Viime viikolla kävi ilmi, että Petroskoissa runsas viikko sitten pidetyn suomalais-ugrilaisen pappeinkokouksen valokuvia on manipuloitu. Kyseessä ovat kuvat, joita Inkerin kirkko jakaa netin kautta kokouksessa mukana olleille, jotka ovat saaneet tarvittavat tunnukset.
Olen itse yksi heistä ja olen voinut katsella kyseisiä kuvia.
Kuulin itse kuvamanipulaatiosta perjantaiaamuna 26.8. Itse asia tuntui ällistyttävältä ja vaikealta uskoa. Kirjoitin pian sen jälkeen Kotimaa24:ään uutisen, jossa varovaisuuttani käytin sellaisia sanoja kuin kuvia on ”mahdollisesti” tai ”ehkä” käsitelty. Kyseiset lievennykset eivät olleet peräisin lähteeltäni, vaan itseltäni. Tapahtunutta en kuitenkaan halunnut tällä kiistää.
Seuraavassa tästä aiheesta kirjoittamassani uutisessa kuvien manipulointi oli tekstissä jo selvä asia.
Olen saanut sanavalinnoistani oikeuttettua palautetta, sillä Inkerin kirkon tarjoamien Petroskoin-kokouksen kuvien manipulointi on aivan selvä, tapahtunut tosiasia siitä lähtien, kun asia huomattiin. Olen sittemmin rauhassa katsonut kaikki kyseiset kuvat – joita on runsaasti – ja todennut, että useita niistä on manipuloitu. Olen myös verrannut kuvia itse samoista tilanteista ottamiini kuviin, joissa käy ilmi, että kyseiset, manipulaation kohteiksi kuvissa joutuneet papit käyttivät papinpaitaa.
Joku on häivyttänyt monista kuvista suomalaisten papiksi vihittyjen naisten papinpaidan kauluksen. ”Työ” on joissakin kuvissa vaikeasti havaittavaa, mutta joissakin hyvin tökeröä. Monissa ryhmäkuvissa voi myös huomata, että kattavaa työ ei ole ollut – kyseisessä suuressa kuvajoukossa on myös kuvia, joista naisten pappeuden tunnukset kyllä näkyvät.
Piispa Seppo Häkkinen on perjantaisessa Suomen delegaatiolle sekä Petroskoissa olleen Pappisliiton retkikunnan jäsenille osoittamassaan kirjeessä todennut manipulaation. Hän paheksuu tapahtunutta ja on pyytänyt Inkerin kirkolta selitystä. Olen itsekin sitä mieltä, että kirkkomme papit ovat kuvamanipulaation vuoksi joutuneet karkean vääristelyn ja vähättelyn kohteiksi.
Vielä ei ole ainakaan yleisesti tiedossa, kuka tai mikä tai miksi on vastuussa kuvien manipuloinnista. Kotimaa24 ja Kotimaa jatkavat uutisointia myös tästä aiheesta.
Lukijoitamme kiittäen ja kunnioittaen,
Jussi Rytkönen
En minä etsi julkista toverioikeudenkäyntiä vaan niitä kuvia.
Kas tässä! Alempi kuva on Inkerin kirkon sivuilta. https://www.kotimaa.fi/artikkeli/naispappeus-pois-%E2%80%A8inkerin-kirkon-kuvista/
Niin? Kaksi eri kuvaa. Mitä ne todistavat?
Toisesta kuvasta (Inkerin kirkon sivuilta) on vaikea löytää naisten mustista asusta valkoisia papinkauluksia, jotka ensimmäisessä (Kotimaa24 sivuilta) ovat selvästi näkyvissä. Yksi lienee unohtunut punaisen huivin poimusta poistamatta.
Etkö sinä ihan oikeasti huomaa että kyseessä on kaksi eri kuvaa?