Ihmetaulu Valkealan kirkossa



Valkealan kirkko täytti 90 vuotta. Nimenomaan se kirkkorakennus eli Valkealan pääkirkko. Kävin kuuntelemassa juhlajumalanpalveluksessa 26.3.2017 piispa Häkkisen saarnaa ja otin pari kuvaakin. Siellä paljastettiin myös Valamon luostarissa kunnostettavana ollut taulu nimeltä ”Ristiltäotto” (Thitz, 1820).

Piispa Alopaeus oli vuonna 1887 kyseisestä alttaritaulusta seuraavaa mieltä:
”Suotavaa olisi jos voitaisiin hankkia uusi alttaritaulu nykyisen ruman ja kauneusaistiltaan kehittyneimmissä vain pahennusta herättävän sijaan.” Piispantarkastuksen suositusta kunnioitettiin, taulu varastoitiin ja näin se piispan ansiosta itse asiassa pelastui, kun nykyistä edellinen kirkkorakennus paloi 1920. ”Ristiltäotto” asetettiin väliaikaisesti nykyisen kirkon alttaritauluksi 1927 eli 90 vuotta sitten ja matkan varrella väliaikaisuus on muuttunut pysyväksi. Talven ajan Valamossa konservoitavana ollut taulu tuotiin takaisin ja ikään kuin otettiin taas käyttöön juhlajumalanpalveluksessa.

Taulun historia on siis erikoinen. Vahvemman vakaumuksen ihminen saattaa nähdä sen vaiheissa jopa jumalaista varjelusta, jota teologit providentiaksi eli kaitselmukseksi kutsuvat. Vähemmällä uskolla varustetut voivat todeta että sattuuhan sitä.

Taulu on melkein 200 vuotta vanha. Se on epäilemättä tullut monelle rakkaaksi. Muistan kun yritin esittää joskus toistakymmentä vuotta sitten piispa Alopaeuksen hengessä, että josko laitettaisiin taulu vaihtoon, on jo huonossa kunnossa eikä mitenkään erityisen onnistunut, noin kohteliaasti asian ilmaistakseni. Alttaritaulun vaihtoa oli esittänyt myös silloinen kirkkoherramme Petri Hiltunen, joten tässä kohtaa olimme alttariasiasta samaa mieltä. Mutta ei kelvannut silloin kirkkoneuvostolle, ei. Päinvastoin, taulu on nyt konservoitu eli se tulee ilmeisesti olemaan paikoillaan aina paruusiaan eli enintään vuoteen 2050 asti, mikäli jenkkievankelikaalisiin on uskominen 😉

Minulla ole nokan koputtamista taulua vastaan tätä nykyä. Nyt se näyttää parhaat puolensa, värit ovat kirkkaat ja elävät. Ja onhan maalaus omalla tavallaan kiinnostava ja vähintään erikoinen.

Taulu haastaa myös itse kutakin pohtimaan oman kauneusaistin tasoa: Piispa Alopaeuksen mukaan sen pitäisi siis aiheuttaa kehittyneimmissä pahennusta. Mittaa tasosi klikkaamalla tätä.

  1. Kieltämättä rohkea veto. Itselläni heräsi tosin monta kysymystä. Miksi kirkon työntekijät ovat siellä missä räikesti ja rohkeasti seksuaalisuudesta tehdään kauppatavaraa ja avoimesti julistetaan toisenlaista seksuaalisuutta mitä Jumalan käskyt opettavat. Ovatko kirkontyötekijät pelastamassa ja valistamassa sieluja Jumalan käskyjen mukaiseen seksuaalikäyttäytymiseen. No tämä nyt avaukseksi keskusteluun.

    • Paajasen kommentista tulee mieleen kaksi ajatusta:

      (1) Kristittyjen keskuudessa lienee aste-eroja siinä, miten Jumalan käskyt seksuaalisuudesta ymmärretään. Jotkut ovat ymmärtäneet asian siten, että seksiä saa harjoittaa vain avioliitossa ja silloinkin ilman ehkäisyä. Joku taas kokee, että vastuullisesta seksuaalisuudesta voi nauttia myös muullakin tavalla.

      (2) Se ei ehkä kuulu nykyaikaan, että kirkon papit valistavat ihmisiä siinä, miten seksiä harrastetaan.

    • Jusu!

      Raamattu ja Luonnontiede ovat hyvinkin samaa mieltä, että seksin luonnollinen ja alkuperäinen tarkoitus on keino lisääntyä. Populaatio dynamiikkaa puhtaimillaan.

      Eli mielestäni kirkon papit ovat varteenotettavia valistamaan ihmisiä, siinä miten seksiä harrastetaan. Viina on viisasten juoma, myös seksi on viisasten huvi.

    • Risto, en koe ongelmaksi harrastaa seksiä muussa kuin siinä tarkoituksessa, joka sinun mielestäsi on luonnollista ja alkuperäistä. Jokainen tietysti taaplaa tyylillään.

      Suosittelen seksin harrastamista myös tyhmille.

    • Jusu!

      Ne jotka harrastavat seksiä sen alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti, heillä on tulevaisuus. Ne jotka harrastavat pelkän nautinnon takia, ei ole tulevaisuutta. Tulevaisuus kuuluu lapsiperheille, ei hedonisteille.

    • Risto Laine: ”Raamattu ja Luonnontiede ovat hyvinkin samaa mieltä, että seksin luonnollinen ja alkuperäinen tarkoitus on keino lisääntyä. Ne jotka harrastavat seksiä sen alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti, heillä on tulevaisuus ”.

      No voitko Risto sitten itse käsi Raamatulla vannoa että olet harrastanut seksiä vain ja ainoastaan siinä alkuperäisessä tarkoituksessa lisääntyä ?. Et siis ole koskaan elämässäsi esim harrastanut itsetyydydystä tai minkäänlaista muuta seksiä kuin lisääntymistarkoituksessa ?.

      Ei tarvitse vastata jos et siihen rehellisesti pysty.

    • Mielestäni Risto Laineen viestin kommentointi on turhaa. Risto ei päätä kenenkään tulevaisuuksista.

      Lapsettomien ihmisten nimittely hedonisteiksi osoittaa järjen köyhyyttä.

  2. Veikkaan että tämä keskustelu on kohta täynnään kirjoituksia siitä, ettei tämä nyt kuitenkaan ollut hyvä juttu koska sitä ja tätä. Mutta eikö ole oikeastaan aika luonnollista, että kirkon työntekijät ovat siellä missä syntiset kokoontuvat? Olemme varmaan suurin osa samaa mieltä siitä, että erotiikkamessuille kokoontuu sankoin määrin syntisiä ihmisparkoja. Väkimäärään nähden samassa suhteessa kuin vaikkapa Suviseuroille, Herättäjäjuhlille tai sunnuntaiaamun messuun.

    • Me olemme tosiaan kaikki syntisiä. Siitä kirkossa ollaan erimieltä, pitääkö synnistä tehdä parannusta vai ”hyväksyykö Jeesus meidät juuri sellaisina kuin me olemme.”

      Kirkon koju oli muutaman metrin päässä suuseksin sm-kisoista. Ottamatta kantaa suuseksiin, niin mulla tulee Tikkurilan srk:n osallistumisesta pornomessuille mieleen Lapinlahden lintujen taaannoinen sketsi. Siinä kaveriporukka hokee ”on se hurja”, kun yksi ”linnuista” asettaa kypärän päähän ja starttaa pappamopedin.

    • Olemme kaikki syntisiä ja kaikki synnit, myös pornon kuluttaminen, on mahdollista saada anteeksi Kristuksen kärsimyksen tähden. Anteeksiantamus ja sen mahdollisuus eivät kuitenkaan muuta itse asiaa yhtään paremmaksi tai oikeammaksi.

      Tästä tulisi pitää kiinni pitää kiinni myös pornon suhteen: Tehtävälleen uskollinen kristillinen kirkko ei saisi mielestäni osoittaa pornokulttuurille pienintäkään hyväksyntää, sen verran vakavasta ilmiöstä on kyse.

      Porno, pornokulttuuri, pornoteollisuus ja kaikki, mitä niiden ympärillä pyörii, ovat kristinuskon näkökulmasta vakava loukkaus paitsi avioliiton pyhyyttä myös ihmisolennon arvokkuutta vastaan. Porno alistaa rakkauden ja huolenpidon kohteeksi tarkoitetun ihmispersoonan mekaanista nautintoa tuottavaksi lihakimpaleeksi.

      ”Älä käytä koskaan ihmisyyttä vain välineenä vaan aina päämääränä sinänsä”, opettaa jokaisen ihmisen sisimpään kirjoitettu moraalitaju. Porno edustaa kuitenkin ihmisyyden välineellistämistä räikeimmillään. Tämä näkyy jo pelkästään siinä, että pornoteollisuuden ympärillä pyörii valtava määrä julmaa ihmiskauppaa sekä hädänalaisten ihmisten, myös lasten ja nuorten hyväksikäyttöä.

      Osallistumalla erotiikkamessuille Tikkurilan seurakunnan työntekijät tulivat mielestäni lähettäneeksi viestin, jonka mukaan porno on kirkonkin mielestä vain jotain ”vähän tuhmaa”, ei selkeästi väärin. Näin tehdessään kirkko mielestäni laiminlöi tehtävänsä olla Jeesuksen esimerkin mukainen radikaali totuuden ja rakkauden esillapitäjä.

      Oikeaa rohkeutta ja radikalismia ei nykyajassa ole pornokulttuurin myötäily ja mielistely vaan sen rohkea uhmaaminen. Pornon myötäily ei sen sijaan ole enempää kuin elähtänyttä pelkuruutta ja mukavuudenhalua.

      Aihepiiriä on sivuttu myös omassa blogissani käydyssä keskustelussa:

      http://hulluinhuonelainen.blogspot.fi/2014/10/kirkkohistoriallinen-kaannekohta.html

    • Joona korteniemi: ”Tehtävälleen uskollinen kristillinen kirkko ei saisi mielestäni osoittaa pornokulttuurille pienintäkään hyväksyntää, sen verran vakavasta ilmiöstä on kyse”.

      -Mielestäni kristillisen kirkon pitäisi ensisijaisesti keskittyä esim. raiskausten, seksuaalisen hyväksikäytön ja sen salailun kulttuurin kitkemiseen, sen verran vakavasta ilmiöstä on kyse.

    • ”Mielestäni kristillisen kirkon pitäisi ensisijaisesti keskittyä esim. raiskausten, seksuaalisen hyväksikäytön ja sen salailun kulttuurin kitkemiseen, sen verran vakavasta ilmiöstä on kyse.”

      Seksuaalisen hyväksikäytön ja pornon vastustamista ei kannata nähdä vastakkaisina vaan toisiaan tukevina asioina.

    • Videossa kiinnitin huomiota messuilla esiintyvän naisen haatattelukommenttiin koskien kirkkoa ” Mietin, että saako ne sitä, mitä tulevat hakemaan”, jotenkin noin. ???

  3. Miten paljon ’Jumalan käskyjen mukaiseen seksuaalikäyttäytymiseen’ mahdetaan sisällyttää ihan omia siveellisyys- ja sovinnaisuussääntöjämme, joista ei Raamatussa ole mainintaakaan? Joistakin Raamatussa selvästi ilmaistuista säännöistä taas on onneksi jo luovuttu.

  4. Täytyy sanoa että tuntuu melko vieraalta että Kirkko on erotiikkamessuilla.
    Pitää kysyä mitä Kirkko merkitsee seurakuntalaisille ?
    Eikö se merkitse juuri elämän perustaa Uskoa Toivoa ja Rakkautta.
    Myöskin luottamusta siihen että armo ja pelastus on suotu jokaiselle.
    Koko raamattu on täynnä sanaa, jonka tarkoitus on tukea pientä ihmistä elämän eri vaiheissa, niin myötä kuin vastoinkäymisenkin hetkellä.
    Apu ihmiselle tulee sanasta. oikeammin ymmärretystä sanasta.
    Jos Kirkko hajaantuu markkinoiden liikkeiden tavoitteluun on se pian menettänyt uskottavuutensa ja olemassa olonsa oikeutuksen.
    Tämän jälkeen tantereella naureskelevat vain ateistit

  5. ”Jos Kirkko hajaantuu markkinoiden liikkeiden tavoitteluun on se pian menettänyt uskottavuutensa ja olemassa olonsa oikeutuksen.” Juuri äsken sunnuntain evankeliumina oli kertomus siitä, kun Jeesus lähetti seitsemänkymmentäkaksi oppilastaan hajaantumaan pareittain kuin lampaat susien joukkoon. Eikö kirkon uskottavuus ja olemassaolon oikeus siitä vasta alkanutkin kasvaa?

    • Tulee muistaa, mihin tehtävään Jeesus opetuslapsensa lähetti. Jeesus lähetti opetuslapset julistamaan, että taivasten valtakunta on tullut lähelle ja parantamaan sairaat (Luuk.10. luku) Jeesus käski opetuslasten iloita siitä, että heidän nimensä on kirjoitettuna taivaissa.

  6. psykoterapeuttiopiskelija Toni Fagerholm kommentoi Kotimaa24:lle kokemuksia messuilta.
    – ”Kokemus messuilla olosta oli kaikin puolin positiivinen. Järjestäjiä pitää kiittää siitä, että he olivat antaneet kirkon messuständille fiksun paikan eli oman erillisen osaston kokonaan eri tilasta, missä esiintymislavat olivat. Meidän kanssamme samassa hallissa olivat…”

    Fiksun paikan ”verhon takana piilossa”.

    Kirkon messuständiähän olisi pitänyt olla siellä missä seksi nälkäiset, lihan himoiset ihmiset kerääntyivät.

    Verhon takanako kirkon edustajat tirkistelivät salaa esityksiä ja pitivät käsiä ristissä, ettei kukaan tulisi esittämään hankalia kysymyksiä?

    Tyypillistä tämän päivän kirkon toimintaa.
    Ensin ollaan suurella äänellä vaatimassa sitä ja tätä kansalaisilta, mutta jos itse pitäisi tehdä asioita niin kuin ne pitää.

    Pistää kyllä jo itseänikin mietityttämään kirkkoon kuulumisen suhteen, jos kirkon paimenet jättävät asioita puolitiehen jatkossakin.

    Opiskelijoitahan me kaikki ollaan Hänen edessään, arvosanat vaan tuppaa vaihdella aika laidasta laitaan, ainakin jos katsoo seurakuntien paimenia kirkossamme.

    Ei voi muuta kuin hymyillä.

Lauri Frosti
Lauri Frosti
Katsomusaineiden opettaja (UE/ET) Koulutus: Nuorisonohjaaja, TM, työnohjaaja. Harrastan lukemista ja katsomista.