Pilatus kirjoitti myös päällekirjoituksen ja kiinnitti sen ristiin; ja se oli näin kirjoitettu: ”Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas”. Tämän päällekirjoituksen lukivat monet juutalaiset, sillä paikka, jossa Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia; ja se oli kirjoitettu hebreaksi, latinaksi ja kreikaksi. (Joh. 19:19-20)
Miten on mahdollista, että pakana Pilatus kirjoitti tämän tunnustuksen Jeesuksesta; mikä olisi voinut vaikuttaa siihen miten hän kirjoitti Jeesuksesta?
Mitä Pilatuksen kirjoitus meille merkitsee ja miten se mahdollisesti vaikutti niihin, jotka sen Golgatalla lukivat?
Kuka Jeesus on sinulle?
Kaikki julkaistut blogini:
. . . . .
Seuraavat blogit:
Pyhä Kolminaisuus (29.10.2015)
Lakihenkisyys – masennus (20.11.2015)
Mitä sanoa tuosta Pilatuksen kirjoituttamasta ristillä olevasta päällekirjoituksesta: ”Juutalaisten kuningas” ?
Tuskimpa Pilatus hyväksyi Jeesuksen kuninkuutta, sillä hän halveksi ja halusi kirjoittaa kuolemanrangaistuksen syyn kolmella eri kielellä. Kirjoituksen tuli olla näkyvällä paikalla, että jokainen ohikulkija huomaa siitä kirjoituksesta,ketkä olivat juutalaisten todellisia vallanpitäjiä.
Eikö tästä voi vetää johtopäätöksen, että Pilatus halusi tehdä selväksi kuinka juutalaisten kuninkaan oli käynyt, ja tulisi käymään heidän tarinansa tulee päättymään yhtä surkeasti. Mutta tässä Pilatus erehtyi täysin tuosta Jumalan Pojan kuolemasta ja Kristuksen ylösnousemuksesta, alkoi kristinuskon voittokulku etenemään nopeasti, eikä sitä mikään maallinen mahti ole saanut pysähdettyä, ei kristittyjen vainot jotka päättyvät uskovien osalta, jopa marttyrikuolemaan. Evankeliumi on liikkeellä Jeesuksen paluuseen asti, sitä ei voi mikään estää täällä maailmassa.
Hyvä kommentti, kiitos Martti. Joo, näinkin sen voi nähdä. Todellakin aikamoinen pelote kansalle Jeesuksen Kristuksen ristiinnaulitseminen. Kukaan ei ole turvassa, eikä vastaan kannata panna. Toisaalta voi ajatella, että Pilatus uskoi Jeesukseen, mutta se mahdollisuus taitaa olla pieni.
Opetuslapset olivat aika peloissaan, mutta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemisen jälkeen opetuslapset saivat voiman ja he pelotta alkoi levittää evankeliumia ylösnousseesta Jeesuksesta Kristuksesta.
Jos Pilatus olisi uskonut Jeesukseen, hän olisi ottanut todesta Jeesuksen sanat: ”Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta.”
Kiitos hyvästä kommentista, Martti Pentti. Valta hänellä oli, joten silloin hän olisi voinut vapauttaa Jeesuksen; ehkä.
Pilatus tietysti halusi näpäyttää papistoa. Tiesihän hän, että oli tapahtunut oikeusmurha. Pyysiväthän he muuttamaan kirjoitus toieksi. Mistä Pilatus kieltäytyi.
Pekka, kiitos hyvästä kommentista. Näpäytys ja täyttä totta hän kirjoitti.
Luulen kysymyksessä olleen myös viittauksen siihen, että aiemmin Rooman valtaa vastaan kapinoineet juutalaiset nyt yhtäkkiä Jeesuksen tapauksessa osoittautuivatkin hartaiksi esivallan tottelijoiksi: ”Ei meillä ole kuningasta vaan keisari”.
Ai niin: muihin kysymyksiisi olen vastannut joskus aiemmin blogimetsän aikoina:
http://blogiarkisto.kotimaa.fi/43d0638bc06d/blogit/vanhat/article/?bid=263&id=14110
Erinomaisia näkökulmia, kiitos Elias.
Kannattaa käydä lukemassa blogi.
Heprealaisin kirjaimin INRI avattuna kirjainten nimien lukuarvoin on 656,
ינרי = 20+106+510+20 = 656
16×41=565
Luku 656 on myös ΜΕΣΣΙΑΣ, Messias kreikan gematriassa
Kiitos Seppo kuninkaamme numeroista. Minä en noita isoista numeroista tiedä paljoa. Minulle riittää numerot, jotka voin käsieni sormia hyväksikäyttäen laskea;10 ja pienemmät.
Pilatuksen määräämä päällekirjoitus oli tarkoitettu herjaukseksi ja pelotukseksi: näin käy sille joka keisaria uhmaten julistautuu kuninkaaksi. Senaikuisia juutalaisia se lienee lähinnä katkeroittanut, olihan se uhkaava muistutus siitä, että elettiin kovaotteisen siirtomaahallinnon alaisena. Meille se paradoksaalisesti merkitsee ainakin osatotuutta Jeesuksesta. Ylösnousseenahan Jeesus julisti: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.”. Siis hän on ei vain juutalaisten vaan koko maailman hallitsija, vaikka hänen valtakuntansa on vielä ikäänkuin piilossa. Minulle Jeesus on armahtaja, pelastaja, sovittaja, lunastaja.
Minulle Jeesus on armahtaja, pelastaja, sovittaja, lunastaja.
Yrjö, kiitos hyvästä kommentista. Aamen.
Jeesus on Kristus. Jeesus on minun Herrani ja Jumalani!
En yleensä lue Juha Heinilää. Tämän kerran teen pokkeuksen ja aiheeseen liittyen suosittelen kaikille luettavaksi Eric-Emannuel Scmittin kirjaa ’Pilatuksen evankeliumi’. Valitettavasti kirjasta on suomennetussa versiossa julkaistu vain puolet. En ymmärrä miksi. Ranskankielentaitoisille, ja nimenomaan kristityille, toinen puolikas on aarreaitta.
Seija, kiitos kirjavinkistä. En tunne ko. kirjailijaa, enkä hänen teoksia. Minä luen luterilaisia kirkkoisiemme teoksia. Autuas jumaluusopin tohtori Martti Lutherin teokset ovat kaikki erinomaisia.
Julkaisen aika harvoin, nykyisin kahden viikon välein blogiani, jos hyvä Jumala suo; joten moni aihe ei varmaan ole sinulta mennyt ohi. Seuraavat aiheet:
Pyhä Kolminaisuus (29.10.2015)
Lakihenkisyys – masennus (12.11.2015)
Nyt taas ymmärrän, miksi en lue Juha Heinilää.Mahtaisivat oppi-isämme karvat nousta pystyyn tästä autuaaksijulistamiseta. Päätyisi raukka samaan kategoriaan Päivi Räsäsen kanssa.
Nyt taas ymmärrän, miksi en lue Juha Heinilää.
Seija, kiitos erinomaisista kommenteista. Sama vika rahikaisella. Viran puolesta joudun Juha Heinilän tekstejä välillä lukemaan. Onneksi niitä ilmestyy harvoin.
”Kun Pilatus näki, ettei mitään ollut tehtävissä, ja kun meteli yhä paheni, hän otti vettä, pesi kätensä väkijoukon nähden ja sanoi: ”Minä olen syytön tämän miehen vereen. Tämä on teidän asianne.” ( Matt.37:24 )
Tämä Pilatuksen käsien pesu on ehkä maailmanhistorian tunnetuin käsien pesu. Eikö se osoita, ettei ainoastan sanoutunut irti omasta vastuustaan, vaan sen sijaan halusi siirtää sen kokonaan juutalaisten niskoille? Luuliko Pilatus todella selvitä syyllisyydestän sanomalla : ” Tämä on teidän asianne” ? Tätä Pilatuksen suorittamaa pesurituaalia ei ollut kenelläkään tuomarilla oikeutta pestä käsiään julistamastaan tuomiosta. Historian tutkijat eivät tunne mitään roomalaista vastinetta tällaisesta rituualista.
Juutalaisilla sen sijaan oli määrätty käsienpesurituaali ( 5.Moos.27:24 ) Pilatuksella ei ollut mitään uskottavaa oikeutta tällä tavoin julistaa itsensä vapaaksi vastuusta. Ei lainkaan vaan tämä käsien pesu oli kyynistä ja halveksivaa symboolien käyttöä, käyttää käsien pesua samalla halventaen, koko juutalaisten uskonnon tunteman rituaalin.
Kiitos hyvästä kommentista, Martti. Meilläkin on sanonta pesen käteni jostain asiasta.
Pyhä tohtori Martti Luther kirjoittaa:
Evankelistat kertovat myös Pilatuksen kirjoituttaneen kirjoituksen Herran Kristuksen pään yläpuolelle kolmella kielellä: Jesus Nazarenus, juutalaisten kuningas. Vaikka tämä tapahtui tavanmukaisuuden vuoksi sentähden, että jokainen olisi tietänyt, minkätähden nuo ihmiset tapettiin, että muut siitä olisivat varoneet itseänsä, niin oli sillä kuitenkin Herran Kristuksen suhteen erityinen tarkoituksensa, että juutalaiset silloinkin, kun Hän riippui niin viheliäisenä ristin päällä, olisivat tulleet kehotetuiksi, ei pahentumaan semmoisesta kuolemasta, vaan ottamaan Hänet vastaan kuninkaanansa. Mutta se oli turhaan; jonkavuoksi he myöskin niin kovin vihastuivat semmoisesta päällekirjoituksesta, että he nuhtelivat Pilatusta siitä ja sanoivat, ettei hänen olisi pitänyt kirjoittaman ”juutalaisten kuningas,” vaan että Hän oli sanonut olevansa juutalaisten kuningas. Mutta Pilatus suuttui siitä eikä tahtonut muuttaa kirjoitusta, todistukseksi juutalaisia vastaan, etteivät he tahtoneet suoda rauhaa itsellensä ennenkun olivat saattaneet kuninkaansa ristin päälle.
Martti Luther:Ahti-saarnoja / osa 12. saarnasta
Vaikka en ole Juhan kanssa useinkaan samaa mieltä joistakin päivänpolttavista kysymyksistä, on pakko todeta, että jollakin kummallisella tavalla Juhan blogit ovat sielulle kaikkein antoisinta luettavaa K24:ssä. Ne menevät suoraan asian ytimeen eivätkä jaarittele yhdetekevyyksissä.
Sitäpaitsi: aikansa voi käyttää miljoonalla huonommalla tavalla kuin lukemalla Martti Lutherin tekstejä, joita myös minä suosittelen lämpimästi.
Kari-Matti, kiitos positiivisesta palautteesta. On hienoa, kun on erilaisia mielipiteitä. Onneksi emme ole Pohjois-Koreassa. Nyt kun alkaa uusi kirkkovuosi, niin otan taas Lutherin kirkkopostillan luettavaksi, joka on kirjoitettu fraktuurafontilla.
Mikä on totuus ?
Tämän sanan heitti Pontius Pilatus. Mikä on totuus, se on hyvä kysymys. Mitä tähän sanoisi, eikö asia ole lopulta niin, että maailmasssa ei ole muuta totuutta, kun se minkä saamme lukea Raamatusta. Ainoastaan siinä on meillä viimeinen sana ja totuus, joka kestää varmasti, ja juuri tuota totuutta me syntiinlangenneet todella tarvitsemme. Se voidaan kiteyttää sanaan: evankeliumi.
Raamatun evankeliumi on yksikertainen: Kun Jeesus tuli ja kuoli puolestamme, hänet herätettiin kuolleista, jotta mekin kerran saamme nousta kuolleista hänen valtakuntaansa. Jeesus on syntiemme sovitus. Tämä on evankeliumi, tämän ilosanoma ja tämä on tarkoitettu kaikille ihmisille.
Martti, kiitos hyvästä kommentista. Koko Raamattu on Jumalan sanaa ja siihen voi luottaa.
Teologian tohtori Anssi Simojoki kiteyttää Raamatun luotettavuuden hyvin:
”Niin kuin se kirjoitettu on, niin se myös paikkansa pitää”.