Norjalainen Knut Høyland on Raamatun ja juutalaisuuden tutkimuskeskukseksi perustetun Caspari-keskuksen kansainvälinen johtaja Jerusalemissa. Hän kirjoittaa Caspari-keskuksen julkaisemassa uusimmassa englanninkielisessä Mishkan-lehdessä (71/2013) kristittyjen uudesta todellisuudesta Pyhässä maassa (A New Reality for Christians in the Holy Land). Omiin havaintoihinsa ja akateemisiin tutkimuksiin perustuen hänen pääväitteensä on, että kristityt ovat tällä hetkellä ”uhanalainen laji” Israelin valtion monenkirjavassa uskonnollisessa maaperässä.
Tämä siitäkin huolimatta, että pääministeri Benyamin Netanyahu on mm. viime vuoden joulutervehdyksessään Israelin kristityille todennut maassa elävän kristillisen yhteisön olevan ”vahva ja elinvoimainen”. Myönteisen kuuloinen lausuma näinä päivinä 65 vuotta täyttävän Lähi-idän ainoaksi demokratiaksi kutsutun valtion päämieheltä. Israelin hallitukset toinen toisensa jälkeen ovatkin koko Israelin valtion 65-vuotisen olemassaolon ajan vannoneet suojelevansa kaikkia maassa asuvia uskonnollisia ryhmiä ja niiden pyhiä paikkoja. Niin myös Netanyahun hallitus.
Todellisuus on kuitenkin jotain aivan muuta. Viimeisen kuluneen vuoden aikana Israelin valtiossa on raportoitu toistuvia kristittyihin kohdistuvia väkivallantekoja ja kasvavaa syrjintää – sekä kristittyjä palestiinalaisia että muihin kristillisiin ryhmiin kuuluvia kohtaan. Näiden väkivaltaisten ja uhkaavien tekojen takaa löytyy sekä ortodoksijuutalaisten fanaattisuutta että äärimuslimien uhoa: kristittyjen pyhiä paikkoja häpäistään ja kirkon työntekijöiksi tunnistettujen kimppuun hyökätään. Tämän seurauksena yhä useammat kristityt jättävät Pyhän maan ja muuttavat turvallisempiin oloihin.
Israelilaisen tohtori Amnon Ramonin äskettäin julkaistun tutkimuksen, ”Christianity and Christians in the Jewish State” (Kristinusko ja kristityt juutalaisvaltiossa), mukaan tilanne on erittäin synkkä: Jerusalemissa asuvien kristittyjen määrä on romahtanut puoleen siitä, mitä se oli Israelin valtion itsenäistymisen aikoihin. Pudotus on prosentuaalisesti yhtä jyrkkä ja ajallisesti yhtä nopea kuin Suomessa evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluvien osuuden väheneminen koko väestöä ajatellen toisen maailmansodan jälkeen – tosin hyvin erilaisista syistä johtuen. Ramonin tutkimus vahvistaa käsityksen, jonka mukaan kristittynä eläminen Israelin valtiossa on rankkaa, ja kristittyjen kohtalo maassa, jossa kristinusko syntyi, on nyt veitsenterällä.
Fanaattisten ortodoksijuutalaisten taholta kiihtyneen, ja erityisesti kristittyihin kohdistuvan, epäluulon ja vihan taustalla on mm. israelilaisen kansanedustajan Michael Ben-Arin äskettäinen julkisuustemppu Knessetissä. Israelin parlamentin puhujankorokkeella seisten Ben-Ari näyttävästi repi kansanedustajille jaetun Uuden testamentin kappaleiksi. Tohtori Ramon kysyy kirjassaan: onko ihme, että tämän julkisen kristinuskoa häpäisevän esimerkin kannustamina äärioikeistolaiset juutalaiset nuoret miehet sytyttävät luostareita tuleen ja sylkevät kirkon työntekijöitä kasvoihin? Näinkö vähän israelilaiset ovat oppineet oman kansansa historiasta?
Tohtori Ramonin mukaan ortodoksijuutalaisten keskuudessa on noussut äärimmäisyysasenteita uhkaksi koettuja kristittyjä kohtaan jopa suuremmassa määrin kuin ortodoksijuutalaisten uhkaksi kokemia arabimuslimeja kohtaan. Palestiinalaiset muslimit saattavat olla heille uhka poliittisessa mielessä, mutta evankeliumiin pitäytyvät kristityt ovat monille, ainakin ortodoksijuutalaisille, suurempi ja pelottavampi uhka heidän uskonnollisen identiteettinsä kannalta. Juutalaiset harvoin liittyvät islamilaisiin yhteisöihin, mutta kristityiksi heitä kastetaan koko ajan – myös juutalaisvaltiossa. Monien juutalaisten mielissä tämä on vielä vaarallisempi uhka kuin kansallisen itsenäisyyden menettäminen.
Israelin valtion viranomaisten puolelta kristityihin kohdistuvalle vihamielisyydelle liian usein kohautellaan vain olkapäitä – tai pahimmillaan ne saavat viranomaisetkin yhtymään siihen. Tämän oikeudettoman ja välinpitämättömän asenteen seurauksena monet kristityt jättävät Pyhän maan. Kuten eräs armenialaiskristitty totesi Jerusalem Post -lehdelle: ”Mitä minulla on täällä? Teille juutalaisille olen arabi, siis vihollinen. Ja arabeille taas olen kristitty, siis (juutalaisiin verrattava) maahantunkeutuja”.
Voidaan tietysti väittää, että Israelin valtiossa kristittyjen tilanne on moniin Lähi-idän naapurimaihin verrattuna – ainakin ”arabikevään” jälkeen – paljon parempi. Onhan se tietysti jo saavutus Lähi-idässä, ettei kristittyjen tarvitse Israelin valtiossa lähtökohtaisesti pelätä henkensä puolesta. Eletään itsenäisyysjulistuksen hengen mukaisessa demokratiassa. Viranomaiset jopa ottavat kristittyihin kohdistuneet hyökkäykset ja väkivallanteot tutkittavakseen, ja tutkitut tapaukset johtavat joskus myös oikeustoimiin – tosin tähän kaikkeen saattaa kulua runsaasti aikaa, väkevää arabikahvia ja vesipiipputupakkaa.
Kristittyjen yhteisö Israelin valtiossa on toisenlaisessakin muutoksessa. Palestiinalaistaustaiset kristityt lähtevät toki yhä maasta taloudellisen ja sosiaalisen painostuksen keskeltä etsimään helpotusta muualta. Samanaikaisesti Israelin valtioon on kuitenkin syntynyt uusi kristillinen yhteisö: vierastyöläisten ja poliittisten pakolaisten muodostama maahanmuuttajien kirjava ja järjestäytymätön joukko. Heitä on tullut Filippiineiltä, Thaimaasta, Kiinasta Sudanista, Eritreasta ja muualta..
Lisäksi maahan on jo parin vuosikymmenen ajan tullut Venäjältä ortodokseja ja Etiopialaisia kristittyjä – monet heistä juutalaista syntyperää olevien sukulaistensa mukana, laillisesti maahan tulleita uudisasukkaita. Näiden muualta tulleiden ”uuskristittyjen” lukumääräksi arvioidaan jo yli satatuhatta (tilastolliset arviot vaihtelevat 100 000 ja 200 000 välillä). Se ei kuusimiljoonaisen kansan keskellä ole vielä kovin paljon, mutta riittävän näkyvä vähemmistö.
Kristittyjen suurin keskittymä on siirtynyt Jerusalemin arvokkaasta Vanhasta kaupungista eteläisen Tel Avivin rähjäisiin köyhälistökortteleihin. Niiden epälukuisissa ja usein myös epämääräisissä rukoushuoneissa ylistetään vilpittömin sydämin Jeesusta Israelin Messiaana, julistetaan pelottomasti evankeliumia ja lauletaan entisen kotimaan hengellisiä lauluja. Äidinkielellä pidetyt jumalanpalvelukset tuovat myös turvaa epävarmassa ja vihamielisessä ympäristössä.
Maahanmuuttajien lapset puolestaan ovat säilyttäneet vain pinnallisen kristillisen identiteetin. Toisen sukupolven maahanmuuttajat ovat samalla täysin israelilaistuneet: he puhuvat virheetöntä hepreaa ja ovat muiden tel-avivilaisten tavoin maallistuneet ja kadottaneet välittömän kosketuksen vanhempiensa uskonnollisiin ja etnisiin juuriin. Tähän nähden Israelissa asuvien juutalaiskristittyjen – ns. messiaanisten juutalaisten – merkitys Israelin valtion uskonnollisella kartalla on marginaalinen, vaikka heidänkin joukkonsa on kasvanut voimakkaasti viimeisten vuosikymmenien aikana.
Højlandin mukaan suurin haaste kristinuskon kannalta on näiden uusien kristillisten ryhmittymien ja maassa jo vuosisatojen ajan vaikuttaneiden ryhmien välinen vähäinen kosketuspinta. ”Uuskristittyjen” ongelmana on heidän väliaikainen asemansa Israelin valtiossa: kun työt on tehty, heidät voidaan karkottaa maasta, jos viranomaiset niin päättävät, vaikka yhdessä yössä.
Israelin hallituksen vaalima kuva ”vahvasta ja elinvoimaisesta” kristinuskosta Israelin valtiossa on siis vähintäänkin kaunisteleva. Israelin valtiossa muovautuneen uuden kristillisyyden suurin koetinkivi on sama kuin meillä Suomessa: kuinka saada edes toisistaan kaukana olevat kristilliset ryhmittymät kuulo- ja keskusteluetäisyydelle? Israelin valtiossakin ongelmana ovat suuret kulttuuriset erot ja niistä johtuvat epäluulot kantaväestön ja maahanmuuttajien välillä. Kuitenkin kristittyjen väliset teologiset korostuserot muodostavat usein sen ylitsepääsemättömimmän esteen.
Lopuksi Knut Højland kysyy artikkelissaan: kuinka Pyhän maan kristityt voisivat tarttua uuden kasvun mahdollisuuteensa ja antaa uskottavan todistuksen Herrastaan tukemalla toinen toistaan vihamielisyyden keskellä ja epävarmuuden hetkinä? Vain aika näyttää – kuten meilläkin.
Käsittääkseni ortodoksijuutalaiset ovat ongelma aivan kaikille – myös juutalaiselle valtaväestölle ja maan hallitukselle. Ortodoksijuutalaisten ja muun Israelin juutalaisen väestön välisistä kahnauksista raportoidaan tuon tuosta. Olen lukenut, että monet juutalaisetkin ovat jättämässä tästä syystä pyhän maan. Pitäneekö tämä paikkansa?
Kirjoittaja kuvaa UT:n repimistä knessetissä. Noita julkisuustempauksia tapahtuu vähän joka puolella: Yhdysvalloissa joku poliitikko taisi polttaa koraanin. Suomen TV:ssä parhaaseen katseluaikaan heitettiin Raamattu lattialle kirjan sisältöä haukkuen. Eduskunnassa kansanedustaja pilkkasi muslimeja. Nämä yksittäiset tapahtumat eivät oikeuta tekemään johtopäätöksiä Suomen tai minkään muun maan virallisesta politiikasta.
Kirjoitus on myöskin ristiriitainen: Siinä sanotaan, että viranomaiset jättävät kristittyihin kohdistuvat väkivallanteot liian usein tutkimatta ja että viranomaiset itse yhtyvät noihin tekoihin. Kohta kirjoittaja sanoo, että viranomaiset tutkivat kristiityihin kohdistuvat väkivallanteot.
Artikkelissa on paljon oikeaakin tietoa. Siinä mm.myönnetään, että suurin uhka kristilliselle elämälle ovat kristityt itse: Uusien kristillisten ryhmittymien ja maassa vuosisatoja vaikuttaneiden ryhmien kosketuspinta.
Jerusalemissa asuva hyvä juutalaiskristitty ystäväni ei ole puhunut mistään kokemastaan vainosta. Päinvastoin hän on voimakkaasti puolustanut juutalaisvaltion politiikkaa.
Artikkelin mukaan elämä on kristityille rankkaa Israelissa. Tapasin viimeisellä Israelin matkallani Jerusalemissa (juutalaisen) taiteilijan , joka kertoi, että elämä Israelissa on nykyään kaikille hyvin rankkaa. Tämä on tietenkin harmillista. Ja tosi harmillista on se, että kristityt jättävät Pyhän maan tuon rankkuuden takia. Tosin palestiinalaisten hallinnoimilla alueilla kristtyjen pako on ollut vielä selkeästi voimakkaampaa.
Tuossahan toistuu vain se, mikä näkyy jo UT:n lehdillä, että juutalaiset vainosivat kristittyjä.
Näkyykö UT:n lehdillä ennustuksia siitä, että kristityt vainoavat muulla tavalla uskovia ja uskonnottomia?
Ensimmäiset ”kristityt” olivat juutalaisia. Apostolit olivat juutalaisia. Vainosivatko he itseään? UT on kirjoitettu 50-150 jKr ambivalentissa tilanteessa. Lopullinen pesäero äitiuskontoon oli tekeillä.
Monessa Lähi-idän maassa Israelin ympärillä kristittyjen osuus tosiaan vähenee vielä nopeammin.
Ei ole helppoa Egyptissä, ei Iranissa jne. Arabikevät on nostanut monissa maissa vihateot kristittyjä kohtaan ennennäkemättömiin mittasuhteisiin. levottomuudet, sodan ja vallankumouksen uhkat lietsovat ääriporukoiden ääri-ilmiöitä.
Heikki Juutinen: ”Kirjoitus on myöskin ristiriitainen: Siinä sanotaan, että viranomaiset jättävät kristittyihin kohdistuvat väkivallanteot liian usein tutkimatta ja että viranomaiset itse yhtyvät noihin tekoihin. Kohta kirjoittaja sanoo, että viranomaiset tutkivat kristiityihin kohdistuvat väkivallanteot.”
Heikki Juutiselle tiedoksi: se, että juutalaisvaltiossa viranomaiset suhtautuvat kristittyjen uskonnonvapauteen nihkeästi ei ole ristiriidassa sen kanssa, että tuo Lähi-idän ainoa juutalaisvaltio on myös alueen ainoa demokraattinen valtio, ja demokraattisessa valtiossa on vain pakko ottaa asiat tutkittavaksi, kun ne viedään oikeusprosessiin, vaikka se olisi viranomaisista heidän oman vakaumuksensa kannalta vastenmielistä.
Israelissa toimi pitkää uskontoasioista vastaava ministeriö, joka oli käytännössä koko ajan ortodoksijuutalaisen Shas-puolueen hallinnassa. Sen asenne ei arvatenkaan ollut kristityille kovin suosiollinen. Kun tämä ministeriö lakkautettiin, kristityillä ei ole ollut virallista ”valitusosoitetta”, johon voisi valittaa tulleensa kaltoin kohdelluksi.
Tästä johtuen joidenkin viranomaistahojen asenne on ollut välinpitämätön, ja toisten taas on ollut pakko toimia – hitaasti, mutta silti demokraattisen valtion oikeusperiaatteita noudattaen oikeusprosessin mukaisesti.
Henrik Sawela: ”Näkyykö UT:n lehdillä ennustuksia siitä, että kristityt vainoavat muulla tavalla uskovia ja uskonnottomia?”
No, ei näy. UT:n asenne on (ymmärrettävistä syistä) päinvastainen: Jeesuksen seuraajat joutuvat vainottaviksi – olipa vainoavana osapuolena toiset juutalaisryhmittymät tai ns. pakanalliset (ei-juutalaiset) ryhmittymät.
Pointti on siinä, että Jeesuksen seuraaminen maksaa – aina. Tosin se ei nyt tämän päivän Suomessa juuri taida näkyä kirkon tai meidän kristittyjen elämässä. Meillä on hyvä uskontorauha, ja uskonnonvapaus toteutuu hyvin.
Vallankäytön haaste on siinä, että opitaan olemaan suvaitsevaisia toisin uskovia tai uskonnottomia kohtaan. Se onnistuu yleensä silloin, kun vallankäyttäjällä on vahva oma identiteetti eikä vallankäyttäjällä ole pelkona oman valta-asemansa menettäminen taloudellisten tai muiden etujen vuoksi.
>>>>Ensimmäiset ”kristityt” olivat juutalaisia. Apostolit olivat juutalaisia. Vainosivatko he itseään?>>>>
eivät, mutta joutuivat juutalaisten vainon kohteeksi.
”Vallankäytön haaste on siinä, että opitaan olemaan suvaitsevaisia toisin uskovia tai uskonnottomia kohtaan.”
Aika monta sataa vuotta ovat kristilliset harrastaneet vallankäyttöä, eikä jälki oikein vakuuta… ”
”Se onnistuu yleensä silloin, kun vallankäyttäjällä on vahva oma identiteetti …”eikä vallankäyttäjällä ole pelkona oman valta-asemansa menettäminen taloudellisten tai muiden etujen vuoksi.”
Tjaa, kyllä sellaine vahva identiteetti ja valta-asema monilla kristillisillä hallitsijoilla oli, mutta…
”…eikä vallankäyttäjällä ole pelkona oman valta-asemansa menettäminen taloudellisten tai muiden etujen vuoksi.”
Heh joo. Jos on satavarma omasta vallasta eikä siis mitään kilpailua ole, niin silloin onkin jo hankkiutunut eroon eri tavalla ajattelevista. Tuollaiseen positioon kristillisillä on todellakin ollut halu päästä eikä keinot kovin inhimillisiä olleet.