Mistä Jeesus tyhjensi itsensä, kun hän syntyi ihmiseksi?
Jeesus tyhjentyi täydellisyydestä, eli olla Jumala:
Filippläsikirje 2:7, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
Jeesus oli täydellisesti ihminen. Hänen jumaluutensa oli sama kuin kaikkien ihmisten, joissa jokaisessa on Jumalan luomisessa häneen puhaltama Jumalan henki. Eli synnyttyään hän oli senkaltainen ihminen, joiden on Taivaan Valtakunta.
Luuk. 2:
40 Ja lapsi kasvoi ja vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo oli hänen päällänsä.
49 Niin hän sanoi heille: ”Mitä te minua etsitte? Ettekö tienneet, että minun pitää niissä oleman, mitkä minun Isäni ovat?”
Ennen opettajien tapaamista temppelissä, Jeesus oli siirtynyt lapsen otollisesta tilasta omakohtaiseen Jumal’suhteeseen. Hänessä toteutui se, mikä on koko ajan toteutunut uskoontulossa, uudestisyntymisessä. Jumala alkaa toimimaan vaikuttaen viisautta ja kykyä käsittää. Nämä ominaisuudet kasvavat ihmisessä hänen suostuessaan yhteistyöhön. Jumala ei vaikuta mitään, mitä ihminen ei halua eikä ihmisen tietämättä tee hänelle ihmeitä.
Tämä tähänastinen on yleinen kulku lapsilla, jotka ovat lapsuudestaan kuulleet Jumalan Sanan saarnaa ja sen ottaneet vastaan. Eli olleet aina uskossa. Tarkoitan, että Jeesus antoi mallin, reitin Isän vedossa kokoaikaiseen suhteeseen, tilaan, elämään Jumalan Valtakunnassa jo täällä ajassa.
Luuk 2:
52 Ja Jeesus varttui viisaudessa ja iässä ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä.
Tämä jae kertoo, kuinka Jeesus kasvoi, varttui uskossa, Jumalan armossa.
Sitten n. 30-vuotiaana hän oli valmis alottamaan se tehtävä, mitä varten hän oli tähän maailmaan syntynyt.
Johannes Kastaja oli edeltä avannut reitin parannuksen kautta Jumalan luo. Sen merkiksi hän kastoi ne, jotka halusivat tehdä parannuksen (metanoia) eli muuttaa kulkusuunnan taivasta kohti.
Tämän jälkeen Jeesus kohtasi 40 päivän koettelemukset ja sen lopuksi kiusaukset, parhaat tarjoukset mitä koskaan on esitetty. Jeesus tiesi tarjotun rikkauden, maineen ja yltäkylläisyyden syyn, koska hän tunnisti tarjoajan, Saatanan, jonka tarkoitus on vain tuhota iankaikkisuusosaan pääsy.
Jumala ei ”ikäänkuin-ihmisenä” sovittanut maailmaa. Jeesus kasvoi ihmisenä tehtäväänsä ja ihmisenä sovitti koko maailman synnin. Jesus kävi läpi kaiken mitä jokainen ihminen kohtaa, siksi hän voi, ei vain ymmärtää, vaan ratkaista, auttaa jokaisessa asiassa. Tuo jokainen asia, on tieto, varmuus siitä, että kuoltuamme vietämme iankaikkisuuden Jeesuksen seurassa. Jos se ei ole kunnossa, huoli ja huolehtiminen muusta ei kompensoi mitään.
Hyvä Reijo,
Syy kommentointiini oli, että blogi ja sen kommentit hämmästyttävät noin yleisesti minua.
Toki ymmärrän, että kyse on Sinun henkilökohtaisesta näkemyksestä tai pohdinnasta. Tällaiset helposti synnyttävät vääriä käsityksiä ”kuppikunnista”, niitä kun tuppa vastaan monesti tulemaan. Kommenttini nähtäköön jonkinlaiseksi ”taustakommentuksi”, jonka ei ollut tarkoitus viedä keskustelua varsinaisesti pois ”itse aiheesta”.
En tätä foorumia ”ammattimaisesti” seuraa, ja tiedän, että blogeja lukevat (ja kenties hämmästelevätkin) monenlaiset ihmiset, jotka eivät edeltäviä ”teologisointejasi” tunne. Uusi blogi on näemmä kirjoitettu ”Jeesus ei tullut uskoon”, joten muutkin ovat hämmentyneet. Monenlaisia ajatuksiahan toki saa kirjoittaa.
En suinkaan väittänyt, että Apostolien tekojen ”uskoontulokuvauksen” mukaiset uskoontulemiset ja/tai kokemukset eivät olisi ”Raamatullisesti perusteltuja”, viittasin vain siihen, että ne ovat toisinaan saaneet ylikorostuksen. Ne eivätkä kokemuksina vastaa monen tuntemani helluntailaisen tai helluntaipiirissä olleen kokemuksia tai ”henkilöhistoriaa” Jeesuksen sovituksen ymmärtämisessä, eivätkä kuvaa heidän uskontiellä kasvamista.
Joten miksi Jeesuksenkaan olisi ”tarpeen” käydä läpi ”uskoontuloprosessi”?
Jukka,
Nyt menee jo paremmin. Olen sitä mieltä, että on hyvä, että yhteys seurakuntaan tai kirkkoon olisi selkeä.
Laita sinäkin itsestä tieto hengellisestä kodistasi, ettei sinun tarvi minun yhteyksiäni selitellä.
Sami Paajanen,
Olet sen verran kalunut helluntalaisuutta joten selvitä mihin kirkkoon kuulut.Ymmärrät varmaan, että olen asiasta kiinnostunut jo pelkästään helluntalaisuutta vastustavien kommenttiesikin vuoksi.
Olen muutamaan otteeseen tässä ketjussa halunut painottaa, että minun ”kuppikuntalaisuuteni” ei ole se juttu. Olen useamman kerran käsitellyt Helluntaipäivän Kastajaliikettä, joten se asia kyllä on käsitelty ja tullaan käsitellyksi.
Eli mihin kirkkoon kuulut ???
Kun Jukka Mikkolan ja Sami Paajasen hengellinen profiili, koskien heidän kotiseurakuntaansa on selkeytetty, niin jatkan lisää!
Marko, näitä pohtijoita on kaikennäköisiä. Tyhjentyminen ei ole ikinä tarkoittanut kolminaisuuden sisäistä ristiriitaa ja inkarnaatio, ei tyhjää pajatsoa. Luulen, että Reijo ei itse ymmärrä koko kuvioita ja yrittää selventää omia ajatuksia.
Sami tämän jälkeen odotan tietojasi, eli sen jälkeen jatkat vasta.
Marko S.
” 1800-luvun Erlangenin teologiassa (G. Thomasius) ja myöhemmin mm. Reinhold Seebergin toimesta 1900-luvun alussa pohdittiin kysymystä siitä, kuinka kenoosis (Fil. 2:5-11) olisi ymmärrettävä. Muistelen Seebergin pohtineen sitä, millä tavoin Jeesuksen ”jumalallinen itsetietoisuus” kehittyi.Tältä pohjalta voisin periaatteessa ymmärtää Mänttärin logiikkaa: mitä oikeastaan tarkoittaa, kun puhutaan Kolminaisuuden toisen Persoonan ”itsensä tyhjentämisestä”.”
Osut tai viittauksesi osuu naulan kantaan.
Lisää:
Tästä, vain tästä on kysymys. Vaikka itselleni minun yhtenevä kantani on auennut jo kauan sitten, niin nyt sen aikaa, ikäänkuin, minun puitteissani tuli julkaista.
On hyvin ilmaistu tuo ”jumalallinen itsetietoisuus”.
Mainitsinkin saman asian kuinka Jeesuksen sisäiseen tietoon jäsentyi, kirkastui ja varmistui siitä lähtien, kun Hän keskusteli vanhinten kanssa 12-vuotiaana temppelissä.
Eli Jeesus kulki kutsumuksensa täyttymykseen niinkuin Jumala on tarkoittanut meidän jokaisen kulkea. Jeesuksen ikäänkuin viimeinen voitelu oli 40 päivää erämaassa, paastossa ja sen jälkeen Saatana tarjosi hänelle koko oikumene-maailman. Sellainen, vaikka oli valtavin tarjous, kiehtoo vain ihmismieltä, mikä Jeesuksella tuolloin oli. Eli Hänellä ei ollut Jumalallista kykyä hyljätä, koska Jumalana sen hylkääminen olisi ollut helppoa. Hän kohtasi täydellisesti vain ihmisenä, koska muuten ei sovituksen työ olisi ollut mahdollista. Eli Jeesus täytyi todella olla täysin tyhjä Jumaluudesta.
Reijo M. Koska Herramme oli tosi Jumala ja tosi ihminen, kyseessä on ehdottomasti paradoksi, jota meistä kukaan ei voi loppuun saakka ymmärtää: Kuolematon Jumala otti itseensä ihmisyyden luonnon ja kuoli todellisesti. Jumalan Poika huusi ristillä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Jne. Reinhold Seebergin pohdintojen syynä oli 1900-luvun alun teologinen sekamelska. Hän yritti muistaakseni korvata opin Kristuksen kahdesta luonnosta tuon ajan filosofiaan ja käsityksiin sopivalla opilla ”Jeesuksen täyspersoonallisuudesta”.
Ajatus siitä, että Hän jossakin vaiheessa synnittömän sikiämisensä jälkeen olisi ”tullut uskoon” tai ei olisi koko ajan ollut 100 % Jumala ja 100% ihminen – luontoja erottamatta, sekoittamatta, muuttamatta ja jakamatta – menee kuitenkin reilusti yli sen mitä meille on Raamatussa ilmoitettu. Ensiksikin: Jeesuksessa Jumala tuli ihmiseksi ja asui meidän luonamme. Toiseksi: Synnittömänä Jeesus luotti ja uskoi Isäänsä jo sikiämisestään asti, kuten psalmeissa Messiaasta sanotaan. Uudesta testamentista käy ilmi, että viimeistään 12-vuotiaana hän halusi olla Isänsä luona, mitä äiti Mariakaan ei ymmärtänyt. Epäusko on Raamatun mukaan synti ja se, joka uskoo, ei tarvitse uskoon tulemista. Kaikki se, mitä Uusi testamentti kertoo meistä muista ei sovellu Kristukseen. Se, että Hän varttui iässä, viisaudessa ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä koskee Hänen inhimillistä luontoaan. Tuo itsensä tyhjentäminen Filippiläiskirjeessä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että Hän luopui pääsääntöisesti käyttämästä jumalallista kaikkivaltiuttaan ja käyttäytymästä Kaikkivaltiaan majesteetin tavoin täällä maan päällä: risti oli sen täydellinen vastakohta.
Marko,
On aikaisemminkin tapahtunut, että kun olen ollut sakramentalismiin uskovan kanssa jossain asiassa samaa mieltä, niin on tullut samanlainen ”hätä” kuin sinulla nyt, tehdä pesäero kanssani. Eli toimii niinkuin tunnustuskirjatkin, eli julistetaan oikein, esim. Lahjavanhurskautus, mutta kumotaan toisella tunnustuksen lausumalla, eli ”täytyy ottaa vastaan kasteen lahja, (uskoontulo, pelastus, vanhurskautus). Tämä meitä erottava kanta oli kiire sanoittaa, että erottava ”vesieste” (toinen sakramentti) säilyy. Ennakoin mielessäni tätä ”liikkuvien osien takaisinvetoa”, mutta vilpittömästi haluan sanoa, että silti se oli miellyttävää niin kauan kuin sitä kesti.
Määritelmät ”sekalmelska” ja ”muistaakseni” edustavat sitä loputonta ”loistavaa pohdintaa” minkä jo Paavali huomioi ja kehotti palaamaan selkeyteen, jotka on laskettu opin alkeitten päälle, niinkuin on kirjoitettu. Pidän ehdottomuutena, että tässä yhteydessä Hebrealaiskirjeen kolme ensimmäistä lukua kirjautuu sisimpäämme. Se voi vaikuttaa vaikealta, muttei sekavalta. Vaikeus poistuu, kun Sana uskon kautta avautuu. Uskon vaikutuksen voi sulkea haluamallaan aidatulla alueella, eli niillä, jotka kumoavat tunnustuskirjojen opetuksen.
Ensiksi-kohta menee niinkuin on kirjoitettu.
Toiseksi-kohta ei sen mihinkään liittymättömyyden vuoksi tee kesää eikä talvea, eli: ”.. että viimeistään 12-vuotiaana hän halusi olla Isänsä luona”. Tämä muoto on Kirjoituksista poikkeava vaikka suomalaiset evlut laitokset sen näin kääntävät. Miksi, koska siinä ei lue ”luona”, vaan
49 Niin hän sanoi heille: ”Mitä te minua etsitte? Ettekö tienneet, että minun pitää niissä oleman, mitkä minun Isäni ovat?”
50 Mutta he eivät ymmärtäneet sitä sanaa, jonka hän heille puhui.
Huomaa, että he eivät ymmärtäneet sitä sanaa, on käännetty KK 92: ”50 Mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hän tällä tarkoitti.”
Tämä on ensimmäinen Jeesuksen sanominen. Tuo keskeinen ilmoitus ”mitkä minun isäni ovat” on profetalista, mitä ei veri ja liha hänelle ilmoittanut, vaan, niinkuin Pietarille Jeesus sanoi, Matt. 16:
”Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa.”
Eli Pietarin ja Jeesuksen sanat olivat Jumalalta, ei heidän ymmärryksestään
Niinkuin Pietari, niin myös Jeesus 12-vuotiaana olivat osa Isän ilmoituskanavaa. Jumala käyttää aina ihmistä, tai oikeastaan vain ihmistä, uskoontullutta, Ylhäältä uudestisyntynyttä. Jeesus ihmisenä tuli Jumalan ilmoitusten kanavaksi, huipentuen n. kolmekymmenvuotiaana, minkä jälkeinen on historiaa.
Luukkaan evankeliumissa. 9:45 ja 18:34 on Jeesuksen profetaallista puhetta, niinkuin 12 vuotiaana temppelissä. Ne kirkastui ja selkeni aikanaan. Niiden tarkoitus oli osoittaa, että Jumala johdattaa oikeaan, vaikka se ei välittömästi ihmiselle siltä näytä.
”Hän luopui pääsääntöisesti käyttämästä jumalallista kaikkivaltiuttaan ja käyttäytymästä Kaikkivaltiaan majesteetin tavoin täällä maan päällä”
Edellinen on pakonomaisuutta ja pönkittää sellaista mikä Raamatussa ei ole luettavissa.
Siirsin tämän Martinkommentin alemma, koska halusin, että vastaukseni Markolle olisi sen äärellä.
——————————
Martti Pentti 25.07.2022 10:19 ”Hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan” on tapa, jolla asia ilmaistaan. Se on eri asia kuin täysi tyhjentyminen jumaluudesta. Samasta kertoo Jeesuksen lause hänen vangitsemisensa yhteydessaä: ”Luuletko, etten voisi pyytää apua Isältäni? Hän lähettäisi tänne heti kaksitoista legioonaa enkeleitä ja enemmänkin.”
Martti,
Jeesuksen oikeudet ajassa, kun hän Isän antamaa tehtävää suoritti oli samat kuin uskovillakin on. Meillä kaikilla Jeesuksen seuraajilla on tehtävämme, jotka palvelevat Isoa Kuvaa, Isän tahtoa ja suunnitelmaa.
Lainaan rov. Raimo Mäkelän väitöskirjaa: ”Kristuksen alentumista ei Valen-Sendstadin mukaan ollut hänen ihmiseksi tulemisensa. Ihminenhän on luotu Jumalan kuvaksi. Siksi ihmisyys ei ollut esteenä Kristuksen osoittautumiselle Herraksi. Hänellä ei kuitenkaan ollut Herran hahmoa eikä Jumalan muotoa, sillä hän ei esiintynyt Kuninkaana vaan alamaisena ja palvelijana. Silti sekään ei peittänyt hänessä Jumalan olemusta, sillä palveleminen ilmentää Jumalan rakkauden olemusta. Kun Jeesus ilmaisi jumaluutensa valitsimilleen ihmisille palvelijan hahmossa, he tunnistivat hänen Kuninkaaksi ja Jumalaksi juuri palvelemisesta. Alennus ja nöyryytys olivat sen sijaan ensinnäkin siinä, että hän suostui kuolemaan syntisten sijasta, ja toiseksi siinä, että kun hän oli vapaaehtoisesti valinnut tämän osan, se muodostui hänelle sitten pakoksi. Alennus ei siis alkanut hänen syntymästään eli samastumisesta ihmisiin, vaan hänen kasteestaan eli samastumisestaan syntisiin.”
…
”Jumalan jumalallista luontoa ja olemusta ei alennettu Jeesuksen alennuksessa, vaan Jumala henkilönä alentui omaksumassaan ihmisluonnossa. Vastaavasti ei myöskään Jumalan jumalallista luontoa ja olemusta korotettu eikä kirkastettu Jeesuksen korotuksessa, vaan Jumala persoonana korotettiin Jumalan Pojan omaksuman ihmisluonnon kirkastumisessa.–Jumalan luonto ja olemus ovat ikuiset ja muuttumattomat alennuksessa ja korotuksessa. Jumalan persoona Pojan ikuisessa Minässä koki kaiken muuttumisen omaksumansa ihmisluonnon alennuksessa ja ja korotuksessa. Jumala (Poika) alennettiin ihmisyydessään kuolemaan asti. Siksi Jumala (Poika) myös korotettiin ihmisyydessään ylösnousemuksessa.”
Jeesus antoi syntejä anteeksi jo täällä maan päällä ollessaan, joten minun mielestäni hän kyllä käytti jumalallista Kaikkivaltiuttaan. Uskon että jos Jeesus ei olisi lainkaan käyttänyt missään tilanteessa jumalallista voimaansa, hänet olisi jo ennen aikoja tapettu. Fariseusten ja kirjanoppineiden viha oli niin suuri. On esim. se kohta Raamatussa missä sanotaan, että Jeesus vain käveli pois heidän keskeltään. Vaikka he siis kihisivät raivosta ja vihasta.
Vain Jumala voi antaa syntejä anteeksi ja vain Jumala voi sovittaa synnit uhraamalla itsensä ihmisten pelastuksen tähden (”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan…2. Kor. 5:19, Jeesus, Jumalan Poika on Jumalan uhrikaritsa). Jumala teki tämän omasta halustaan, koska Hän rakastaa luomiaan ihmisiä. Synti kuitenkin erottaa syntiset pyhästä Jumalasta. Jeesuksen tähden nyt on tie auki Jumalan luo Isän syliin. Ottamalla vastaan evankeliumin pelastuu ikuiseen elämään Jumalan luo.
Riitta, hyviä kommentteja. Tosin tuo anteeksi antaminen on myös hiukan monipiippuinen asia, koska Jumalan anteeksiannon lupaus liittyy Vanhassa testamentissa myös uhreihin ja niiden toimittamiseen. Markuksen mukaanhan Jeesus julisti anteeksi ja paransi, jotta fariseukset tietäisivät Jeesuksella (Ihmisen Pojalla) olevan valta maan päällä julistaa syntejä anteeksi. Myös myrskyn tyynnyttäminen ja veden päällä kävely osoittavat Jeesuksen jumaluuden, jonka totuuden sulattelu ei ollut ihan helppoa apostoleille. Voidaan myös ihan oikeasti pohtia sitä, mitä seurauksia sillä oli, että Herrassamme oli jumalallinen ja inhimillinen luonto.
Yleensä kyllä opetetaan, että Kristuksen alennus alkoi Hänen sikiämisestään äitinsä kohdussa samaan aikaan kuin ihmiseksi tuleminen, vaikka ne erotetaan käsitteellisesti toisistaan. Vaikka sielunvihollinenkin kiusasi Herraamme erämaassa juuri kasteen jälkeen, hänen henkeään tavoiteltiin jo heti kohta syntymän jälkeen (pako Egyptiin ja Betlehemin lastenmurha). Tuolta osin Valen-Sendstad taitaa kulkea vähän omia polkujaan.
Marko, en ymmärrä miten tämä Valen-Sendstadin käsitys on ristiriidassa siihen, että kuten sanot alennus on tapahtunut jo sikiämisessä Marian kohdussa? Silloinhan se ihmisyys juuri alkoi. Tiedät ettet voi sietää Valen-Sendstadia. Ehkä siksi sanot. En tiedää?
Marko, oletko sitä mieltä että Jeesus ei todellisuudessa antanut syntejä anteeksi kun ei ollut vielä uhrillaan sovittanut syntejä? Kai Jeesuksella oli Jumalana valta antaa syntejä anteeksi jo silloin. Siitä osoituksena oli ramman käveleminen jne.
Riitta S. Minulla ei ole mitään syytä olla vahvasti Valen-Sendstadia vastaan tai hänen puolestaan. Totesin vain sen, että tuon lainaamasi väitöskirjasitaatin mukaan Valen-Sendstadin käsitys siitä, milloin Herramme alennuksen tila alkoi, poikkeaa kristillisen kirkon valtavirrasta. Se ei siis alkanut vasta Hänen kasteestaan kuten V-S sanoo vaan nimenomaan samanaikaisesti ihmiseksi tulon kanssa.
Totta kai Herramme antoi syntejä anteeksi jo ennen kärsimistään ja ylösnousemistaan. Antoihan Jumala anteeksi jo Daavidille tämän syyllistyttyä aviorikokseen ja murhaan.
Reijo,
En pyrkinyt (enkä pyri) vastaamaan erityisesti ”helluntailaisesta”, ”luterilaisesta” tai muustakaan ”laisuuden” suuntauksesta käsin. EIkä minua erityisesti kiinnosta mikä suuntaus tai kirkkokunta on ”enemmän väärässä”.
Ehkä minä jo sanoin sen, mikä mielessäni oli erinäisiin keskustelu-, kuuntelu- ja aihepiirin lukemiskokemuksiini liittyen. En tarkoituksellisesti sijoittanut mitään rivien väliin.
Jukka ,
Mikä on hengellinen kotisi. Se lienee helppo kysymys? En tätä nyt poistanut, vaikka ”lupasin”.
Blogissa esitetty sovitus on minusta jokseenkin seuraava: Ihminen tulee uskoon ja kastetaan ja pyhityselämällään muuttuu jumalalliseksi ja pelastaa itse itsensä. Jeesus on tehty vain ihmiseksi ja esikuvaksi, jota seuraamalla jokaisesta tulee hänen kaltaisensa jumalallistunut henkilö, joka siis sovittaa itse itsensä. En ymmärrä missä tässä on sitten varsinaisesti Isä Jumala?
Se että ihminen sovittaa itse itsensä teoillaan ja pyhityselämällään on tosin tuttua vanhojen kirkkojenkin oppikäsityksistä ja muistakin maailman uskonnoista. Siinä ohessa tosin vanhat kirkot sitten vähän saarnaavat Jeesuksesta, mutta Kristuksen uhri ja Kristus itse jää ihmisen tekojen ja pyhittymisen varjoon sovituksessa. Ei siis mitään uutta harhaoppia auringon alla tämäkään.
Kuitenkin on näin: ”Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi.” 1. Kor. 1:30
Riitta,
Sinäkään et lue mitä minä olen tällä blogilllani painottanut. Lue allaoleva lisäselvitys. Vaikket sitä ymmärtäisi, niin tässä yhteydessä voit siihen tyytyä.
Koskien tätä blogiani, on paljon asiatonta kirjoitusta, koska ei lueta, mitä olen kirjoittanut. Vähän lisäselvityksenä:
Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä/Jumalasta Marian kohtuun. Hänen tehtävänsä, eli Isän suunnitelma oli koko maailman sovittaminen. Sen suoritettuaan hän kuoli, nousi kolmantena päivänä ja ilmestyi yli viidellesadalle opetuslapselleen, seuraajalleen. 40 päivän kuluttua hän opetuslasten nähden hän kohosi ylös ja pilvi peitti ja vei hänet näkyvistä.
Ei lueta, merkitsee, ettei ”tulla uskoon, kääntyä, tehdä parannus, syntyä uudesti Ylhäältä” ilmoittavat ihmisen muuttuneen tilaan, missä hän on taivaasenmenokelvollinen. Toiset ovat syntisiä, tietoisesti poispoikenneita ja kapinassa Jumalan kanssa. Ihmisen täytyy syntyä uudesti Ylhäältä, mikä tapahtuu, kun lapsenusko päättyy ja siirrytään omakohtaiseen Jeesuksen, Jumalan seuraamiseen. Syntiä ei lapsen otollisessa tilassa ole puhdisettavaksi. Jeesusksella sitä ei ollut sen jälkeenkään. Hän sovitti maailman Jumalan uhrikaritsana, viattomana itsensä uhraten.
Eli vielä kerran:
USKOONTULO on syntisten muuttuminen synnittömäksi. Jeesus ei muuttunut, koska Hänessä ei syntiä ollut.
Se mikä ilmeisesti vaivaa tässä ”reitityksessä” on epäraamatullinen perisynti-oppi. Siksi lähes suututaan, kun joku siirtyy kulkemaan omakohtaisessa uskossa, vaikkei ole lapsena kastettu. Minun ja monen ystäväni kertomus ja alku on ollut sama kuin Jeesuksella. Olimme otollisia syntyessämme kunnes ymmärsimme, että Jumala tarjoaa vanhurskautusta ja henkilökohtaista suhdetta Jumalan kanssa. Sen jälkeen vaelluksemme on uskon vastaanottaneen vaellusta, minkä puhtautta Saatana häiritsee houkuttelemalla lihaamme kapinaan uudestisyntynyttä henkeämme vastaan. Erehdytään ja langetaan jopa pois uskosta, mutta noustaan jälleen ja Jumala puoleltaan ei jätä työtänsä kesken.
Eli Jeesus ei 12-vuotiaana tullut uskoon syntiensä painamana, vaan alkoi suorittamaan Jumalan hänelle antamaa tehtävää. Ensimmäinen osoitus tästä, oli profetaallinen vastaus vanhemmilleen Luuk. 2:
49 Niin hän sanoi heille: ”Mitä te minua etsitte? Ettekö tienneet, että minun pitää niissä oleman, mitkä minun Isäni ovat?”
Jumala Henkensä kautta teki työtään Jeesuksessa ja hän oli valmis noin 30-vuotiaana. Loppu on historiaa.
Jeesuksen tehtävää suurempaa ei maailmassa ole kenellekään toiselle annettu, ja se täytyi suorittaa samanlaisessa tilassa kuin lunastetutkin ovat vt. Hebr. 10:
5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: ”Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
”Siksi lähes suututaan, kun joku siirtyy kulkemaan omakohtaisessa uskossa, vaikkei ole lapsena kastettu.” Onko tämä selitys otsikollesi, Reijo Mänttäri? Tarkoitatko Jeesuksen ns uskoontulolla sitä, että Hän ’siirtyi kulkemaan omakohtaisessa uskossa’? Mistä siirtyi, lapsuuden ’otollisuudestako’?
Martti,
Jos luet mitä asiasta edellä kirjoitin, niin sen selvemmin en osaa sanoa.
Seuraavaksi kysynkin, mistä tuo ajatus lapsuuden ’otollisuudesta’ on peräisin? Korvissani se on lähinnä romanttista toiveajattelua.
Martti,
Blogitekstistäni:
”Jeesus oli täydellisesti ihminen. Hänen jumaluutensa oli sama kuin kaikkien ihmisten, joissa jokaisessa on Jumalan luomisessa häneen puhaltama Jumalan henki. Eli synnyttyään hän oli senkaltainen ihminen, joiden on Taivaan Valtakunta.”
Tässä ketjussa olen pariinkin kertaan viitannut Jeesuksen sanoihin: ”senkaltaisten on Jumalan Valtakunta”. Lapset ennen mitään muuta ovat lapsenkaltaisia. – Lue nyt ainakin se minkä tässä nimenomaisessa keskustelussa ole sinullekin osoittanut.
Ei enempää jämpytyksiä. Palataan jossain toisessa keskustelussa. Eli osaltasi LOPPU!