Herran enkeli

Herran enkeli asettuu niiden ympärille, jotka häntä pelkäävät, ja pelastaa heidät. (Ps. 34:8) Kaikissa heidän ahdistuksissansa oli hänelläkin ahdistus, ja hänen kasvojensa enkeli vapahti heidät. Rakkaudessaan ja sääliväisyydessään hän lunasti heidät, nosti heitä ja kantoi heitä kaikkina muinaisina päivinä. (Jes. 63:9) Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot. (Mal. 3:1)
b2ap3_thumbnail_Herran-enkeli.jpg

Miten suhtaudumme Herran enkeliin, Jeesukseen Kristukseen?

Miksi Jumala ei varjele meitä kaikilta onnettomuuksilta ja ahdistuksilta?

Mikä on meidän kärsimyksien tarkoitus?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Jos Jumala varjelisi meitä kärsimykseltä ja ahdistukselta, Hän ei olisi Jumala vaan meitä omien mielnouteidemme (murresana, jota parempaa en tähän hätään keksinyt) mukaan palveleva, meille alisteinen voima.

    Ja ihan ensimmäistä kertaa kuulen ajatusta siitä, että Jeesus olisi enkeli. Millään tasolla, olemuksella tai symboliikalla.

  2. ”Herran enkeli”
    Kun uusitestamentillisen julistuksen valossa tutkimme Raamatussa niitä kohtia joissa sanotaan ” Herran enkeli” näyttää niissä usein puhuttavan Kristuksesta,jumaluuden toisesta persoonasta vrt. 1.Kor.10:4.
    Kun Hän toisinaan esiintyy enkelin, toisinaan ihmisen muodossa, se osoittaa Jumalan tahtovan ilmaista itseään vanhan liiton aikaisille uskollisilleen.
    Nuo ilmestymiset kuvaavat ja valmistelevat Hänen korkeinta ja pysyväistä ilmestymismuotoaan. Ajan täyttyessä Herra tuli ”liiton enkeliksi”, silloin kun ” Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme” ( Joh.1: )
    ( Lainaus : Isosta Raamatun tietosanakirjan kohdasta ” Herran enkeli ” )

  3. Elias, kiitos hyvästä kommentista. Kärsimykset ovat meidän parhaaksemme. Jumala kurittaa lastaan, jota hän rakastaa.

    Ja ihan ensimmäistä kertaa kuulen ajatusta siitä, että Jeesus olisi enkeli. Millään tasolla, olemuksella tai symboliikalla.

    Jeesus Kristus on Jumalan ainosyntyinen Poika, joka on tosi Jumala ja tosi ihminen. Minä en voi sille mitään, että blogitekstissä olevissa kohdissa puhuttiin Jeesuksesta. Katsotaan tarkemmin vaikka tuota Malakian kirjan kohtaa. Mal. 3:1 ymmärretään Uudesta testamentista käsin. Jakeen alussa kerrotaan Johannes Kastajasta, vaikka hänestäkin puhutaan enkelinä (sanansaattajana).

    Katso, minä lähetän minun enkelini, joka minun eteeni pitää tien valmistaman; ja kohta tulee templiinsä se Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te tahdotte; katso, hän tulee, sanoo Herra Zebaot. (Mal. 3:1/Biblia)

    Kun he olivat menneet, rupesi Jeesus puhumaan kansalle Johanneksesta: ”Mitä te lähditte erämaahan katselemaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa? Vai mitä lähditte katsomaan? Ihmistäkö, hienoihin vaatteisiin puettua? Katso, hienopukuiset ovat kuningasten kartanoissa. Vai mitä te lähditte? Profeettaako katsomaan? Totisesti, minä sanon teille: hän on enemmän kuin profeetta. Tämä on se, josta on kirjoitettu: ’Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava tiesi sinun eteesi. (Matt. 11:7-10)

    Johannes Kastaja valmisti tietä Jeesukselle Kristukselle. Jeesus meni Jerusalemissa temppeliin ja hänen opetus tehosi kansaan, mutta ylipapeille ja kirjanoppineille ei tämä sopinut. Entä tänäpänä?

    Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot. (Mal. 3:1)

    He tulivat Jerusalemiin. Ja hän meni pyhäkköön ja rupesi ajamaan ulos niitä, jotka myivät ja ostivat pyhäkössä, ja kaatoi kumoon rahanvaihtajain pöydät ja kyyhkysten myyjäin istuimet, eikä sallinut kenenkään kantaa mitään astiaa pyhäkön kautta. Ja hän opetti ja sanoi heille: ”Eikö ole kirjoitettu: ’Minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi’? Mutta te olette tehneet siitä ryövärien luolan.” Ja ylipapit ja kirjanoppineet kuulivat sen ja miettivät, kuinka saisivat hänet surmatuksi; sillä he pelkäsivät häntä, koska kaikki kansa oli hämmästyksissään hänen opetuksestansa (Mark. 11: 15-18)

  4. Suuri kiitos Juha ottamastasi aiheesta! Kiitos hyvistä ja Raamatun mukaisista selityksistäsi kommentteihin! Nyt on taas aika jolloin Jumalan Sanaa lueteen korvasyyhyyn, jos siihenkään. Tämän puoleiseen elämään kuuluu sekä toivo ja usko pelastuksesta Jeesuksessa Kristuksessa, että kärsimys eri muodoissaan. Kärsimys lakaa vasta kun luodaan uudet taivaat ja uusi maa ja jossa kaikki on (käänkuin) asetettu ennalleen (luomisen alku) mutta kuitenkin täydellisesti uutena. Siunausta sinulle Juha, jaksamista ja rohkeutta. Vaikka eihän niitä sinulta näytä puuttuvankaan

  5. Tuulikki, kiitos positiivisesta palautteesta. Raamattua ei lueta, koska sillä ei ole heille mitään merkitystä; tosin on monia, jotka janoavat kuulla tai lukea Jumalan sanaa, Pyhää Raamattua ja lukemiseen/pohtimiseen löytyy aikaa. Tärkeää on lukea ilman vääriä etukäteisoletuksia, jotka vääristävät Jumalan sanaa, jolloin tulee vääriä tulkintoja.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.