Vaikka vielä minun ruumiini ja sieluni vaipuis, niin sinä, Jumala, kuitenkin olet aina minun sydämeni uskallus ja minun osani. Sillä katso, jotka sinusta eriävät, ne hukkuvat: sinä kadotat kaikki, jotka sinua vastaan huorin tekevät. Mutta se on minun iloni, että minä itseni Jumalan tykö pidän, ja panen toivoni Herran, Herran päälle, ilmoittamaan kaikkia sinun töitäs. (Ps. 73: 26-28 / Biblia)
Mitä on hengellinen huoruus?
Mitä on Pyhän Hengen pilkka (vert. Mark. 3: 28-29); miten Pyhän Hengen pilkka liittyy hengelliseen huoruuteen?
2. Piet. 2:1-22 kertoo petollisista opettajista, jotka ovat langenneet hengelliseen huoruuteen; miten tunnistamme luopiokirkkoon kuuluvan papin tai opettajan?
Meidän tulee rakastaa Herraa, Jumalaamme, kaikesta sydämestä ja kaikesta sielusta ja kaikesta mielestä ja kaikesta voimasta (vert. Mark. 12:30); miksi Jumalan rakastaminen on vaikeaa ja mitä Jumalan rakastaminen on?
Millä perusteella naispappeus on Jumalan tahdon mukainen (vai onko se Jumalan tahdon vastainen)?
Kaikki julkaistut blogini:
Ari, kiitos hyvästä kysymyksestä. Ahtaalla oli tohtori Martti Luther kuolinvuoteelle asti. Martti Luther tunsi myötätuntoa vainottuja kohtaan elämän loppuun asti. Lainaan pätkän hänen viimeisestä saarnastaan neljä päivää ennen kuolemaa.
Martti Lutherilta löytyy tekstiä moneen lähtöön. Hän oli viisas Jumalan mies ja muutti kristinuskon tulkintaa (esim.selibaatti) paljon, mutta ei sentään niin paljon kuin apostoli Paavali. Samalla Luther oli antisemitisti, hänen mielipiteensä juutalaisista olivat sen laatuisia, että niitä tänä päivänä on turha puolustaa tai edes selitellä.
Kun keskustelu näyttää käyvän aika paljon sitaateilla, niin siinä on oma riskinsä. Lutherilta on tekstiä säilynyt metrikaupalla. Joissakin asioissa hänen mielipiteensä muuttuivat paljon, jopa päiinvastaiseksi. Milta vuodelta sitten kulloinkin otetaan lainaus? Nuorelta vai vanhalta Lutherilta?
Vielä vaarallisempaa on lyhyillä raamatunlauseilla väitteleminen. Kuten tiedetään, Raamattua ei alunperin oltu pilkottu jakeisiin. Mielestäni parempaa Raamatun käyttöä on lukea ja pohtia Raamatun sanaa kokonaisuuksina. Esimerkiksi UT:n kirjeet eivät ole niin pitkiä, että nekin kannattaisi ottaa kokonaisina. Jakeiden sieltä täältä yhdistely saattaa kokonaan muuttaa alkuperäisen ajatuksen.
Heikki, olen erittäin yllättynyt tavastasi kommentoida. Itse blogin asiasta et ole sanallakaan kommentoinut. Sen sijaan heität heittoja Lutherista ja yrität niillä osoittaa jotain. Lutherin tekstit ovat aika monelle tuttuja. On hyvä kun kerrot vaaroista yksittäisistä jakeista. Olen samaa mieltä, että Raamattu on kokonaisuus. Meistä jokainen on aina arvioitava kaikki oppi Jumalan kirjoitetun sanan avulla. Lutheria oppii tuntemaan lukemalla Lutherin tekstejä ja Raamattua ymmärtämään lukemalla Raamattua. Mitä mieltä olet blogin aiheesta, hengellinen huoruus?
Kun luemme ja tunnemme hyvin Raamattua, voi sen sanan kautta koetella, mikä on hyvää ja kestävää. Sen lisäksi on hyvä painottaa, että me tarvitsemme itse kukin paikan, missä kasvaa kristittyinä ja missä saamme kuulla oikeaa ja selkeää opetusta.
Ei kaikkea lukemaamme ja kuulemaamme tarvitse uskoa,vaan tarkastaa itse Raamatusta onko opetus oikeaa.
Kyllä Martti Lutherilta löytyy erittäin paljon hyvää Raamatun selitystä. Mutta mitä hän itse sanoi kirjoituksistaan. Hän itse toivoi hartaasti, että hänen kirjansa poltettaisiin :Vähää Katekismusta ja Sidottua ratkaisuvaltaa lukuunottamatta, jotta ihmiset eivät lukisi häntä vaan Raamattua, Jumalan sanaa.
Mutta siitä saamme olla kiitollisia, että hänen toivomuksensa ei toteutunut, mutta se meidän on pakko myöntää, että hänen pelkonsa toteutui.
Sillä liian useat ihmiset lukevat vähän tai tuskin lainkaan Raamattua.Senhän totetsi kirkon tutkimuslaitos kun tutki teologiaa opiskelevien Raamatun lukemista.
Tilalle ovat tulleet korvaavat sinänsä hyvät kirjat, joista vähimpinä eivät suinkaan ole uskonpuhdistajan teokset. Mutta Raamattua ei korvaa mikään. Siksi on itse asiassa synti olla lukematta Raamattua.
Tästä huolen kantoi jo Martti Luther, eikö meidän aikana tilanne ole hyvin samanlainen
”Kuitenkin moni teologi esittää Jumalan sanan vastaisia viisauksia, jolloin he nostavat itsensä Jumalan tuomariksi.” Vaikka teologit esittäisivät sinun käsitystesi vastaisia tulkintoja Raamatusta, ne ovat silti Raamatusta ja sen tutkimisesta nousseita. Et sa pitää sinua vastaan esitettyjä ’viisauksia’ ilman muuta Jumalan vastustamisena. Sellaista tuomarin valtaa sinulla ei ole.
Martti Pentti, jokaisen Kristuksen kirkkoon kuuluvan pitää arvioida kaikki opit Jumalan kirjoitetulla sanan Pyhän Raamatun avulla. Tämä on jokaisen kirkkoon kuuluvan velvollisuus. Viimeisellä tuomiolla ei auta selitellä, että olet seurannut jotain pappia, jos olet mennyt hänen mukana harhaan.
Martti Pylkkänen, kiitos kommentista. Näin on. Raamatun ja Tunnustuskirjojen tuntemus voisi olla parempi osalla evl-kirkon papeista.
”Viimeisellä tuomiolla ei auta selitellä, että olet seurannut jotain pappia, jos olet mennyt hänen mukana harhaan.” Viimeisellä tuomiolla ei auta, vaikka olisit seurannut kuinka oikeaoppista pappia tahansa. Ainoastaan Jeesustahan kristittyjen tulee seurata.
Kari, kiitos kysymyksestä. Taustaksi, Luther piti 40 luentoa Galatalaiskirjeestä latinaksi, jotka muutama veljistä latinan pikakirjoituksella otti ylös ja kirjoitti puhtaaksi. Luther tarkisti ja kirjoitti alkulauseen selitysteokseen.
Martti Pentti, olen täysin samaa mieltä.