Vaikka vielä minun ruumiini ja sieluni vaipuis, niin sinä, Jumala, kuitenkin olet aina minun sydämeni uskallus ja minun osani. Sillä katso, jotka sinusta eriävät, ne hukkuvat: sinä kadotat kaikki, jotka sinua vastaan huorin tekevät. Mutta se on minun iloni, että minä itseni Jumalan tykö pidän, ja panen toivoni Herran, Herran päälle, ilmoittamaan kaikkia sinun töitäs. (Ps. 73: 26-28 / Biblia)
Mitä on hengellinen huoruus?
Mitä on Pyhän Hengen pilkka (vert. Mark. 3: 28-29); miten Pyhän Hengen pilkka liittyy hengelliseen huoruuteen?
2. Piet. 2:1-22 kertoo petollisista opettajista, jotka ovat langenneet hengelliseen huoruuteen; miten tunnistamme luopiokirkkoon kuuluvan papin tai opettajan?
Meidän tulee rakastaa Herraa, Jumalaamme, kaikesta sydämestä ja kaikesta sielusta ja kaikesta mielestä ja kaikesta voimasta (vert. Mark. 12:30); miksi Jumalan rakastaminen on vaikeaa ja mitä Jumalan rakastaminen on?
Millä perusteella naispappeus on Jumalan tahdon mukainen (vai onko se Jumalan tahdon vastainen)?
Kaikki julkaistut blogini:
Ari, kiitos mielenkiitoisesta kommentista. Oletko ylpeä viisaudestasi, jolla analysoit minua?
Ainoastaan Jumala muuttaa meitä. Me emme omasta halusta ja voimasta saa mitään hyvää pysyvää muutosta itsessämme saati sitten muissa ihmisissä. Jos olemme ylpeitä, jotka rehvastelevat kuinka pyhiä olemme ja kuinka parannusta olemme tehneet ja vaikka jouhipaitaa käyttänyt, niin olemme lihallisia ja ainoastaan omavanhurskaita. Ajattelen, että omat lihalliset parannukset eivät vie meitä lähemmäksi Jumalaa vaan ainoastaan antaa meille ohimenevän mielihyvän. Jumala meitä muuttaa tahtonsa mukaisesti, eikä siinä ole meillä itsellä mitään osuutta.
LUTHERIN 95 TEESIÄ
Rakkaudesta totuuteen ja halusta tuoda se julkisuuteen väitellään seuraavista lauseista Wittenbergissä kunnianarvoisan isän Martti Lutherin, vapaiden tieteiden ja pyhän jumaluusopin maisterin sekä viimeksi mainitun aineen vakinaisen opettajan johdolla. Hän pyytää sen vuoksi, että ne, jotka eivät suullisesti ja persoonallisesti läsnä ollen voi keskustella meidän kanssamme, tahtoisivat tehdä sen poissa ollen kirjallisesti. Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä, Amen.
1. Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.
Jorma, kiitos kommentista. Voisiko ajatella, että Jumalan sanaan luotavilla ja siitä viisautta hakevalle, Jumala antaa ymmärrystä hänen tahtoonsa ja näin muuttaa uskovaa hänen tahtonsa mukaiseksi? Tosin vanha lihamme ei helpolla usko. Jumalan mielen mukainen murhe muuttaa meitä. Sanoit hyvin, että koko elämä on parannusta. Näin on, Jumala toimii meissä, jos emme liikaa kamppaile vastaan. Kunnia ja ylistys kuuluu aina Herralle, ei meille kristityille.
Nyt sitten on vedottu Lutheriin, minäpä vetoan Pietariin:
Ap.t.2
37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
”Niin Pietari sanoi heille: ’Tehkää parannus.'” Tuo sana on käännetty paitsi parannuksenteoksi myös kääntymiseksi ja katumiseksi. ’Metanoia’ on kai pikemminkin mielenmuutos kuin elämän ja tekojen vaihtaminen paheellisesta hyveelliseksi.
Martti Pentti, haet aivan oikein eli kyllä parannus on juuri sitä että tunnustaa elävänsä erossa Jumalasta eli ymmärtää omien tekojen erottavan tästä. Parannus johtaa siis todelliseen mielenmuutokseen eli siitä alkaa uudestisyntyminen eli pimeydestä valoon pääsy. Parannus on KERTA asia jonka vain Jumalan avulla voi tehdä eihän sokea itsessään voi ”nähdä” vaan Jumalan kutsuessa Pyhä Henki näyttää synnin ja antaa voiman tehdä parannus juuri siitä näytetystä synnistä.
Uudestisyntymän jälkeen alkaa pyhitys eli mielen uudistaminen Jumalan Sanan mukaiseksi ja tästä seuraa myös elämän muutos eli teotkin muuttuvat.
Onko parannus kerta asia ?
” Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.”
Tämä Kreikan kielen sana ”metanoia” tarkoittaa mielenmuutosta. Parannussana ymmärretään usein väärin kun ajatellaan, että kysessä on ihmisen omasta pyrkimyksestä parantaa itseään sellaiseen kuntoon, jossa hän kelpaa Jumalalle.
Kreikankielisen sanan ajatus on täydellinen muutos. Kääntyminen on siinä mielessä hyvä käännös, että se tuo mieleen suunnanmuutoksen: ihminen, joka on kääntänyt selkänsä Jumalalle, kääntää kasvonsa kohti Jumalaa.
Toisin sanoen emme kristittyinäkään onnistu elämään niin täydellisesti ettemmekö tarvitsisi tehdä parannusta, huonosta vaelluksestamme tai vaikkapa pahoista ajatuksistamme, sillä kristityn koko elämän tulisi olla paraanusta, elikä mielenmuutosta.
Minun on ihan pakko olla tuon Pylkkäsen kanssa samaa mieltä. Mielenmuutoksesta on nääs uskovilla seurannut se elämänmuutos,
koska se merkitsee tottelemattomuuden sijasta halua kuuliaisuuteen.
Pappanikin lopetti uskoon tultuaan viinan käytön kun sepelvaltimo ensin meni tukkoon ja kuolema nauroi.
Se ei ole ainoastaan luterilaisen tunnustuksemme mukainen ajatus, vaan perustuu Herramme ja apostoliemme opetukseen.
Apologia Augustana/Parannus
Tässäkin siis, kuten huomataan, liitetään toisiinsa kaksi osaa: katumus, kun nuhdellaan synneistä, ja usko, kun kehotetaan uskomaan evankeliumiin.
Ja JOS joku väittää, että Kristus liittää niihin myös parannuksen hedelmät eli koko u u d e n e l ä m ä n, olemme asiasta aivan samaa mieltä.
Luther oli alusta alkaen samaa mieltä, kuten 3. teesi kuvaa:
3. Kuitenkaan se ei myöskään tarkoita yksinomaan sisäistä katumusta, sillä EI VOIDA ajatella mitään sisäistä katumusta, joka EI SAMALLA VAIKUTTAISI Kaikkea näkyvää lihan kuolettamista.
4. Sen tähden kestääkin Jumalan rangaistus siihen asti, kunnes ihminen itse tuomitsee itsensä (se on todellinen sisäinen parannus), nimittäin siihen asti, kun on käyty sisälle taivaan valtakuntaan.
Ymmärrän kääntymisen myös huomion kääntymiseksi pois itsestä ja omasta hyvästä lahimmäisiin ja heidän hyväänsä. Näin ajatellen paheellisen elämän vaihtuminen hyveelliseksi ei vielä ole kummoistakaan kääntymistä, jos siihen ei liity epäitsekäs lähimmäisen palveleminen. Puhuuhan Jeesus jopa oman elämän kadottamisesta: ”Joka yrittää turvata elämänsä, kadottaa sen, mutta joka sen kadottaa, on pelastava sen omakseen.”
Kun Pietari sanoo:
””Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”
Ei kai tämä tarkoita ainaista parannuksen tekoa ja kasteellle juoksemista jne… VAAN KUN KERRAN tämän tekee niin sitten on terveesti uudestisyntynyt.
Kun ihminen elää pimeydessä ei hän voi kuulla (ymmärtää) Jeesuksen Sanoja, mutta kun ihminen uudestisyntyy niin Pyhä Henki on joka antaa kuulon (ymmärryksen).
Ymmärrän ettei tätä voi ymmärtää ennenkuin on itse tehnyt parannuksen ja ottanut kasteen ja saanut Pyhän Hengen lahjan.
Siis ne jotka pimeydessä vaeltaa ei voi nähdä mihin kulkevat.