Helluntain kielet ja maailmanlähetys

Helluntain kielten sanoma

Helluntain epistolassa kerrotaan tulisista kielistä. Siinä kerrotaan että evankeliumia julistettiin monella kielellä. Kielet olivat ymmärrettäviä.

Kukin kuuli omalla kielellään puhuttavan Jumalan suurista teoista. Tämähän evankeliumissa on tärkeintä: Jumala itse toimii. Hän itse pelastaa meidät.

Apostolien tekojen kokonaisuudessa helluntain sanoma on selvä. Jeesuksen Kristuksen antama pelastus kuuluu kaikille kansoille ja kaikille kielille. Kirkko on katolinen eli koko maailmaa koskettava. Niin kauan kuin yksikin kansa on ilman sanomaa Jeesuksesta lähetystehtävä on keskeneräinen.

Ilmestyskirjassa sanotaan sama asia taivaallisena näkynä. Jumalan eteen kokoontuu ihmisiä kaikista kielistä. Pelastus Jeesuksessa on tarkoitettu jokaiselle kansalle ja jokaiselle kielelle.

Vielä on aika tehdä lähetystyötä, vielä on aika tehdä raamatunkäännöstyötä, vielä on aika evankeliumin rohkeaan esilläpitoon.

Pienenä yksityiskohtana tästä työstä: Yhdistyneitten Raamattuseurojen tavoite 100/1000 näyttää toteutuvan: Ollaan saamassa valmiiksi sata raamatunkäännöstä tuhannessa päivässä. Siunausta tuohon työhön.

  1. Matias Roto, osoitat taasen ettet ”kuule” Jeesusta, miksikö, koska otat jotain VT.n puolelta eli tässä tapauksessa Hesekieliltä.

    Jeesus selkeästi Sanoo että:

    Luuk. 16:16
    Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.

    Siis kuinka tulee ottaa vastaan Jumalan valtakunta, nöyrtyä lapsenkaltaiseksi eli uudestisyntyä.
    Voiko sitten ottaa vanhasta elämästä mitään, ei voi sillä Jeesus selkeästi Sanoo:

    Matt. 9:17
    Eikä nuorta viiniä lasketa vanhoihin nahkaleileihin; muutoin leilit pakahtuvat, ja viini juoksee maahan, ja leilit turmeltuvat; vaan nuori viini lasketaan uusiin leileihin, ja niin molemmat säilyvät.”

    Miten saadaan synnit anteeksi, eikö seuraavassa selkeästi JEESUS sen SANO:

    Luuk. 24:47
    ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

  2. Ari

    Vanha ja Uusi testamentti kuuluvat yhteen.

    Vanha testamentti oli Jeesuksen ajan ainoa Raamattu. Kaikki Uudessa testamentissa Raamattun luotettavuudesta puhuvat kohdat siis puhuvat Vanhan testamentin luotettavuudesta.

    Vanhassa testamentissa on neljä eri kerrosta.

    1) Vanhin osa on Laki eli Toora. Se on Vanhan testamentin perustavin osa. Siihen kuuluvat viisi Mooseksen kirjaa.

    2) Sitä seuraavana osana on Profeetat eli Nevi’im. Siihen kuuluvat Joosua, Tuomarien kirja, Samuelin kirjat, Kuningasten kirjat, Jesaja, Jeremia, Hesekiel sekä pienet profeetat Hooseasta Malakiaan.

    3) Heprealaisen raamatun nuorimpana kerroksena ovat Kirjoitukset eli Ketuvim. Siihen kuuluvat loput lyhyempiin raamatuihin sisältyvät kirjat.

    4) Kreikkalaisen raamatun Vanhaan testamenttiin kuuluvat vielä Deuterokanoniset eli Vanhan testamentin apokryfiset kirjat, joita ei ole painettu kaikkiin nykysuomen raamattuihin.

    Kun sinä luet viittaamasi kohdan Luuk. 24:47 koko yhteydessään niin huomaat että koko lähetyskäskyn lähtökohtana on Vanhan testamentin julistus. Jeesus viittaa Lakiin, Profeettoihin ja Kirjoituksiin (= ”psalmeihin)

    Luuk. 24:44-48

    44 Jeesus sanoi heille: ”Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu.” 45 Nyt hän avasi heidän mielensä ymmärtämään kirjoitukset. 46 Hän sanoi heille: ”Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, 47 ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista. 48 Te olette tämän todistajat.

    Jotenka, Ari hyvä, kun puhut Vanhaa testamenttia vastaan niin hyökkäät Jeesuksen opetusta vastaan.

    Suosittelen että otat koko Raamatun kokonaisena.

  3. Matias Roto, pois se minusta että puhuisin Vanhaa testamenttia vastaan, siis sen opetus on meillekkin tärkeää.

    Kuitenkin Jeesus Sanoo ”tehkää parannus ja USKOKAA evankeliumi, ei siis iankaikkista elämää löydä VT.n puolelta vaikkakin VT ennustaa Jeesuksesta.

  4. Ari

    Edellä kirjoitit : ”osoitat taasen ettet “kuule” Jeesusta, miksikö, koska otat jotain VT.n puolelta ”

    Tässä kirjoitat tasan päinvastaista: ”ois se minusta että puhuisin Vanhaa testamenttia vastaan,”

    Miksi puhut itseäsi vastaan ja samalla pidät halpana Herramme opetusta, joka perusti koko opetuksensa tuonaikaisen Raamatun eli nykyisen Vanhan testamentin opetukseen.

    Ja mitä tulee uskoon niin myös Vanha testamentti puhuu uskosta ja uskon vanhurskaudesta. Uskon vanhurskaudessa ei ole kysymys siitä, mitä me teemme tai saamme aikaan, vaan siitä että Herra itse lukee vanhurskauden meidän elämämme pelastukseksi.

    Huomaapa sanat

    H e r r a

    l u k i

    1. Moos. 15:6 Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.

    • En ole kuullut enkä luullut. Sen verran seuraan tätä palstaa, että pidän sitä erittäin todennäköisenä. Tosin voi olla, että hän ei tätä ketjua lue, koska siinä puhutaan helluntaista eli asia liittyy kirkon uskoon.

  5. Vaikka Arin takia keskustelu onkin luisunut alkuperäisen aiheen vierialueille, niin ei se kuitenkaan ole kokonaan ulkopuolista.

    Alkuperäinen tekstini puhuu lähetyksestä johon kieli-ihmeen sanoma varsinaisesti tähtää.

    Kaste nimittäin on lähetystyötä tehtäessä suurin ja ratkaisevin tapahtuma. Kasteessa pakanasta tulee kristitty, kadotuksen alaisesta pelastettu, saatanan sitomasta Jumalan lapsi.

    Kerran kun Luther oli kastanut oman poikansa, niin hän sanoi, että nyt yhdestä pakanasta on tehty kristitty.

    .

    .

  6. Matias Roto, et taida ymmärtää mitä VT opettaa, siis mikä on sen sisältö pelastuksen kannalta Jumalan oman kansan kohdalla, oliko ihminen ”kykenevä” pelastumaan omassa voimassaan?

    Israelilaisille jotka Jumala vapautti egyptin orjuudesta Jumala näytti voimansa ja kiivautensa eli siunauksensa ja rangaistuksensa, siis siunaus kun elettiin Jumalan käskyjen mukaan ja rangaistukset kun rikottiin käskyjä.

    Tämä on opetus siitä kuinka ihminen voi omassa lihallisessa voimassaan elää Jumalan tahdossa, ei voi vaikka tietää mitä rikkomuksesta seuraa, ero Jumalasta.

    Jeesus tuli poistamaan tämän voimattomuuden eli kutsumaan syntisiä parannukseen, siis niitä jotka tunnustavat tämän voimattomuutensa, nöyrille Jumala antaa armonsa ja voimansa, Pyhän Hengen.

    Uudestisyntynyt on saanut Jumalan voiman elää Jumalan tahdossa, siis ei tarvitse enää omassa voimassa yrittää vaan saa Jumalan voimassa elää ja Jeesus on parantanut paatuneen sydämen jotta kuulee Jeesuksen äänen ja voi seurata Häntä.

    • Ari

      1) Alat toistamaan samoja väitteitä: siirrät omia kuvitelmiasi toisten uskovien mielentilasta. Samalla halvennat Vanhan testamentin merkitystä Jeesuksen uskossa.

      2) Kaste ja parannus kuuluvat yhteen. Sellainen joka ei ole kastettu tulee parannukseen siten että Jumala antaa hänelle syntien anteeksiannon kasteen välityksellä. Sellainen joka jo on kastettu tulee parannukseen palaamalla kasteen armoon. Ajatteleppas sitä että joku ulkona merellä putoaa veneestä. Hän pelastuu palaamalla veneeseen. Näin myös kaste on pelastuksen laiva joka kuljettaa meidät eteenpäin aina turvalliseen määräsatamaan asti.

      3) Vanha testamentti on pelastavaa Jumalan sanaa.

      Jeesus vastasi saatanan kiusauksiin Vanhan testamentin sanalla.

      Uskon kysymyksistä puhuessaan hän vetoaa Vanhaan testamenttiin. Hän sanoo että ellei joku usko Moosesta ja Profeettoja (=Vanhaa testamenttia) niin ei hän usko vaikka joku kuolleistakin nousi hänelle kertomaan.

      Lähes kaikki Uuden testamentin kirjat puhuvat uskosta nimenomaan Vanhan testamentin pohjalle uskonsa turvaten.

      4) Usko ei ole yksityisasia. Usko on kirkon yhteinen turva kaikkea pahuutta vastaan. Siksi myös toisten uskon halventaminen on oman itsensä olemassaolon halventamista.

      5) Jos sinulla Ari on jotain uutta sanottavaa niin vastaan sellaiseen, jos tarvitaan, mutta mikäli jankkaamalla ainoastaan toistat jo aiemmin esittämiäsi väitteitä, niin poistan sellaiset puheenvuorosi. Haluan että keskustelu etenee eikä neula juutu uralleen.

  7. Ari kirjoittaa: ”Matias Roto, et taida ymmärtää mitä VT opettaa.”

    Teologisessa tiedekunnassa juuri Vanha testamentti oli pääaineeni.

    Jonkin verran olen myös paneutunut Vanhan testamentin aikaisten naapurikansojen kulttuuriin muinaisessa Lähi-Idässä.

    Otetaanpa esille pieni yksityiskohta, missä yksi ainoa kirjain on tehnyt vallankumouksen ihmisarvossa. Hammurabin laissa säädetään orjan tappamisesta että isännälle on korvattava taloudellinen menetys. Orja siis kuuluu isännän omaisuus -lokeroon. 2. Moosekseen kirjaan sisältyvässä Liitonkirjassa puolestaan on vastaavassa kohdassa pieni waw loppupääte. Tämä kertoo, että jos joku lyö oman orjansa kuoliaaksi niin isäntää rangaistaan kuoleman tuottamisesta.

    Orjan asema on muuttunut omaisuuden asemasta ihmisen asemaan. Ihmisen henkilökohtainen koskemattomuus on turvattu. Hänellä on elämisen oikeus, Hänen asemansa on siirtynyt esineoikeudesta ihmisoikeuden luokkaan.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25