Jeesus Jumala Jumalasta ja äidin kohdusta ihminen

Someron kaupunkiin on saatu neljä tuulimyllyä. Ne tuottavat sähköä. On ilo nähdä niiden toimivan.

Apostolisessa uskontunnustuksessa Marian päivän sanoma ilmaistaan sanoin: ” Jeesus — sikisi Pyhästä Hengestä —”. Siinä tapahtumassa taivas ja maa yhdistyivät. Iankaikkinen Jumala, Jumalan Poika, otti olemukseensa ihmisyyden. Silloin alkoi pelastuksen tapahtumien kulku, josta oli päätetty jo ennen aikojen alkua, Ikuisen Jumalan ikuisuudessa.

Sikiäminen toteutuu aina tietyssä paikassa ja tiettynä hetkenä. Näin myös Vapahtajamme ihmiseksi tulo Autuaan Neitsyen kohdussa. Näin myös koko maailman pelastus osui yhden kansan keskuuteen.

Jeesuksen tuloa Jumala valmisteli pitkään. Uskon Isä Abraham oli saanut lupauksen, että hänen siunauksensa koituu koko maailman hyväksi. Tämä toteutui Jeesuksessa.

Herra sanoi Abramille:

»Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista

siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. 

Minä teen sinusta suuren kansan ja siunaan sinua,

ja sinun nimesi on oleva suuri ja siinä on oleva siunaus.

Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua,

ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat,

ja sinun saamasi siunaus tulee

siunaukseksi kaikille maailman kansoille.»

1. Moos. 12:1-3

Abrahamista tuli Pyhä Kansa. Vanha testamentti kertoo tämän historian. Siinä kerrotaan Jumalan huolenpito omistaan. Siinä myös varotetaan synnin vaaroista. Kansa sai oppia, että pitää totella Jumalan tahtoa koko elämän ajan.

Kansa sai myös lupauksen Vapahtajan tulosta. Aluksi ne olivat kuin pieniä vihjeitä. Sitten näiden määrä kasvoi. Pala palalta profeetalliset lupaukset selkiytyivät. Vuosisatoja kului. Piirteet tarkentuivat, kävivät ilmeisemmäksi.

heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset.

Jumala antoi kansalleen Pyhän sanansa. Ne koottiin yhteen. Syntyi yhteenvetoja, tekstien kokoelmia. Ensimmäisenä näistä Toora eli Laki eli Viisi Mooseksen kirjaa.

heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset.

Kansan keskellä myös jumalanpalvelukset saivat muotonsa. Tämä liturginen perinne elää yhä edelleen meidänkin aikanamme. Se tulee esille kaikkien historiallisten kirkkojen liturgioissa.

heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset.

Jeesuksen tulo oli siis hyvin valmisteltu. Jo Abrahamista alkaen tämä on tullut esille. Siksi kutsumme Aabrahamia ”Uskon isäksi”, kun juutalaiset kansana voivat puhua hänestä ”Avraham avinu”, ”Jumala on meidän isämme”.

Me olemme päässeet osallisiksi Abrahamin siunauksesta Jeesuksen sovintotyön perusteella.

Hän on sovittanut koko maailman omalla kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan. Koska kaikki kansat ovat Jumalan tekoa ja koska koko maailma on sovitettu hänessä, niin

meidät kaikki on kutsuttu yhteen,

yhdessä toinen toisemme kanssa

ylistystä tuomaan rakkaan Vapahtajamme kunniaksi

eli siis tekstimme sanoin:

heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin,

hän, joka on kaiken yläpuolella,

ikuisesti ylistetty Jumala, aamen!

Sunnuntai 23.3.2025

Marian ilmestyspäivä

Herran palvelijatar

Toinen lukukappale eli epistola: Room. 9:2–8

Kirjeestä roomalaisille, luvusta 9

Minulla on sydämessäni raskas suru ja lakkaamaton tuska.

Toivoisin suorastaan, että itse olisin kirottu ja erotettu Kristuksen yhteydestä,

jos se vain auttaisi veljiäni, oman kansani jäseniä.

Ovathan he israelilaisia,

jotka Jumala on ottanut lapsikseen

ja joille hän on antanut kirkkautensa.

Heidän kanssaan hän on tehnyt liitot,

heille hän on antanut lain, jumalanpalveluksen ja lupaukset.

Heidän ovat kantaisät, heistä on Kristus ihmisenä lähtöisin,

hän, joka on kaiken yläpuolella,

ikuisesti ylistetty Jumala, aamen!

    Jumalan sana ei ole voinut raueta tyhjiin.

Eivät kaikki israelilaiset kuulu tosi Israeliin,

eivätkä kaikki Abrahamin jälkeläiset ole oikeita Abrahamin lapsia.

Onhan sanottu:

”Vain Iisakin jälkeläisiä sanotaan sinun lapsiksesi.”

Tämä tarkoittaa,

etteivät Jumalan lapsia ole luonnolliset jälkeläiset

vaan että jälkeläisiksi luetaan lupauksen voimasta syntyneet lapset.

73 KOMMENTIT

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25