Iloitse ja kiitä Jumalaa

Olkaa aina iloiset. Rukoilkaa lakkaamatta. Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa. Henkeä älkää sammuttako, profetoimista älkää halveksuko, mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on; karttakaa kaikenlaista pahaa. (1. Tess. 5:16-22)

Iloitse ja rukoile

Miksi apostoli Paavalin kirjoittamat Jumalan sanat on helposti jokaisen ymmärrettävissä, mutta moni haluaa niiltä ummistaa silmänsä?

Miksi meidän pitää koetella Jumalan sanalla kaikki opetus jota kuulemme tai luemme?

Miksi on tärkeää koetella myös itseämme (vert. 2. Kor. 13:5,8)?

Miten voidaan tukahduttaa Jumalan työ?

Miten saamme (tai saimme) virvoituksen ajat (vert. Apt. 3:18-20)?

Miten voimme iloita koettelemusten keskellä?

Miten tarkoittaa ”rukoilla lakkaamatta”?

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Ok. Ihmisviisaus jää aina häviölle, kun verrataan sitä Jumalan sanaan. Kaikki viisaimmatkin rakennelmat sortuvat, jos yritetään kyseenalaistaa Jumalan sanan luotettavuus.

    • ”Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan mukaan sodi;
      sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia.
      Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle” 2.Kor.10:3-5

      Tässä Paavali asettaa järjen päätelmät lihallisiksi ja hengen mukaiset ajatukset sota varustukseksi järjen linnoituksia vastaan.
      Olemmehan mekin saaneet kokea miten lujasti lihalliset järjenpäätelmät sotivat uskonvanhurskautta vastaan. Silti sanoo, että ”vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle”

      Paavali taistelee tässä niitä hurskaita vastaan, jotka järjellä ja siihen vedoten olivat tulleet opettamaan Paavalin opettamille seurakuntalaisille muuta, kuin mitä Paavali oli heille opettanut. He olivat tulleet kerskailemaan oppineisuudellaan, lain noudattamisillaan ja ”järki ajatuksilla” (filosofiaa), turhentamaan Paavalin julistamaa Evankeliumia. Paavali ei kuitenkaan antautunut heidän opeilleen, vaan julisti ristiinnaulittua Kristusta.

      ”Mutta mitä minä teen, sen olen vastakin tekevä, riistääkseni aiheen niiltä, jotka aihetta etsivät, että heidät siinä, missä kerskaavat, havaittaisiin samankaltaisiksi kuin mekin. (lihaksi ja vereksi)
      Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
      Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.” 2.Kor.11:12-14

      Kuinka siis ne, jotka opettavat vastoin Jumalan sanaa ja tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi ja opettavat seurakunnassa järjen ajatuksia, eivät olisi tuon enkelin seuraajia?

      Evankeliumin turhentajat, julistavat sitä samaa, mitä meilläkin kuulee, nimittäin tekojen vanhurskautta, jolloin syyttäjällä (saatanalla) olisi taas valta pelolla ja lain alle alistamisella hallita heikkoja ja mieleviä uskovaisia. ”Heillä on intoa teidän hyväksenne, mutta ei oikeata; vaan he tahtovat eristää teidät, että teillä olisi intoa heidän hyväksensä.” sanoi Paavali näistä valhe apostoleista. Gal.4:17
      Ihminen on herkkä palvomaan oppineisuutta ja asemaa, varallisuudesta puhumattakaan. Paavalilla oli vakava huoli omista seurakuntalaisistaan.

      Mikä on kirkon pahin huoli tällä hetkellä?

    • Ismo, kiitos kommentista. Järjen päätelmät ja maailman viisaudella Jumalan sanan vesittäminen, vie harhaan. Onneksi meillä on kirjoitettuna Jumalan laki ja evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta; nämä pitää meidän ruodussa, jos emme niitä keskenään sekoita. Kysyit, mikä on kirkon pahin huoli tänäpänä; ehkä se on veroeurojen väheneminen.

  1. ”Onneksi meillä on kirjoitettuna Jumalan laki ja evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta.” Onneksi on. Onneksi lakia ja evankeliumia myös julistetaan ääneen. Jumalan sana on annettu jaettavaksi kaikkien kesken. Sen vuoksi se on kirjoitettu niin moneen muotoon, historiana ja tarinoina, asiatekstinä ja runoutena, hauskana ja järkyttävänä. Jos lain ja evankeliumin sekoittaminen vaarantaa Jumalan ilmoituksen, niin tarun ja toden sekoittaminen tekee sen myöskin. Raamatussa on molempia, koska molempia tarvitaan Totuuden ilmoittamiseen.

  2. Olen samaa mieltä Martti ja Juha. Oivaltava tarina tai elokuva, kuinka fiktiivisiä, ovatkaan saattavat Kirkastaa Armon ja lain ymmärtämistä. En rupea luettelemaan, elokuvia tai kirjoja, mutta kaikkinensa ”Jumala puhuu tavalla jos toisella, sitä ei vain aina ihminen ymmärrä.” Taisi olla Jobilta tuo lainaus vapaasti.
    Raamatussa meillä on monta opettavaista tarinaa, niiden toden peräisyydestä en halua alkaa väittelemään, mutta sinne koottuna, pidän niitä totuudellisin ja arvokkaina. Jumalan Sana tosiaan on, muutakin, kuin raamatun ilmoitus, mutta tuo raamatun ilmoitus on riittävät, että voimme sieltä löytää pelastuksen ja Armon, sekä lain ja sen merkityksen. Sanohan Herb kirj, että olemme jo kokemuksesta oppineet, erottamaan hyvän pahasta. ”Mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.” Hebr.5:14 Kaikille ei kannata suositella kaikkea ja valheet tulevat viekkaudella ja varoittamatta tajuntaamme. Nykyinen hengelliseksi luokiteltava materiaali saattaa sisältää, ihan mitä sattuu ja sekoitta kyllä Jumalaa etsivän helposti pimeyden teille. Tosin pimeydestäkin Jumala hakee kolkuttelevat omansa valkeuteen.

  3. Kiitos kaikille monista hyvistä kommenteista!

    Pyhä Raamattu, Jumalan kirjoitettu sana on erehtymätön, eikä kenelläkään ihmisellä ole arvovaltaa toisin väittää. Koko Raamattu on Jumalan sanaa, eikä siinä ole mitään mitä ei ole meille tarkoitettu. Ihan kaikkea emme ymmärrä, mutta viimeistään Taivaissa ymmärrämme kaiken. Taivaissa kaikki asiat on selvää, eikä kenenkään tarvitse mitään epäillä.

    • Jumala ei ole kuitenkaan tosikko eikä Raamattu ole tietosanakirja. Kenelläkään ihmisellä ei ole arvovaltaa määrätä, miten Raamattua pitäisi lukea ja ymmärtää.

    • Minä en tiedä Jumalasta muuta kuin mitä hän on Pyhässä Raamatussa ilmoittanut. Jumalalla yksin on tuomiovalta, eikä meistä kukaan voi välttyä Tuomiopäivänä tapahtuvasta Viimeisestä tuomiosta. Minulla ei ole pokkaa väittää Jumalasta tai Jumalan tahdosta muuta kuin mitä Hän on itse ilmoittanut Pyhässä Raamatussa. Raamattu ei ole tietosanakirja, koska Raamatussa oleva tieto on totta ja ajankohtaista myös tulevaisuudessa. Parhaimmat tietosanakirjat ovat oman aikansa tietoutta, josta meidän lukiessa jotain, voi olla tänäpänä käyttökelvotonta ja vanhentunutta.

    • Raamattussa ei kaikki ole ’tietoa’ mikä siltä näyttää. Raamattu on ilmoitus jostakin suuremmasta kuin mitä ihmisen tietämisellä voi tavoittaa. Siksi siinä käytetään runouden ja sadunkin keinoja.

    • Juuri näin Juha.
      Ennen kaikkea raamattu, on Luojan ilmoitus, ihmiselle. Totuudesta raamattu todistaa ja kertoo.

      Raamattu selkeästi kertoo maailman Luomisesta avaruuksien, ja taivaan ja maan Luomisesta ja ihmisen ja kasvien ja eläinkunnan Luomisesta. Se kertoo myös ihmisen karkottamisesta Luomakunnasta, missä kaikki oli Hyvää.

      Se kertoo laajasti Jumalan teoista ihmiskunnan vaiheissa ja ilmoittaa asioista hyvin selkeästi, me itse järkeilemme usein tämän ilmoituksen yli ja sotkemme selvän asian. Varoittaahan Paavalikin, että emme uskoisi mitään ohi kirjoitusten ja antaa meille siinä selvän määräyksen, miten ei tule uskoa. (Paavali oli ihminen)

      Jumala on ilmoittanut myös pelastuksen, jossa Jumala Pelastaa ihmisen hukkuvasta laivasta, Kristuksen kautta. Ei Jumala maailmaa pelasta vaan ihmisen, jonka tähden Hän on kaiken tehnyt ja hyväksi nähnyt, mutta, koska ihminen lankeemuksensa tähden joutui synnin valtaan ja orjaksi vääryyden töihin ja niin on myös pahuudellaan saanut koko maailman huokaamaan synnin alla. Sanotaanhan, että koko Luomakunta huokaa ihmisen synnin tähden. Siis kuolema hallitsee meitä ja kaikkia luotuja. Onhan myös kirjoitettu, että nykyinen maailma on säästetty tulelle, sillä vedenkautta hävitettiin ensimmäinen ihmiskunta, paitsi niitä kahdeksaa, jotka Jumala Pelasti. Silti lankesivat hekin heti vääryyteen, päästessään tuosta pelastuksesta, osoittaen näin olevan samaa synnin alaista olemusta kuin mekin, jotka olemme Adamista periytyneet.

      ”Kenelläkään ihmisellä ei ole arvovaltaa määrätä, miten Raamattua pitäisi lukea ja ymmärtää.” sanoo Martti ja on oikeassa.

      Ihminen ei voi ymmärtää järjellä raamattua ja määrätä, miten sitä pitää lukea ja ymmärtää, sitä varten Jumala on lähettänyt meille Pyhän Henkensä, että ymmärtäisimme ja opastaisimme toisiamme saamaan lisää ymmärrystä sydämellä, sitähän me juuri täällä sivustolla teemme. Toisaalta taas luonnollinen ihminen ei voi kirjoituksia ymmärtää, kuten ymmärtää tulisi. Tämän on monesti saanut todeta. Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi, ei järki mitään hyödytä, jollei toimi Pyhän Hengen vaikuttavan Rakkauden mukaan.
      Pyhä Henki siis avaa kirjoitukset ja Pelastaa ihmisen, Pyhittää ihmisen ja vieläpä Kirkastaakin ihmisen. Ylen ihmeellinen on meidän Jumala.

      Kristukseen on kätketty kaikki tieto ja viisauden aarteet ja ilman Kristusta me luemme raamattua synnin sokaisemin silmin. Kristitty, joka lukee Jumalan Sanaa, saa sen kautta Pelastusvarmuuden, Pyhän Lohdutuksen, Pyhät Lupaukset ja Pyhän Toivon, laitoin noin voimakkaasti, että nuo erottuvat lihallisista, pelastuksesta, lupauksista, toivosta ja lohdutuksesta. Onhan maailmalla omat lohduttajansa, mutta niihin emme kurkota, vaikka hyvä ruoka ja ruumiin lepo tottakai koskettaa myös Kristittyä, sanotaanhan: Onhan kaupungin rauha myös teidänkin rauha, miksi hankkisit itsellesi vahingon ja levottoman sielun turhuuden tähden. Mutta en puhu maallisista, vaan Taivaallisista.

      Mistä sitten tietää, että ihmisellä on Pyhä Henki, jotta voisi ymmärtäisi lukemaansa ja opettaa jopa muita ymmärtämään? Uskon kautta! Hänelle on lahjoitettu kaikki mitä elämiseen ja Jumalisuuteen tulee, eli jokainen joka on saanut Henkeänsä, ymmärtää, mistä raamatussa puhutaan ja kirjoitetaan. Henki on sama kaikilla, jotka sen ovat saaneet ja he tuntevat toisensa ja ovat samaa perhekuntaa Jeesuksen Kristuksen kanssa, Jumalan lapsia , poikia ja tyttäriä. Riidat tulevat meidän lihastamme, joka vielä vaikuttaa meissä kaikkea väärää, tästä Jaakob kirjoittaa hyvin: ” Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän himoistanne, jotka sotivat jäsenissänne?” Jaak.4:1 (lue koko luku)

      Lopuksi voisi todeta, että jokainen joka Julistaa Jumalan vanhurskautta, luopukoon valheesta.

      ”Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
      Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: ”Abba! Isä!”
      Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia. Room.8:14-16

    • Ismo, kiitos sovittelevasta kommentista, jossa oli paljon asiaa. Hyviä Raamatunkohtia.

      Te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: ”Abba! Isä!” Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia. Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme. (Room. 8:15-17)

      * * * Iloitse ja kiitä Jumalaa! * * *

  4. Sadut ovat hyvin tärkeä osa ihmiskunnan vuosituhantista perintöä. Sukupolvi toisensa jälkeen on kasvatettu satuja kertomalla olemaan ihmisiksi ja ymmärtämään ihmisyyttä. On tärkeitä asioita, joiden ilmaisemiseen satu on paras ellei jopa ainoa keino. Miksi Jumala olisi jättänyt tällaisen keinon käyttämättä? Oma aikamme arvostaa todistettavissa olevaa faktaa sielua koskettavan fiktion kustannuksella. Miksi kristittyjen pitäisi tässä asiassa mennä maailmanajan mukana?

    • Satu voi olla hyvä tapa kertoa Jumalan olemuksesta ja tässä on hyvä ymmärtää, että tärkeämpää kuin se MITEN kerrotaan Jumalasta, on se MITÄ kerrotaan.
      Ei Jumala ja Evankeliumi ole satua. Joulupukki on satua, mutta Joulupukki voi julistaa Evankeliumia, jos ymmärtää MITÄ evankeliumi on. Monissa venäläisissä saduissa esim. käy hyvin esiin oikeus ja vääryys, ja sen kautta lapsen oikeudentaju ja lain tuntemus kasvaa, ja se on hyvä. Lain ja Armon Sana löytyy kuitenkin juuri raamatun sivuilta.

  5. >>Minä en tiedä Jumalasta muuta kuin mitä hän on Pyhässä Raamatussa ilmoittanut.>> Juha Heinilä

    Kivasti sanottu! Uskon, että se on tarkoituskin, tietää kaikki se, mitä pelstukseemme tarvitsemme. Muu jää salaisuudeksi. Tuskin saisin mitään rauhaa, jos kaikki sanottu pitäisi säveltää viikkoittain uudelleen tyyliin ”Katso uudeksi minä teen kaikki”.
    Noista saduista tuli mieleen tarina hölmöläisistä kalassa. Tekivät veneen partaaseen puukolla merkin verkon kohdalle, jotta sitten illalla löytäisivät sen uudelleen.

  6. ”Noista saduista tuli mieleen tarina hölmöläisistä kalassa. Tekivät veneen partaaseen puukolla merkin verkon kohdalle, jotta sitten illalla löytäisivät sen uudelleen.” Tämä on oivallinen esimerkki sadusta, joka kertoo totuuden. Sen takia sitä sopi käyttää tässäkin. Taitaa kirkkolaivankin parras olla täynnä pilkkoja.

    • Holmoläistarinat kertovat kärjistettyinä meidän omista hölmöilyistämme, jotta oppisimme niistä emmekä tekisi samoja virheitä uudestaan. Viittaukseni kirkkolaivan partaassa oleviin ’hölmöläisten verkonmerkkeihin’ voi ymmärtää niin, että tarkkaillaan menneiden aikojen hengenmiesten veistämiä pykäliä eikä huomata laivan purjehtivan jo aivan uusia vesiä.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.