Jeesus antaa elämän

Kuvassa vaimoni laulaa sotiemme ajan kokeneelle ikäpolvelle pidetyssä tilaisuudessa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan herättää meissä suomalaisissa erityisiä tunteita, koska mieleemme tulevat ne kansamme kohtalon vuodet, jolloin meitä edeltänyt sukupolvi suurin uhrauksin torjui vihollisen pyrkimyksen vallata maamme.

Paljon menetimme, mutta vapaus säilyi. Vain kolmen sodassa mukana olleen maan pääkaupunki välttyi miehitykseltä: Lontoo, Moskova ja Helsinki.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on herättänyt kysymyksen, miten pahan uhka voidaan voittaa. Paljon on tästä keskusteltu, paljon kirjoitettu. Erilaisia näkökohtia on tuotu. On myös pohdittu, mitä mikäkin vaihtoehto tuo tullessaan seuraavina vuosikymmeninä.

Henkivaltojen taistelu

Kolmas paastonajan sunnuntai tuo eteemme henkivaltojen taistelun. Saatana nousi kapinaan Jumalaa vastaan. Se yrittää hävittää kaiken sen hyvän, minkä Jumala on luonut. Siksi se riehuu milloin mitäkin vaivoja maailmaamme kylväen. Se levittää riitaa ihmisten välille, niin yhteisöjen kuin yksittäisten ihmistenkin välille. Se myös herättää väärää asennetta maailmaamme ja ympärillämme olevaa luontoa vastaan. Paha on Saatanan kapinan hedelmää.

Jumalan luomistyön perusteella koko luomakunta kaikkineen, maailmamme jokainen kolkka, joka ikinen elävä olento maamme päällä, kaikki on Jumalan luomaa ja sellaisena hyvää, erittäin hyvää.

Jeesus tuo voiton

Jumala pitää huolta luomakunnastaan. Hän rakastaa meitä ihmisiä. Siksi Jumala otti meihin yhteyttä. Sana tuli lihaksi. Jumalan Poika otti ihmisyyden olemukseensa. Jumala asettui meidän luotujensa rinnalle. Asettui asumaan luoksemme. Näin hän otti kohtalomme omakseen, kantaakseen. Meidän taakkamme hän sälytti päällemme. Kantoi Golgatan ristille. Meidän kuolevaisuutemme hän kuolemallaan voitti, ylösnousemuksen sanoma sen meille kertoo.

Paastonaika valmistaa meitä vastaanottamaan pääsiäisen juhlaa: Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen tuomaa pelastusta.

Elämämme suurin ja syvin salaisuus aukeaa Jumalan Pojan täytetyssä lunastustyössä. Syntimme ja vääryytemme annetaan anteeksi. Ne on jo kannettu ristin puulle. Maailmaamme kuuluva katoavaisuus ja kuolema on jo voitettu, kun Jeesuksen hauta jäi tyhjäksi. Näistä syvimpien sydämen sykkeen kaipausten odotus saa täyttymyksensä. Meidät, ajan lapset, herätetään iankaikkiseen elämään Jumalan Pojan valtaisan lahjan perusteella.

Jeesus on Jumalan, Todellisen, Ikuisen, Kaikkivaltiaan, kosketus meidän elämäämme. Jeesuksessa meillä on tulevaisuus ja toivo.

Ja tässä Todellisessa me elämme,

kun olemme hänen pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.

Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä.

SUNNUNTAI 3.3.2024

3. paastonajan sunnuntai, latinaksi Oculi

Jeesus, Pahan vallan voittaja

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Joh. 5:18–20

Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 5

Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä. Hän, joka on syntynyt Jumalasta, varjelee jokaisen heistä, niin ettei Paha saa otetta. Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta koko maailma on Pahan vallassa.
    Me tiedämme myös, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, jotta tuntisimme hänet, joka on Todellinen. Ja tässä Todellisessa me elämme, kun olemme hänen pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä.

1. Joh. 5:18–20

189 KOMMENTIT

  1. Edelleenkin Matias:

    Taas pyristelet ulos asiasta jota esitän kahdenkeskiseen keskusteluun. Laitan sinulle nyt kirjeen yksityisesti vielä suuremmalla syyllä.
    Lupaan, että otetaan sitten sen jälkeen julkisesti esille Kamerunin saavutuksesi. Nyt kuitenkin on kysymys kielellisistä harharetkistäsi.

    Mitä salaseuroihin tulee, niin meillä on todella erilainen pyrkimys, omista tekemisiin ja tietämisiin tule. Sinä kerrot sellaisesta mitä et olekaan tehnyt tai mitä et tiedä, koska foorumi on sinun oma ”hiekkalaatikko”, jossa ei voi leikkiä muut kuin sinä. Jatkuvasti kohtaan ihmisiä, jotka kertovat tekemisistä ja suurista ihmeistä, joilla ei ole ketään todistamassa. Niitä tapahtuu tai on joskus tapahtunut yöllä Afrikassa tai kotimaassa henkilöille paikkakunnilla, joita he eivät voi kertoa tai avainhenkilö on kuollut jne.
    Jeesus viittasi tekemiinsä ihmeisiin, mitkä olivat olleet kaikkien nähtävillä, aina. Ja hän ihmettele että miksi ette edes niiden vuoksi usko kuka olen. Näin tänäänkin, koska ihmiset ovat mielistyneet enemmän valheisiin, juttuihin, kuvitelmiin liioitteluihin jne.

    • Reijo

      1) Kaiken maailman juttuihin ei todellakaan kannata uskoa. Siitä olen vuosikymmenien aikana saanut todeta esimerkkejä enemmän kuin tarpeeksi. Sellaisten perässä ei todellakaan kannata juosta.

      2) Kamerunissa oleskeluni suuri ilo ja anti oli siinä, että afrikkalaiset ihmiset ovat yhteisöllisiä ja tekevät kaikki YHDESSÄ. Niinpä liikkuessani missä tahansa oli ilo nähdä miten väki toimi ja oli aktiivista. Sain olla heidän mukanaan näkemässä yhteistyön voimaa.

      Kommentissasi sinä näytät käsittävän kertomukseni Kamerunin ajasta yksilökeskeisesti. Minä puolestani siellä toimiessani koin nimenomaan sikäläisten ihmisten antaumuksen kirkon asialle, sen että ympärilläni liikkuneet kamerunilaiset siellä toimivat ja minä sain vain liikkua heidän mukanaan. Kirkko oli aktiivinen ja sain ilon elää heidän joukossaan. Väki teki töitä ja minä sain ihailla heidän ahkeruuttaan.

      3) Myös Raamatun maailma on HYVIN YHTEISÖLLINEN. Esimerkiksi helluntain juhla, jolloin Pietari oli yhden aamupäivän liturgian juhlasaarnaaja, oli mittasuhteissaan niin valtava, että parhaimpina vuosina Jerusalemin kaduilla liikkui yli miljoona ihmistä tuon juhlan aikana. ( Vrt nykyaikana Mekkaa suurten juhlien aikaan.)

      Tuohon yhteisölliseen elämään liittyy myös Pietarin antama kehotus parannukseen kasteen ottamisella. Yhteisössä missä väki liikkui yhteisöllisesti ilmaus ”teille ja teidän LAPSILLENNE” saa samaa asiaa syventävästi kertovana ja samalla koko maailmanlaajuiseen ulottuvuuteen avartavana jatkona KAIKILLE, jotka Jumala kutsuu.

      Tässä yhteisöllisyydessä kasteen ottaminen käsittää koko perheväen vauvasta vaariin, talossa asuvat isovanhemmat ja heidän poikiensa perheet kaikkine nuorineen, lapsineen ja vauvoineen, sekä näiden palvelusväen ja vieläpä nurkissa asuvat kerjäläisetkin.

      Ei ole sattuma, että Paavalikin puhuu kasteen yhteydessä kokonaisen perheväen kastamisesta. Tarkoitetaan siis koko talon väkeä vauvasta vaariin sekä isäntäväestä palveluskuntaan, kaikkia.

    • Matias Roto mielikuvituksesi lentää kyllä niin korkealla ettei sitä tavoita millään eli tuot asioita jotka eivät vaan millään sovi Raamatun tuomaan todellisuuteen.

      Siis kuinka selität tämän ”” Esimerkiksi helluntain juhla, jolloin Pietari oli yhden aamupäivän liturgian juhlasaarnaaja””???

    • Ari

      Juutalaisilla oli tuona aikana päivittäin käytössä säännöllisten rukoushetkien ohjelma. Toisilla kolme, toisilla viisi, toisilla seitsemän kertaa päivässä. Ne laulettiin liturgisesti. Synagogissa niihin saattoi liittyä myös sananselitystä, kuten kahden rabbin Jeesuksen ja Nikodemuksen keskustelu vesperissä klo 18 menoissa (Yö alkoi pyhällä maalla auringon laskusta noin klo 18) Joh. 3.

      Juhlien aikana ne olivat vieläkin juhlavampia. Mitä isompi juhla, sitä huolellisemmin valittuja olivat saarnaajat tuollaisessa tilaisuudessa. Helluntai oli yksi kolmesta todella suuresta. Tästä syystä vain maan etevimmät saarnaajat tai oppineimmat henkilöt pääsivät tuon juhlan aikana puhumaan. Pietari oli saanut tuon tehtävän.

      Juutalaisessa kirjallisuudessa kieli-ilmiöitä on kuvattu esiintyneen liturgian kolmannen tekstin yhteydessä. Tästä syystä on todennäköisintä, että myös tällä kertaa helluntaiepistolan kuvaama kieli-ilmiö on tapahtunut nimenomaan aamupäivän klo 9 liturgian kolmannen lukukappaleen eli Ketuvimin eli Kirjoitusten lukemisen aikana.

      JOTEN ARI

      Ei tekstissäni ole mitään tuon ajan juutalaisen elämänmuodon kannalta vierasta, vaan aivan yhtä luonnollista elämän todellisuutta, kuin se että nykyajan isossa kaupungissa voidaan liikkua bussilla kaupunginosasta toiseen.

  2. Matias Roto toteat;”” Mitä isompi juhla, sitä huolellisemmin valittuja olivat saarnaajat tuollaisessa tilaisuudessa. Helluntai oli yksi kolmesta todella suuresta. Tästä syystä vain maan etevimmät saarnaajat tai oppineimmat henkilöt pääsivät tuon juhlan aikana puhumaan. Pietari oli saanut tuon tehtävän.””

    Siis kuinka sovitat tuon RAAMATUN sanaan:

    13 Mutta kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden ja havaitsivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä, he ihmettelivät; ja he tunsivat heidät niiksi, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa.(Ap.t.4)

    • Ari, voimmeko olla yhtä mieltä, että Jeesus on etevin saarnamies kautta aikojen? Pietari ja muut apostolit olivat saaneet opetusta etevimmältä saarnamieheltä, itse Jumalalta Herra Jeesukselta Kristukselta. Mikä tässä nyt sinulle on niin vaikeaa?

      ‭‭
      Mutta kun jo puoli juhlaa oli kulunut, meni Jeesus ylös pyhäkköön ja opetti. Niin juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: ”Kuinka tämä osaa kirjoituksia, vaikkei ole oppia saanut?” Jeesus vastasi heille ja sanoi: ”Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. (Joh. 7:14-16 / FB38)

    • Juha Heinilä ei minulle mikään ole tässä ”vaikeaa” vaan Matias Rotolle on, siis se oppi joka (täydellinen) oli Jeesuksella ei ollut ihmis oppia vaan suoraan Jumalalta, Jeesus ei ollut ”oppia saanut” kuten Raamattu sanoo.

      Sitten ovat apostolit, he eivät olleet kouluja käyneitä eikä oppia saaneita, oikein sanoitat että he saivat varmasti maailman parasta opetusta maailman parhaalta opettajalta, sitten on kuitenkin mitä tämä opetus sai aikaan, Pietari jopa kielsi Jeesuksen, siis eivät opetuslapset ymmärtäneet Jeesuksen opetusta, miksi, koska he olivat lihallisia, kaikki muuttui kun he saivat Pyhän Hengen joka kirkasti Jeesuksen sanat/opetuksen heille, summasummarum siis ihmiset eivät voi ymmärtää omalla viisaudellaan ja ymmärryksellään Jeesuksen opetuksia vaan tarvitsevat tulla Jeesuksen parantamiksi että heidän paatuneet sydämet paranesivat.

      Tehkää siis parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen syntien anteeksi saamiseksi ja saatte Pyhän Hengen lahjan.

    • Ari

      Ilmauksesi: ” —- suoraan Jumalalta —-”, sivuuttaa kokonaan sen TODELLISUUDEN, että JEESUS ON JUMALA.

      Hän on IKUINEN JUMALA, jo ennen maailman luomista. Hänessä luotiin maailma. Hän on Jumala tällä hetkellä. HÄN ON JUMALA myös sen jälkeen kun tämä maailmanaika vaihtuu TULEVAAN AIKAAN, siis skun ajallisuus vaihtuu ikuisuuteen.

      Ota todesta se sana mikä ylhäällä blogini tekstissä sanotaan:

      Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on tosi Jumala ja iankaikkinen elämä.

    • Ari

      Olen useaan kertaan huomannut sinun puoltavan sellaista ilmoitusta joka muka tulee SUORAAN Jumalalta ilman mitään välikäsiä. Tällaisesta omiin kuvitelmiinsa juuttuminen ja virheellinen kuvitelma että nuo oikosulut muka ovat Jumalan antamia on mitä suurinta mielettömyyttä, josta Raamattu varottaa:

      Sananlaskut:

      28:26 Omaan sydämeensä luottavainen on tyhmä, mutta viisaudessa vaeltava pelastuu.

      Tämän vastakohtaa korostaa Sananlaskujen kirja.

      Sananlaskujen kirja puhuu todellisesta viisaudesta sellaisesta tiedosta, jonka opettajat antavat. Avaa siis korvasi kuulemaan VIISAIDEN opetusta.

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:11 Minä neuvon sinut viisauden tielle, ohjaan sinut oikeille teille.

      5:1 Poikani (heprealainen tapa nimittää koulun oppilasta) , kuuntele minun viisauttani, kallista korvasi minun taidolleni

    • Ari

      Kirjoitat: ”—-apostolit, he eivät olleet kouluja käyneitä eikä oppia saaneita, —”.

      Etkö hyvä ihminen ymmärrä, mitä tarkoittaa sana opetuslapsi. Heprealaisessa yhteiskunnassa se tarkoittaa sitä, että on jonkun oppilas. Siis sellainen JOKA OTTAA OPETUSTA OPETTAJALTAAN. Opettajaa puolestaan kutsuttiin isäksi, – Siis — isoksi, rabbiksi, opettajaksi, synagogan rabbi toimi Jeesuksen aikana myös liturgian toimittajana ja paikallisena tuomarina jne.

      Rabbin virkaan ei voitu vihkiä nuorempaa kuin 30 vuotiasta. Tästä seurasi myös se, että Jeesus aloitti julkisen julistustyönsä vasta 30 vuotiaana.

      Kukaan ei saanut toimia rabbin tehtävässä ilman synagogan esimiehen lupaa. Sama ilmiö jatkuu kristikunnassa siinä, että piispa vihkii papin virkaan. Meidän kirkossamme papiksi vihittävän pitää olla vähintään 22 vuotias. Kirkon papin virka on suora jatkumo juutalaisesta rabbin tehtävästä.

      Jeesus toimi Jerusalemin temppelissä opettajana. Hän siis oli aikansa korkeimman oppilaitoksen opettaja (vastaaa meidän aikamme yliopiston professorin virkaa). Näin opetuslapset saivat aikansa etevimmän ja oppineimman ”professorin” opetusta aikansa korkeimmassa oppilaitoksessa.

      Joten Ari hyvä

      Koeta ymmärtää että puheet näiden aikansa korkeakoulua käyneiden heikosta koulunkäynnistä ovat pelkkää panettelua.

      Kun sitten katsotaan minne Jeesuksen oppilaat tuossa aikansa korkeimmassa oppilaitoksessa sijoittuivat myöhemmin elämänsä aikana, niin vain todella korkeaa opetusta saavien joukko saattoi tuohon aikaan sijoittua niin eri puolille maailmaa, kuin mitä Jeesuksen oppilaat olivat sijoittuneet opetusta antamaan:

      Pietari Syyrian Antiokian ensimmäinen piispa ja Rooman ensimmäinen piispa. Johannes Efeson piispa Timoteuksen ja Onesimuksen jälkeen. Matteus Etiopian piispaksi. Tuomas Intian apostoliksi. Taddeus ja Bartolomeus. Armeniaan.
      Andreas ja Simon Kananeus Georgiaan jne.

      Joten mietippäs vähän: Voisivatko tähän pystyä jotkut heikosti oppineet ja koulunsa löhönneet laiskurit.

      Joten hankipa siis oikeaa viisautta ja omaksu oikeaa oppia.

    • Matias Roto toteat:””Joten mietippäs vähän: Voisivatko tähän pystyä jotkut heikosti oppineet ja koulunsa löhönneet laiskurit.””

      Entäp äne niiiiin korkeasti koulutetut fariseukset ja kirjanoppineet, miksi he eivät ymmärtäneet Jeesusta????

      Miksi et sinäkään ymmärrä Raamatun sanaa????

    • Ari

      Sekotat asioita. Et vieläkään tajua, että oppinein kaikista oli Jeesus. Koska hän oli opettajana aikansa korkeimmassa opilaitoksessa, niin myös monet hänen kohtaamansa ihmiset liikkuivat samoissa piireissä.

      Mutta vaikkasuret joukot seurasivatkin häntä, ”koko maailma juoksee hänen perässään”, niin tuollaiseen joukkoon mahtuu myös niitä, jotka eivät olleet samaa mieltä hänen kanssan, vaan kinasivat häntä vastaan, kuten sinäkin minua vastaan näissä blogikeskusteluissamme.

      Etkö tajua tilanteen sosiologista tilannetta: Niin kuin sinä vänkäät minua vastaan nykyaikana, niin nuo sinun mainitsemasi ”fariseukset ja kirjanoppineet”, eli siis Jeesuksen kanssa samoissa piireissä liikkuvat, kinasivat Vapahtajaamme vastaan.

  3. Matias Roto Jeesus itse sanoo seuraavaa:

    15 Niin juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: ”Kuinka tämä osaa kirjoituksia, vaikkei ole oppia saanut?”
    16 Jeesus vastasi heille ja sanoi: ”Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
    17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.(Joh.7)

    Siis kyllä tuossa Jeesus sanoo ettei Hän puhu omiaan vaan sen mitä on Jumalalta saanut.

    • Ari

      Jumala on KOlMIYHTEINEN. Niinpä Jumalan olemukseen kuuluva keskinäinen persoonien välinen vuorovaikutus on suoraviivaisempaa ja täydellisempiä, kuin viestin saapuminen meidän varpaistamme aivojemme harkittavaksi. (Kompastuin kotonani tasaisella lattialla 21.12.2023 ja loukkasin isonvarpaani.)

      Joten Ari hyvä

      Älä kuvittelekaan että voit näistä raamatunkohdista saada puolusteluja oman vääristyneen kristologiasi tukemiseksi.

      Vanhan kirkon ajan Pyhällä kristikunnalla eli siis Kristuksen kirkolla oli useammankin laisia harhaoppeja torjuttavanaan, jotka kaikki johtuivat siitä, että kuviteltiin Isää ja Poikaa kahdeksi eri jumaluudeksi. Nimittäin oppi jossa heidän välillään voidaan tehtä vertailuja siten, kuin sinä teet, väistämättä johtaa oppiin kahdesta jumalasta. Mutta jos oletetaan kaksi eri jumalaa, niin silloin ollaan tehty kapina Jumalan ilmaitusta vastaan, joka selvästi todistaa, että Jumala on yksi.

      5.Mooseksen kirja:

      6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.

      Jesaja:

      37:16 ”Herra Sebaot, Israelin Jumala, jonka valtaistuinta kerubit kannattavat, sinä yksin olet maan kaikkien valtakuntain Jumala; sinä olet tehnyt taivaan ja maan.

      Markuksen evankeliumi:

      12:29 Jeesus vastasi: ”Ensimmäinen on tämä: ’Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;

      Johanneksen evankeliumi:

      5:44 Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala?

      Roomalaiskirje:

      3:30 koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.

      Galatalaiskirje:

      3:20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.

      Efesolaiskirje:

      4:6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

      1.Timoteuksen kirje:

      2:5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,

      Jaakobin kirje:

      2:19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.

  4. Ari

    Ihmettelen, miksi yrität itse oman mielesi mukaisin kuvitelmiesi luomien oikosulkujen varassa keksiä uudelleen teologista ymmärrystä sellaisesta opista, jonka hyvin täsmälliseen määrittelyyn kului puoli vuosituhatta aikansa viisaimpien teologien uutterasti työskennellessä Raamatun ilmoituksen varassa.

    Suosittelen että otat opiksesi kirkon historian pätevimpien opettajien työn tuloksena meille ojennetuista aarteista.

    • Matias Roto minä en tuo mitään omaa ihmisiltä opittua diiba daabaa vaan sen mitä Raamatussa on kirjoitettu, siis kun Jeesus selkeästi sanoo että Isä on suurempi kuin Hän niin uskon sen, sinä taasen papukaijan lailla toistat ihmisten keksimiä oppeja kolminaisuudesta.

      Joh. 14:28
      Te kuulitte minun sanovan teille: ’Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne’. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

    • Ari

      Oppisi virhe on siinä, ettet ota huomioon opin kokonaiskuvaa, vaan takerrut tiedon yhteen osaan ja sen varassa kiellät opin toisen osan.

      Muista, mitä Athanasiuksen tunnustuksessa todetaan, että Jeesus on inhimillisen luontonsa puolesta alempi kuin Isä, mutta Jumalana olemisensa puolesta YHTÄ Isän kanssa,

      Toimit kuin sellainen joka kinaa maatilan päärakennusta ja siellä asuvia ihmisiä vastaan todettuaan, että navetassa lehmät eivät osaa puhua ihmisten kieltä, vaikka ymmärtävätkin näiden puhetta, kun nämä antavat toimintaohjeita.

      Kun et ymmärrä kokonaisuutta, niin sinun pitäisi ottaa oppia sinua viisaampien opetuksesta, ettet mene puhumaan osatotuuksia ja niiden puolinaisuuden takia menet tarjoamaan päätöntä kanaa elävänä kanana.

    • ”Minä en tuo mitään omaa ihmisiltä opittua vaan sen, mitä Raamatussa on kirjoitettu,” Ari Pasasta ja Reijo Mänttäriä yhdistää nähtävästi käsitys, että Raamatusta olisi löydettävissä muutamalla jakeella ilmaistu ’alkuperäinen sanoma’, joka hämärtyisi tai vääristyisi, kun sitä tutkittaisiin Raamatun kokonaisuuteen liittäen ja Raamatun kirjoitusajan olosuhteisiin perehtyen. Erona on, että mainitut henkilöt pitävät eri jakeita tuona ’alkuperäisenä ilmoituksena’.

  5. Martti Pentti toteat:””’alkuperäinen sanoma’, joka hämärtyisi tai vääristyisi, kun sitä tutkittaisiin Raamatun kokonaisuuteen liittäen ja Raamatun kirjoitusajan olosuhteisiin perehtyen.””

    Siis nyt kyseessä olevasta Pietarin oppineisuudesta, mitä ihmettä on ”Raamatun kokonaisuuden tai kirjoitusajalla” merkitystä siihen että RAAMATTU selkeästi sanoo että Pietari oli kouluja käymätön ja oppia saamaton, en ymmärrä tätä ylimielistä suhtautumsta asioihin että olisi jokin ”kokonaisuus” jota toiset eivät ymmärrä kun kyse on yksittäisistä jakeista????

    • Ari

      Kumpa pitäytyisitkin terveessä Raamatun sanassa, niin et sanoisi sitä, mitä nyt lausut kommenteissasi.

      Älä hyvä ihminen heijasta omaa kouluaikaista laiskuuttasi Pietariin. Näistä keskusteluista näkyy selvästi että vierastat tervettä opin hankintaa ja mieluummin viihdyt tietämättömyydessäsi, vieläpä pidät väärinkäsitysten vallassa olemista suurimpana hurskautena.

      Juuri näin mielettömiä käytännön seurauksia on siitä uskontiedon perusteestasi, että pidät omia oikosulkujasi ja mielesi oikkuja Jumalan puheena.

    • Matias Roto selitä nyt seuraava RAAMATUN jae:

      13 Mutta kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden ja havaitsivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä, he ihmettelivät; ja he tunsivat heidät niiksi, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa.(Ap.t.4)

    • Ari

      Otetaanpa nyt neljä kohtaa tuosta jakeesta

      1) Nuo apostoleita tutkineet huomasivat näiden ROHKEUDEN. Tässä on opetus: Olkaamme mekin rohkeita Jeesuksen todistajia.

      2) He omien tuon hetken olettamustensa varassa kuvittelivat aikansa loisteliaimman opettajan oppilaita oppimattomiksi ja koulua käymättömiksi.

      Vertaampa tähän kuuluisan venäläisen kirjailijan Tolstoin lausuntoa englantilaisen Shakespearin tuotannosta. Tolstoi kuvitteli, ettei Shakespeare tehnyt eroa tavallisen kansan ja ylimystön välillä, vaan kaikkien suuhun pani samanlaisia runomuotoisia puheenvuoroja. Tolstoi ei ollut erottanut eri kansanluokkien puheiden RUNOMUODOISSA olevia valtavia tyylieroja, tavallisen kansan puheessa runojen rakenne oli tämän väestön kouluakäymättömyyden tasoa, mutta ylimystö repliikeissä erittäin monimuotoisia ja korkeaa tyylitasoa osoittavia runoja.

      Joten palatakseni apostoleita tutkineitten omaa tasoa. Eivät joko osanneet tai halunneet arvioida tilannetta oikein.

      3) Tästä seurasi IHMETTELY. Evankeliumeissa tämä ilmaus osoittaa kyseisten ihmisten saavutusten suurenmoisuutta. Nämä tutkintoa pitävät joutuivat siis sisäiseen ristiriitaan itsensä kanssa. Se mitä he edellisen kohdan mukaisesti olivat vastustaneet apostolien opetuksessa, näyttäytyi kuitenkin kuulusteltavan asian reaaliselta tasoltaan suurelta, hämmästyttävältä, kuinka nämä …. .

      4) Luukkaan kertomuksen kannalta oleellisinta oli kuitenkin jakeen viimeinen kohta. Kuulustelijat huomasivat apostolien olevan JEESUKSEN SEURAAJIA. Tämä Jeesuksen seuraamisen ajatus oli apostolisen julistuksen keskuksessa. Sanoma Jeesuksesta pääsi esille.

      Tämä oli tärkeintä. Joten liity sinäkin apostolien opetuksen mukaisesti Kristuksen seuraajaksi, Kristuksen omien joukkoon eli siis kirkon jäsenyyteen, Kristus viinipuun eläväksi oksaksi (Joh. 15), Kristuksen ruumiin jäseneksi (Ef. 1:22-23) eli siis Jumalan kansan jäseneksi.

    • Matias Roto siis jakeen kirjoittanut Luukas ei oikaissut kyseessä olevaa JOS Pietari olisi ollut niiiiiiiin korkeasti koulutettu kuin sinä väität?

    • ”Raamattu selkeästi sanoo että Pietari oli kouluja käymätön ja oppia saamaton.” Ei sano. Se kertoo, että heitä pidettiin sellaisina. Raamatussa ei vahvisteta, että kuulijoiden havainto olisi pitänyt paikkaansa.

    • Martti Pentti siis Luukas kirjoitti mitä sattuu eikä tiennyt miten asiat ovat tai ei korjannut jostain syystä, on teillä selitykset sanon ma??????

    • Ari

      1) Olet varmaan huomannut, että näytämme pitävän oikeina ja virheinä eri asioita, aina tilanteesta riippuen.

      2) Miksi yleensä kuvittelet, että kaikkia maailman virheiksi kuviteltuja väitteitä muka pitäisi oikaista. Enhän minäkään ole korjannut sinun tekemistä oikosuluista kuin muutamia. Olen tarttunut vain sellaisiin vääristeleviin väitteisiisi, joita jostain syystä pidän oleellisina ja merkittävinä. Olisi ajan ja voimien haaskaamista kaikkien pieleen menneitten lauseittesi oikaisu.

      Somerolla on sanonta: ”Ei pirä haaskata ruutii vareksii.”

    • ”Kirjoittiko Luukas siis mitä sattuu, Martti Pentti?” Ei toki. Hän kirjoitti, että apostoleja pidettiin oppimattomina kansanmiehinä. Se ei tarkoittaut, että he olisivat olleet oppimattomia, olivathan he olleet itsensä Opettajan oppilaina. Knsanomaisiahan he saattoivat hyvinkin olla puheenparreltaan. Senpä vuoksi heitä kai kuunneltiinkin ja ymmärrettiin.

    • Martti

      Kiitos sinulle hyvästä puheenvuorostasi.

      Toit hyvin esille sen, ettei aina tarvita mahtipontisia ulkonaisia tunnusmerkkejä ihmisen todellista tietämystä tai muuta yhteiskunnallista asemaa ilmaisemaan.

      Tuleepa mieleeni eräs Hänen majesteettinsa, jonka luo menimme kylässä käymään. Löysimme hänet perunamaalta paljain varpain perunoita keräämässä. Hän oli suuresti arvostettu ja kansansa rakastama hallitsija, joka käytännössä antoi poikansa hoitaa hallinnon rutiinin.

      Aikoinaan yli 30 vuotta sitten Suomessa eräät somalit pyysivät minua kihlajaisiin. Paikalle oli saapunut pitkälti toistasataa ihmistä. Tarkastelin väkijoukkoa. Kiinnitin huomiota yhteen mieheen, joka ei minkäänlaisin elein poikennut muista eikä siinä mielessä erottunut toisista, mutta tuon rauhassa istuneen lähipiirissä kuitenkin ilmeni sellaisia pienenpieniä vireitä, että päättelin hänen olevan sosiaalisesti arvostettu.

      Juhlan kuluessa yhdessä vaiheessa hän sitten nousi seisomaan ja piti paikaltaan poistumatta juhlapuheen. Vaikka hän ei eleillään sitä korostanut, niin hänen asemansa koko joukon arvostetuimpaan ihmisenä oli päivänselvää.

      Sinä Martti Afrikassa eläneenä ymmärtänet tämän helposti, mutta Arille lienee vaikeampaa ymmärtää kollektiivisen yhteiskunnan sosiaalista vuorovaikutusta, joka toimii toisin kuin meidän suomalaisessa nyky-yhteiskunnassamme. Eri olosuhteissa toimitaan eri tavoin. Nämä erot on otettava todesta, jos mielii isojenkin joukkojen keskellä asiain pysyvän hallinnassa.

  6. Matias Roto on tää kummallista kun ensin toteat: ”””” Mitä isompi juhla, sitä huolellisemmin valittuja olivat saarnaajat tuollaisessa tilaisuudessa. Helluntai oli yksi kolmesta todella suuresta. Tästä syystä vain maan etevimmät saarnaajat tai oppineimmat henkilöt pääsivät tuon juhlan aikana puhumaan. Pietari oli saanut tuon tehtävän.”””” ja sitten että ”” He omien tuon hetken olettamustensa varassa kuvittelivat aikansa loisteliaimman opettajan oppilaita oppimattomiksi ja koulua käymättömiksi.””

    Siis ensin Pietari oli niiin korkeasti oppia saanut että pääsi saarnaamaan ja hetken päästä häntä ei oppineeksi edes havaittu, mihin nämä kaksi niin erilaista ajatusta perustuu, etkö huomaa kuinka sekaisin selittelysi on mennyt kun joudut taistelemaan Raamatun sanaa vastaan?????

    • Ari

      Et näytä ottavan huomioon sitä, että

      1) Jerusalemin temppeli oli iso laitos. Yksistään Salomonin pylväskäytätävä oli pari kertaa isompi kuin Rooman kaupungin Forum. Isossa laitoksessa ihmiset eivät yksinkertaisesti ehdi tutustumaan toinen toisiinsa.

      2) Jo muutaman vuoden sisällä ihmiset eri tehtävissä vaihtuvat.

      Joten kysymyksesi ongelma on siinä, että kuvittelet opetuslasten toimintapiiriä aivan liian pieniksi.

      (Itämaisessa go-pelissä sanotaan heikkosta pelistä toisinaan, että pelaaja pelaa ”pientä”. Sillä tarkoitetaan, että käpertyy aivan pienten ja vähäpätöisten tilanteiden tarkasteluun ja käyttää voimansa niihin, eikä huomaa pelin vaatimia huomattavasti suurempia haasteita.

      Samaa olen huomannut sinun tavastasi tarkastella muutamia raamatunkohtia. Tekerrut pieniin sivukysymyksiin, etkä näe koko tekstiyhteyden huomattavasti markittävämpiä ja ulottuvuuksiltaan kokonaisvaltaisempiin kysymyksiin johtavia avauksia. Jeesuksen sanoja mukaellakseni: Siivilöit hyttysiä, mutta nielet kameleita.)

      3) Hyvää Arin nimipäivää. Nimen taustalla oleva Rooman keisari Hadrianus oli muuten melkoinen kristittyjen vainoaja.

      Joten luovupa luopumuksestasi ja liity Pyhän kansan yhteyteen, niin että nimesi saa kirkastaa ylipappi Aaron nimen muunnoksen sanomaa. Käytä Aaronin siunausta äläkä enää kiroa Jumalan kansaa.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Ari

  7. Matias Roto ajatteletko todella että kun Pietaria ja kump tutkittiin niin nämä korkeasti koulutetut ”tutkijat” eivät olisi huomanneet Pietarin korkeaa koulutusta (jos siis niin olisi ollut)?

    Eikö sama olisi kun sinä olisit luterilaisen maailman liiton tutkittavana niin olisiko mahdollista että sinun oppineisuuttasi ei huomattaisi ja sinua pidettäisiin ”kouluja käymättömänä”?????

    • Ari

      Etpä sinäkään ole huomannut edes minun vaatimatonta oppineisuuttani, vaan hyvin oppimattomana vänkäänt omia oikosulkujasi muka suurempana viisautena.

      Etkö todellakaan huomaa että lausuntojen sisältö paljastaa lausujan ymmärryksen tason

    • Matias Roto vai enkö olisi huomannut niiin korkeasti oppinutta kuin sinä, olet sitä mainostanut aivan riittävästi, se onkin toinen asia että mitä se saamasi ”oppineisuus” antaa evankeliumin ymmärtämisessä?

    • Ari

      Mitä enemmän Raamattua tutkii, sitä enemmän sitä ymmärtää.

      Myös taustatietojen tuntemus auttaa ymmärtämään mitä kunkin kirjoittajan tuotanto tuo esille. Nimittäin jos sotkee taustatietojen osalta joidenkin tekstien liittymisen tuolloiseen elämäntilanteeseen, niin silloin myös voi sotkeutua itse kirjoitetun tekstin sanoma.

      Uskon elämän hoitamisessa näillä eri tason ymmärtämisten välillä ei ole merkitystä, koska jokainen ottaa hartaudessaan omakseen sen mikä sillä hetkellä parhaiten puhuttelee.

      Mutta omaa tietämättömyyttään ei pidä ruveta ajamaan historiallisena tietona, ikään kuin tekstien historiallinen todellisuus olisi omien mielikuvituksellisten oikosulkujen mukaisia.

  8. Matias Roto toteamuksesi minulle:””Siivilöit hyttysiä, mutta nielet kameleita.”” on mielenkiintoinen, siis kun otan selkeitä Raamatun sanoja niin se on ”siivilöintiä”, mitä ovat sitten ne ”kamelit” joita nieleskelen???

    Voisin vastata tuohon että kun on vähässä kuuliainen niin on paljossakin, vai kuinka ajattelet?

    Matt. 25:23
    Hänen herransa sanoi hänelle: ’Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.’

    • ”Kun otan selkeitä Raamatun sanoja, se on siivilöintiä.” Onhan se, kun valitset lauseet mielesi mukaan ja irrotat ne yhteyksistään.

    • Martti Pentti ettekö te nyt itse ota Raamatusta jotain yhtä kohtaa ja sillä koetatte todistaa minun tekevän väärin?

      Eikö tuo ”siivilöidä” ole käytössänne väärin eli ei Jeesus tarkoittanut että oli väärin tehdä sitä mitä ”hyttysellä” tarkoitti vaan että se oli väärin ettei tehnyt sitä mitä kamelilla tarkoitti.

    • Ari

      Jokainen lause liittyy isompaan kokonaisuuteen. Sinun tapasi yhdistää raamatunlauseita rakentaa aivan omatekoisen häkkyrän, jolla ei ole mitään kosketuskohtaa laajempaan aidon tietämyksen kokonaisuuteen.

      Joten yhä edelleen on aihetta toistaa se, mitä olen ennenkin sanonut: Hanki viisautta!
      ja myös täydentää sitä sanomalla että ota opiksesi etevien opettajien tietämys, että pääset vapaaksi sekoittajien sotkuista.

    • Ari

      Vähässä uskollisuus tarkoittaa, että se joka hoitaa hommansa pienissä asioissa, se voi hoitaa myös isompia asioita, mutta joka hutiloi pienissä asioissa, tekee mielettömän isoja virheitä, jos hänelle uskotaan isompia asioita hoidettavaksi. Esimerkiksi jos itse liukastut kevätjäällä, niin vain itseäsi vahingoitat, mutta jos bussilla ajaessasi liukastelet jäisellä tiellä voit tappaa jopa 30 – 60 matkustajaa

      Tästä syystä olen aikoinaan eräitä Liitonkirjan lakitekstejä lukiessani lukenut sanoja jopa kirjaimen tarkkuudella. Esimerkkinä totesin, että yhdellä kirjaimella oli tehty vallankumous. Orjan asema oli muuttunut omistusoikeuden mukaisesta arvosta, joka korvattiin isännälle vahingon sattuessa, mutta Liitonkirjassa yhdellä waw -kirjaimella orjan asema oli siirtynyt henkilöoikeuden alaisuuteen. Isäntää rangaistiin, jos hän oli vahingoittanut omaa orjaansa.

      Joten Ari hyvä

      Lauseellasi ammuit omaan nilkkaasi: Tutkimuksessa ollaan tekstin käsittelyssä kirjaimellisen tarkkoja, jotta suurten linjojen oikea kulku voidaan varmistaa, mutta sinun teksteissäsi olet sinua harhaan vieneitten houkuttelemana tulkinnut useita Raamatun kohtia niiden oikean merkityksen vastaisesti, mistä johtuen kokonaiskäsityksesi liitelee ilmassa kuin irronnet haavan lehdet syysmyrskyn pyörteissä.

  9. Matias Roto tuot minulle:””Jokainen lause liittyy isompaan kokonaisuuteen. Sinun tapasi yhdistää raamatunlauseita rakentaa aivan omatekoisen häkkyrän, jolla ei ole mitään kosketuskohtaa laajempaan aidon tietämyksen kokonaisuuteen.””

    Selitäppä nyt tämä kuinka tuo liittyy nyt kyseessä olevaan Pietarin oppimattomuuteen/kouluja käymättömyyteen?

    • Ari

      Se liittyy aivan omien oppiesi rakenteen peruspylväisiin, kun yrität vanhurskauttaaa omaa koululaiskuuttasi ja opintojen välttämisäsi vetoamalla sellaiseen mielettömyyteen että sinun omia oikosulkujasi kuvittelet Jumalan Hengen antamaksi viisaudeksi.

      Tämän asenteessi takia et ossa myöntää Jeesuksen ja hänen lähimpien oppilaittensa syvää oppineisuutta, vaan kaikin keinoin yrität milloin mistäkin raapia aseita omien asenteittesi pönkittämiseksi.

    • Matias Roto on sulla jutut, siis kokoajan on kyse siitä mitä RAAMATTU sanoo, siis mitä sinne on kirjoitettu.

      Kyllä siellä selkeästi on ettei Jeesus ollut saanut inhiillistä oppia vaan Hänen oppinsa oli suoraan Jumalalta.

      Sitten on opetuslasten oppineisuus, senkin Raamattu sanoo selkeästi etteivät he olleet oppineita vaan mm kalastajia, publikaanikin oli joukossa. Missään kohdassa ei puhuta toisin, ei missään.

      Kun tuon sitten liittää Jeesuksen sanoihin kenelle Jumala ilmoittaa evankeliuin, niin se on lapsenmielisille, siis heille jotka ottavat evankeliumin vastaan ilman omaa ”viisautta ja ymmärrystä”.

    • Ari

      1) Halusi todistaa siitä, mitä Raamattu sanoo, on kannatettavaa.

      Meidän kirkkomme oppihan perustuu nimenomaan Raamattuun.

      Jos siis aidosti seuraisit Raamattua, niin silloin suoraa päätä liittyisit kirkkoon saadaksesi Raamatun mukaista opetusta.

      Asenteellinen väärin vääntäminen tulee esille myös edellä olevassa kommentissasi.

    • Ari

      2) Publikaanit olivat aikansa suurliikemiehiä. Heillä oli jo alun alkaen paljon rahaa. He maksoivat kokonaisen kaupungin veron Rooman valtakunnan edustajalle ja vastapalveluna tästä he saivat oikeuden kerätä alueen verot. Suuri osa oli sellaista minkä he jo olivat etukäteen maksaneet roomalaisille, mutta se osuus, mikä ylisti etukäteen maksetun jäi heille itselleen tuloiksi. Sen mitä he maksoivat palkkalaisilleen vähennettiin tästä ja loput jäi suurliikemiehen voitoksi.

      Publikaanien toiminta siis oli eräänlaista ulkoistettua ja yksityistettyä veronkannan järjestelyä. Toisinaan se oli hyvinkin tuottoisaa, jolloin näiden harjoittajat rikastuivat upporikkaiksi.

      Voidakseen hoitaa kunnolla tätä liiketoimintaa, publikaanilta vaadittiin erittäin hyvää kirjallista taitoa. Sitä tarvittiin voidakseen hoitaa liikkeensä kirjanpidon. Jos ei olisi osannut tehdä hyviä laskelmia, niin silloin koko toiminta olisi tuottanut äärettömän suuria tappioita. Kuten sanonta sanoo: ”Kaik meni eikä piisannukka.”

      Heidän heikompi maineensa muutamien kiihkojuutalaisten keskuudessa johtui siitä, että heitä pidettiin oman maansa pettäjinä, koska heidän toimintansa palveli Rooman miehittäjävaltaa.

      Esimerkiksi Jerikon verotuksen ostanut SAKKEUS siirtyi myöhemmin isompaan kaupunkiin Kesareaan. Siellä hänen arvostuksena nousi niin paljon että seurakunta nimesi hänet Kesarean ensimmäiseksi PIISPAKSI. Toisena Kesarean piispan viran hoitajana toimi Apostolien teoissa mainittu roomalainen upseeri Kornelius, jonka perhekunnan kastoi apostoli Pietari.

    • Ari

      3) Myös kalastajien aseman olet ymmärtänyt täysin virheellisesti.

      Vuorimaisemissa paimenet olivat paikkakuntansa tietotoimisto, jonka kautta koko alueen tärkeimmät uutiset menivät taloudesta toiseen. Laumojen omistajien etujen tähden oli pidettävä tarkkaa huolta missä mikäkin lauma liikkui.

      Samalla tavalla suurempien järvien äärellä kalastajat olivat paikkakunnan kaikkein tärkeimpien uutisten levityspaikkoja. Kaikilla vähänkin varakkaammilla oli omat veneensä ja näin kalastuskauden ollessa kuumimmillaan kokonaisten asutuskeskusten huomio kiinnittyi niille rannoille, mihin kalastajat kokoontuivat.

      Kalastuksen asemaa kuvaa se, että Jeesus toimitti Pietarin piispaksi vihkimyksen nimenomaan Tiberiaan järven rannalla. Siinä hän kolmesti kysyi rakastaako Pietari häntä ja myöntävän vastauksen saatuaan kolme kertaa toisti piispallisen tehtävään valtuutuksen. ”Kaitse! Ruoki!” eli siis opeta ja pidä huolta minun omistani, kirkosta, Jumalan kansasta.

    • Ari

      4) Täysin virheellisesti olet ymmärtänyt myös puheen lapsen kaltaiseksi tulemisesta.

      Juutalaisessa ympäristössä tämä nimittäin ymmärrettiin kääntymyksen kasteen saaneen olotila. Kasteessa pakana aloitti kokonaan uuden elämän, meidän matematiikkamme mukaan aloittaa elämänsä uudestaan nollapisteestä. Tuon aikaisen matematiikan mukaisesti aloittaa elämänsä uudelleen ”yhden päivän ikäisenä”. Kasteessa pakanasta eli epäjumalien palvelijasta tuli Pyhän kansan jäseneksi eli hän sai Pyhän Hengen eli hänellä oli lupa osallistua pyhän kansan yhteisiin liturgiaan ja toimituksiin.

      Jotta joku voisi saada kasteen

      A) tarvittiin kummit, jotka opettivat kääntymystä pyytäville juutalaisen opin ja elämän perusteet.

      B) tarvittiin rabbin antama hyväksyntä. Rabbin tehtävänä oli valvoa että perheen vastuulliset aikuiset tunsivat pyhän perinteen riittävän hyvin.

      C) tarvittiin, että koko perhe pienimmästä vauvasta vanhimpaan ikäihmiseen kääntyi juutalaisuuteen. Jos talon väestä yksikin ajateltiin jättää kääntymyksen ulkopuolelle, niin ketään ei saanut kastaa. Ei nimittäin voitu sietää sellaista jumalattomuutta, että joku saatanan palvelija eli epäjumalan palvoja olisi jäänyt talouteen koko perhettä saastuttamaan heidän yhteisessä perhe-elämässään.

      Joten Ari hyvä

      Tässäkin kohdassa yrität jälleen vängätä asiat päälaelleen. Ennen kastetta annetun syvän opiskelun sinä sivuutat ja sen tilalle vänkään laiskurin haluttomuutta eli etsit verukkeita viisauden hankkimisesta lintsaamiseksi.

      Jumalan sana sanoo eli siis Pyhän Hengen innoittama Raamattu kehottaa:

      ”Hanki viisautta!”

    • ”Koko ajan on kyse siitä mitä Raamattu sanoo, mitä sinne on kirjoitettu.” On hyvä myös tutkia, kuka on kirjoittanut, kenelle, milloin ja missä tilanteessa. Vastaukset taitavat olla selkeimpiä Paavalin aitojen kirjeiden kohdalla. Tiedetään esimerkiksi taustat hänen Korinton seurakunnalle osoittamilleen kirjeille. Muistakin Uuden testamentin kirjoista on saatu tutkimuksen avulla jokseenkin selvä käsitys. Nyt keskustelemme Apostolien teoista, joiden kirjoittaja on Luukas. Hänestä sanotaan Aimo T. Nikolaisen Avaa Uusi testamentti -sarjassa (1985): ”Luukas, perustavan tärkeän kaksiosaisen teoksen kirjoittaja on ainoa Uuden testamentin kirjoittajista, joka ei ole juutalainen. Hänen kirjansa syntyivät 80-luvulla Roomassa, nykyisen käsityksen mukaan aivan 80-luvun lopussa, mutta joka tapauksessa ennen Johanneksen evankeliumia ja kirjeitä.

    • Martti

      Kiitos kommentistasi

      Se valottaa hyvin Apostolien tekojen synnyn taustoja.

      Aimo Tauno Nikolainen, 10.7.1912 – 24.9.1995, Helsingin hiippakunnan piispa vuosina 1972–1982. Sitä ennen Helsingin yliopiston eksegetiikan professori 1946–1972 sekä teologisen tiedekunnan dekaani 1954–1969.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25