Pääsiäinen on edessämme. Kristikunnan suurin juhla.
Sitä ennen kerrotaan Jeesuksen tiestä piinaan, pahoinpitelyyn,
peräti kuoleman portista pahuuden perukoille painautumaan.
Kristuksen kärsimyksen aika alkaa Kärsimyksen sunnuntaista, tänä vuonna maaliskuun viimeisestä sunnuntaista aina hiljaisen viikon lauantaihin asti.
Kolme merkitykseltää suurta päivää kuuluu pääsiäisen viettoon:
kiirastorstai, pitkäperjantai ja pääsiäinen.
Sunnuntai 29.03.2020
5. paastonajan sunnuntai, latinaksi Judica
Kärsimyksen sunnuntai
1. lukukappale: Jes. 65:1–3
Jumalan huolenpito kansastaan on jatkunut. Hyvyydessään Jumala on kutsunut kansaansa antamaan hänelle kunnian kaikesta hyvästä, mitä hän on tehnyt.
Tämä huolenpito on suurta lahjaa. Se annetaan siksi, että Jumala on hyvä ja hän rakastaa tekemäänsä maailmaa.
Kuitenkaan Jumalan sydämen pohjasta tuleva hellän rakkauden kosketus ei aina saa riittävää vastakaikua, vaan kaikuu kuuroille korville. Suurten siunausten saaminen valuu tyhjiin kuin vesi hanhen selästä. Onnen ja hyvyyden lahja ei pääse vaikuttamaan, vaan raukeaa vaikutusta vaille.
Kansa on saanut Jumalan sanan, mutta torjunut sen luotaan. Jumala on ollut läsnä, mutta hänet on sivuutettu.
Jotakin tällaisesta tulee esille kärsimyssunnuntain ensimmäisessä lukukappaleessa. Jeesus on tullut omiensa luo, mutta nämä eivät ottaneet häntä vastaan, vaan veivät hänet tuomittavaksi. Kuolema Golgatan ristillä oli tämän tien päätös. Ne jotka tämän tekivät, eivät tienneet mitä olivat tekemässä.
Näin tuosta kerrotaan profeetan sanoin:
Jes. 65: 1–3
Minä olen kyllä ollut lähellä,
mutta he eivät ole minua etsineet,
olen ollut läsnä,
mutta he eivät ole minua kyselleet,
olen sanonut: ”Tässä olen, tässä olen!”
tälle pakanakansalle, joka ei kutsunut avuksi
minun nimeäni.
Päivästä päivään minä ojensin käteni
tätä vastahakoista kansaa kohden,
kansaa, joka kulkee väärää tietä
oman mielensä mukaan,
kansaa, joka yhä uudelleen minut vihoittaa.
Kautta kärsimysten voittohon
Mutta kuinkas kävikään. Jumala voi kääntää pahan hyväksi ja tappion voitoksi. Valtavassa viisaudessaan hän, joka hallitsee ja ohjaa koko maailmankaikkeutta, saattoi juuri tämän Jeesuksen kärsimystien kääntää koko maailman pelastukseksi. Jeesuksen kuolema tulikin meidän syntiemme edestä kärsityksi rangaistukseksi. Jeesus otti päälleen koko maailman synnit. Hän kantoi ne ristin puulle ja niin me pääsimme vapaaksi kaikista syytöksistä. Jumala on sovitettu ja me itsessämme syntiset olemme tulleet Kristuksessa vanhurskautetuksi. Rangaistus oli hänen päällään, että meillä rauha olisi. Koska kaikki on jo maksettu, niin me olemme vapaita.
Kuolemallaan Jeesus voitti kuoleman ja haudoissa oleville elämän antoi. Jumalan vihan sijaan meillä onkin rakastava Taivaan Isä. Hänen hellä huolenpitonsa kantaa meitä kaikkina päivinämme ja jonka turvalliset käsivarret johdattavat meitä eteenpäin elämän tiellä. Vakain ja rohkein silmin katsomme eteenpäin ja kuljemme voittosaatossa taivaallista uuden maailman ihanuutta kohti. Jalat tukevasti maassa saamme ojentautua tulevaisuutta kohti, kurottautua taivaan kirkkautta vastaanottamaan.
Matias Roto
” Kuolemallaan Jeesus voitti kuoleman ja haudoissa oleville elämän antoi ”
Siis Jeesus antoi elämän häntä ennen eläneille tutkijoiden mukaan noin 80 miljardille ihmiselle, joille sitten Matiaksen mukaan Jeesuksen Jumlala kolleega Pyhä Henki antaa uuden ruumiin taivaaseen menoa varten.
Itse en usko tähän, joten olen Matiaksen käsityksen mukaan kuoleman jälkeen menossa ikuiseen helvettiin.
Reino
Jeesus ei ole Jumalan kolleega vaan hän on Jumala. On vain yksi Jumala, mutta hän on ilmoittanut itsensä kolmessa eri persoonassa.
Athanasiuksen tunnustus kertoo tästä seuraavasti
Matias Roto uskotko todella näin kuin tämä Athanasioksen tunnustus sanoo?
Siis Isä ja Poika ovat yhtä suuria ei yhtään toinen suurempi toista?
Jeesus Sanoo:
Joh. 14:28
Te kuulitte minun sanovan teille: ’Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne’. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.
Entä tämä:
””Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista,
astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.””
Siis kuka voi pelastua? Onko siis ihmisen teoista kiinni pelastuuko vai ei?
Kun tunnustus vielä selkeästi sanoo:
””Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.””
Olisi mielenkiintoista jos lapsi lukisi tuon tunnustuksen ja nuo Raamatun kohdat ja arvioisi pitääkö ne paikkaansa, onko Jeesus yhtä suuri kuin Isä, varmasti lapsi sanoisi ettei tuo tunnustus ole Raamatun mukainen, aivan varmasti ellei lasta ole opetettu valehtelemaan.
Ari
Muutama huomautus
1) Sinun kannattaisi kiinnittää huomiota sisälukutaitoon.
Kirjoittamasi raamatunkohdat eivät ole Athanasiuksen tunnustusta vastaan, vaan sisältyvät siihen sanoin:
2) Tunnustuksen maininta tekojen vaikutuksesta on täysin yhtenevä esimerkiksi Jeesuksen vertauksen takaisintulostaan tapahtuvasta suuresta tuomiosta. Siinäkin puhutaan teoista.
On kuitenkin aihetta huomata että jokainen ihminen on luonnostaan syntinen. Ei ole ainuttakaan joka ei tekisi väärin. Paavali sanoo, että kaikki ovat pois poikenneet. Tämän mukaisesti kaikki olisivat tuomion alaisia. Tämä on seurausta perisynnistä, koska olemme kaikki jo Adamin lankeemuksen ajoista lähtien synnin alaisuuteen joutuneet.
Mutta Paavali sanoo myös, että kaikki saavat armon ja että tämän armon uskossa vastaan ottaneet ovat pelastuneet synnin ja kuoleman vallasta, kun kaikki pahojen tekojen aiheuttamasta rangaistuksesta on jo lyöty ristin puulle, ja näin Jumalan lapselle on luettu Jumalan Pojan viattomuus ja vanhurskaus. Näin siis ei ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Jeesuksessa Kristuksessa ovat päässeet elämän toivosa osallisiksi.
Tästä siis sinun pitäisi ymmärtää että kukaan ei pärjää tuomiolla omien tekojensa ansiosta. Niin paljon pahaa meillä on jo Adamin lankeemuksesta peräisin olevana perintönä,
mutta että
Kristuksen Jeesuksen armon ansiosta meidän kaikki rikkomuksemme ovat ristille lyödyt ja sen vuoksi Jumalan tuomiolla näkyy vain Jeesuksen veren puhdistama armahdettu ihminen jonka hyväksi näkyy vain Vapahtamme meille lahjoittama kasteen kautta lahjoitettu täydellinen syntien pois pyyhkiminen ja siis tulee esille se mitä Jeesus sanoo vertauksessaan, että meitä odottaa pelastus jonka Jumala on meitä varten varannut jo ennen maailmankaikkeuden luomista:
Matias Roto.
Vahvistat tekstissäsi, että minun osoitteeni täältä poistumisen jälkeen on ikuinen helvetti. Onneksi et ole jumala , ja sinun jumala käsitteesi ovat aivan utopiaa
Minun jumala käsitykseni saa tukea Raamattuun otetusta Markuksen kirjoittamasta evankeliumista Jeesuksen olemukseen nähden. Korkeimman käsitykseni saa positiivista tukea Jeesuksen korostamasta lähimmäisen rakkauden merkityksestä Korkeimman, Jumalan, tahdosta.
Mielestäni on aivan mielisairautta käsityksesi, että Jeesus kuo9lemallaan herätti haudoista sinne menneet noin 80 miljardia ihmistä.
Reino
Jeesuksen tuoma pelastus, se että hän kuolemallaan voitti kuoleman, on todellinen rakkauden teko. Meidät syntiemme tähden kadotetut ihmiset hän on ottanut Jumalan mielisuosion yhteyteen kärsimällä meidän pahojen tekojemme aiheuttaman rangaistuksen.
Tämä rakkauden teko kutsuu meitä rakkauteen ja keskinäiseen kunnioitukseen.
Ruumiin ylösnousemus tulee tapahtumaan Jeesuksen takaisin tulon yhteydessä.
Tästä Paavali kirjoittaa 1. Tessalonikalaiskirjeessään, joka muuten on Uuden testamentin vanhin kirjoitus, kirjoitettu jopa parisenkymmentä vuotta ennen kuin viittaamasi Markuksen evankeliumi.
Koska ylösnousemus on Jumalan työ, niin se on varma lupaus, koska sen tekee hän, joka huolehtii kaikesta luomastaan olipa se sitten vaikka yksityisen protonin rakennusosana oleva yksittäinen kvarkki tai maailmankaikkeuden mittaamattomissa etäisyyksissä oleva joku meille vielä mittausten ulkopuolella oleva toinen linnunrata.
Jumala, jolle kaiken tämän tekeminen on helpompaa kuin mielle sormemme liikuttaminen, voi yhtä helposti herättää myös meidän ruumiimme ja viedä meidät uudistettuun Paratiisiin, Jumalan taivaan kirkkauteen.
Koska määränpäämme on taivas ja toivon mukaan me kaikki sinne pääsemme, niin silloin on erittäin soveliasta, että me jo tätä tulevaisuutta odottaessamme pyrimme elämään keskenämme ihmisiksi ja yritämme rakastaa toinen toistamme niin kuin itseämme.
Matias Roto
Luin kommenttisi. Ei muutosta aikaisempaa käsitykseeni sinunn jumala ajattelusta.
Kuitenkin hämmästyttää että sinäkään et hyväksy Raamatun sanomaa esim. Markuksen evankeliumi.
Reino
Mistä kummasta olet saanut tuon vääristyneen tiedon, etten muka uskoisi Markuksen evankeliumin olevan Jumalan sanaa. Väitteesi vääntää mielipiteeni 180 astetta väärään suuntaan.
Markuksen evankeliumissakin Jeesus on Jumala. Ei tarvitse mennä kuin ensimmäiseen lauseeseen tämän nähdäkseen:
Markuksen evankeliumi:
Ilmauksessa Jumalan Poika tuo poika -sana ilmaisee, että Jeesus on olemukseltaan Jumala.
Adoptio Markuksen tekstei
Tosiaan mielekiintoista odottaa mikä se sinun sanoma hevetti odottaa kun olen jo tääs 80 90 välillä.
Reino
Evankeliumin sanoma on se että me vapaudumme helvettiin johtavalta tieltä, kun Jeesus on turvanamme. Pyhän kasteen kautta meidät on otettu Vapahjamme sovitustyön yhteyteen ja siksi saamme turvallisin mielin heittäytyä hänen armonsa ja laupeutensa varaan. Kun hänen käsiinsä annamme koko elämämme, niin hän meidät kantaa perille taivaan autuuteen.
Usko siis ei ole siinä, miten hyvin olemme elämässämme onnistuneet tekemään sitä tai tätä hyvää vai onko kaikki mennyt pieleen, vaan usko on sitä että heittäydymme Vapahtajamme hyvyyden varaan. Saamme uskoa, että kyllä hän meistä huolen pitää ja taivaan kotiin vie.
Matias Roto sanoppa mistä lapsi oppii/oppisi tuon teidän väittämän samansuuruisuuden jos lukisi pelkästään Raamattua, näytätkö mitkä kohdat siitä puhuu?
Tää on mielenkiintoinen asia kun silloin kun ko tunnustus keksittiin ei kansalla ollut mitään mahdollisuutta tarkistaa sen pitävyyttä, nyt taasen on kansankielellä Raamattu niin miksi yhä ihmiset ottavat tuon väitteen todesta, eikö jokainen voi(si) Raamatusta lukea ettei se pidä paikkaansa, siis jokainen jolla on sisälukutaito?
Jeesus puhuu niin monessa kohdassa että Isä on suurempi, siis monessa, ei ainoastaan yhdessä.
Miksi tämä on tärkeää, no ensinnäkin menetetään se kuuliaisuus joka Jeesuksella oli Isää kohtaan täällä maan päällä eli Hän opetti juuri kuuliaisuuden tärkeyden.
Ari
Otapas huomioon, että ei voida panna pientä elefanttia ja suurta hiirtä suuruusjärjestykseen vain sanojen ”pieni” ja ”suuri” perusteella, vaan on nähtävä että näistä laatusanoista huolimatta ”pieni elefantti” on suurempi kuin ”suuri hiiri”.
Kun kieltäydyt näkemästä missä suhteessa tämä Pojan asema Isään on, niin silloinon kysymys siitä, puhutaanko hänestä ihmisenä vaiko Jumalana. Silloin kun hänestä puhutaan ihmisenä, niin silloin Isä on isompiarvoinen kuin Poika.
Mutta kun tulee puheeksi se, että Jeesus on Jumala, niin silloin eriarvoisuuden väittäminen johtaisi automaattisesti kaksijumalaisuuteen. Mutta nytpä Jumala on yksi. Samaten Jeesus sanoo, että hän ja Isä ovat numerollisesti yksi Jumala.
Ethän sinäkään Ari voi sanoa, että sinä Ari olet alempiarvoinen kuin Sinä Ari olet, ja toisaalta, että sinä Ari olet ylempiarvoinen kuin sinä Ari olet.
Siitä Raamatun vääjäämättömästä ja selkeästä opetuksesta, että Jumala on yksi seuraa, että Athanasiuksen tunnustuksen opetus on oikea:
Kun Jeesus puhuu lapsen kaltaisuudesta, niin silloin pitää muistaa muun muassa se, että lapsi oppiii kun häntä opetetaan ja hän ottaa vastaan kun aikuiset häntä opettavat. Mutta mitä tekee sellainen joka ulkokullaisesti väittää olevansa oikea nöyrä lapsi, mutta sisimmässään on sydämensä paaduttanut ja korvansa kaikelta opetukselta sulkenut aikuinen, joka periaatteistaan ylpeillen kieltäytyy oppimasta yhtään mitään.
Muista mitä Raamattu sanoo:
Matias Roto käytä nyt sisälukutaitoasi ja vastaa siihen mitä kysyin eli mistä lapsi löytää perustelut esittämällesi väitteelle, SIIS RAAMATUSTA?
Ei nuo seliseliselityksesi ole Raamatusta.
Joh. 20:17
Jeesus sanoi hänelle: ”Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö”.
Eihän Jeesus vertaa itseään hiireen taikka norsuun vaan Isäänsä.
Joh. 7:33
Mutta Jeesus sanoi: ”Minä olen vielä vähän aikaa teidän kanssanne, ja sitten minä menen pois hänen tykönsä, joka on minut lähettänyt.
Ari
Miksi teet omia rakenteitasi sirottelemalla raamatunlauseita mielivaltaisesti sikin sokin.
Mielestäni sellainen ei ole Raamatun mukaista.
Mielestäni käytät sellaista irrallisten lauseiden mielivaltaista esiin nostamista, missä itse asia jää sivuun ja päähuomio on yksittäisten palasten värikkyydestä kiinni. Eihän ruokaöljyä käytetä moottorin voiteluun eikä moottoriöljyä pihvin paistoon, vaikka molemmat kuinka sattuvatkin olemaan ”öljyjä”, eikä seinälle kuuluvia tauluja panna eteisen lattiamatoksi.
Koska kuitenkin vaikuttaa että olet kiinnostunut asioista, niin oman itsesi ja teologisen ymmärryksesi parantamiseksi, pyydän sinua ottamaan asioista selvää ja lukemaan jonkun kunnollista teologiaa käsittelevän teoksen.
Oman tietämyksensä varassa on suuri riski ettei huomaa omia sokeita pilkkujaan, vaan kuvittelee olevansa oikeassa, mutta meneekin harhaan, kuvittelee seuraavansa valoa, muttei huomaa, että seuraa omissa käsissään pitämäänsä kynttilän valoa, joka käsien heilahduksen mukaan menee minne sattuu.
Roomalaiskirje:
Joten toisin kuin kuvittelet, niin tässä keskustelussa eivät ole vastakkain joku ihmispäätelmä toisaalla ja Raamattu toisaalla, vaan kaksi erilaista Raamatun tulkinnan tapaa, toinen parin vuosituhannen ahkeran Raamatun tutkimisen varassa olevaan perinteeseen tukeutuva ja toinen omasta päästään nousseiden ajatusten valossa syntynyt Raamatun tulkinnan malli.
Ota huomioon että sama kangas voi olla toisaalta jokun hyvän juhlapuvun muodossa joillain kutsuilla ja toisaalla se voi olla räsymaton kuteena kangaspuissa. Samoin eri raamatunlauseet voivat olla sisäisen logiikan mukaisesti miellettyinä kokonaisuuksina edustava teologinen kokonaisuus, mutta selkeän teologisen rakenteen puuttuessa irralliset lauseet jäävät kuteen tavoin aivan toiseen järjestykseen, jonka määrää ei suinkaan kuteena käytetyn kankaan kuviointi ja malli, vaan uuden kokonaisuuden tarpeet, niin kuin eri mteriaaleista olevat kuteet kangaspuissa eivät seuraa kuteena olevan maeriaalin kuviointia, vaan näistä irrallaan olevaa maton mallia.
Ihminen kuvittelee viisaaksi tulleensa, mutta onko?
Tiede pyrkii selittämään kaiken, kuinka tämä toimii, siis kun tieteellisesti jokin pystytään todistamaan niin vanha väärä tieto hylätään, ei siihen takerruta ja pidetä kiinni.
Entäpä kuinka teologia toimii, toimiiko se samalla tavalla?
Kuinka tämänkin kolminaisuus opin kanssa teologit toimivat? Onko teologian perustana sama toimintamalli kuin tieteessä eli hyljätään entinen vanha ja väärä?
Mihin toelogian (kristillisen) tulisi pohjautua, onko siihen olemassa oppikirjaa, on, se on Raamattu ja vain yksin se, ei ole muuta ilmoitusta Jumalasta.
Nyt jos halutaan todistaa ”tieteellisesti” tämä kolminaisuusoppi niin sen pitää löytyä Raamatusta, eikö vain, löytyykö se, ei. Siis jos joku teologi väittää kolminaisuusoppia oikeaksi, niin eikö silloin ole hylännyt Raamatun, on. MOT
Ari
Logiikkasi on vastoin todellisuutta olevaa järkeisoppia, missä Raamatun opetusta ei oteta todesta. Kuvittelet olemattomia, kun päättelet johtopäätöksesi olevan oikea.
Ota huomioon että Athanasiuksen uskontunnustuksen määritelmät ovat syntyneet vuosisatojen ahkeran ja uutteran raamattutyöskentelyn tuloksena. Monia omia teitään kulkeneitten kehitämiä harhateitä syntyi noina vuosisatoina, joita Raamattuun pitäytyvien piti kumota. Välillä tuli yhdenlaista ja välillä taas toiseen suuntaan lintalleen menneitä johtopäätöksiä, mutta kerta toisensa jälkeen nuo harhat kumottiin Pyhän Raamatun sanan perusteella.
Kaikenlaiset privaattipäätelmät yleensä johtavat pahasti metsään uskon opin määritelmissä. Kun ei otetan huomioon kristillisen yhteisön ratkaisevaa merkitystä uskon opin synnyssä ja ylläpidossa, niin aito asia ja tyhjänpäiväiset haaveet sekaantuvat ilman, että huomataan eroa harhan ja havainnon välillä.
Näin on käynyt myös sinun kuvittelemasi MOT tuloksessa.
Otan tähän pari Raamatun kohtaa, joissa sanotaan, että Jumala on yksi.
Ja sitten otan tähän raamatunkohdan missä puhutaan kolmesta persoonasta
Huomaa, että tässäkin sanotaan sana ”nimi” yksikössä, eikä sanota monikossa nimissä.
Näistä jakeista näkyy kolminaisuusopin ratkaiseva ydin: Jumala on yksi ja hän on ilmoittanut itsensä kolmena persoonana.
Matias Roto mielenkiinoinen tuo kirjain tarkka esimerkkisi ””kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.””, siis otat nyt tässä niiiin tarkan sana tarkan selityksen ””Huomaa, että tässäkin sanotaan sana “nimi” yksikössä, eikä sanota monikossa nimissä.””
Entäpä kun Jeesus anoo:
”” en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö”.””
Mitä Jeesus Sanoo tässä ktarkalleen?
Ari
Jeesus sanoo tarkalleen, että hänen näkyvässä muodossa esiintymisensä kausi on päättymässä.
Kolminaisuusoppia ajatellen tässä viittaamassasi kohdassa tulee näkyviin se, että eri persoonat todellakin ovat eri persoonia eikä vain yhden persoonan eri ilmenemismuotoja.
Augsburgin tunnustus sanoo tämän mukaisesti hyvin selkeästi:
Ari
Sinulla on kumma käsitys tunnustusten merkityksestä keskustelussa. Samaan aikaan kun kuvittelet että olet vapaa kaikista tunnustuksista ja pitäydyt vain Raamattuun, olet vielä pahemmin juurtunut omiin tunnustuksiisi, joiden pohjana on mielestäni täysin vääristynyt raamatuntulkinta. Nämä sinun omat tunnustuksesi vievät sinua kuin talutusnuorassaan ja estävät sinua näkemästä Raamatun varsinaista sanomaa, koska sinun oma tunnustuksesi estää näköalaasi näkemästä, mitä mikäkin Raamatun kohta varsinaisesti sanoo ja mihin yhteyteen se ihan oikeasti kuuluu.
Näin samaan aikaan kun sinä hylkään luotettavaan tulkintaan perustuvien vuosituhansien kovan työn ja uurastuksen tuomat yhteenvedot Raamatun opetuksista, sinä yrität syöttää sinun vääristyneisiin tulkintoihisi perustuvia aivan kummallisia tunnustuksia, joilla ei ole mitään perustusta kirkon alkuperäisen sanoman kanssa.
Esimerkiksi kuvitelmasi että Jeesuksen sanat Pietarille tämän yrittäessä puolustaa Jeesusta tätä vangittaessa: ”Pistä miekka tuppeesi” ja siihen liittyvä ”Joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu”, muka olisi ohje kaikkiin tapauksiin ja kaikissa olosuhteissa, on mittasuhteitten väärin asettamisen seurausta. Jeesuksen sanat kuuluivat juuri siihen tilanteeseen. Jos siinä tilanteessa olisi ruvettu käyttämään asetta, niin tulos olisi ollut vain suunnaton väkivalta-aalto ilman mitään parempaa tulosta.
Sen sijaan esimerkiksi Kesarean ensimmäinen piispa oli siviiliammatiltaan upseeri. Korneliuksen kääntymyksestä kertoo Ap.t. 10-11 luvut. Missään ei kerrota, että Pietari olisi kieltänyt häntä jatkamassa ammatissaan, ihan siitä syystä, ettei sellaista ole milloinkaan esitettykään.
Ja onhan Paavalikin Room. 13. luvussa kertonut, että esivallan tehtäviin kuuluu järjestyksen ylläpitäminen. Esivalta ei turhaan kanna miekkaa, koska jossain aina siellä täällä esiintyy niin mielettömiä ihmisiä, etteivät he ymmärrä järkeä, vaan ainoastaan jämerää otetta esivallan taholta.
Tässä vain yksi esimerkki siitä, miten muiden kristittyjen uskonyhteydestä erillään elävän ihmisen näköala vääristyy, koska puuttuu terve vuorovaikutus ja sen mukanaan tuoma rehellinen näköalojen tarkastelu ja niiden suuntaaminen realistiseen totuuden näkemiseen.
Ota siis huomioon, ettei maailmassa ole ainuttakaan kristittyä, joka ei jossain mielessä olisi riippuvainen omasta tulkintaperinteestään eli omasta tulkinnastaan eli omista tunnustuskirjoistaan, kirjoitettuina tai tiedostamattomina. Näissä keskusteluissa ei siis ole kysymys Raamatun ja tunnustuksen välisistä suhteista vaan siitä, miten aito ja alkuperäinen oma tunnustus on tai miten paljon siinä on omatekoista korpifilosofian värittämiin väärinkäsityksiin perustuvia olettamuksia. Kysymys siis on siitä, mistä on peräisin sinun ja minun tunnustukselliset vaikutteemme.
Matias Roto minä tiedän mistä olen oppini saanut, Pyhältä Hengeltä ja Hän kirkastaa ainoastaan Jeesusta.
Ari
Muista että usko on yhteinen. Kirkko on Pyhän Hengen työväline. Tästä kertoo uskontunnustus sanoen
Minä uskon — Pyhään Henkeen, pyhän yhteissen kirkon eli seurakunnan.
Tämän seurakunnan eli kirkon eli Kristuksen ruumiin välityksellä Pyhä Henki sitten luo pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamuksen, ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.
Paavali kirjoittaa Kreetan piispalle Titukselle tästä kirkon yhteydestä näin
Matias Roto miksi fariseukset ja kirjanoppineet eivät tulleet uskoon?
Eikö jotkut heistä halunneet jopa kasteelle, miksi heitä ei kuitenkaan kastettu?
Miksi niin monia kastettiin mutta eivät he kuitenkaan lopulta seuranneet Jeesusta?
Ari
1) Jeesus itse toimi fariseusten ja kirjanoppineitten keskuudessa. On erittäin todennäköistä että esimerkiksi hänen kritiikkinsä farisealaisuutta vastaan oli liikkeen omaa itsekritiikkiä, missä liikkeen pyrkimysten mukaisesti pyrittiin myös sisäisesti tulemaan siksi mitä ulkoisesti oltiin.
Jeesus myös sanoo, että nimenomaan fariseukset olivat Moosen lain eli siis Tooran eli Lain eli viiden Mooseksen kirjan oikeita opettajia.
Edelleen tiedämme että Jeesus oli professorina aikansa korkeimmassa juutalaisten oppilaitoksessa Jerusalemin temppelissä ja että hänen opetuspaikkansa oli Salomon pylväskäytävällä, siinä osassa temppeliä joka oli säilynyt hävittämättömänä temppelin häviteyksestä 587 eKr.
Juutalainen Jeesuksen ajan professori David Flusser on sanonut, että Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen.
Kun otat tämän huomioon, niin ymmärtänet että fariseusten ja kirjanoppineitten Jeesusta vastaan nousemisen syynä oli lähinnä erilaisten sisäisten intriigien aiheuttamaa kateutta tai riidanhalua, kun toiset pelkäsivät oman valta-asemansa puolesta. Muodolliseksi syyksi sitten keksittiin jumalanpilkka, kun piti saada omille peloille ja kaunoille jokin hyväksyttävämmältä näyttävä syy.
2) Moni kastettiin. Johanneksen kasteesta puhuma vakava varoitus oli nimenomaan kastepuheeseen liitetty kehotuksen sana. Kaste ei ole vain joku ulkonainen toimitus, vaan siihen sisältyy myös uuden elämän lahja sekä tähän uuteen elämään liittyvä päivittäinen parannuksen teko.
Otan vertauskohdaksi Kamerunissa tapahtunut kastetoimitus, missä sanotaan kastetulle, että nämä saavat kärsiä sen uskon puolesta, johon heidät kastetaan, mutta että juuri tämän kasteen ansiosta he tulevat Kristuksen omaksi ja taivaan perillisiksi iankaikkiseen elämään.
3) Valitettavasti kautta aikojen on ollut niitä, jotka ovat saaneet Jumalan lahjan kasteen kautta. He ovat tulleet kasteen armoon, Jumalan lapsiksi ja iankaikkisen elämän toivo on heillekin ojennettu, mutta sitten jostakin syystä, kenen kohdalla mistäkin, jotkut luopuvat. Luopion osa on sama kuin kotoaan pois lähteneen tuhlaajapojan elämäntilanne pois kotoaan lähteneenä. Kaikki meni eikä mitään jäänyt.
Mutta samoin kuin tuhlaajapoika kotiin takaisin tultuaan sai nimenomaan pojan vastaanoton, niin myös kasteen armoliittoon palaava saa Jumalan lapsen aseman antaman hyödyn takaisin. Parannuksen tehneenä eli siis kasteen armoliittoon palaamisen jälkeen hän elää taivastiellä ikuista elämää kohti.