Herätysliikkeitä irtautuu ev.lut.kirkosta ?

Sley järjästää 9.11.2024 Hämeenlinna Luther- talolla seminaarin kirkkokysymyksestä . Onko lähtö ulos ev.lut.kirkosta muutamilla herätysliikkeillä . Lähinnä sley, kansanlähetys ja varmaan Rauhan sanalaiset ja raamattuopiston väki ?
Ei sinänsä uutinen , kun monella tämä on ollut tiedossa jo vuosia . Usko oli mennyt jo kansankirkon muutokseen , kun luopumus on jatkunut jo kauan aikaa Asiaa nopeutti kenties piispojen lausunnot Inkerin pappisvihkimys- asiassa ja Piispan luoman harhaiset puheet sotkien raamatun omiin ajatuksiin . Ja seurakuntatasolla kiristynyt entisestään suhde herätysliikkeitä kohtaan.Puheen otsikoinnista on annettu puhekielto, kun puhe oli otsikoitu käsittelemään Israelia ja se aihe ei ole suvaittu puhuttavaksi vaikka sisältöä ei ole edes kuultu. Kuinka paljon piispat suitsii seurakunnan pappeja ohjeistuksellaan on varmasti suurempi kuin seurakuntalaiset tietävät . Piispa Heikan aikaan muuttui pitkälti seurakunnan kirkon käytön antaminen herätysliike väelle. Sitä ennen oli lupa että voi toimia jos naispappi on paikalla , mutta Heikan aika muutti tämänkin kireämmäksi. Yhdessä seurakunnassa uudella maalla esikoiset ulos kirkosta omasta Jumalan palveluksesta ja sateenkaari väki tilalle Eräs kirkkoherra sanoi että jos antaa luvan kirkon käytölle niin hän joutuu piispa Heikan puhutteluun . Vielä kesällä Daniel Nummela julisti että emme eroa kirkosta(sekl),mutta ilmeisesti Sley;n vanhat herrat ovat perusteet löytäneet Jumalan sanasta että luopuneen kirkon helmasta on lähdettävä. Sellaisen kirkon tulevaisuus ei voi olla hyvin jos valtaa pitävät piispat ovat suoraan Jumalan sanaa vastaan . Ja hyvä että kaikki muut perustelut , perinteineen eivät voi olla yläpuolella raamatun selvän ilmoituksen Kaikki pappiskoulutusta myöten oli askel kohti tulevaisuutta . Syntyykö uusi kirkko Suomeen vai sulautuuko lhpk kanssa yhteen ? Näitä arvioita on heitetty ilmoille . Joillekin , varsinkin vanhoille kirkoille ajatus uudesta kirkosta on väärä vaikka myös luterilainen kirkko on siellä suunnalta katsoen väärä. Toisaalta uuden itsenäisen kirkon syntyminen lhpk rinnalle ei olisi joidenkin mielestä mitenkään väärää. Sulautuminen lhpk kanssa olisi teologisti tietyllä tavalla helppoa tunnustuksen osalta ja varmasti olisi annettavaa herätysliikeväelle lhpk:lla kun on irtautumisen kokeneet ja messuyhteisöjen, seurakuntien määrä olis koko maata kattavampi ,kun messuja lhpk on tuplasti enemmän kuin . Tärkeintä tietysti on että mahdollismman moni saa seurakunta- kodin jossa koko perhe voi olla hengellisesti ja fyysisesti Kristuksen ruumiin jäseniä . Ei tarvitse enää tilata kastepappia 500km päästä, eikä vihkipappia 300km päästä, eikä käyttää joulukirkon valitsemiseen aikaa että mitä siellä nyt puhutaan , ei tarvitse käyttää aikaa ja energiaa siihen miten tulisi toimia jäykän ja herätysliike vastaisen kirkon kanssa . Uskon vakaasti että rauha ja vapaus koittaa kun herätysliike väki saa Jumalan sanalla pyhittää alttarit ja saada seurata apostolien opetusta , niinkuin se on kirjoitettu . Ero on vääjäämätön ja se tapahtuu lähitulevaisuudessa Siunausta vaan matkalle kohti vapautta!

255 KOMMENTIT

  1. Kirkko on se yhteiskunnallinen vaikuttaja joka mahdollistaa kristillisen toiminnan maassamme. Sen toimintamahdollisuuksien rajoittaminen merkitsee jatkossa myös herätysliikkeiden toiminnan rajoittumista. Kehitys kulkee siihen suuntaan ettei pian mikään ole estämässä kristillisen toiminnan alasajoa.

    • Valtion läsnäoloa ei kirkko tarvitse eikä se malli kyllä nousekkaan raamatusta .Ei kristillinen toimita ole kansankirkon hoteissa ollut koskaan yksin . Meidät kaikki on kutsuttu siihen yleisen pappeuden kautta oman lahjansa mukaan. Kirkko on vain siksi että me kuollaan ja vaikea saada apua sellaiselta papilta tärkeimpään kysymykseen jos pappi ei edes usko helvettiin . Nämä ovat vakavia asioita ja pitäs olla oikea huoli näistä asioista , eikä selitellä ja halventaa Jumalan sanan totuuksia .

    • Tarvitseeko kirkko valtiota ja valtio kirkkoa? Mitä Raamattu sanoo? Vai sanooko mitään? Jos Raamatusta ei löydy selviä ohjeita onko Raamatun vastaista kirkon toimia valtion kanssa.

      Lännessä kirkon ja valtion suhde muodostui kahden regimentin näkökulmasta. Idässä oli ns. sinffonia kirkko ja valtio tukivat toisiaan.

      Lännessä noudatettiin Augustinuksen mallia, missä vaiheessa länsi omaksui tämän mallin, siitä ei ole tietoa, näin kuitenkin tapahtui.
      Idänmalli, sinfonia oli kuitenkin alussa. Kirkko oli kuitenkin asettanut tälle kanoniset ehdot, jos keisari toimi vastoi uskoa, kirkko ei siihen suostunut. Keisarin tuli edistää kristillistämistä.

      Juutalaisuus mistä kristinusko lähti, syntyi, kuvasti enenmän sinffoniaa kuin läntistä mallia. Kummassakin mallissa on varmasti hyvät ja huonot puolet. Valtio joka ei tarvitse kirkkoa on yleensä ateistinen, maallistunut jossa kristinusko siirretään marginaaliin, ulkokehälle.

  2. Pekalle,
    Ilmeisesti Pekka sinulle ei ole kovin tärkeää että kirkko haluaa noudattaa raamatun sanaa ja tunnustuskirjoja ? Niitä voi ilmeisesti sinuun mukaan ihminen tulkita miten vain haluaa ajan hengen mukaan ja ajatella että kyllä Jumala ymmärtää vaikka vähän muutetaan kirjoituksia , ei kai se niin tarkkaa ole.
    Koko ajatus siitä ilmoituksesta jonka Jumala halusi rakkaudessaan jättää meille syntisille jotka olemme helvetin ansainneet on kyllä Pekka nyt ihan hukassa.
    Kysymys ei ole siitä mitä mieltä minä tai sinä tai joku muu vaan siitä mitä Jumalan sana sanoo. Hän on antanut meille suunnitelman jonka kautta pelastamme ja meille on annettu vaihtoehto joko olla siinä suunnitelmassa tai ulkona siinä.
    Siis ei kristityt ole jättäneet kansankirkkoa vaan kansankirkko on jättänyt Jumalan sanan – näin ovat kokeneet lähteneet ja myös on pappeja erotettu kansankirkosta . On Pekka vähän syyttävää tekstiä kirjoittaa kirkon hylkäämisestä , vaikka niille aktiiveille jotka ovat yrittäneet toimia kirkon sisällä mutta sitä on tietoisesti estetty tai erotetuille papeille . Tai niille perheille jotka ovat huolissaan lasten hengellisestä elämästä ; missä he käyvät pyhäkoulua, rippikoulua ja olla seurakunnassa muun perheen kanssa , siellä missä Kristus on luvannut olla päänä . Onko sinun ajatus että pitää antaa lasten oppia raamatun vastaista opetusta ja ei antaa lapsille sitä opetusta sanasta jossa on henki ja elämä .
    Jos on vielä seurakunta kansankirkon yhteydessä jossa on hyvä olla niin hyvä .
    En ymmärrä kun kirjoitat kuin jostain salaliitto teoriasta ja suunnitelmasta mitä toteuttaa ?? Et ilmesesti usko siihen että Herra huoneen rakentaa. Miks Jumala sitten lähettää niitä ihmisiä myös jotka ovat täysin ilman mitään kristillistä kasvatusta kirkkoon ? Onko nämä ihmiset myös jonkun salaisen suunnitelman uhreja ?
    Kirjoitit että kirkko on yhteiskunnallinen vaikuttaja ja myös olemista suolana .
    Uskon Paavalin kirjeiden valossa siihen että seurakunnan tehtävä on rukoilla esivallan puolesta ja elää Kristuksen ruumiin jäseninä ja antaa esimerkkiä Kristuksen esikuvan mukaan , siitä perhe elämän suhteen , heikoista huolta pitämistä ja kaikkea sitä mitä raamattu sanoo ja olla kutsumassa ihmisiä Kristuksen osallisuuteen .
    Taitaa kansankirkon toiminta keskittyä jo paljon siihen mitä sana ei sano , vaikkapa joogapiirejä ,sateenkaarimessuja jne . Eikö rakkaus ole sitä että ihminen voisi päästä orjuudesta vapauteen ja kokea armollisen Jumalan rakkauden.
    Sinun pitää Pekka noiden ”pienien perunoiden” eli homous ja naispappeus josta kirjoitit olla Jumalan sanan edessä .Täältä ei löydy sen enemmän. tuomaria tai armahtajaa , tiedät varmaan mitä Jumalan sana on mieltä . Ja asiahan on niin että jos asetumme Jumalan sanan yläpuolelle niin teemme itsemme Jumalaksi ..
    Moni nuoripari miettii asuinpaikkaa sen mukaan että olisi kristillinen koulu lähellä , jotta lapset eivät saisi sitä ajan hengen mukaista raamatun vastaista opetusta , vaan pääsisivät kristilliseen kouluun .

    • Timo, on oikeassa koska luterilaisuudessa on mahdollista perustaa uusi luterilainen kirkko. Tämä ohje sisältyy jo luterilaiseen tunnustukseen. Pekka Pesosen kritiikki ei osu tässä suhteessa maaliin.

  3. Kirkko- valtio ?
    Jos ajatellaan seurakunta tasolla asiaa eli Kristuksen ruumiista käsin niin siellä on Kristus jolle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä eli kaikki valta on siellä. Seurakunta on alainen hänelle koska hän on niin hyvä ja uskotaan siihen todella että hän on antanut vallan myös yhteiskunnan päättäjille sillä heillä ei ole sitä asemaa ilman Jumalaa. Paimenelle on uskottu tehtävä että seurakuntaan ei pääse mitkään harhaopit ja se tahtoo pysyä apostolisessa opetuksessa . Olla Kristuksessa on se hedelmä jonka vaikutukset leviää yhteiskuntaan . Eikä niinpäin että yhteiskunnan virtaukset leviää seurakuntaan . Seurakunta rukoilee jatkuvasti päättäjien puolesta ja toki Jumala lähettää myös työntekijöitä eri tehtäviin yhteiskuntaan .Kristus hallitsee rakkaudella ja sitä hän tahtoo levittää seurakunnan kautta yhteiskuntaan . Seurakunnasta lähtee oikea perhemalli ja kaikki hyvän elämän malli joka on tarkoitettu suolaksi lähtee Jumalasta

  4. Ed samin kommenttiin , ei kirkolla ole muuta kuin Kristus ja hänen sanansa ja jos niistä luovutaan niin on mielestäni aika luonnollista että lampaat tahtovat seurata hyvän paimenen ääntä . En tahdo arvoida enempää kirkon tilaa ja siitä tulee vapaus monelle kun löytänyt kirkon jossa saa elää kristityn vapautta ja luottaa paimeniin ja piispaan eikä tartte ajatella olla joku Jumalan sanan puolustaja vaan kokea että se Jumalan sana puolustaa minua syntistä ihmistä . Olla jossakin rekisterissä ja vailla Srk-perhettä ei ole se malli mitä apostolit opettaa. On päivän selvää että ihmisen tulee seurata sitä hyvän paimenen ääntä joka on raamatun sanan mukaista . Kirjoitin tänne ensimmäisen blogin ”seurakunnan pyhin paikka” ja lopulta kysymys siitä että Jumala antoi ainoan poikansa meidän edestämme ja alttarin häväistys ja halventaminen on Jumalan pilkkaa .

    • Lähetyshiippakunnassa on jäseniä jotka kuuluvat edelleen Suomen Ev. Lut. Kirkkoon. Nämä ns. kaksoisjäsenet ovat erikoinen kompinaatio. Raamattu ei tunne vastaavuutta, eikä kirkon historia. Lähetyshiippakunnan johto on tästä käytännöstä ensisijaisesti vastuussa. Kirkkoon oli se mikä tahansa kuulutaan tai ei. Kahdesta pöydästä ei voi syödä, kahdella autolla ei voi ajaa. Tämän käytännön hyväksyminen jakaa Kristuksen kilon irtopaloihin, rikkoo ruumiin yhteyden. Käytäntö on väärä. On valittava rekisteri.

    • Kirkko ei ole vain sitä varten että kuollaan. Eihän kirkko voi sille asialle mitään, vain evankeliumilla on siihen lääke. Kirkko on evankeliumia varten eikä evankeliumi kirkkoa varten.

  5. Nähtävästi Timo G. ei ole tietoinen suunnitelmasta jonka uskon viholliset ovat kymmeniä vuosia sitten laatineet konservatiivien kirkosta poistamisen toteuttamiseksi. Nyt siis konservatiivit ovat oma-aloitteisesti toimivat juuri sen suunnitelman mukaan, jolla hengelliset arvot maassamme saadaan nujerrettua.
    Jurri se mitä sanotte Jumalan tahdoksi onkin vihollisen tavoite.

    • Pekka , kyllä minä olen sen nähnyt jo pitkään että kansankirkko on luopunut Jumalan sanasta . Se taas että kristityt haluaa seurata Jumalan sanaa niin , siitä meillä on varmaan eri käsitys .

      Sami!
      Yleiseen pappeuteen kuuluu tietty vastuu kertoa jos kirkon johto toimii Jumalan sanaa vastaan ja siinä ei ole mitään väärää. Ja jos yksittäinen seurakuntalainen elää jatkuvassa synnissä niin siitäkin on selvät ohjeet miten pastorin tulee menetellä.
      Nyt otit kantaa siihen jos seurakunnan jäsen on kansankirkon jäsen ja samalla on lhpk jäsen . Tiedän kyllä ihmisiä ja olen nähnyt sitä että ymmärrys Kristuksen ruumiista ja samasta alttariyhteydestä on johtanut kansankirkon jäsenyydestä luopumiseen . Sitä ei pakoteta ja ajattelen että Kristus hallitsee rakkaudella joka on vapaehtoista . Suurin osa ihmisistä jotka ovat kansankirkon jäseniä niin heillä ei ole mitään yhteyttä kansankirkkoon, joillakin voi olla siellä vastuutehtäviä ja toimia . Olla yhtä Kristuksessa tarkoittaa hengellistä ja fyysistä yhteyttä . Kaikille kenelle olen tästä asiasta keskustellut ja ovat sitten siirtyneet ainoastaan lhpk jäseneksi ovat kokeneet sen vapaudeksi . Saman tunnustuksen tunnustavat voivat tulla meidän ehtoollispöytään . En minäkään halua ketään painostaa tähän , koska Jumala tämän asian kyllä kirkastaa.
      En nää tätä synnillisenä asiana ja voisin Sami kysyä sinulta kun vaadit tämä asian suhteen lhpk johtoa tilille , niin miten ajattelet että teidän kirkossa on liki kolmasosa jotka kannattavat diktaattorin kansanmurha? Tai ajatteletko että ordodokseilla ei ole joitakin jäsenyyksiä jotka ovat synnillisen elämän harjoittamista ja Jumalan sanan vastaisia .
      Siis on kaksi tasoa ; kirkon johto ja yksittäisen seurakuntalaisen elämä . Ja tähän jälkimmäiseen puuttuminen on paimenen ja kirkon johdon asia ei yksittäisen seurakuntalaisen ja siinä jäsenyys asiassa en nää synnillistä tuomittavaa käytöstä. Se miten se jatkossa on niin aika näyttää. Tärkeintä on kuulua Kristuksen ruumiiseen , seurakuntaan jossa Jumalan sana halutaan julistaa ja elää todeksi

    • Pekka kerro lisää siitä vihollisen suunnitelmasta , jossa konservatiiviset lähtee kirkosta ? Olis asiallista ja rehellistä kertoa missä on lähde asiaan , jos esittää noin hurjan väitteen.

    • Timo, Venäjän patrirkan toimet on tuomittu ortodoksi kirkossa. Venäjällä suuri joukko ortodokseista ei tietenkään ole samaa mieltä Kirilin kanssa. Venöjän patriarkan toiminnalla on pitkä historia. Tässä lisää,
      https://www.adlibris.com/fi/kirja/ukraina-on-meidan-9789523452053

      Kaksoisjäsenyys ei ole mikään ihanne. Historiallisesti tuntematon, villi, hurmahenkinen. Tietysti jos ehtoollinen on rajattu vain lähetyshiippakunnan jäsenille, joilla ei ole kaksoisjäsenyyttä, tilanne on toinen. Jos taas kaksoisjäsen saa osallistua, tilanne on ehdottomasti väärä, kirkko-opillisesti.

    • ”Minä olen sen nähnyt jo pitkään, että kansankirkko on luopunut Jumalan sanasta .” Tämä iskulause merkitsee useimmiten, että Raamatusta poimitaan yksi tai kaksi moraalista ohjetta, joista väitetään kirkon luopuneen. Niinpä käydään kirkon johtoa vastaan. Jumalan sanan ydin sivuutetaan: rakkauden laki ja armon evankeliumi.

  6. Sami !
    Olen samaa mieltä kanssasi että kaksoisjäsenyys ei ole ihanne , mutta en nää sitä hurmahenkisenä enkä niin villinä.
    Katson tätä asiaa luterilaisuuden lähihistorian kautta ja suomen ev,lut. kirkon historian kehityksen kautta , jossa on syntynyt 5 herätysliikkeitä ja herätysliikkeisiin on vaikea soveltaa raamatun sanaa Paavalin seurakunta opetuksista , se malli että ollaan kansankirkon jäseniä ja sitten on se ns oma porukka jossa saadaan sitä ”parempaa” opetusta . Ongelma on nyt ratkaisukohdassa kun kansankirkon johto ajaa ajan hengen mukaista oppia , joka ei ole raamatun sanan mukaista . Samalla herätysliikkeissä joissa ollaan myötäilty kirkkoa on tullut niin isoja asioita joiden edessä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin joko hyväksyä tai irtautua kansankirkosta ja tämä on vääjäämätöntä halusi sitä tai ei . Ongelma herätysliikkeissä on että ne eivät ole kirkko ja pitkän historian aikana on hämärtynyt paimen -kysymys ja seurakunnan merkitys . Luterilaisuus pohjautuu Kristuksen tekoihin , jossa on kolme armonvälinettä sana , kaste ja ehtoollinen .Kaste ja ehtoollinen on olleet taustalla ja varsinkin viidesläisyydessä jopa niiden merkitys ollut vähäinen . Jumalan sana on pitänyt ”hengissä” ja uskon että luterilaisuuden löytö on monelle avautunut vasta lhpk :ssa . Kansankirkon paimenuus on täysin vieras ensiksi että ”lampaita ” laumassa tuhansia ja paimen ei edes tunne niitä eikä ole kiinnostunut niistä . On vain rekisterissä ilman mitään yhteyttä . Toiseksi se pappiskeskeisyys mistä joku lhpk syyttää eli virkapappeus ja yleinen pappeus on täysin tuntematon käsite . Se että viime vuosina pyydetään ihmisiä osallistumaan ei toimi paljonkaan johtuu siitä että ihmiset ei nää eikä koe kodiksi kirkkoa . Ihmettelen miksi on alistuttu vaikka nähty kirkon suunta . On tietysti talousasiat ; sekl 2 milj ja sley joku 2.7 milj on rahaa ja joku puhuu isien kirkosta , mutta lopulta ymmärrys paimenuudesta ja seurakunnasta on asia joka muuttaa suunnan . Sitä herätysliikkeissä odotetaan että johtajat tekevät päätöksiä . Marraskuun seminaari voi olla samanlainen kuin Pätilän aikoina että edelleen ollaan samaa mieltä kun 2 uutta kirkkoa syntyi , että pysytään kirkossa edelleen. Paimen tulisi ajattella ensin laumaa . Kansankirkkoon avautuu monelle järjestölle avoimien ovien päivät kun raamatun sanaan pitäytyvät sen jättää . .

    • Timo, herätysliikkeet ovat tietysti eri asia, vaikka monet niistä omaksuvatkin kirkkoroolin. Lähetyshiippakunta sen sijaan on erityyppinen selvästi oma kirkko, uusi kirkko Suomessa.

      Pietisteille armovälineet ovat aina olleet vaikea pala. Herätysliikeissä ei ole mitään kompetenssia irtautumiseen. He roikkuvat kirkossa vielä ainakin 10 vuotta. Alustajat tuossa seminaarissa eivät luo mitään uusia ratkaisuja, ainut on herätysliikkeiden yhteistyö. Siinä se. Parempi antaa kansan odottaa ja pitää heidät jännityksessä.

  7. Sami, joo voin yhtyä näkemyksiisi muuten mutta en usko 10v roikkumiseen kirkossa .vähän raflaavat aiheet ei tosin kerro mitään ratkaisusta . Uskallusta kertoa tunnustuksellisesta kirkosta tuskin löytyy. Paine kasvaa ja moni seuraa herätysliike siirtoa ja toivoo ratkaisua.

    • Martti Pentti!
      En ihan tiedä mitä tarkoitat aikaisemmassa kirjoituksessa jostain yksittäisestä moraaliasiasta. Luterilaisuudessa on mielestäni selkeä oppi ja sitä voi vielä tarkastaa tunnustuskirjoista tai raamatusta onko se sama kuin nykyinen opetus. Kirjoitit rakkauden laki , joka liittyy katekismuksen opetukseen käskyt – rakkauden laki siis rakkautta ei ole ilman totuutta ja armon evankeliumi on vastaanotettavaksi niille jotka syntinsä tunnustavat . Eiköhän raamattu kerro hyvin tarkasti mikä on Jumalan pyhyyden edessä syntiä.
      Kirjoitit mihin tarvitaan lhpk aa , se on ollut kirkkona jo Suomessa jo pitempään ja liki 50 seurakuntaa, joista kodittomat ovat löytäneet kodin . Oppi on luterilaisen tunnustuksen mukainen . Absurdi kysymys että mihin ihminen tarvitsee kirkkoa tai seurakuntaa?? Minä tarvitsin mm tänään kun kävin vaimoni kanssa messussa.

    • ”Eiköhän Raamattu kerro hyvin tarkasti, mikä on Jumalan pyhyyden edessä syntiä.” ’Hyvin tarkasti’ tuo mieleen fariseukset, jotka maksoivat kymmenykset jopa mintusta, tillistä ja kuminasta, mutta laiminlöivät sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeudenmukaisuuden, laupeuden ja uskollisuuden. Mitä taas rakkauden ja totuuden suhteeseen tulee, se lienee täsmälleen päinvastainen: ”Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään.”

  8. Blogisti Timo Gummerus viittaa Sleyn Hämeenlinnassa järjestämään tapahtuman, jossa on puhujina mukana emerenttius professori Jouko Talonen ja Kansanläjetyksen lähetysjohtaja Daniel Nummela. https://tapahtumat.sley.fi/63750

    Kuten ohjelmasta havaitsee, kyseessä on Sleyn tilaisuus, eikä ohjelmasta voi päätellä että Sley olisi juuri nyt lähdössä mihinkään, vielä vähemmä Kansanlähetys. Järjestöjen siirtymäsuunnnaksi blogisti visio lähetyshiipakuntaa. Tässä vaiheessa toteaisin, että nyt jäitä hattuun. LHPK:lla on oma lokeronsa Suomen Siionissa, mutta ei ole sellainen suunta, johon herätysliikeissä joukkoja johdettaisiin. Tämä kysymys on pohdittu jo vuosituhannen alussa. LHPK:n tulisi muuttua ennemmän kuin herätysliikeiden.

    Jostain syystä blogisti on visioinut lähtijöihin myös Lestadiolaisen Rauhansanan ja Suomen Raamattuopiston Säätiön. Jälkimmäinen on tosiaan yhteisömuodoltaan säätiö, eikä sillä siis ole henkilöjäseniä, eli joukkoja joita siirtäisi kirkkokunnasta toiseen. Säätiön palveluksessa olevat papit ovat kahta lukuun ottamatta Suomen ev.lut. kirkon pappisvirassa ja osa heistä vielä virkavapaalla paikallisseurakuntien seurakuntapapin viroistaan. Voimme siis melkoisella varmuudella päätellä, etteivät he ole juuri nyt täytenä kolleegiona siirtymässä mihinkään toiseen kirkkokuntaan. Eivät varsinkaan kun heidän palkat maksaa lähettäjärenkaat, joissa on mukana paljon niitä työn ystäviä, joiden hengellinen kotiseurakunta on edelleen oman kotiseutunsa paikalliseurakunta. Paljon pitäisi muuttua, jotta SROS:n nykyiset työntekijät edes kelpuutettaisiin lähtyshiippakunnan siipien suojaan.

    Lähetysyhdistys Rauhansana on yhdistyspohjainen ja siinä mielessä sillä toki on joukkoja joita siirrellä, jos jäsenkokous niin päättäisi. Tämän kaltainen päätös tuskin olisi yksimielinen ja seuraukset olisivat varmasti saman suuntaisia, kuin miten kävi esikoislestadiolaisten kohdalla sakramenttikysymyksessä. Ihan ensihätään ei varmaa löydy intoa oman yhdistyksen hajottamiselle.

    Pohdittiinpa Sleyssä asiasta mitä tahansa, niin muissa herätysliikkeissä tehdään kuitenkin ihan omat ratkaisunsa jos sellainen aika eteen tulee ja vasta sitten kuin on sen aika tulee.

    • Jukka ,
      Ei mulla ole ollut visiota herätysliikkeiden suunnasta lhpk suuntaan blogia kirjoittaessa. Uskon Jumalan johdatukseen ihmisen kysellessä seurakuntaa, kotia. Tänään messun jälkeen juttelin kahden pariskunnan (herätysliikkestä)kanssa jotka tulivat lhpk messuun ja toinen miehistä sanoi että täytyy etsiä seurakuntaa kun kirkon tilanne on mikä on . Ei minulla ole enkä usko että lhpk sisällä on jotain kosiskelua seurakuntiimme . Se kuuluu asiaan että ihmisiä kutsutaan Jumalanpalveluksiin ja seurakunnan tilaisuuksiin , mutta sen jälkeen kaikki jätetään Herran haltuun haluaako ihminen liittyä seurakuntaan ja nähdäkseni aina se tapahtuu ihmisen omasta aloitteesta .
      Blogissa oli ajatus herättää keskustelua , mutta mihin herätysliikkeet suuntaavat koska kansankirkon suunta kiristää herätysliike toimintaa entisestään kirkon sisällä.
      Kirjoitit että ”joukkoja johdetaan” niin en usko ajatukseen että joku herätysliike voi johdattaa joukkoja yksimielisesti mihinkään .herätysliikkeissä olevat ovat pitkälti ilman seurakuntaa ja tekevät ihan itsenäisesti päätöksiä.
      Juhla on kuitenkin seminaari ja en minäkään usko että siellä uskalletaan sanoa että sley olisi tunnustuksellinen kirkko , joka olis kenties se vaihtoehto kirkkoon kuulumiseen .
      Aiheiden kautta halutaan kertoa historiasta , jolloin Pätiälän aikana juuri samalla paikalla jolloin syntyi 2 uutta luterilaista kirkkoa ja siihen liittyvät linjaukset tietysti kiinnostaa kuulla.
      Herätysliikkeiden (sley, sekl) jääminen kansankirkkoon takaa kirkollisten uutisten jatkuvan ja piispojen linjauksien kiristymisen . Ei ole kysymys pelistä ja tämän toivoisi jokaisen ymmärtävän että kysymys on ihmis- sieluista missä he saavat luterilaisen uskon mukaan olla sanan ja sakramenttien hoidossa .
      Jumala johdattakoon kaikkia löytämään seurakunnan , Kristuksen ruumiin missä saa jäädä Kristuksen ruumiin ja veren suojaan , oli kirkon nimi mikä tahansa .

Timo Gummerus
Timo Gummerus
Armahdettu syntinen , luterilainen