Meren rannalla yöpyminen saarnamatkalla Pohjanmaalle.
Hyvä sana parantaa. Ihminen virkistyy, kun saa kuulla lohdullisia sanoja, mutta masentuu huonoista uutisista ja ilkeistä puheista.
Puhdasoppisuuden suuret oppineet puhuivat Jumalan sanasta terveeksi tekevänä sanana. Lohdullinen Jumalan hyvyyden esiin tuominen auttaa elämässä eteenpäin. Vaivojen ja ahdistustenkin keskellä ihmisellä on toivo ja usko tulevaisuuteen, kun tietää kaiken olevan Jumalan kädessä ja hyvässä hoidossa.
Sen sijaan kaikenlaiset vihapuheet ja aiheettomat syytökset voivat turmella monenkin ihmisen elämän, kun täysin perusteita vailla olevia syytöksiä satelee niskaan kuin vihastuneen väkijoukon viskelemiä kiviä.
Sanoilla on todella suuri merkitys ihmisen elämälle.
Uskonpuhdistajamme Martti Luther kirjoittaa ihmisen tarpeesta saada säilyttää kunniansa ja hyvä maineensa seuraavasti:
Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
Oma ruumiimme, aviopuolisomme ja ajallisen omaisuutemme lisäksi meillä on vielä yksi aarre, jota ilman me emme myöskään voisi tulla toimeen, nimittäin kunnia ja hyvä maine. Tässä on kysymys siitä, ettei kenenkään tarvitse elää ihmisten parissa julkisesti häväistynä ja kaikkien halveksimana. Yhtä vähän kuin Jumala tahtoo, että lähimmäisen rahaan ja omaisuuteen kajotaan, yhtä vähän hän tahtoo, että tämän maine, kunnia ja nuhteettomuus riistetään tai saa kolhuja. Jokaisen tulee saada esiintyä vaimonsa, lastensa, palvelusväkensä ja naapureidensa silmissä kunniallisena miehenä.
SUNNUNTAI 30.8.2020
13. sunnuntai helluntaista
Jeesus, parantajamme
Ensimmäinen lukukappale Sananl 18: 4-8,21
Sanat ovat kuin peltoon kylvetty siemen. Hyvät sanat tuottavat hyvää satoa, mutta huono puhe tuo esiin vain rikkaruohoa, riitaa, kateutta ja vihamielisyyttä.
Se vahinkoa takaa ken juoruja jakaa
Moni juoruilee pelkästään huvikseen. Toiset tehdäkseen vahinkoa lähimmäiselleen. Useinkin juorut kulkevat eteenpäin kuin avoin tuli, valloilleen päässyt, vahinokoa tuottaen, hävitystä tehden, kaiken eteensä tulleen syöden.
Toiset haluavat rikastua ihmisten taipumuksesta juoruista nauttimiseen. Isot otsikot ja vetävät mainokset houkuttelevat ja vievät ihmisiä kuin ongen mato nälkäistä kalaa.
Iso Katekismus lausuu:
Kolmanneksi. Kaikkiin meihin kohdistuen tämä käsky kieltää jokaisen kielen synnin, joka suinkin voi lähimmäistä vahingoittaa tai loukata. Tapahtuuhan väärän todistuksen lausuminen juuri kieltä käyttäen. Jumala tahtoo estää kaiken lähimmäistä vahingoittavan kielenkäytön, — Tässä yhteydessä on erityisesti mainittava panetteleminen ja mustaus, tuo masentava ja häpeällinen pahe, johon Perkele meidät riivaa. Siitä olisi paljon puhumista, sillä se on yleinen ja tuhoisa vitsaus. Jokainen kuulee lähimmäisestään mieluummin pahaa kuin hyvää. —vaikka me itse pahuuteen piintyneinä emme voi sietää kenenkään kertovan meistä hitustakaan epäedullista, vaan jokainen haluaisi, että koko maailma puhuisi hänestä pelkkää hyvää, —.”
Valitettavasti monet juorujen levittelijät sortuvat tuomion langettamiseen ennen aikojaan. Näin he ottavat itselleen roolin, johon heillä ei ole valtuuksia.
Niinpä Tunnustuskirjamme varoittavat meitä Lutherin sanoin moisesta:
Panettelijoita ovat siis ne, jotka eivät jätä asiaa siihen, että sen tietävät. He jatkavat eteenpäin, kuuluttavat tuomion julki etukäteen, ja jos he hitusenkaan tietävät, he juoksevat uutisineen joka loukkoon. Nautiskellen he kahnuttavat itseään saadessaan tonkia toisten likaa kuin mitkäkin siat, jotka kellivät loassa ja sitä kärsällään kääntävät. Tuollainen menettely merkitsee suoraa puuttumista Jumalan tuomiovaltaan, tuomitsemista ja rankaisemista ankarimman mitan mukaan.
Evankeliumi eli suloinen ja hyvä sana
Usko tulee kuuleminen ja kuuleminen tulee Jumalan sanan julistuksesta. Näin käytettynä kieli on ihana jäsen, suloinen ja täynnä hunajaakin makeampaa hyvyyden rikkautta. Kuinka suloiset ovatkaan niiden jalat, jotka hyvää sanaa julistavat, sanoo Raamattu. Tämä sanotaan viestin tuojasta, jonka suu on täynnä totuutta ja toivoa. Elämän rikkaus runsaana kukoistaa siellä missä Jumalan sanaa rohkeasti saarnataan ja ihmisille jaetaan elämän ja toivon täyteyttä rakkaan Vapahtajamme täytetyn sovintotyön raikkaista hedelmistä.
Raamatun syvä sanoma on rikkaampi ja avarampi kuin aava meri. Raamatun rakas ja armoa täynnään oleva runsaus riittää jokaiselle ihmiselle. Heikoimmankin turvaksi ja huonoimmankin huolenpidoksi.
Jumalan sana julistaa meidät vanhurskaiksi, Jumalalle kelpaaviksi armosta, rakkaan Vapahtajamme armaan hyvyyden tähden, Jumala rakastaa meitä ja osoittaa meille laupeutensa: Lapseni ole turvallisella mielellä, sinunkin syntisi ovat anteeksi annetut ja sinunkin päiväsi ovat Herran kädessä.
Tässä vielä sunnuntain ensimmäinen lukukappale eli Vanhan testamentin teksti
Sananl. 18: 4-8, 21
Syvä kuin meri on harkittu puhe,
virraksi paisuu viisauden lähde.
Ei ole oikein pitää syyllisen puolta
ja sortaa syytöntä oikeudessa.
Riita on lähellä, kun tyhmä puhuu,
hän kärttää itselleen selkäsaunaa.
Oma suu on tyhmän tuho,
omat sanat punovat hänelle ansan.
Makealta maistuvat panettelijan puheet,
ne painuvat syvälle sisimpään.
Kielen varassa on elämä ja kuolema –
niin kuin kieltä vaalit, niin korjaat hedelmää.
Sunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään osoitteessa
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-30-8-2020/
Temat och texterna för söndagen presenteras här
https://www.kyrkoarskalendern.fi/kalendar-dag/sondag-30-8-2020/
Matias Roto:””Usko tulee kuuleminen ja kuuleminen tulee Jumalan sanan julistuksesta. ””
Missä tilassa siis on hän joka ei ole vielä kuullut ja jolla ei ole siis uskoa?
Ari
Itsehän olet sen lukenut lukemattomia kertoja Raamatusta, että sellaisen, joka ei vielä pyhän kasteen välityksellä ole päässyt pelastavan uskon osallisuuteen, kohtalona on kadotus.
Markuksen evankeliumi:
16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Matias Roto todistat juuri ITSE että usko tulee kuulemisesta, siis ihmiset joilla ei ole uskoa, heidän tulee kuulla että voisivat edes saada uskon, eikö näin?
Mikä on siis uskomattoman tila? Siis ihmisen joka ei ole kuullut?
Hyvin tuot esille tuon:
16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Siis oman todistuksesi mukaan ihminen joka ON KUULLUT ja tullut uskoon ja tämän jälkeen kastettu, se pelastuu.
Ari
Vääristelet Markuksen evankeliumin sanomaa kasteen suloisesta pelastavasta voimasta. Muutat Jumalan evankeliumin ihanan lupauksen ihmisen omiksi aivoituksiksi. Teet kuin ”sika pottumaalle” käyttääkseni Paavo Ruotsalaisen ilmausta väärin opettavista.
Ota hyvä ihminen huomioon että tämä kastekäsky on annettu aikana, jolloin olisi ollut täysin älytöntä eristää lapset aikuisista ja jättää nämä pelastuksen ulkopuolelle. Käskyhän annettiin saarnata kasteen tuottavaa pelastusta ”kaikille luoduille” ja lapsethan kuuluvat luotujen joukkoon. Hyvä ihminen lue Raamattua sisältä niin kuin se on kirjoitettu.
Edelleen voin todeta että kumpikaan näistä verbeistä sen paremmin ”uskominen” kuin kastetuksi tuleminenkaan eivät alkukielessä ole missään aikaa ilmaisevassa aikamuodossa vaan ovat aoristeja (ei aikaan sidottuja), siis täysin ajasta riippumattomassa muodossa, siis sellaista että tämä olotila pitää olla olemassa ilman että mitenkään puhutaan sen tapahtumisen tai alkamisen ajankohdasta.
Edelleen voimme todeta, että kastamista ilmaiseva verbi on passiivi, siis sellainen teko, missä kasteen vastaanottaja on, jos mahdollista, vieläkin vähemmän tapahtumaan vaikuttava tekijä kuin muovailuvaha muovailijan kädessä. Edelleen sinun pitää muistaa että partisiippi kuvaa laatua eli ominaisuutta. Tässä siis todetaan että pelastuakseen pitää olla kasteen saanut jonkun toisen, Jeesuksen valtuuttaman, kastama elikä että on saanut Jumalan kätenä toimittavan kasteen toimittajan valamana tai ripottelemana pyhän kasteen kolmiyhteisen Jumalan nimeen.
βαπτισθεὶς , baptistheis , on verbi, aoristi, partisiippi, passiivi, nominatiivi, maskuliini, yksikkö.
Jo kuutisen sataa vuotta ennen Jeesusta Jumala sanoo Hesekielin kirjassa:
Hesekiel:
36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
Ja kun otetaan huomioon että Mark. 16:9-20 on kirjoitettu vasta Matteuksen evankeliumin jälkeen, niin evankelistan ei tarvinnut mainita kasteen kaavaa: ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”, koska se oli itsestäänselvyys.
Matias Roto otat Hesekieliltä seuraavan:
””36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.””
Vauvathan tuota tarvitsevat, puhdistusta saastaisuuksista ja rakentamistaan kivijumalista, missähän välissä vauvat ovat ehtineet nuo tehdä?
Ari
Nuo kivijumalat olivat isien tekojen esallisuutta. Jo Aadamin lankeemuksessa koko ihmiskunta on ollut osallisena.
Ari
Raamatun ylisukupolvisuus näkyy esimerkiksi tässä sanassa ”kupeissa” joka siis kertoo sen, että lapset ovat mukana tapahtumassa jo ennen syntymäänsä.
Hebrealaiskirje:
7:10 sillä hän oli vielä isänsä kupeissa, kun Melkisedek meni tätä vastaa
Kahdeksannen käskyn esittelyä
Katekismus 2000 http://katekismus.fi/10kaskya/8.html
Tunnustuskirjat: Iso katekismus http://tunnustuskirjat.fi/ik/8kasky.html
Åttonde budet presenteras här
Katekesen 2000 http://katekesen.fi/10buden/8.html
Konkordieboken – den lutherska kyrkans bekännelseskrifter : Luthers stora katekes
https://logosmappen.net/bekskrifter/sk/sk_del1.html#bud8
Matias
Tarkoitus lienee sanoa, että kirkkoon suuntautuva kritiikki on pahaa puhetta ja juoruilua, vain kirkolla on oikeus esittää vääriä todistuksia, koska kirkko on erehtymätön ja kirkon sana on totuus ja vain kirkossa on pelastus.
Tarja
Kirkkoon suuntautuva kritiikki on hyvin usein pahaa puhetta ja tyhmää juoruilua. On toki oikeaakin kritiikkiä, joka pyrkii muuttamaan asiat hyvään suuntaan. Kritiikin tarkoitusperä on tärkeää huomata. Mutta valitettavasti vain liian usein kritiikin syynä ovatkin kirkon varsinaisen tavoitteen vastaiset pyrkimykset ja sellainen on pahasta.
Toiseksi kirkon perussanoma on totuus. Jumalan sana on totuus. Jeesus on Totuus ja Pyhä Henki on Totuuden Henki. Siis itse perussanoma on selkeästi totuuden esilläpito.
Sen sijaan väärien todistusten antaminen ei ole milloinkaan Jumalan tahdon mukaista. Juoruilu siis ei ole kirkon olemuksen mukaista eikä sen pyrkimysten mukaista, vaan aina kirkon tavoitteita ja pyrkimyksiä vastaan sotivaa.
Kirkolla siis ei ole oikeutta antaa vääriä todistuksia.
Roto: ”Kirkolla siis ei ole oikeutta antaa vääriä todistuksia.”
Miksi se kuitenkin tekee niin? Väittää todeksi asioita joita ei kukaan ihminen ole todeksi tieteelliset kriteerit täyttäen osoittanut?
Kirkon sanomahan perustuu puhtaasti sokeaan uskoon, täysin kritiikittömään uskoon siihen mitä Raamatussa lukee. Voi olla, että jumalajargoni meni täydestä oppimattomaan rahvaaseen vielä pari sataa vuotta sitten, mutta ei mene enää. Ja sekö nyt sitten tekee ihmisestä ”Jumalan lapsen”, kun pappi läträä vettä päähän?
Kimmo
Ateismihan on vielä sokeampaa uskoa vaativa juttu.
Onhan aivan asioiden teologisen logiikan mukaan mieletöntä vaatia että rannekellon valmistaja voisi olla rannekellon sisällä. Ateistien asettama ennakkoehto nimittäin lähtee siitä että tekijä pitäisi näyttää tehdyn sisäisessä järjestelmässä sijaitsevaksi todellisuudeksi.
Esimerkiksi filosofi Russelin hoopous oli juuri siinä että hänen mielestään muka ainoa jumaluutta jotenkin puolustava näkemys olisi eräänlainen asioiden yleiskäsitteen omainen yhteenveto. Tuon koko oletuksen perusongelma on siinä että muka kellon tekijä pitäisi olla jotenkin kellon rattaiden sisällä.
Teologisestihan Jumala on Luoja ja koko maailmankaikkeus on luotua. Luoja on enemmän kuin kaikki se mitä hän on luonut ja jota hän ylläpitää.
Kimmo
Koko olemassaolomme pysyy yllä vain siksi että Jumala pitää maailmaamme yllä. Jos hänen huolenpitonsa lakkaisi edes mikrosekunnin ajaksi niin koko maailmankaikkeus raukeaisi olemattomiin.
Näin ollen myös kasteen merkitys suurempana todellisuutena kuin luonnollinen syntymämme on Hänen työtään alusta loppuun asti yhtä lailla ja jopa enemmän kuin meidän ajallinen elämämme sekin hänen luomaansa ja yläpitämäänsä.
Ajallinen syntymä antaa meille elämän tätä maailmanaikaa varten.
Kasteessa tapahtuva uudestisyntymä eli siis Jumalan lapseksi syntymä antaa meille iankaikkisen elämän. Meistä tulee taivaan perillisiä ja ikuisesta elämästä osallisia.
Roto: ”Meistä tulee taivaan perillisiä ja ikuisesta elämästä osallisia.”
Juu, ihan vapaasti vaan, mutta ei kiitos minulle.
Roto: ”Teologisestihan Jumala on Luoja ja koko maailmankaikkeus on luotua. Luoja on enemmän kuin kaikki se mitä hän on luonut ja jota hän ylläpitää.”
Onko luoja luonut myös itsensä, vai kuka tai mikä on hänent luonut.
Roto: ”Onhan aivan asioiden teologisen logiikan mukaan mieletöntä vaatia että rannekellon valmistaja voisi olla rannekellon sisällä.”
Valmistajasta en tiedä, mutta tottakai jokaisen rannekellon sisällä on viisarien vääntäjä. Miten ne muuten liikkuisivat? Samoin kuin tietokoneiden sisällä on joukko niitä mikroprofessoreja, jotka suorittavat laskutehtävät ja laittavat kulloisenkin tuloksen näyttötaululle, josta sen sitten voi konetta käyttävä lukea. Pieniä miehiä (joskus myös naisia) valkoisissa takeissa. Samoin televisiossa on sisällä näyttelijäkaarti ja kulloisetkin esiintyjät. Miten ne muuten voisivat lasin läpi pienennettyinä näkyä?
Kimmo
Jumala on ikuinen. Häntä ei kukaan ole tehnyt tai luonut, vaan hän itse on kaiken olemassaolean luonut niin näkyvän kuin näkymättömän maailman.
Näkymättömään maailmaan kuuluvat enkelit ja kaikki muut henkivallat.
Myös teologisen logiikan mukaan Jumala on kaiken ensimmäinen alkuperä. Koska jos nimittäin olisi olemassa joku vieläkin alkuperäisempi niin silloin tuo alkuperäisempi olisikin kaiken olemassaolon varsinainen alkuperä ja siinä mielessä vielä enemmän kaiken Alku ja Luoja ja Lähtökonta eli siis Jumala. Mutta näin olisikin jo useampi Jumala. Jo siis teologisen johdonmukaisuuden mukaan Jumala on kaiken olemassaolevan ainoa alkuperä, joka on tyhjästä eli siis olemattamasta luonut kaiken olemassaolon eli siis koko maailmankaikkeuden.
Roto: ”Jumala on ikuinen.”
No niinpä tietysti.
Mitäköhän tämä ikuinen Jumala puuhasteli, ennen kuin rupesi fundeeraamaan maailmankaikkeuden luomista? Pyöriskeli vain henkenä tyhjyyden yllä, kunnes päätti ruveta persoonalliseksi valkopartaiseksi ukoksi, taivaalliseksi iäksi telluksentallaajille ja luoda pläjäytti viikossa maailmankaikkeuden?
Roto: ”Koska jos nimittäin olisi olemassa joku vieläkin alkuperäisempi niin silloin tuo alkuperäisempi olisikin kaiken olemassaolon varsinainen alkuperä ja siinä mielessä vielä enemmän kaiken Alku ja Luoja ja Lähtökonta eli siis Jumala.”
Kas kummaa, no tuohan se selittikin kaiken.
Ovat ne ihmisaivot vaan kummallinen kapistus, kun ovat osanneet keksiä itselleen jumalat.
Kimmo
1). Huomaa, että aikakin luotiin luomisen yhteydessä. On siis epäoleellista pohtia, mitä oli ennen ajan syntyä.
Muutoin.
Eri kulttuureissa jopa käsitys ajastakin on erilainen.
2). Ihminen on Jumalan kuva, mutta Jumala ei ole ihmisen kuva.
Jumala on keksinyt luoda ihmisen, mutta Todelllinen Jumala ei oli ihmisen keksintöä.
Toinen juttu on sitten se, että voidaksemme puhua Jumalasta, meillä pitää olla joku mielikuva hänestä, muutoinhan puhe hänestä olisi verbalismia, mutta samalla on aina nöyrästi tunnustettava, että Jumala on suurempi kuin mikään mielikuvamme milloinkaan riittää käsittämään.
Matias
En ole nähnyt kirkon puuttuvan mihinkään valheeseen, tai disinformaatioon, vääristeltyyn tietoon tai tiedottamiseen, koska se on liian työlästä selvittää totuuksia, se vaatii tekemista, eli selvittämistä. Ei kaikkeen voi sanoa; Jeesus on totuus.
Siksi tuo on pelkkä hokema, jossa ei ole päätä eikä häntää. Ei ole olemassa vain yksi totuus.
Tarja
Maailmassa vilisee niin paljon kaiken maailman virheellisiä väitteitä, ettei niiden perässä millään muotoa ehdi eikä jaksa juosta. Siksi ainoa mielekäs keino on itse pysyä oikealla tiellä ja toivoa, että mahdollisimman moni ottaisi sen opikseen.
Totuus on yksi, koska Jumala on yksi.
Toinen kysymys sitten on, että kaikki me tiedämme erilaista asioista vain rajallisesti. Juuri tämän rajallisuuden takia on viisainta jättää kaikenlainen toistensa tuomitseminen ja turha vikoileminen ja keskittyä siihen, että itse pysyy totuudessa, rakaudessa ja toinen toisensa kunnioittamisessa.
Roto: ”toivoa, että mahdollisimman moni ottaisi sen opikseen. ”
Taitaa olla turha toivo.
Kimmo
Ei mitenkään turha
Koko maailmanlaajuisesti viimeisen neljännesvuosisadan aikana kristittyjen määrä on lisääntynyt jopa enemmän kuin i koko maailmassa on ateisteja. Ateistien määrähän on laskenut noin 2,5% sta alle kahden prosentin, mutta koko maailman kristittyjen määrä on lisääntynyt noin pari prosenttia.
Toki on huomattava että suhteellisesti ottaen maailman eniten kasvanut uskonto on islam. Mutta islamhan ei tee eroa filosofian, uskonnon, politiikan jne elämänalueiden välillä, joten perinteisen islamin olemukseen kuuluu se, että muslimimaat tukevat islamin levitystä isolla rahalla.
Roto: ” Ateistien määrähän on laskenut noin 2,5% sta alle kahden prosentin, mutta koko maailman kristittyjen määrä on lisääntynyt noin pari prosenttia. ”
Mitä sitten. Ei se tee kristinuskosta yhtään uskottavampaa, että kehitysmaitten kouluttamatonta väestöä käydään käännyttämässä massoittain jeesusjargonilla, jakamalla katteettomia lupauksia iankaikkisesta kuolemanjälkeisestä elämästä ja pelottelemalla helvetillä.
Länsimaat sekularisoituvat joka tapauksessa kiihtyvää vauhtia. Kirkoista eroaminen kertoo omaa kieltään.
Kimmo
1) Kristinuskon sanoma ei ole helvetillä pelottelu, vaan päin vastoin. Meidän sanomamme julistaa ihmiskunnalle vapautusta helvetin tuomiosta. Jeesus on tullut vapauttamaan koko maailman synnin, kuoleman ja Paholaisen vallasta.
Jeesus on syntien anteeksianto.
Hän on myös ikuisen elämän antaja, kun Kuolema henkivaltana heitetään helvettiin eli siis se loppuu lopullisesti ja täydellisesti. Kun kuolemaa ei enää ole, niin silloin elämä on ikuista.
Jeesus on myös voittanut Saatanan ja kerran tämä tulee täysipainoisesti näkyviin, kun helvetin varsinainen tarkoitus tulee näkyviin. Perkele heitetään kärsimään rangaistuksen kaikesta pahuudestaan. Tämä tuomio on ikuinen. Näin myös paha päättyy lopullisesti. Kun ei enää ole itkua, ei enää kipua, ei enää kateutta, ei enää petosta, ei enää mitään viettelystä pahaan eikä kerrassaan mitään muutakaan pahaa ahdistamassa, niin sellainen tilahan on ikuinen onni, autuus, hyvä ole ilman pienintäkään riemua heikentävää tekijää.
Sanoma helvetistä siis kertoo että hyvä voittaa, kun kaikki paha ja katoavainen ja puute ja vaiva on lopullisesti voitettu ja että tämä voitto on lopullinen ja täydellinen.
Kimmo
Jo aikaisemminkin olen huomannut puheenvuoroissasi länsimaisen kulttuurin synkkänä varjona esiintyvää ylimielistä asennetta teknisesti jäljessä olevien ihmisten kulttuuria kohtaan.
Myös kehitysmaiden ihmiset ovat täysipainoisia ihmisiä. Myös he osaavat ajatella. Myös heillä on kaikki ihmisen tuntemukset, kokemukset, kaipaukset ja unelmat aivan kuten meilläkin. Me kaikki olemme Jumalan luomia. Me kaikki olemme Jumalan edessä tasa-arvoisia. Kaikilla meillä on tasa-arvoisesti elämisen oikeus ja oikeus päästä osalliseksi Vapahtajamme pelastavasta sanomasta: Koko ihmiskunta on sovitettu Vapahtajamme kärsimisellä ja kuolemalla Golgatan ristillä. Tämä pelastuksen sanoma on todellinen vapautus kaikesta pahasta.
Todellinen ihmisarvo ei ole kiinni siitä, miten kehittyneitä teknisiä leikkikaluja isoilla miehillä on käytössään ”koko maailman yhteisellä hiekkalaatikolla”, yhtä vähän kuin kalliinpien leikkikalujen omistaminen pienten lastenkaan keskinäisessä vertailussa ei tee jotain mukulaa arvokkaammaksi kuin joku toinen, jonka leikkikalut ovat vaatimattomampia ja yksinkertaisempia.
Näin myöskään ihmisten teknisesti kehittyneemmän yhteiskunnan etu ei ole ihmisarvon tasolla, vaan ainoastaan siinä, että yleensä kehittyneempi tekniikka auttaa ihmisiä terveempään, helpompaan ja ulkonaisesti turvatumpaan jokapäiväisen elämän ylläpitämiseen. Näin siis meidän tekninen etuasemamme on meille annettua siunausta.
Samalla on kuitenkin muistettava tämän teknisen kehityksen tuomat vaaratekijätkin. Kävellessä kaatuminen voi aiheuttaa loukkaantumisen, mutta autolla metsään kaahaaminen kuoleman. Puukoin käydyt kylätappelut voivat loukata muutamia, mutta nykyaikaiset tehoaseet voivat tuhota miljoonia ihmisiä. Aikaisemmin katalien ihmisten pahansuopa teko saattoi kohdistua vain hänen lähipiiriinsä, mutta nykyaikana esim. kansainvälinen huumekauppa voi tuhota laajoja piirejä eri puolilla maailmaa. Jne.
Roto: ” Kristinuskon sanoma ei ole helvetillä pelottelu”
Kyllä on. Ilman kouluttamattomiin ihmisiin iskostettua helvetinpelkoa ei olisi koko kristinuskoa. Helvetin pelolla, iankaikkisella tulella, tulikivellä ja tulijärvillä on peloteltu oppimaton rahvas ”herran nuhteeseen” Suomessakin vielä reilu sata vuotta sitten. ”Ellet usko, olet pirun oma ja käristyt helvetin kidutuksissa iankaikkisesti kuolemasi jälkeen. ” Eihän kellään ole mitään järkkeä uskoa minkään sorttisiin henkiolentoihin, ellei motiivina olisi helvetin tai nykyään hienommin sanottuna ”kadotuksen” pelko.
”Ottakaa kristityltä helvetin pelko ja te otatte häneltä hänen uskonsa.” – Denis Diderot
Roto: ”Todellinen ihmisarvo ei ole kiinni siitä, miten kehittyneitä teknisiä leikkikaluja isoilla miehillä on käytössään”
En ole ikinä missään väittänyt noin. Olen aina tunnustanut kaikkien ihmisten tasa-arvoisen ihmisarvon ja ihmisoikeudet (myös esim. seksuaalisten vähemmistöjen), jota eivät esim. uslonnolliset yhteisöt ja monet kehitysmaiden valtiotkaan tunnusta.
Olen ainoastaan puhunut koulutustasosta ja mahdollisuudesta käyttää omia aivoja ajattelemiseen ilman esim. uskonnollista manipulaatiota. Onhan selvää, että korkea koulutustaso ja todellisen, oikean tiedon määrä heikentää manipuloiduksi tulemisen vaaraa.
Kimmo
1)
Dideron väite on asian mittasuhteiden vääristelyä.
2) Helvetin tehtävä on lopettaa pahan valta lopullisesti ja täydellisesti.
Siksi puheesi helvetistä ei osu maaliinsa.
3) Koulutustason kasvu on kristityn hyve. Siksi myös aito tiedon kasvu tukee uskoa. Sen sijaan ahdasmielisen ateismin pakkopaita tyhmistää mielen ja sitoo sen typeryyteen.
Ateismi on kuin ottaisi kynttilän käteensä ja lähtee kulkemaan tuota kynttilän valoa kohti. Henkilö voi mennä ympyrää tuota kynttilän valoa kohti askeltaessaan ja kuvittelee koko ajan kulkevansa suoraa reittiä, suoraan valoa kohti.
Matias
” 36:25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.”
Ensiksikin, ei pienillä vauvoilla tietenkään ole kivijumalia, ja toisekseen, olen nähnyt monta Jeesuksen kivikuvaa, suurin ehkä Rio de Janeiron Kristus patsas, joka on melkein 40 metriä korkea.
Lisäksi on maalauksia ja krusifikseja , metallista, kullasta, hopeasta, sinkistä ja puusta tehtyjä kuvia. Kehdosta hautaan kuvattuna joten ei sovi kasteen yhteyteen tämä lainaus, päinvastoin.
Kristillinen kaste ei puhdista näistä, vaan liittää näihin.
Tarja
Kaikki ihmiset tarvitsevat Vapahtajaa. Hänen yhteyteensä meidät otetaan pyhän kasteen välityksellä. Näin kaste ojentaa meillekin pelastuksen ja tuo meille tulevaisuuden ja ikuisen elämän osallisuuden.
Kuvaamasi kristilliset kuvat eivät ole sellaisia epäjumalia, mistä Hesekielin profetia puhuu. Kristillisen taiteen keinot ovat evankeliumin palveluksessa eivät evankeliumia vastaan. Ne todistavat Vapahtajastamme, eivät häntä vastaan.
Roto: ”Kuvaamasi kristilliset kuvat eivät ole sellaisia epäjumalia.”
Oletko varma, että jeesuskrusifiksi ei ole epäjumalankuva vaikkapa hinduille.
Kimmo
Kristillisen taiteen merkityksen kirkkojen ja muun kristillisen kulttuurin keskuudessa määrittelee kirkko. Kun taideteos on uskon julistuksessa niin se on yksi tapa evankelioida.
Vertaa esim. miten muuan Shakespearen näytelmään sävelletty aasin hulluttelumarssi on tullut suosituksi häämusiikiksi moniin kirkkohäihin. Jos tavalliselta kansalta kysyy, niin eivät he ole kuulleet tuosta sävelmän alkuperäisestä käytöstä, vaan mielikuvaksi muodostuu kirkkohäiden upea urkumusiikki.
Matias Roto missä iässä lapsi oppii erottamaan valheen Totuudesta eli alkaa kuulemaan Jeesuksen äänen eikä näin hänelle voida opettaa valhetta?
Ari
Pelastuksen kannalta ei ole pätkänkään vertaa merkitystä sillä miten paljon ihminen osaa tiedollisesti erottaa hyvän ja pahan toisistaan. Pelastushan on Jumalan teko, eikä edes tomuhiukkasenkaan vertaa riippuvainen meidän inhimillisistä kehitysasteistamme .
Pahasti menee lintalleen ajattelusi, kun teet pelastuksesta aivotoiminnon sen sijaan, että näkisit koko pelastuksen alusta loppuun vain ja ainoastaan Jumalan omana tekona ilman meidän ansioitamme tai kykyjämme tai mahdollisuuksiamme.
Sitten aivan toinen asia on että sitä mukaa, kuin meidän henkinen kykymme kehittyy iän varttuessa, sitä mukaa meidän myös on aiheellista opiskella Jumalan sanaa ja kuunnella Jumalan sanan saarnaa.
Sananlaskujen kirjassa sanotaan sellaisesta, joka kieltäytyy kuuntelemasta toisten opetusta, että hän on tyhmä, kun taas viisaiden opetusta nauttivat ovat viisaita, joille elämä on pelastuksen tilassa elämistä.
Sananl 28:26
Omaan sydämeensä luottavainen on tyhmä, mutta viisaudessa vaeltava pelastuu.
Sananl 13:20
Vaella viisasten kanssa, niin viisastut; tyhmäin seuratoverin käy pahoin.
Roto: ”viisaiden opetusta nauttivat ovat viisaita”
Vaan eivät välttämättä älykkäitä.
Kimmo
Oletko kuullu mikä ero on viisaalla ja älykkäällä.
Älykäs on sellainen, joka selviää sellaisesta hankalasta tilanteesta, mihin viisas ei koskaan joudu.
Uusi kommentaari Sananlaskujen kirjasta on julkaistu juuri äskettäin
Antti Laato,
Åbo Academin Vanhan testamentin ja judaistikan professori, gammaltestamentlig exegetik med judaistik, on julkaisut uuden osan Selitysraamattuunsa.
Antti Laato
Vanhan testamentin Selitysraamattu III,
Runokirjat
Jobin kirja,
Psalmien kirja
Sananlaskujen kirja
Saarnaajan kirja
Laulujen laulu.
ISBN 978-951-888-786-0
Koska saarnaan, jos Herra suo, 30.8.2020 klo 10 alkavassa sanajumalanpalveluksessa Nousiaisten Pyhän Henrikin kirkosssa,
niin kaiken muun Sananlaskujen selityksen ohella katsoin oikein perusteellisesti sana sanalta tankaten, mitä hän sanoo tuon päivän ensimmäisestä lukukappaleesta Sananlaskut 18: 4-8,21, jonka varaan olen tämän blogini rakentanut.
Matias
Jobin kirjassa sanotaan: ” Ihminen naisesta syntynyt, elää vähän aikaa ja on täynnä levottomuutta. ”
Ehkä tuo lause on se syy, mikä pelottaa ja siksi uskotaan, että kasteessa siirtyy Isän valtakuntaan ja elää ikuisesti. Mutta naisesta syntyneenä elää vain vähän aikaa.
” Voiko saastaisesta tulla puhdas? Ei koskaan. ”
” 5Ihmisen elämä on laskettu tarkoin,
lasketut ovat sen kuukaudet ja päivät.
Sinä olet pannut hänelle rajan,
jota hän ei voi ylittää.”
Ja toisen kerran vielä….
”Kuinka ihminen voisi olla puhdas,
naisesta syntynyt nuhteeton?
15 Eihän Jumala luota edes enkeleihinsä,
taivaskaan ei ole hänen silmissään puhdas!
16Kuinka sitten kelvoton ja turmeltunut ihminen,
joka juo pahuutta kuin vettä? ”
Mikä naisissa on vikana, eihän ihminen voi syntyä muuten kuin naisesta. Ehkä se on se, että naiset ovat maasta ja miehet taivaasta. Ja maallistuminen on hyvin pahasta. Naisten pitäisi lopettaa synnyttäminen, koska tulos on vain saastaista.
Tarja
Näissä mainitsemissasi lauseissa ei halveksita naista vaan päin vastoin. Niissä todetaan että juuri naiset ovat ihmiskunnassa synnyttäjiä. Me kaikki ihmiset olemme ”Elämän Äidin” eli Eevan jälkeläisiä.
Sen sijaan niissä tämän kunnioittavasti lausutun nimityksen lisäksi sitten sanotaan
että olemme katoavaisia
että olemme jo syntymästämme saakka syntisä
ja tätä listaa voisi jatkaa.
Ajatus siis on että tästä kunnianarvoisasta tilastamme huolimatta, että olemme naisesta syntyneitä, kuitenkin meillä on vajavuutta, jonka yli emme omin neuvoin selviydy, vaan tarvitsemme Jeesusta Kristusta Vapahtajaksemme.
Roto: ”kuitenkin meillä on vajavuutta, jonka yli emme omin neuvoin selviydy, vaan tarvitsemme Jeesusta Kristusta Vapahtajaksemme.”
Ihan hyvin on selviydytty ja pärjäilty ainakin tähän asti (74 v) iilman jumalia, jeesuksia tai muitakaan henkiolentoja. Jos tämän kommentin jälkeen salama iskee päähäni, niin se on sitten kanttuvei, eikä siitä sen enempää. Jumala varmaan rankaisi, mutta minä en minkään sorttisia pelastuksia, enka enää nykyien elämäni jälkeen muita elämiä kaipaa, enkä tarvitse.
Kimmo
Jumala on meidät kaikki tehnyt sekä minut että sinut kuin myös miellyttävän ketjumme keskustelukumpanimme Tarjan.
Jokainen meistä siis kuuluu hänelle ja siksi myös olemme vastuussa kaikista toimistamme hänen edessään.
Jumalan suuri tahto olisi, että me kaikki saamme olla vapautuneesti ja rohkeasti hänen omiaan ja tuoda hänelle se kunnia hänelle mikä hänelle meidän luomisestamme ja jokapäiväisestä ylläpidostamme kuuluu.
Onhan jokainen syntymäpäivämmekin Jumalan suuren huolenpidon ylistystä. Tähän asti hän on meitä hoivannut ja meistä huolta pitänyt.
Roto: ”Jumalan suuri tahto olisi, että me kaikki saamme olla vapautuneesti ja rohkeasti hänen omiaan ja tuoda hänelle se kunnia hänelle mikä hänelle meidän luomisestamme ja jokapäiväisestä ylläpidostamme kuuluu.”
No, siinä tapauksessa Jumala joutuu pettymään. Minun kohdallani Jumalan tahto saa jäädä toteutumatta.
Eipä ole ikinä elämäni aikana itsestään mitään merkkejä antanut, eikä tahtoaan ilmaissut huolimatta siitä, että pappi on päähäni vauvana vettä lätrännyt ja rippikoulu on käyty.
Kimmo
Muista että Jumalan puolelta pelastuksen tarjous on alati voimassa. Hänen pelastustyönsä on yhtä todellinen vastaanaottajan omasta asenteesta huolimatta. Mutta jos vastaanottaja itse jättää käyttämättä saamansa lahjan, niin se käyttämättömyyttään jää turhaksi eikä toteudu.
Ruoka iankakkisen Jumalan juhlapöytään on katettu sinullekin jo kasteen hetkellä.
Konfirmaatiossa sinut on istuettu pöydän ääreen taivaan herkkuja nauttimaan.
Mutta onko lämmin ruoka jäänyt jääntymään kun sitä ei ole tullut nautituksi ? Ihmisistä vain sinä voit vastata tähän.
Roto: ” Ihmisistä vain sinä voit vastata tähän.”
Kyllä on ja saa ollakin.
Roto: ”taivaan herkkuja nauttimaan.”
Kovin oli heikot herkut. Kuiva pahvilta maistuva läpyskä ja tippa viiniä.
Kimmo
Seurakunnan tilaisuuksissa tarjotaan kahvia paikalla olevien ihmisten viihtyvyyden lisäämiseksi.
Ehtoollisen viini on iankaikkisen elämän juoma. Joka ehtoollisen nauttii, se iankaikkisen elämän osallisuuden nauttii.
Taivaan ilo on suurempi kuin voimme kuvitella. Puheet suurista taivaan pidoista ovat vain vertauskuvallinen ilmaus jostakin joka on vieläkin todellisempaa ja suurempaa kuin mitkään ajalliset pidot koskaan voivat olla.
Juutalaisuus periytyy naisesta, eli äidin mukana, ja tästä tekivät aikoinaan päätelmän, että Jumala juutalaisuudesta on nainen, tai äiti, koska kirjoitettiin:
” Kun me vielä olimme heprealaisia, meillä oli vain äiti, kun meistä tuli kristittyjä, meillä on sekä isä, että äiti. ”
Katolisuudessa on jumalan äiti, joka tietysti on hauska, että pojan synnyttäjä on jumalan äiti, tai, että jumalalla ylipäätänsä on äiti, jumalan synnyttäjä.
Mutta me kaikki emme ole jumalan synnyttäjiä, me synnytämme vain saataisia ja kelvottomia ihmisiä. Mistähän sekin johtuu?
Kuka sitten synnytti äidin ? Eikö hänkin ollut äiti.
Tarja
Näissä lauseissa sanaa äiti käytetään koko kansan nimityksenä. Juutalaisuudessa meillä jo oli pyhän kansan yhteys. Sitten kun Jeesus tuli meidän Vapahtajaksemme niin meille myös on kirkastunut koko Jumalan olemus täyteydessään. Saamme kutsua itseämme Jumalan lapsiksi ja Jumalaa Taivaan Isäksi ja tämän uskon osallisina meillä on myös pyhän kansan jäsenyys, olemme Jumalan kansaa, olemme kirkko (=Jumalan kansa).
Jeesus on Jumala Jumalasta aina ikuisuudesta asti. Sikiämisen hetkellä Jeesus otti ihmisyyden olemukseensa. Näin hänestä tuli Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
Koska siis Jeesus on ollut Jumala ja ihminen jo Marian kohdusssa, niin siksi lapsi jonka Maria synnytti on ikuinen Jumala samaan aikaan kun hän syntyi ihmiseksi keskuuteemme. Näin ollen Maria ihan oikeasti on Jumalan synnyttäjä ja Jumalan äiti.
Jeesuksen olemus on Jumalan olemus, siksi hän ei ole ollut Jumalasta erossa hetkeäkään. Syntihän on perusolemukseltaan Jumalasta erillään oloa eli siis siinä mielessä epäuskoa. Tätä Jeesuksesssa ei ole ollut. Siksi hän on ainutlaatuinen ihmisten kesken.
Mutta juuri tämän ainutlaatuisuuden takia oli mahdollista, että hänen kuolemansa tuli koko maailman sovitukseksi kaikista maailman synneistä ja siksi myös hänen ylösnousemuksensa muodostui koko ihmiskunnan toivoksi siitä, että mekin hänen seuralaisinaan pääsemme ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään.
Roto: ”Jumalaa Taivaan isäksi ”
Miksei Taivaan äidiksi? Jos Jumala on isä, hän ilmeisesti on mies. Ja jos Jumala on persoonallinen, niin kuin väitetään ja mies, niin silloin hänellä on ilmeisesti myös miesten pelit ja vehkeet.
Mistäköhän muuten johtuu, että vain 62% kaikista suomalaisista evlut.kirkon papeista ja vain puolet naispapeista uskoo Jeesuksen syntyneen neitseestä? Valehtelevatko papit, jotka eivät neiseelliseen syntymään usko lukiessaan seurakuntansa edessä uskontunnustusta?
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/vain-joka-toinen-naispappi-uskoo-jeesuksen-syntyneen-neitseesta/
Kimmo
Puheessa Jumalasta Taivaan Isänä sana Isä ei ole minkäänlaisessa vastakohta-asetelmassa Äiti -käsitteen kanssa. Sanonnan selkeä pesäero on puhe persoonallisesta Jumalasta vastakohtana persoonattomaan jumala-käsitykseen olipa tämä persoonaton jumala sitten määritelty millä perusteilla tahansa.
Kirkon opetukseen kuuluu se, että Jeesus on siinnyt Pyhästä Hengestä ja että Maria on ikuinen neitsyt.
Tästä olen kirjoittanut blogissani
https://www.kotimaa.fi/blogit/maria-ikuinen-neitsyt/
Oppi on todellinen siksi, että sen takeena on Jumala itse. Mikä sitten on yksittäisten ihmisten opillinen käsitys ei muuta tätä objektiivista uskon opin luonnetta. Ei myöskään ole minun asiani tuomita toisin tuumivia, mutta samalla kuitenkin haluan tuoda esille aidon totuuden kristinuskon peruastavasta sanomasta, että Jumala on ottanut ihmisyyden omaan olemukseensa Jumalan Pojassa Jeesuksessa Kristuksessa, joka on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa ja joka on syntynyt Autuaassta neitsyestä Mariasta.