Herran enkeli asettuu niiden ympärille, jotka häntä pelkäävät, ja pelastaa heidät. (Ps. 34:8) Kaikissa heidän ahdistuksissansa oli hänelläkin ahdistus, ja hänen kasvojensa enkeli vapahti heidät. Rakkaudessaan ja sääliväisyydessään hän lunasti heidät, nosti heitä ja kantoi heitä kaikkina muinaisina päivinä. (Jes. 63:9) Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot. (Mal. 3:1)
Miten suhtaudumme Herran enkeliin, Jeesukseen Kristukseen?
Miksi Jumala ei varjele meitä kaikilta onnettomuuksilta ja ahdistuksilta?
Mikä on meidän kärsimyksien tarkoitus?
Kaikki julkaistut blogini:
Jos Jumala varjelisi meitä kärsimykseltä ja ahdistukselta, Hän ei olisi Jumala vaan meitä omien mielnouteidemme (murresana, jota parempaa en tähän hätään keksinyt) mukaan palveleva, meille alisteinen voima.
Ja ihan ensimmäistä kertaa kuulen ajatusta siitä, että Jeesus olisi enkeli. Millään tasolla, olemuksella tai symboliikalla.
”Herran enkeli”
Kun uusitestamentillisen julistuksen valossa tutkimme Raamatussa niitä kohtia joissa sanotaan ” Herran enkeli” näyttää niissä usein puhuttavan Kristuksesta,jumaluuden toisesta persoonasta vrt. 1.Kor.10:4.
Kun Hän toisinaan esiintyy enkelin, toisinaan ihmisen muodossa, se osoittaa Jumalan tahtovan ilmaista itseään vanhan liiton aikaisille uskollisilleen.
Nuo ilmestymiset kuvaavat ja valmistelevat Hänen korkeinta ja pysyväistä ilmestymismuotoaan. Ajan täyttyessä Herra tuli ”liiton enkeliksi”, silloin kun ” Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme” ( Joh.1: )
( Lainaus : Isosta Raamatun tietosanakirjan kohdasta ” Herran enkeli ” )
Elias, kiitos hyvästä kommentista. Kärsimykset ovat meidän parhaaksemme. Jumala kurittaa lastaan, jota hän rakastaa.
Jeesus Kristus on Jumalan ainosyntyinen Poika, joka on tosi Jumala ja tosi ihminen. Minä en voi sille mitään, että blogitekstissä olevissa kohdissa puhuttiin Jeesuksesta. Katsotaan tarkemmin vaikka tuota Malakian kirjan kohtaa. Mal. 3:1 ymmärretään Uudesta testamentista käsin. Jakeen alussa kerrotaan Johannes Kastajasta, vaikka hänestäkin puhutaan enkelinä (sanansaattajana).
Johannes Kastaja valmisti tietä Jeesukselle Kristukselle. Jeesus meni Jerusalemissa temppeliin ja hänen opetus tehosi kansaan, mutta ylipapeille ja kirjanoppineille ei tämä sopinut. Entä tänäpänä?
Martti, kiitos hyvästä kommentista. Näin minäkin ymmärrän. On valitettavaa, jos tänäpänä teologit eivät löydä Kristusta Vanhasta testamentista. On hienoa lukea Martti Lutherin tekstejä, kuinka hän löytää Kristuksen ihan koko Raamatusta.
Suuri kiitos Juha ottamastasi aiheesta! Kiitos hyvistä ja Raamatun mukaisista selityksistäsi kommentteihin! Nyt on taas aika jolloin Jumalan Sanaa lueteen korvasyyhyyn, jos siihenkään. Tämän puoleiseen elämään kuuluu sekä toivo ja usko pelastuksesta Jeesuksessa Kristuksessa, että kärsimys eri muodoissaan. Kärsimys lakaa vasta kun luodaan uudet taivaat ja uusi maa ja jossa kaikki on (käänkuin) asetettu ennalleen (luomisen alku) mutta kuitenkin täydellisesti uutena. Siunausta sinulle Juha, jaksamista ja rohkeutta. Vaikka eihän niitä sinulta näytä puuttuvankaan
Tuulikki, kiitos positiivisesta palautteesta. Raamattua ei lueta, koska sillä ei ole heille mitään merkitystä; tosin on monia, jotka janoavat kuulla tai lukea Jumalan sanaa, Pyhää Raamattua ja lukemiseen/pohtimiseen löytyy aikaa. Tärkeää on lukea ilman vääriä etukäteisoletuksia, jotka vääristävät Jumalan sanaa, jolloin tulee vääriä tulkintoja.