Jeesus antaa elämän

Kuvassa vaimoni laulaa sotiemme ajan kokeneelle ikäpolvelle pidetyssä tilaisuudessa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan herättää meissä suomalaisissa erityisiä tunteita, koska mieleemme tulevat ne kansamme kohtalon vuodet, jolloin meitä edeltänyt sukupolvi suurin uhrauksin torjui vihollisen pyrkimyksen vallata maamme.

Paljon menetimme, mutta vapaus säilyi. Vain kolmen sodassa mukana olleen maan pääkaupunki välttyi miehitykseltä: Lontoo, Moskova ja Helsinki.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on herättänyt kysymyksen, miten pahan uhka voidaan voittaa. Paljon on tästä keskusteltu, paljon kirjoitettu. Erilaisia näkökohtia on tuotu. On myös pohdittu, mitä mikäkin vaihtoehto tuo tullessaan seuraavina vuosikymmeninä.

Henkivaltojen taistelu

Kolmas paastonajan sunnuntai tuo eteemme henkivaltojen taistelun. Saatana nousi kapinaan Jumalaa vastaan. Se yrittää hävittää kaiken sen hyvän, minkä Jumala on luonut. Siksi se riehuu milloin mitäkin vaivoja maailmaamme kylväen. Se levittää riitaa ihmisten välille, niin yhteisöjen kuin yksittäisten ihmistenkin välille. Se myös herättää väärää asennetta maailmaamme ja ympärillämme olevaa luontoa vastaan. Paha on Saatanan kapinan hedelmää.

Jumalan luomistyön perusteella koko luomakunta kaikkineen, maailmamme jokainen kolkka, joka ikinen elävä olento maamme päällä, kaikki on Jumalan luomaa ja sellaisena hyvää, erittäin hyvää.

Jeesus tuo voiton

Jumala pitää huolta luomakunnastaan. Hän rakastaa meitä ihmisiä. Siksi Jumala otti meihin yhteyttä. Sana tuli lihaksi. Jumalan Poika otti ihmisyyden olemukseensa. Jumala asettui meidän luotujensa rinnalle. Asettui asumaan luoksemme. Näin hän otti kohtalomme omakseen, kantaakseen. Meidän taakkamme hän sälytti päällemme. Kantoi Golgatan ristille. Meidän kuolevaisuutemme hän kuolemallaan voitti, ylösnousemuksen sanoma sen meille kertoo.

Paastonaika valmistaa meitä vastaanottamaan pääsiäisen juhlaa: Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen tuomaa pelastusta.

Elämämme suurin ja syvin salaisuus aukeaa Jumalan Pojan täytetyssä lunastustyössä. Syntimme ja vääryytemme annetaan anteeksi. Ne on jo kannettu ristin puulle. Maailmaamme kuuluva katoavaisuus ja kuolema on jo voitettu, kun Jeesuksen hauta jäi tyhjäksi. Näistä syvimpien sydämen sykkeen kaipausten odotus saa täyttymyksensä. Meidät, ajan lapset, herätetään iankaikkiseen elämään Jumalan Pojan valtaisan lahjan perusteella.

Jeesus on Jumalan, Todellisen, Ikuisen, Kaikkivaltiaan, kosketus meidän elämäämme. Jeesuksessa meillä on tulevaisuus ja toivo.

Ja tässä Todellisessa me elämme,

kun olemme hänen pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.

Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä.

SUNNUNTAI 3.3.2024

3. paastonajan sunnuntai, latinaksi Oculi

Jeesus, Pahan vallan voittaja

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Joh. 5:18–20

Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 5

Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä. Hän, joka on syntynyt Jumalasta, varjelee jokaisen heistä, niin ettei Paha saa otetta. Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on Pahan vallassa.
    Me tiedämme myös, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, jotta tuntisimme hänet, joka on Todellinen. Ja tässä Todellisessa me elämme, kun olemme hänen pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä.

1. Joh. 5:18–20

189 KOMMENTIT

  1. Kolmannen paastonajan sunnuntain eli Oculin aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä:

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-3-3-2024/

    1. Johanneksen kirjeen luku viisi vuosien 2020, 1992 ja 1938 käännökset ovat nähtävissä täällä:

    https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,KR92,KR38/1JN.5

    Vuosien 1548, 1642, 1776 ja 1938 käännökset ovat nähtävissä täällä: Panen viittauksen Agricolan käännökseen 1548. Siitä voi sitten siirtyä toisiin käännöksiin harkintansa mukaan.

    https://finbible.fi/wsi%20Testamentti/1johannes_5.htm

  2. ”iankaikkinen elämä ”, Minua on pitkään kiinnostanut, että mitä tarkoittaa sana Ian koska, jos se tarkoittaa ikänsä kaikien elämistä, sen pitäisi olla iänkaikkinen, eli ä-kirjaimella. Ikuisuus on sitten eri asia, se ei ala, eikä lopu koskaan.

    Wikipedia selittää näin:

    ”Ian on miehen etunimi, skotlantilainen muunnos nimestä Johannes. Kirjoitusmuoto Ian on syntynyt Skotlannissa skotin ja englannin kielissä 1800-luvun lopulla. Nimi kirjoitettiin sitä ennen Skotlannin gaelissa muodossa Iain, ja se on mahdollisesti syntynyt irlantilaisesta nimestä Eoin, joka puolestaan on latinankielisen nimen Ioannes muunnelma. Skandinavian maissa sitä vastaa muoto Jan.

  3. ”Jeesus tuo voiton ”

    Minä luulen, että meille naisille voiton saaminen ei ole samalla tavalla merkityksellinen kuin miehille. Me emme tunnusta mitään taistelua ketään vastaan.
    Jumala on Substanssi, hänellä ei ole muita vastustajia kuin ihminen kaikkinensa, hän ei ole sellaista luonut. Mekään emme ole hänestä erossa, vaan hänessä. Jokaisen yksilön on tärkeintä voittaa itsensä, ja uskovaisten kohdalla se tarkoittaa vihan ja kateuden nujertamista itsessään, sekä kaiken kattavan ylimielisyyden ja omavanhurskauden tunkemista alaspain menevään hissiin ja napin painallusta.

    Kyllä me kaikki tiedämme miten meille käy taistelussa Kaikkivaltiasta vastaan. Ei siinä ole ulkopuolisia voittajia.

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi

      Jumalan luomisen perusteella ihminen on hyvä. Miehenä ja naisenakin oleminen on hyvä. Raamattuhan sanoo luomistyöstä: ”Katso! Se oli sangen hyvä.”

      Ihmisen lankeaminen Jumalan vastustajaksi on kuvattu syntiinlankeemuskertomuksessa. Tämän kuvaa koko ihmiskunnan lankeemusta. Perisynnin ajatus on siinä, että me kaikki ihmiset olemme syntisen olemuksemme sitomia, kokonaisvaltaisesti elämäämme rasittavan pahan todellisuutta keskuudessamme ja meissä itsessämme. Siksi tarvitsemme Vapahtajamme antamaa armoa elämämme pelastamiseksi.

      Mutta on huomattava että perisynti -käsite ei ole biologisesti siirtyvää perimää, koska jokainen ihmisen syntymä on aina Jumalan jatkuvan luomistyön esiin tuomaa Jumalan hyvien tekojen ylistystä. Jeesuksen antaman anteeksiannon perusteella, Jumala lukee meille Kristuksen pelastustyön meidän hyväksemme, ja tämän laupeuden takia saamme elää Jumalan omina kaikista inhimillisistä puutteistamme ja vioistamme huolimatta.

    • Tarja

      Kiitos hyvästä raamatunkohdasta.

      Se kuvaa erinomaisesti Vapahtajamme ihmisyyden ottamisen tavoitetta. Hän Jumala Jumalasta, Iankaikkinen Iankaikkisesta, Kaikkivaltias Kaikkivaltiaasta, tuli luoksemme ja otti ajallisuuteemme ja katovaisuutemme osakseen. Tuli ihmiseksi meidän ihmisten pelastamiseksi. Siksi hänessä yhdistyvät hänen molemmat luontonsa sekä JUMALA että IHMINEN yhdessä persoonassa.

      Tästä Athanasiuksen tunnustus sanoo:

      ”—

      Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen:

      Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.

      Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.

      Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.

      Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.

      Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

      — ”

  4. Oletteko te jumalia ja mitä se tarkoittaa ?

    Psalmi 82
    ”5 Ei ole heillä älyä, ei ymmärrystä,
    he vaeltavat pimeydessä:
    kaikki maan perustukset horjuvat.

    6Minä sanon: Te olette jumalia
    ja kaikki tyynni Korkeimman poikia;
    7kuitenkin te kuolette, niinkuin ihmiset kuolevat,
    ja kaadutte niinkuin kuka ruhtinas tahansa.”

    Minulle tällä ei ole niin väliä, en halua olla jumala, enkä ikuinenkaan. Mutta jos jumalan kuva on ”mieheksi ja naiseksi ” hän hänet loi, niin miksi aina puhutaan vain maskuliinisesta puolesta? Vakka ”teidän armonne ”on feminiininen puoli.

    • Tarja

      Katsoin psalmia 82 uudenpuoleisesta kommentaarista, joka sisältyy Professori Antti Laaton teokseen vuodelta 2020,

      Vanhan testamentin Selitysraamattu III

      Runokirjat.

      ISBN 978-951-888-786-0

      Siinä on pidempikin selitys psalmiin 82. Otan pienen katkelman.

      ”Se näyttäisi olevan jonkinlainen profeetallinen liturgia tai tuomionjulistus vieraita kansoja vastaan, jossa tähtäyspisteenä on heidän jumalansa tai enkeliruhtinaansa. Nämä enkeliruhtinaat johtavat kansoja harhaan, eivätkä kansojen palvelemat jumalat kykene aikaansaamaan rauhaa ja oikeudenmukaisuutta maailmassa. Siksi Jumala tuomitsee nämä enkeliruhtinaat kuolemaan ja osoittaa kaikille, että hän on yksin ainoa todellinen Jumala koko maailmassa.”

    • Matias,

      Olet uskollinen RKK-Evlut opetuksen ja opin muodolle, mikä tulee ymmärretyksi kirjoista, mitkä kertovat mitä Raamatussa lukee. Raamatun selkeys, yksiselitteisyys on kiusallista. Psalmi 82:6 ja Joh. 10:32-42 ja kohdistus on 34. jae, ”.. Minä sanon te olette jumalia”.

      Laato ampuu ohi. Jokainen uudestisyntynyt uskova ja Jeesus lihassa oli Jumaluutta. Muutoin ei ikuisuus taivaassa ole mahdollista, koska vain taivaallinen kestää ajattomuudessa. Eli kaikki ihmiset maailmassa ovat ikuisuusolentoja, ynnä enkelit. Osa enkeleistä on jo valinnut ikuisuusosansa ja jumalattomat kuolleet.

      Ihmettelen koko ajan enemmän sitä mitä on TM ja TT tutkinnot teologisesta tiedekunnasta. Sitten Alkuseurakunnan on oppi jumaluuksista, teologia, muodostunut sisällöksi korkeimpaan kirkollis-henkis-hengelliseen titteliin. Jätetään täysin vailla huomiota Gal.1:11-14. Tässä Paavali selkeästi ilmoittaa, että hänen julistamansa evankeliumi ei ole ihmisten mukaista, koska se ei ole ihmisen opettamaa, vaan se kokonansa on ilmoitus Jeesukselta. Lisäksi Pietari vahvistaa, että jo silloin väänneltiin niin Paavalin kirjoituksia kuin yleensä Kirjoituksia kieroon. Tähän Paavali itse vahvistaa ihmetellen 2.Kor.1:13 ja 14, jossa hän vetoaa uskoontulleitten tietoon /kr. epiginosko, ei ”itseymmärrykseen”, johon kielletään turvautumasta. Tästä ”tiedosta” ei ole pienintäkään vihjausta, esim KK38, KK92 ja KK2020 teksteissä siihen, että Jumala ilmoittaa omilleen kulloinkin tarvittavat asiat tietona, ei inhmillistä tajuntaa, ymmärrystä laajentaen, millä painotan, että Jumalan Sana on luotettavaa tietoa, kun se uskossa sulautuu, Hebr. 4:2.

      Toistan, että Laato on täysin hukassa.

      Miksi et Matias lue Raamattua sisältä kielellä, mitä täysin osaat ja sitten voit hakea vahvistusta alkukielestä ja luotettavista käännöksistä, kuten KJV,

    • Reijo

      Kiitos kommentistasi

      Tunnen Antin jo hänen lapsuudestaan, kun pelasimme shakkia Someron shakkikerhossa.

      Olen iloinen hänen syvästä oppineisuudestaan. Arvostan häntä erinomaisena tutkijana. Olen Åbo Academissa osallistunut hänen johtamiinsa tutkijaseminaarin istuntoihin, jotka hän on vetänyt erinomaisesti.

      Erään Kamerunin kollegani Soili Norron väitöstilaisuuden jälkeen pidetyssä juhlatilaisuudessa keskustelimme erään paikalla olleen kutsuvieraan kanssa Ilmestyskirjan teologiasta. Ilokseni huomasin Antin linjauksen vastaavan omaa näkemystäni, nimittäin, että koko Ilmestyskirja on vain avointa kielenkäyttöä osoittavaa Vanhan testamentin tekstien uudelleen kirjoittamista.

      Muuten käännöksistä puheen ollen Soili Norron väitöskirja käsitteli Namibian eri heimojen kielten merkitystä koulujen oppimiseen maassa, missä englanti on ainoa virallinen kieli. Mikäli opettaja pystyi tukemaan oppilaan äidinkielilellä, niin oppilaat kehittyivät paremmin.

      Samassa väitöstilaisuudessa läsnäolleitten kommenttien joukossa kerroin, miten olimme Soilin kanssa samalla työkentällä Kamerunissa, missä pois lähtiessäni oli 281 eri kieltä käytössä. Kerroin myös että ennen väitöstä olin lukenut / kuunnellut Roomalaiskirjeen kahdeksannen luvun 80 Kamerunissa puhutulla eri kielellä.

      (Se oli sellainen lukumäärä joka noihin aikoihin oli mahdollista saada esiin yhdellä kertaa netistä. Myöhemmin onnistuin kuuntelemaan jopa yli 90 Kamerunissa puhutulla kielellä saman luvun, valmistellessani saarnaa sotiemme veteraanien kirkkopyhää varten 8.5.2023. Kaikkiaan luin/kuuntelin tekstin tai luvun tai koko Roomalaiskirjeen yhteensä 150 eri kielellä. Sotiemme veteraanit ovat ansainneet vain parasta!!!)

      Jos otat King James käännöksen todesta, niin silloin terveeseen Raamatun sanoman vastaanottamiseen kuuluu myös se, että KIRKKO ON KRISTUKSEN RUUMIS, ja että PIISPAN VIRKA ON JUMALAN ASETTAMA. Olen iloinen jos voit tämän Raamatun totuuden myöntää. Mikäli et voi näitä totuuksia myöntää, niin olet oman kommenttisi kansa ristiriidassa. Tappelet itseäsi vastaan.

      Englannin kielisistä eri versioista saanen kertoa sinulle, että tätä blogia varten olen lukenut/kuunnellut epistolan tai koko luvun tai koko teoksen englanniksi peräti 46 eri versiona ja yhteensä yli sata kertaa. Omalta puoleltani voin sanoa, etten ole erityisesti lukkiintunut mihinkään näistä käännöksistä, vaan käytän kaikkia täydentämään toinen toistaan.

      Varsinainen teologinen lähtökohtani Uuden testamentin puolella on kreikankielinen alkuteksti, jota luen sekä kieliopillisesti että useamman sanakirjan avulla. Lisäksi yleensä mielessäni ajatellen luen myös kreikankielisen tekstin takana olevaa seemiläistä vastaavan asian ilmaisua. Toisinaan se on arameaa, toisinaan hepreaa. Esimerkiksi Pietarin ja palvelusväkeen kuuluvan keskustelu, kun Jeesus oli otettu kiinni, käytiin hepreaksi. Se tulee kreikkalaisen ilmaisun läpi esiin. Toisinaan en ainakaan minä voi olla varma, onko heprealainen vaiko aramealainen puheenparsi takana, mutta seemiläisyys kuitenkin tulee kreikan kielen takaa ilmi.

      Vanhan testamentin tekstien peruslähtökohtani on tekstin alkukieli, olipa se sitten heprea tai aramea. Hyvin usein teen myös vertailuja muihin Orientin kulttuurin vastaaviin ilmauksiin. Toisinaan on helppoa huomata saman kulttuurin vaikutus ilmaisujen rakenteessa, vaikka sanoma Jumalasta onkin erilainen Pyhän kirjan tekstissä kuin ympäristön monijumalaisessa ympäristössä.

      Esimerkiksi Tarjan esiin nostamassa Psalmissa 82 näkyy läpi ikivanha Siionin vuorella olleen ennen Daavidin aikaa vallinneen uskonnon perinteestä noussut muotoilu, missä aikoinaan epäjumalten neuvoston kielikuva, missä ”Eel” oli johtamassa, on Pyhän kansan keskuudessa aluksi ymmärretty eri kansojen jumalien neuvostoksi, missä Pyhän kansan Jumala on Kaikkivaltiaana johtamassa. Sitten vähitellen tätä on uudelleen muovattu niin, että sanoma muodostuu Elävän ja ainoan Jumalan voitollisen voiman ylistykseksi. Kaikkien kansojen tunnuskuviksi muuntuneet jumal-ilmaisut (Vrt Suomi-neito maamme tunnuskuvana) on ymmärrettävä niin, että koko maailman kaikkien kansojen on liityttävä ainoan elävän Jumalan kansaan ja alettava palvelemaan tätä ainoata oikeaa Jumalaa. Kumarruttava Elävän Jumalan palvelijaksi.

    • Reijo

      Kirjoitat: ” Jokainen uudestisyntynyt uskova ja Jeesus lihassa oli Jumaluutta.

      1) Tekstisi ei ota todesta sitä, että JEESUS ON JUMALA, ON AINA OLLUT JA TULEE AINA OLEMAAN, IKUINEN, PYHÄ, KAIKKIVALTIAS.

      Athanasiuksen tunnustus sanoo:

      Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen:

      Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.

      Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.

      Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.

      Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.

      Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

      Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista,

      astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

      2) Uskoon meidät liitetään pyhän KASTEEN VÄLITYKSELLÄ.

      Tiit. 3: 4-7

      Vuoden 1992 käännös

      4 Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin, 5 hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. 6 Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, 7 jotta me hänen armonsa ansiosta tulisimme vanhurskaiksi ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme.

      Vuoden 2020 käännös

      4 Sitten Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus tulivat näkyviin, 5 ja hän pelasti meidät. Hän ei tehnyt sitä siksi, että tekomme olisivat olleet oikeamielisiä, vaan silkasta armosta. Jumala pesi meidät. Hän loi meidät uudestaan, ja Pyhä Henki uudisti meidät. 6 Jumala vuodatti Hengen koko rikkauden meidän päällemme Jeesuksen Kristuksen, pelastajamme, avulla. 7 Näin hän armollisesti teki meistä syyttömiä, jotta toivomme toteutuisi ja perisimme ikuisen elämän.

      Alkukielen genetiivirakenne merkitsee että sekä uudestisyntyminen/uudelleen luominen että Pyhän Hengen lahja ovat kasteen antamia lahjoja.

      Meistä ei siis tule jumalia vaan saamme yhteyden Jumalaan ja tämän takia saamme synnit anteeksi, ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän, mikäli tässä kasteessa meille annetussa armossa pysymme luopumatta siinä osaksemme saamastamme uskosta.

    • Reijo

      Joh. 10:34 ei suinkaan ole kiusallinen.

      Siinähän Jeesus viittaa tekstiin, jota tuossa yhteydessä käytetään ainoastaan todistamaan, että Jeesus on JUMALA.

      Muutoinhan Jeesuksen aikaan mennessä nuo puheet Jumalan pojista kuvasivat ainoastaan Jumalan ympärillä liikkuvia enkeleitä, enkeli sanan laajassa merkityksessä tai koko heidän seurassaan olevaa taivaan joukkoa.

    • Reijo

      Jotta ymmärtäisit puheen taivaan joukoista Jumalan poikina, voimme verrata seemiläiseen puhetapaan, missä kipinää nimitetään ”tulen pojaksi”. Kyseessä siis on puhtaasti heprean kielen tavasta ilmaista asioita.

    • Reijo

      Mieletön on vääntösi lauseessa: ”Tähän Paavali itse vahvistaa ihmetellen 2.Kor.1:13 ja 14, jossa hän vetoaa uskoontulleitten tietoon /kr. epiginosko, ei ”itseymmärrykseen”, johon kielletään turvautumasta.”

      Ensin käännät tekstin nurin niskoin ja sitten tämän vääristelyn pohjalta alat tuomita jotain käsittämätöntä haihattelua.

      Paavalin tekstihän on tarkoitettu luettavaksi seurakunnan kokoontumisessa ääneen. Kirjeen vastaanottajien sosiaalinen tilanne siis on KIRKON YHTEISÖN yhteisen kokoontumisen tilanne. Me tiedämme että jokaisessa messussa KOLMIYHTEINEN JUMALA itse on läsnä ja hoitaa seurakuntaansa. Näin ollen Paavalin sanan näkökulmasta puheet jostain individualistisesta itseymmärryksestä on täysin mieletön, samaten on hylättävä kaikenkarvaiset salatiedon alkeetkin. Raamatussa SALATIETO on pahuuden vallassa olevaa vääristelyä.

      Vastakohta siis ei ole selkeä arkinen ymmärtäminen ja jokin salainen tieto, vaan kysymys on tiedon sisällöstä. Paavali siis toteaa eron hengellisen tiedon eli uskonasioiden ja tuohon aikaan esiintyneiden pakanallisten julistajien oppien välillä.

      Paavalin neuvo on yksinkertainen ja suoraan hänen julistuksestaan nousevaa: Tarvitsee vain kuunnella, kun esilukija lukee kirjeen ääneen seurakunnan kokoontumisen yhteydessä.

      King James version 1. Kor. 1

      12 For our rejoicing is this, the testimony of our conscience, that in simplicity and godly sincerity, not with fleshly wisdom, but by the grace of God, we have had our conversation in the world, and more abundantly to you-ward. 13 For we write none other things unto you, than what ye read or acknowledge; and I trust ye shall acknowledge even to the end; 14 As also ye have acknowledged us in part, that we are your rejoicing, even as ye also are ours in the day of the Lord Jesus.

      Sen sijaan Pyhä Henki opastaa nimenomaan KIRKON, CHURCH, yhteyteen.

      King James käännös Ef. 1:22-23

      22And hath put all things under his feet, and gave him to be the head over all things to the church, 23Which is his body, the fulness of him that filleth all in all.

    • Reijo

      Väitteestäsi: ”Jätetään täysin vailla huomiota Gal.1:11-14. Tässä Paavali selkeästi ilmoittaa, että hänen julistamansa evankeliumi ei ole ihmisten mukaista, koska se ei ole ihmisen opettamaa, vaan se kokonansa on ilmoitus Jeesukselta.”

      Tässä kerrotaan vain se, että hänen kääntymykseensä vaikuttanut sysäys oli Jeesuksen Kristuksen oma asioihin puuttuminen. Hänen kaltaistaan kiihkoilijaa ei vähäisempi lain saarna olisi ajanut Kristuksen yhteyteen.

      Sitten Apostolien teoista saamme huomata, että Saulin silmistä putosivat suomukset kastekaavaan kuuluvan kätten päälle panemisen aikana. Näin Saulista tuli Paavali tuon kasteen välityksellä, kun hänet otettiin Kristuksen ja hänen kirkkonsa yhteyteen.

      Matti Peltolan väitöskirjassa vuodelta 1966 kerrotaan, että Paavali käytti mainitsemiasi jakeita seuraavan kuvauksen kolmesta Arabiassa vietetystä vuodesta lähetystyötä tehden tuon aikaisen Arabian alueella.

      Ja huomaapa: Apostolien tekojen luvussa 13 kerrotaan, että Paavalin lähetysmatkat länteen päin alkoivat Antiokian seurakunnan lähettämänä. Matkoiltaan takaisin tultuaan Paavali teki raportin nimenomaan Antiokian seurakunnalle.

      Kyseessä siis ei ollut minkäänlaisesta villistä lähetystyöstä, vaan aikaisempaan kirkolliseen yhteyteen liittyvää järjestelmällistä työtä evankeliumin eteenpäin viemiseksi.

      ( Muutoin tiedämme, että Syyrian Antiokian ensimmäinen piispa oli apostoli Pietari. Historian aikana erilaisten poliittisten muutosten ja kirkkojen kasvamisen mukana on tultu tilanteeseen, missä nykyään ulkonaisesti jopa viiteen kirkkoon jakautuneessa organisaatiossa samaa Pietarin aloittamaa virkaa jatkaa viisi Antiokian patriarkkaa, joista jokainen toimii suorassa jatkumossa samassa jo Pietarin aikaisessa piispan virassa.

      Huomaa, että jo Raamatussa mainitaan PIISPAN VIRKA.

      1. Tim. 3:

      1 This is a true saying, If a man desire the office of a bishop, he desireth a good work. )

      Esimerkkinä Paavalin kääntymyksen luonteesta sopii kertoa, että esimerkiksi se että KOKO KANSA sai pyhän kasteen Punaisessa meressä. 1. Kor. 10. on peräisin jo Paavalin opettajan Gamalielin isoisän Rabbi Hillelin opetuksesta otettu. Hillel nimittäin jo aikanaan mainitsi siitä, että koko kansa piti kastaa ja otti tämän esikuvaksi Punaisen meren ylityksen.

      Panen tähän Paavalin tekstiä 1. Kor. 10, missä mainitaan paitsi kasteen sakramentin koskeneen koko kansaa vauvasta vaariin, myös Herran pyhän ehtoollisen antavan reaalisesti Kristuksen ruumiin ja veren syötäväksemme ja juotavaksemme.

      1 Moreover, brethren, I would not that ye should be ignorant, how that all our fathers were under the cloud, and all passed through the sea; 2 And were all baptized unto Moses in the cloud and in the sea; 3 And did all eat the same spiritual meat; 4 And did all drink the same spiritual drink: for they drank of that spiritual Rock that followed them: and that Rock was Christ.

    • Tarja

      Kiitos täydennyksestä

      I lausutaan useasti kuin suomen kielen J -kirjain, vaikka tavallisempaa lienee Y -kirjaimen käytto sellaisissa yhteyksissä, missä J-kirjaimella on äännearvo d + soinnillinen suhuässä.

      Noista linkin mainitsemista nimistä tunnistin ainoastaan yhden nimen:

      Ian Smith, Rhodesian pääministeri 1965–1979.

  5. Illan tummuessa lisään ”Oculi” (silmäni) aiheeseen parista vanhasta virrestä rukouksen: ”Sokea tässä halajaa Sinulta valistusta. Ah, aukaise mun silmäni, suo mulle johdatusta. Sun Henkes valo sytytä, suo Sanas kynttiläksi. Sun tahtos mulle selitä, tee minut näkeväksi” – ja: ”Immanuel, mun valoni, mun Ystäväni, iloni. Mun kuivaan sydämeheni suo vuotaa verenkasteesi. Ah, riennä, Jeesus, apuhun, kun olet lunastanut mun.” — Muistoista löytyy tosite, että olen pitänyt 3. paastonajan sunnuntaina jumalanpalveluksen Artjärvellä ennen Riston eläkkeelle lähtöä v. 2001 . Se oli viimeinen saarnani 12 vuoden sijaisuuden päättyessä.

    • Valma

      Kiitos kauniista sanoistasi.

      Olen iloinen siitä, mitä olet tehnyt Jumalan valtakunnan hyväksi

      Olkoon runsas siunaus osanasi ja Jumalan varjelus elämässäsi!

    • Riston aikana kävin Artjärvellä erilaisissa tilaisuuksissa puhumassa muutaman kerran sekä saarnaamassa että toimituksia pitämässä.

      Muistan erityisesti, kun aikoinaan kävin Artjärvellä tekemässä yhden toimituksen. Silloin käytin tekstiä Joh. 15:1

      Johanneksen evankeliumi:

      15:1 ”Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.

      Olin juuri aiemmin tutkinut amharin kielistä Raamattua kahtena eri käännöksenä. Toisesta sai suomeksi vastineen: ”Minun isäni on puutarhuri” ja toisesta ”Minun isäni on maanviljelijä”. Näistä käännösvastineista sain kosketuskohdan asianomaisen ammatin kautta paikalla olleitten elämäntilanteeseen ja pääsin kertomaan evankeliumia meidän rakkaan Vapahtajamme pelastavasta työstä.

  6. Helmikuun 27. päivänä vuonna 272 syntyi Konstantinus Suuri, Rooman keisari 306–337. Hän on tullut kuuluisaksi siitä, että hän myönsi kristityille uskonnonvapauden, kun Milanon edikti, latinaksi Edictum Mediolanense, julistettiin vuonna 313 Rooman itäistä ja läntistä puoliskoa hallitsevien keisareiden Konstantinus I:n ja Liciniuksen nimissä.

    Myöhemmin Rooman valtakunnan uskontoasioista huolehtivana viranomaisena pontifex maximus Konstantinus kutsui koolle Nikean konsiilin vuonna 325. Se on merkittävä kirkon historiassa, koska se oli ensimmäinen ekumeeninen kirkolliskokous, joiksi luetaan seitsemän merkittävää konsiilia.

    On huomattava, että Rooman valtakunnassa kristinusko tuli valtionuskonnoksi vasta myöhemmin.

    Keisari Theodosius I :n kääntymys kristinuskoon merkitsi käännettä valtakunnassa. Muiden uskontojen kuin kristinuskon harjoittamisen Rooman valtakunnassa alkoi siirtyä syrjään hänen aikanaan. Hän sai kristillisen kasteen vuonna 380 ja vuonna 382 nimitti paavin pontifex maximus -virkaan.

    Vuonna 416 keisari Theodosius I kielsi ei-kristityiltä julkiset virat.

  7. Minun on hyvin vaikea ymmärtää sitä, että miksi jumalan valtakunnan hyväksi toimiminen, on aina ollut juutalaisille pahaksi ?

    Todistaahan myös historia, että Jumala kohtelee suurempaa siten, kuin suurempi kohtelee pienempää. Siinä se salaisuus ja oikeus piilee. Siitä syystä katson, että juutalaisuus pienenä uskontona on ikäänkuin testi, Muitetellaanpa vaikka Rooman valtakunnan tuhoa, Rooma oli maailmanvalta ja tuhosi Jerusalemin ja koko alueen, mutta vain yhdeksän vuoden kuluttua Vesuvius purkautui ja peitti alleen Pompeijin ja Herkulaneumin. Osa keisareiden huvittelupaikasta Baiea, vajosi mereen ja pohjeoisesta tulleet viholliset valloittivat maan.

    Minulle aina toistetaan kuinka Jeesus oli juutalainen, no hyvä on, koska hän sanoi, ” kaiken minkä olette tehneet yhdellekin näistä minun vähäisistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.” Jeesus ei tarkoita tällä kristittyjä, koska sellaista uskontoa ei hänen aikanaan ollut. Jeesusta ei myöskään voitu kastaa kristityksi, koska sellaista uskontoa ei ollut.

    • Tarja

      Jeesushan oli kokonaan juutalainen alusta loppuun asti. Yhä edelleen taivaassa Isän oikealla puolella istuessaan hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Hänen ihmisyytensä on peräisin juutalaisen kansasta. Juutalaisena hän syntyi juutalaista äidistä. Juutalaisena hän kasvoi saaden juutalaisen kasvatuksen.

      Perimätiedon mukaan hänen äitinsä oli 3 – 12 ikävuosiensa aikana saanut temppelissä koulutuksen temppelin kankaiden tekemiseen. Jerusalemin temppeli oli tuohon aikaan juutalaisten korkein oppilaitos.

      Tämän perusteella voimme sanoa, että Jeesuksella oli etuoikeus saada aikansa parasta mahdollista kotikasvatusta.

      Tämä näkyi myös siinä, että jo 12 vuotiaana Jeesuksen vastaukset kiinnittivät temppelin oppineitten huomiota.

      Juutalaisuudessa rabbiksi saatettiin vihkiä vasta 30 -vuotiaana. Näin myös Jeesus sai valtuutuksen tehtävään tuossa iässä. Rakennusmiehenä hän kierteli eri puolilla Galileaa ja toimi sananpalvelijana eri puolilla maakuntaa.

      Myöhemmin hän toimi Jerusalemin temppelissä opettajana. Hänellä oli iso määrä kuulijoita maata kiertäessään, niin myös tuon ajan professoria vastaavassa hommassa ollessaan.

      Kansansa syvästi arvostama Jerusalemin yliopiston Jeesuksen aikaisen juutalaisuuden professori David Flusser, דוד פלוסר heprealaisin kirjaimin, 15.9.1917 – 15.9.2000, on tutkimuksissaan tullut siihen tulokseen, että Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen.

      Tapasin Flusserin hänen käydessään Lapinjärvellä Toivio-opistossa 1980 luvulla. Hän piti siellä viikon pituisen seminaarin. Olin mukana koko viikon sen mukaan mitä ehdin töiltäni Lapinjärven ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherrana.

      Jeesusta Vapahtajaamme ajatellen voin siis sanoa, että hänen elämänsä maan päällinen kausi oli juutalaisuutta alusta loppuun asti.

      Hänen sanomansa nousi Vanhan testamentin ja tuon ajan juutalaisuuden pohjalta. Hän nosti esille oman kulttuuriperinteensä parhaat puolet, avoimuuden elämän suurten haasteiden edessä, näköalan avautumisen koko maailman kaikkien kansojen saamaan siunaukseen asti, armollisen Jumalan anteeksiantavan ja rakastavan huolenpidon koko maailmasta, kaikista ihmisistä ja kaikista luoduista.

      Hänessä myös henkilöityi pyhän kansan kokema kärsimyshistoria ja sen sanoma uudesta aikakaudesta, missä Jumalan sovinto luo uutta. Jeesus kärsi ja kuoli, jotta koko ihmiskunnalla olisi sovinto ja yhteys Jumalaan, elämä meidän tekijäämme, varjelijaamme ja toivomme perustaan: Rauha Jumalan kanssa.

      Ylösnousemuksellaan Lunastajamme näytti, miten Jumala avaa tulevaisuuden ja toivon, joka voittaa kuoleman yli ja osoittaa meille tien ikuiseen elämään taivaan kirkkaudessa.

    • Tarja

      2) Juutalaisvainot osoittavat ainoastaan sen miten rajusti syntiinlankeemuksen todellisuus koskettaa maailmaamme. Koko ihmiskunnan suuri julmuus ja pahuus tulee esille milloin missäkin päin, kun kokonaisia kansoja vainotaan ja ihmiset saavat kärsiä toisten ihmisten luomista vääryyksistä ja väkivaltaisista toimista.

      Viime vuosituhannen puolella esimerkiksi turkkilaisten aikaansaama armenialaisten kansanmurhaa vastaava vaino ensimmäisen maailmansodan aikoina, Stalinin ajan omien kansalaisten tappaminen oman vallan pönkittämiseksi, juutalaisten vaino natsien toimesta toisen maailmansodan aikana, maailman suurimmat oman maan kansalaisten kuoleman tuottamukset Kiinassa Maon aikana, Rwandassa 1994 tehty kansanmurhaa vastaava vaino, jne. jne. aina meidän aikamme Venäjän hyökkäykseen Ukrainaa vastaan.

      Tässä vain muutamia mainitakseni. Luettelosta tulisi liian pitkä jos ottaisi pidempiä aikoja tai pienenpiäkin rettelöitä.

      Ihmiskunnan perisynnin todellisuus lyö silmille mitä voimakkaimmin, kun katsoo mitä julmuuksia ihmiset voivat toinen toistaan vastaan osoittaa. Syntiinlankeemuskertomus, Kainin ja Abelin kertomus jatkonaan näyttäytyy meidän oman aikamme elämässä yhä mitä julmimman todellisuutensa.

      Ainoa mikä voi tässä tilanteessa auttaa on Golgatan ristin tuoma sovintouhri koko ihmiskunnan puolesta. Koko maailmaa koskeva sovintotyö kutsuu meitäkin hakemaan aitoa sovintoa ja etsimään todellista ja reaalista rauhaa tässä muutoin niin riidanhaluisessa ja sotaisassa maailmassamme.

  8. Noita rukouksia (oculi) piti vielä lisätä: ”Mun silmäni Sä voitele, uskossa että katsoo se Kristuksen rakkautehen ja ristin salaisuutehen; sen korkeuteen, pituuteen, sen laajuuteen ja syvyyteen.” Sitten on se uusi irlantilainen virsi: ”Silmäni aukaise, Jumalani…” —- Ristolle tultiin tivaamaan, miksi hän antoi naiselle sijaisuuden näin monta vuotta: Risto vastasi napakasti: ”Naispapit on naispappeja, Valma on erikseen!” (Sai olla rauhassa)

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25