistaan.

      Näiden tekstien pohjalta nousevat kehotuksen sanat ovat siis voineet sisältää hyvinkin voimakkaita varoituksen sanoja, että jos kansa ei tee parannusta omista tuonaikaisista lankeemuksistaan, niin silloin voi seurata merkittäviä tuomioita.

  3. Matias
    ”Kirkot ovat siis toimineet juutalaisten rinnalla antisemitismin voittamiseksi, joten tältä osin syytöksesi eivät osu kohdalleen, vaan antisemitismiä vastaan sotiessasi, ammuskelet myös niitä, jotka omalta osaltaan ovat pyrkineet poistamaan antisemitismiä.”

    Jos tunnustaa kristillistä uskoa, tunnustamiseen kuuluu myös se, mitä tuo usko pitää sisällään, eihän se katoa sillä, että puhuu rasismia vastaan, tai kertoo olevansa Israelin ystävä.
    Se ei ole aitoa puhetta, koska kuitenkin uskoo, että he ovat isästä perkeleestä, oma uskonto niin sanoo, ja uskosta ei voi luopua. Ja kirkkoisät vielä kertovat, että Kristuksen murha on anteeksiantamaton sukupolvesta sukupolveen kaikki juutalaiset ovat syyllisä siihen. Krysostomoksen sanoin, ”He ovat maailmakaikkeuden rutto.”
    Ja onhan evankeliumissa toivona päästä kerran hallitsemaan rautaisella otteella Israelin kahtatoista sukukuntaa. Tuskin kielltä sitä, kun vasta siitä itse kirjoitit.

    Krysostomoksen kaikkia sanoja ei voi edes toistaa, se on kelvotonta nettikieltä, se on niin hirvittävää puhetta, että kaikki muut rasistiset puheet kalpevat kauhusta sen rinnalla.

    • Tarja

      3)

      Vääristelet Israelin ystävien ja muiden Jeesukseen uskovien asennetta juutalaisuuteen.

      Yhdistät näihin historian kuluessa aivan toisiin aikakausiin kuluneita asenteita.

      4)

      Menneitten aikojen lausunnoissa on aina syytä tarkastella, missä tilanteessa nuo on lausuttu. Valitettavasti lukemattomien historian kuluessa esiin nousseitten ristiriitojen ja jopa taisteluita aiheuttaneitten vastakkainasettelujen aikaisia lausuntoja toistetaan myös sellaisina kausina, joihin ne eivät alkuunkaan sovi.

      Oikea rauhan asenne yrittää nostaa esille nämä aidot syyt ja niiden taustalla olleet vaikutteet, jotta voi huomata, miten niiden adekvaatti tilanne on jo aikoja sitten väistynyt, joten nyt on aika elää uutta elämää ja uudessa tilanteessa tehdä yhteistyötä yhteisen hyvän edistämiseksi.

    • ”Jeesus sanoi heille: ’Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt. Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani. Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.” ’Isästä perkeleestä’ on peräisin tästä Johanneksen evankeliumin kohdasta (Joh. 8:42-44). Jeesus siis sanoi tämän kuulemassa olevalle joukolle, ’heille’. Keitä nämä kuulijat olivat? Aiemmin luvussa kerrotaan näin: ”Niille juutalaisille, jotka nyt uskoivat häneen, Jeesus sanoi: ’Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani. Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita.’ He vastasivat hänelle: ’Me olemme Abrahamin jälkeläisiä, emme me ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka voit sanoa, että meistä tulee vapaita?'” ’He’ olivat tämän mukaan Jeesukseen uskovia juutalaisia, jotka kuitenkin tarttuivat Abrahamin jälkeläisen arvoon sen sijaan, että olisivat tarkasti kuunnelleet Jeesusta ja ottaneet vaarin hänen sanoistaan. Jos tästä on vedetty se johtopäätös, että juutalaiset kansana olisivat ’isästä perkeleestä’, se on ollut pahantahtoinen yleistys ilman kunnon perustetta.

  4. Matiass
    En vääristele, koska se mitä sanoin on tosiasia.

    Ei voi ratsastaa kahdella hevosella, ajatella rasistisesti ja puhua rasismia vastaan, ei se sovi rehellisyyteen ja totuuteen uskovalle. Minun ratkaisusni oli eromainen kristillisyydesta, koska en halua ajatella kuten se opettaa. En halua ajatella toista, ja puhua toista. Halauan olla kokonainen.

    • Tarja

      Minä puolestani olen huomannut, että todellinen antisemitismi pursuaa muista vaikutteista kuin Kristuksen uskosta.

      Omassa elämäni aikaisessa kokemuksessa olen saanut iloita hyvistä suhteista juutalaisiin nimenomaan siksi, että otan oman Kristus uskoni todesta.

      Esimerkki antisemitismin käytöstä aivan toisaalla olevien syiden vuoksi

      Jos joku hallitsija oli saanut suuren lainan joltakin juutalaiselta, niin nostattamalla kansannousun juutalaisia vastaan hän saattoi poistaa velkojansa muka muista syistä, kuin mikä taustalla oli metelin varsinainen syy.

      Tämä vain yhtenä esimerkkinä lukemattomista mielettömien lynkkausten historiassa.

    • ”Ei voi ratsastaa kahdella hevosella, ajatella rasistisesti ja puhua rasismia vastaan.” Minä olen täsmälleen toista mieltä. Meissä on jokaisessa taipumus ajatella rasistisesti tai muuten jakaa ihmiset ’meihin’ ja ’muihin’. Niinpä meidän on vastustettava omaakin rasismiamme, ehkä eniten juuri sitä.

    • Martti

      Kiitos hyvästä muistutuksestasi

      Jokainen tutkistelkoon itseään niin, ettei itse toimi toisin kuin opettaa.

      Tällä hetkellä me olemme kolmestaan kotona, minä suomalainen, vaimoni ja lomalla käymässä oleva veljensä kamerunilaisia, joten pelkällä olemassaolollamme me käytännön tasolla elämme rasismin vastaista elämää.

  5. Tietääkseni Martti Luther ja ortodoksinen kirkko yhdessä ovat pelastaneet Euroopan osmannien (muhammettilaisten) hyökkäyksestä. Ei siinä tainnut olla varsinaisesti juutalaisuudesta puhetta. Tottahan se on että kirjanoppineet ja fariseusten lahko olivat napit vastakkain Jumalan Pojan kanssa. Ei historiallista totuutta voi kieltää. Me olemme täällä sitä varten, että edistäisimme rauhaa pahan voimien kasvaessa. Valehteleminen, tappaminen ja uskovaisten leimaaminen ovat Maailmanruhtinaan eli sielunvihollisen töitä. Jos ihmiset tekevät harkitusti pahaa ja syntiä (=tottelemattomuutta Jumalan käskyille), he eivät ole Jumalan, vaan Saatanan enkeleitä.

    • Tarja

      Valma kertoi siitä, miten toinen juutalaisten ryhmä asettui juutalaista opettajaa Jeesusta vastaan. Emmehän me kiellä näitä ristiriitoja, joita voidaan verrata vaikkapa maassamme olevien eri puolueitten välisiin kissanhännän vetoihin. Mutta kuten eri puolueitten edustajat kuitenkin kaikki ovat suomalaisia, niin samalla tavalla noissa Jeesuksen ajan keskusteluissakin molemmat puolet olivat nimenomaan juutalaisia ihmisiä, niin myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa.

  6. Martti Pentti
    Ajatuksista puheen ollen, kukaan ei voi ajatuksiaan hallita, normaalin käsityksen mukaan, kun teot ovat tärkeämpiä ja ratkaisevia.
    Mutta kristillisesti, Jeesuksen sanojen mukaan, kun hän täytti lakia, joka hänen mielestään oli vielä vajaa muutamilta osin, hän sanoi, että ajatukset ovat syntiä, koska ajatuksista lähtevät sanat ja teot. Ajatuksista käytettiin sanaa sydän. Sydämestä lähtevät…jne.

    Jeesuksen lain täyttäminen on sitten muutettu muotoon, että hän täytti lain kaikkien puolesta, eikä sitä enää ole. Se on myöhemmin tehty lisäys.

    • Tarja

      Olen aikaisemminkin todennut että teologiassa puhutaan lain kolmesta käytöstä.

      Ensinnä lain käyttö yhteiskunnassa. Tämä laki ohjaa elämäämme meidän jokapäiväisessä elämässämme. Liikenne sujuu, kun ajetaan sääntöjen mukaan, omaisuus on turvassa kun varastaminen jne on tehty rangaistavaksi jne.

      Toinen lain käyttö on herättää ihminen huomaamaan oma syyllisyytensä Jumalan edessä. Tästä puhuu se ettei kukaan voi itsessään täyttää Jumalan täydellistä tahtoa, vaan kaikki olemme vikapäitä hänen edessään. Tästä seuraa, että ihminen huomaa tarvitsevansa anteeksiantoa. Tähän lain käyttöön liittyy lain syytökset anteeksiannon avulla poistava Vapahtajamme täyttämä sovintotyö. Jeesus kärsi ristillä sovintotyön koko maailman synnin puolesta. Hän siis on täyttänyt kaiken, mitä ihmiskunnan syntisyyden tähden olisi ihmisten rangaistukseksi tullut. Näin Jumalan yhteyteen kasteessa otettu ihminen saa uskossa ottaa vastaan täydellisen sovinnon Jumalan kanssa. Lain täyttäminen siis merkitsee ANTEEKSIANNON tulemista meidän elämämme pelastuksen puolesta. Jeesuksen ristinkuoleman tähden me olemme tulleet Jumalalle kelpaaviksi eli siis vanhurskautetuiksi. Näin meidät vanhurskautetaan yksin uskosta, yksin armosta ja yksi Kristuksen tähden.

      Kolmas lain käyttö on Raamatusta saatavien elämän ohjeitten seuraaminen. Käskyjen tehtävänä on suojella elämää ja kaiken hyvän elämän keskeisenä voimana on keskinäinen rakkaus, johon Jumalan lain keskeinen sanoma tähtää: Kunnioittaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistään niin kuin itseään.

      Puheenvuorossasi Tarja tuli esiin myös näkökulma, johon liittyy legalistinen eli lain alla elämän pitäminen kaiken tärkeinpänä uskonelämässä.

      Puhe siitä, että Jeesus on Lain täyttymys viittaa kuitenkin Jumalan armon esiin tuloon. Se lupaus mikä jo Vanhassa testamentissa oli ennustettu, oli nyt toteutunut. Näin Jeesus täytti nämä lupaukset. Näiden lupausten joukossa keskeisenä on se armollinen sanoma, että Jumala itse pelastaa meidät sulasta armosta ilman meidän omia tekojamme.

      Uskon Isästä Abrahamista todetaan 1. Moos. 15. luvussa, että Abram uskoi Jumalaan ja tämä usko luettiin hänelle vanhurskaudeksi. Tämän uskon sanoman täyttymys tapahtui Jeesuksen pelastustyössä. Kun Vapahtajamme on meidän turvamme ja toivomme, uskomme luja perusta, niin siksi me saamme olla turvallisella mielellä ja iloiten odottaa Jumalan antamaa tulevaisuutta, pääsyä tämän maailman elämän jälkeen Jumalan luo ikuiseen iloon ja onneen Taivaan kodissa, uudistuneen paratiisin täydellisyydessä. Autuuden täydellisyydessä iankaikkisessa elämässä.

    • ”Mutta kristillisesti, Jeesuksen sanojen mukaan, kun hän täytti lakia, joka hänen mielestään oli vielä vajaa muutamilta osin, hän sanoi, että ajatukset ovat syntiä, koska ajatuksista lähtevät sanat ja teot.” Jeesuksen lainopetus asetti oikeastaan tavoittamattomia ihanteita, joihin pitää pyrkiä. Synniksi määriteltiin todellakin niin ajatukset, sanat kuin teotkin. Tämä laki ei siis koostu ’lievää törkeämmistä’ rikkeistä, joista seuraa rangaistus, vaan kehotuksesta olla täydellinen kuin Jumala itse. Siihen on elämän mittaan yritettävä päästä, vaikka se onkin ihmiselle aivan mahdotonta. Mikä sitten neuvoksi, kun joutuu vastaamaan elämästään ja toimistaan Jumalalle? Kristillisyyden vastaus on evankeliumi Vapahtajasta, joka on täyttänyt lain meidän puolestamme. – – – ”Täytti lakia, joka hänen mielestään oli vielä vajaa” on saojen väärinymmärtämistä, tahatonta tai tahallista.

  7. Valma Luukka
    ”Tottahan se on että kirjanoppineet ja fariseusten lahko olivat napit vastakkain Jumalan Pojan kanssa. Ei historiallista totuutta voi kieltää. Me olemme täällä sitä varten, että edistäisimme rauhaa pahan voimien kasvaessa.”

    Tässä se on myönnetty, mutta mitä tekemistä tällä on tämänajan ihmisten kanssa, eihän fariseuksia ole enää olemassakaan.

    Oliko enää Jeesuksen aikanakaan, kun eräs kreikkalaisia vaikutteita omannut ja alkoholisoitunut kuningas Aleksanteri Jannaios, joka tosin oli hyvä ja voittoisa sodassa, mutta muuten alkoholisoitunut ja julma. Hän vihasi fariseuksia, jotka yhdessä kansan kanssa moittivat hänen käytöstään, aloittivat, jopa sisällissodan kuningasta vastaan.
    Tämän kahakan seurauksena Jannaios ristiinnaulitsi 800- fariseusta.
    Kuitenkin kuolemansan hetkellä, kun kuningas luovutti vallan vaimolleen Aleksadralle, hän käski vaimoaan hallitsemaan yhdesä fariseusten kanssa.

    ”Jerusalem, kaupungin elämäkerta.” Tämä on historiallista tosiasiaa.

    ”Sisällissodan aikana Aleksanteri ristiinnaulitsi 800 fariseusta.” Wikipedia

    Milenkiintoinen tieto muuten, että tuolloin oli jo nappeja, jotka olivat vastakkain jumalan pojan kanssa. 🙂

    • Tarja, sinä itse olet rasisti suhteessasi kristittyihin ja osoitat täällä vihasi meitä kohtaan.

    • Tarja

      Jo hellenistisenä kautena noin pari vuosisataa ennen Jeesuksen syntymää syntyi juutalaisten keskuudessa eräänlainen herätysliike, jotka pyrkivät kasvattamaan kansaa syvempään hartauteen. Tämä silloinen hasidim -liike sitten jakaantui ja yhdestä haarasta muodostui fariseusten liike, joista Josefuskin kirjoittaa teoksissaan yhdessä kahden muunkin ”filosofisen koulukunnan” ohella.

      Jo juutalaisten paluusta Pyhälle maalle alkoi kirjanoppineitten työ juutalaisen teologisen tutkimuksen edistämiseksi. Näistä tunnetuin oli Esra.

      Näiden joukosta sitten muodostui vähitellen oppineitten neuvosto, josta kehittyi Suuri neuvosto.

      Kirjanoppineitten tavoitteena oli toisaalta mennä Tooraa eli Lakia eli Viittä Mooseksen kirjaa mahdollisimman sanatarkasti, jopa kirjaimen tarkasti.

      Tähän pyrkimykseen myös aikansa oppinein juutalainen, meidän Vapahtajamme Jeesus Kristus liittyi sanoessaan, ettei laista katoa ainoakaan kirjain ei edes joota-kirjain, ”piirto”, joka vähitellen oli alkanut uuden kaunokirjoituksen myötä muodostua aakkosten pienimmäksi kirjaimeksi.

      Matteuksen evankeliumi:

      5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

      Toisena tavoitteena aikansa kirjanoppineilla oli löytää yhteinen nimittäjä kaikelle Laille eli Tooralle, johon koko teoksen opetus voitaisiin kiteyttää. Pitkään noissa keskusteluissa viivyttäessä oli kaksi käsitettä noussut esiin: Totuus ja rakkaus. Toiset korostivat totuutta ja toiset rakkautta kaiken pyhien kirjojen opetuksen keskeiseksi sanomaksi.

      Vapahtajamme julistuksessa tuli näkyviin myös tämä puoli tuosta juutalaisten oppineitten, ”kirjanoppineitten” kuten evankeliumeissa sanotaan, opetuksen koko tuon aikaisen Raamatun keskeisestä sanomasta, kun hän erään kollegansa kysymykseen vastasi, että keskeinen sanoma on rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistään niin kuin itseään.

      Luukkaan evankeliumi:

      10:27 Hän vastasi ja sanoi: ”Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”.

      Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että evankeliumeissa kerrotaan fariseuksista ja kirjanoppineista sen takia, että Jeesuksen opettajan toiminta liikkui juuri läheisessä yhteistyössä näiden kollegoidensa kanssa, kun Jeesus joka päivä opetti aikansa korkeimmassa oppilaitoksessa Jerusalemin temppelissä.

      Luukkaan evankeliumi:

      19:47 Ja hän opetti joka päivä pyhäkössä.

      Joten kuvitelma, että kaikki kysely oppineitten kesken muka olisi ollut vihamiehistä ei aivan osu kohdalleen, vaikka toki muutamat kollegat eivät oikein tykänneetkään siitä, että valtavat joukot tulivat kuulemaan juuri Vapahtajamme julistusta. ( Tähän kateudesta nousevaan vieroksuntaan voi verrata vähän oppilaita saaneen Schopenhauerin nurjaa asennetta paljon kuulijoita keränneeseen Hegeliin.)

      Niinpä harmissaan nämä nurjasti asennoituvat lausuivat koko maailman seuraavan Jeesuksen opetusta.

      Johanneksen evankeliumi:

      12:19 Niin fariseukset sanoivat keskenään: ”Te näette, ettette saa mitään aikaan; katso, koko maailma juoksee hänen perässään”.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25