Herran päivä

Minä olin hengessä Herran päivänä. (Ilm. 1:10)
b2ap3_thumbnail_Herran-piv.jpg

Viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina, Herran päivänä vietämme ehtoollista (vert. Ap.t. 20:7); mitä ehtoollinen sinulle merkitsee ja miksi tarvitsemme ehtoollismessua ja sanajumalanpalveluksia?

Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani. (1. Kor. 16:2); kolehti; miksi on tärkeää uhrata Jumalan valtakunnan työn hyväksi?

Miksi juuri viikon ensimmäinen päivä on Herran päivä, eikä lauantai?

Minkälainen on sinun mielestä onnistunut pyhäpäivä ja mitä siihen kuuluu?

Kun aika on täyttynyt, on Herran päivä (vert. 1. Tess. 5:1-11), kun Jeesus tulee takaisin suurella voimalla ja kunniassa; tule, Herra Jeesus; minkälainen toivo sinulla on?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. ”Jumala on luonut maailmankaikkeuden ja kaikki eläimet ja ihmisen noin 6000 vuotta sitten; tämä ei sovi tieteelle, eikä maallistuneelle uskonnollisuudelle.” On käsittämätöntä, että jääkausien (viimeisin 116 000 – 11 500 vuotta sitten) hioman suomalaisen peruskallion päällä kävelevä aikuinen mies viitsii uskoa Raamatun runolliseen luomiskertomukseen täsmällisenä luonnontieteellisenä tietona. Raamatussa on monenlaista kirjallisuutta, jopa mielikuvituksellisesti sepitettyjä tarinoita. Mielestäni on tuon kirjakokoelman vähättelyä suhtautua siihen noin tosikkomaisesti.

  2. Martti > On käsittämätöntä, että jääkausien (viimeisin 116 000 – 11 500 vuotta sitten) hioman suomalaisen peruskallion päällä kävelevä aikuinen mies viitsii uskoa Raamatun runolliseen luomiskertomukseen täsmällisenä luonnontieteellisenä tietona.

    V: 1) Genesis ei ole runoutta eikä symboliikkaa. 2) Kymmenen käskyn laki ei ole runoutta tai symboliikkaa, vaan täyttä kirjaimellisuutta ja sapattikäskyssä sanotaan suoraan sama kuin Genesiksessä, eli kuutena päivänä Herra teki taivaan, maan, meren ja kaiken mitä siinä on. 3) UT kirjoittajat uskovat kirjaimelliseen Genesikseen. 4) Jeesus uskoi kirjaimelliseen Genesikseen.

    Martti > Raamatussa on monenlaista kirjallisuutta, jopa mielikuvituksellisesti sepitettyjä tarinoita.

    V: Tekstistä itsestään käy kyllä selville hyvin helposti, että onko kyse kirjaimellisuudesta tai muusta. Ja muut Raamatun tekstit vahvistavat lisää, mistä on kyse.

    Martti > Mielestäni on tuon kirjakokoelman vähättelyä suhtautua siihen noin tosikkomaisesti.

    V: Silloin Jeesus ja apostolit lankesivat vähättelyyn.

    Juha, olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että me emme saa tehdä sellaista Jumalaa joka meitä miellyttää, vaan meidän on otettava sellainen Jumala, josta Raamattu kertoo. Ja siksi olen pitänyt meteliä ennaltamääräämistä vastaan, koska Raamatun tekstit eivät kerro sellaisesta Jumalasta, joka määrää ihmisen ikuiseen kidutukseen jo ennen tämän syntymää, vaikka ihminen ei itse voi vaikuttaa syntymiseensä eikä teidän mukaan myöskään valintoihinsa.

  3. >>”Minä olen pannut teidän valittavaksenne elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Valitkaa siis elämä…” 5.Moos.30:19.>>>
    Tämä on lakia.
    Mitään ei puhuta sen täyttämisestä omin voimin.
    Kun vanhurskauttamisoppi menee sekaisin, menee kaikki muukin sekaisin. Se on ihan vanha kristillinen havainto.

    Ote Augsburgin tunnustuksesta:
    Selvästikään ei tätä oppia siis ole syytettävä siitä, että se muka kieltäisi hyvät teot. Sitä pitäisi pikemminkin kiittää siitä, että se osoittaa, millä tavalla hyviä tekoja voidaan tehdä. Sillä ilman uskoa inhimillinen luonto ei voi täyttää sitä, mitä ensimmäinen ja toinen käsky vaativat. Ilman uskoa se ei huuda avuksi Jumalaa, ei odota apua Jumalalta eikä kanna ristiä kärsivällisesti, vaan hakee ihmisten tukea ja luottaa siihen. Sydäntä hallitsevat kaikenlaiset himot ja ihmisen omat aikeet, kun usko ja luottamus Jumalaan puuttuvat. (Joh. 15:5) Sen takia Kristus sanoo: Ilman minua te ette voi mitään tehdä. Ja kirkko veisaa: 17

    Henkesi jos otat pois,
    ei viatonta olla vois,
    vain tyhjä, köyhä ihminen.
    ________

    V: Näin on. Mutta jos kyse on Jumalan pakkotoimesta/määräämisestä,>>>>
    On kysymys Jumalan suvereenista vallasta: Hän päättää kenet hän kutsuu ja herättää eloon sanansa kautta._Pientä kunnioitusta!!
    Lutherin Sidottu ratkaisuvalta olisi hieno avain tähän ongelmaan.

  4. ”Silloin Jeesus ja apostolit lankesivat vähättelyyn.” Jeesus viittasi Joonan kirjaan, joka on muodoltaan merimiestarina kalan vatsassa oleskeluineen. Se ei kerro siitä, pitikö Hän tarinaa totena. Hän kuitenkin todella arvosti sitä ilmoitusta, joka tuohon tarinaan sisältyy.

  5. ”Sapattikäskyssä sanotaan suoraan sama kuin Genesiksessä, eli kuutena päivänä Herra teki taivaan, maan, meren ja kaiken mitä siinä on.” Jumalan aika on toinen kuin meidän. ”Mutta älkää te, rakkaat ystävät, unohtako tätä: Herralle yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä.” Kenties luomisen kuudes päivä on vielä menossa. Sapatin lepo odottaa vasta iäisyydessä.

  6. >>”Minä olen pannut teidän valittavaksenne elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Valitkaa siis elämä…” 5.Moos.30:19.>>>

    jorma > Tämä on lakia. Mitään ei puhuta sen täyttämisestä omin voimin. Kun vanhurskauttamisoppi menee sekaisin, menee kaikki muukin sekaisin.

    V: Niin, teksti ei todellakaan puhu mitään siitä, että omin voimin pitäisi valita. Tässä Jumala tekee tarjouksen ja pyytää valitsemaan ja muualta Raamatusta näemme, että Jumala antaa myös voiman tähän valintaan, mutta ihmisen on itse valittava, niin kuin teksti sanoo.

    Kun Jeesus aloitteli toimintaansa, niin hän teki saman tarjouksen.

    ”Jeesus palasi Galileaan ja julisti Jumalan evankeliumia. Hän sanoi: ”Aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma!” Mark.1:14,15.

    Kannattaa panna merkille, että Markus sanoo evankeliumin julistukseksi sitä, kun Jeesus pyytää ihmisiä kääntymään ja uskomaan hyvä sanoma. Evankeliumin julistukseen kuuluu siis laki ja armo. Laki sanoo ihmisen syntiseksi ja armo kertoo, että synnit voi saada anteeksi. Mutta anteeksiantoa ei tapahdu jos ei käänny, niin kuin Jeesus pyytää. Jeesus sanoo että ilman häntä emme voi mitään tehdä. Siksipä hän antaa voiman ratkaisuun jos ihminen tahtoo. ”Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi…” Joh.1:12.

    Raamatullinen vanhurskauttamisoppi on sitä, mitä Raamattu esittää. Ja se esittää, että ihmisen on valittava Jumalan antamassa voimassa, kun Jumala tekee tarjouksen. Muut vanhurskauttamisopit ovat epäraamatullisia.

    jorma > On kysymys Jumalan suvereenista vallasta: Hän päättää kenet hän kutsuu ja herättää eloon sanansa kautta._Pientä kunnioitusta!!

    V: Ja Raamattu sanoo, että Jumala haluaa kaikkien pelastuvan, joten hän on päättänyt antaa pelastusmahdollisuuden kaikille. Raamattu ei sano, että Jumala on päättänyt laittaa jo ennen ihmisten syntymää ja heiltä mitään kysymättä, heidät ikuiseen kidutukseen.

    Tätä asiaa ei ratkaista Lutherin tai tunnustuskirjojen lausunnoilla, vaan vain Raamatun lausunnoilla. Uskonpuhdistajien motto oli, että Raamattu ja yksin Raamattu, joten jos sinulla on esittää kantasi tueksi Raamatun tekstejä niin ole hyvä. Samalla sinulla pitää olla selitykset niille Raamatun teksteille, jotka ovat kantaasi vastaan, jotta Raamatun sopusointu säilyy, koska Raamattu ei ole ristiriidassa itsensä kanssa. Siis, pientä kunnioitusta Raamatulle, Jumalan sanalle. Sinä näytät kuitenkin enemmän kunnioittavan kirkkosi tunnustuskirjoja.

  7. ”Silloin Jeesus ja apostolit lankesivat vähättelyyn.”

    Martti > Jeesus viittasi Joonan kirjaan, joka on muodoltaan merimiestarina kalan vatsassa oleskeluineen. Se ei kerro siitä, pitikö Hän tarinaa totena.

    V: Miksi Jeesus viittasi Joonaan kertoo juuri siitä, että hän piti sitä totena. Niin kauan kuin Joona oli kalan vatsassa, niin juuri niin kauan hän on maan povessa. Jeesus ei siis pitänyt Joonan tarinaa satuna.

    Samoin Jeesus viittaa Genesiksen Nooaan ja vedenpaisumukseen, ja pitää tätä totena, samoin Paavali ja Pietari kirjoituksissaan, kuin myös Aadamia ja Eevaa.

    ”Sapattikäskyssä sanotaan suoraan sama kuin Genesiksessä, eli kuutena päivänä Herra teki taivaan, maan, meren ja kaiken mitä siinä on.”

    Martti > Jumalan aika on toinen kuin meidän. ”Mutta älkää te, rakkaat ystävät, unohtako tätä: Herralle yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä.” Kenties luomisen kuudes päivä on vielä menossa. Sapatin lepo odottaa vasta iäisyydessä.

    V: Seuraavassa muutama raamatullinen seikka 24 tunnin puolesta

    1. Luomiskertomuksessa ilmaus ’tuli ilta ja tuli aamu’, kuvaa Vanhan testamentin muuallakin ilmaisemaa tapaa aloittaa vuorokausi illasta eli auringon laskusta. Ei ole mitään perustetta väitteelle, että ilta ja aamu merkitsisivät luomiskertomuksessa jotain muuta kuin muualla Mooseksen kirjoissa.

    2. Heprean kielen sana, joka 1. Moos. 1.luvussa on käännetty päiväksi, on jom. Kun jom-sanaan liittyy järjestysluku, se tarkoittaa aina kirjaimellista 24-tuntista vuorokautta (esim. 1. Moos. 7:11; 2.Moos. 16:1).

    3. Luomiskertomus on kirjaimellista kerrontaa, ei runoutta tai symboliikkaa.

    4. Dekalogi ei myöskään ole runoutta eikä symboliikkaa ja siinä lepopäiväkäskyssä kerrotaan suoraan, että luominen tapahtui kuudessa päivässä.

    5. Jos luomispäivät eivät olisi 24 tunnin mittaisia, niin silloin ei myöskään lepopäivä (sapatti), koska se perustellaan juuri edellä olevilla kuudella päivällä. Näin lepopäiväkäsky menettäisi täysin merkityksensä.

    6. Psalmista puhuu siitä, että Jumala teki luomistyönsä nopeasti. ”Sillä hän sanoi, ja tapahtui niin, hän käski, ja se oli tehty” Ps.33:9.

    Ja sitten teksti, ”Herralle yksi päivä on kuin tuhat vuotta” 2. Piet. 3:8.

    Ensiksi, Marttikin varmaan yhtyy siihen, että tässä *päivä* tarkoittaa 24 tunnin vuorokautta, koska muutenhan tekstin opetuksesta ei saisi mitään tolkkua. Toiseksi, mikä on tekstin opetus? Onko se, kun Raamatussa mainitaan *päivä*, niin sepä saattaakin tarkoittaa tuhatta vuotta? Mutta kun teksti sanoo myös, että ”ja tuhat vuotta kuin yksi päivä”, niin tarkoittaako tämä sitä, kun Raamatussa mainitaan tuhat vuotta, niin se saattaakin tarkoittaa yhtä päivää? Tätähän teksti ei tarkoita. Sen opetus yksinkertaisuudessaan on se, että Jumala ei ole sidottu aikaan, eikä sillä ole mitään tekemistä Raamatussa ilmoitettujen luomispäivien pituuksien kanssa.

    Jumala ei ole sidottu aikaan, mutta kun hän tekee jotakin meidän ajassamme ja haluaa kertoa meille, miten pitkään siinä meni, niin hän on sen ilmaissut niin selvästi (ks. edelliset 6 kohtaa), ettei kenenkään tarvitse eksyä.

  8. ”Jumala ei ole sidottu aikaan, mutta kun hän tekee jotakin meidän ajassamme ja haluaa kertoa meille, miten pitkään siinä meni, niin hän on sen ilmaissut niin selvästi, ettei kenenkään tarvitse eksyä.” Tällainen luomiskertomuksen kirjaimellisen totuuden painotus on nykyaikana estämässä koulussa läksynsä lukeneita ottamasta tosissaan olennaistakaan Raamatun ilmoitusta. On aika luopua siitä, ettei kenenkään tarvitse eksyä!

  9. On käsittämätöntä, että jääkausien (viimeisin 116 000 – 11 500 vuotta sitten) hioman suomalaisen peruskallion päällä kävelevä aikuinen mies viitsii uskoa Raamatun runolliseen luomiskertomukseen täsmällisenä luonnontieteellisenä tietona. Raamatussa on monenlaista kirjallisuutta, jopa mielikuvituksellisesti sepitettyjä tarinoita. Mielestäni on tuon kirjakokoelman vähättelyä suhtautua siihen noin tosikkomaisesti.

    Martti Pentti, kiitos kommentista. Eipä Raamatussa epäuskoiselle ole mitään totuuksia. Omalla viisaudella Jumala on aivan käsittämätön ja mahdoton asia. Jeesuksen neitseellinen sikiäminen on täysin mahdotonta. Omalle järjelle täysin mahdoton on ajatella, että Jeesus otti koko maailman synnit kannettavaksi ja kärsi meille kuuluvan rangaistuksen Golgatalla. Omalle järjelle on täysi mahdottomuus käsittää että Jeesus astui alas Helvettiin ja nousi sieltä ylös ja astui ylös Taivaisiin. Martti Pentti, eipä Raamatussa jää mitään jäljelle, jos meidän viisauden mukaan sitä tutkitaan.

    Ainoastaan uskovainen voi ymmärtää Raamatun totuuksia.

    Älä ole epäuskoinen vaan uskovainen.

  10. Ja siksi olen pitänyt meteliä ennaltamääräämistä vastaan, koska Raamatun tekstit eivät kerro sellaisesta Jumalasta, joka määrää ihmisen ikuiseen kidutukseen jo ennen tämän syntymää, vaikka ihminen ei itse voi vaikuttaa syntymiseensä eikä teidän mukaan myöskään valintoihinsa.

    Jouni, kiitos vastauksestasi. Tätä sinä olet yrittänyt selittää minulle. Kuten sanoin aiemmin, mikäpä minä Jumalaa neuvomaan tai tekemään johtopäätöksiä tai uusia tulkintoja. Minulle riittää mitä Raamatussa on. Kurjaahan se on, että suurin osa maailman ihmisistä tietämättöminä Jeesuksesta on matkalla kadotukseen.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.