Jeesus kanssamme elää

Kaunehinta elämässä, suloisinta, ihaninta,

Elämä on Jeesukselle, Hyvyydelle, Auttajalle.

Kuolleista hän ylös nousi, toivon toi, elon soi,

Osan iankaikkisen.

Jeesus elää ja me hänessä.

Hän kuoli ja hänet haudattiin,

Muttei kuolo häntä voittaa voinut, vaan hän voitti kuoleman.

”Kuolema kuoleman voitti,

ja haudoissa oleville elämän antoi.”

Sen mukana meille uusi aamu koitti.

Kukan kauniin lailla, elämä on kaunis,

Terälehtein sulo mielen avaa, toivoa on täynnä,

Tulevaisuus edessämme, Jeesuksemme kera.

Kuvassa kukka on punainen.

Me elämme valkeaa viikkoa ja sunnuntai on valkea sunnuntai. Elämme pääsiäisviikkoa, Vapahtajamme ylösnousemuksen ylistykseksi.

Nimitykset valkea viikko ja valkea sunnuntai tuleva vanhan kirkon aikaisesta tavasta kastaa pakanoita kristinuskoon pääsiäisyönä. Silloin heidät puettiin uuden elämän merkiksi valkeaan vaatteeseen, albaan, kastepukuun. Kastetut kantoivat kastepukuaan kokonaisen viikon. Joukkokääntymysten aikoina kyläkunnittain oli liikkeellä valkopukuista väkeä, mihin ikinä katseensa suuntasi. Kokonaiset perhekunnat juhlapuvuissa näyttivät julkisesti uuden elämän alkamisesta. Toteen kävi Raamatun sana:

Kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste.

Tästä tavasta nimitykset valkea viikko ja valkea sunnuntai.

SUNNUNTAI 7.4.2024

1. sunnuntai pääsiäisestä,

latinaksi Quasimodogeniti (= niin kuin vastasyntyneet)

Ylösnousseen todistajia

Aikoinaan Punaisen meren ihme avasi Luvatun kansan tien eteenpäin. Näin pääsiäinen oli julistanut Jumalan antamaa tulevaisuutta ja toivoa kokonaiselle kansalle. Vapahtajamme ylösnousemus sisältää saman sanoman. Herramme avasi tien eteenpäin. Tulevaisuus on edessämme, toivo täyttää mielemme, sydämemme on luottamusta täynnä. Julistamme rohkeasti iloista sanomaa Kristuksen täytetystä työstä.

    Me julistamme teille ilosanoman: Minkä Jumala lupasi meidän isillemme, sen hän on täyttänyt meille, heidän lapsilleen. Hän on herättänyt Jeesuksen kuolleista.” 

Toinen lukukappale eli epistola Ap. t. 13:23–33

Apostolien teoista, luvusta 13

Paavali sanoi puheessaan:
    ”Daavidin jälkeläisistä Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen. Hänen edellään kulki Johannes, joka julisti Israelin kansalle, että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste. Kun Johannes oli matkansa päässä, hän sanoi: ’En minä ole se, joksi te minua luulette. Minun jälkeeni tulee toinen, jonka kenkiäkään minä en kelpaa riisumaan.’
    Veljet, Abrahamin jälkeläiset, ja te muut, jotka pelkäätte Jumalaa! Juuri meille on lähetetty sanoma tästä Pelastajasta. Jerusalemilaiset ja heidän hallitusmiehensä eivät tajunneet, kuka Jeesus oli. He tuomitsivat hänet, mutta näin he panivat täytäntöön profeettojen sanat, joita joka sapattina luetaan. Mitään syytä kuolemantuomioon he eivät voineet esittää, mutta silti he vaativat Pilatusta teloittamaan hänet. Kun he olivat toteuttaneet kaiken, mitä hänestä oli kirjoitettu, he ottivat hänet ristinpuulta ja panivat hautaan. Mutta Jumala herätti hänet kuolleista. Hän ilmestyi sitten usean päivän aikana niille, jotka yhdessä hänen kanssaan olivat tulleet Galileasta Jerusalemiin. Nämä ovat nyt hänen todistajiaan, he todistavat hänestä Israelin kansalle.
    Me julistamme teille ilosanoman: Minkä Jumala lupasi meidän isillemme, sen hän on täyttänyt meille, heidän lapsilleen. Hän on herättänyt Jeesuksen kuolleista.”
 

42 KOMMENTIT

    • Ari

      Kiitos kommentistasi

      Kun kristinusko oli saanut hyvän alun jollakin paikkakunnalla, niin silloin halu tulla kristityksi tuli niin yleiseksi, että kasteopetus ja kasteaika järjestettiin yhteisesti suoritettavaksi. Kasteoput aloitettiin päästonajan alussa. Siihen osallistuivat perheen pää ja mahdollisuuksien mukaan muitakin aikuisia. Näiden tehtävä sitten oli opettaa kristinuskon perustotuudet lapsilleen, perheen sairaille jäsenille jne. Opetuskauden alussa kasteoppilaille annettiin voimaannuttava öljyllä voitelu. Palmusunnuntaina opetettiin uskontunnustus. Kaste järjestettiin pääsiäisyöksi. Silloin koko perhe vauvasta vaariin kastettiin seurakunnan läsnä ollessa pääsiäisyön liturgiaan osallistumassa. Kastetut puettiin valkeaan kastepukuun. Vanhurskauden vaatteeseen. Tämä puku kuvasi sitä Jumalan antamaa vanhurskautta, jonka kastettu sai kasteen toimituksen välityksellä. Näin yhä edelleen kirkossamme käytämme samaa tapaa, kun vauva puetaan kastemekkoon. (Käytännön menon yksinkertaistamiseksi meillä kastemekko puetaan vauvalle jo ennen toimitusta. Se ei muuta puvun merkitystä: Se kertoo Jumalan vanhurskaudesta, joka kasteessa annetaan.)

      Uuden elämän alkamisen todistamiseksi kastetut sitten pitivät kastepukuaan yllään koko viikon. Näin koko kyläkunnalle todistettiin evankeliumin saamasta voitosta pääsiäisyönä tapahtuneen kasteen antaman voiton kunniaksi. Tämä ihminen oli saanut uudestisyntymän lahjan, elämänsä uuden alun uudesta nollapisteestä alkaen.

    • Matias Roto nyt toteat:””Kun kristinusko oli saanut hyvän alun jollakin paikkakunnalla, niin silloin halu tulla kristityksi tuli niin yleiseksi””

      Siis kuinka tuo sopii ”kansojen” kääntymiselle, kuten esim rooman valtakunnan???

    • Ari

      Kokonaisen kansan kääntymiseen kuluu aina aikansa. Näin kävi myös Rooman imperiumille.
      Vasta vuosina 311 ja 313 kristinuskosta tuli valtakunnan virallisesti hyväksymä uskonto. Sitten vuonna 382 valtakunnan uskontoasioita hoitavaksi johtavaksi viranhaltijaksi pontifex maximus valittiin keisarin sijaan Rooman paavi. Vasta tämän jälkeen saatiin valtakuntaan lakeja, jotka tosiasiallisesti asettivat kristinuskon valtakunnan viralliseksi uskonnoksi. Kun Rooman valtakunta jakaantui kahdeksi valtakunnaksi, niin nämä erilaisten säädösten aikataulut menivät kummallakin puolella eri tahtia.

  1. Matias

    ”Jeesuksen ylösnousemuksesta, taivaaseenastumisesta, istumisesta Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja takaisintulosta kunniassaan kerrotaan kirkkomme Katekismus 2000 mukaan tässä linkissä: ”

    Tämä aihe on otettu Psalmista 110: ”Herra sanoi minun herralleni, istu minun oikelle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi. ”
    On siis väitetty, että oikealla puolella istuva on Jeesus.

    Psalmit on nimetty Daavidin Psalmeiksi, ja muistaakseni juuri Paavali väittää, että tässä tarkoitetaan Jeesusta, joka ei olekkaan Daavidin poika, vaan Daavidin herra. Hupsista vain! Niin sitä ylennytään kun on ylentäjiä.

    Psalmin lopussa on mielenkiintoinen lause: ”Hän juo purostaa tien varrelta, sen takai hän nostaa päänsä.”
    Mikäs vihje tämä sitten on ?

    Mennäänpä 1.Kuningasten kirjaan ja katsotaan, kuka sai juoda purosta: 17:4
    ” Sinä saat juoda purosta, ja minä olen käskenyt kaarneitten elättää sinua siellä”
    ” Hän teki niinkuin Herra oli käskenyt, hän meni ja asettui Keritin purolle joka oli Jordanin itäpuolella. Ja kaarneet toivat hänelle leipää ja lihaa aamuin, sekä leipää ja lihaa olloin. JA HÄN JOI PUROSTA.

    Eikö hän ollutkin profeetta Elia.

    Näin ne rakeet hakkaavat valheturvan ja tulva vie piilopaikan mennessään.

  2. Tarja

    Kiitos kommentistasi

    1)

    Ensiksi teet hyviä ja ehdottoman mielenkiintoisia havaintoja Raamatun tekstistä. Kiitos niistä.

    Mutta sitten aivan lopuksi teet käsittämättömän asian vierestä menevän kommentin, missä väität ikivanhaa juutalaista ja sen pohjalta nousevaa kristillistä tulkintaperinnettä valheeksi.

    Täsllä viimeisellä lauseella halvennat upeiden havaintojesi sisältämän ihanan rikkauden. Se ei ole hyvää.

    2)

    Ikivanha juutalainen perinne oli se, että muinainen esi-isä ja hänen jälkeläisensä ties kuinka monessa pelvessa samaistuvat. Tämä on ymmärrettävissä niin, että ajateltiin pojan olleen mukana isänsä elämässä jo tämän kupeissa.

    Näin myös Jeesusta puhuteltiin aikaisemman esi-isänsä Daavidin pojaksi.

    Edelleen arabien keskuudessa on samantapainen perinne. Niinpä erään suomalais-arabin väliseen avioliittoasiakirjaan saatoin kirjata vain tuon arabikansoihin kuuluvan perheen miehen vain hänen tavattoman pitkän sukuluettelon ensimmäisen nimen mukaan. Muutoin hänen nimeensä sisältyvät lukemattomat nimet eivät olisi mahtuneet meidän systeemimme mukaiseen väestökirjanpitoomme.

    3) Jo sukupolvia ennen Jeesuksen aikaa kirjanoppineitten tulkintamenetelmään kuului se, että jotain Raamatun paikkaa tai ilmausta verrattiin aivan toiseen tilanteeseen kuuluviin teksteihin, kun niistä löytyi ilmausta selventäviä tai ajatusta eteenpäin vieviä yhtäläisyyksiä. Näin siis jo Elian elämänkuvauksen yhteydessä käytettyä sanontojakin voitiin jo tuolloin käyttää aivan uusien tilanteiden yhteydessä.

    Kyseessä siis ei ollut minkäänlaisesta väärennöksestä, vaan aivan toisessa tilanteessa käytössä olleen ilmauksen avulla kertoa toiseen asiayhteyteen liittyvän tapahtuman hengellistä merkitystä, eli siis selventää ajatuksen tarkoituksen ja päämäärän suuntausta.

    • En tiedä mihin väliin tämä lisäys sopisi? — Erityisen vaikea käännytettävä oli Suomen kansa. Matiaksen esi-isä Iisak Rothovius moitti kovasti hämäläisiä, jotka osasivat näytellä piispan läsnäollessa helposti käännytettäviltä, mutta heti kun silmä vältti olivat palaamassa takaisin pakanauskontoon. — Kyllä vieläkin on paljon samanlaista elämää Suomessa. Muistan 1960-luvulta kun olin Herttoniemen lehtori, miten Roihuvuoren silloinen kirkkoherra itketti suuren herätyksen aikana uskoon tullutta nuoriso-ohjaajaa. Hän oli pitänyt puheen Paavalin Areiopagilla pitämän puheen kohdast: ”Nyt Jumala tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.” Hänen jälkeensä kirkkoherra teki tyhjäksi nuoriso-ohjaajan puheen sanomalla omassa puheessaan: ”Sanokoon Paavali mitä tahansa, minä en ole tehnyt parannusta, enkä tee.” Nuoriso-ohjaaja tuli itkien kotiini ja vanha äitini(vanhoillislestadiolainen) sulki hänet syliinsä ja sanoi: ”Älä itke, Sinä puhuit oikein. Herrasi on samaa mieltä sinun kanssasi.” — Ja kuinka paljon enemmän epäuskoa on tänä päivänä. ”Parannus on jokapäiväistä palaamista kasteen armoliittoon.”(Luther: I teesi)

  3. Matias Roto olet puhunut niin monta kertaa kokonaisten kansojen kääntymisestä, kuinka juutalaiset vainosivat alkuseurakuntaa, entäpä kuinka rooman valtakunnassa vainottiin kristittyjä ja kuinka Pietarille kävi, eikö hänet ristiinnaulittu, siis kuinka hän voisi olla rooman paavina, en ymmärrä kuinka vainotut voisivat olla kovinkaan arvostettuja yhteiskunnan taholta?????

    • Ari

      Paavin virka on koota yhteen monen piispan välinen yhteistyö. Myös Aleksandrian ensimmäinen paavi evankelista Markus kärsi marttyyrikuoleman vuonna 68 jKr. Kuolinpäivää eli iankaikkisen elämään uudelleen syntymisen päivää vietetään meidänkin kalenterissa Markuksen nimipäivänä.

      Paavin eli patriarkan virka tarvittiin, kun kirkko laajeni niin nopeasti niin laajalle alueelle että muutoin kirkko olisi hajonnut irrallisiksi pikku porukoiksi, kun keskinäistä yhteyttä ei olisi pystytty hoitamaan.

      Juutalaisen synagogan ensimmäinen paavi oli Hillel I, joka asui Jamniassa, jonne juutalaiset oppineet kokoontuivat pohtimaan juutalaisten yhteisiä asioita ja tekemään päätöksiä mm joka vuoden juutalaisten juhlapäivien vietosta, milloin oli esim pääsiäinen, milloin suuri sovintopäivä jne.

      Tämä virka syntyi, kun Ylipappi ei enää voinut yhdistää juutalaisia Jerusalemin hävityksen vuonna 70 jKr järkeen.

      Paavin viran asema ei ole riippuvainen ulkonaisista vallan asetelmista. Sen tehtävähän on hengellinen. Jos seurakuntapapin vastuualue on seurakunnan suuruinen, niin piispan on hiippakunta ja paavin tehtävä on koko maailman alueelle julistaa evankeliumia. Evankeliumi on koko maailmalle, mutta viranhaltijoilla on omat vastuualueensa keskinäisen työnjaon puitteissa.

    • Ari

      Kristikunnan johtaja on Jeesus.

      Sen sijaan kirkon virka on sitä varten, että sanoma hänestä pääsee esille voimallisesti niin sananjulistuksen ja sakramenttien hoidon kuin myös kristillisen palvelun tehtävissä.

      Paavin tehtävä on toimia koko maailman alueella katolisen kirkon puitteissa näiden edellä mainittujen tehtävien hoidon palvelussa ja huolehtia siitä, että nämä tehtävät tulevan kokonaisvaltaisesti hoidetuksi heidän vastuualueellaan. Toistaisesti katoliset ovat hoitaneet oman osuutensa paremmin kuin mitkään muut kirkkokunnat. Niinpä koko maailman Kristukseen uskovista suurin osa kuuluu heidän kirkkoonsa.

    • Matias Roto mitä jos nyt sitten aletaankin kapinoimaan paavia vastaan, siis katoliset, mikä on siinä lopputulos?

    • Ari

      Edelleenkin sinun kysymyksesi liikkuvat maallisen VALTA käsitteen tasolla.

      Oletko muslimi, koska tässä keskustelussa johdonmukaisesti koko ajan uskoa koskeviin kysymyksiisi liität ensisijaisesti valtaa koskevan näkökulman. Islamissa valta, elämänfilosofia ja teologia ovat yksi ja sama asia vain eri puolilta tarkasteltuna.

  4. Pääsiäisviikolla eli valkoisella viikolla jokaisella päivällä on omat tekstinsä.

    Tiistaina 2.4.2024 sekä ukukappale epistolasta että evankeliumi ovat samoja kuin valkeana sunnuntaina 7.4.2024.

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/tiistai-2-4-2024/

    Sen sijaan keskiviikkona 3.4.2024 epistola on Ap. t. 2:22–32

    Apostolien teoista, luvusta 2

    Pietari puhui kuuluvalla äänellä:
    ”Israelilaiset, kuulkaa mitä teille sanon! Jeesus Nasaretilainen oli Jumalan teitä varten valitsema mies. Sen Jumala osoitti niillä voimateoilla, merkeillä ja ihmeillä, joita Jeesus hänen lähettämänään teki teidän keskuudessanne, niin kuin tiedätte. Tämän Jeesuksen te surmasitte. Te panitte lakia tuntemattomat pakanat naulitsemaan hänet ristiin, kun hänet oli annettu teidän käsiinne niin kuin Jumala oli suunnitellut ja ennalta nähnyt. Mutta Jumala herätti hänet, päästi hänet kuoleman kidasta. Eihän edes ollut mahdollista, että kuolema olisi voinut pitää häntä vallassaan, sillä Daavid sanoo hänestä:
    – Minä näen alati edessäni Herran,
    hän pysyy oikealla puolellani, etten horjahtaisi.
    Siksi minun sydämeni iloitsee ja kieleni riemuitsee,
    vieläpä ruumiini on lepäävä toivossa,
    sillä sinä et hylkää sieluani tuonelaan
    etkä salli pyhän palvelijasi ruumiin maatua.
    Sinä osoitat minulle elämän tien.
    Minä saan nähdä sinun kasvosi,
    sinä täytät minut ilolla.
    Veljeni, kantaisästämme Daavidista voi varmasti sanoa, että hän kuoli ja hänet haudattiin. Onhan hänen hautansa tänäkin päivänä meidän nähtävissämme. Mutta Daavid oli profeetta, ja Jumala oli valalla vannoen luvannut asettaa Daavidin valtaistuimelle hänen oman jälkeläisensä. Daavid tiesi tämän ja näki ennalta Kristuksen ylösnousemuksen. Sitä hän tarkoitti sanoessaan, ettei Herra hylkää häntä tuonelaan eikä hänen ruumiinsa maadu. Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt kuolleista; me kaikki olemme sen todistajia.”

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/keskiviikko-3-4-2024/

  5. Matias Roto siis kun joku haluaa erota katolisesta kirkosta niin ei kai se ole maallisen vallan juttu vai onko?

    Entäpä kun perheen isä (tai äiti) haluaa erota niin kuinka käy puolison ja lasten, onko eroavalla ”valta” päättää toisista eroaako hekin vai kuinka?

    Onko katolisen kirkon ulkopuolella pelastusta (sen oman opin mukaan)????

    • Ari

      1) Kirkosta ero on ero Kristuksesta, koska kirkko ON Kristuksen ruumis. Ei voi olla Kristuksessa, jos ei ole jäsen hänen ruumiissaan.

      Kirkosta ero siis ei ole yksistään maallinen juttu, vaan hengellisesti se merkitsee oman kasteessa saadun Jumalan lapseuden hylkääminen.

      Siksi kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta: extra ecclesiam nulla salus.

      2) Perheen isän kirkosta eron vaikutus perheensä kirkkoon kuulumiseen riippuu kunkin yhteiskunnan elämän tilanteesta. Meillä nykyisessä Suomessa uskonnonvapauslain säädökset nähdään täällä.

      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030453?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=uskonnonvapauslaki#a453-2003

      Muinaisen Rooman oikeudessa perheen päämies ratkaisi koko perheen kirkkoon kuulumisen. Monissa valtioissa kuningas tai muu hallitsija määräsi valtakuntansa uskonnosta, tai kuten vuonna 1000 jKr. Islannissa, maan nykyistä eduskuntaa tuohon aikaan vastannut kokous päätti koko kansan uskonnosta ja päätti että koko maa ottaa kristinuskon omaksi uskonnokseen.

    • Ari

      Katolisten ja luterilaisten välillä on vuosisatoja käyty teologisia keskusteluja. Kysymys on nimenomaan opillisten kysymysten käsittely samasta läntisen kirkon teologisen perinnön sisällä.

      Sen sijaan eräiden lahkolaisten kuvitelmat, että uskonpuhdistus muka jäi puolitiehen, on perusteissaan virheellinen. EIHÄN uskonpuhdistuksen tarkoituksena ollut taistella katolista kirkkoa VASTAAN, VAAN tasan tarkkaan päinvastainen, taistella katolisen kirkon PUOLESTA , pyrkiä löytämään katolisen perinteen aito ja pysyvä oppi, niin että vapaudutaan väärään suuntaan menneistä epäkohdista ja sen sijaan löydetään katolisuuden ihana yhdinsanoma.

      Kirkkomme perustava tunnustuskirja, Augsburgin tunnustus, sanoo tästä seuraavasti:

      Sitten on myös tarkoituksena, että molempien osapuolten mielipiteet ja näkökannat tässä uskonasiassa tulisivat kuulluiksi, ymmärretyiksi ja punnituiksi keskinäisessä rakkaudessa, lempeydessä ja ystävyydessä, jotta näissä asioissa – – — saataisiin aikaan yksinkertainen ja totuudellinen ratkaisu ja kristillinen sovinto, niin että meidän keskuudessamme tulevaisuudessa yksi ja sama, aito ja tosi uskonnon muoto saisi olla käytössä ja harjoituksessa. Toivomme on, että niin kuin me elämme ja taistelemme yhden ainoan Kristuksen alaisina, me voisimme myös elää yhdessä ja yksimielisinä yhdessä ainoassa kristillisessä kirkossa.

  6. Matias kirjoittaa

    ”Veljeni, kantaisästämme Daavidista voi varmasti sanoa, että hän kuoli ja hänet haudattiin. Onhan hänen hautansa tänäkin päivänä meidän nähtävissämme. Mutta Daavid oli profeetta, ja Jumala oli valalla vannoen luvannut asettaa Daavidin valtaistuimelle hänen oman jälkeläisensä. Daavid tiesi tämän ja näki ennalta Kristuksen ylösnousemuksen. Sitä hän tarkoitti sanoessaan, ettei Herra hylkää häntä tuonelaan eikä hänen ruumiinsa maadu. Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt kuolleista; me kaikki olemme sen todistajia.”

    Hyvin kyllä tiedät, että tuo tulkinta on valhetta.

    Daavid oli voideltu kuningas, paimenpoika Betlehemistä, joka tuli Saulin tilalle. Daavid yhdisti kansat, Israel ja Juuda. Daavidin jälkeläinen oli Kuningas Salomo, joka tunnetaan rakkaudestaan viisauteen,
    sekä oikeudenmukaisuudestaan tuomarina, sekä rauhankuninkaana. Hänen nimensä juuri on sana Shalom, joka tarkoittaa Rauhan toivotusta.

    Samuelin kirjasta löytyy Daavidin jälkeläinen, joka sai myös rakentaa temppelin.

    Miten kirkko kehtaa opettaa esim. lapsille tuollaisia valheita totuutena. Daavid vaikutti tuhat vuotta ennen Jeesusta, joten mitään yhteyttä ei ole, ja kaiken lisäkdi Jeesuksesta ei koskaan tullut kuningasta, ei edes totuudessa, koska hänessä ei totuutta ole.

    Onko sillä sitten mitään valiä, että uskontoja rakennetaan kertomalla valheita toisten tarinaperinteestä. Kyllä sillä on, koska niitä kaupitellaan ainoana totuutena, ja pelastuksen tienä helvetistä, jota ei edes ole, Ihmisten pitää vielä maksaa siitä, että heidät pakotetaan uskomaan valheita.

    Puhutaan kristillisistä arvoista, kyllä totuudessa pysyminen ja siihen pyskiminen on jonkun muun arvo kuin kristillisyyden.

    • Tarja

      1)

      Se että sinä et ole huomannut aatteellista siltaa Daavidin ja Jeesuksen välillä, ei oikeuta sinua väittämään kristillistä sanomaa valheeksi. Korkeintaan voit sanoa, että sinulla on eri käsitys. Kristillinen kirkko seuraa ikivanhaa juutalaista tulkintaperinnettä, jossa sinun esittämäsi aikaväli ei ole mikään este tulkinnan soveltamisessa, vaan rehellisempää sinun olisi myöntää, että tapasi jäsentää eri aikaisten tekstien keskinäinen suhde rakentuu eri tavoin kuin ikivanha juutalainen tulkintaperinne, joka jatkuu kristikunnan keskuudessa erittäin hedelmällisenä Raamatun tulkinnan menettelytapana.

    • Tarja

      2)

      Yhä edelleenkin käsitys profeetasta on Orientissa erilainen kuin meillä. Monenlaisia Jumalan sanan tai tekojen ihmisiä saatettiin kutsua profeetaksi.

      Otan esimerkiksi blogini tekstinä olevan Paavalin saarnan pitopaikka

      Pisidian Antiokia eli Antiokheia, vanhaksi kreikaksi Ἀντιόχεια τῆς Πισιδίας, Antiokheia tēs Pisidias, latinaksi Antiochia ad Pisidiam, Antiochia Caesareia tai Antiochia Caesaria, oli antiikin aikainen, hellenistinen kaupunki Pisidiassa.

      Se sijaitsi nykyisessä Turkissa noin kilometrin päässä nykyisestä Yalvaçin kaupungista Ispartan maakunnassa. Kaupunki sijaitsi kukkulalla, jonka korkein kohta on 1 236 m. Nykyisen nimen Yalvaç antoivat turkkilaiset.

      Nimi ”Yalvaç” merkitsee ”Profeetta”.

      Se viittaa Paavaliin, joka piti puheen siellä olleessa synagogassa. Näin siis PAAVALISTA PUHUTAAN PROFEETTANA.

      Muuten

      Antiokian Suuren Basilican nimellä kutsutun pyhäkön Mehmet Taşlıalan filosofian tohtorin väitöksessään kuvasi Paavalin kirkoksi. Sittemmin hän vuosina 1979-2002 toimi Yalvaçin Museon johtajana.

      William Mitchell Ramsay oli vuonna 1927 tehnyt alueella arkeologista tutkimusta. Hän löysi kirkon jäänteitä ja syvemmälle kaivettaessa toisesta rakennuksesta esiin tulleita osia. Löytöjen perusteella hän päätteli tämän syvemmän osan olleen sen synagogan paikalla, missä Paavali oli pitänyt saarnansa.

      Taşlıalan lisäsi näihin Ramsayn löydöksiin Pyhän Bassus Antiokialaisen nimen Nykyään tuo löydetty kirkko tunnetaan nimellä Pyhän Bassuksen kirkkona.

    • Tarja

      3)

      Sukupolvien ketju on Orientin ihmisille aivan eri tavoin merkittävä kuin meille suomalaisille. Monien siellä esiintyneitten kahinoiden juuret ulottuvat jo monia sukupovia aikaisempiin tapahtumiin, tyyliin, jos sinun isoisäsi isoisä on loukannut minun isoisäni isoisää, niin minä en voi olla sinun kaverisi, tai päinvastoin, jos jompi kumpi noista teki hyvää toiselle, niin vielä viidennen polven ihmiset voivat olla kavereita keskenään.

      Näin myös se, että joku oli Daavidin jälkeläinen jopa 1000 vuotta tämän kuoleman jälkeen, saattoi jopa niin mahtavan hallitsijan kuin Herodes Suuren pelkäämään Daavidin sukuun kuuluneita, joten hän kohteli näitä niin uhkaavasti, että muutamat näistä menivät kauemmaksi Jerusalemin lähistöltä, aina Nasaretiin asti.

      Itämaiseen tapaan siis ei ole mitään erikoista siinä, että Daavidin nimi esiintyy mitä erilaisimmissa Raamatun kohdissa niin Vanhan kuin Uuden testamentinkin puolella.

      Sitä suuremmalla syyllä näitä erilaisia Daavidiin liittyviä tekstejä voitiin liittää Jeesukseen Daavidin Poikaan, meidän kielenkäyttömme mukaisesti sanoen Jeesukseen Daavidin jälkeläiseen.

      Matteuksen evankeliumi:

      9:27 Ja kun Jeesus kulki sieltä, seurasi häntä kaksi sokeaa huutaen ja sanoen: ”Daavidin poika, armahda meitä”.

      20:30 Ja katso, kaksi sokeaa istui tien vieressä; ja kun he kuulivat, että Jeesus kulki ohitse, huusivat he sanoen: ”Herra, Daavidin poika, armahda meitä”.

    • Tarja

      4)

      Helvetin todellisuuden kieltäminen merkitsee sisällöllisesti sitä, ettei Jumala pysty tekemään pahasta loppua. Onhan helvetin tehtävä lopettaa paha aina alkuperäänsä asti eli Pahan hengen lopulliseen tuhoon eli ikuiseen rangaistukseen asti, tuli = täydellinen tuho, ikuinen = ei koskaan enää pahaa, koska kaiken pahan alkuperä saa loppunsa, Saatana kukistetaan.

      Koska Jumala on Totuuden Jumala, Jeesus on Totuus ja Pyhä Henki on Totuuden Henki, niin myös kaikenlainen valheellisuus saa loppunsa, kun Jumalan täydellinen totuus pääsee täydellisesti valtaansa eikä mitkään vihamieliset voimat enää pääse pahojaan tekemään, olkoonpa sitten minkälaisia petoja, kristikuntaa, ympärillämme olevaa elämää tai koko maailmaamme raatelevia julmureita tahansa.

      Ilmestyskirja:

      19:20 Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa.

      20:10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.

      20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25