Israel on Jumalan silmäterä

Tuskin on herkempää paikkaa kuin silmä. Pienikin roska silmässä on iso asia, jota ei voi jättää huomiotta. Monet hyvät ja aidot kristityt katsovat Israelia karsaasti ja kääntävät näinä aikoina selkänsä tuolle kansalle. Monet Raamatun kohdat, joissa kuvataan kristillisen opetuksen mukaan Jeesuksen kärsimystietä on Juutalaisessa opetuksessa kuvausta Israelin kansan kärsimyksestä.

Näillä on yllättävän paljon yhteistä. Aivan samoin kuin Jumalan Poika hyljättiin, niin samoin tulee tämä kansa olemaan hyljätty. Uutiset joita näemme ja joiden todenperäisyyttä emme osaa epäillä vahvistavat tuota mielikuvaa, että Israelin kansa on syypää ja kaikkeen.

Näin toteutuu Raamatun ennustukset siitä että kaikki kansat nousevat Israelia vastaan ja tuomitsevat sen väärin perustein. Samoin Jeesus tuomittiin Pilatuksen edessä.

Ne maat, jotka tunnustavat Palestiinan valtion oikeudenmukaisena ratkaisuna jättävät samalla huomiotta sen että samalla kun Israelin pääkaupungin välittömään läheisyyteen perustetaan Israelille vihamielinen valtio, niin turvallisista rajoista ei voi enää edes puhua.

Ei Israelin sydänalueelle voi perustaa vatiota , jonka tavoite on sen tuhoaminen.

Martti Ahtisaaren työn yksi keskeinen ajatus oli se, että todellista rauhaa ei tule, jollei osapuolet itse keskenään sitä ole neuvottelemassa. Hän ei voinut hyväksyä lainkaan sitä, että terroriin pyrkivälle järjestölle annetaan neuvotteluissa valtiollinen asema. Juuri niin kuin Palestiinan asiassa on tehty.

Nyt itsenäinen valtio joutuu vastakkain järjestön kanssa, joka ei edes tunnusta Israelin olemassaoloa.

Hamasin tavoitteena on koko maan tuhoaminen. Miten tästä asetelmasta voisi syntyä kestävä rauha. Tästä kaikesta huolimatta Israelia painostetaan Palestiinan valtion perustamiseen. Poliitikot varmasti tietävät sen ettei tunnustamista voi tulla.

Minusta aikaa selvää on ettei Israel voi sellaiseen rauhaan suostua, jonka seurauksena Israel joutuisi kohtuuttomalla tavalla uhatuksi. Niinpä kun vaaditaan Palestiinan valtion perustamista ei edes uskota sitä, että se olisi mahdollinen näillä näkymin. Tästä vaatimuksesta on kaksi ikävää seurausta.

Toinen on Palestiinalaisten turhautuminen sillä he tietävät ettei se edistä asiaa ja turhautuminen synnyttää vihaa. Toinen on se että ääriainekset ottavat Juutalaisen kansan terrorin kohteeksi yhä laajemmin. Jolloin me kaikki joudumme kohtaamaan myös saman uhan.

Vähän kerrassaan on tullut selväksi sekin, miksi Hamas teki 7.10 hyökkäyksensä ja se miksi se osoitti siinä niin poikkeuksellista raakuutta, niin että sen kuuleminen tuntuu aivan käsittämättömälle. Se on yksi etu Hamasille ettemme kykene käsittämään mitä siellä oikeasti tapahtui. Näin heidän toimintansa saa oikeutusta.

Sellaista raakuutta emme voi käsittää jossa tavallisia perheitä käsitellään aivan samoin kuin natsit ja jopa vielä julmemmin. Tämän kaiken tavoite on mitä ilmeisemmin ollut herättää niin valtavaa raivoa Israelin asukkaissa, että heidän on pakko hyökätä.

Tämä hyökkäys on ollut Hamasin alkuperäinen tavoite. Siihen on valmistauduttu jo monia vuosia ja rakennettu alue sellaisella tavalla että hyökkäys aiheuttaa mittavia siviiliuhreja. Tämän on Hamasin johto itse tuonut esiin. Kertomalla että siviiliuhrit ovat tärkeä osa operaatioita. Näin Israel saadaan syyllistettyä siitä, että se puolustaa kansalaisiaan ja kaikki kansat kääntyvät Israelia vastustamaan ja vihaamaan. Näin toteutuu Jumalan sana. Tämä ei ole Israelin loppu vaan aivan uuden alku. Jossa Israel tulee lopulta olemaan siunauksena kaikille kansoille. Mitä kaikkea siinä välissä tapahtuu ei vielä ole nähtävissä. Ajan merkit ovat mielestäni aika selvät.

47 KOMMENTIT

    • Pekka, miksi vastasit Tarjalle näin? Hänellähän on valtava kiukku ja viha Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta kohtaan.

    • Kokeilen antaa kommentin Tarja Parkkilalle tämän kommenttisi puolella, koska kysymykseni/kommenttini Tarja Parkkilalle poistettiin aiemmin heti kaksi kertaa. Ilmeisesti on käytetty ”ilmianna asiaton kommentti ” painiketta myös kaksi kertaa?

      Tässä kommentti/ kysymys Tarjalle kolmannen kerran sama teksti:

      ”Teillä on todella pahat mielessä, mutta onneksi ne eivät tulee toteutumaan, koska Jeesus ei ole oikea Messias.” Parkkila Tarja

      Tarja,

      Millainen käsitys sinulla on oikeasta Messiaasta? Tuleeko hän, vai onko mielestäsi kyseessä vertauskuva vai jotakin muuta?

  1. Kristus on tehnyt ja suorittanut kaiken puolestasi: syntisi maksanut, elämän ja autuuden ansainnut. Tyydy nyt häneen ja pyri saamaan häntä yhä enemmän itseesi, vahvistuaksesi uskossa!

    Luther, Kirkkopostilla I, s. 41, SLEY, 1941. Kieliasua on muokattu hiukan nykyaikaisemmalle suomen kielelle.

  2. Kommenttini/ kysymykseni Tarja Parkkilalle on poistettu kolme kertaa. Tässä vielä kerran sama kysymys Tarja Parkkilalle.

    ”Teillä on todella pahat mielessä, mutta onneksi ne eivät tulee toteutumaan, koska Jeesus ei ole oikea Messias.” Parkkila Tarja

    Tarja,

    Millainen käsitys sinulla on oikeasta Messiaasta? Tuleeko hän, vai onko mielestäsi kyseessä vertauskuva vai jotakin muuta?

  3. Paukkunen Kari

    Kyllä sinun kommentisi on näkynyt jo neljä kertaa. Kysyt, että mikä minun käsitykseni on oikeasta Messiaasta?

    Minun käsitykseni on se, että ensinnäkin Messias on juutalainen idea, ja messiaan tehtävä on kansan pelastaminen ja rauhan saattaminen maailman, kautta oikeusvaltion Messiaan.
    Kyllä sen jokainen näkee sitten, kun juutalaisvainot ja hävitysvimmat ja käännytykset loppuvat, silloin Messias on tullut.

    Minä en tarvoitse messiasta, pelastajaa, koska minua ei mikään uhkaa, ja vastuuta olen kantanut jo hyvin pienestä pitäen, itsestäni ja myös läheisistä, ja aion myös synneistä vastata ihan itse.

    Jeesuksen tulemus toive tietää kansalle hyvin pahoja asioita, evankeliumin mukaan, ja kuten on sanottu: ”Ei koskaan enää”, joten ollaksenne Messiaan hengessä, teidän on oltava puolustajia, ei hävitystoivoisia.

  4. Pesonen Pekka

    Eikö sinulla ole muuta sanottavaa teidän odotusista kuin, että se on minun käsitys asiasta.
    Ei se ole minun käsitys, vaan luetun ymmärtämisen kautta saatu tieto.

    Hävettäviä ne ovat, kun toisaalta on olemassaa lause:” Ei koskaan enää”.
    Eräskin kirjoitti, jopa innostuneena siitä kuinka päästään hallitsemaan Jeesuksen kanssa Israelin kahtatoista sukukuntaa.

    Luoja varjelkoon, ettei sitä hallitusta koskaan tule. Juhannuskokot muuttuisivat noitarovioiksi myös meille naisille.

  5. Onneksi ei tuo ole ystävieni käsitys Israelissa. Tuo mikä sinulla Tarja on. Ihmettelen miksi yhden Juutalaisen miehen nimen mainitseminen merkitsee sinulle noin suurta vastenmielisyyttä niitä kohtaan joilla on suuri rakkaus koko Israelin kansaa kohtaan. Onko sinulle täysin madoton ajatus se että joku voi rakastaa molempia yhtä suurella rakkaudella.

  6. Pesonen Pekka

    On se mahdoton ajatus, koska kansa on joutunut kärsimään niin paljon Jeesuksen nimen tähden. Jeesus rakkaus ikäänkuin polkee jalkoihinsa koko vainojen historian ja mitätöi sen ikääkuin heidän omaksi syyksensä, koska eivät tehneet Jeesuksesta kuningasta, kaksituhatta vuotta sitten.

    Siinä on liian suuri ristiiriita, jos asian ymmärtää.

    Minä en tunne sinun ystäviäsi, mutta tunnen tämän kristillisen uskonopin tavoitteet ja tunnen myös sen antisemitismin, joka on kestänyt 2000-vuotta.

    Ensin teidän pitää luopua siitä ajatukseta, joka teille on aivopesty, että juutalaiset tulevat kääntymään kristityiksi. He eivät tule kääntymään.

  7. Pekka,
    Jesajan ja Jeremian profeettakirjoissa Israelin ja Juudan synneiksi luettiin kaksi isoa asiaa: epäjumalanpalvelus ja sosiaalinen epäoikeudenmukaisuus. Vanhan testamentin mukaan Jumala itse piti näitä syntejä niin merkittävinä, että antoi n. 700 ekr. pakanavaltio Assyrian miehittää Israelin ja reilut sata vuotta myöhemmin Jumala salli toisen pakanavaltion Babylonian miehittää Jumalan silmäterän Juudan ja viedä sen asukkaat pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan. Jumalalle siis Israelin ja Juudan synnit olivat isompi ja merkittävämpi asia kuin noiden valtioiden itsenäisyys ja kansan hyvinvointi.

    Aikaisemmin VT:ssa mm. Tuomarien kirjassa on kuvattu kuinka Jumala salli filistealaisten jatkuvasti sotia ja ryöstellä Israelin heimojen alueita, joskus enemmän, joskus vähemmän menestyksekkäästi. Syyksi mainitaan jälleen Israelin heimojen synnit.

    Jumala on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Eikö Jumala suhtaudu Israelin kansaan ja valtioon samalla tavoin kuin aikaisemminkin?

    Ymmärrän hyvin Israel-ystävyyden ja sen, että kristityt haluavat siunata Israelia ja toivoa sille kaikkea hyvää. Sen kaltaista Israelin ihannointia, mikä kirjoituksestasi paistaa, en ole koskaan ymmärtänyt. Kannattaisi mielestäni edes sekunti uhrata sille ajatukselle, että itse Jumala on lähettänyt Israelille niitä vaikeuksia, mitä se näinä päivinä kohtaa, Israelin omien tekojen tähden, kuten oli laita VT:n aikana.

    Vielä yksi asia VT:sta. Silloin kun Israelin heimot tai Juuda lähti sotimaan Jumalan tahdon mukaisesti, se voitti. Kun he lähtivät sotimaan Jumalan tahdon vastaisesti, he hävisivät. Tämä pätee tänäkin päivänä, eikö? Kun pääministeri Netanjahu aloitti Gazan operaation lokakuussa 2023, hän julisti operaatiolle kaksi päämäärää: tuhota Hamas ja tuoda panttivangit kotiin. Kun kohta tulee vuosi täyteen Gazan sotaa, niin mitä mieltä olet? Ovatko Israelin johtajan sodan päämäärät toteutuneet?

    • Jos Jumala olisi hylännyt kansansa, niin miksi Jeesus lupasi palata juuri sinne? On selvää että hylkäämisellä ja hylkäämisellä on ero. Voi tulla hylätyksi yhdessä asiassa, mutta ei kokonaan. Se että Israel -48 itsenäistyi ja kansa palasi omaan maahansa on selkeästi kirjoitusten mukaista. Hebreaisen kulttuurin ymmärtäminen on avain Raamatun ymmärtämiseen. Minun on vaikea käsittää taas niitä jotka hylkäävät Israelin kansan sen tekojen tähden. Se on selkeää Antisemitismiä. Mihinkään muuhun kansaan ei suhtauduta samoin.

    • Eilen pääsin kuuntelemaan Pekka Särkiön alustuksen, Tai oikeammin luennon VT:n armokäsityksestä. Vanhan liiton armo liittyi kiinteästi siihen, että Israel etsi sovitusta, kun oli langennut syntiin ja uhrattuaan syntiuhrin Jumala antoi armonsa koittaa heille. Armo vanhassa liitossa oli kaksipuolinen: jos Israelin kansa piti liiton merkit voimassa se sai Jumalan siunauksen ja armon. Armo oli siis ehdollinen. Tämän opin eilen Pekka Särkiöltä.

      Uudesta liitosta puuttuu tämä kaksinapaisuus. Jumala on armollinen Jeesuksen täydellisen sovitustyön tähden. Ei enää meidän, tai Israelin pyhän elämän tähden. Israel on jo uuden liiton kansa, vaikka se ei kokonaisuudessaan vielä ole sitä käsittänyt. Vaikea meidänkään on käsittää sitä että vaikka näemme itsessämme jatkuvasti suuria hengellisiä puutteita ja syntejä, niin Jumalan armo Jeesuksessa pyyhkii ne pois. Jumala on luvannut tehdä kansa Jumala on armollinen valitsemalleen kansalle Israelille ja myös meille, jotka olemme heidän kanssaan päässeet tästä armosta osallisiksi. Tätä on vaikea ymmärtää, mutta uskon että voin tätä käsittää vielä joskus hiukan paremmin. Uusi liitto tehtiin Golgatan ristillä, joten se on jo voimassa, eikä sen voimassaolo riipu meistä, eikä Israelin kansasta.

      Käsitän että Ari Pasanen on omaksunut tämän vanhan liiton periaatteet ja siksi edellyttää armon saamisen ehdoksi parannusta, kastetta ja Pyhän Hengen saamista. Uudessa liitossa ei aseta mitään ehtoja. Evankeliumi ei enää ole evankeliumi sen jälkeen jos sille asetetaan pieninkin ehto.

      Jer.31:31 Minä teen Israelin kanssa uuden liiton. En sellaista, jonka tein heidän isiensä kanssa.
      31:36 …vain jos nämä luonnonlait häviävät minun edestäni sanoo Herra. Lakkaavat myös Israelin jälkeläiset olemasta minun edessäni ainiaan..

  8. Olin Pentti

    Ja sitten sanotaan, että antisemitismi ei olisi kristillistä perua, kun Pentti sen näin todistaa olevan.

    ” Se on pahempi sille, kenen kautta se tulee” ja kysynkin, näetkö sinä filistealaisia, assyrialaisia, tai Babyloniaa missään ? Juutalaiset kuitenkin elävät.

    Jumala lupasi hävittää myös valheprofeetat ja ennustelijat maasta, koska heistä ei ole ollut kansalle mitään hyötyä. Ja näetkö sinä profeettoja enää missään.

    Evankeliumin laude ” Pahenpi sille kenen kautta se tulee ” kumoaa sen ajatuksen että Jumala lähettäisi joitakin ryöstämään ja tuhoamaan maita, kyllä sen teksvät ihmiset. Tietysti se on pahantekijälle kiva ajatus, että he eivät teekään pahaa vaan noudattavat Jumalan tahtoa.

    Iloitkaa Jerusalmin kansaa kaikki, jotka olette hänen tähtensä surreet.

    Jesaja
    ”66:7 Ennenkuin Siion kipuja tuntee, hän synnyttää; ennenkuin hänelle tuskat tulevat, hän saa poikalapsen.
    66:8 Kuka on sellaista kuullut, kuka senkaltaista nähnyt? Syntyykö maa yhden päivän kivulla, tahi synnytetäänkö kansa yhdellä haavaa? Siionhan tunsi kipuja ja samalla jo synnytti lapsensa.
    66:9 Minäkö avaisin kohdun sallimatta synnyttää, sanoo Herra, tahi minäkö, joka saatan synnyttämään, sulkisin kohdun?
    66:10 Iloitkaa Jerusalemin kanssa ja riemuitkaa hänestä kaikki, jotka häntä rakastatte; iloitsemalla iloitkaa hänen kanssaan, te, jotka olette hänen tähtensä surreet,
    66:11 että imisitte ja tulisitte ravituiksi hänen lohdutuksensa rinnoista, että joisitte ja virkistyisitte hänen kunniansa runsaudesta.”

    Olihan profeetoilla myös kaunista sanottava. Ja hyviä lupauksia, mutta kritillisesti sieltä valikoituu aina ne, joilla voi manata.

  9. Esterin kirja kertoo jo muinaisen ajan Antisemitismistä. Joten ei se voi olla kirkon keksintöä. Kirkko on tietysti yksi syyllinen siihen ja uskonnollisuus muutenkin. Uskonnollisuus kun kulttuuria jonka mukaan yhdessä toisten kassa eletään ja toimitaan. Sen pääoppina on se, ettei omasta uskosta puhuta ja jokainen tulee omalla uskollaan onnelliseksi.
    Kristillinen usko on aivan erilainen. Uskosta nimenomaan puhutaan. Siitä uskosta jonka Jumala ihmiselle antaa lahjana.
    Ei siitä uskosta johon joku päättää ryhtyä uskomaan. Uskoon ei tulla sillä, että päättää tulla uskovaiseksi. Eikä sillä että ottaa elämän aseteekseen uskon. Uskon saanut ihminen saa samalla rakkauden asioihin joita myös Jumala rakastaa ja vihan niitä asioita kohtaan, joita Jumala vihaa. Siinä voi olla yksi peruste kirkon antisemitismille. Nimittäin tuossa luulossa että Jumal vihaa Juutalaista kansaa.

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Vaimon kanssa yhtä matkaa on saatu olla lähes 50v. ja tyttö ja poika. Molemmilla on 2 poikaa ja yksi tyttö. Joten meidän suurena ilona on 6 lastenlasta. Virastomestarina verotoimistossa olin pitkään ja kirkossa olin jonkin aikaa nuoriso-ja lähetystyöasioita hoitamassa. Lapsuudessani ei tunnistettu lukihäiriötä, joten mitään kielitaitoa ei ole, joka rajoittaa nyt paljon elämää. Kirjoittamien sujuu hyvin, kunhan kone muistaa näyttää virheet. Teologiseen pyrin kun sain erivapauden osallistua pääsykokeeseen ilman ylioppilastutkintoa. Eikä sekään siinä auttanut. Tärkeitä sanoja jäi pois vastauksistani. Nyt rukoustyöhön keskittymisestä on tullut pääasiallinen toimenkuvani.