Ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka. (1. Moos. 8.21b FB33)
Mitä perisynti on?
Mitä kaikkea tekosynnit ovat?
Kuinka syntinen ihminen saa synnit anteeksi?
Miten joudutaan Helvettiin tai toisaalta miten päästään Taivaaseen?
Kaikki julkaistut blogini:
Meillä on ehkä ongelmaa sanojen ymmärtämisessä. Kun eri tunnustuskunnat ja hengelliset piirit ovat eläneet omaa elämäänsä ja vain juhlapuheissa on kohdattu, niin sisäisen kaanaankielen ymmärtämisessä tulee ongelmaa.Tuo irtisanoutuminen perkeleestä on yksi tarkastelun arvoinen asia ja termi. Uskonnosta toiseen siirtyminen on iso juttu. Ihan samalla tavalla toisen maan kansalaisuutta haettaessa aiemmin piti irtisanoutua siitä edellisestä. Kovin monet maat eivät siedä kaksoikansalaisuutta.
Kirkollisissa piireissä kahteen kirkkoon ei voi kuulua. Voi olla niin, että monijumalaisessa kulttuurissa voidaan ajatella otettavan yksi Jumala lisää eli Jeesus. Kuitenkaan Jeesus ei halua, että häntä seurataan puolisydämisesti. Kun pakanat kääntyivät luonnonuskonnostaan pois, niin siinä yhteydessä piti julki irtisanoutua pimeyden voimista. Itse en ymmärrä pienen vauvan irtisanoutumista, koska tuskin on ehtinyt vielä tutustua koko ilmiöön.
Voisiko perisynti, joka vaikuttaa myös pienessä vauvassa olla syy miksi tohtori Lutherin kastekaavassa on perkeleestä irtisanoutuminen?
Perkeleestä, irtisanoutuminen kuuluu vanhoihin kastekaavoihin. Perkelettä ajettiin kasteelle menevistä ulos ei vain kerran vaan useammin. Lankeemuksen se liittyy, Juha.
Sami, kiitos näkökulmasta ja kommenteista. Missä muussa luterilaisessa tekstissä tai kaavassa kuin kastekaavassa löytyy perkeleen ulosajamista tai siitä irtisanoutumista?
Joudun vastaamaan, että ei! Pieni vauva omistaa luonnolliset tarpeet: Että äiti ottaa syliin, katsoo silmiin, antaa ravintoa ja huolehtii puhtaudesta. Varmasti olet nähnyt onnellisia ja hymyileviä lapsia ja äitejä, kun nämä tarpeet ovat tyydytetyt. Emme kuitenkaan voi sanoa missä vaiheessa ihminen eli lapsi kasvaa ymmärryksessään, että voi alkaa kuulla käärmeen puhuvat. Jos kaksoset tönivät toisiaan kilpaillessaan siitä ruuan lähteestä, se ei vielä todista synnin vaikutusta, koska sekin on luonnollinen reaktio, jota nähdään myös vaikkapa koirapentueessa. Pienet lapset opittuaan puhuimaan, ovat avoimia ja eivät häpeä alastomuutta. Salaisuudet ja häpeä tulee vasta, kun väärää ääntä on kuultu ja on jouduttu tietämättömänä seurauksista tekemään vääriä valintoja eli me kaikki olemme käyneet itse oman syntiinlankeemuksemme, koska meillä on perimässä se kirottu osuus, joka on vihollisen liittolainen.
Aihetodisteina voidaan käyttää maito ja hunaja. Jesaja muistaakseni puhuu lapsesta, joka saa syödä maitoa ja hunajaa kunnen oppii erottamaan hyvän pahasta ja valitsemaan hyvän. Tarkoittaen Jeesusta. Luvatun maan hedelmänä sanottiin olevan maito ja hunaja. Tässä tulee esille se, että uskosta vanhurskas ihminen elää lasten eväillä, jotka ovat maito ja hunaja. Toinen on ympärileikkauksen merkki. Aabraham sai sen vanhuskautun tilansa merkiksi aikuisena ja sama merkki käskettiin antaa kahdeksantena päivänä, joten kahdeksanpäivän vanha on yhtä vanhurskautettu Jumalan edessa kuin Aabraham.
Lauri, kiitos hyvistä kommenteista. Kukaan ei ole synnitön, ei edes vastasyntynyt.
Tää on mielenkiintoinen juttu tää perisynti, siis onko maailmassa voima joka on suurempi kuin Jumalan voima, siis voisi orjuuttaa ihmistä vastoin Jumalan Sanaa?
Mitä sitten Jeesus Sanoo?
36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.(Joh.8)
Ari, kiitos pohdinnastasi. Synnittömiä meistä tulee vasta Taivaissa. Siksi Jeesuksen risti on minulle tärkeä.
Juha Heinilä on aivan eriasia tehdä syntiä orjana kuin vapaana.
Muutama ajatus mielenkiintoiseen aiheeseen: 1. Ihminen on nykyisin Adamin kaltainen ja hänen kuvansa. Ihminen ei siis enää ole Jumalan kuva, vaan Aadamin.
”Tämä on Aadamin sukuluettelo. Kun Jumala loi ihmisen, teki hän hänet Jumalan kaltaiseksi.
Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi ja siunasi heidät ja antoi heille nimen ihminen, silloin kun heidät luotiin.
Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet.” 1.Moos.5:1-3
2: Synnin palkka on kuolema. (Raamatusta löytyvä selviö) En tunne yhtään ihmistä joka ei ole kuoleman oma, vastasyntynytkin voi kuolla, vaikka ei ole tehnyt mitään hyvää taikka pahaa. Kuolema on synnin seuraus ja koska kuolemme, olemme myös synnistä osamme saaneet, joka on kuin myrkky sisällämme. Tuo myrkky poistuu meistä kuolemassa, mutta emme ole toivottomat, koska Jumalan on Kristuksessa herättävä meidät kerran ilman syntiä.
3: Synti on ihmisessä jo idussaan, tämä on asia, joka ei ole mielipiteistä kiinni, myös synti on uskon asia, sitä ei voi täysin nähdä, vaikka synnin vaikutukset selvästi näkyvätkin jokaisen ihmisen elämässä, enemmän tai vähemmän. Näin on myös Vanhurskauden kanssa, ihminen on uskon kautta vanhurskas ja myös usko on YKSIN Jumalan teko ihmisessä, jonka Jumalan Pojan Evankeliumi saa ihmisessä aikaan. Jumala on Lähettänyt Poikansa maailmaan Pelastamaan ihmisen, ei kadottamaan.
On ihme, että Jumala Pelastaa syntisen ihmisen, sillä Hänen ei tarvitse pelastaa ketään. Pelastus on YKSIN armosta ja usko on YKSIN Jumalan teko ihmisessä.
Jumala tahtoo, että kaikki Pelastuvat, mutta meidän ei tarvitse kysyä, miksi kaikki eivät usko, sillä Jumala tuntee omansa ja Hän Pelastaa omansa.
Lopuksi kysyn, mitä tekee sellaisella vapaalla tahdolla, joka ei tee mitä tahtoo?
Jos olisin tahdoltani vapaa, en koskaan tekisi mitään väärää… Mutta nyt näen itsessäni sen tahdon, joka ei ajattele aina ensin muita, eikä ole aina valmis palvelemaan, vaan kärsivällisyyteni on koetuksella, kun joudun rakastamaan, niitäkin, joista en välitä. Lopulta synti on juuri rakkaudettomuutta ja sitä meissä kaikissa riittää yllin kyllin, joka muuta väittää, tekee Jumalasta valehtelijan, eikä Totuus ole hänessä.
Vapaasta tahdosta vielä sen verran, että Luther ei koskaan kieltänyt vapaata tahtoa, mutta samalla sanoi, että ihminen on vapaa vain syntiin nähden. Ihminen voi siis tehdä vapaasti hyvää taikka pahaa, mutta Jumalan edessä hyvätkin teot ovat yleensä kauppatavaraa hirmuisen Jumalan lepyttämiseksi ja pyyteetön hyvä tahtoo aina likaantua mielenliikkeiden syövereissä.
Yritäppä tehdä vain hyvää, niin huomaat pian vapautesi oleva tyhjän vertainen.
Ihmistä ei siis pelasta hyvät teot, vaan Kristus johon meidän on liitetty uskon kautta, että me Hänessä eläisimme. Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.
Ismo, kiitos erinomaisesta kommentista. Pelastumme yksin armosta.
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta — se on Jumalan lahja — ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
(Ef. 2:8-10 FB38)
Ismo Malinen kirjoittaa: ”1. Ihminen on nykyisin Adamin kaltainen ja hänen kuvansa. Ihminen ei siis enää ole Jumalan kuva, vaan Aadamin.”
Kyllä ihminen on Jumalan kuva langenneenakin. Raamattu ei missään opeta, että ihminen olisi perkeleen kuva. Jumala luomistyö jatkuu kun uusi ihminen syntyy – ja häneen sovelleteaan edelleen luomiskertomuksen sanoja: ” Tehtäämme ihminen kuvaksemme” Tämä on myös käsittääkseni kirkon näkemys.
”Jos olisin tahdoltani vapaa, en koskaan tekisi mitään väärää”. Tätä sopii hiukan problematisoida. Tarkoitetaanko tällä jos joskus teen väärin en ole ikinä ollutkaan vapaa? Eikö vapaa tahto tarkoita sitä, että voi oikeasti valita hyvän tai pahan. Luterilaiset opettavat, että uudistisyntymättömän ihmisen tahto on paha, tällä, mutta sillä on tietty vapaus ( 431, 452, 466, 57) joka koskee yhteiskunnallisia ja järjelle alistetuissa olevia asioista. . Näin ollen lankeemus ei ole poistanut valinan vapautta ja pahakin ihminen voi tehdä hyvää. Sen sijaan hengellisissä asioissa ihmisen tahto on sidottu, kykenemätön.
”Jumala tahtoo, että kaikki Pelastuvat, mutta meidän ei tarvitse kysyä, miksi kaikki eivät usko, sillä Jumala tuntee omansa ja Hän Pelastaa omansa.” Tästä olen erimieltä. On tärkeä kysyä, eikä laittaa kysymyksiä pois, työntää syrjään.
”Ihmistä ei siis pelasta hyvät teot, vaan Kristus johon meidän on liitetty uskon kautta, että me Hänessä eläisimme. Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.”
Tämä on varmsti totta. Samalla on kuitenkin muistettava, että emme saa pahojen tekojemme kautta murehduttaa Pyhää Henkeä.
Turmeltunut Jumalankuva / Aadamin kuva. Ilman syntiinlankeemusta kaikki olisi toisin.
Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet.
(1. Moos. 5:3 FB33)
Syntiinlankeemuksessa ihmisen yhteys Jumalaan katkesi. SamallaJumalan kuva turmeltui välittömänä seurauksena oli ihmisen elämään tuli häpeä,pelko,syyllisyys ja huono omatunto. Pratiisista Aadamin ja Eevan karkoitus kuvaa välirikkoa Jumalan ja ihmisen välillä. Synnin palkka on kuolema hengellinen ja ruumillinen kuolema. Synnin turmelema ihmisen luonto vahigoitti myöskin ihmisen kykyjä tehdä oikeita valintoja. Syntyessämme olemme langeneen Aadamin kuvan kaltaisia. Siksi meidät kasteessa täytyy rikkoontuneen jumalakuvan tähden uudestisynnyttää Jumalan lapseksi ajammlla perkeleen kastetusta pois. Vanhemmille jää vastuu opettaa lapselle, mitä hänelle on kasteessa annettu. Valtapiiri on ratkaisevalla tavalla muuttunut.
Hyvä kommentti, kiitos Martti. Kasteessa uudestisynnymme ylhäältä, saamme Pyhän Hengen ja pelastavan uskon ja tulemme Jumalan lapsiksi.
Juha ja Martti, 1Ms 5:3; liittyy sisällöllisesti juuri luomistyöhön. Jumalan luomistyöhön siirtyy Aadamin jälkeläisiin. He ovat Jumalan kuvia huolimatta siitä, mitä Aadam tuotti paratiisissa.
Aadamin oma poika Set on isänsä kuvankaltainen joka puolestaan on Jumalan kuvan kaltainen. Nyt kannattaa kaivaa esille Luterilaiset tunnuskirjat ks. Yksimielisyyden ohje Tiivistelmä §1 perisynti. Olen aikaisemmin viitannutkin tähän kohtaan. Siinä tehdään ero ihmisluonnon ja perisynnin välillä. Tämä ero liittyy myös inkarnaation salaisuuteen. Jeesus Kristus tuli osalliseksi ihmisluonnosta (ilman perisyntiä), Hepr. 2:14;17, 4:15; pelastus oli mahdollista toteuttaa siten, että Jeesus tuli ihmisluonnosta osalliseksi.
Oppi, että ihminen langenneena olisi perkeleen kuva ei valitettavasti ole luterilainen opetus, oppi. Ihminen on Jumalan kuva, turmeluksesta huolimatta jonka ensimmäinen Aadam sai aikaan.
Juha Heinilä voisin siteerata kommenttiasi eli ”helppoa on netissä paukutella henkseleitä”, siis Jumalan lapsi seuraa Jeesusta ja saa kaiken opin Jumalata Pyhän Hengen kautta ja vielä Jumalan rakkaus vuodatetaan ihmiseen Pyhän Hengen kautta, siis sama rakkaus jolla Jeesus rakasti kaikkia lähimmäisiään, onko sinulla tuo rakkaus?
Ismo Malinen tekee koskettavan oivalluksen:””Lopuksi kysyn, mitä tekee sellaisella vapaalla tahdolla, joka ei tee mitä tahtoo? Jos olisin tahdoltani vapaa, en koskaan tekisi mitään väärää… ””
Siis juuri tuo kuvastaa ”uskovaa” ilman Pyhää Henkeä eli on vielä täysin lihallinen.
Tästä on esimerkkinä evankeliumissa Pietari, hän uhosi olevansa valmis seuraamaan Jeesusta kuolemaan asti, kuinkas kävikään?
Kuinka helppoa onkaan päästää suuria sanoja mutta todellisuudessa ne ovat ylpeyden ja oma voimaisuuden sanoja, MINÄ MINÄ…
Jokaisen tulee nöyrtyä oma voimaisuudestaan ja kuolla omalle itselleen ja vasta sitten Jumala voi antaa todellisen voiman, Pyhän Henkensä eli uudestisynnyttää ihmisen.
Tästä on esimerkkinä Pietari kun hän sai Pyhän Hengen kaikki muuttui.
Ari, helppoa on netissä paukutella henkseleitä.
Jeesus sanoi:
”Mutta miten teistä on? Miehellä oli kaksi poikaa; ja hän meni ensimmäisen luo ja sanoi: ’Poikani, mene tänään tekemään työtä minun viinitarhaani’. Tämä vastasi ja sanoi: ’En tahdo’; mutta jäljestäpäin hän katui ja meni. Niin hän meni toisen luo ja sanoi samoin. Tämä taas vastasi ja sanoi: ’Minä menen, herra’, mutta ei mennytkään. Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?” He sanoivat: ”Ensimmäinen”. Jeesus sanoi heille: ”Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan.
(Matt. 21:28-31 FB38)
Ari, tulkintasi on ääri karismaattinen, oman pään sisällä syntynyt.
Komppaan Samia, Arilla on sellainen käsitys, että vain hän seuraa oikeasti Kristusta, muut vain kuvittelevat ja luulevat seuraavansa. (Tällaisen käsityksen olen saanut Arin kommenteista)
Hyviä kommentteja, kiitos kaikille. Perisynnissä riittää pohtimista.
Sami Paajanen minä tiedän mistä olen oppini saanut, Jumalalta Hänen Sanansa kautta Pyhän Hengen kirkastamana.
Jumala julistaa evankeliumin lapsenkaltaisille eikä salaa sitä.
Kukaan ihminen ei ole opettanut minua.
Olenko yksin, toivoisin ja rukoilen että te kaikki tulisitte parannukseen ja tuntemaan Totuuden.