Kuva Someron kirkosta heinäkuulta 2024
Älkää murehtiko mistään,
vaan kertokaa kaikki tarpeenne Jumalalle.
Pyytäkää häneltä, rukoilkaa ja kiittäkää häntä.
Kaiken ymmärryksen ylittävä Jumalan rauha
vartioi sydäntänne ja ajatuksianne
ja saa ne pysymään Kristuksen Jeesuksen yhteydessä.
Fil. 4:6-7, UT 2020
Jumalan turvissa on hyvä olla. Hänen voimaansa luottaen elämä menee eteenpäin. Jumalan rakkaus kantaa, tukee ja rohkaisee. Vaikeudet voidaan voittaa ja uusi aamu koittaa, kun Herra valaisee pimeyden keskellä, ohjaa polkumme ja yön jälkeen armon aurinko nousee.
Aamu- ja iltarukouksissamme saamme uskoa itsemme, rakkaamme, kaikki läheisemme ja kaukanakin olevat Herran haltuun, Jumalan väkevien käsivarsien kannettaviksi.
Näin Paavalikin teki kun viimeisen kerran efesolaiset näki:
”Jätän nyt teidät Jumalan
ja hänen armonsa sanan haltuun
Jumala on uskollinen. Hänen sanaansa saa luottaa. Sana lohtua suo ja rauhaa luo. Ilon päivänä ja surunkin kohdatessa Jumalan armo on vakaa. Hän ei muutu. Hän ei räyhää eikä suutu, vaan rajaton on hyvyytensä meitä lapsiaan kohtaan.
sen sanan, jossa on voima rakentaa teitä
Mitä kirkkaammin Vapahtajamme ääni korviimme kaikuu, sitä hartaammin pyyntömme Herralle tuomme. Sydämen syvyydestä rukouksemme hänelle kannamme, kaiken hänen käsiinsä annamme. Hänen sanaansa turvata saamme, avuksi pyytää Lunastajaamme.
Armon sana ohjaa, tiemme kulun viitoittaa, perille asti opastaa, iki-iloon, taivaan rauhaan matkallemme voimaa antaa.
ja antaa perintöosa kaikkien pyhitettyjen joukossa.
Hyvä on panna turvansa Herraamme Jeesukseen Kristukseen.
Hän meitä alati ohjatkoon ja perille asti kantakoon.
Armonsa riittää. Siitä saamme häntä kiittää.
Sunnuntai 8.9.2024
16. sunnuntai helluntaista
Jumalan huolenpito
Toinen lukukappale eli epistola: Ap. t. 20:32–35
Apostolien teoista, luvusta 20
Paavali sanoi jäähyväispuheessaan efesolaisille:
”Jätän nyt teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun,
sen sanan, jossa on voima rakentaa teitä
ja antaa perintöosa kaikkien pyhitettyjen joukossa.
Hopeaa tai kultaa tai vaatteita en ole keneltäkään halunnut.
Te tiedätte itse, että minä näillä käsilläni
olen hankkinut itselleni ja tovereilleni
sen, mitä olemme tarvinneet.
Kaikin tavoin olen teille osoittanut,
että näin, työtä tehden,
tulee huolehtia vähäosaisista
muistaen Herran Jeesuksen omat sanat:
’Autuaampi on antaa kuin ottaa.’”
Matias Roto väität minulla olevan ”omia sekoiluja”, mutta et huomaa että itse tuot Raamatun ulkopuolista ”tietoa” niinkuin se olisi totta, niin kuin nyt taas että Jeesus olisi ollut oppinein juutalainen, Raamatun mukaan näin ei ole, joten mistä on ”tietosi” peräisin?
Tässäpä tämäkin tieto on Raamatun sanoin: ”Juutalaiset olivat ihmeissään ja sanoivat: ’Kuinka tuo oppimaton mies voi tuntea kirjoitukset?’ Jeesus sanoi heille: ’Se, mitä minä opetan, ei ole minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.’ (Joh. 7:15,16)”
Martti
Kiitos hyvästä vastauksestasi, josta Ari saa pohdittavakseen kaksi kohtaa
1) Kansa oli IHMEISSÄÄN JEESUKSEN OPPINEISUUDESTA
2) Kansa antoi todistuksen siitä, että Jeesus TUNTEE KIRJOITUKSET.
JOTEN ARI:
Opettele sisälukutaitoa!
Ari
Vaikuttaa, että tiedon maailmasi on erittäin rajoittunut. Pitää siis kertoa että Raamatun tutkimuksen tieteellistä yhteistyötä tehdään yli kirkkokuntien rajojen, myös juutalaiset ovat siinä tasa-arvoisina mukana.
Joten tätä todellisuutta vastaan asettaen:
Jo vuosia jatkunut höpötyksesi KIRJANOPPINEITA VASTAAN osoittautuu ainoastaan sinun aavan meren autiolla saarella yksiksesi päähäsi pälkähtäneen oppineita vastaan suuntaamasi hyökkäyksesi sisäsyntyiseksi kaunaksi kaikkia oppineita kohtaan.
Juuri tuohon kysymääsi yksityiskohtaan, aikansa oppinein juutalainen, liittyen: Havahduin selkeämmin tiedostamaan Jeesuksen olevan aikansa oppinein juutalainen, kun Jerusalemin yliopiston Jeesuksen ajan tutkija David Flusser ( דוד פלוסר ) kävi Lapinjärvellä pitämässä viikon seminaarin..
Hän oli kansansa suuresti arvostama JUUTALAINEN.
Martti Pentti toit hyvän kohdan esille Jeesuksen oppineisuudesta:
”Juutalaiset olivat ihmeissään ja sanoivat: ’Kuinka tuo oppimaton mies voi tuntea kirjoitukset?’ Jeesus sanoi heille: ’Se, mitä minä opetan, ei ole minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.’ (Joh. 7:15,16)”
Siis mitä tuossa sanotaan, siis kansa tiesi Jeesuksen olevan oppimaton, eikö vain, sitten he IHMETTELIVÄT sitä että Jeesus tuntee KIRJOITUKSET, eikö vain, yksinkertaisesti kuinka oppimaton voi tuntea kirjoitukset.
Ari
Olet ennenkin rääkännyt tuota raamatunkohtaa yrittäen saada siitä puolusteluja oppimattomuudellesi.
Sanot ottavasi oppisi yksistään Raamatusta, mutta yllä panet omiasi väittäessäsi: ”—- siis kansa tiesi Jeesuksen olevan oppimaton, —-”
Mistä sinä moisen tulkinnan päähäsi sait. Päästelet omiasi. Mistä sinä muka tiedät, mitä kansa tiesi ja mitä ei tiennyt.
Tämä lauseesi mitä todennäköisimmin näyttää kertovan vain, että heijastat omaa asenteellista laiskuuttasi oppimiseen tuohon väitteeseesi.
Otetaanpa vastakkainen asenne nykypäivästä ja verrataan siihen Jeesuksen tiedollista tasoa suunnilleen samassa iässä.
Satutko tuntemaa suomalaisen, joka 11 vuotiaana on herättänyt huomiota sekä Sibelius-Akatemian että RSO:n eräissä pätevissä henkilöissä, ja jolla on koulun todistuksessa keskiarvo tasan 10?
Jeesus sattui herättämään maansa etevimpien oppineitten huomion 12 vuotiaana.
Luukkaan evankeliumi:
2:42 Hänen ollessaan kaksitoistavuotias he niinikään vaelsivat ylös sinne juhlan tavan mukaan.
2:43 Ja kun ne päivät olivat kuluneet ja he lähtivät kotiin, jäi poikanen Jeesus Jerusalemiin, eivätkä hänen vanhempansa sitä huomanneet.
2:44 He luulivat hänen olevan matkaseurueessa ja kulkivat päivänmatkan ja etsivät häntä sukulaisten ja tuttavien joukosta;
2:45 mutta kun eivät löytäneet, palasivat he Jerusalemiin etsien häntä.
2:46 Ja kolmen päivän kuluttua he löysivät hänet pyhäköstä, jossa hän istui opettajain keskellä kuunnellen heitä ja kysellen heiltä.
2:47 Ja KAIKKI, jotka häntä kuulivat, ihmettelivät hänen ymmärrystänsä ja vastauksiansa. —-
Huomaa sanat KAIKKI ja IHMETTELIVÄT sekä tämän keskustelun kannalta hänen herättämäänsä oppineitten arviota hänen oppimisen tasostaan:
Y M M Ä R R Y S T Ä Ä N
ja tämän syvän ymmärryksen esiin tuloa hänen oppineille antamissaan vastauksissa:
V A S T A U K S I A A N .
Kun tämä pannaan taustaksi Martin esittämälle tekstille, niin silloin sinun kehittämäsi tyhmän laiskuuden ylistyksesi sijaan on otettava lauseen oikea merkitys, eli se, että
he eivät olleet aikaisemmin kuulleet tai odottaneet että Jeesus oli näin valtavan etevä. Jeesus siis ylitti kaikki heidän kuvitelmansa siitä miten viisas Jeesus olikaan.
KANSA TOTESI JEESUKSEN OLEVAN IHMETELTÄVÄN HYVIN TUON AJAN RAAMATUN TUNTEVA.
Joten juutalaisten suurenmoisesti kunnioittaman professorin sana, että Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen, osoittautuu mitä parhaiten vastaavan Raamatun Vapahtajastamme antamaa kuvaa hänen oppineisuudestaan.
”Juutalaiset olivat ihmeissään ja sanoivat: ’Kuinka tuo oppimaton mies voi tuntea kirjoitukset?’” Jeesus ei nähtävästi tuonut esiin ulkoisella olemuksellaan oppineisuuttaan. Niinpä häntä luultiin oppimattomaksi.
Martti
Kiitos kommentistasi
Kun tarpeeksi tietää, niin ei tarvitse korostaa tietämystään.
Esimerkki tällaisesta
Kerroin tänään päivällä pitämässäni tilaisuudesta perheystävästämme Kamerunissa. Hän oli Kansallisen poliisikorkeakoulun professori. Kerran hän oli juoksemassa aamulenkkiään, kun hälytimme hänet eräälle paikalle erästä epäiltyä tutkimaan . Kaverimme tuli paikalle lenkkipuvussaan. Keskusteli epäillyn kanssa ikään kuin olisi halunnut kuulla toisen hyvän huomenen uutisia, vaikka samalla teki selväksi mitä varten hän puhuttelee epäiltyä. Sai tämän lähtemään yhdessä kanssaan epäillyn kotiin. Siellä epäilty ja tämän äiti keskustelivat toisella kielellä (Tuohon aikaan maassa oli yli 280 eri kieltä.) Tuo poliisiprofessori ymmärsi tuota kieltä. Koko tapauksen kulku selvisi ja syytetty oli tullut pidätetyksi ilman käden kosketusta
Totesin tuon poliisien kouluttajan rautaisen ammattitaidon. Missään vaiheessa hänen ei tarvinnut nostaa ääntään eikä vaihtaa olemustaan tiukemmaksi eikä koskeakaan pidätettyyn, mutta siitä huolimatta oli tehnyt täydellisen selvityksen epäillyn hankkeista ja pidättänyt tämän. Epäilty seurasi häntä kuin hyvin kasvatettu koira isäntäänsä.
Pasanen, siinä olet oikeassa, että
KANSA TIESI, mitä tiesi. se on Raamattuun oikein kirjoitettu.
Jeesus, Herramme, ei ollut kouluja käynyt, eli OLI siinä mielessä OPPIMATON kansan ymmärryksen mukaan juuri niin kuin Raamatussa on kirjoitettu kansan toteavan.
MUTTA,
Jeesus oli oppinein suhteessa kirjoituksiin. Hänen opetuksia ymmärrettiin, ihmeteltiin ja hämmästeltiin fariseuksien keskuudessa. Kansa (kansa + fariseukset) ei silloin ymmärtänyt, että OPPI TULI ISÄLTÄ SUORAAN. Jumalan lapset ymmärtävät nykyisin oikein?
Mekin voisimme ymmärtää ja ajatella Raamattua lukiessamme, mitä sen aikaisen kansan esiymmärrys oli suhteessa siihen, mitä Matteus, Markus. Luukas ja Johannes tiesivät myöhemmin elettynä totuutena kirjoittaa Herrastamme.
Kristus oli oppimaton puusepän poikana, MUTTA oppinein Isän Poikana. Arvostettu opettaja synagogassa ennen vangitsemistansa ja Golgataa.
Jeesuksen opetuksiin perustuen hänet tuomittiin. Opettajaa kuunneltiin synagogassa, opettaja, Jeesus Kristus tuomittiin, opetuksiensa perusteella, väärin perustein, kuolemaan
Kari
Kiitos puheenvuorostasi
Jeesus opetti myös Jerusalemin temppelissä, pyhäkössä.
Matteuksen evankeliumi:
26:55 Sillä hetkellä Jeesus sanoi joukolle: ”—- Joka päivä minä olen istunut pyhäkössä opettamassa, —-
Markuksen evankeliumi:
12:35 Ja opettaessaan pyhäkössä Jeesus puhui edelleen ja sanoi: —-
13:1 Ja kun hän meni ulos pyhäköstä, sanoi eräs hänen opetuslapsistaan hänelle: ”Opettaja, katso, —-
14:49 Joka päivä minä olen ollut teidän luonanne opettaen pyhäkössä, —-
Luukkaan evankeliumi:
19:47 Ja hän opetti joka päivä pyhäkössä. —
20:1 Ja tapahtui eräänä päivänä, kun hän opetti kansaa pyhäkössä ja julisti evankeliumia, että —-
21:37 Ja hän opetti päivät pyhäkössä, mutta öiksi hän lähti pois ja vietti ne vuorella, jota kutsutaan Öljymäeksi.
22:53 Minä olen joka päivä ollut teidän kanssanne pyhäkössä,—
Johanneksen evankeliumi:
7:28 Niin Jeesus puhui pyhäkössä suurella äänellä, opetti ja sanoi:—-
8:20 Nämä sanat Jeesus puhui uhriarkun ääressä, opettaessaan pyhäkössä; —-
18:20 Jeesus vastasi hänelle: ”Minä olen julkisesti puhunut maailmalle; minä olen aina opettanut synagoogissa ja pyhäkössä, joihin kaikki juutalaiset kokoontuvat, –—
Samaa jatkoivat opetuslapset
Apostolien teot:
5:20 ”Menkää ja astukaa esiin ja puhukaa pyhäkössä kansalle kaikki tämän elämän sanat”.
5:25 Niin tuli joku ja kertoi heille: ”Katso, ne miehet,—- seisovat pyhäkössä ja opettavat kansaa”.
5:42 Eivätkä he lakanneet, vaan opettivat joka päivä pyhäkössä ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta.
Pyhäkkö eli Jerusalemin temppeli oli myös aikansa juutalaisten korkein oppilaitos.
Kari Paukkunen tuot seuraavan:””Kristus oli oppimaton puusepän poikana, MUTTA oppinein Isän Poikana. Arvostettu opettaja synagogassa ennen vangitsemistansa ja Golgataa.””
Aivan oikein kirjoitat että Jeesus oli ihmisten silmissä oppimaton eli ei ollut kouluja käynyt ja että Hänen oppinsa oli suoraan Jumalalta eli silloin Hän oli oppinein.
Se että kirjoitat että Hän olisi ollut ”arvostettu” opettaja ei kuulosta oikealta eli vaikka Jeesuksen ymmärrettiin tuntevan kirjoitukset niin ei Hänen oppiaan otettu vastaan eli eivät fariseukset ja kirjanoppineet tehneet parannusta Jeesuksen sanan mukaan.
Ari
Evankeliumit kertovat että Jeesusta seurasi
P A L J O N
K A N S A A .
Matteuksen evankeliumi:
8:18 Mutta kun Jeesus näki paljon kansaa ympärillään, käski hän lähteä toiselle rannalle.
13:2 Ja hänen tykönsä kokoontui paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istuutui, ja kaikki kansa seisoi rannalla.
14:14 Ja astuessaan maihin Jeesus näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, ja hän paransi heidän sairaansa.
15:30 Ja hänen tykönsä tuli paljon kansaa, ja he toivat mukanaan rampoja, raajarikkoja, sokeita, mykkiä ja paljon muita, ja laskivat heidät hänen jalkojensa juureen; ja hän paransi heidät,
Ari
Evankeliumit kertovat että Jeesusta seurasi
P A L J O N
K A N S A A .
Markuksen evankeliumi:
3:8 ja Jerusalemista ja Idumeasta ja Jordanin tuolta puolen ja Tyyron ja Siidonin ympäristöltä tuli paljon kansaa hänen tykönsä, kun he kuulivat, kuinka suuria tekoja hän teki.
4:1 Ja hän rupesi taas opettamaan järven rannalla. Ja hänen luoksensa kokoontui hyvin paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istui siinä järvellä, ja kaikki kansa oli maalla järven rannalla.
5:21 Kun Jeesus oli venheellä kulkenut takaisin toiselle puolelle, kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja hän oli järven rannalla.
6:34 Ja astuessaan maihin hän näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, koska he olivat niinkuin lampaat, joilla ei ole paimenta, ja hän rupesi opettamaan heille moninaisia.
8:1 Niinä päivinä, kun paljon kansaa taas oli koolla eikä heillä ollut mitään syötävää, kutsui hän opetuslapsensa tykönsä ja sanoi heille:
9:14 Ja kun he tulivat opetuslasten luo, näkivät he paljon kansaa heidän ympärillään ja kirjanoppineita väittelemässä heidän kanssaan.
10:1 Ja hän nousi sieltä ja tuli Juudean alueelle, kulkien Jordanin toista puolta. Ja taas kokoontui paljon kansaa hänen luoksensa, ja tapansa mukaan hän taas opetti heitä.
Ari
Evankeliumit kertovat että Jeesusta seurasi
P A L J O N
K A N S A A .
Luukkaan evankeliumi:
5:15 Mutta sanoma hänestä levisi vielä enemmän; ja paljon kansaa kokoontui kuulemaan häntä ja parantuakseen vaivoistansa.
6:17 Ja hän astui alas heidän kanssaan ja seisahtui lakealle paikalle; ja siellä oli suuri joukko hänen opetuslapsiaan ja paljon kansaa kaikesta Juudeasta ja Jerusalemista ja Tyyron ja Siidonin rantamaasta. Nämä olivat saapuneet kuulemaan häntä ja parantuakseen taudeistansa.
7:12 Kun hän nyt lähestyi kaupungin porttia, katso, silloin kannettiin ulos kuollutta, äitinsä ainokaista poikaa. Ja äiti oli leski, ja hänen kanssaan kulki paljon kaupungin kansaa.
8:4 Kun paljon kansaa kokoontui ja ihmisiä kulki joka kaupungista hänen tykönsä, puhui hän vertauksella:
9:37 Kun he seuraavana päivänä menivät alas vuorelta, tuli paljon kansaa häntä vastaan.
14:25 Ja hänen mukanaan kulki paljon kansaa; ja hän kääntyi ja sanoi heille:
Pasaselle,
Kristuksen opetus sekä otettiin vastaan eikä otettu. Se on edelleen luettavissa evankeliumeissa. Etkö ole lukenut?
Tänään, Herran vuonna 2024 on asetelma pysynyt ennallaan. Näin on oleva loppuun asti kirjoitusten (Raamatun) mukaan.
Ari
Evankeliumit kertovat että Jeesusta seurasi
P A L J O N
K A N S A A .
Johanneksen evankeliumi:
5:13 Mutta parannettu ei tiennyt, kuka se oli; sillä Jeesus oli poistunut, kun siinä paikassa oli paljon kansaa.
6:2 Ja häntä seurasi paljon kansaa, koska he näkivät ne tunnusteot, joita hän teki sairaille.
6:5 Kun Jeesus nosti silmänsä ja näki paljon kansaa tulevan tykönsä, sanoi hän Filippukselle: ”Mistä ostamme leipää näiden syödä?”
Matias Roto kyllähän Jeesusta seurasi paljon kansaa kun vaelsi, mutta kun Hänet vangittiin niin kuinka monta seurasi Häntä silloin? Entäpä kuinka monta edes palasi takaisin niinkuin opetuslapset tekivät?
Siis kuinka vaikutti se että Jeesuksen seuraajia alettiin vainoamaan?
Siis kyllähän ilolla otetaan vastaan kaikki se hyvä jota evankeliumissa luvataan mutta todellista Jeesuksen seuraamista ei sitten tehdäkkään eli alkaen parannuksesta.
Ari
Myös opetuslasten opetusta seurasi paljon kansaa.
Apostolien teot:
2:6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
5:16 Myöskin kaupungeista Jerusalemin ympäriltä tuli paljon kansaa, ja he toivat sairaita ja saastaisten henkien vaivaamia, ja ne kaikki tulivat parannetuiksi.
11:24 Sillä hän oli hyvä mies ja täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa. Ja Herralle lisääntyi paljon kansaa.
18:10 sillä minä olen sinun kanssasi, eikä kukaan ole ryhtyvä sinuun tehdäkseen sinulle pahaa, sillä minulla on paljon kansaa tässä kaupungissa”.
19:26 mutta nyt te näette ja kuulette, että tuo Paavali on, ei ainoastaan Efesossa, vaan melkein koko Aasiassa, uskotellut ja vietellyt paljon kansaa, sanoen, etteivät ne ole jumalia, jotka käsillä tehdään.
Huomaatko että jopa ne jotka Efesossa vastustivat Paavalin opetusta joutuivat myöntämään että apostolia seurasi PALJON KANSAA.
Ari
Ja huomaapa tämä
Vaikka Paavali koki Filippissä vainoa, niin silti sinne oli tullut niin paljon väkeä Jeesuksen seuraajaksi, että tuolle varuskuntapaikkakunnalle tarvittiin useampi piispa.
Huomaapa piispa sanan monikko tämän kirjeen alussa
P. Paavalin Epistola Filipperin tyge 1
Se P. Paavalin epistola filipperin tyge.Ensimäinen Luku.
Alkutervehdys
Fil. 1:1–2
1 Paavali ja Timoteus, Jeesusen Kristusen palvelijat.
Kaikkein pyhäin Kristuses Jeesuses, jotka Filippis ovat, ynnä piispain ja palvelijain.
2 Armo olkohon teidän ja rauha Jumalalta, meidän Isältä, ja Herralta Jeesuselta Kristuselta.
Ari
Miksi aina ruikutat vastuksista
Ota oppaaksesi Jumalan sanan oikea tulkinta niin huomaat esimerkiksi Filippiläiskirjeestä sen että vainojen kohteeksi joutunut yhteisö kasvoi niin paljon että Paavalin työkauden myöhemmässä vaiheessa tarvittiin seurakuntien välistä yhteyttä pitämään asettaa useamman hiippakunnan alueelle oma piispansa, siis piispan valtuuksin toimiva kirkon viranhaltija. Kristuksen vastaanottanutta väkeä oli tullut niin paljon että tällainen oli tehtävä.
En tiennyt esille panemaasi ruikutusta, kun edellä jatkoin kirjoittamista siitä että väkeä seurasi todella PALJON.
Joten Ari
Jätä omavanhurskauden perkele ja siirry vastaanottamaan Jumalan armon varaan perustuva Jumalan vanhurskaus. Elikä siis: Palaa kasteen armoon liittyMÄLLÄ KIRKKOON.
Ari
Miksi jatkuvasti tuot esille sellaisia ajatuksia, missä oppimattomuutta pidetään ihanteena.
Muista miten Vapahtajamme käsitti asian.
Yksi vertaus puhuu TYHMISTÄ JA VIISAISTA NEITSYISTÄ.
Tyhmät eivät hoitaneet omaa hengellistä elämäänsä, eivät varanneet öljyä lamppuunsa.
Viisaat hoitivat omaa hengellistä elämäänsä. Heillä oli öljyä lampuissaan.
Niin kauan kuin pidät viisauden hankkimista turhana olet Raamatun sanan mukaan heikoilla elämässäsi.
Sananlaskut:
1:7 Herran pelko on tiedon alku; hullut pitävät halpana viisauden ja kurin.
3:13 Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon.
3:19 Herra on viisaudella perustanut maan, taivaat taidolla vahvistanut.
3:35 Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä.
4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.
4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.
Efesolaiskirje:
5:15 Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,
Ari
Kirjoitat: ”—-todellista Jeesuksen seuraamista ei sitten tehdäkkään eli alkaen parannuksesta.”
Joten aloita itsestäsi ja jätä lauman ulkopuolelle ajautuneen luopion tieltäsi takaisin Hyvän Paimenen laumaan eli siis kirkkoon. Näin pääset osalliseksi lapsena saamasi Pyhän Kasteen antamasta armosta eli uskon yhteyteen eli siis Jeesukseen uskovien yhteisöön.
Aamuhartautena 6.9.2024
Kuuntelin ja samalla luin englanniksi Filippiläiskirjeen World English Bible versiona
https://live.bible.is/bible/ENGWEB/PHP/1?audio_type=audio_drama
Sitten kuuntelin makedonian kielellä Filippiläiskirjeen Konstantinov versiona
https://live.bible.is/bible/mkdmkv/php/1?audio_type=audio_drama
Jatkoin kuuntelemalla ukrainaksi Avoimen uuden käännöksen mukaisen Filippiläiskirjeen
https://live.bible.is/bible/UKRBIB/PHP/1
Edelleen sama kroatiaksi Vuk Karadzic versiona
https://live.bible.is/bible/HRVCBV/PHP/1?audio_type=audio_drama
Eteenpäin sekä kuunnellen että lukien puolaksi Nowe Przymierze versiona (Uuden Liiton käännöksenä)
https://live.bible.is/bible/POLNCV/PHP/1?audio_type=audio_drama
Vielä kuuntelin latviaksi
https://live.bible.is/bible/lavlvr/php/1?audio_type=audio_drama
Tässä ”oppineisuuden” ihannoinnista on se ongelma ettei ymmärretä ettei kirjoja lukemalla, vaikka lukisikin vain Raamattua, voi oppia rakastamaan Totuutta eikä ymmärtämään Jumalan sanaa. Kuten Jeesus sanoo ettei ihmisessä ole rakkautta itsessään vaan Jeesuksen tulee parantaa ihmisen sydän eli ihmiselle tulee Pyhä Henki.
Ari
Yrität kiivetä pylly edellä puuhun omissa harhoissasi.
Ihminen EI VOI itsessään omin voimin eikä itsestään omasta olemuksestaan luoda sellaista voimaa, että voisi hypätä edes kuuhun saakka puhumattakaan JUMALAN TAIVAASEEN.
Siksi tarvitaan aina joku toinen ihminen vierelle, joka JULISTAA EVANKELIUMIA.
Roomalaiskirje:
10:11 Sanoohan Raamattu: ”Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään”.
10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
10:13 Sillä ”jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu”.
10:14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
10:15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: ”Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!” —
10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
Ihmisen siis pitää osallinen kirkon julistuksesta voidakseen vastaanottaa vanhurskauttavan uskon.
Raamattu on KIRKON KIRJA
siksi
Raamatun lukeminen tai kuunteleminen ON JUMALAN PUHEEN VASTAANOTTAMISTA.
On aihetta muistuttaa sinua siitä körtistä joka sanoi, että hän juoksi karkuun niin paljon, kuin jaksoi, ja JUMALA TEKI LOPUT, kun häneltä kysyttiin kuinka hän oli tullut herätykseen.
Joten Ari
Jättäydy jo lopultakin Jumalan yhteisön yhteyteen JUMALAN ARMON OSALLISUUTEEN.
Tuleeko Henki ihmiselle? Uskoakseni lupaus ei koske kutakin yksityistä kristittyä erikseen vaan seurakuntaa. Henki voi toki vaikuttaa yhden ihmisen kautta, mutta ei ole kenenkään yksilön hallussa.
Ari
Sain Pyhän Hengen lahjan jo sota-aikana kun minut pienenä vauvana vettä valamalla kastettiin
ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN.
Huomaapa tämä että asiamiehen tehdessä joku päämiehensä nimissä, teko ei ole asiamiehen vaan päämiehen tekemä oikeudellinen juttu. Näin myös Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä kastaminen on JUMALAN ITSENSÄ ANTAMA KASTE, jossa me siirrymme hänen omikseen eli siis tulemme Jumalan lapsiksi ja sen takia taivaan perillisiksi.
Tämä asemamme muutos perkeleen vallasta Jumalan omaksi on Raamatun mukainen uudestisyntyminen eli siis uuden uskon alku, joka sitten riittää koko elämän ajaksi ja on voimallinen viemään meidät ikuiseen elämään asti.
Martti
Kiitos hyvästä huomautuksestasi
Tuot esille erittäin tärkeän pointin
Tämä minkä tuot esille, on yhteisen kristikunnan yhteinen opetus ollut jo alusta asti
Uskontunnustuskin sanoo, että kirkko on Pyhän Hengen työkenttä, kuten luominen Isän ja lunastus Pojan.
Ari
Kirkon opetus on tarpeen, jotta ihminen voi ymmärtää luettua Raamattua.
Toisaalta lukeminen on Raamatun opetuksessa suuressa arvossa
Jo Vanhan testamentin kansankirkossa tuon ajan Raamatun lukeminen oli tärkeää. Se tehtiin YHTEISESTI KOKO KANSALLE. Yhteisen jumalanpalveluksen voima on Jumalan sana.
2.Mooseksen kirja:
24:7 Ja hän otti liiton kirjan ja luki sen kansan kuullen. Ja he sanoivat: ”Kaikkea, mitä Herra on puhunut, me noudatamme ja tottelemme”.
Uudessa testamentissa puhutaan kirjoitetun Jumalan sanan tärkeydestä
Kolossalaiskirje:
4:16 Ja kun tämä kirje on luettu teille, niin toimittakaa, että se luetaan Laodikeankin seurakunnassa ja että myös te luette Laodikeasta tulevan kirjeen.
1.Tessalonikalaiskirje:
5:27 Minä vannotan teitä Herran kautta, että luetatte tämän kirjeen kaikille veljille.
1.Timoteuksen kirje:
4:13 Lue, kehoita ja opeta ahkerasti, kunnes minä tulen.
Matias Roto siis mitä VT.n kirjoitusten lukeminen hyödytti Jeesuksen ajan kirjanoppineita, löysivätkö he Jeesuksen niiden kautta ja ottivatko Jeesuksen sanat vastaan?
Paavali on hyvä esimerkki tästä.
Ari
Asetat kysymyksen väärin. Sen eri osien välillä on ristiriita.
1)
Ensinnä korkeasti oppineen juutalaisen kirjanoppineen tapaus, miten tämä kahden kulttuurin huippuoppinut
OTTI VASTAAN
Kristuksen ja miten
OPPINEISUUS HÄNTÄ AUTTOI EVANKELIUMIN JULISTUKSESSA
Paavali oli saanut kahden kulttuurin hyvän koulutuksen. Hänen opettajansa Gamaliel oli aikansa etevimpiä juutalaisia oppineita. Gamalielin isoisä oli Rabbi Hillel, jonka opetuksien kysymyksenasetteluja ja useampia linjauksia meidän Vapahtajammekin seurasi omassa opetuksessaan.
Paavalin saama kreikkalainen sivistys aukaisi hänelle tien luennoimaan aikansa korkeimpiin kreikkalaisiin oppilaitoksiin kuuluneessa Areiopagissa, joka sekin tuon ajan yleisen tavan mukaan oli jumaluudelle omistettu, kreikkalaiselle Arekselle, kuten Jerusalemin temppeli Elävälle Jumalalle HERRALLE.
Paavalin oppineisuus avasi hänelle ovet Kristuksen evankeliumin julistukseen Rooman imperiumin useammassa provinssissa. Näiden lähetysmatkojen tuloksena syntyneistä paikallisista kirkoista kasvoi hyvin nopeasti eläviä kansankirkkoja. Esimerkiksi Kilikiassa on löydetty kirkkojen raunioita, jotka ovat säilyttäneet Pyhän apostolin muiston. Kyproksen kansankirkko pitää syntyaikanaan Paavalin käyntiä Kyproksella noin vuonna 50 jKr.
Jotta ymmärtäisit miten pitkä aika on kulunut Kyproksen kansankirkon synnystä nykyaikaan, niin vertaan sitä vaimoni Coletten sukuun Bakongin ruhtinaskunnassa. Sama hallitsijasuku on hallinnut ruhtinaskuntaa koko ajan sen perustamisesta noin vuonna 1350 jKr. alkaen.
Siis Kyproksen kansankirkko on noin kolme kertaa vanhempi kuin Bakongin ruhtinaskunta Kamerunissa.
Sitten juutalaisten erilaisten sisäisten puolueiden kiistoissa Paavali oli nuorena ajautunut sellaisten joukkoon, jotka vastustivat Vapahtajamme seuraajien ryhmää jopa suorastaan vainosivat. Vasta Vapahtajamme ilmestyminen hänelle Damaskon tiellä pysäyti hänet ja neuvoi häntä liittymään Jeesuksen seuraajien joukkoon.
Vapahtajamme opetuslasten eli siis kirkon yhteyteen Paavali otettiin Pyhän kasteen välityksellä. Sen toimitti Ananias. Toimituksen kaavaan kuuluneen kätten päälle panemisen aikana Paavalin silmät aukenivat siitä kirkkauden sokaistuksesta, joka oli tullut Jeesuksen ilmestyessä hänelle tiellä.
Neitsyet
Taivasten valtakunta on kymmenen neitsyen kaltainen. puolet on tyhmiä ja puolet viisaita. Viisaat pääsevät sisään ja tyhmiltä suljetaan ovet, koska he eivät olleet ostaneet öljyä lamppuihinsa, eivätkä voittaneet unta.
Missä armo on tässä tapauksessa ? Eikö armo koske tyhmiä.
Ja toisaalta, tämä kuulostaa öljymainokselta, poimittu ehkä jostain öljyä tuottavasta maasta.
Luin vastauksesi edelliseltä sinulta mutta en ota niihin kantaa, siellä oli taas rasistisia sanoja kuten niskurikansa.
Tarja
Kiitos kysymästä
Pelastumisemme on yksistään armosta. Sen osallisuuteen olemme pyhässä kasteessa siirtyneet. Tämä on evankeliumia.
Sitten toinen kysymys on miten me elämme armosta saamamme aseman mukaan. Saako Jumalan rakkaus meitä kohtaan heijastua toisia ihmisiä kohtaan osoitettuna rakkautena. Jotta tämä toimisi luovaa hyvyyttä levittäen on aihetta opetella elämämme aikana tarpeellisia tietoja ja taitoja. Tiedon hankinnalla siis on tätä ihmisiä rakastavan käytöksen oppimisessa ja edelleen kehittämisessä merkittävä osa.
Juutalais-kristillisen elämäntavan oleellisiin ideaaleihin kuuluu elämässä hyväksi koetun viisauden hankkiminen. Koko elämää hyödyttävän viisauden perustava lähtökohta on oikea Jumalan kunnioitus.
Tämä perinne on elänyt edellen sekä juutalaisten errä kristittyjen keskuudessa.
Jeesuksen vertauksen kärki on siinä että aidon jumalanpelon hedelmänä on se viisaus joka osaa odottaa Keistuksen tuloa ja on valmiina pääsemään ikuiseen autuuteen eikä ajattelematomuuttaan hylkää armon antajaa Vapahtajaamme Jeesusta, vaan toivon avaamin silmin tarkastelee tulevaisuuttaan iki-iloon eli hääjuhlan iloon verrattavaan, jopa sen ilolla ylittävään taivaan riemuun.
Matias
”Kirkon opetus on tarpeen, jotta ihminen voi ymmärtää luettua Raamattua.”
Mutta kun ei ymmärrä miksi kaikki on pitänyt muuttaa valheeksi. Esim. lause: ”Jeesus puhui pyhäkösssä.” Ei siellä minun tietääkseni ollut mitään pyhäkköjä, oli Temppeli ja synagogia.
Lisäksi oli virallisia opettajia, kuten Hillel, ja muut, ei mitään peltomiehiä, tai galilealaisia puuseppiä. Kaikki kunnia kunnon työmiehille mutta he voivat parhaiten opettaa oman ammatinsa asioita, sen he osaavat. Se on tärkeää opetusta elinkeinon kannalta. Jos siisn halauaa hankkia leipänsä kunnon työllä, eikä toisten viljapelloista varastamalla.
Mutta muuten…. oli olemassa sanonta: ”Voiko Galileasta tulla mitään hyvää.” käsittääkseni galilealaiset olivat sekakansaa, Tyyroksesta tulleita pakolaisia arabeja, kreikkalaisia, syyrialaisia, juutalaisia ja perealaisia, idumealaisia etc. ja siitä johtuen he toivat monia erilaisia oppejaan, jotka yritettiin tunkea myös juutalaisuuteen, kun ei haluttu noudattaa maan lakia, vaan kapinoitiin.
Kaikki olivat pappeja heidän mielestään ja perinne on jatkunut tänne asti, onhan meilläkin maallikkosaarnaajia ollut, tulikivenkatkuisine saarnoineen ja vernpunaisine naamoinenn huiskimassa perkeleitä kansalaisista ulos. Ja mummot saivat hysteerisia kohtauksia.
Voi heitä olla vieläkin, jopa tällä palstalla.
Kun olivat vallaneet temppelin ja tappaneet pappeja, he pukivat yhden maalaismiehen papin vermeiisiin, ja panivat hänet toimittamaan palvelusvirkaa, vaikka hän ei tuntenut mitään siihen liittyviä sääntöjä, tai puheita. Tarkoitus oli näin häpäistä temppeli ja sen henkiökunrta.
Tarja
1) Evankeliumien pyhäkkö sana tarkoittaa Jerusalemin temppeliä
2) Toisin kuin nykyaikana maassamme ajatellaan dri ammattien harjoitusta, niin juutalaisen elämään kuului, että kirjanoppineet elättivät itsensä omalla työllään aivan käytännön ammateissa.
Niinpä mainitsemasi Rabbi Hillel oli ammatiltaan päivätyöläinen, Jeesus oli rakennusmies, Paavali teltantekijä, Pietari ainakin Galileassa asuessaan kalastaja, Efeson toinen piispa Onesimus oli Filomenin orja, Kesarean eka piispa Sakkeus tullivuokraaja ja toka piispa Kornelius roomalainen upseeri jne
Tarja
3) oli ikivanha juutalainen tapa jättää pieni osa viljapellosta köyhien ja ohikulkevain nälkäänsä poimittavaksi. Mitä kädellään saattoi ohikulkiessaan ottaa oli sallittua. Jo Davidin esiäiti Ruut korjasi leikkaajien jäljiltä maahan jääneitä yksittäisiä tähkiä Booaan pellola, ja hänet huomatessaan Booas pyysi korjuuväkeään jättämään jopa vähän enemmän kuin normaalissa peltotyössä tavallisesti työtä tehdessä olisi jäänyt.
Joten: Opetuslapset siis eivät varastaneet vaan toimivat maan yleisen käytännön puitteissa
Tarja
4) pakkosiirtolaisuuden aikaiset väestön pakkosiirrot, Hellenistisen kauden uudet tulokkaat ja myöhemmin roomalaisten kauden väestön siirtymiset olivat saaneet väestörakenteen monimuotoiseksi erityisesti Samariassa, mutta myös muihin osiin Pyhää maata.
Samariassa on ollut ja yhä edelleen on jopa oma juutalaisuuden suuntansa, jota mm suomalainen Aimo Murtonen on tutkinut. Sittemmin Murtonen meni professiriksi Australiaan.
Erot Juudeassa ja toisaalla Samariassa ja Galileassa olevien sekä tapa että henkisten kulttuuristen perinteissä ovat peräisin Pohjoisen Israelin ja eteläisen Juudan valtioiden välisten erojen kaudelta aina Salomonin jälkeen tapahtuneesta erosta eteenpäin erilleen kasvamisesta.
Tarja
Valitettavasti en oikein ymmärrä viimeistä kappalettasi
Mihin aikaan
Missä maassa
Ja kenestä siinä puhutaan
Ari
2)
Toiseksi MIKÄ OLI SE VANHA TESTAMENTTI,
JOTA JEESUS JA HÄNEN OPPILAANSA RESITOIVAT ELI LAULAEN LUKIVAT
Sanot yllä: ”mitä VT.n kirjoitusten lukeminen hyödytti Jeesuksen ajan kirjanoppineita, löysivätkö he Jeesuksen niiden kautta ja ottivatko Jeesuksen sanat vastaan?”
Koko rakennelmasi tässä kommentissa on pahasti pieleen menevä, koska jo lähtökohtasi ovat rakenteellisesti harhaan johtavia.
Tänä iltana selostan vain yhden asian. Sitten menen nukkumaan.
KYSYMYKSESSÄSI ET OTA HUOMIOON, ETTÄ
Vanhan testamentin kirjat olivat Jeesuksen ja hänen oppilaittensa AINOA RAAMATTU, KOKO RAAMATTU.
2A)
Sen vanhin osa Toora eli Laki eli Viisi Mooseksen kirjaa olivat AINOAT KAIKKIEN JUUTALAISTEN RYHMIEN hyväksymä PYHÄ RAAMATTU.
Esimerkkinä mainitsen kaksi ryhmää, joille tämä kokoelma oli koko Raamattu mainitsen tässä samarialaiset ja saddukeukset.
2B)
Toista ryhmään eli Nevi’im eli Profeetat oli seuraava kokoelma PYHÄÄ RAAMATTUA. Useat tuon ajan opilliset keskustelut käytiin vain siis LAIN JA PROFEETTOJEN teksteihin perustaen.
KUN siis seuraavissa puhutaan LAISTA JA PROFEETOISTA, niin näissä kohdin puhutaan tuon ajan
K O K O
JUMALAN SANAN PYHÄSTÄ KOKOELMASTA
ELI SIIS JEESUKSEN JA OPETUSLASTEN AJAN
KOKO
R A A M A T U S T A.
Elikä jos siis haluat seurata Jeesuksen esimerkkiä, niin pidät vain
LAKIIN ELI TOORAAN
eli siis näihin kirjoihin.
1.Mooseksen kirja:
2.Mooseksen kirja:
3.Mooseksen kirja:
4.Mooseksen kirja:
5.Mooseksen kirja:
ja toisena ryhmänä NEVI’IM eli PROFEETTOJEN KIRJAAN
eli siis näihin kirjoihin
VARHAISEMMAT PROFEETAT
Joosua:
Tuomarien kirja:
1.Samuelin kirja ja 2.Samuelin kirja yhtenä kirjana
1.Kuningasten kirja ja 2.Kuningasten kirja yhtenä kirjana
MYÖHEMMÄT PROFEETAT
Jesaja:
Jeremia:
Hesekiel:
ja neljänten näistä Myöhäisemmistä profeetoista Pienet profeetat yhtenä kirjana Hooseasta Malakiaan.
Niinpä Ari
JOS TAHDOT TEHDÄ SAMOIN KUIN JEESUS,
NIIN SINUN RAAMATUSSASI SINÄ KÄYTÄT VAIN NÄITÄ KIRJOJA.
2C)
NYKYISEN MEIDÄN RAAMATTUMME VANHAN TESTAMENTIN KIRJOISTA KOLMAANTEEN RYHMÄÄN KUULUIVAT
KIRJOITUKSET ELI KETUVIM
Jeesuksen aikana niiden asema oli samaa tasoa kuin meidän aikamme hartauskirjojemme asema on kirkossamme. Ne ovat hyviä ja hyödyllisiä, mutta niillä ei ole Raamatun asemaa uskon perustana.
Vähitellen niiden asema nousi.
Vuosien 100 – 130 jKr. aikana Jamniassa juutalaisten oppineimmat paavi Hillelin johdolla valikoitiin tämä kolmas meidän Vanhaan testamenttiin kuuluva ryhmä pyhiksi teksteiksi. Silloin niille annettiin nimi Ketuvim eli Kirjoitukset.
Kun Uusi testamentti puhuu kirjoituksista pyhänä kirjana, niin silloin ne viittaavat näihin KOLMANNEN RYHMÄN KIRJOIHIN ELI SIIS KETUVIMIIN ELI KIRJOITUKSIIN kirjakokoelmana, joka siis ei vielä ollut saanut virallisesti päätettyä laajuutta, vaan jokainen joka niistä puhui ajatteli omaa kokoelmaansa.
Joten Ari hyvä
Koeta ottaa lusikka kauniiseen käteen ja hankkia edes vähän perustavaa tietoa uskomme perusteista, jottet sikin sokin häränkeikkaa menevät teksteissäsi esiintymät tosiasiat sekaannu mielivaltaisiksi myllerryksiksi.
Rohkaisen sinua lukemaan Vanhan testamentin tekstejä. Silloin seuraat Vapahtajamme käytäntöä raamattutyöskentelyssä. Mutta sen sijaan hänen oppinsa tuntemiseksi sinun on aihetta lukea koko nykyistä Raamattuamme ja paremmin ymmärtääksesi ottaa todesta myös kirkon historian aikana huomatut selostukset kunkin raamatunkohdan historiallisesta tilanteesta ja niiden käytöstä kirkkomme historiassa kuluneen parin vuosituhannen aikana.
Antoisia Raamatun lukuhetkiä sinulle.
Ari
3)
Kolmanneksi sinun on ymmärrettävä että kirjanoppineet olivat JUMALAN KANSAN JA JUMALAN SANAN PALVELUKSESSA.
3a) KIRJANOPPINEET JUMALAN KANSAN PALVELUKSESSA
1.Aikakirja:
2:55 Ja kirjanoppineiden suvut, jotka asuivat Jaebeksessa, olivat tiratilaiset, simatilaiset ja sukatilaiset. Nämä olivat ne keeniläiset, jotka polveutuvat Hammatista, Reekabin suvun isästä.
27:32 Ja Joonatan, Daavidin setä, joka oli ymmärtäväinen mies ja kirjanoppinut, oli neuvonantaja. Jehiel, Hakmonin poika, oli kuninkaan lasten luona.
Esra:
7:6 tämä Esra lähti Baabelista. Hän oli kirjanoppinut, perehtynyt Mooseksen lakiin, jonka Herra, Israelin Jumala, oli antanut. Ja kuningas antoi hänelle kaikki, mitä hän halusi, koska Esran päällä oli Herran, hänen Jumalansa, käsi.
7:11 Tämä on jäljennös kirjeestä, jonka kuningas Artahsasta antoi pappi Esralle, kirjanoppineelle, joka oli Herran Israelille antamien käskyjen ja ohjeitten tuntija:
Huomaapa, että tässä tehtävässäänkin he olivat
– SUKUNSA MUKAISESTI OPPINEITA
Ja kirjanoppineiden suvut, –—
– HERRAN TYÖSSÄ
Esran päällä oli Herran, hänen Jumalansa, käsi.
– KUNINKAITTEN NEUVONANTAJA TAI LASTEN KOULUTTAJA
Ja Joonatan, — oli ymmärtäväinen mies ja kirjanoppinut, oli neuvonantaja. —-oli kuninkaan lasten luona.
Ja vielä yksi näkökohta, jotta
SINÄ ARI
lopettaisit mielettömän
JUMALAN PALVELIJAIN
työn ja uskon vähättelysi:
KIRJANOPPINEET TUNSIVAT JUMALAN ANTAMAN RAAMATUN
MOOSEKSEN LAKI OLI KOKO TUON AJAN RAAMATTU.
Verrataanpa Esraa
KORKEASTI OPPINUTTA
JUMALAN SANAN TUNTIJAA
sinuun.
Miten hyvin sinä tunnet tuon ajan Raamatun eli Mooseksen kirjat?
Esrasta Jumala itse sanansa kautta sanoo:
Hän oli kirjanoppinut, perehtynyt Mooseksen lakiin, jonka Herra, Israelin Jumala, oli antanut.