Kristus sanoi Isälle Jumalalle: ”Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit; polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt. Silloin minä sanoin: ’Katso, minä tulen – kirjakääröön on minusta kirjoitettu tekemään sinun tahtosi, Jumala.’” Kun hän ensin sanoo: ”Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt”, vaikka niitä lain mukaan uhrataankin, sanoo hän sitten: ”Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi.” Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen. Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan. (Hepr. 10:5-10)
Miksi Kristus luopui hallitsijana olemisesta ja tuli meidän ryysyihimme tänne maailmaan?
Mitä merkitsee meille, että Kristus iankaikkinen Jumala tuli ihmiseksi?
Betlehem ja Golgata, mitä ne meille merkitsevät?
Ennen ihmiseksi tulemista Kristuksella ei ollut ihmisruumista Taivaissa; miksi on tärkeää, että Taivaaseen Isän kotiin astui ihminen ja Jumala, Jeesus Kristus?
Miksi on tärkeää uskoa Jumalan Poikaan Jeesukseen Kristukseen, joka on Jumala ja ihminen meidän veljemme?
Mitä eroa on leeviläisten pappien uhrissa ja Jeesuksen uhrissa?
Miksi leeviläisten pappien täytyi seisoa Jumalan edessä toimittaessaan uhreja?
Kaikki julkaistut blogini:
”Katso Jumalan tekoja; sillä kuka voi sen suoristaa, minkä hän on vääräksi tehnyt? Saarn.7:13
Aria ovat parhaan kykynsä mukaan opastaneet monet, mutta edelleen käyttäytyy, kuin ylipapit ja kirjanoppineet aikanaan, kun tivasivat Jeesukselta millä vallalla Jeesus tekee ihmeitä ja parantaa sairaita. Lopulta Jeesus kysyy heiltä:
”Oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä? Vastatkaa minulle.”
Niin he neuvottelivat keskenään sanoen: ”Jos sanomme: ’Taivaasta’, niin hän sanoo: ’Miksi ette siis uskoneet häntä?’
Vai sanommeko: ’Ihmisistä’?” -sitä he kansan tähden pelkäsivät sanoa, sillä kaikkien mielestä Johannes totisesti oli profeetta.
Ja he vastasivat ja sanoivat Jeesukselle: ”Emme tiedä”. Silloin Jeesus sanoi heille: ”Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen”. Matt.21
Evankeliumeista löytyy sana kaste 4 kertaa, tuossa oli yksi niistä. Paavalin ja muiden kirjeistä löytyy sana ”kaste” 1 kerran. ”yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;”
Ef.4:5
Arin teologiassa kaste on saanut kohtuuttoman merkityksen, ikään kuin tuo ratkaisisi kaiken.
Kysyn edelleen mielessäni, mikä suuntaus edustaa noin väkevää eksytystä?
Perheet kastoivat lapsiaan jo hyvin varhain ja sille löytyy raamatulliset perusteet ja historiallisia todisteita, mutta se, ei ole tässä pääasia, vaan se, että joku henki on niin röyhkeä, että halveksii Kristillistä kastetta ja niitä Sanoja, jotka ovat kasteen yhteydessä lausuttu Jeesuksen nimessä.
Jos joku on kastettu Kristukseen, niin se on tapahtunut asia.
Arin mielestä se on väärä, eikä kelpaa Jumalalle, vaan tarvitaan oikea uusi kaste.
Kysyn nyt Ari sinulta, vielä: Onko Jeesuksen kaste taivaasta vai ihmisestä?
Juha Heinilä, etkö ole juuri kirjoittanut että Jeesus julisti lakia eli se ei ole sinulle vaan voit elää sitä Sanaa vastoin????
Voisitko lainata suoraan mitä kirjoitin, äläkä kerro vääristäen sitä, mitä luulit minun kirjoittaneeni?
Juha Heinilä, myönnän että osa edellisestä on omakohtainen lisäykseni seuraavan kirjoittamasi kommentin pohjalta:
”Tämän jälkeen Jeesus opetti Jumalan lakia erittäin voimallisesti (vert. Matt. 5: 17-48 ). ”
Eihän tuossa Jeesus julista lakia, osahan on selkeästi lain vastaista esim.:
43 Te olette kuulleet sanotuksi: ’Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi’.
44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.”
Ari, sinä et ymmärrä uskovien kirjoituksia, etkä Pyhää Raamattua.
Joka tapauksessa Jeesus opetti kohdassa Matt. 5:17-48 Jumalan lakia, vaikka sinä et tiedä mitä on Jumalan laki ja mitä on evankeliumi.
Ismo Malinen:”Arin teologiassa kaste on saanut kohtuuttoman merkityksen, ikään kuin tuo ratkaisisi kaiken. Kysyn edelleen mielessäni, mikä suuntaus edustaa noin väkevää eksytystä?
Minunko ”teologiassa”kaste on saanut kohtuuttoman suuren merkityksen???????
Voisitko ystävällisesti näyttää missä olen tätä ”kaste teologiaa” tuonut esille????
Juha Heinilä päivitti kommenttia 24.04.2014 06:00
Ari, poistin asiattoman osuuden kommentistasi, hillitse itseä.
Ari, taas panettelet uskovia ja kerrot omia luulojasi.
Ari, tarkoitin teologiaasi, jossa korostat uudelleen kastamista. YKSI kaste riittää, muusta en ole puhunut. Kristilliseksi kasteen tekee ne Sanat, mitkä vaikuttavat myös Uskon. Et ymmärrä, että halveksit juuri niitä.
Kaste tehdään Jeesuksen nimeen seurakunnan läsnä ollessa ja siellä on myös kokoonnuttu Jeesuksen nimeen. Sinäkö sanot, että Jeesus ei siunaa ihmislasta, joka on tuotu kasteelle Jeesuksen nimessä?
Olet pahasti eksytetty ja toivon, että Jumala valaisee sinulle, mitä Usko on.
Joku on vedonnut järkeesi, sillä henki todistaa toista, sen vahvistaa myös Jeesus. Ymmärrä mitä Jeesus seuraavassa sanoo:
Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa.
Vielä minä sanon teille: jos kaksi teistä maan päällä keskenään sopii mistä asiasta tahansa, että he sitä anovat, niin he saavat sen minun Isältäni, joka on taivaissa.
Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.” sanoo Jeesus
Jos kastetaan Jeesuksen nimeen, niin Hän on lupauksensa mukaan paikalla. Tiedä, että isät kastoivat lapsiaan Jeesukseen jo hyvin varhain, samoin kuin Israelilaiset ympärileikkasivat poikiaan 8 päiväisenä.
Ympärileikkauksessa lapsi liitettiin Jumalan lupaukseen ja perheeseen lihan mukaan tehtävällä merkillä, mutta nyt lapsi liitetään Jumalan perheeseen Hengen kasteella, jota vesi edustaa, sillä Vesi, Henki ja Veri pitävät yhtä.
Sinä et voi ottaa pois ja tehdä tyhjäksi sitä, minkä Jeesus on tehnyt nimessään. Sinä et ole ollut paikalla, mutta Jeesus on aina siellä missä kokoonnutaan Hänen nimessään.
Kaste on alku, siinä Jeesus antaa kaiken, sillä käskee meitä kastamaan ja opettamaan lapsilleen kaiken minkä on sanonut ja pitämään Sanansa kuuliaisena loppuun asti.
Et voi Jeesukselle mitään, sillä hän on aina ollut mukana, kun kirkossa on kastettu Jeesuksen nimeen. Monet ovat saaneet Uskon, vaikka eivät ole käyneet uudella kasteella, sen todistajia on maailmassa miljoonia. Monilla kaste on mennyt hukkaan, sillä vähät välittävät Jumalasta. Mutta tunnen monia, jotka ovat eksyneet maailman eksytyksiin ja järkeisoppeihin, vaikka ovat käyneet aikuisena kasteella. Usko ja kaste, mutta joka ei usko se on kadotettu.
Juha Heinilä päivitti kommenttia 24.04.2014 06:00
Ari, poistin asiattoman osuuden kommentistasi, hillitse itseä.
Juha Heinilä, oletko oikealla kasteella kastettu?????
Seuraavassa kasteen määrittely:
Meidän on lopuksi tiedettävä, mitä kastaminen merkitsee ja miksi Jumala on määrännyt siihen sakramenttiin, jossa meidät aluksi otetaan kristikunnan yhteyteen, juuri tällaisen ulkonaisen merkin ja menettelyn. Kasteessa tehdään eli menetellään näin: MEIDÄT UPOTETAAN VETEEN NIIN ETTÄ SE PEITTÄÄ MEIDÄT KOKONAAN, ja sitten meidät nostetaan sieltä ylös.25 Nämä kaksi tilaa, veden alle uppoaminen ja sieltä ylösnouseminen, osoittavat, mitä kasteessa tapahtuu ja mitä se vaikuttaa. Juuri siinä vanha ihminen surmataan ja sen jälkeen nousee ylös uusi ihminen.
Ari, oliko kasteen määritelmä sinun oma vai onko toi lainaus jonkun toisen kirjoituksesta ja jos oli, niin mistä?
Juha Heinilä, se on Isosta katekismuksesta.
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html
Ari, tiesin sen, olisin laittanut seuraavaan kommenttiin kokonaisuudessa ko. luvun. Kannattaisi aina mainita mistä lainaa ja olisit voinut lainata vähän laajemmin esim. aloittanut kohtaa edeltävästä kappaleesta.
Juha Heinilä, siis tämänkö:
”Meidän on lopuksi tiedettävä, mitä kastaminen merkitsee ja miksi Jumala on määrännyt siihen sakramenttiin, jossa meidät aluksi otetaan kristikunnan yhteyteen, juuri tällaisen ulkonaisen merkin ja menettelyn.
Kuka on määrännyt ja mitä?? (siis ko kirjoittajan mukaan)
Ari, et tainnut ymmärtää kommenttiani. Olisit voinut lainata koko Kasteesta käsittelevän luvun tai olisit voinut lainata laajemmin, vaikka aloittaen lainaamaasi kohtaa edeltävästä kappaleesta.
Kirjoittajan mukaan Jeesus on määrännyt kasteveden kristikuntaan liittämisen ulkonaiseksi merkiksi. Hän perustelee sen Matteuksen ja Markuksen evankeliumien loppuilukuihin sisältyvillä kaste- ja lähetyskäskyillä.
Juha Heinilä, ei sillä oo mulle merkitystä mitä noissa katekismuksissa kirjoitetaan, ne eivät ole Jumalan Sanaa.
Sinä siitä itse lainasit, vaikka et sitä tai Raamattua ehkä ymmärrä.
Juha Heinilä, on tässä tullut oltua hiukan ärhäkkäänä ”rakkikoirana”, anteeksi. Tuli toi vaan mieleen siitä Mänttärin kommentista. Ei kai ketään voi pakottaa ”uskomaan” ja ”näkemään” ja ”kuulemaan”.
Siis myönnän toimineeni väärin, eihän kukaan kaiketi halua tällaiseksi räkättäjäksi.
Uskon vaan niin lapsenkaltaisesti että kun kerran Jumala Jeesuksen kautta varoittaa jostain niin se on varma ja sen varaan voi elämänsä rakentaa, tietysti on lupauksetkin tosia.
Jos ollaan huolissaan äärioikeistolaisuudesta, niin samoin pitäisi olla huolissaan äärivasemmistolaisuudesta.
Tuo on whataboutismia eikä vastaa siten kysymykseen millään tavalla.
Ja vielä enemmän ääriuskonnollisuudesta, vestigia terrent!!!!
Varmasti huolissaan oltaisiin myös Siperian tuhoamisleirejä ja pappien ja kulakkien tappamista symppaavasta Stalin-fanista, jos sellainen olisi ministerinä.