Hengellinen huoruus

Vaikka vielä minun ruumiini ja sieluni vaipuis, niin sinä, Jumala, kuitenkin olet aina minun sydämeni uskallus ja minun osani. Sillä katso, jotka sinusta eriävät, ne hukkuvat: sinä kadotat kaikki, jotka sinua vastaan huorin tekevät. Mutta se on minun iloni, että minä itseni Jumalan tykö pidän, ja panen toivoni Herran, Herran päälle, ilmoittamaan kaikkia sinun töitäs. (Ps. 73: 26-28 / Biblia)
b2ap3_thumbnail_Hengellinen-huoruus.jpg

Mitä on hengellinen huoruus?

Mitä on Pyhän Hengen pilkka (vert. Mark. 3: 28-29); miten Pyhän Hengen pilkka liittyy hengelliseen huoruuteen?

2. Piet. 2:1-22 kertoo petollisista opettajista, jotka ovat langenneet hengelliseen huoruuteen; miten tunnistamme luopiokirkkoon kuuluvan papin tai opettajan?

Meidän tulee rakastaa Herraa, Jumalaamme, kaikesta sydämestä ja kaikesta sielusta ja kaikesta mielestä ja kaikesta voimasta (vert. Mark. 12:30); miksi Jumalan rakastaminen on vaikeaa ja mitä Jumalan rakastaminen on?

Millä perusteella naispappeus on Jumalan tahdon mukainen (vai onko se Jumalan tahdon vastainen)?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ” Se oli retorinen kysymys, kun joidenkin kirjoittajien teksin perusteella nykyään ei enää kukaan ole eksynyt, eikä kukaan makaa Jerusalemin ja Jerikon välisellä maantiellä”.
    Jorma@ asia on todella ikävä kyllä niin kuin sattuvasti asian ilmaisit.Kyllä miedänkin tulisi kohdistaa Jeesuksen kysymys itseemme: Kuka on lähimmäiseni ?
    Tätähän Jeesus kysyi lainopettajalta, joka joutuikin hankalan kysymyksen eteen, eikä halunut edes nimetä lähimmäisenrakkauden esimerkiksi samarialaista, vaan sen joka osoitti laupeutta ( Luuk.10: 37 )
    Kuka on meille lähimmäinen, eikö se jonka Jumala johdattaa tiellemme. On helppoa parantaa kaukaisia asioita. Mutta miten on tilanteet lähellämme ?

  2. ”Miksi Paavalikin sanoo joutavia ihmisistä, joita ei pitäisi Pentin mukaan ollakaan seurakunnassa?” Keitä mahtaisi jäädä jäljelle, jos kurittomat, alakuloiset ja heikot lähtisivät seurakunnasta? Taitaisi olla mallikristityllä yksinäistä tyhjässä kirkkosalissa! Lainatussa Tessalonikalaiskirjeen jakeessa taitaa loppu olla tärkein: ”Olkaa pitkämieliset kaikkia kohtaan!” Nuhtelemisessa, rohkaisemisessa ja holhoamisessa voi kai kulua vuosiakin.

  3. Mitään ei voi enää lähelläkään tehdä, kun paranneltavia lähimmäisiä ei enää ole, he ovat loppuneet seurakunnasta…..

    Jorma, kiitos ajatuksia herättävästä kommentista. Pitäisikö niitä eksyneitä lampaita lähteä etsimään jostain muualta, jos ne eivät ole kirkossa?

    Jeesus sanoo: ”Mitä arvelette? Jos jollakin ihmisellä on sata lammasta ja yksi niistä eksyy, eikö hän jätä niitä yhdeksääkymmentä yhdeksää vuorille ja mene etsimään eksynyttä? Ja jos hän sen löytää, totisesti minä sanon teille: hän iloitsee enemmän siitä kuin niistä yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä, jotka eivät olleet eksyneet. Niin ei myöskään teidän taivaallisen Isänne tahto ole, että yksikään näistä pienistä joutuisi kadotukseen”. (Matt. 18: 12-14)

  4. ”Mitään ei voi enää lähelläkään tehdä, kun paranneltavia lähimmäisiä ei enää ole, he ovat loppuneet seurakunnasta….. ”
    Emmehän voi vielä laittaa hanskoja naulaan, sillä eikö työtä seurakunnassa tulee tehdä niin kauan kun päivä on.Mutta kun tulee yö silloin ei kukaan enää voi tehdä mitään, silloin on jo myöhäistä.
    Kyllä työtä riittää lähellä. Onkin oikein sanottu, että lähetyskenttä on meitä lähellä, omaistemme, lähimmäistemme ja apua tarvitsevin luona.
    Emmehän halua olla niitä, jotka sanovat: ”viimeinen sammuttaa valot”

  5. ”Seurakunnnasta lähtemiset tai ulos lähettämiset ovat ihan Pentin omaa raamatuntulkintaa.” Jorma Ojalalla on kovin omituinen tapa tulkita keskustelijoiden lauseita. Voisin tietysti koettaa käyttää jotain yksinkertaista selkokieltä välttääkseni väärinymmärrykset, mutta tuloksena saattaisi olla niin kuivaa tekstiä, etten jaksaisi sitä itsekään lukea.

  6. Vai ei hedelmää itse näe???

    Kun ihminen kuulee Jeesuksen Sanat evankeliumista ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” niin kun nöyrtyy sen tekemään ja kun pääsee pimeydestä valoon ja alkaa pyhitys elämä niiin voiko sitä itse olla ”näkemättä”?? Kun Pyhä Henki alkaa näyttämään missä saastassa elää ja Jumala alkaa puhdistamaan kun nämä synnit tunnustaa, tätäkö ei itse ”näe ja ymmärrä”?

    Itsellä Jumala näytti alkoholin valheen ja orjuuden jossa elin ja vapautti siitä, haureuden (avoliiton ja irtosuhteet), pelihimon, isän kanssa riitelyn eli omien oikeuksien ns ”puolustamisen” vanhemman kunnioimattomuuden, jne… tätä on jatkunut ja tulee jatkumaan yhä pienemmissä asioissa eli tätä on pyhitys elämä kun mieli ja teot muuttuvat Sanan mukaiseksi ja tätä on hedelmä mitä kylvetty Sana kasvaa.

    Mitä on se mitä Jeesus käskee mennä julistamaan, se hyvä mitä Jumala on tehnyt itselle, eikö se juuri ole tätä hyvää hedelmää sen entisen saastaisen elämän sijaan, sitä vapautta synnin orjuudesta palvelemaan elävää Jumalaa Hengessä ja Totuudessa???

    Mitä on se palveleminen mistä Jeesus puhuu, se on vaikka kuinkas läheinen näyttäisi ”käyttävän hyväksi” tai ”pitävän kynnysmattona” eli pyyteetöntä palvelemista vieden vaikka yli sata kertaa peräkkäin roskat toisen sanoessa ”et tee mitään, etkä vie edes roskia”!

    Tämän saa aikaan Jumalan rakkaus joka vuodatetaan Pyhän Hengen kautta uskoviin.

  7. Itsellä Jumala näytti alkoholin valheen ja orjuuden jossa elin ja vapautti siitä, haureuden (avoliiton ja irtosuhteet), pelihimon, isän kanssa riitelyn eli omien oikeuksien ns ”puolustamisen” vanhemman kunnioimattomuuden, jne… tätä on jatkunut ja tulee jatkumaan yhä pienemmissä asioissa eli tätä on pyhitys elämä kun mieli ja teot muuttuvat Sanan mukaiseksi ja tätä on hedelmä mitä kylvetty Sana kasvaa.

    Ari, kiitos omakohtaisesta kommentista. Toki hyviä asioita tapahtuu ja ne kaikki on Jumalan ansiota ei meidän itsemme. Taitaa vain olla niin, että me koemme itsemme vielä aika keskeneräiseksi vaikka pieniä muutoksia itsessämme huomaamme, kuten kerroit. Vasta Taivaassa olemme täydellisiä. Lähimmäiset huomaavat muutoksen paljon helpommin, mutta harmi, jos olemme vain tulleet ylpeiksi ja omavanhurskaiksi.

    Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen: ”Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani. Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: ’Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.’ Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: ’Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.’ Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.” (Luuk. 18: 9-14)

  8. ”Jos taas kukaan ei mitään heikkoutta tai uskon puutetta missään seurakunnassa havaitse – kuten vakuutat,…” En ole väittänyt mitään tuollaista. Tätä juuri tarkoitan tarpeella selkokielisyyteen. Vähänkin monimutkaisemmat lauseet ymmärretään väärin.

    Sellaista kristittyä ei olekaan, joka olisi vapaa kurittomuudesta, alakuloisuudesta ja heikkoudesta. Toisiamme me nuhtelemme, rohkaisemme ja holhoamme. Alakuloinen ja heikko nuhtelevat kuritonta, kuriton ja heikko rohkaisevat alakuloista ja alakuloinen ja kuriton holhoavat heikkoa. Näitä ovat Hengen hedelmät. En kiinnittäisi niin paljon huomiota omaan pyhittymiseen vaikka se onkin todellista Jumalan työtä. Se on kuitenkin olennaista, olenko mukana rakentamassa seurakuntaa ja rakastamassa lähimmäisiäni.

  9. Juha Heinilä, onneksi on sinun kaltaisia jo lapsesta asti syntisiä vanhurskaita jotka eivät tarvitse parannusta ja jotka eivät ole”sössineet” elämäänsä, hetken jo ajattelin olisiko aihetta kadehtia, mutta kyllä minun Raamatussa Sanotaan että jokaisen pitää nöyrtyä parannukseen eli mielen muutokseen ja kääntyä pois pahoilta teiltään elävän Jumalan tykö, siis saada näitä ”pieniä” muutoksia eli Pyhä Henki, Jumalan rakkaus, Jumalan rauha jne… siis päästä pois pimeyden vallasta valoon vai mitä Jeesus tarkoittaa:

    19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
    20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
    21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.” Joh.3

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.