Sley järjästää 9.11.2024 Hämeenlinna Luther- talolla seminaarin kirkkokysymyksestä . Onko lähtö ulos ev.lut.kirkosta muutamilla herätysliikkeillä . Lähinnä sley, kansanlähetys ja varmaan Rauhan sanalaiset ja raamattuopiston väki ?
Ei sinänsä uutinen , kun monella tämä on ollut tiedossa jo vuosia . Usko oli mennyt jo kansankirkon muutokseen , kun luopumus on jatkunut jo kauan aikaa Asiaa nopeutti kenties piispojen lausunnot Inkerin pappisvihkimys- asiassa ja Piispan luoman harhaiset puheet sotkien raamatun omiin ajatuksiin . Ja seurakuntatasolla kiristynyt entisestään suhde herätysliikkeitä kohtaan.Puheen otsikoinnista on annettu puhekielto, kun puhe oli otsikoitu käsittelemään Israelia ja se aihe ei ole suvaittu puhuttavaksi vaikka sisältöä ei ole edes kuultu. Kuinka paljon piispat suitsii seurakunnan pappeja ohjeistuksellaan on varmasti suurempi kuin seurakuntalaiset tietävät . Piispa Heikan aikaan muuttui pitkälti seurakunnan kirkon käytön antaminen herätysliike väelle. Sitä ennen oli lupa että voi toimia jos naispappi on paikalla , mutta Heikan aika muutti tämänkin kireämmäksi. Yhdessä seurakunnassa uudella maalla esikoiset ulos kirkosta omasta Jumalan palveluksesta ja sateenkaari väki tilalle Eräs kirkkoherra sanoi että jos antaa luvan kirkon käytölle niin hän joutuu piispa Heikan puhutteluun . Vielä kesällä Daniel Nummela julisti että emme eroa kirkosta(sekl),mutta ilmeisesti Sley;n vanhat herrat ovat perusteet löytäneet Jumalan sanasta että luopuneen kirkon helmasta on lähdettävä. Sellaisen kirkon tulevaisuus ei voi olla hyvin jos valtaa pitävät piispat ovat suoraan Jumalan sanaa vastaan . Ja hyvä että kaikki muut perustelut , perinteineen eivät voi olla yläpuolella raamatun selvän ilmoituksen Kaikki pappiskoulutusta myöten oli askel kohti tulevaisuutta . Syntyykö uusi kirkko Suomeen vai sulautuuko lhpk kanssa yhteen ? Näitä arvioita on heitetty ilmoille . Joillekin , varsinkin vanhoille kirkoille ajatus uudesta kirkosta on väärä vaikka myös luterilainen kirkko on siellä suunnalta katsoen väärä. Toisaalta uuden itsenäisen kirkon syntyminen lhpk rinnalle ei olisi joidenkin mielestä mitenkään väärää. Sulautuminen lhpk kanssa olisi teologisti tietyllä tavalla helppoa tunnustuksen osalta ja varmasti olisi annettavaa herätysliikeväelle lhpk:lla kun on irtautumisen kokeneet ja messuyhteisöjen, seurakuntien määrä olis koko maata kattavampi ,kun messuja lhpk on tuplasti enemmän kuin . Tärkeintä tietysti on että mahdollismman moni saa seurakunta- kodin jossa koko perhe voi olla hengellisesti ja fyysisesti Kristuksen ruumiin jäseniä . Ei tarvitse enää tilata kastepappia 500km päästä, eikä vihkipappia 300km päästä, eikä käyttää joulukirkon valitsemiseen aikaa että mitä siellä nyt puhutaan , ei tarvitse käyttää aikaa ja energiaa siihen miten tulisi toimia jäykän ja herätysliike vastaisen kirkon kanssa . Uskon vakaasti että rauha ja vapaus koittaa kun herätysliike väki saa Jumalan sanalla pyhittää alttarit ja saada seurata apostolien opetusta , niinkuin se on kirjoitettu . Ero on vääjäämätön ja se tapahtuu lähitulevaisuudessa Siunausta vaan matkalle kohti vapautta!
TOINEN, LUNASTUKSEN USKONKOHTA.
Minä uskon, että Jeesus Kristus, tosi Jumala, iankaikkisuudessa Isästä syntynyt, ja myös tosi ihminen, neitsyt Mariasta syntynyt, on minun Herrani, joka minut, kadotetun ja tuomitun ihmisen LUNASTI, kalliisti OSTI ja VAPAUTTI kaikista synneistä, kuolemasta ja perkeleen vallasta, ei kullalla tahi hopealla, vaan pyhällä kalliilla verellään ja viattomalla kärsimyksellään ja kuolemallaan, että minä olisin hänen omansa, eläisin hänen valtakunnassaan hänen alamaisenaan ja palvelisin häntä iankaikkisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa, niin kuin hän nousi kuolleista, elää ja hallitsee iankaikkisesti. Tämä on totinen tosi.
Tunnustuskirjat, s. 295 – 296, vuoden 1948 painos. Sanojen korostus on allekirjoittaneen.
Katso, rakas kristitty, Jumala ei ole autuuteen määrännyt mitään vaivalloista, vaan aivan helpon tien; se on niin suora, etteivät hullutkaan voisi siitä eksyä. Se on nimittäin ainoastaan usko ja kaste. Tämä on uusi, ihana ja otollinen armoliitto, joka kuuluu Jumalan suurimpiin hyviin töihin, että Hän näet on meille kurjille madoille määrännyt niin helpon tien iankaikkiseen autuuteen. Mutta koska tämä, nimittäin tuntea olevamme Kristuksessa autuaita ja tietää, mitä autuus on, ja kuinka rikkaita me olemme Jeesuksessa Kristuksessa, on kaikkein korkein taito ja viisaus, joka on kaikilta maailman viisailta syvään salattu, niin neuvon minä teitä totisesti ja ahkerasti sitä oppimaan ja mieleenne painamaan.
Stefan Prätorius, Uskovaisten Hengellinen Aarre-aitta, s. 96, SLEY, 1925.
Keminmaalla on matkailunähtävyytenä muumioitunut kirkkoherra Nikolaus Rungius 1600-luvulta. Hänen tiedetään sanoneen, että jos hänen julistuksensa on totta, ei hänen ruumiinsa tule koskaan mätänemään.
Hänen ruumistaan eivät siis ihmiset ole muumioineet.
Sanokaamme: Minä tiedän, että minunkin kerran täytyy kuolla; minulla on kuitenkin se Herrani Kristuksen lupaus ja sana, että minä saan hänen kauttansa jälleen elää. Onhan synti, jonka tähden minun täytyisi iankaikkisesti kärsiä kuolema, Kristuksen kautta poistettu ja velkani maksettu, niin että Jumala Poikansa kuoleman ja ylösnousemisen tähden on minulle armollinen ja lahjoittaa minulle iankaikkisen elämän.
Martti Luther, Huonepostilla, s. 299, SLEY, 1945.
”Ilmeisesti Sley;n vanhat herrat ovat perusteet löytäneet Jumalan sanasta, että luopuneen kirkon helmasta on lähdettävä.” Luin uudelleen Timo Gummerruksen kirjoituksen ja tämä lause jäi vaivaamaan. Kaipa ne ’herrat’, jotka aikanaan ajoivat evankelisen liikkeen nykyiselle jäykän puhdasoppiselle linjalle, ovat hyvinkin jo ikääntyneet, mutta tuon valtauksen tehdessään he olivat pikemminkin vihaisia nuoria miehiä kuin vanhoja herroja. Tuntemani kaakkoissuomalaiset evankeliset vanhat rouvat surivat tuolloin tapahtunutta. Niin teki varmaan moni muukin evankelisuuden valoisaan vapauteen kotiutuneet.
Martti Pentti; Niin se oli arvio ennen seminaaria ja se sley:n vastaus tilanteeseen oli erilainen kuin odotin . Silloin kun nähdään selvästi sanan valossa että kansankirkko on harmaoppinen niin sitä ei voida lausua koska siitä täytyisi tehdä selvät johtopäätökset , näin ajattelen jälkeenpäin seminaarin puheita .Nummelan kommentti oli mielestäni rehellinen tilannekuvaus nykytilanteesta sekl osalta vaikka tiettyihin arvioihin hänen kanssaan en yhdykään . Sley on varmasti moniäänisempi kuin se näyttäytyy , nämä on tietysti subjektiisiä mielipiteitä ja on kiistatonta myös sleyn tekemä nuorisotyö joka on ollut valtakunnassa suuri juttu ja Sleyn pitkä historia Suomen kristillisyydessä ja kukaan ei voi kirjoittaa CV :tä ilman kritittiikkiä pitkältä ajalta . Ajattelen että sitä Hedbergiläistä perintöä Suomessa tänä aikana kantaa mielestäni parhaiten teologisesti enemmän Seurakuntaliitto .Herätysliikkeen identtiteetti on aina valtion kirkon sisällä ongelmallinen ja hyvin kaukana esim USA :n perustuslaeista , jossa liittovaltion tasolla ei ole oikeutta puuttua kirkon toimintaan. Ja tätä peruslain henkeä Trump ajaa voimakkaasti . Joka on koko Usan perustamisesta lähtien ollut idea että valtio olisi ”heikko” päinvastoin kuin sosialisteilla . Siksi diktaruuripuheet yhdistettynä Trumpiin on tietämätöntä absurdia. Amerika first tietyllä tavalla sisältää tämän ajatuksen että ihmisellä on suuri vapaus päättää omista asioista ja demokraatit haluavat murskata osin tätä periaatetta ja vaikuttaa ihmisten elämään ohjailevasti. Niin kirkoissa ja herätyliikkeissäkin pitäsi olla tämä ajattelu että hallinta perustuistuisi vapauteen jossa olisi tilaa Kristuksen rakkauden kutsulle , evankeliumi olla vapaa , jotta ihmiset saisivat turvata siihen ainoaan pelastukseen , Kristuksen sovitustyöhön . Miksi nämä vihaiset rouvat sitten eivät menneet ELY:n yhteyteen , jos olivat harmissaan ?
Miten ihmeessä sotkit tähän Yhdysvaltojen tulehtuneen poliittisen tilanteen? Tiedän, että luterilaisen puhdasoppisuuden taustalta löytyvät amerikkalaiset Missouri-synodi Lutheran Heritage Foundation. En kuitenkaan viitannut niihin vaan evankelisuuden suunnanmuutoksen juntanneihin henkilöihin.
”Miksi nämä vihaiset rouvat sitten eivät menneet ELY:n yhteyteen, jos olivat harmissaan?” He olivat asiasta suruissaan – eivät vihaisia – kauan ennen ELY:n perustamista. En ole tavannut heitä vuosiin. En yhtään ihmettelisi, vaikka olisivat aktiivisesti ELY:n toiminnassa mukana. Muistan heitä lämmöllä.
Kysymys herätysliikkeen ja valtiollisen kansankirkon suhteessa on aina taustalla kysymys tästä ja otin esimerkin USAsta.
Siitähän nimenomaan on kysymys että yhteiskunnan ilmiöt ja ideologiat tuovat paineita . Valtiollinen kirkkolaitos hyväksyy ajan ilmiöitä ja se paine tulee herätysliikkeisiin ja siellä tilanne kärjistyy . Eli evankeliseen liikkeeseen tulleet paineet ovat tulleet kansankirkon kautta . Ne varsinaissuomalaiset naiset ovat ilmesesti närkästyneet virkakysymyksen kohdalla ? Jos tämä on sitä puhdasoppisuutta niin silloin olis hyvä asia selvittää Jumalan sanan avulla . Ongelma on tietysti paimenen rooli kun herätysliike ihmisen on vaikea nimetä omaa paimenta kun kuuluu kirkkoon ja sitten on herätysliike jolle se monelle on se läheisin . Eikö paimenen tehtävä ole ohjata ja päämääränä että lauma pääsee perille .
Puhdasoppisuus on sitä, että uskon kohteeksi otetaan Jumalan sijasta opin puhtaus, hengen sijasta kirjain. Kun asioita selvitetään Jumalan sanan avulla, on muistettava pyytää Hengen ohjausta, että nähdään sanoma sanojen takaa.
Onko herätysliikkeiden varsinainen ongelma tuossa: ” kirkkolaitos hyväksyy ajan ilmiöitä ja se paine tulee herätysliikkeisiin ja siellä tilanne kärjistyy” ?
Pekan kommenttiin :
Martti Pentti kyseli miksi otin usan perustuslain esimerkiksi uskonnonvapaudesta jossa valtio ei voi puuttua kirkon toimintaan oli kirkko mikä tahansa . Tähän on turha sotkea Trumpia, Kamalaa tai demokraatteja tai republikaaneja ja sovittaa omaa puoluekantaa ja valita puolta. Enemmän se on taistelua maaseutu vs kaupunki tai perustuslain vapautta puolustavat ja uudistusmieliset . Tätä taistelua sielläkin käydään .
Suomessa on kirkkovaltuustot täynnä puoluepolitikkoja päättämässä asioista . Kirkko toimii Suomessa poliittisen linjan mukaisesti kussakin ajassa . Hyvin käynyt ilmi asia esim pappien puoluekannoista kun tehty kyselyjä . Ne haasteet mitä herätysliike kohtaan tulevat ajan hengen tuotteena.
Ja tulevat haasteet on nähtävissä kun seuraa poliittista suuntaa lainsäädännön suhteen .
Kristillinen käsitys on aina pohjannut absoluuttiisiin totuuksiin , jotka eivät muutu . Demokratia on huono järjestelmä kirkkoon kun mietitään mitä pidetään ja mitä jätetään. .
Tämän lisäksi kirkon johto on liki yksimielinen tälle ajan hengen suunnalle , että on lopulta kysymys miten yksilöt ajattelevat Jumalan sanan , voiko siinä joustaa tai jos voi niinkuinka paljon vai onko se henki ja elämä johon halutaan ankkuroitua maailman tärkeimpänä asiana .
Puhdasoppisuus: varmaan on yleisiä vastustajan antamia määritteitä . Puhdasoppisuus sopii mielestäni sanana paremmin uskontoihin , mutta kristinuskoon se sopii huonosti , koska oppi rakentuu rakkauteen. Oppi on Jumalan sanasta ja se luo yhteyden Jumalaan ja yhteyden lähimmäisiin . Se ilmenee rakkauden tekoina myös niitä kohtaan jotka eivät ole uskovia tai jopa vihamiehiä.
”Puhdasoppisuus sopii mielestäni sanana paremmin uskontoihin, mutta kristinuskoon se sopii huonosti, koska oppi rakentuu rakkauteen.” Olen samaa mieltä. Juuri siksi surenkin evankelisuuden ja muidenkin liikkeiden siirtymistä rakkaudettoman puhdasoppisuuden suuntaan.
”Kristillinen käsitys on aina pohjannut absoluuttiisiin totuuksiin, jotka eivät muutu.” Kuinkahan moni ’absoluuttisena totuutena’ pidetty käsitys on vuosisatojen mittaan osoittautunut vääräksi? Ei kristillisyys ole käsityksistä tai totuuksista kiinni pitämistä. Se on Jumalan rakkauteen turvaamista ja rakkauden tekoja lähimmäisille.
Jumalan sanassa on henki ja elämä ja tämä sana evankeliumi annettiin vietäväksi että syntyy seurakuntia , Kristuksen ruumiissa on rakkaudellinen yhteys . Silloin siellä ei tarvitse etsiä , vaan pysyä hänessä . Seurakunta muodostuu hyvin erilaisista ihmisistä , mutta vain Kristuksessa voi löytyä todellinen yhteys keskenään , sitä ei muodosteta sovittamalla ja erilaisia mielipiteitä huomioiden mikä koskee Jumalan sanan opetusta koska tiedetään että sen kautta olemme vapaita rakastamaan toisiamme armahdettuina syntisinä , kun uskomme niinkuin on kirjoitettu . Ongelma on silloin kun ihminen yrittää löytää ratkaisua yhteyteen ja unohtuu ajatus että Herra rakentaa huoneensa ja luo yhteyden . Ihminen eikä pysty siihen ja se täysin turhaa, ajanhaaskausta . Kyllä sana on muuttumaton Miksi yrittää rakentaa mitään yhteisöä muun perustuksen varaan kuin minkä apostolit ovat jättäneet ja se ei ole niin vaikeaa ymmärtää että sitä ei voisi uskossa omistaa kuka tahansa
”Olemme vapaita rakastamaan toisiamme armahdettuina syntisinä, kun uskomme niinkuin on kirjoitettu.” Mitä sitten on kirjoitettu? Kas näin: ”Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä. Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä. Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi. Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa. Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.” Eipä tässä puhuta mitään absoluuttisiin totuuksiin pohjaavista käsityksistä.
Totuus on Jumalassa joka on rakkaus . Totuus ja rakkaus kulkee käsikädessä , sehän on kristillinen sanoma ja ydin . Koko raamatun sana on totuus , kun tämän tiedämme miks emme ottaisi sitä vastaan sellaisena? Eikö Jumala tiedä miten rakentaa huoneensa? Jos rakastamme totuutta me pidämme hänen käskynsä ja kun kaikki tapahtuu hänessä niin meillä on aina uudestaan turvautua hänen armonsa ja anteeksiantamukseen .
Koen että Martti sinulle on vaikea hyväksyä paimen- asia jonka Jumala on tarkoittanut miehelle
Miksi hyväksyisin sellaista, joka perustuu vanhentuneelle tulkintaperinteelle? Minulla ei ole mitään vaikeuksia hyväksyä seurakunnan viran hoidon antamista siihen kutsutulle, olipa hän sitten ’juutalainen tai kreikkalainen, orja tai vapaa, mies tai nainen’.
”Jos rakastamme totuutta, me pidämme hänen käskynsä, ja kun kaikki tapahtuu hänessä, meillä on aina uudestaan lupa turvautua hänen armoonsa ja anteeksiantamukseen.” Äläpä aseta Jumalan armolle mitään ehtoja! Armoa ei ansaita, se on lahja.