Herran enkeli asettuu niiden ympärille, jotka häntä pelkäävät, ja pelastaa heidät. (Ps. 34:8) Kaikissa heidän ahdistuksissansa oli hänelläkin ahdistus, ja hänen kasvojensa enkeli vapahti heidät. Rakkaudessaan ja sääliväisyydessään hän lunasti heidät, nosti heitä ja kantoi heitä kaikkina muinaisina päivinä. (Jes. 63:9) Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot. (Mal. 3:1)
Miten suhtaudumme Herran enkeliin, Jeesukseen Kristukseen?
Miksi Jumala ei varjele meitä kaikilta onnettomuuksilta ja ahdistuksilta?
Mikä on meidän kärsimyksien tarkoitus?
Kaikki julkaistut blogini:
Miten kävisi taivaskaipuulle, jos kaiken saisi jo täällä, mitä osaa haluta?
Mikä osa ristillä olisi elämässämme?
Lauri, kiitos erinomaisista kysymyksistä.
Minulle Jeesus Kristus ei ole enkeli, vaan tosi Jumala ja tosi ihminen ”sekoittamatta, muuttamatta, jakamatta ja erottamatta” (Khalkedonin päätös 451)
Kärsimys ja ahdistus kuuluu ihmiselämän ehtoihin samoin kuin ilo ja riemu. Elämä on kokonaisuus, jossa kaikilla osilla on paikkansa. Kärsimykseen voi kätkeytyä siunaus, joka tulee ehkä paljon myöhemmin ilmi. Kärsimys voi kasvattaa. Mutta on myös täysin kohtuutonta ja tarkoituksetonta kärsimystä. Kärsivä Job oli vihainen Jumalalle, mutta ei saanut selitystä kärsimyksilleen. Kuitenkin Jumala sanoi hänen puhuneen Jumalasta totta. Tässä jäämme arvoituksen eteen. Ylösnousemuselämässä kuitenkin kaikki kärsimys lakkaa.
” Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot ”. (Mal. 3:1) Mark.11:15-19 On selvä yhteys tähän edellä olevaan Raamatun kohtaan, jossa Jeesus puhdistaa Herran temppelin.
Kun Jeesus kaataa rahanvaihtajien pöydät, ajaa ulos kauppiaat ja vaatii kunnioitusta Herran huoneelle. Koko hartaalta näyttävä jumalanpalvelus oli hurskasta vain ihmisten silmin katsottuna. Jumalan silmin katsottuna toistui profeettojen välittämä lohduton tilannearvio: Jumalan huoneesta oli tehty rosvojen luola.
Jeesuksen toiminta muistuttaa siis vanhan liiton profeettojen temppelihurskauteen kohdistamaa arvostelua. Temppelin puhdistamisessa tapahtuu kuitenkin jotain vielä enemmän. Siinä toteutuivat profeetta Malakian sanat: ”Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot. Mutta kuka kestää hänen tulemisensa päivän ja kuka voi pysyä, kun hän ilmestyy? Sillä hän on niinkuin kultasepän tuli ja niinkuin pesijäin saippua. Ja hän istuu ja sulattaa ja puhdistaa hopeaan, hän puhdistaa Leevin pojat, saa ne puhtaiksi kuin kullan ja hopean ja sitten he tuovat Herralle uhrilahjoja vanhurskaudessa” ( Mal 3).
Nyt oli tullut päivä, jolloin Jumala itse arvioi omaa kansaansa. Oli ennustettu, että hetki on Jumalan kansalle yhtä ankara kuin kultasepän toiminta sekalaiselle kullalle ja hopealle. Kultaseppähän virittää tulen ahjoonsa ja erottaa armotta toisistaan puhtaan kullan ja kaiken sekaan joutuneen kuonan.
Hänelle kelpaa vain puhtauttaan hohtava kulta. Aivan samoin Jumalalle kelpaa vain puhdas usko ja puhdas hurskaus. Sitä Jeesus ei temppelistä löytänyt, ja siksi hän ylipappien kauhistukseksi puhdisti temppelin.
Yrjö, kiitos erinomaisesta kommentista. Jeesus Kristus on tosi Jumala ja tosi ihminen. Jumalan Poika on Isästä iankaikkisuudessa syntynyt. Herran enkeli Jeesus Kristus on ihan eri asia kuin tavalliset Jumalan enkelit.
Seuraavassa lainauksessa Jaakob painii, mutta kenen kanssa?
Martti, kiitos hyvästä kommentista. Hienoa, kun löysit Mark. 11:15-19 yhteyden Mal. 3:1. Jeesus on koko Raamatun keskus!
Kerrotko vielä Juha Heinilä meille kaikille K24n lukijoille, missä kirkossa tällätavoin ollaan enkeleistä mieltä ?
Jussi, Kristuksen kirkossa.
Kärsimyksessä uskoamme koetellaan, joskus rankimman kautta. Olemmeko uskossa vahvoja? Hyväksymmekö kärsimyksen, vaikka emme ymmärräkkään mitään järjellistä syytä tapahtuneeseen. Kuten Neitsyt Mariaa, joka seurasi Poikansa ristinkuoleman; täysin toivottomassa, järjen vastaisessa tilanteessa oli uskossaan vahva.
Kiitos hyvästä kommentista, Janne. Heikkokin usko on riittävän vahva, jos uskon kohde on oikea. Saammeko riittävästi kuritusta?