Heleätä helluntaita Henki Pyhä antakoon

Vanha suomalainen sananlasku sanoo: ”Jos ei heilaa helluntaina, ei koko kesänä.

Minulle Jumala on ollut hyvä, Hän johdatti elämääni prinsessa Coletten, kun menin lähetystyöhön Kameruniin. Sieltä myös onnelliseksi tekevä pikkuväki Hilary ja Elvira. Olen onnellinen. Kiitän Jumalaa hänen suuresta hyvyydestään.

Helluntai on ilon ja riemun juhla. Sillä on ollut suuri merkitys kirkon elämään. Voidaanpa sanoa, että helluntai on kirkon syntymäpäivä.

Pyhän Hengen läsnäolo koettiin voimallisena. Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen sanoma rohkaisi Jumalan kansaa. Opetuslapset saivat rohkeuden julistaa evankeliumia kaikkeen maailmaan.

Helluntain kieli-ihme on kutsu viedä evankeliumi kaikille kansoille, jokaiselle kielelle, jokaikiselle ihmiselle, erotuksetta kaikille, vauvasta vaariin iästä riippumatta, jokaiselle.

Kieli-ihmeen sanoma julistaa, että evankeliumi kuuluu jokaisen ulottuville, heidän omalla kielellään. Raamattu on käännettävä. Jumalan sana on saatava vastaanottajain sydämen kieltä puhuvaksi.

Helluntai on ollut ikivanha juutalainen juhla. Alkuaan sitä vietettiin sadonkorjuun kiitokseksi. Iloittiin viljelysten annista. Kiitos kaikui kaikkialla Jumalan kunniaksi. Sitten siihen tuli mukaan Lain antamisen juhlinta. Toora, Jumalan sana kertoi Jumalan liitosta pyhän kansan kanssa. Jumala puhui omilleen. Kansaa kokoontui Jerusalemiin satoja tuhansia, toisinaan väkeä oli yli miljoona. Heitä tuli kaikkialta, missä juutalaisia asui.

Juhlan aikana vietettiin monia jumalanpalveluksia. Näiden saarnaajat olivat tarkoin valikoituja. Pietari oli yksi heistä. Hänen saarnavuoronsa oli aamupäivän liturgia noin klo 9 meidän kellotaulumme mukaan, kolmas hetki juutalaisen ajanlaskun mukaisesti.

Saarna tavoitti kuulijat. Moni liittyi Jeesuksen opetuslasten joukkoon. Lähetystyö pääsi käyntiin.

Apostolien sana laajeni muiden kansojen keskuuteen. Tuomas meni nykyiseen Intiaan, saapui nykyisen Keralan alueille 58 jKr., Matteus meni Etiopiaan, Pietari Jerusalemin jälkeen Syyrian Antiokiaan ja sieltä Roomaan, Johannes myöhemmin Efeson piispaksi Timoteuksen ja Onesimoksen jälkeen. Vain joitakin mainitakseni.

SUNNUNTAI 19.5.2024

Helluntaipäivä

Pyhän Hengen vuodattaminen

Toinen lukukappale eli epistola Ap. t. 2:1–13

Apostolien teoista, luvusta 2

Kun sitten koitti helluntaipäivä, he olivat kaikki yhdessä koolla. Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä, mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.
    Jerusalemissa asui hurskaita juutalaisia, joita oli tullut sinne kaikkien kansojen keskuudesta, mitä taivaan alla on. Kun tämä ääni kuului, paikalle kerääntyi paljon väkeä, ja hämmästys valtasi kaikki, sillä jokainen kuuli puhuttavan omaa kieltään. He kysyivät ihmeissään: ”Eivätkö nuo, jotka puhuvat, ole kaikki galilealaisia? Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä? Meitä on täällä partilaisia, meedialaisia ja elamilaisia, meitä on Mesopotamiasta, Juudeasta ja Kappadokiasta, Pontoksesta ja Aasian maakunnasta, Frygiasta, Pamfyliasta, Egyptistä ja Libyasta Kyrenen seudulta, meitä on tullut Roomasta, toiset meistä ovat syntyperäisiä juutalaisia, toiset uskoomme kääntyneitä, meitä on kreetalaisia ja arabialaisia – ja me kaikki kuulemme heidän julistavan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja.”
    He eivät tienneet, mitä ajatella. Ihmeissään he kyselivät toinen toiseltaan: ”Mitä tämä oikein on?” Mutta jotkut pilkkasivat: ”He ovat juovuksissa, makeaa viiniä täynnä.”

45 KOMMENTIT

  1. Kiitos hyvästä blogista, Matias. Jeesus lähetti meille Pyhän Hengen.

    Jeesus sanoi:
    ”Mutta nyt minä menen hänen tykönsä, joka on minut lähettänyt, eikä kukaan teistä kysy minulta: ’Mihin sinä menet?’ Mutta koska minä olen tämän teille puhunut, täyttää murhe teidän sydämenne. Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän. Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion: synnin, koska he eivät usko minuun; vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe; ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.”
    (Joh. 16: 5-11 / FB38)

    • ‭Sunnuntaisin seurakunnan kokouksissa:

      Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
      (Apt. 2:42 / FB38)

    • Juha

      Kiitos hyvistä kommenteistasi

      Pieni lisäys

      Sunnuntai on aina pääsiäisen oktaavi eli se kertaa pääsiäistä viikon välein joten se on aivan erityinen viikonpäivä kaikkien muiden joukossa. Ylösnousseen ilmestyksetkin mm Tuomaalle tapahtuivat sununtaina opetuslasten viettäessä viikon ensimmäisen päivän liturgiaa.

      Paavalin seurakunnissa sunnuntai oli liturgiaan kokoontumisen päivä jossa ehtoollinen nautittiin.
      Sen sijaan Jerusalemissa ehtoollista vietettiin jokaisena päivänä, koska se oli iso seurakunta. Tämä ehtoollisen vietto liittyi perinteen kehittymisen puolesta jokapäiväiseen temppelin aamu-uhrista ja iltauhrista

      Uskonpuhdistuksen aikana wittenbergissä vähitellen siirryttiin jokapäiväisestä ehtoolismessusta viikottaiseen neljänä päivänä viikossa vieteettyyn messuun.

      Suomessa aikoinaan pitkien matkojen takia pyrittiin tavoittamaan jokainen seurakuntalainen ainakin kerran vuodessa, vaikka ideaalina oli useampi kertakin jos vain oli mahdollista kauenpana asuville.

      Toki tavoite olkoon runsas osallistuminen pyhään ateriaan: ” —- niin USEIN kuin —-,”

      Kiitos kommenteistasi!

  2. ”Lähetystyö pääsi käyntiin ”

    Avauksesta sai käsityksen, että Pietarin aikana julistettiin evankeliumia, mutta minä en usko, että sitä oli kirjoitettu vielä siinä vaiheessa.

    Jeesus oli vasta kuollut, eikä kukaan tuntunut tietävän tai ymmärtävät tätä tapahtumaa, kukaan ei ollut riemuissaan, että nyt kaikki tapahtui, ennustukset kävivät toteen. Nyt me pelastumme. Se on keksitty myöhemmin. ollut ryhmä

    Kukaan ei sanonut, että tämä oli ennaltamääräämisen toteutuma, koska kukaan ei tuntenut sellaista kirjoitusta, en minäkään ole niitä löytänyt VT:n puolelta.

    Kun vielä 300-luvulla kirkkoisät kiehuivat pyhän henkensä lieskoissa ja kiukuissa, että pitäisi saada enemmän kirjoituksia kokoon, kun noilla viheliäisillä juutalaisilla on niin paljon, joka sekin todistaa, että evankeliumin kirjoituksia on kirjoitettu vasta satojen vuosien kuluttua, jolloin kukaan ei enää tunne edes Jeesuksen ajan historiaa, saati VT:n kirjoituksissa esiityviä Daavidin ja Salomon kuninkuuksia. Alussa on todennäköisesti ollut ryhmä, kuten essealaiset ja on luettu Jesajaa, koska sieltä on otettu evankeliumiin hyvin paljon, ja niitä väitetään nyt Jeesuksen puheiksi, ja evankeliumiksi.

    • Tarja

      1) Juutalaisen oppineen apostoli Pietarn juhlasaarnan pitäminen on toki eri vuotena kuin Apostolien tekojen kirjoittamisen nykymuoto.

      Tämähän on itsestään selvyys aikana, jolloin ei ollut lehdistöä eikä muitakaan nykyajan tiedotusvälineit

      Seuraavat kohdat tekstisi johdosta tulevat Forssassa käyntini jälken.

    • Tarja)

      2)

      Terveisiä Forssasta

      Aikansa oppineimman juutalaisen Jeesuksen vastustajien kiukku heräsi juuri siitä, että heidän kansansa etevimpiin julistajiinsa kuulunut Pietari meni lausumaan, että heidän ristiinnaulituttamansa Jeesus oli noussut kuolleista. Näin näiden pienen porukan pyrkimys vaientaa suuria kansanjoukkoja kuulijoikseen keränneen Jeesuksen osoittautui epäonnistuneeksi.

      Tämä ongelma oli ajankohtaisin välittömästi tapahtuneitten ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemuksen jälkeen.

      Kaikki myöhemmät ajatusrakennelmat ovat vain tämän välittömästi tapahtumaa seuranneitten keskustelujen jälkimaininkia.

    • Tarja

      3)

      Efesolaiskirjeessä eka luvussa on alkukielessä kreikassa yksi pitkä virke. Sen taustalla on vain yksi ainoa heprean kielinen sana, suomennettuna ALUSSA, jota rabbinistisen menetelmän mukaisesti on vyörytetty valtavaksi virkkeeksi, jonka päälauseessa ei edes ole verbiä, mutta jonka varassa riippuu valtaisa määrä sivulauseita.

      Tuo alussa -sana on heprealaisessa tekstissä ennen luoda sanaa. Tästä seuraa että tämä alku on jo ennen maailman luomista.

      Synnytysten alku on esikoinen. Siis luominen on tapahtunut Esikoisessa.

      Esikoinen oli nuorenpien johtaja. Siis luominen on tapahtunut Johtajassa.

      Johtaja on kaiken luomisen tuloksen Hallitsija. Siis Tämä Hallitsija on koko luomakunnan Hallitsija.

      Esikoinen oli juutalaisilla kaksinkertaisen osan perijä. Siis tämä Hallitsija on myös koko luomisen tuloksen eli koko luomakunnan Perijä.

      Jne

      Näin edelleen jatkaen tämän tuon aikaisen rabbinistisen menetelmän mukaisesti oli saatu tulokseksi, että jo ennen maailmankaikkeuden luomista Jumala oli valmistanut Messiasta ja hänen pelastavaa työtään varten koko Jumalan kansan pelastuksen.

      Joten toisin kuin kuvittelet, niin Messiaan tuoman pelastuksen peruste oli laskettu jo ennen maailman luomista, joten meidän jo ennen luomista tapahtunut pelastukseen valitsemisemme on mainittu jo hepreankielisen tekstin ensimmäisessä sanassa.

      SIIS JO EKA SANASSA!

    • Tarja

      4)

      Kuvitelmasi Uuden testamentin kirjoitusten syntyajasta sekaantuvat erilaisten sekauskontojen keksimiin tarinoihin, jossa historiaa ei ole muuta kuin kerrotun tarinan nimi. Näitä on syntynyt kaikkina aikoina eikä niillä ole mitään lähdearvoa.

      Sen sijaan kirkko seurasi juutalaista perinnettä, että luotettavan tiedon varmistamiseksi piti olla katkeamaton todistajien ketju, jotta sillä olisi todistusarvoa. Tästä seurasi successio apostolica – apostolisen seuraannon periaate. Tämän perinteen valossa arvioitiin pidettiin sitten hyvin tarkoin vaarin, mitkä teokset olivat luotettavia. Vuoteen 200 mennessä alkoi jo hahmotua, mitkä teokset kuuluivat Uuteen testamenttiin. Osasta vielä keskusteltiin. Noin vuodesta 400 jKr. viimeisimmätkin rajavedot oli saatu valmiiksi.

      Sen sijaan gnostilaisten ja muiden perinteistä luopuneitten piirien satuilut torjuttiin hyvinkin perusteellisesti jo toisesta vuosisadasta asti eli siitä alkaen kun niitä alkoi tulla esiin.

      Kirkkoisien viittaamiset Vanhaan testamenttiin kuuluivat oleellisena osana kirkon suoraan juutalaisuudesta nousevaan perinteesen. Näinhän oli tehty juutalaisten oppineitten keskuudessa jo vuosisatija, ennen Vapahtajamme syntymääkin ja näinhän perinne on jatkunut meidänkin aikamme sekä synagogajuutalaisuudessa että Jeesusta Kristusta seuraavien keskuudessa eli siis pyhässä kristikunnassa.

    • Tarja

      5) Jeesuksen elinaikana juutalaisuudessa esiintyi puolentoistakymmmentä eri suuntausta.

      Näistä tunnettuja ovat fariseukset, saddukeukset, essealaiset sekä meitä lähinnä oleva ja nopeasti suurimmaksi kasvanut Jeesuksen seuraajien joukko eli pyhä kristikunta eli Kirkko.

      Essealaiset ovat enentyvässä määrin tulleet huomion kohteiksi vuonna 1948 alkaneista Qumranin löydöoistä

      Heitä ei kuitenkaan pidä sekottaa kristittyihin. Liikkeitä yhdistää vain yleinen juutalainen henkinen perintö.

      Sen sijaan Qumranin löydöillä on suuri merkitys tuon ajan juutalaisen ympäristön elämäntuntojen ymmärtämisessä.

    • Tarja

      6)

      Vanha testamentti oli ja on yhä Jeesuksen ja hänen opetuslastensa Raamattu.

      Kun Jeesus toimi virkaansa vihittynä rabbina ympäriinsä, niin hän lauloi eli siis resitoi eli luki noita kirjoja liturgian aikana. Ne siis olivat aktiivisessa käytössä koko ajan.

      Liturgian olemukseen kuuluu, että taivas ja maa yhdentyvät, taivaan joukot ovat maallisen kansan kanssa mukana yhteisessä tapahtumasa. Tämän takia myös menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus yhdentyvät yhdeksi kosketukseksi, missä Katoamaton ja Ikuinen Jumala kohtaa tässä maailmassa katoavaisen hetken aikaa elävän ihmisen kohtaavat toisensa, ja missä Jumalan armosta lahjaksi antama iankaikkisuus ojennetaan ihmiselle taivaan ikuisuudessa elämään pääsyn lupaukseksi, joka kerran saa täyttymyksensä, kun meidät siirretään ajasta ikuisuuteen.

      Mutta huomaapa tämä

      Tämä liturgian todellisuus ei suinkaan estä näkemästä kunkin Raamatun kirjan historiallisia syntyaikoja eikä niden kirjallisuuden historiallisia kehitysvaiheita, joista meidän Raamattumme on kokonaiskokoelma vuosituhansien aikajakson eri ajankohdista.

  3. Nuorena työpaikalleni Pyhä Henki johdatti uskovan kaverin, joka muina miehinä jutteli Raamatusta jotain. Siinä sitten mielessäni päätin lähteä seuraavan sunnuntaina kirkkoon. Pyhä Henki oli johdattanut siihen pyhään papiksi nuorisopastorin. Messun jälkeen kysyin häneltä mitä tapahtumia nuorille olisi. Seuraavana viikonloppuna olisi retki uuteen leirikeskukseen. Moottorivene tulisi noutamaan rantapuiston laiturista silloin ja silloin. Siinä laiturilla sitten tapasin toiset nuoret. Joukossa tyttö, joka on pessyt paitojani nyt jo kymmenet vuodet.

    • Kari

      Kiitos kommentistasi

      Efesolaiskirjeessä myöhemmin esiintyy tämä maitsemasi kaunis vertaus aviopuolisoiden keskinäisestä rakkaudesta ja Kristuksen raakaudesta kirkkoa kohtaan.

      Tässä muutama jae:

      Efesolaiskirje:

      4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

      5:2 ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle ”suloiseksi tuoksuksi”.

      5:23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.

      5:25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,

      5:29 Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,

      5:32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.

    • 5:32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.

      Mielenkiintoinen jae, suuri salaisuus. Mitä kaikkea mahdollista tämä suuri salaisuus mahtaa sisältää? Vastaukset löytyvät Raamatun kirjoituksista osittain, mutta lopullisesti vasta kirkkaudessa? Ihmiskunnan syntien sovitus, Jumalan rakkaus ihmistä kohtaan on järisyttävä uutinen.

  4. Matias

    Simon ( Pietari ) ja Jeesuksen oppineisuus ei tule esille evankeliumissa, päinvastoin, Pietari oli kalastaja, joka elätti perhettään kalastuksella, Jeesus keräsi joukkonsa pitkin maaseutua, ei suinkaan lukutaitoisten keskuudesta, koska oppineet, eli lukutaitoiset tunsivat maan poliittisen tilanteen, eivätkä olisi lähteeet kapinaliikkeisiin. Ei tilanne maassa ollut otollinen oman kuninkaan esiinmarssiin. Messias tarkoittaa voideltua ja voideltu kuningasta.

    Jotku piirit odottivat Messiasta, koska olivat tulkinneet kirjoituksia siihen suuntaan, että heidän keskuudestaan nousee joku, joka tulee hallitsemaan koko maailmaa, eli silloista Rooman valtakuntaa. Eli maailman ruhtinas, tai maailman herra, joka sitten tuomittiin Jeesuksessa kuolemaan. Ja Jeesus sanoo, ”nyt maailman ruhtinas on tuomittu, tai heitetty ulos.” Myös Rooman valtakunta romahti ajallaan. Me olemme nyt toisessa ajassa, joka ainakin vielä näyttää muulta kuin ”aikojen lopulta”, joten katsotaan nyt miten ne ajat loppuvat. Teillä on kova homma saada kaikki kellot pysähtymään.

    .

    • Tarja

      1)

      Juutalaisuudessa jokainen kirjanoppinut teki myös ruumiillista tms työtä,, Jeesus oli talojen rakentaja, Pietari kalstaja, Paavali teltantekijä, Leevi eli Matteus ja Sakkeus olivat veroliikemiehiä, maksoivat kaupungin verot roomalaille ja saivat oikeuden kerätä itselleen kaupungin verot, Kornelius oli roomalainen upseeri, Onesimos oli orja, Paavalin opettajan Gamalielin isoisä kuuluisimpia oppineita Rabbi Hillel oli päivätyöläinen jne Hillelin opetuksia Jeesuskin hyvin paljon seurasi.

      Joten Pietarin kalastajan ammatti ei suinkaan ollut oppineisuuden kanssa ristiriidassa, ei alkuunkaan, ei vähimmässäkään määrin.

    • Tarja

      2)

      Teoriat siitä, että Jeesus muka olisi ollut kapinallinen, ovat viime vuosisadan vallankumousliikkeiden synnyttämän mielikuvituksen tuotetta. Näissä on enemmän marksilaisuuden propagandaa kuin historiallisen Jeesuksen elämänkuvaukseen liittyvää aineistoa.

    • Tarja

      3) Herran kärsivä Palvelijan ja taivaallisen vallan yhteenliittymä on peräisin jo Abelista alkaen Aael kuoli ja hänen verensä huusi maasta taivaisiin saakka.

      Tämä ajatuskulku kasvoi vuosisatojen aikana Messias -uskon yhtenä muotona, kunnes se saavutti täyttymyksensä Jeesuksen kärsimyksessä, kuolemassa ja ylösnousemuksessa.

      Tämä ajatusmalli oli muuta kuin esittelemäsi pelkästään ulkoista poliittista valtaa käyttävän hallitsijan malli.

    • Tarja

      4)

      Messias -uskoon liittyvä loppu käsite on eri asia kuin ajatus, että nyt sitten kaikki loppuu niin, ettei sitä enää ole. Messias -toivoon liittyvä loppu -käsite tarkoittaa Jumalan antaman toivon täyttymystä, työn valmiiksi tulemista. Kaiken karvaisten maailman lopun -saarnaajien puheet heijastavat ainoastaan näiden tyyppien pelkojen muodostamien mielikuvien esiintuloa, kun taas raamatullinen näköala merkitsee vanhan huonon mallin vaihtumista uuteen parempaan maailmankauteen, mistä uudistuksesta käytetään ilmausta ”luodaan uusi maa ja uudet taivaat”.

    • Roton mielipiteet ovat silkkaa mielikuvitusta. No, saahan sitä käyttää lahjojaan. Kaikissa uskonnoissa on kyse niinkin raadollisesta asiasta kuin kyltymättömästä vallanhalusta, johon tietysti kuuluu oikeassa olemisen autuus. Miksi muuten kristinuskokin on jakautunut tuhansiksi ”oikeiksi” suuntauksiksi, jotka tappelevat keskenään. Nyt maailma näyttää polarisoituneen, kyseessä uskonnot ja niiden hedelmät. Väkivalta on aina kuulunut myös uskontoihin, jopa lietsonut niitä. Tämä läpeensä krsititty maa on kaikkein vaarallisin paikka naisille. Jumala tämän kaiken aloitti tapattamalla poikansa. Ihmiset jatkavat siitä.

    • Charlotta

      1)

      Vallankäyttö, uskonto, elämänfilosofia ja yhteiskunnan politiikka yhdistyvät islamissa. Sellainen ei ole kristinuskon perusteisiin kuuluva yhteenliittymä, vaikka sellaista voikin joissakin olosuhteissa esiintyä käytännön tasolla.

      2) ¨
      Perinteisissä kirkoissa ei toisten uskoa Kristukssen ole kielletty, vaikka onkin ollut keskustelua eri kirkkokuntien välillä, toisinaan ystävällisessä, toisinaan vähemmän ystävälllisessä hengessä.

      Sen sijaan toisten uskon kieltämone on LAHKOLAINEN elämänasenne.

      Uskontunnustuksessahan me tunnutamme Pyhän Hengen työvälineeksi PYHÄN YHTEISEN KIRKON.

    • Charlotta

      3)

      Väitteesi kristityn perheen vaarallisuudesta on tilastollisesti väärän todistuksen antava.

      Aikoinaan tehdyssä väitöskirjassa todettiin, että jos mies oli kirkon jäsen, niin pitkän aikavälin avioerojen määrä oli noin 16 % , mutta jos mies ei ollut kirkon jäsen, niin erojen määrä lähes kolminkertaistui. Se oli pitkälti yli 40 %.

      Tämä jos mikään kertoo, että kristillinen usko edesauttaa perheiden yhteenkuuluvuutta ja keskinäistä rakkautta. Vaarat kotona ovat huomattavasti pienempiä silloin, kun Kristus rakkaudessaan saa olla kodin HERRA.

  5. Matias
    ”Pietari meni lausumaan, että heidän ristiinnaulituttamansa Jeesus oli noussut kuolleista.” Siis kenen toimesta?

    Luin eilen Jerusalem post-lehdestä, että ”juutalaiset eivät tappaneet Jeesusta, ja hyvin monet kristityt tietävät tämän”. Kuten tietävätkin, mutta pahaksi onneksi meillä on vielä näitä kirkollisia syyttäjiä, perusteluilla, jotka on kirjoitettu vain pahasta tahdosta, kilpailusta ja halusta saada toinen osapuoli huonoon valoon.

    On turhauttavaa korjata kaiken aikaa valheita, joita esitetään pelkästään joko leikkimielelllä, tai Jeesuksen korottamiseksi, tai ajattelemattomuudesta, koska mitään järjellistä merkitystä ei ole siinäkään, että joku nousee kuolleista. Egyptin haudoista on kadonnut satoja ruumiita, joku voi sanoa, että hekin nousivat ylös kuolleista, tai sitten totuus on se, että joku siirsi ruumiit toiseen paikkaan
    Tai kuten itse ajattelen, kysymys on pelkästään kirjallisesta tuotoksesta, jolla pyrittiin kumoamaan filosofiaa, koska Apollonios oli sanomut: ” Eikö filosofi ole ihminen, joka on voittanut kuoleman. Minä itse annan henkeni, ei kukaan sitä minulta ota, Minä voin antaa sen ja ottaa sen taas takaisin. ”

    • Tarja

      5)

      Meillä on jo vuosikymmeniä tehty töitä kirkossamme, jossa juutalaiset ja luterilaiset kirkot ovat pyrkineet antamaan yhteisiä julkilausumia antisemitismin poistamiseksi.

      Tämä työ vaatii vieläkin jatkoa, että pääsemme lähemmäksi yhteisiä tavoitteitamme.

    • Tarja

      6)

      Jeesuksen ylösnousemus on koko kirkon perustava tapaus

      Se vahvisti ristin kuoleman merkityksen koko maailma sovitustyönä

      Jeesuksen sovitustyö on myös maailmankaikkeuden suurin kutsu rauhaan ja rakkauteen niin kansojen kuin yksilöidenkin tasolla

  6. Oppineisuuden korosaminen kumoaa sen ajatuksen, että kyllä Jumala on myös oppimattomien Jumala, kuten myös epätäydellisten, vammaisten, holhouksen alaisten, sekä naisten ja lasten. Perimmäinen kysymys on siitä mitä tekee, koska teot ratkaisevat.
    Esimerkiksi naiset, ovat luonnstaan olleet elämän synnyttäjiä, palvelijoita. Kehdosta hautaan rinnalla kulkijoita. Naisilla on myös sisään kirjautuneena kyky empatiaan, eli myötäelämiseen, koskipa epäokeudenmukaisuudet sitten ihmisiä, eläimiä tai luontoa.
    Ikävä kyllä oppineisuus ei aina tuo esille ihmisen parasta, eli sydämem sivistystä, jaloa mieltä, eikä varsinkaan palvelualttiutta, koska palveleminen nähdään alhaiseksi työksi, jota tyhminkin osaa tehdä. Siitä kuitenin puhutaan kauniisti, että saadaan ne tyhmät töihin. Näin oppineisuus nostaa ihmisen jonnekin, joka ei enää palvele elämää, vaan kieroutta ja taloudellista toimintaa, eli bisnestä.

    • Tarja

      On ratkaiseva ero järkevän tiedon käytöllä ja tyhmällä asioiden hoidolla.

      Järkevästä asioiden hiidosta hyötyvät kaikki, niin heikot kuin vahvat, niin vähän koulutetut kuin paljon oppia saaneet, niin miehet kuin naisetkin, niin lapset kuin aikuisetkin.

      Tyhmästä asioiden hoidosta kärsivät kaikki kuuluipa sitten mihin tahansa ihmisryhmään.

      Tämä huomioon ottaen on mielekätä kouluttaa kansaa niin hyvin kuin käytännössä on mahdollista.

      Toinen asia on sellainen, että parhaintakin asiaa voidaan käyttää väärin. Näin myös itsessään todella korkealle arvostettavaa viisautta voivat pahantahtoiset ihmiset käyttää toisten ihmisten vahingoksi.

      Väärä käyttö ei kuitenkaan tee vääräksi samaisen asian oikeaa käyttöä. Näin myös viisauden käytössä.

      Viisaus on suuri Jumalan siunaus, joten sen oikea käyttö myös muodostuu koko ihmiskunnan siunaukseksi.

  7. Työnne antisemitismin poistamiseksi, Missä sitä on? En ole nähnyt, tai edes lukenut, että sitä olisi kirkon piirissä harrastettu kovinkaan kuuluvasti, sensijaan maailmaa käänytetään evankeeliseen uskoon, joka tarkoittaa samaa kuin antisemitismin levittäminen, koska juuri evankeliumissa heidät demonisoidaan ja panetellaan pahiksiksi. Juudas kansan perutyyppinä, petturinan, ahneena ja vilpillisenä. Kuinka te ette tätä huomaa, vaan yritätte kieltää koko asian, mielistellä edestäpäin, kuitenkin ketunhäntä kainalossa.

    Aikaisemmassa kommentissasi pidit kirjoitusten ajankohdan määrittelyäni kuvitteluna. Olen perustellut uskoni tämän asian suhteen jo aikaisemmin, eli kirjoittajat tuntevat erittäin huonosti paikalliset olosuhteet tuossa ajassa. Myös aikamääritelmät ontuvat. Profeetat eivät vaikuttaneet samaan aikaan Jeesuksen kanssa, joten esimerkiksi Jesaja ei voinut hähdä Jeesusta, ei myöskään Aabraham. He elivät aikaisemmin. Eikö siitä kerro jo se, että heidän sanomisiaan pidetään ennustuksina.
    Evankeliumi on siis hyvin heikkorakenteinen tarina tosiasioiden näkökulmasta. Onko niin, että vain maallikko huomaa tässä viisautta kytetyn hyvin petollisella tavalla?

    • Tarja

      2)

      Kun myöhemmin käytetään aikaisempia tekstejä uusissa tilanteissa, niin eihän tuolloin viitata kuin siihen näkökulmaan, josta tuolloin myöhemmin kirjoitetaan. Tämä rajauksen teko ei välttämättä kerro mitään aikaisemman asiakirjan tuntemisen laajuudesta, vaan ainoastaan siitä yhteydestä, mikä tuolla aikaisemmalla on tuohon myöhäisempään tilanteeseen.

      Ikivanhojen Vanhan testamentin tekstien käyttö siis noudattaa aivan arkielämälle tyypillisesti käytössä olleen tavan esiintymistä myös noissa juutalaisperäisissä kirjanoppineitten teoksissa.

      Kun minä esimerkiksi käytän noin 3700 vuotta sitten tapahtuneista Abrahamin kokemista lupauksista ja kerron että luvussa 1. Moos. 15 esiintyvä lauselma uskon vanhurskaudesta, jota mm tutkija Römer pitää koko Abraham -kertomusten kokoelman keskeisenä lauseena, on yhä edelleen meidän aikanamme käyttökelpoinen uskon peruslause. Mekin elämämme yksin armosta, ilman omia ansioitamme, pelkästään uskon varassa toivomme Jumalan lupaukseen pannen, niin en pyri tuolloin kertomaan etupäässä USKON ISÄN elämäkertaa vaan hänen saamansa lupauksen voimallista pätevyyttä myös meidän aikanamme, kun Abrahamin jälkeläinen JEESUS KRISTUS on ristin kuolemallaan sovittanut koko omaailman Jumalan kanssa.

    • Tarja

      3)

      Kuvitelmasi opetuslasten petollisuudesta heijastavat ainoastaan sinun väärin ymmärtämistäsi apostolien elinajasta ja heidän toiminnastaan. Heistähän kaikki muut paitsi apostoli Johannes kärsivät marttyyrikuoleman uskonsa puolesta. He olisivat vapautuneet vainoista, jos olisivat kieltäneet uskonsa Jeesukseen, mutta he pysyivät uskossaan lujina aina kuolemaansa asti.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25