Hengellinen huoruus

Vaikka vielä minun ruumiini ja sieluni vaipuis, niin sinä, Jumala, kuitenkin olet aina minun sydämeni uskallus ja minun osani. Sillä katso, jotka sinusta eriävät, ne hukkuvat: sinä kadotat kaikki, jotka sinua vastaan huorin tekevät. Mutta se on minun iloni, että minä itseni Jumalan tykö pidän, ja panen toivoni Herran, Herran päälle, ilmoittamaan kaikkia sinun töitäs. (Ps. 73: 26-28 / Biblia)
b2ap3_thumbnail_Hengellinen-huoruus.jpg

Mitä on hengellinen huoruus?

Mitä on Pyhän Hengen pilkka (vert. Mark. 3: 28-29); miten Pyhän Hengen pilkka liittyy hengelliseen huoruuteen?

2. Piet. 2:1-22 kertoo petollisista opettajista, jotka ovat langenneet hengelliseen huoruuteen; miten tunnistamme luopiokirkkoon kuuluvan papin tai opettajan?

Meidän tulee rakastaa Herraa, Jumalaamme, kaikesta sydämestä ja kaikesta sielusta ja kaikesta mielestä ja kaikesta voimasta (vert. Mark. 12:30); miksi Jumalan rakastaminen on vaikeaa ja mitä Jumalan rakastaminen on?

Millä perusteella naispappeus on Jumalan tahdon mukainen (vai onko se Jumalan tahdon vastainen)?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Juha Heinilä, tuo on vuodelta -28, muuttiko Luther mieltään loppu elämänsä aikaan?

    Ari, kiitos hyvästä kysymyksestä. Ahtaalla oli tohtori Martti Luther kuolinvuoteelle asti. Martti Luther tunsi myötätuntoa vainottuja kohtaan elämän loppuun asti. Lainaan pätkän hänen viimeisestä saarnastaan neljä päivää ennen kuolemaa.

    … P. Paavali sanoessaan: ”Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu”. (Gal. 1:8-9). Tässä kuulevat he tuomionsa, ja olkoot he sitten vaikka kuinka korkeita, paaveja, keisareita, piispoja, kirkkoherroja, viisaita ja toimellisia, niin ei muuta kuin pois tieltä, kaikki olette kirotuita yhdessä röykkiössä, tästä ei asia muutu. Mutta nyt he vihastuvat tämän kuullessaan, ja panevat meitä pannahan, ja mielellänsä meitä murhaisivat, ja elävältä polttaisivat, niinkuin he vielä viidennen sinetin aikana saavatkin murha-aikeensa toteuttaa. Mutta rakas Herramme Kristus lohduttaa meitä ja sanoo: Tulkaa ja olkaa te vain minun tykönäni, jotka olette raskautetut, se on: vainotut ja vihatut, minä tahdon teitä virvoittaa, se on: lohduttaa joka murheessa, tuskassa ja taistelussa, sillä minä teen kaiken kärsimisenne suloiseksi, lieväksi ja makeaksi juomaksi, niinkuin muutin ennen ”Maran” karvahat vedet puun kautta makeaksi, että Israelin lapset saattaisivat juoda, niin samoin vieläkin ristini puun kaikkien rakkauteni yrttien kanssa heitän ja saarnaan lohdutukseksenne, että saatte joka hetki kärsimisissänne juoda autuuden virtaa ristinpuun haarukkain välistä, niinkuin Jakobin kirjavat lampaat, ja näin virvoitan teitä. Eräästä nuoresta uskovaisesta Agnes nimisestä neidistä sanotaan: että kuin häntä vietiin uskonsa ja tunnustuksensa tähden poltinroviolle, niin hän meni sinne iloiten, jopa pyhästi tanssien, ja oli näkevinään että koko tiekin on täynnä kauniita hyvin tuoksuvia kukkia, ja näin urhoollisesti suorasi kalliin marttyyrikuoleman. Ja Herran käsi on vielä yhtä pitkä ja nopea auttamaan, kiitos ja kunnia Hänelle.

    Ja sanoihisi — sillä ne ovat vuoteeni ja leposijani, niissä tahdon silmäni ummistaa, ja viime hengitykseni vetää, näissä sanoissa, jotka huuliltasi virtaa: ”Minun ikeeni on sovelias ja minun kuormani on keveä”. Tätä ja paljo muuta olisi tässä vielä puhuttavaa, mutta että nyt tunnen kovin itseni heikoksi, niin tähän täytyy minun antaa tämän jäädä, kunnia Kristuksen, ja armo meille, ja kuin he silmänsä nostivat, niin ei he muita nähneet kuin Jeesuksen yksinänsä…

    Rakas Jumala ja Isä, anna meille armoa ottamaan vastaan sinun kallista sanaasi kiitoksella, ja kasvamaan ja lisääntymään sinun poikasi Herramme Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa, ja auta, että uskossa ja sanassa loppuun asti vahvoina pysyisimme, pysytä meitä uskossa loppuun asti, ja korjaa ja kruunaa matkan lopussa meitä kaikkia kaikkien pyhitettyjen kanssa kunnialla! Amen!
    Martti Lutherin viimeinen saarna; Eisleben 14.2.1546

  2. Martti Lutherilta löytyy tekstiä moneen lähtöön. Hän oli viisas Jumalan mies ja muutti kristinuskon tulkintaa (esim.selibaatti) paljon, mutta ei sentään niin paljon kuin apostoli Paavali. Samalla Luther oli antisemitisti, hänen mielipiteensä juutalaisista olivat sen laatuisia, että niitä tänä päivänä on turha puolustaa tai edes selitellä.

    Kun keskustelu näyttää käyvän aika paljon sitaateilla, niin siinä on oma riskinsä. Lutherilta on tekstiä säilynyt metrikaupalla. Joissakin asioissa hänen mielipiteensä muuttuivat paljon, jopa päiinvastaiseksi. Milta vuodelta sitten kulloinkin otetaan lainaus? Nuorelta vai vanhalta Lutherilta?

    Vielä vaarallisempaa on lyhyillä raamatunlauseilla väitteleminen. Kuten tiedetään, Raamattua ei alunperin oltu pilkottu jakeisiin. Mielestäni parempaa Raamatun käyttöä on lukea ja pohtia Raamatun sanaa kokonaisuuksina. Esimerkiksi UT:n kirjeet eivät ole niin pitkiä, että nekin kannattaisi ottaa kokonaisina. Jakeiden sieltä täältä yhdistely saattaa kokonaan muuttaa alkuperäisen ajatuksen.

  3. Heikki, olen erittäin yllättynyt tavastasi kommentoida. Itse blogin asiasta et ole sanallakaan kommentoinut. Sen sijaan heität heittoja Lutherista ja yrität niillä osoittaa jotain. Lutherin tekstit ovat aika monelle tuttuja. On hyvä kun kerrot vaaroista yksittäisistä jakeista. Olen samaa mieltä, että Raamattu on kokonaisuus. Meistä jokainen on aina arvioitava kaikki oppi Jumalan kirjoitetun sanan avulla. Lutheria oppii tuntemaan lukemalla Lutherin tekstejä ja Raamattua ymmärtämään lukemalla Raamattua. Mitä mieltä olet blogin aiheesta, hengellinen huoruus?

  4. Kun luemme ja tunnemme hyvin Raamattua, voi sen sanan kautta koetella, mikä on hyvää ja kestävää. Sen lisäksi on hyvä painottaa, että me tarvitsemme itse kukin paikan, missä kasvaa kristittyinä ja missä saamme kuulla oikeaa ja selkeää opetusta.
    Ei kaikkea lukemaamme ja kuulemaamme tarvitse uskoa,vaan tarkastaa itse Raamatusta onko opetus oikeaa.
    Kyllä Martti Lutherilta löytyy erittäin paljon hyvää Raamatun selitystä. Mutta mitä hän itse sanoi kirjoituksistaan. Hän itse toivoi hartaasti, että hänen kirjansa poltettaisiin :Vähää Katekismusta ja Sidottua ratkaisuvaltaa lukuunottamatta, jotta ihmiset eivät lukisi häntä vaan Raamattua, Jumalan sanaa.
    Mutta siitä saamme olla kiitollisia, että hänen toivomuksensa ei toteutunut, mutta se meidän on pakko myöntää, että hänen pelkonsa toteutui.
    Sillä liian useat ihmiset lukevat vähän tai tuskin lainkaan Raamattua.Senhän totetsi kirkon tutkimuslaitos kun tutki teologiaa opiskelevien Raamatun lukemista.
    Tilalle ovat tulleet korvaavat sinänsä hyvät kirjat, joista vähimpinä eivät suinkaan ole uskonpuhdistajan teokset. Mutta Raamattua ei korvaa mikään. Siksi on itse asiassa synti olla lukematta Raamattua.
    Tästä huolen kantoi jo Martti Luther, eikö meidän aikana tilanne ole hyvin samanlainen

  5. ”Kuitenkin moni teologi esittää Jumalan sanan vastaisia viisauksia, jolloin he nostavat itsensä Jumalan tuomariksi.” Vaikka teologit esittäisivät sinun käsitystesi vastaisia tulkintoja Raamatusta, ne ovat silti Raamatusta ja sen tutkimisesta nousseita. Et sa pitää sinua vastaan esitettyjä ’viisauksia’ ilman muuta Jumalan vastustamisena. Sellaista tuomarin valtaa sinulla ei ole.

  6. Martti Pentti, jokaisen Kristuksen kirkkoon kuuluvan pitää arvioida kaikki opit Jumalan kirjoitetulla sanan Pyhän Raamatun avulla. Tämä on jokaisen kirkkoon kuuluvan velvollisuus. Viimeisellä tuomiolla ei auta selitellä, että olet seurannut jotain pappia, jos olet mennyt hänen mukana harhaan.

  7. Sillä liian useat ihmiset lukevat vähän tai tuskin lainkaan Raamattua. Senhän totesi kirkon tutkimuslaitos kun tutki teologiaa opiskelevien Raamatun lukemista.

    Martti Pylkkänen, kiitos kommentista. Näin on. Raamatun ja Tunnustuskirjojen tuntemus voisi olla parempi osalla evl-kirkon papeista.

  8. ”Viimeisellä tuomiolla ei auta selitellä, että olet seurannut jotain pappia, jos olet mennyt hänen mukana harhaan.” Viimeisellä tuomiolla ei auta, vaikka olisit seurannut kuinka oikeaoppista pappia tahansa. Ainoastaan Jeesustahan kristittyjen tulee seurata.

  9. On muuten käsittämätön ”suoritus” Lutherilta kirjoittaa 6-sivuisesta, käytännössä yhden asian galatalaiskirjeestä yli 600-sivuinen selitysteos… Mitähän se kertoo Lutherista?

    Kari, kiitos kysymyksestä. Taustaksi, Luther piti 40 luentoa Galatalaiskirjeestä latinaksi, jotka muutama veljistä latinan pikakirjoituksella otti ylös ja kirjoitti puhtaaksi. Luther tarkisti ja kirjoitti alkulauseen selitysteokseen.

  10. ”Viimeisellä tuomiolla ei auta selitellä, että olet seurannut jotain pappia, jos olet mennyt hänen mukana harhaan.” Viimeisellä tuomiolla ei auta, vaikka olisit seurannut kuinka oikeaoppista pappia tahansa. Ainoastaan Jeesustahan kristittyjen tulee seurata.

    Martti Pentti, olen täysin samaa mieltä.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.