Matkasauva kädessäni
Herran sana mielessäni
Iloisena saan mä käydä
Herran kiitos voimaa antaa
Mielen rauhan ilon antaa
Uusi aamu uusi armo
Jeesus auttaa joka päivä
Eipä paina huolen häivä
Kiitos kaikuu riemuisasti
Herran eteen taivoon asti.
Kiitos nyt Herran! Hän korkein on kuninkahamme.
Pyhänä soikohon nimensä veisatessamme.
Oi kristityt, hartaalla mielellä nyt soikohon hallelujamme!
Virsi 329:1
Kuva kotoa pihanurmikoltamme päivänä muutama elokuussa 2024
Sunnuntai 1.9.2024
15. sunnuntai helluntaista
Kiitollisuus
Sain sisäisen lähetyskäskyn helmikuussa 1963. Se kypsyi vähitellen, mutta huipentui Jokioisten kirkossa kuulemaani saarnaan, missä kuulin saarnaajan puhuvan suoraan minulle ja toteavan, että minut on kutsuttu lähetystyöhön. Käytännössä ulkomaille lähtö tuli mahdolliseksi paljon myöhemmin elämässäni. Menin Kameruniin vuonna 2001.
Pitkän odotuksen täyttymys koitti lopultakin. Sain todeta, että Jumala on uskollinen ja pitää huolen lapsestaan.
Hän, joka teitä kutsuu,
on uskollinen ja pitää lupauksensa.
Olen kiitollinen että nuorena saamani kutsu toteutui. On ilo että olen saanut palvella Kamerunin kirkkoa.
Aikoinaan 1964 menin erään perheen vieraaksi. Rukoilimme yhdessä. Sen aikana perheen isä lausui muutaman sanan kielellä puhuen. Hän sanoi skandinaavisella kielellä, että minun tehtäväni on julistaa syntien anteeksiantoa Jeesuksen Kristuksen veressä.
Vasta eläkeläisenä huomasin, että tuo lause muodostui profeetalliseksi. Suurimman osan työikääni olen tehnyt papin hommia ruotsin kielellä. Armon sanaa Jeesuksen sovintotyöstä olen saarnannut. Myös Kamerunin kauden olin Porvoon hiippakunnan kirjoilla täällä armaassa kotomaassamme.
Älkää sammuttako Henkeä,
älkää väheksykö profetoimisen lahjaa.
Nyt eläkeläisenä hiljakseen hipsuttelen kotonurkissa aikaani käytän. Syvä kiitollisuus täyttää mieleni. On hyvä elää Jumalan lapsena. Myös kolhujen kohdatessa Vapahtajamme on voimaa antanut ja eteenpäin kantanut.
Kaikesta saan kiittää Herraa, joka aivan pienestä asti on minua hoitanut. Hän on pitänyt hyvää huolta ja alati tukenut koko elämäni ajan. Nyt vielä vanhuudessakin saan häntä kiittää.
Iloitkaa aina.
Rukoilkaa lakkaamatta.
Kiittäkää kaikesta.
Toinen lukukappale eli epistola: 1. Tess. 5:16–24
Ensimmäisestä kirjeestä tessalonikalaisille, luvusta 5
Iloitkaa aina.
Rukoilkaa lakkaamatta.
Kiittäkää kaikesta.
Tätä Jumala tahtoo teiltä, Kristuksen Jeesuksen omilta.
Älkää sammuttako Henkeä,
älkää väheksykö profetoimisen lahjaa.
Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.
Pysykää erossa kaikesta pahasta.
Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan
ja varjelkoon koko olemuksenne,
teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne,
niin että olette nuhteettomat
Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa.
Hän, joka teitä kutsuu,
on uskollinen ja pitää lupauksensa.
Lapsille opetamme, että Isää rukoillessa panemme ”kädet ristiin” ja painamme päämme kunnioituksesta. Me rukoilemme ”Jeesuksen nimessä”, koska Taivaallinen Isä on sanassaan määrännyt lähestämään itseään Jeesuksen ristin kautta, Hänen nimessään. Jeesus itse käski oppilaitaan rukoilemaan nimessään, niin Hänen Isänsä antaa sen, mitä pyydämme (Jeesuksen kautta). Sellainen rukous Jeesuksen nimessä edellyttää uskoa Jeesukseen. Ison hädän hetkellä voimme mennä polvillemme. Se auttaa keskittymistä ja sydämen nöyryyttä Jumalan edessä. Myös Pietarin parannusihme ja kaikki parannusihmeet toteutuvat Jeesuksen nimen kautta. Paruusian aikana Jeesus istuu Jumalan ”oikealla puolella” eli on Jumalan neuvonantaja ja omiensa puolustusasianajaja. Jeesus on kristityn elämän ja kuoleman keskipiste, ystävä, joka on antanut henkensä, että voisimme päästä näkemään Isän kasvot.
Valma
Kauniisti osaat ilmaista uskomme keskeisiä käsitteitä
Kiitos sinulle erinomaisesta puheenvuorostasi
Matias
Miksi teidän on päästävä hallitsemaan juuri Israelin kahtaoista sukukuntaa?
Minulla ei ole mitään mielenkiintoa sen kaltaisiin palkintoihin, kuin vallankäyttö ja juuri esikoista kohtaan. ( Israel on minun esikoiseni) Ja vielä rautasella otteella. Nyt on Israelin vuoro saada oikeutta ja varsinkin itsemääräämis oikeutta.
Toivottavasti minä menen kadotukseen, en todellakaan halua teidän valtakuntaan käyttämään valtaa.Kuten sanoin, Nyt on Israelin vuoro saada oikeutta, kuten myös meidän naisten, jotka on alistettu aikoinaan.
Nimistä vielä. Kuka mitäkin tietää enää.
Raamatussa on sukuluetteloita, niin VT:n puolella, kuin evankeliuminkin puolella. Marian ja Joosefin isän nimi oli Eli, mutta Jeesuksen isästä ei nimeä ole tiedossa, ristillä hän huutaa Eli Eli. Oliko tämä Eli myös Jeesuksen isä, sitä ei haluta ainakaan nähdä. Jeesus sanoo olevansa isänsä nimessä, mutta ei kerro mikä se nimi on? Se kuitenkin katosi, koska Jeesuksella ei ole nimen kantajia, siis perillisiä. Veriveljiä. Viini ei käy tässä todellisuudessa verestä, koska viini on rypälemehua, eikä sitä ole puristettu Jeesuksesta.
Tarja
1)
Kysyt apostolisuudesta
Kirkon apostolisuus tulee esille uskontunnustuksessa, missä sanotaan kirkon olevan apostolinen.
Kolmannessa uskonpuhdistuksessa sanotaan Nikean tunnustuksessa
Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä ja Pojasta ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta.
Uskomme yhden, pyhän, yleisen ja apostolisen kirkon.
Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.
Tässä käytetään sanaa apostolinen merkitsemään kristillisen sanoman perustavan totuuden ilmauksena.
Jeesuksen sana siis toteutuu jokaisessa perinteisessä kirkossa kun uskomme perustuu Vapahtajaamme Jeesukseen Kristukseen ja hänen sanomansa on meille välittynyt apostolien kautta eli toista ilmausta käyttäen kirkkomme julistaa Raamatun opetuksen mukaisesti.
Tarja
2) Osoittautuu ettet ole ymmärtänyt mitä sanoin sukuluetteloista. Se on orientaalinen TAPA kuten meillä nykyisessä Suomessa on käytössä sukunimi.
Voin kertoa että kerran kirkonkirjoihin erästä arabitaustaista kirjoittaessani ei mikään palstatila riittänyt koko tuon sukuluettelon kirjoittamiseen. Niinpä kirjoitin vain tuon pitkän luettelon varhaisimman esi-isän nimen miehen sukunimen kohdalle. Tyyliin Jeesus Daavidin poika..
Tarja
3) Jeesus syntyi Ikuisesta Neitsyestä.
Kirkkomme tunnustuksen mukaan
– Maria oli neitsyt ennen syntymäänsä
– Maria säilytti neitsyytensä merkit synnyttäessään
– Maria pysyi neitsyenä koko ikänsä ja yhä taivaaseen päästyäänkin on neitsyytensä säilyttänyt.
Tästä olen kirjoittanut aikaisemmin blogin, johon tuli lähes 300 kommenttia, joten en lähde tätä enempää toistamaan.
Tarja
Puhuessaan esiintymisestään Isänsä nimessä Jeesus puhuu Pyhän Kolminaisuuden olemuksesta. Hän Jumalan Poika, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, pitää yhtä Jumalan, Isän Kaikkivaltiaan kanssa yhteisestä opetuksesta. Poikana hän ei lähde eri teille Isäänsä vastaan.
Tätä Jumalan olemukseen kuuluvaa Isän ja Pojan välistä suhdetta EI PIDÄ SOTKEA AJALLISIIN isä ja poika suhteisiin.
Soisin, ettei teillä olisi huolia. 1. Kor. 7:32
Älä odota tämän elämän muutoksia ja mahdollisuuksia pelolla, vaan suhtaudu niihin toiveikkaasti. Sitä mukaa kuin niitä tulee, Jumala, jonka oma olet, vapauttaa sinut niistä. Hän on auttanut sinua tähän saakka; pidä sinä vain lujasti kiinni hänen rakkaasta kädestään, niin hän johtaa sinut turvallisesti kaiken halki. Ja kun sinä et kestä pystyssä, hän kantaa sinua käsillään. Älä odota sitä, mitä huomenna voi tapahtua. Sama iankaikkinen Isä, joka huolehtii sinusta tänään, pitää huolen sinusta huomennakin ja joka päivä. Hän joko suojaa sinut kärsimyksiltä tai antaa sinulle uupumatonta voimaa kestää niitä. Ole siis rauhassa ja jätä kaikki pelokkaat ajatuksesi ja kuvitelmasi.
Francis de Sales, Hiljaisiin hetkiin, Päivä, 1996.
Mika
Kiitos että julkaisit meille Pyhän Frans Salesilaisen ( François de Sales; 21.8.1567 – 28.12-1622), katolisessa kirkossa pyhimykseksi julistetun ja kirkonopettajaksi nimetyn, Doctor caritatis eli armeliaisuuden tohtorin arvon saaneen tekstiä.
Löydät aina hyviä tekstejä.
Valma Luukka
Kaikenlaista voidaan kirjoitella, mutta kaikkea ei kannata uskoa. Lapset alkavat olla jo niin pitkälle koulutettuja, että ei heitä kauan enää vedätetä.
Moni kirjoittelija sanoo, että taivaallinen isä käski näin tehdä, vaikka kukaan ei olisi käskenyt. Kirjoittaja halusi vain vahvistaa omaa sanomistaan, koska tiesi kansan vielä olevan lukutaidotonta ja helposti vietävää, kun eivät paljon mistään mitään tienneet. Kristinuskon sanoman on tältä osin tarkoitus vain kumota ensimmäinen käsky, jossa kerrotaan, että ” Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. ”
Jos Jumala toisessa uskonnossa olisikin muuttanut mieltään, ja pistänyt uusia nimiä liikkeelle, niin voisiko häneen enää luottaa, onhan tulossa vielä Islam, jossa taas on annettu erilainen sanoma raamatun aiheista.
Tarja
Olet omaksunut eräiden oudon väitteen, että muka koulutuksen parantuessa usko Jumalaan vähenisi.
Mielestäni käy tasan tarkkaan päin vastoin, kun ahdasmielisen ateismin aivopesu pääsee valtaan, niin ihmisen maailmankuva pienenee ja ihmisen käsityskyky supistuu. Silloin jumaloitaviksi nousee kaiken maailman hömpötykset ja ihmisen näkökulma keskittyy omaa napaa tarkastelemaan.
Siihen aikaan kun naapurimaassamme valtiovalta puhui ateismin puolesta, niin kaiken maailman taikauskoiset liikkeet levisivät kansan keskuuteen.
Selvimmin huomaamme miten kävi Albanian, kun se Euroopan viimeisenä valtiona piti ateismia valtionuskontonaan. Silloin sen kehitys pysähtyi ja siitä tuli maanosamme alikehittynein maa. Mutta kun tämä ateismin pakkovalta kukistettiin, niin sen jälkeen maa on ripeästi noussut parempaan kuntoon.
Tarja
Toisin kuin annat puheenvuorossasi ymmärtää, niin meille Jeesuksen opetuslapsille ensimmäinen käsky on yhä edelleen muuttamanttomana voimassa.
Katekismuksemme ensimmäinen artikkeli puhuu juuri tästä:
ENSIMMÄINEN KÄSKY
1
Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
Samaa opetti jo uskonpuhdistajamme Martti Luther, kun hän Vähässä Katekismuksessa kirjoittaa :
Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia minun rinnallani.
MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua häneen.
(Lutherin Vähä katekismus)
Meidän kirkkomme nykyisessä katekismuksessamme Katekismus 2000 annetaan seuraava selitys, joka on luettavissa osoitteesta
https://katekismus.fi/10kaskya/1.html
”Kaikenlaista voidaan kirjoitella, mutta kaikkea ei kannata uskoa. Lapset alkavat olla jo niin pitkälle koulutettuja, että ei heitä kauan enää vedätetä.” Onneksi näin on. Se antaa toivoa. Ehkä he oppivat torjumaan sinunkin kaltaistesi vaikuttamisyritykset, Tarja Parkkila.
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi
Matias
En ole kysynyt apostolisuudesta mitään, kysyin, että miksi teidän on päästävä tuomitsemaan juuri Israelin kahtatoista sukukuntaa, eikö heillä ole jo aika saada oikeutta.
En saanut vastausta.
Tarja
Sanot ettet saanut vastausta
Annoin kaksikin vastausta joilla yritin osoittaa miten Jeesuksen lause on ymmärrettävä
– Ensinnäkin että taivaassa jokaisella elämä on ihanampaa kuin parhaimmissakaan perheissä koskaan tulee olemaan täällä maan päällä.
– Toiseksi kerroin että apostolien asema on ollut ihan ratkaiseva Jeesuksen opetuksen eteenpäin menossa. Siksi apostoleille kuuluu antaa se arvostus, mikä kristikunnan suurille persoonallisuuksille kuuluu.
Tarja
Asetat kristillisyyden ja juutalaisuuden jollakin tavalla vastakkaisiin leireihin kuuluviksi.
Kun erään nyt jo pitkälti yli 90 -vuotiaana edesmenneen juutalaisen ystäväni kanssa keskustelimme kirjallisuudesta lukemattomia kertoja päivät pitkät aamusta iltaan, niin myös liturgiaan osallistumisessa hän osallistui meidän liturgiaamme meidän mukanamme ja minä puolestani osallistuin juutalaisen synagogan liturgiaan hänen seurassaan.
Siellä mukana seuratessani saatoin mielessäni todeta miten juutalaisen liturgian mikäkin osa vastaa meidän liturgiamme mitäkin osaa. Siitä huolimatta että parin vuosituhannen erillään olo on muovannut meidän yhteistä liturgista perintöämme eri suuntiin, asiansa osaavan on mahdollista nähdä liittymäkohtia näiden perinteiden välillä.
Miten paljon sinä olet osallistunut juutalaiseen liturgiaan ?
Miten paljon sinä tunnet liturgian eri osien merkityksen ja sanoman uskomme ilmauksena ja niiden asemasta yhteisen uskomme hoitamisessa ?
Muista että Jeesus ja apostolitkin olivat juutalaisia, jotka osallistuivat juutalaiseen liturgiaan. Olivat jopa ahkeria liturgiaan osallistujia. Ja huomaapa tämä: Meidänkin liturgiamme on suora jatkumo juutalaiselle liturgiselle perinteelle. Historialliset olosuhteiden erot vain ovat muovanneet näiden perinteiden kehittymisen eri suuntiin aina kulloisenkin lähetyksen voittaman maan kulttuurisen tilanteen mukaan uusiin olosuhteisiin sopeutuen.
Martti Pentti tuot seuraavan henikilökohtaisen kommentin:
”””Kaikenlaista voidaan kirjoitella, mutta kaikkea ei kannata uskoa. Lapset alkavat olla jo niin pitkälle koulutettuja, että ei heitä kauan enää vedätetä.” Onneksi näin on. Se antaa toivoa. Ehkä he oppivat torjumaan sinunkin kaltaistesi vaikuttamisyritykset, Tarja Parkkila.”! (Martti Pentti)
Entäpä kun on kyse uskonnsta, siis kun vauvat liitetään tiettyyn uskontoon niin eikö se ole selkeää ”vaikuttamisyritystä” eli opetetaan vauvasta asti lapsia omaan uskoon????
Entäpä se ”viisaus” jolla näitä vaikuttamisyrityksiä voi torjua, riittääkö siihen ihmisen oma ”viisaus ja ymmärrys”????
Arl
Asetat kysymyksen niin, että voin kysyä, onko lapsen ruokkiminen VAIN. Yritys vaikuttaa lapseen.
Luonnollisesti se on yksi toimenpide auttaa lasta elämään luonnollista elämää. Ilman sitä lapsi kuolee.
Elämän syvimmän olemuksen kannalta lapsen kaste antaa VIELÄ PIDEMMÄN ELÄMÄN
Kasteen antaminen lahjoittaa lapselle IANKAIKKISEN ELÄMÄN, koska kaste yhdistää ihmisen iankaikkisen Jumalan yhteyteen.
Ruuan antoo auttaa ajalliseen elämään. Siis rajallisempaan elämään.
Lapsen hoitoon tarvitaan sekä ajallisen että iankaikkisen elämän hoitavaa ravintoa.
Siksi Ari hyvä
Kysymyksesi on heikoin premissein asetettu, kun kuvittelet kastetta vain joksikin mielipiteeksi muiden katoavien mielipiteiden joukossa.
Matias Roto totwat:””Kysymyksesi on heikoin premissein asetettu, kun kuvittelet kastetta vain joksikin mielipiteeksi muiden katoavien mielipiteiden joukossa.””
Miten vauvana kastettu lapsi eroaa toisista ei kastamattomista lapsista?
Ari
Ero on heidän asemassaan
iankaikkisen elämän suhteen.
Kastamaton on kadotukseen menossa.
Kastettu on siirtynyt Jumalan lapseksi ja taivaan perilliseksi.
Muista että kastetoimitus on maailman eniten käytetty pahan poistamisen toimitus, eli siis Perkeleen karkoittamisen toimitus. Kuten Luther sanoi esikoisensa kastettuaan, että jälleen yksi pakana on otettu kristityksi eli siis Kristuksen yhteyteen liitetty.
Kaste pelastaa, sanoo 1. Piet. 3:21,
Pasanen,
Lasta ei saisi opettaa?
Kari Paukkunen otit hyvän asian esille eli ”Lasta ei saisi opettaa?”.
Ensinnäkin minulle ainakin on selvää ettei lasta ””pysty” opettamaan elämään Jumalan tahdossa, tästä on Raamatussa selkeä näyttö israelin kansan kohdalta, heidän tuli opettaa lapsiaan pitämään laki, ei onnistunut, siis tämä osoittaa selkeästi ettei lapsia pysty opettamaan Jumalan tahdon mukaiseen elämään vaan he seuraavat sitä miten vanhemmat elävät.
Ari
Vaikuttaa siltä että liikut ateistien kanssa yhteisessä rintamassa. Hehän pyrkivät suosittelemaan vanhemmille, etteivät nämä opeta lapsilleen uskontoa. Kun ihminen ei tunne kunnon uskontoa, niin ihminen on helpompi voittaa ateismille.
Sinun teksteistäsi saa saman vaikutelman, että sinä yrität suositella ettei lasta saa opettaa uskon asioissa, kun kerran pidät vasta aikuisena tehtyä ratkaisua koko uskonelämän ainoana sisäänpääsykeinona. Näin sinäkin pyrit heikontamaan kunnon uskonnon opetusta, että ihminen olisi helpompi uhri väärille opeille.
Etkö tajua että jos satakerroksisessa talossa kaksikymmentä kerrosta pystytetään aivan villisti miten sattuu, niin seuraavien kahdeksankymmenen kerroksen rakentamisyritys sortuu omaan mahdottomuuteensa. (Vertaus elämän vuosikerroista talon rakentamista vertauksena käyttäen.)
Ihmisen tunne-elämän perusturvallisuus nimittäin luodaan KOLMEN ENSIMMÄISEN ELINVUODEN AIKANA. Myöhemmin sen ajan virheiden korjaamiseen saa tehdä valtavasti psykoterapeuttista työtä.
Ihmisen äidinkielikin luodaan ennen parinkympin ikää. Käyttökielen voi vaihtaa missä vaiheessa elämäänsä haluaa, mutta ihmisen tajunnan rakenteissa olevat peruskäsitteet ovat jo nuoruudessa asettuneet paikoilleen.
Pitäisikö nyt uskonnollisen kasvamisen hoitaminen jättää vasta siihen vaiheeseen kun ihmisen ajattelussa on jo ratkaisevia perusasenteita kiteytynyt henkilökohtaiseksi elämänfilosofiaksi.
Lasten uskonnon kasvatuksen laiminlyönti kantaa huonoa hedelmää koko iän.
Sen sijaan elämänmyönteinen uskon esillä pito antaa voimaa ja rohkeutta koko elämän ajaksi ja kasvattaa satoa taivasta varten.
Muista miten jo Mooseksen aikana JUMALA terotti hyvän kasvatuksen tärkeyttä. Vanhempien on opetettava lapsilleen JUMALAN SUURIA TEKOJA omaa kansaansa kohtaan. On siis jo alusta pitäen pidettävä esillä se miten hyvää on elää Jumalan rakkauden varassa ja yhdessä koko Jumalan kansan kanssa riemuita HÄNEN suuresta armostaan ja laupeudestaan meitä ihmisiä kohtaan. Tämä antaa elämään ratkaisevaa perusturvallisuutta kaikkiin elämän aikaisiin vaiheisiin, niin hyviin kuin vaikeisiinkin päiviin koko elämän ajaksi.
2.Mooseksen kirja:
13:8 Ja kerro pojallesi sinä päivänä ja sano: ’Näin tehdään sen johdosta, mitä Herra minulle teki, kun minä lähdin Egyptistä’.
Matias Roto siis otat Mooseksen ajan esimerkiksi, kuinka siis kävi sen sukupolven joka kastettiin Moosekseen, siis niiden aikuisten jotka olivat yli 20 vuotiaita, pääsivätkö nämä luvattuun maahan? Entäpä kun Jumala näytti ankaruutensa niitä kohtaan jotka rikkoivat Hänen tahtoaan, auttoiko se eli oppivatko AIKUISET elämään Jumalan tahdossa???
Israelin kansa on varoittava esimerrki kuinka ihminen elää ilman Pyhää Henkeä.
Jeesuksen kylväjä vertaus on hyvä näyttämään kuinka kylvetty Jumalan sana ei kasva hedelmää vasta kun se kohtaa hyvän maan.
Ari
1)
Kommenttisi alkuosa on pelkkää jankutusta. Jauhat kerta toisensa jälkeen samaa terveen opin vastaista propagandaasi, missä
väistät Jumalan ihmeistä ja armosta luopumisen eli LANKEEMUKSEN, tapahtuman todellisen syyn,
ja siirrät sen JUMALAN TEKEMÄN IHMEEN SYYKSI, koko kansaa kohdanneen siunauksen syyksi.
Mietin jo sen poistamista jankutuksen eli saman levyn uudelleen ja uudelleen soittamisena. Mutta annanpa sen vielä kerran olla, mutta panen vielä kerran selostuksen oikeasta tuomion syystä, että jos jo lopultakin oppisit näkemään, kuinka MIELETÖNTÄ
sinun oppisi perustana oleva väärän kohteen haukkuminen eli JUMALAN omasta hyvyydestään eli armostaan tekemien suurten tekojen MOITTIMINEN on, kun sinun pitäisi nähdä väärin tekijän OMA SYYLLISYYS vääriin ratkaisuihinsa ja siitä seuranneen rangaistuksen saamiseen.
Ari
2)
Syytät toisten elävän ilman PYHÄÄ HENKEÄ.
Jälleen kerran syytät Jumalan suuria tekoja oman kansansa eli kirkon keskellä ja sen sijaan yrität väistää omaa vastuutasi omasta lankeemuksestasi KRISTUKSEN YHTEISÖSTÄ eli siis KIRKOSTA pois lähtiessäsi.
Miksi sinä itse olet kääntänyt selkäsi PYHÄN HENGEN YHTEISÖLLE eli kirkolle. Meidän kristittyjen uskohan on YHTEISTÄ USKOA eli osallisuutta Jumalan kansan kanssa, kreikaksi ”KYRIAKE EKKLESIA”, ”HERRAN KANSA”, josta sitten kielen muuttuessa vuosisatojen aikana on muotoutuneet nykyaikaiset sanat, esim englannin ”church”, ruotsin ”kyrka” ja suomen kielen ”kirkko”.
APOSTOLINEN uskontunnustushan kertoo, että KIRKKO ON PYHÄN HENGEN TYÖ, kuten luominen on Isän teko ja lunastus ristillä ja ylösnousemus on Pojan teko.
Muista Lutherin alkuperäisen kirkon opetusta seuraava selitys ”kirkosta” eli ”kristikunnasta” hänen käsitellessään oppia Pyhästä Hengestä.
”Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.
MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee KOKO KRISTIKUNNAN ainoassa oikeassa uskossa. TÄSSÄ KRISTIKUNNASSA HÄN joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
(Lutherin Vähä katekismus)”
Ari
3)
Kylväjä vertauksen tulkintasi osoittaa suuren tietämättömyytesi. Niin pahoin kiinnität huomion väärään kohtaan.
Vertauksen kärkihän on siinä, että kirkon työ eli evankeliumin julistus EI OLE TURHAA. Vaikka vastoinkäymisiä tuleekin työtä tehdessä, niin kuitenkaan ei tarvitse pelätä vastuksia, vaan kaikkien niiden esiintymisestä huolimatta TYÖ MENEE ETEENPÄIN MONIKYMMEN JOPA SATAKERTASESTI SATOA ANTAEN.
Joten toimi kuin kaksiviikkoinen kissanpoikakin tekee: AVAA SILMÄSI!
Pasanen,
Lasta ei saisi opettaa? Eikö mihinkään?
Pasanen,
oletko lukenut Raamattusi?
Taivaan Isä kannustaa/kehottaa opettamaan;
22:6 Totuta poikanen tiensä suuntaan, niin hän ei vanhanakaan siitä poikkea. (Sananlaskut)
5.Mooseksen kirja: 6:1 ”Ja nämä ovat ne käskyt, säädökset ja oikeudet, jotka Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt teille opettaa, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne 6:2 – että sinä pelkäisit Herraa, sinun Jumalaasi, ja noudattaisit kaikkia hänen säädöksiänsä ja käskyjänsä, jotka minä sinulle annan, sekä sinä että sinun poikasi ja poikasi poika, kaikkena elinaikanasi, ja että saisit kauan elää. 6:3 Niin kuule siis, Israel, ja noudata tarkoin niitä, että, niinkuin Herra, sinun isiesi Jumala, on sinulle luvannut, menestyisit ja te lisääntyisitte suuresti siinä maassa, joka vuotaa maitoa ja mettä. 6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. 6:5 Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi. 6:6 Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi. 6:7 Ja TEROITA NIITÄ LASTESI mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi
Matias
Edelleen kysyn päämäärästä, eli miksi juuri Israelin kahtatoista sukukuntaa pitää päästä tuomitsemaan rautaisella otteella ’ihanasta taivaan kodista käsin.’
Eihän teillä ole lain tuntemustakaan, joka on tietysti edellytys tuomarin virkaan, mielivaltaisuus kuuluu kirkon valta-aikaan, ja se on ohi.
Jeremiassa kerrotaan uudesta liitosta Juudan ja Israelin välillä, jolloin Laki kirjoitetaan sydämiin. Ei tietenkään minkäänlaisella hokkus-pokkus konstilla, taikakeinoilla ja puheilla lahjavanhurskaudesta vaan opiskelemalla, opettamalla jo lapsille, mikä on oikein ja mikä väärin. Aika paljon äidit ja koulut ovat sitä opettaneetkin, vaikka kirkon mielestä pitäisi puhua vain haudan takaisista, josta ei mitään hyötyä ole eläville ja elämään alkunsa saaneille. Kun tietää mikä on oikein ja mikä väärin, perusasiat, ne ovat tärkeitä elämän matkalla. Uskonnon opetus viha-kasvattaa lapsia, suhteessa eritavalla ajattelevia kohtaan. Kuten voi huomata täälläkin.
Tarja
1) ”Kirjoitat: ”Eihän teillä ole lain tuntemustakaan, joka on tietysti edellytys tuomarin virkaan, mielivaltaisuus kuuluu kirkon valta-aikaan,”
Kirjoitat asian vierestä. Tuomarin virkaanhan valmistaudutaan eri koulutuksella kuin papin virkaan. Ensimmäinen vaimoni oli juristi, oli juuri tullut valituksi Korkeimman hallinto-oikeuden esittelijäksi, kun alkoi vähitellen sairastella ja viimein siirtyi ajasta ikuisuuteen.
Kirkon virkaan ei voi ottaa ketä tahansa. Pitää olla riittävä pätevyys voidakseen hoitaa virkaa missä työtä tehdään kirkon nimissä. Myös tuomiokapitulien lainoppineen virkaan on oltava todella pätevä juristi. Joten tässäkin puheenvuorosi menee hutiksi.
Tarja
2) Kirjoitat: ”Jeremiassa kerrotaan uudesta liitosta Juudan ja Israelin välillä, jolloin Laki kirjoitetaan sydämiin.”
Aivan konkreettisena lähiaikojen tapahtumien kuvauksena tässä kerrotaan että Baabelin 70 vuoden vankeuden eli pakkosiirtolaisuuden jälkeen KANSA OPPII KUNNIOITTAMAAN TOORAA ELI LAKIA eli siis Viittä Mooseksen kirjaa pyhänä kirjana.
Tämä toteutuikin kun Pyhälle maalle saapumista seuranneitten tapahtumien aikoihin Tooran tekstien kokoelma alkoi olla valmiiksi kiinteään muotoon saatettu. Jo Esra järjesti tapahtuman, missä LAKIA luettiin ja alettiin selittämään Baabelista takaisin palanneelle kansalle.
Sittenhän jälkeenpäin, kun tuota vastaavaa Jeremian kirjan kohtaa luettiin synagogissa ja Jerusalemin temppelin liturgioissa, sen sanoma ajankohtaistui uusien aikakausien keskellä olevien ongelmien keskellä kaikuvaksi tulevaisuuden ja toivon sanaksi. Messias -usko kasvoi ja voimistui sukupolvelta toiselle siirryttäessä. Opittiin näkemään että tuohon Jeremian sanaan sisältyi profetia Jumalan lupaaman Messiaan tulosta. Kaikki oli valmista Vapahtajamme Jeesuksen tuloa varten. Hänessä profetiat toteutuivat ja Jumala itse otti yhteyttä maailmaan ottamalla omaan Jumalan olemukseensa myös ihmisen olemuksen ja näin liittäen Jumalan ja ihmiskunnan yhteen eli siis toi Jumalan sovun koko ihmiskunnalle siis täytti sovintotyön.
Tarja
3) Sanonta ”hokkus pokkus” on peräisin latinankielisestä Pyhän Ehtoollisen liturgiasta. Siinähän leipää Kristuksen ruumiiksi pyhitettäessä sanotaan: ”HOC EST CORPUS MEUM”. Tämä sanonta sitten on irrotettu yhteydestään. Alkupeäisessä yhteydessään se kertoo meille, että Jeesus antaa itsensä meille. Leipä on Jeesuksen ruumis ja viini on Kristuksen veri. Siis meidät yhdistetään Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.
Käytät siis alkuaan pyhää tapahtumaa kuvaavaa ilmaisua Vapahtajamme hyvyyden ja rakkauden sanoman vastustamiseen.
Asenteellisesti sitten seuraat niiden vääristelijöitten ilmauksi jotka rakkauden totuuden kieltäen ja kristinuskon rakkauden ja hyvyyden sanoman vastakohdakseen väittäen puhuvat aitoa uskoa halventaen sen muka ilmaisevan vihamielisyyttä.
Pasanen Ari
”Israelin kansa on varoittava esimerrki kuinka ihminen elää ilman Pyhää Henkeä.”
Pitää muistaa, että me olemme nyt toisessa aikakaudessa. ( Vaikka Israel harjoittaakin haureutta, älköön Juuda tehkö samoin) Sanoo profeetta muinaisina aikoina.
Israel ja Juuda olivat kaksi eri toimijaa, toisinaan väleissä, toisinaan ei. Nyt kuitenkin juutalaisia on syytetty kaikista, muinaisen Israelin synneistä.
Tässä ajassa Israel on valtio, jota hallitsevat juutalaiset, ei siis ole kaksi eri toimijaa, joilla olisi omat kuninkaansa.
Jeesuksen piti mennä etsimaan vain Israelin kadonneita lampaita, mutta kärpäsestä kasvoi härkänen ja hänet nostettiin jumalaksi Jumalan paikalle ja korotettiin aina pohjimmaiseen pohjolaan asti, haukkumaan juutalaisia, vaikka piti etsiä Israelin kadonneita lampaita. Huoh!
Tarja
4) Vastaat Arille asiaa kirkastaen. Se on hyvää. Kiitos tästä.
Valitettavasti Jeesuksen persoonasta puhuessasi et ole osunut kohdalleen. Eihän hän ole Jumala vain näennäisesti ikään kuin hän olisi ihmisten jumalaksi korottama persoonallisuus, vaan hänen olemuksensa oli JUMALA jo ennen maailmankaikkeuden alkuakaan ennen kuin maailma oli luotu. Meidän ihmisten langettua seuranneen rangaistuksen kumoamiseksi tarvittiin tarvittiin Jumalan ja ihmisen välisten suhteen korjausta. Tarvittiin sovintoa eli sovitusta. Tämän tekemiseksi JUMALA OTTI IHMISYYDEN omaan persoonaansa. Näin Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
Matias
”Hänessä profetiat toteutuivat ja Jumala itse otti yhteyttä maailmaan ottamalla omaan Jumalan olemukseensa myös ihmisen olemuksen ja näin liittäen Jumalan ja ihmiskunnan yhteen eli siis toi Jumalan sovun koko ihmiskunnalle siis täytti sovintotyön.”
Mitä tarkoittaa ottaa luontoonsa myös ihmisen olemus ?
Ainakin paavien kohdalla se tarkoitti sitä, ( Jeesuksen sijaiset maan päällä ) että ihmisen olemuksessa ollessaan näillä jumalan miehillä, saattoi olle vaimoja ja lapsia, mutta salassa. Kun laitettiin paavin vermeet päälle, oltiinkin jumalalle omistautuneita sieluja, jotka eivät saaneet pettää Jeesusta naisten kanssa, naisissa oli synti ja lankeemus. Ei siis saanut langeta syntiin, eli naiseen. Naisnäkökulmasta sanon sitä selibaattihuijaukseksi.
”Profetiat täyttyivät.”
Tarkoittako tämä sitä, että Elia ei herättänytkään lesken ainokaista poika, vaan se oli esikuvallista ja tapahtui vasta Jeesuksessa.
Tarkoittako tämä sitä, että Elisa ei toimittanutkaan ruokaihmettä, vaan vasta Jeesuskessa se toteutui.
Tarkoittaako tämä sitä, että Jumala ei pysäyttänytkään (psalmi) myrskyä merellä, vaan vasta Jeesus teki sen.
Tarkoittaao tämä sitä, että Kuningas Salomo ei ollutkaan Daavidin poika ja juutalaisten kuningas, vaan vasta Jeesuksessa se toteutui, Jeesus oli Daavidin poika ja juutalaisten kuningas.
Tarkoittaako tämä sitä, että Mooses ei tehnytkään ihmetekoja Egymtin maassa, vaan vasta Jeesuksessa ne toteutuivat, kun hän teki tekoja, joita kukaan muu ei ollut tehnyt. Joka on siis valhe, kyllä Jeesuksen teot, ne olivat vain kopioita.
Tarja
Vastauksia
1) Maailmankaikkeus on Jumalan tekemä. Hän loi maailman tyhjästä. Ero on verrattavissa esikoiseeni ja hänestä otettuun kuvaan. Esikoiseni on oikeasti ihminen niin kuin minäkin. Hän on naimisissa omansa kuten minäkin omani kanssa. Mutta valokuva hänestä ei ole elävä ihminen vaan kuva. Minun kuvani oman vaimoni kanssa ei myöskään puhu kuten ei hänenkään kuvansa oman puolisonsa kanssa. Tämä siis vertauksena Luojan ja luodun välillä.
Kun Jumala otti ihmisyyden omaan persoonallisuuteensa, niin silloin syntyi ainutlaatuinen yhteys. Jumalan ja ihmisen yhteys hänessä on niin täydellinen että hän on persoonallisuudelta vain yksi persoona, mutta hänen luontonsa Jumalana ja ihmisenä eivät kuitenkaan sekoittuneet toisiinsa. Siis edelliseen vertaukseen liittyen Jeesus ei ole puoliksi ihminen ja puoliksi jumala kuten muinaisissa kreikkalaisissa mytologioissa, vaan hän on KOKONAAN JUMALAN ja kokonaan ihminen yhdessä persoonassa.
Aikoinaan puoli vuosituhatta sitten tätä verrattiin sepän lämmittämään rautaan. Raudan lämpö ja metallisuus olivat sepän lämmittämässä raudassa kokonaan lämmin ja kokonaan rautaa. Lämmön vastakohta on kylmyys, raudan rinnalle voidaan vaihtoehtoisesti tuoda kupari tms. Sekä rauta että lämpö siis pysyivät kokonaan rautana ja lömpönä sekoittumattomina mutta kuitenkin erottamattomina yhdessä ainoassa rautakappaleessa.
Mutta koska Jeesuksen Kristuksen olemuksessa Jumala ja ihminen ovat kokonaan sata prosenttisesti hänen persoonassaan, niin sanani eivät riitä tämän todellisuuden kuvaamiseen, koska siinä yhdessä persoonassa yhdistyvät tehty ja tekijä, maailmankaikkeuden Luoja ja luotu.
Tarja
2) Kyllä Elian tapaus on aivan selvä tapahtuma. Samaten hänen seuraajansa profeettakoulun rehtorin Elisan kautta tapahtuneet ihmeet.
Kysymyksessäsi heijastuu sanan ”esikuva” merkityskentän rajaaminen toisin kuin Raamatun kielenkäytössä.
Raamatun kielessä esikuva on viittaus Pyhän Kansan historian reaaliteettienkin pitäminen esikuvana tulevalle tapahtumalle, missä samanlaisen tapahtuman jotkin osat joko toistuvat tai muutoin viittaavat täyttymyksen kertomuksen sanoman ydintä. Esikuva ja täyttymys eivät kumoa toisiaan, vaan ne toimivat kuin kaksi kudoksen raitaa yhdistyvät samoihin loimiin kangaspuiden tukille kauniita kuvia aikaan saaden.
Aikaisemmin tapahtuneet luonnon ihmeet eivät olleet ristiriidassa Jeesuksen aikaisten ihmeiden kansa vaan tapahtuman ulkonainen kokemus ainoastaan toistui kummassakin, mutta myöhemmällä kertaa esiin tuotiin myös uusi sanoma, joka ei aikaisemmalla kertaa tuotu esiin vaan se toteutui vasta toisen tekstin kerronnan taustalla olevassa tapauksessa.
Tarja
3) Samaa esikuva -sanan väärinymmärrystä esiintyy myös Daavidia koskevassa väitteessäsi. Et näköjään huomannut kysymyksesi palaavan jo aikaisemmin selitettyyn orientaalisen tavan mukaiseen nimien käyttöön. Tarkoituksena on selkeyttää, kun samannimisiä henkilöitä muutoin on mahdollista sekoittaa toisiinsa.
Olen jo edellä sukunimi yhteydessä kuvannut, mitä ilmaus Jeesus Daavidin Poika tarkoittaa. Sen voi katsoa edellä tässä samassa keskusteluketjussa.
Tarja
4) Esikuva -sanan ymmärtämätön käyttö jatkuu edelleen Mooseksen ja Jeesuksen välillä.
Sen sijaan on suorastaan Raamatun kertomusten vääristelyä mennä väittämään että uudempi samantapainen ihme muka olisi väärennös. Kysymyshän on historian kuluessa tapahtuneitten saman tapaisten ilmiöiden uusiutuminen uudessa tilanteessa.
Vertaanpa tähän kahta avioliittoon vihkimistä toisiinsa. Ensimmäisen avioliittoni solmin Helsingin lähetyskirkossa 15.5.1967. Sen toimitti Afrikassa lähetystyössä ollut lähetyskoulun rehtori teologian tohtori Matti Peltola kirkkomme käsikirjan mukaan.
Leskeksi jäätyäni menin lähetystyöhön Kameruniin. Siellä sain vaimokseni Coletten, noin vuonna 1350 perustetun Bakongin ruhtinaskunnan dynastian prinsessan. Vihkimisen juridisen puolen hoiti Yaoundén pormestari kotonaan, jonne hän meidät oli pyytänyt vihkimistä varten, ja uskonnollisen puolen Kamerunin luterilaisen kirkon presidentti teologian tohtori Thomas Nyiwe sikäläisen luterilaisen kirkon käsikirjan mukaisen avioliittoon solmimisen messun lähetysasemamme yhteydessä olevassa kirkossa toimittamalla. (Nykyisin viran nimike on kansallinen piispa, vastaa meidän arkkipiispaamme, mutta siellä hän on toisten piispojen esimies, toisin kuin meidän Suomen kirkossamme, joka ei ole kirkkomme ainoankaan toisen piispan esimies.)
Näistä kummankaan avioliittoon vihkimisen kertomus eivät kumoa toisiaan. Ne eivät ole toistensa kopioita, vaan kumpikin niistä on ihan oikeasti todellinen tapahtuma. Ne vain sijoittuvat eri aikoihin ja tapahtumapaikalle kokoontuneina niihin sisältyy eri henkilöitten läsnäolo.
Yhtä lailla kaikki nuo kertomasi muka toinen toisensa kumoavat väitteet osoittautuvat ainoastaan esikuva – täyttymys -käsitteiden yhteenkuuluvuuden virheellisestä tulkinnasta.
Matias
”Kysymyshän on historian kuluessa tapahtuneitten saman tapaisten ilmiöiden uusiutuminen uudessa tilanteessa.”
Kopioista voi sanoa noinkin, mutta jos joku tekee väitöskirjan jonkun edellisen teoksesta, ei sitä sanota ilmiön uusiutumiseksi uudessa tilanteessa, vaan yleensä siitä ei kunnian kukko laula, vaan siinä menee maine ja kunnia.
Kun selvästi on sanottu, että VT:n tarinat ovat vain esikuvallisia ja jeesuksessa ne toteutuivat. Ja sitten kerrotaan melkein sanasta sanaan VT:n kanssa, kuinka lesken ainoa poika herätetään henkiin Jeesuksen toimesta, mutta sama löytyy jo profeetta Elian toimena. Jos kirjoittaja olisi ollut viisas, hän olisi keksinyt jotain uutta, omaa, kuten vaikka kivuttoman synnytyksen. Eiväthän miehetkään syö leipäänsä enää otsansa hiessä, kun kirjoittivat Jeesuksen pelastajaksi. Meitä se ei pelastanut synnytyskivuilta.
Kun kreikkalaisessa vedenpaisumustarinassa kerrotaan, kuinka pelastuneet heittelivät kiviä rannalle, ja niistä syntyi ihmisiä sen mukaan kumpi heitti, mies, vai nainen. Ja eikös tämäkin päässyt Jeesuksen sanoiksi: ”Jumala voi tehdä näistä kivistä ihmisiä.” No ihanko totta, mutta saihan siitäkin kivan hengellistetyn tarinan juutalaisista kivisydäminä jne.
Mitä omaa jää, jos kaikki on poimittu muualta ?
Tarja
Ajattelu- ja käytöstapojen ihanteet ovat vaihtuneet vuosisatojen kuluessa.
Kysymys teosten tekijänoikeuksista ja niiden kopioinnista ovat muuttuneet radikaalisti tullen aina yksityiskohtaisimmiksi mitä tehokkaammin teosten jäljentämis ja painatusmenetelmät ovat kehittyneet. Aikoinaan kaikki tekstit kopioitiin käsin. Silloin kopiointi oli suorastaan hyve. Tämä tilanteen yleisarvioinnista.
Sitten se kohta mitä et näyttänyt ymmärtävän on se, että ihmiset ovat vuosisatojen aikana tehneet samantapaisia tekoja. Niinpä kertomus jonkun ihmisen syönnistä jonakin aikana ei suinkaan sulje pois sellaista kertomusta, että joku toinen ihminen jossain muualla syö samaa ruokaa kuin toinen on syönyt aiemmin.
Tässä ei ole kysymys plagioinnista.
Harvemmin olen kuullut sellaista, mitä meillä tapahtui, kun Colette alkoi valmistaa minulle ruokaa. Kahteen kuukauteen hän ei valmistanut kertaakaan samaa ruokalajia, vaan joka kerta oli eri ruokalaji.
Kreikkalaiset tarinat ovat sanomaltaan täysin erilaisen uskonnollisen teologian ilmauksia. Niitä ei pidä stkea toisiinsa. Ne ovat täysin erilaisen käsityskannan edustajia. Näiden kuvittelu samanlaisiksi on painoarvotaan samaa luokkaa, kuin erään tuntemani ihmisen arvio Suomesta täällä käydessään: Hänen mielestään KAIKKI talot maassamme ovat ihan saman näköisiä.
Samaa luokkaa on väittää noista täysin erilaista sanomaa levittävistä kertomuksista toisen olevan toisen kopio.
(Tällä en suinkaan kiellä sitä, että kautta vuosituhansien eri maiden ja kulttuurien keskinäinen vuorovaikutus olisi toiminut maailmanhistorian kaikkina aikoina. Peräänkuulutan vain kärsivällisyyttä ja riittävää malttia säilyttää tarpeellinen kriittisyys käyttämissään menetelmissä, ettei mene laukomaan mitä suusta sattuu tulemaan.
Puhut myös tutkimuksen menetelmistä. Oletko tullut ajatelleeksi, nykyajan eksegeettisessä tutkimuksessa nimenomaan kunkin tarkasteltavan fraasin riippuvuus aikaisemmista teksteistä on erittäin keskeisess asemassa.
Vain näin voimme varmistua tutkittavan kohteen ymmärtämisen oikeellisuudesta.
Tarja
Kysyt mitä omaa jää kun aikaisemmat vaikutteet jätetään syrjään.
Tähän voi vastata vitsiksi tarkoitetulla tekaistulla tarinalla Stalinin seuraajasta Neuvostoliiton johdossa. Tämä oli kaulaansa myöden vajonnut suohon. Silloin joku ohikulkija kysyi, että eikö ole vaikeaa olla noin hankalassa tilanteessa, mihin tämä vastasi, että ajattelepa toveri Stalinia, kun minä seison hänen harteillaan.
On sinisilmäisyyttä kuvitella historiaa ilman ylisukupolvista vuorovaikutusta sukupolvelta toiselle. Jokainen sukupolvi jatkaa siitä, mihin edellinen lopetti. Voimme jopa väittää, että sellainen ihminen, kansa tai kulttuuri, joka ei tunne menneisyyttään, on tuomittu toistamaan KAIKKI menneitten polvien TYHMYYDET.