Hengittäminen voi olla yhteyttä Jumalan kanssa

Ihmisen luonnollinen riippuvuus maailmasta on pohjimmiltaan riippuvuutta Jumalasta.

Jopa ”hengittäminen voi olla yhteyttä Jumalan kanssa”, Alexander Schmemann totesi.

Koko maailma on langennut – ei vain jotkut asiat maailmassa. Ei esimerkiksi avioliiton ulkopuolinen rakkaus vastakohtana aviorakkaudelle tai konjakki tomaattimehun sijaan. Koko maailma on langennut. Avioliitto on langennutta. Tomaattimehu on langennutta, ei vain bourbon-viski. Kaikki on langennutta.

Schmemann kuitenkin heti tähdensi: ”Kyllä, maailma on sairas, runneltu, perinpohjaisesti synnin runtelema. Mutta se silti laulaa jumalallista kunniaa! Se on edelleen jumalakykyinen!”

Schmemann toistuvasti korosti, että kristinuskon huomion kohteena ei ole jokin ”eri maailma kuin se, jonka Jumala on luonut ja antanut meille”.

Jeesus on tämän maailman pelastaja.

Kristitty on se, joka havaitsee Kristuksen kaikessa, mihin hän katsoo, ja iloitsee Hänessä. Tämä ilo muuttaa ja uudistaa kaikki hänen inhimilliset suunnitelmansa ja ohjelmansa, ratkaisunsa ja toimintansa tehden kaikki hänen tekonsa sakramentiksi, missä maailma palaa Hänen tykönsä, joka on maailman elämä.

Pyhät ja vaikkapa lapset aavistavat tämän.

Jos eläimet puhuvat lapselle tai puut kärsivät tai iloitsevat, aurinko hymyilee ja jos tyhjä tulitikkulaatikko voi muuttua autoksi, lentokoneeksi tai taloksi, se ei tarkoita, että lapsi olisi tyhmä tai kehittymätön. Lapselle on nimittäin annettu ja paljastettu ihmeellinen syvyyden ja kaiken kaikkeen liittymisen tunne. Lapsella on lahja yhdistyä täysin maailmaan ja elämään.


Blogikirjoitus perustuu Vartija-verkkolehden kirjaesittelyyn.

  1. Hyvä oivallus tuolta Alexanderilta että hengittäminen on Jumala-yhteyttä. Mutta jos maailma on langennut niin silloin ilmakin jota hengitämme on langennutta ilmaa. Ilmahan on kasviston aikaansaamaa. Toisaalta , miten hän perustelee sen että koko maailma on langennut maailma? Raamatun mukaan ihminen lankesi ,mutta muun lankeemuksesta ei puhuta.

    Oli se niin tai näin niin Alexanderin ajatus on lähellä benediktiinien perustavaa laatua olevaa kohotusta Etsiä Jumalaa Kaikessa. Sellainen harjoitus on sanan mukaisesti elämistä Jumalan maailmassa . Jumalan etsiminen hänen maailmassaan , siis jopa ilmassa jota hengitämme, on suurten salaisuuksien ratkomista.

    Etsiä Jumalaa kaikessa ja siinä sivussa rakastaa ja tehdä velvollisuutensa itseään , lähimmäisiä ja luomakuntaa kohtaan , luo elämänasenteen joka saattaa parhaimmillaan heijastua ympäristöön ja olla osatekijänä maailman eheyttämisessä.

    • Linkistä blogikirjoituksen lopussa pääsee lukemaan seikkaperäisemmin Schmemannin näystä.

      Avainasemassa hengityksen suhteen on riippuvuus. Olkoon ilma langennutta tai ei, niin elämä riippuu siitä. Tämä voisi opettaa ihmiselle, että kaikki on lahjaa. ”Joka aamu on armo uus”, voisi ehkä sanoa.

      Benediktiiniläinen asenne kuulostaa hyvältä.

  2. Toistat opetatjasi ideaa:

    ”Koko maailma on langennut – ei vain jotkut asiat maailmassa.”

    Jokaisen viisaan inhmisen oivalluksen testityökalu on Kirjoitukset. Tässäkin tapauksessa Pyhät Kirjoitukset (Raamattu) opettavat toisin, mielestäni.

    Ei ole kollektiivista hukkumista eikä ”porukalla” pelastumista. Vedenpaisumus hukutti ihmiskunnan, koska jokainen, joka kuuli Nooan saarnan, kutsun tulla pelastetuksi, yksi kerrallaan halveksi ja hylkäsi Jumalan kutsun parannukseen.

    Hengitys-yhteys on Jumalan luoma lainalaisuus saada happea verenkiertoon. Se ei kuitenkaan ole hengellinen yhteys. Eli ei hyödytä kuin kuolemaan asti, mikä sekään ei tavoita tunnetta enempää. Nämä ihmisen sielulliset kicksit ovat parhaimmillaan ja pahimmillaan sitä mistä Juud. 1:19 varottaa,

    ”These be they who separate themselves, sensual, having not the Spirit.”

    Tämä siis KJV mukaan, koska se kertoo juuri alkuperäisen tekstin sanoman, merkityksen, eli:

    sensual/ psuchikos, mikä suomeksi on parhaiten ilmaistu ”sielullisuus” eli tunteilu-tunteet.

  3. Kuitenkin, raamatullisesti kaiken elämän ja hengittämisen äiti on Chavah, eli Adamin puoliso. Jota kristillisesti Eevaksi kutsutaan. Adam sanasta osa dam, tarkoittaa verta. Kristillisesti Adam on uhrattu, ikäänkuin mitätöity ja nainen Eva aiheutti lankeemuksen ja me valitsimme eevan-kelin.

    Erään lahkon mukaan alussa luotiin vain yksi nainen, ja kaikki seuraavat ovat aina se sama nainen, sillä on vain eri kasvot. Jos vaimo kuolee, sen voi vaihtaa uuteen kuin kenkäparin, se kuitenkin aina se sama nainen.
    Ja koska Eeva silloin oli tottelematon, ovat kaikki loputkin, koska he ovat se sama nainen.

    Tässä on perisynnin petollinen juuri, joka siirtyi kristinuskoon, vaikka tarina yhdestä naisesta ei sinne liitykään.

    ———————————–

    Vaikka en olekkaan Kristuksessa, enkä Krisnassakaan, ymmärrän kyllä iloitsemisen luonnosta, valosta, eläimistä, kaikesta kauniista ja lempeästä, mutta erikoisesti siitä, että Israeliin on palannut entinen hallitus, kuten Jumala on luvannut, se todistaa, että Jumala ei muuta eikä peru sanojaan, vaan toteuttaa sen mitä on luvannut.
    Kansalle se on tietysti raskasta, kun Jumala yrittää puhua heidän kauttaan, mutta kukaan ei ymmärrä vaikka näkee mitä tapahtuu.

    • Tarja P.

      ”Vaikka en olekkaan Kristuksessa, enkä Krisnassakaan, ymmärrän kyllä iloitsemisen luonnosta, valosta, eläimistä, kaikesta kauniista ja lempeästä, mutta erikoisesti siitä, että Israeliin on palannut entinen hallitus, kuten Jumala on luvannut, se todistaa, että Jumala ei muuta eikä peru sanojaan, vaan toteuttaa sen mitä on luvannut. Kansalle se on tietysti raskasta, kun Jumala yrittää puhua heidän kauttaan, mutta kukaan ei ymmärrä vaikka näkee mitä tapahtuu.”

      Tuntematta mitään muuta kuin ristiinnaulitun Jeesuksen, vt. 1.Kor.2:

      2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.

      Tämä Jeesus määrittelee omiensa tilan, kun he ovat tulleet tuntemaan hänet, eli ollaan yksi/heis, niinkuin Isä on Jeesuksessä ja Jeesus Isässä. Tämä sama asia toteutuu uskovaisissa ja Jeesuksessa ja Jumalassa. Kaikki nämä ovat yksi. Eli ykseys ei vie pois, harhaan. Puhut varmaan totta ettet ole Kristuksessa, johon liität Krishnankin.

      Meillä ei ole ykseyttä Jumalan kanssa muutoin kuin Kristuksessa, vaikka sellaisen katsot itselläsi olevan.

      Uskovan todistuksena olo ei ole käsiteakrobatiaa, se on Pyhästä Hengestä syntyneen tila.

      Kaikesta kauniista nauttiminen toteutuu kaikkien kohdalla, koska Jumalan aurinko paistaa kaikille, niin krishnalaisille kuin Jeesuksen kieltäjillekin.

  4. Mitä ihmettä tarkoittaa ”langennut tomaattimehu”? ? Miten se tarkasti ottaen eroaa lankeamattomasta tomaattimehusta? ?

    Schmemann vaikuttaa kiinnostavan holistiselta ajattelijalta. Silti tekisi mieli lainata nuorta Wittgensteinia:

    ”Was sich überhaupt sagen läßt, läßt sich klar sagen; und wovon man nicht reden kann, darüber muß man schweigen.”

    • Kiinnitin samaan huomiota. Tomaattimehukin on jo syntistä… Olisiko niin, että Jumalan luomana tomaatti on puhdas, mutta ihmisen siitä tekemä tomaattimehu on syntistä? Vai onko tomaattikin, jos ja kun se on ihmisen viljelemää?

      No, ehkä emme rupea tästä kuitenkaan väittelemään…

  5. Hengityksellä, hapella ja verellä on varsin keskiset roolit Raamatun Genesiksen ns. luomiskertomuksessa, sillä kun ’Pyhä Henki’ kulkee vetten päällä, voi sanonnan lukea että ’puhdas tuuli’ (kodesh ruach) liittyy veteen. Ja kun tuuli eli ilma sisältää veren tarvitseman hapen niin vesihän on suurelta osalta juuri happea. Tuulen eli hapen nimi Genesiksessä on ruach ja sen lukarvo on 16 eikä minulle olekaan yllätys että 16 vasta juuri hapen molekyylipainoa. Jumala on elohjim, jonka kirjainyhdistelmä antaa Piin muodossa 3.1415 ja kun Piin asettaa veden molekyylipainon 18, joka vasta hepreansana chaj eli elämä, yläpuolelle on asetelmassa itse asiassa kertolaskutoimitus ja 3,1414×18= 5,65
    ja nämä numerot 565 antavat heprean kirjaimina verbin הוה eli hengittää ja olla olemassa.
    Hebrean sana veri eli dam, joka nimessä adam, saa lukuarvon 44 ja 4×4 on taas tuo hapen atomipaino ja ’hengen’ eli hengityksen lukuarvo 16. Myös ’sielut’ eli nephes ja neshmot tuottavat saman lukuarvon 16.
    Genesiksen tieteellisen tarkkuuden takana ovat olleet tod. näköisesti ne nefilimit jotka Hermon vuorelle laskeuduttuaan vihkivät ihmisiä maan ja maailmankaikkeuden salaisiuksiin ja joista kerrotaan mm Valvojien kirjassa 4QEn III: 1-22 . Valvojien kirja sisältyy I etiopialaisen Heenokin kirjan lukuihin 1-36.

    Toivotan oivaltavia lukuhetkiä!

  6. Lars,

    Blogisi teema on otsikoitu yhteydestä Jumalaan. Sen ydin on Alexander Schmemann’n julkaisut, joilla tiivistit kantaasi. Uskoisin, että, ainakin minua, kiinnostava syy keskusteluun olet sinä ja sinun antisi kysymykseen yhteydestä Jumalaan.

    Mielestäni yllät samanalaiseen tasoon kuin Schmemann ja vaikket yltäisikään, niin sinun sanomasi on mielestäni tärkeää ja kiinnostavaa tuodan esille, vaikka olisit S:n kanssa samoilla linjoilla. Pelkkä hänen teostensa tai muitten teosten lukemiseen kehottaminen on mielestäni uuvuttamista.

    Eli mitä schmemanit ja muut suodattuvat sinusta ulos, vaikket heihin viittaisikaan.

  7. Tomaattimehu on langennutta ? Paljon pahempi skenaario on ihmisen myrkyttyminen elämänsä aikana. Mitä vanhempi ihminen, sitä enemmän myrkkyjä hänen kehonsa sisältää. Monet myrkyt varastoituvat maksaan ja muihin sisäelimiin. Kun ennen käytettiin ”tuholaismyrkkyjä”, ne tuhosivat eniten ihmisiä. Jopa uudesta autosta hengitttää sisäänsä myrkkyä.

    Mutta naisilla on ollut helppo tapa vähentää myrkkykuormaansa, raskaus ja imetys. Jokainen kerta laskee myrkkykuormaa noin 20 %. Me siis myrkytämme lapsemme jo pieninä. Miehillä ei ole mitään keinoa päästä myrkyistään, no ehkä rasvaimu. Mitä vaikuttanee esim. lisääntymiseen tai aivotoimintaan ? Tätä minä sanoisin perisynniksi. Ja langennut tomaattimehu naurattaa näiden tietojen valossa. Elämme maailmassa, emme hegellisessä kuplassa.

    • Lars,

      Siinähän se,

      että lukekaa ja pohtikaa Schmemann’a. Tällaista viisautta on internetissä jokaiseen makuun. Se, että olet samaa mieltä hänen kanssa ei ole moitteen aihe, mutta omaa, mystiikkaa itsestä voi rakkentaa aavistuksilla ja viittauksilla ja olettamuksilla, kuinka samaa mieltä edustat.

  8. Reijo Mänttäri

    Olen lukenut ykseyden, eli ruumiissa olemisen, ruumiin jäsenyyden, lähinnä Krisnaan liittyen, siksi mainitsin myös Krisnan, Krisna tuntuu laajentuneen luojajumalan eli Vishnun yli, vaikka on syntynyt neitseellisesti Vishnun navasta kasvavasta lootuskukasta.
    Jeesus korotettuna jumalaksi tuntuu myös haluavan jumalaksi jumalan paikalle.

    Kristukella on syntien anteeksiantamus, tai jo sovitus, Krisna vapauttaa vahingollisten tekojen vastavaikutuksista, joka on sama asia hiukan toisin sanoin.

    Jeesuksella Kristuksella on rituaalipaikka, nimeltä Golgata. Krisnalla on oma planeetta nimeltään Gologa. Tässä tulee eroavaisuus, Golgata on synkkä kärsimyksen paikka, Gologa taas on planeetta, jossa ei ole kipua eikä tuskaa ja sen sanotaan virkistävän aisteja. Se on planeetta jonne kaikkien pitäisi haluta. Jopa naiset ja sudrat, eli työläiset voivat nykyisin palata takaisin jumaluuteen.

    En tiedä onko Krisna joskus ollut kuningas, joka heräsi hengellisesti Visnun jalkojen juuressa, eli lootuskukassa, vai onko hän mielikuvitusmies, sininen kuin taivas. Väri kuvaa selvästi taivaallisuutta. Kuitenkin ruumiillisena hänessä on selvästi eritavalla vaikuttavia jäseniä, kuten ihmisen ruumiissa on. Ja siitä syntyi kastijako.
    Kastijako löytyy myös Paavalin puheista, kun hän kehoittaa kunkin pysyvän sillä paikalla, mihin on syntynyt.

    Paljon yhteistä on näissä opeissa.

    Tällaisessa ruumisjäsenyydessä on se ongelmallinen puoli, että ne tärkeimmät jäsenet kuten pää ja sydän, voivat ryhtyä diktatoorisesti hallitsemaan ja uhkailemaan halvempia jäseniä, kuten vaikka jalkapohjia, känsäkämmeniä ja varsinkin ilokukkuloita ja muita syvänteitä ja kieltää niiden toiminnan, koska pelkäävät, että ne vievät ihmisten mielen ja ryhtyvät kapinaan ja koko ruumis hajoaa ja kuolee kun sydän pysähtyy ja pää ei tiedä mihin sen pitäisi kuulua. Ja tästä voi sanoa, että ruumisjumala on sairas ja kääntyy itseään vastaan. Tekee itsemurhan, uhraa itsensä itselleen.

    Loppukappale on ihan omaa luovuutta, mutta siinä on selkeästi perää, jos ei ajatella, että lillutaan ikäänkuin mahdollisuuksien meressä, jonka nimi on Kristus , ja silloin me emme voisi puhua muodossa ruumis, koska ruumis kuvaa selvästi ihmisen muotoa.

    • Pidät tai epäilet kaikkea totuudeksi. Tampereen Vapaa-ajattelijoiden tilaisuudessa videoitiin heidän tilaisuus, missä evlut kirkon pappi, Kati Eloranta yhdessä Jumalankieltäjien kanssa huvittelee uskovaisten kustannuksella, eli edustaa kirkon moniäänisyyttä ja painottaa, että hänelläkään ei ole mitään tekemistä “uskoontulon” kanssa, https://www.youtube.com/watch?v=1FOpJ-2GcOI .

      Eli edustat kirkollisuutta, jos niin halutaan, tilasi ja tilanteesi määritellä.

      Krishnalaisuus niinkuin muutkin nk. idän uskomukset on jatkumo epäjumalien palvonnasta, mikä oli tuontuostakin laukeava ansa mm. hebrealaisuudessa ja saavutti väliaikaisen huipun, päätyen vedenpaisumukseen. Mooseksen kautta annettiin kymmenen käskysanaa, joiden merkityksen Augustinuksen väheksyminen johti toisen käskyn poistamiseen ensin RKK:ssa (Room. kat.) ja sitten laajeni Evlut kirkon opetukseen. Kuvien kumartelu-kiellon poistuminen muuttui käskyksi niitä palvoa ja sen vastustamisesta seurasi rangaistuksia. Eli näin kirkossa, mikä ei ole Kristuksen ruumis.

      Kaiken alku ja perustus on Taivaasta “pudotettu” Sana, mikä on täydellisessä harmoniassa keskenään, niin Vanhan kuin Uuden Liiton aikana saadut Kirjoitukset. Niitä ei pidä piuhotuksella liittää toisiinsa. Koko Raamattu on Ison Kuvan palapeli, missä jokaisella palalla on oma korvaamaton paikkansa. Niin sinun kuin em. papin kannat, tulkinnat ovat liisterimäisesti rihmoitettu palvelemaan mitä milloinkin. Ette ole harvinaisia, vaan on kysymys latoskirkkojen tilasta, jonka tehtävä tänään on lähes yksinomaan varjella jäseniä eroamasta sakramentaalisesta jäsenyydestä.

      Yhden huomion haluasin tehdä vaikuttavasta ei-raamatullisten oppien hallinnastasi. Eduksesi on mainittava se, ettet edes yritä “uida” Armosta pelastettujen, eli uskovaisten yhteyteen saatikka olla yksi Jeesuksessa ja pyytää häntä sinuun asumaan. Tämä Raamatun keskeisin sanoma, Jeesus-Jumala meissä on sinulle ja tämän palstan Jumalan kieltäjille huvittavimpia juttuja, vt. youtube yllä ja suurimmalle osalle evlut pappeja. Tarkoitan niitä, joiden Armon osallisuus on “veden varassa”, mutta pelastuksen arkin ulkopuolella.

      Olen useinkin toistanut ehdottomuuden, mikä Raamatussa useammalla tavalla määritellään ainoaksi perustaksi käsitellä taivaallisia asioita. Eli sen Tien asioita, millä ainoastaan päästään taivaaseen. On kysymys Itse Tiestä, Jeesuksesta, joka sanoo mm. “sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä”, Joh.15:5b.
      Jeesus ei konsultoi ulkopuolisena, siis ulkopuolella uskoontulleen.

      Raamattu ei ole yksi osa totuuksiesi synteesistäsi, vaan se on Totuus, jonka päällä kaikki on tai ei ole. Siis Raamattua ei ole totuuden päällä.

      On paljon teologejakin, jotka hämmästyttävät tiedoilla, joita heillä on ulkopuolelta Kirjoitusta. On useinmitgen kysymys Kirjoitusten vastaisesta tietämyksestä. Sen kasaaminen kysyy harrastusta, mutta edellyttää muuta kuin Jumalan Pojan uskoa, eli kaikkea muuta kuin sitä. On kysymys nk. “lukuaineista”, joita voi harrastaa ja hämmästyttää, koska sellaisessa “tiedon” suossa vain harva jaksaa tarpoa.

      Minullakin on paljon tietämystä asiosta, joita olen kokemuksesta ja olosuhteitten ‘pakosta’ saannut. Myös pitkä työurani voisi olla mielenkiintoista kertomusta. Ne kutenkaan eivät rakenna hengellisesti tai ne eivät kompensoi yhteyttä Jeesukseen, mistä kaikki todellienen Tieto on peräisin, tai paremminkin käsityskyky. “Ja jos viisas luuleekin tietävänsä, ei hän kuitenkaan voi käsittää”. Saarn. 18:17b

  9. Mänttäri

    ”Tämä Jeesus määrittelee omiensa tilan, kun he ovat tulleet tuntemaan hänet, eli ollaan yksi/heis, niinkuin Isä on Jeesuksessä ja Jeesus Isässä. Tämä sama asia toteutuu uskovaisissa ja Jeesuksessa ja Jumalassa. Kaikki nämä ovat yksi. Eli ykseys ei vie pois, harhaan. Puhut varmaan totta ettet ole Kristuksessa, johon liität Krishnankin.””

    Jeesus kieltää , että te ette saa kutsua ketään muuta isäksi, kuin sitä taivaallista, mutta rohkenen väittää että jokainen teistä kutsuu isäksi ihan vain maallista isää, vaikka hänessä ei Kristusta olisikaan. Miten se selitetään ? Johtuiko Jeesuksen vaatimus siitä, että hänellä itsellään ei ollut maallista isää, ja se oli hänelle ongelma?

    Kun taas Paavali sanoo olevansa juuri se Isä, ainoa, joka on synnyttänyt teidät evankeliumin kautta, eli neitseellisesti. ” Vaikka teillä olisi kuinka monta kasvattajaa Kristuksessa, on teillä vain yksi Isä, minä teidät olen synnyttänyt evankeliumin kautta.

    Näin voidaan sanoa, että miehet voivat synnyttää lapsia ja Paavali varsinkin on ollut hyvin sikiäväinen. Neitseellisesti voi todella synnyttää jopa paljon enemmän kuin pystyy elättämään, mutta ainahan voi vaatia kansaa maksumieheksi.

    Se asia, että pitäiskö minun naisena olla Paavalin ja Kristuksen ykseysruumissa, he ovat kaksi miestä, jota myös jumalaksi kutsutaan, niin ei kiitos, se on minulle liian ihmisoppia ja noin muutenkin mitä minä siellä kolmatena pyöränä tekisin norkoilemassa, antaa poikien ikakoida keskenään, ykseydessä.

Ahlbäck Lars
Ahlbäck Larshttps://twitter.com/ahlback_lars
Lähihoitaja, sairaanhoidon opiskelija ja teologian maisteri.