Hokkus pokkus filiokkus

Älköön keskuudessasi olko ketään, joka panee poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi, tahi joka tekee taikoja, ennustelee merkeistä, harjoittaa noituutta tai velhoutta, joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen. Sillä jokainen, joka senkaltaista tekee, on kauhistus Herralle, ja sellaisten kauhistusten tähden Herra, sinun Jumalasi, karkoittaa heidät sinun tieltäsi. Ole siis nuhteeton Herran, sinun Jumalasi, edessä. Sillä nämä kansat, jotka sinä nyt karkoitat, kuuntelevat kyllä merkeistäennustajia ja taikureita, mutta sinulle ei Herra, sinun Jumalasi, sitä salli. (5. Moos. 18:10-14)
Taikuus

Taikuudessa jotkut viittaavat Jeesukseen: latinaa ”Hoc est corpus meum” (Tämä on minun ruumiini), lisäksi ”Filioque” (ja Pojasta); miten sinä näet tämän? 

Miksi sinusta taikuus on (tai ei ole) väärin?

Mitä vaaroja on leikkiä pahojen henkien kanssa (vert. Apt. 19:13-20)? 

Mitä yhteyttä on kristinuskolla ja New age ilmiöillä? 

Miten olisi hyvä suhtautua Harry Potter kirjoihin (ja elokuviin), Halloween noitateemoihin ja nuorten suosimiin pakanallisiin koriste-esineisiin ja tatuointeihin? 

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Juha Heinilä, minä en tässä tulkitse vaan käsitykseni perustuvat parhaimpiin etymologisiin sanakirjoihin ja h eprealaisten kielitieteilijöitten ja eksegeettien selityksiin. Ja ei kaiketi kukaan täällä tappamista sinänsä kannata !!!!
    Et joko osaa tai halua lukea saamiesi viestien viestiä.

    • Seppo, ok. Hyvä tietää, ettet sinäkään hyväksy laillisia tappamisia esim. aborttia (Suomessa on surmattu yli ½ miljoonaa lasta) tai tulevaisuudessa ehkä laillistettua eutanasiaa. Aika moni näitä kannattaa meillä Suomessa, kuten Saksassa kannatettiin Hitlerin hallinnon tekemiä laillisia heille arvottomien yksilöiden tappamisia.

  2. Heinilä,et siis tajunnut mitä sana ’sinänsä’ tarkoittaa lauseessa. Laillisina abortti ja eutanasia ovat aivan hyväksytäviä rakkaudellisia inhimilisiä kärsimyksä lievittäviä tekoja. Aivoton sikiöä ei ole vielä ihminen.
    Ja jos suomme hyvän kuoleman viimeisillään tuskissaan kituvalle eläimelli niin miksi emme ihmiselle? Jos otat Raamatun älä tnapa lauseen biblisistisesti sinun pitäsi vassatusta myös elänten ruuaksikini tapamista. Käsky kun ei Raamatussa rajaudu vain ihmisiin.

  3. ”Älä tapa” on käsky ja alk.teks. merk. on ”älä tapa kaltaistasi”.

    Käskyt ovat käskyjä, ja noudattajat ovat noudattajia, mutta Armo käy oikeuden edellä ja ylpeys lankeemuksen edellä.

    Jos me rupeamme tuomitsemaan ihmiskuntaa virheistä ja räikeistä väärin ymmärryksistä, niin kaikille kahleet kaulaan ja mereen, myös meille jotka nyt elämme ja näitä kirjoitamme.

    Raamatun sanoma on selkeä, ja sen ytimessä on, että jokainen ihminen toimii väärin johtuen synnistä, joka meissä vaikuttaa alusta asti.
    Yksi on murhannut, yksi on varastanut ja mitä kaikkea ääretöntä pahaa ihminen onkaan maailmassa tehnyt uskoessaan tekevänsä oikein ja Jumalan mielen mukaan.

    Jos meistä joku uskoo olevansa syytön, niin sydämessänne tietäkää myös se, että jokaisesta väärästä sanasta joutuu tilille! Laki on ehdoton ja itsessään hyvä, mutta sen tehtävä, ei ole antaa meille vanhurskautta, vaan osoittaa meidät syyllisiksi Jumalan edessä. Ylpeät toisin yrittävät edelleen, vaikka tie on suljettu. Jumalahan laittoi enkelit vartioimaan ”Elämän Tietä” jo heti lankeemuksen jälkeen, ettei synti enää pääse Paratiisiin.

    Jumala on selvästi Mooseksen lain kautta osoittanut meidät kaikki kelvottomiksi lakia pitämään ja siksi lähetti ihmiskunnalle ”Yhden Miehen”, jonka päälle asetti koko ihmiskunnan syntikuorman. Näin tehden, Jumala itse tuli Vanhurskaudeksi, niiden edestä, jotka sovitetaan tämän Miehen verellä. Tämä on Jumalan Tahto.

    Miksi Jumala Lähetti Jeesuksen?, Eikö juuri sen tähden, ettei meidän kelvottomien tarvitse enää uhrata yhtään turhaa syntiuhria, jotka olivat vain kuva tulevasta, uhrista, johon kaikki Kirjoitukset viittaa.

    Olemmeko Kristittyjä?

    Miksi me siis katsomme toisemme vikapääksi ja tuomitsemme toisiamme, kuin olisimme itse syyttömät? Jos syytämme toisiamme, niin me tuomitsemme itsemme ja katsomme Jumalan katsoman Uhrin ohi ja halveksimme sitä, se on Pyhän Hengen pilkka ja synti, mitä ei anneta anteeksi.

    Armosta Jumala on pelastanut meidät, eikä meille enää tekemiemme rikkomusten tähden enää lueta vääryyttämme tuomioksi.
    Kuinka me antaisimme tuomion lähimmäisistämme? Jumala on se joka tuomitsee, sillä sanoo, että kaikista kadotetuista Hän pelastaa ne, jotka uskovat Kristuksen päälle, muut jäävät kadotuksen alle. Kuinka me, jos olemme Kristittyjä, vielä kiistelemme lain pitämisistä ja oikeiksi katsomistamme säädöksistä?

    Jumala kyllä tietää kaiken ja on ilmoittanut kaiken riittävän selvästi Jeesuksen Sanan ja valitsemiensa Apostoliensa välityksellä, mutta silti monet ovat eksyneet pois Kristuksesta ja ovat jälleen ruvenneet hankkimaan vanhurskautta ”lain” mukaan. Näin eläen ovat kuitenkin saaneet aikaan vain vihaa ja tuomiota, sillä lain kautta elääkseen täytyy olla kaikessa täydellinen, myös mielenliikkeiltään. Kuka siihen pystyy? Ei kukaan.

    Jaakob muistuttaa meitä seuraavassa millainen on sellainen mies, joka luulee hallitsevansa täysin itsensä? Se, että on kehotus hyvään, ei tarkoita, että me automaattisesti teemme niin, vaan käy päinvastoin.
    Jos me kuvittelemme olevamme hyviä ja täydellisiä, niin meistä tulee armottomia ja lakihenkisiä muita kohtaan.
    Lain kautta tulee tosiaan synnin tunto, mutta Armoa on, kun saa ne tunnustaa ja levätä Kristuksen vanhurskaudessa.

    ”Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.

    Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.
    Kun panemme suitset hevosten suuhun, että ne meitä tottelisivat, niin voimme ohjata niiden koko ruumiin.

    Katso, laivatkin, vaikka ovat niin suuria ja tuimain tuulten kuljetettavia, ohjataan varsin pienellä peräsimellä, minne perämiehen mieli tekee.
    Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!

    Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.
    Sillä kaiken luonnon, sekä petojen että lintujen, sekä matelijain että merieläinten luonnon, voi ihmisluonto kesyttää ja onkin kesyttänyt; mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä.

    Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja; samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni. Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?

    Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä.
    Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.

    Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
    Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta. Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
    Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
    Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille. Jaak. 3:1-18

    Tuossa sanotaan niille, jotka Armosta elävät, että älkää enää lain mukaan tuomitko, koska se ei ole viisaudesta. Uskonlain mukaan eläminen on Armon mukaan elämistä.

    Jos maailmassa on niitä, jotka Kristinuskoon vedoten tuomitsevat ihmisiä, niin heistä Paavali sanoo, että he ovat kirouksen alaisia.

    ”Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: ”Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee”. Gal.3:10

    Varjelkoon Jumala, meitä kaikkia, jotka Herraa avukseen huutavat, että emme tuomitse toisiamme lain mukaan, sillä silloin tuomitsemme myös itsemme ja olemme kirouksen alla. Jos olemme Armon alla, niin me olemme Kristuksessa, eikä Kristuksessa ole enää mitään tuomiota.

    Jumalan tuomio taas koskee, kaikkea mikä Jeesuksen Henkeä pilkkanaan, se on Armon ja profetoimisen Henki. Hän on täynnä Armoa ja Totuutta.

    Maailmassa on tapahtunut valtavasti vääryyttä, lainkiivailijoiden kautta, olkoot nimeltään kristittyjä, muslimeita, juutalaisia, ateisteja, tai mitä hyvänsä uskovia, mutta kaikessa, he ovat toimineet vääryyden siteillä, sillä vääryytensä tulee ilmi teoistaan ja tuomioistaan. Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee.

    • Ismo, kiitos hyvästä kommentista. Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi, mutta toivoisin, että meidän maallinen lainsäädäntö olisi Jumalan sanan mukainen. Esim. tappamista ei saisi lainsäädäntö hyväksyä, vaan elämää on suojeltava. Lainsäädäntö on pielessä, jos esim. abortti ja/tai eutanasia ovat sallittuja.

      Jeesus sanoo: “Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden. Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu. Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.” (Matt. 24:9-14)

    • Raamattu, johon vedotaan, kun pidetään kaikkea surmaamista syntinä, sisältää myös tällaista: ”Vaikka veljesi, oman äitisi poika, sinun oma poikasi tai tyttäresi, vaimosi, jota rakastat, tai paras ystäväsi salaa houkuttelisi sinua palvelemaan vieraita jumalia, joita sinä ja sinun esi-isäsi ette ole entuudestaan tunteneet, niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän ympärillänne maan äärestä toiseen, lähellä tai kaukana, älä suostu hänen ehdotukseensa äläkä kuuntele häntä. Älä sääli häntä, älä osoita hänelle armoa äläkä salaa hänen rikostaan, vaan surmaa hänet. Heitä itse ensimmäinen kivi, ja sinun perässäsi tulkoot kaikki muut.”

    • “Älä tapa” on käsky ja alk.teks. merk. on “älä tapa kaltaistasi”.

      Alkutekstin merkitys EI ole tuo, vaan yksinkertaisestä ’älä karauta/ryntää päälle’. Lausessa ei ole mitään ’kaltaisuuteen’ viittaavaa.

    • Martti Pentti, Kristuksen oppi ei hyväksy tappamista, ei edes veljen vihaamista.

      Jeesus sanoo: ”Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: ’Älä tapa’, ja: ’Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion.’ Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: ’Sinä tyhjänpäiväinen’, on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen. Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi”. (Matt. 5:21-24)

    • Kristitty pitääkin Kristusta Jumalan Sanana. Raamatussa on Jumalan sanoja, joita lukiessa pitää pohtia kenelle ja milloin ne on lausuttu.

  4. ”Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki Sinun kirjaasi, ennen kuin yksikään niistä oli tullut” (Ps.139:16). Jumalan luoma elämä on arvokas jo pienessä sikiössä, sillä elämä syntyy jo hedelmöityksessä. Eutanasian aate on harhaanjohtava, sillä jos ihminen ottaa käsiinsä toisen ihmisen kuolinhetken ja -tavan, se raaistumisena johtaa yhä pidemmälle.
    Kun Jeesus on sydämemme ja elämämme Herra, Hän vie meidät totuuteen: emme usko taikoja missään muodossa. Jeesus on Voittaja, jota pahat henget pakenevat. New Age on ihmiskeskeinen harhaoppi. Raamattu on Jeesus- ja Jumala – keskeisenä kokonaan Totuus ja Elämä meille uskoville.

    • Julma, inhimillisestä kärsimyksestä piitttaamaton kylmän raaka mielipide. Aikanaan naisten haavoihin sulaa lyijyä kaataneet inkivisittoritkin l u u l i v a t toimivansa Raamatun ohjeiden ja Jumalan tahdon mukaan. Todellisuudessa toimivat omien pelkojensa ja opittujen typeryyksien mukaan.

    • Juha Heinilä, teit TÖRKEÄN valheen ja panettelun väittäessäsi minun kannattavan julmuuksia! Lähentelee kunnianloukkausta. Valehteleminen on synti, tiedätkös sitä?

    • Seppo, sellaisen käsityksen olen saanut kommenteistasi K24:ssä. Minusta sinun kommenteista toisinaan näkyy tappamisen ihannointi ja sen lisäksi kiellät Jumalan antaneen käskyn: Älä tapa.

    • No sano sitten viesteissäsi Heinilä,että ’minun mielestäni’ tai ’minun tulkintani mukaan’ eli ehdolista jotenkin mielipitesi, joka on vain omaa speklulatiotasi. Jos käytät absoluuttilauseita tuolla tavalla törkeästi, voit saada syytteen!

      Ja jatkat valehtelemistasi, sillä En ole kieltänyt Jumalan antaneen käskyä ’älä tapa’ ,jos tarkoitat sillä käskyä,joka hepreaksi kuuluu lo tiraza. Olen antanut käskylle vain se kielelisesti oikean käännöksen,mikä on kokonaan toinen asia. Käännökseni oikeellisuuden voit tarkista mistä tahansa heprean etymologisesti oikeasta objektivisesta sanakirjasta (ei siis uskovasten toimittamista)

    • Seppo, kieltämättä sinun kommentteja on vaikea sillai ymmärtää. Jumala on kieltänyt meitä tappamasta ja elämää pitää suojella. Kaikki ihmisten tappaminen on väärin.

    • Lakkaa Heinilä selittämästä, myönteinen suhtautuminen lailliseen eutanasiaan ja lalliseen aborttiin ja Raamatun jonkin jakeen oikea kääntäminen ei tietenkään ole mitään tappamisen ’ihannoimista’ kuten solvaat.

      Vai hyväksyisitkö sen, jos solvaten sanosin sinun ihannoivan kiduttamista suosiessasi hirmuisesti kärsivän ihmisen tuskien jatkamisen sallimista vaikka ne voitaisiin hänen omasta pyynnöstään estää?

      Hyväksythän sinäkin laillisen tappamisen esim sodissa, vai etkö? Hyväksytkö vai et sotalakien alla tapahtuneet kuolemantuomiot?

    • Seppo, kuten sanoin, en hyväksy tappamista missään olosuhteissa. 40 vuodessa Suomessa ”rauhan aikana” on tapettu yli ½ miljoonaa lasta. Suomen sodissa kautta aikojen on kuollut paljon vähemmän ihmisiä, mutta nekin ovat vastoin Jumalan tahtoa tapettu. Kuoleman rangaistus on Jumalan tahdon vastainen.

      Jokainen elämämme päivä on Jumalan kirjaan kirjoitettuna. Elämä päättyy kun päiviemme määrä on täyttynyt. Kenelläkään ihmisellä maanpäällä ei ole oikeutta päättää jonkun elämän ennenaikaisesti.

      Suurin osa maailman murhista on tehty laillisesti. Hitlerin ja Stalin hallinnot toimivat heidän maitten lakien mukaisesti.

  5. Taannoin käyty keskustelu, kehotuksesta: ”Enempi tulee totella Jumalaa, kuin ihmistä” on heti ymmärretty väärin, jos ei ymmärretä, että Jumala on Rakkaus.
    Jos luetaan Raamattua, lain ja kirjaimen mukaan, niin ruumiita on luvassa, olivat ihmiset mitä mieltä hyvänsä. Luther sanoi aikanaan, että Raamattua ei voi tulkita oikein, kuin Kristuksen kautta. Monet tulkitsevat Raamattua kuitenkin oman näkemyksensä mukaan. Seuraukset ovat nähtävillä.

    On selvää, että yhteiskunnassa lait ovat ihmisten omia sovelluksia ja säädöksiä, niin ne olivat Jeesuksen aikaankin, oli satoja lain sovelluksia, siitä miten lakia tulee noudattaa, että oikeus tapahtuisi. Oli laki tahallaan tehdystä surmasta ja vahingossa tehdystä surmasta. jne. On siis ymmärrettävä, että ne 10 käskysanaa olivat hyviä, mutta materiaalina ihminen on lain pitäjänä kelvotonta, koska sen päämääränä on täydellinen Rakkaus.

    Tuleeko ihmisen totella enemmän Jumalaa, kuin ihmistä? Jumala ei mielestäni ole koskaan tappanut ketään, vaan ihmiset tappavat toisiaan. Jos ihminen tappaa toisen ihmisen, niin ei sille voi Jumalan siunausta pyytää missään olosuhteessa.

    Teologisesti on kuitenkin hyvä nähdä kaikki ihmiset syntiin nähden saman veroisina.

    Jos vaimoni ja lapseni raiskataan silmieni alla, niin katsotaanko kosto oikeutetuksi lain vai miehen vihan mukaan? Mikä on suurin ja pienin vääryys? Millä vältetään tuomio ja saadaan Jumala puolustamaan syytöntä? Jos Jumala lukee meille meidän tekomme, niin kuka voi silloin kestää?
    Eivät ihmisten lait ole yhtään parempia, kuin Jumalan lait, sillä ihminen hallitsee toistaan omaksi turmiokseen.

    Armo on ainoa Tie. Jeesus Kristus on tullut meidän vanhurskaudeksemme. Laki on hyvä, jos sitä lain mukaan noudatetaan, mutta kukaan ei tule autuaaksi lain noudattamisen kautta.

    ”Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.

    Kaikki vääryys on syntiä. Ja on syntiä, joka ei ole kuolemaksi.
    Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.

    Me tiedämme, että olemme Jumalasta, ja koko maailma on pahan vallassa.
    Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. 1.joh.5:16-20

    • Ismo, kiitos hyvistä kommenteista.

      Tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä. Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä. (1. Joh. 1:5-10)

  6. Juha Heinilä, kiemurtelet etkä vastaa suoran Sinulle tehtyihin kysymyksiin. Eli pitäsitkö siitä jos sanon Sinun ihannoivan kiduttamista kun hyväksyt ihmisen sallimisen kitua kuoliaaksi hirvittävissä tuskissa?
    Edelleen et vastannut suorasti suoraan kysymykseen sodissa tappamisesta. Olivatko Suomen sotaveteraanit siis sinusta murhaajia? Mainitsit Satalinin ja Hitlerin. Mutta et Suomen sodanjohtoa. Siis kyllä vain ei? Jos et vastaa nyt suoraan vetävät kaikki lukijat johtopäätöksensä.

    • Seppo, mielestäni vastasin riittävän selvästi. Ei minun tarvitse kierrellä. Yritän vielä uudelleen, jos ymmärtäisit. En hyväksy tappamista. Kaikki ihmisen tappaminen on Jumalan tahdon vastaista. Minulla ei ole valtuuksia puuttua sairaitten tai nälkään kuolevien ihmisten oikeuteen elää; ei ole kenelläkään muullakaan ihmisellä maanpäällä tätä oikeutta. Jokainen ihminen on Jumalalle yhtä tärkeä. Kaikki tappamisen ihannointi on lähtöisin Saatanasta, kuten tiedät. Sodat ovat aina väärin; sodissa ihmisiä tapetaan turhaa. Aina siihen ei pystytä vaikuttamaan, jos ryssä tulee aseistettuna rajan yli, jolloin Suomen puolustusvoimat yrittää suojella elämää mahdollisimman hyvin. Kuitenkin aina pitäisi pyrkiä rauhaan ja välttää tappamista, koska tappaminen ei koskaan ole Jumalan tahdon mukaista.

      Saksassa oli Aktion T4 eutanasiaprojekti, joka alkoi vastasyntyneistä lapsista. Kätilöt ja lääkärit määrättiin ilmoittamaan viranomaisille kaikki aina kolmivuotiaisiin asti, jotka osoittivat merkkejä henkisestä tai fyysisestä kehityshäiriöstä tai muusta vaivasta, jotka valtakunnan terveysministeriö oli määritellyt. Sitten T4 saatettiin koskemaan myös kaikkia kehitysvammaisia, raajarikkoja, kroonisia mielisairaita ja homoseksuaaleja”. Artikkeli kokonaisuudessaan.

  7. Et Heinilä vieläkään vastannut suoraan vaan kiertelit edelleen.Naamioit sodasa tapapmisen ef istiseksis anonaksi: puolustusvoimat yrittävät suojella elämää’ (tämä ’suojelu’ siis sisältää vatavasti tappamista!) Katsot että lallinen eutanasia on murhaamista mutta mitä on laillinen vihollisen ampuminen sodassa? Onko sekin murhaamista? Olivatko Suomen sotaveteraanit siis murhaajia,kyllä vai ei, Heinilä? Vai onko sittenkin tappamista, joka ei ole murhaamista ja on hyväksyttävää joissain olosuhteissa?

    • Seppo, ilmeisesti et ymmärrä mitä luet.

      Kirjoitin: ”Kaikki ihmisen tappaminen on Jumalan tahdon vastaista.

      Sodat ovat aina väärin; sodissa ihmisiä tapetaan turhaa. Aina siihen ei pystytä vaikuttamaan, jos ryssä tulee aseistettuna rajan yli, jolloin Suomen puolustusvoimat yrittää suojella elämää mahdollisimman hyvin. Kuitenkin aina pitäisi pyrkiä rauhaan ja välttää tappamista, koska tappaminen ei koskaan ole Jumalan tahdon mukaista”.

    • Minä olen kuullut että kaikki tappaminen on Sinusta Jumalan tahdon vastaista ja olet antanut ymmärtää,että kakki tappajat ovat murhaajia, mutta olet kieltäytynyt vastamasta olivatko Suomen sotaveteraanit siis murhaajia. Ja onko tappaminen kuitenkin joisain olosuteissa sallittua vaikka onkin Jumalan tahdon vastaista?

    • Seppo, olet melkein sinnikkäämpi kuin Saatana. Tappaminen on kaikissa tapauksissa Jumalan tahdon vastaista. Se, että ryssä tulee itärajamme yli aseineen tappamaan suomalaisia, vaatii puolustusvoimilta puuttumista asiaan, jotta suomalaisten henki säilyisi. Kuitenkin kaikissa tilanteissa olisi parempi, kun ilman aseita asiat saataisiin sovittua. Toivoisin, että Suomi eroaisi esim. EU:sta, YK:sta, eikä sillä olisi mitään sotilasyhteistyötä Naton tai minkään maan kanssa. Kaikista liittoutumista tulee ongelmia.

    • Martti Pentti, kiitos kommentista. Jeesuksen opetus on selkeää, eikä sen pohjalta voi tulla muuhun johtopäätökseen, kuin että tappaminen on aina Jumalan tahdon vastaista. Me emme saa olla edes vihassa veljiemme kanssa ja meidän jopa pitää rakastaa vihamiehiämme. (vert. Matt. 5:21-26 ja 38-48)

    • Juha Heinilä, olet aiemmin hyvin vahvasti kirjoittanut Raamatun pikkutarkasta erehtymättömyydestä. Miten näet asian tästä näkökulmasta? Minä en osaa sovittaa täydellistä surmaamiskieltoa ja kokonaisen kansan (amalekilaiset) tuhoamiskäskyä saman jumalallisen tahdon ilmauksiksi.

    • Martti Pentti, me emme voi ohittaa Jeesuksen selvää opetusta ja toimia tai opettaa vastoin sitä. Kristuksen oppi on selkeää. Miksi selkeän asian pitäisi tehdä mutkikkaaksi?

    • Olemmeko vihdoin yhtä mieltä siitä, että Jeesuksen sana painaa ylivertaisesti enemmän kuin Vanhaan testamenttiin Jumalan sanoina kirjatut julmat määräykset?

    • Martti Pentti, monesti ajattelemme saman suuntaisesti. Kiitos kun haastat. Jeesus Kristus on Raamatun avain, joka auttaa ymmärtämään Jumalan sanaa oikein. Toki Jumalan sana Vanhassa testamentissa on täyttä asiaa, mutta sitäkin on luettava Kristuksesta käsin. Kristuksen oppi on selkeää.

      Jeesus Kristus on Tie ja Totuus ja Elämä!

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.