Tänä aamuna (pe 14.11.14 klo 11.38) koin primitiivireaktion keittiössäni. Radiota kuunnellessani mittani tuli yllättäen täyteen. Sain tarpeekseni. Nyt riitti, sanoi shamaani. En enää tahdo elää mainosmaailmassa. Tahdon ulos. Pois.
Pimahdustani edelsivät nämä maagiset sanat: Lisää kaikkien aikojen parhainta musiikkia aivan tuossa tuokiossa. EI, EI ja vielä kerran EI! Ei enää yhtään mainosta, kiitos. Ei radiosta. Ei telkkarista. Ei netistä. Ei postiluukusta. Hiiteen kaikki katumainokset! Boikottiin mainoksilla päällystetyt liikennevälineet. En tahdo enää niitä kuulla, nähdä, niitä seurata tai niihin törmätä.
Minulla on jo kaikkea. Ei minulta mitään puutu. En tahdo, että mainokset luovat minulle aina vain lisää keinotekoisia tarpeita. Suoritin kauan sitten (lue: kuluvan vuosituhannen alussa) mainosalan ammattitutkinnon (CopyWriter), jotta pystyisin pistämään kampoihin kaupalliselle mainonnalle. Yleishyödyllinen mainonta (esim. Hei, heijastin heilumaan) on asia erikseen.
Mainonta ei pyri tekemään yhteiskuntaa paremmaksi. Minä kuuntelisin mieluummin radiosta tauotonta äänilevykonserttia kuin jatkuvaa Tule tänne ja osta, osta, osta!-hokemaa. Mistä napista ne mainokset saisi vaikenemaan? Antaakaa minulle deletointi-painike, pliis!
Ihmismielen asiantuntija LKT Hannu Lauerma on vuosia pitänyt julkisesti meteliä siitä, että hypnoosia saa opettaa vain terveydenhoidon ammattilaisille. Hän pelkää puoskarointia. Mutta silti mainosmiehet saavat keskellämme liikkua ihan vapaasti, vaikka harjoittavat joukkosuggerointia, mielenmuokkausta ja aivopesua pahimmillaan.
Minä opin CopyWriterina lukemaan mainoksia toisinpäin: Jahas, vai pyrkivät kollegat saamaan minussa aikaan tällaisia tai tuollaisia reaktioita. Eivätpä onnistu, hähää! Eivätkä ole onnistuneet ennen kuin tänään!
Tämänaamuinen primitiivireaktioni, totaalinen primaalihuuto (kauan pinnan alla muhinut alkukantainen rääkäisy, jolla lienee terapeuttisesti puhdistava vaikutus), sai minut tajuamaan, että kaikkein pahin asia on kuitenkin toisto, toisto, toisto (esim. Coca-Cola). Se on jatkuvaa jankutusta, ei välttämättä väkisin vaan väsyttämällä. Uudelleen, uudelleen, aina vain yhä uudelleen. Niin kauan, että lopulta annat periksi. Tai hajoat. Toisaalta mainonnalla ei voi viestiä arvoja, jotka ovat vastoin yleisesti hyväksyttyjä periaatteita. Sellaista mainontaa ei oikeuta huumori eikä se, että mainoksella pyritään jaloon päämäärään. Tällainen yritys olisi jo puhdasta propagandaa, jota harjoitetaan sotakentillä.
Tästä kaikesta minut ja sinut voi vapauttaa vain retriitti, hiljaisuuteen vetäytyminen. Ei kännyköitä, ei nettiä, ei radioita, kaukana mainonnan kavala maailma. Hiljaisuudessa kuulee Jumalan äänen paremmin kuin hektisen maailman keskellä säntäillessä. Jumalan ei tarvitse puhua kovalla äänellä, sillä Hänellä on paljon tarjottavana meille. Mainosmaailmassa taas on paljon porua, vähän villoja. Äänekkyyttä ja räikeyttä tarvitaan peittämään se tosiasia, ettei keinotekoisella mainosmaailmalla lopultakaan ole meille paljonkaan tarjottavana. Eniten kolisevat tynnyrit kun sattuvat olemaan tyhjiä…
Kuvateksti: Näin voit konkreettisesti osoittaa, kuinka paljon (€,€,€) äitiä rakastat!
Mainokset vetoavat ihmisen epätäydellisyyden tunteeseen: houkutteleva mainos tarjoaa hetkellisen täydellisyyden kokemuksen tai mahdollisuuden. Tässähän tosiaan meidän luterilaisuus voi toimia hyvänä vastalääkkeenä moisia halpoja kikkoja vastaan: ihminen on epätäydellinen ja sellaiseksi jää. 🙂
Simul iustus et peccator.
Mitä ihmisen vanhurskaudella ja syntisyydellä on mainonnan kanssa tekemistä?
Kysytkö tosissasi? Luulisi tämän olevan ammattisi perustietämystä.
Pentti: ”Kysytkö tosissasi? Luulisi tämän olevan ammattisi perustietämystä.”
No, kerro.
”Ennen te elitte niiden vallassa tämän maailman menon mukaan, totellen avaruuden henkivaltojen hallitsijaa, sitä henkeä, joka yhä vaikuttaa tottelemattomissa ihmisissä. Heidän joukossaan mekin kaikki ennen elimme noudattaen oman luontomme haluja ja tehden niin kuin ruumiimme ja mielemme tahtoivat, ja näin olimme luonnostamme vihan alaisia niin kuin kaikki muutkin.” ’Maailman meno’, ’luontomme halut’ ja ’ruumiimme ja mielemme tahto’ ovat mainosmiesten pelikenttää.
Pentti: ”Maailman meno’, ‘luontomme halut’ ja ‘ruumiimme ja mielemme tahto’ ovat mainosmiesten pelikenttää.”
Jassåå. Mistähän sitten mahtaa muodostua kaikkien muitten ihmisten, paitsi mainosmiesten pelikenttä? Taivaallisesta menosta, luonnottomista haluista ja mielen tahdon vastaisuudestako??? Eikös se ole niin, että samalla pelikentällä täällä Telluksella kaikki palloa potkivat?
En ymmärrä vieläkään, miten ”simul iustus et peccator” liittyy asiaan?
Ihminen (kristitty nyt ainakin) on yhtaikaa syntinen ja vanhurskas. Mainostajat kutittelevat sitä syntistä puolta luodakseen tarpeen ostaa sitä, mitä he myyvät.
Pentti: ”Mainostajat kutittelevat sitä syntistä puolta luodakseen tarpeen ostaa sitä, mitä he myyvät.”
Martti. Tosiasia on, että mainonnan avulla ei ole mahdollista luoda uusia tarpeita. Kyllä ne ovat jo olemassa. Mainonnalla voidaan korkeintaan herättää tarve osoittamalla se ja tarjota kohderyhmää kiinnostavalla tasvalla mainostajan ratkaisu tarpeen tyydyttämiseen. Mitä ihmeen syntistä puolta siinä muka kutitellaan???
Onko ostaminen ja myyminen syntiä??? Tunnen monta aidosti uskovaista kristittyä mainonnan tekijää, jotka eivät taatusti koe rypevänsä synnissä ainakaan ammattinsa puolesta.
Sinun kommenttisi ei edelleenkään selitä, mitä sillä on tekemistä mainonnan kanssa, että kristitty on samanaikaisesti sekä vanhurskas että syntinen ???
Vanhurskas luottaa saavansa Jumalalta kaiken tarvitsemansa ajallaan. Syntinen ponnistelee hankkiakseen sen ja kerää ylimääräistä varastoon, jos suinkin saa. (Synnissä rypeminen on eri asia, se on tuskin rypijöidenkään mielestä pidemmän päälle mukavaa.) En väittänyt, että tarve, jonka avulla mainostaja myy, olisi uusi. Tarpeen herättäminen ostopäätökseksi on sitä syntisyyden kanssa leikkimistä. Toinen vaihtoehtohan olisi, että tarve jäisi toteuttamatta. Se toteuttaa usein jonkun toisen tarpeen (banaalina esimerkkinä herkuttelun jääminen toteuttaa terveyden tarpeen).
Pentti: ”En väittänyt, että tarve, jonka avulla mainostaja myy, olisi uusi.”
Kirjoitit: “Mainostajat kutittelevat sitä syntistä puolta LUODAKSEEN tarpeen ostaa sitä, mitä he myyvät.” Mainonnan avulla ei LUODA tarpeita.
Pentti: ”Vanhurskas luottaa saavansa Jumalalta kaiken tarvitsemansa ajallaan.”
Joo, ”katsokaa taivaan lintuja ja kedon kukkia jne. Sopiihan sitä luottaa, että taivaallinen isäpappa järkkää apetta ja päällepantavaa. Voipi vaan tulla ennen pitkää nälkä ja vilu puseroon jos elelee kuin taivaan linnut ja kedon kukkaset.
Pentti: ”Tarpeen herättäminen ostopäätökseksi on sitä syntisyyden kanssa leikkimistä.”
Jaa, että on syntisyyden kanssa leikkimistä, jos mainostaa vaikkapa, että Reilun kaupan tuotteet ovat tulleet myymälään tai, että nyt olisi tarjolla semmoinen uusi automalli, joka ei saastuta, tai Sacrum, kirkolliset virka-asut, tai Teologiset raamattupäivät Suomen raamattuopistossa, tai Kotimaa 4 kk, nyt vain 29 €. Ihan nyt vaan muutamia äkkiä mieleen tulevia esimerkkejä mainitakseni???
Pentti: ”Toinen vaihtoehtohan olisi, että tarve jäisi toteuttamatta.”
Tarkoitatko tyydyttämättä? Toteuttaminen ja tyydyttäminen ovat kaksi eri asiaa.
Kimmo: Eikö sinulla ole pakissasi mitään muita työkaluja kuin nillittäminen, hiustenhalonta ja ylimielinen besserwisserismi? Mikään noista ei rakenna tai vie keskustelua eteenpäin. Jos haluat käyttää noita kyseenalaisia keinoja K24:ssä, niin ole ystävällinen ja valitse jonkun muun blogi. Kiits!
Ihmisellä on kenties luontainen tarve olla naapuriaan parempi. Mainostaja luo tältä pohjalta tarpeen ostaa pihan koristeeksi Bemari. En ole väittänyt, että mainonta olisi kokonaan syntiä, mutta pysyn siinä, että sen on oltava tarkkana synnin kanssa leikkiessään.
Yksi mainos”kikka” on, että pistetään selvä tavishahmo mainostamaan tuotetta tai palvelua. Katsoja päättelee, että minähän nyt kuitenkin olen parempi ja fiksumpi, joten… Vain esimerkki tällaisesta, usein ilmeisestäkin piiloretoriikasta, jonka Kimmokin myöntänee.
Kiuru.
Etkö itse osaa ottaa kantaa täysin asialliseen kommenttiini Martti Pentille, kuin puuttumalla henkilööni ja tapaani kommentoida?
Kiuru: ”Eikö sinulla ole pakissasi mitään muita työkaluja kuin nillittäminen, hiustenhalonta ja ylimielinen besserwisserismi?”
Jo noillakin pärjää varsin mukavasti. Käytäthän niitä itsekin kuin kurssin käynyt copywriter, perin ansiokkaasti.
Voisitko sinä kenties jo vihdoin kertoa nillittävälle, hiustenhalkoja ylimieliselle, besservisseristiselle, entiselle kaupallisen ilosanoman levittäjälle, mitä kristityn samanaikaisella vanhurskaudella ja syntisyydellä on tekemistä mainonnan kanssa??? Sinähän sen tähän ketjuun lanseerasit ja siitähän tämä nillitys mainonnan syntisyydellä leikkimisestä alkoi Pentin ja minun välillä.
Pentti: ”Ihmisellä on kenties luontainen tarve olla naapuriaan parempi. Mainostaja luo tältä pohjalta tarpeen ostaa pihan koristeeksi Bemari.”
Oletko nähnyt Bemarin mainonnassa käytettävän naapurikateuteen vetoavaa myyntiväittämää??? Jos olet, kerro minullekin missä. Ei kukaan osta BMW:tä pihansa koristeeksi tehdäkseen naapurinsa kateelliseksi, eikä naapurikateuden nostattaminen mainosargumenttina taatusti toimisi mainostajan haluamalla tavalla. BMW:n kohderyhmä on laatutietoista paljon liikkuvaa väkeä, joka arvostaa kulkupelissään mukavuutta ja kestävyyttä. Itselläni on 9 vuotta vanha Toyota Avensis, joka on luotettava, tarpeeksi mukava ja riittää täyttämään mainiosti eläkepapparaisen liikkumistarpeet.
Pentti: ”että sen on oltava tarkkana synnin kanssa leikkiessään.”
Osaat varmaan myös kertoa, missä se synnillisyyden raja kulkee ja kumpi siinä nyt sitten loppujen lopuksi on syntinen (jos jonkun nyt välttämättä pitää syntinen olla) mainostaja, joka yrittää myydä tuotettaan markkinointimixin yhtenä osatekijänä mainonta ja vaikuttaa näin myös tuotetta valmistavan yrityksensä työpaikkojen syntymiseen ja säilyttämiseen, vai onko syntinen se, joka ostaa mainostetun tuotteen tai palvelun???
Mainonnan tekeminen on täysin kunniallinen ammatti siinä kuin papin ammattikin. Leipää siinä pyritään hankkimaan ensisijaisesti oman perheen pöytään. Turha sitä on yrittää demonisoida. On myös ammattina tasa-arvoisin mitä tiedän. Naisen euro on täsmälleen saman suuruinen kuin miehen. Ainoastaan taidot ja luovuus ratkaisevat. Ei sukupuoli.
”Turha sitä on yrittää demonisoida.” Ihminen on luonnostaan syntinen. Vanhurskaus ei ole luonnollista, vaan yliluonnollista. Kristitty ei voi pinnistää itsestään juurikaan mitään vanhurskautta muistuttavaakaan. Turvaudumme Kristuksen vanhurskauteen. Pappi ja mainosmies ovat molemmat vaikuttamassa lähimmäisiinsä. Samalla tavalla he ovat vastuussa siitä, että eivät johdata ketään harhaan. Kunniallisuus, tasa-arvoisuus, työpaikkojen luominen ja perheen elättäminen ovat hyviä asioita, mutta ei niillä vielä synnittömyyttä saavuteta.