Jeesus Kristus – fundamentalisti

Kristus maailmaan tullessaan sanoi: ”Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit; polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt. Silloin minä sanoin: ’Katso, minä tulen – kirjakääröön on minusta kirjoitettu tekemään sinun tahtosi, Jumala.’” (Hepr. 10:5-7) Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti. (Heb. 13:8)

Fundamentalisti Jeesus Kristus

Jeesus Kristus oli Isän Jumalan tykönä ennen maailman luomista (vert. Joh. 17:5 ja Joh. 1:1-2); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?
.

Jeesus Kristus piti Jumalan sanaa kokonaan totuutena (vert. Joh. 17:17); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Jeesus Kristus sanoi olevansa Tie ja Totuus ja Elämä; Jeesus on ainut tie Taivaaseen (vert. Joh. 14:6); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Jeesus Kristus sanoi tulevansa kerran takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita (vert. Matt. 13:37-43); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Jeesus Kristus sanoi olevansa ylösnousemus ja elämä ja joka häneen uskoo ei ikinä kuole (vert. Joh. 11:25-26): miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Mitä muita fundamentteja Jeesuksella oli?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Jehovan todistajat ovat suoranainen jatkumo alkukirkon aikaiselle,
    paljon epävarmuutta ja tuskaa aikaansaamalle areiolaisuudelle
    ( Jeesuksen Kristuksen jumaluuden totaalikielto; luisuminen koko kristikunnan ja kristinuskon ulkopuolelle, kun sitten ” ilmestyi ” Russell 1800- luvulla uudelleen tuomalla areiolaisuuden harhaopit ).
    Tässä sitten vuodesta toiseen jatkuu loputon jänkääminen, kun klassisen kristinuskon puolustajat yrittävät mahdollisimman perusteellisesti tuoda esille jehovalaisten harhat ( kuten tälläkin pikkufoorumilla ).

    • Sakari Pöyhönen: ”Tässä sitten vuodesta toiseen jatkuu loputon jänkääminen, kun klassisen kristinuskon puolustajat yrittävät mahdollisimman perusteellisesti tuoda esille jehovalaisten harhat ( kuten tälläkin pikkufoorumilla ).

      Se ”klassinen kristinusko” on poikkeamaa Raamatun opetuksista. Ns. ”kirkon perintöä” ja ihmisfilosofiaa. Raamatulla ei pysty esim. perustelemaan kolminaisuusoppia, koska sellaista opetusta ei siellä esiinny lainkaan. Pöyhönenkin vain esittää väittämiä väittämien perään, mutta ei perustele ja todistele niiden oikeellisuutta.

    • Jeesus sanoi: ”Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.” (Joh. 16:13-15)

      Jeesus sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.” (Matt. 28:18-20)

    • Juha Heinilä: ”kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”

      Vaikka kehoitetaan kastamaan Isän, Pojan ja pyhän hengen nimeen, se ei tarkoita sitä, että nämä olisivat yhden Jumalan kolme eri ilmenismuotoa. Isä ja Poika ovat eri persoonia.

      Kun ihmiset saavat tietoa Jumalasta ja haluavat palvella häntä, heidät kastetaan ”Isän ja Pojan ja pyhän hengen nimessä.”

      He ymmärtävät ja hyväksyvät Jehovan valta-aseman ja Jeesuksen Kristuksen tärkeän osan hänen tarkoituksensa toteutumisessa (Psalmit 83:18; Matteus 28:18). He tajuavat myös, mikä on Jumalan pyhän hengen eli hänen vaikuttavan voimansa tehtävä ja miten se toimii (1. Mooseksen kirja 1:2; Galatalaisille 5:22, 23; 2. Pietarin kirje 1:21).

    • Vesa, edellä lainaamani Johanneksen ja Matteuksen evankeliumin kohdat ovat selkeitä, jos niissä tulee hyvin esiin Jumalan kolme persoonaa; Isä, Poika ja Pyhä Henki. Jos sinä olet epäuskoinen ja et usko, niin sille ei sitten mitään voi.

      Samoin luomiskertomus on selkeä, mutta sinä et usko siihen, että Jumala olisi voinut luoda maailmankaikkeuden 7 päivästä (7x24h), joista viimeisenä päivänä Hän lepäsi.

      Sinun on aivan turha esittää vääntää selvää asiaa vikaan ja heittää samoja jakeita, joissa näkyy sokeutesi.

  2. Kristikunnan historian aikana myös Jeesuksen neitseellisen syntymisen kieltäjät ovat astuneet ” ulos” klassisesta kristinuskosta
    ( heitä kyllä löytynee pilvin pimein myöskin kristillisten kirkkojen ja seurakuntien keskeltä ). Tämän fundamentin kumoojat ovat klassisen kristinuskon näkökulmasta. ” vaikeimpia tapauksia”.

    • Kiitos Sakari hyvistä kommenteista. Jeesuksen neitseellinen sikiäminen oli Jumalan ihmiseksi syntymisen ainut mahdollisuus. Ainoastaan tosi Jumala ja tosi ihminen Jeesus Kristus pystyi sovittamaan koko maailman synnit. Jumala meidän kanssamme!

    • Jumalalta eivät mahdollisuudet lopu. Jumalan valinnat eivät johdu vaihtoehtojen rajallisuudesta vaan Hänen viisaudestaan ja hyvyydestään.

  3. Tuo, mitä Jorma, edellä kirjoittaa mustista pilvistä, pitää paikkansa. Elämme todella, suomalainen kristikansa, mustien pilvien alla, rajuilman alla. Olematta mikään erityisen pessimistinen luonne, voi todeta, että Suomen siion ei ole elänyt vielä koskaan hengellisessä mielessä sellaisessa tilanteessa kuin nyt, toisella puolen pinnallistunut, keventynyt ja viihteellistynyt hengellisyys, toisella puolen liberaaliteologia.

  4. jorma ojala: ”Tiedämme, että Johanneksen opetuslapsi Polykarpos oli jo lapsena kastettu. Hän kuoli rohkeana marttyyrina ja hänen marttyyrionsa kuuluu kirkon sanallisiin aarteisiin.”

    Kastettiin mahdollisesti lapsena, vaan ei vastasyntyneenä sellaisena.

    Smyrnan Polykarpos syntyi ensimmäisen vuosisadan viimeisellä kolmanneksella ja kuoli 100-luvun puolivälissä. Hänen sanotaan olleen tekemisissä apostoli Johanneksen kanssa, ja hänen uskotaan kirjoittaneen teoksen Polykarpoksen kirjeen filippiläisille.

    Huomiota herättävää tässä hänen teoksessaan on se, että hän ei mainitse siinä mitään kolminaisuusoppiin viittaavaa.

    Se mitä hän sanoo, on todellisuudessa sopusoinnussa Jeesuksen ja hänen opetuslastensa ja apostoliensa opetuksen kanssa. Kirjeessään Polykarpos esimerkiksi sanoo:
    ”Rakentakoon Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä ja itse Jeesus Kristus, joka on Jumalan Poika, – – teitä uskossa ja totuudessa.”

    Klemens nimisen uskonnon historiasta tutun henkilön tavoin Polykarpos ei puhu kolminaisuusopillisesta ”Isän” ja ”Pojan” suhteesta, jossa he ovat yhdenvertaisia jumaluudessa.

    Sen sijaan hän puhuu Jeesuksen ”Jumalasta ja Isästä”, ei vain ’Jeesuksen Isästä’. Näin hän tekee eron Jumalan ja Jeesuksen välillä, aivan niin kuin raamatunkirjoittajatkin tekevät kerran toisensa jälkeen.

    Paavali sanoi 2. Korinttolaiskirjeen 1:3:ssa: ”Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä.”

    Hän ei siis sano vain: ’Siunattu olkoon Jeesuksen Isä’, vaan: ’Siunattu olkoon Jeesuksen Jumala ja Isä.’

    Polykarpos kirjoitti myös: ”Rauha – – teille kaikkivaltiaalta Jumalalta ja Vapahtajaltamme Jeesukselta Kristukselta.”

    Siinäkin kohdin jälleen Jeesus eroaa Kaikkivaltiaasta Jumalasta. Hän ei ole Polykarpoksenkaan mukaan yksi jumaluuden kolmesta yhdenvertaisesta persoonasta.

    • 2. Korinttolaiskirjeen 1:3:ssa sanotaan alkukielen tekstin mukaan täysin sananmukaisesti käännettynä: ”Siunattu/kiitetty olkoon Jumala (tällä tarkoitetaan Jehova Jumalaa) ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä (Jehova). Armon Isä (Jehova) ja kaiken lohdutuksen Jumala (Jehova).”

      Joku voi saada kohdasta virheellisenkin käsityksen ja sotkea Jehovan ja Jeesuksen keskenään.

    • Vesa, väänsit selkeän alkukielisen tekstin toiseksi.

      Alkukielen tekstin voi analysoida täältä 2. Kor. 1:3

      Biblian käännös vastaa täysin alkuperäistä:

      Kiitetty olkoon Jumala ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen Isä, laupiuden Isä, ja kaiken lohdutuksen Jumala! (2. Kor. 1:3 / Biblia)

  5. Mitäpä kannattaa enää jängätä jeholaista oppia propagoivan kanssa. Tämän propagandan ydin tuli tuossa Vesa Ahlforsin viimeisen kommentin viimeisessä lauseessa kiistämättömästi esille:
    Jeesus Kristus ei ole ”yksi jumaluuden yhdenvertaisesta persoonasta”. Tuohon väittämään kaikki keskusteluyhteys radikaalisesti katkeaa ja jehovalaiset sulkevat itsensa kristillisten kirkkokuntien ja kristinuskon ulkopuolelle! MOT.

  6. jorma ojala: ”Jehovantodistajia ei silloin kristikunnassa vielä ollut”

    Kuinka vanha voisi olla Jumalasta, JHWH:sta/Jehovasta/Jahvesta todistava, tästä kertova ja tätä palvova uskonto?

    Raamatun perusteella ja sen määritteiden mukaan varsin vanha.

    Raamatun ns. Uuden testamentin heprealaiskirjeen 11 kuvailee muinaisia Raamatun Jumalaa Jehovaa palvoneista uskollisista, Jumalaan uskoa osoittaneista ja sen asian julkisesti osoittaneista henkilöistä.

    Heidän kuvataan siinä olevan kuoleman tilassa haudassa, odottamassa lopullista palkintoa, iankaikkista elämää, maailmassa, josta Jumalan vastustajan Saatana Panettelijan vaikutus on poistettu.

    Lähtee liikkeelle Aabel nimisestä ensimmäisen ihmisparin pojasta. Jatkaen Nooaan, Moosekseen, Aabrahamiin jne.

    Luku kaksitoista jae 1 kuvailee näitä muinaisajan uskollisia ”suureksi pilveksi todistajia.” Nämä siis todistavat elinaikanaan Jumalasta. Uskollaan, jonka säilyttivät loppuun asti, myöskin lujasta luottamuksestaan ja uskostaan Jumalaan.

    Muinainen Israel oli Jumalan liittokansa, jonka aseman se tosin sittemmin menetti. Tämänkin järjestelyn tarkoitus oli, että tämä kansa olisi toiminut Jumalan, Jehovan todistajana sen aikaisessa maailmassa.

    Tätä asemaa ja tehtävää kuvaillaan Jesajan kirjeen 43:10-12: (vanha kirkkoraamattuk. mukaan)

    ”Te olette minun todistajiani, sanoo Herra (JHWH/Jehova/Jahve), jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule.”

    ”Minä, olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä. Minä olen ilmoittanut, olen pelastanut ja julistanut, eikä ollut vierasta jumalaa teidän keskuudessanne. Te olette minun todistajiani, sanoo Herra(Jehova), ja minä olen Jumala.”

    Menetti sitten asemansa Jumalan liittokansana.

    Kaikkien aikojen suurin Jumalan, Jehovan todistaja oli tietystikin Jeesus Kristus.

    Tämänhän kuvataan tehneen maan päällä Isänsä nimeä tunnetuksi, esim. Johanneksen evankeliumin 17: 6 ja 26 jakeet.

    Johanneksen 1. luvun jae 18 sanoo: (vanha kirkkoraamattu muk.) ”Ei kukaan ole Jumalaa millonkaan nähnyt; ainokainen Poika (Jeesus), joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.”

    Raamatun evankeliumit, esim. Johanneksen evankeliumi ovat täynnä Jeesuksen lausumia, jossa tämä sanoo kertovansa Isältä kuulemiaan asioita, kertovan tämän tahdosta, olevansa täällä tämän lähettämänä, tekevänsä tältä saatua tehtävää. Esim. Johannes 4:34. 5:19. 6:38. 7:16 ja 29. 8: 28 ja 38. 12:28 jne. jne.

    Niinpä Ilmestyskirjan 1:5 kuvaa Jeesusta ”uskolliseksi todistajaksi.” Jeesus siis todisti JHWH:sta/Jehovasta/Jahvesta ja hänen tahdostaan ja päätöksistään.

    Ilmestyskirja 3:14 kuvaa Jeesusta: ”14. Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: ’Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku”

    Jeesus, Jumalan tahdon ja päätösten edustajana ja tältä tehtäviä ja saaneena sanoi opetuslapsilleen: (Apostolien teot 1:8) ”8. vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka”.

    Aiemmin hän oli antanut heille tehtävän Jumalan valtakunnan evankeliumin julistamisesta todistukseksi kaikille kansoille:

    Matteus 24:14: ”14. Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.”

    Paavalille hänen tultuaan uskoo annettiin myöskin tehtäväksi todistaa Jehovasta ja Hänen Pojastaan Jeesuksesta. Apostolien tekojen 22. luku:

    ”14. Niin hän sanoi: ’Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa ja näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen suunsa äänen;
    15. sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä, sen todistaja, mitä olet nähnyt ja kuullut.”

    Jumalan nimeä Jehova Jeesus teki maanpäällisen opetustyönsä aikana tunnetuksi, kuten jo aiemmin tuli todettua. Viittasi siihen myöskin mallirukouksessaan, ns. Isä meidän rukouksessa, joka alkoi sanoilla: ”Pyhitetty olkoon sinun nimesi.”

    Jumalan, JHWH:n/Jehovan/Jahven todistajia on ollut kaikkina aikoina. Välillä sen ”valo” ja ”liekki” on ollut heikkoakin, mutta aikoja ennen Kristuksen taivaallista läsnäoloa/tulemusta ja asiainjärjestelmän/maailmanaikojen ”viimeisiä päiviä” se heräsi jälleen yhä voimakkaanpana loistamaan valoansa ja toimimaan Jumalan tahdon mukaisesti.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.