Vaikka vielä minun ruumiini ja sieluni vaipuis, niin sinä, Jumala, kuitenkin olet aina minun sydämeni uskallus ja minun osani. Sillä katso, jotka sinusta eriävät, ne hukkuvat: sinä kadotat kaikki, jotka sinua vastaan huorin tekevät. Mutta se on minun iloni, että minä itseni Jumalan tykö pidän, ja panen toivoni Herran, Herran päälle, ilmoittamaan kaikkia sinun töitäs. (Ps. 73: 26-28 / Biblia)
Mitä on hengellinen huoruus?
Mitä on Pyhän Hengen pilkka (vert. Mark. 3: 28-29); miten Pyhän Hengen pilkka liittyy hengelliseen huoruuteen?
2. Piet. 2:1-22 kertoo petollisista opettajista, jotka ovat langenneet hengelliseen huoruuteen; miten tunnistamme luopiokirkkoon kuuluvan papin tai opettajan?
Meidän tulee rakastaa Herraa, Jumalaamme, kaikesta sydämestä ja kaikesta sielusta ja kaikesta mielestä ja kaikesta voimasta (vert. Mark. 12:30); miksi Jumalan rakastaminen on vaikeaa ja mitä Jumalan rakastaminen on?
Millä perusteella naispappeus on Jumalan tahdon mukainen (vai onko se Jumalan tahdon vastainen)?
Kaikki julkaistut blogini:
”En muista sellaista kirjoitusta, jossa Martti Pentti olisi ollut uskon puolella epäuskoa vastaan.” Ehkä tuo vastakkainasettelu ei olekaan se olennaisin kirjoituksissani. Toivoisin kirjoittavani toivon puolesta toivottomuutta vastaan ja ennen kaikkea rakkauden puolesta sydämettömyyttä vastaan.
Kari, kiitos kommenteista. Kuten sanoin koko Raamattu on Jumalan sanaa. Paavali on luotettava. Itse en arvosta sellaisia nykypäivän teologeja, jotka nostavat itsensä jalustalle luullen olevan viisaampi kuin Paavali ja osa vielä viisaampi kuin Jumala.
Martti Pylkkänen, näin on. Ajattelen samoin.
”Itse en arvosta sellaisia nykypäivän teologeja, jotka nostavat itsensä jalustalle luullen olevansa viisaampia kuin Paavali ja osa vielä viisaampia kuin Jumala.” Tuskin sellaisia onkaan. Pikemminkin he haluavat löytää Paavalin ja Jumalan viisauden niiden perinteen kalkkeutumien alta, jota kirkko on sen päälle historiansa aikana hiljalleen kerrostanut.
Maallinen huoruus on rakkauden vääristymä. Miksi hengellisen huoruuden kohdalla puhutaan opista? Eikö sekin ole Jumalalle ja lähimmäiselle kuuluvan rakkauden tuhlaamista omaan itseensä?
Martti Pentti, olen samaa mieltä, että Paavalia ja Jumalaa viisaampia ei ole keskuudessamme. Kuitenkin moni teologi esittää Jumalan sanan vastaisia viisauksia, jolloin he nostavat itsensä Jumalan tuomariksi.
Saarnastuolin käyttö protestanttisissa kirkoissa on esimerkki sellaisesta. Jumalan sanaa luetaan kirkon lattialta, saarnaaja nousee saarnastuoliin julistamaan omaa sanaansa.
Juha K, kiitos mielenkiintoisesta kommentista. Valitettavasti jotkut kertovat matkakertomuksia ja omia viisauksia unohtaen päivän tekstin. Saarnassa pitäisi selvittää päivän tekstiä niin kuin se on kirjoitettuna. Lisäksi Jumalan laki ja puhdas evankeliumi pitäisi tulla selkeästi erikseen. Pullamössösaarnoista en pidä.
Meidät on kutsuttu seuraamaan Jeesusta, mutta siitä huolimatta meidän aikamme hyvin monelle; taivas saa odottaa ja iankaikkinen elämä alkaa vasta kuoleman jälkeen ?
Mutta näin ei asia Raamatun mukaan ole lainkaan, vaan iankaikkinen elämä alkaa jo täällä maitten päällä ja jatkuu iäti taivaassa ja iankaikkisesti Jeesuksen seurassa.
Kusu Jeesuksen seuraamiseen on asia , joka liittyy jo VT:n ja tähän Juhan valitsemaan blogin teemaan Aasafin nimiin kirjoitettuun psalmiin 73: 23-28 .
Eikö juuri tästä erinomaisesta psalmista löydy meidänkin elämämme laulu ja kaikkein suurin onni.
”Vaikka minun ruumiini ja sieluni näätyisi, Jumala on minun sydämmeni kallio ja minun osani iankaikkisesti” ja ” Minun onneni on olla Jumalaa lähellä, minä panen turvani Herraan, kertoakseni kaikkia sinun tekojasi”
Martti, kiitos erinomaisesta kommentista. Näin on.