Jeesus Kristus – fundamentalisti

Kristus maailmaan tullessaan sanoi: ”Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit; polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt. Silloin minä sanoin: ’Katso, minä tulen – kirjakääröön on minusta kirjoitettu tekemään sinun tahtosi, Jumala.’” (Hepr. 10:5-7) Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti. (Heb. 13:8)

Fundamentalisti Jeesus Kristus

Jeesus Kristus oli Isän Jumalan tykönä ennen maailman luomista (vert. Joh. 17:5 ja Joh. 1:1-2); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?
.

Jeesus Kristus piti Jumalan sanaa kokonaan totuutena (vert. Joh. 17:17); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Jeesus Kristus sanoi olevansa Tie ja Totuus ja Elämä; Jeesus on ainut tie Taivaaseen (vert. Joh. 14:6); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Jeesus Kristus sanoi tulevansa kerran takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita (vert. Matt. 13:37-43); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Jeesus Kristus sanoi olevansa ylösnousemus ja elämä ja joka häneen uskoo ei ikinä kuole (vert. Joh. 11:25-26): miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Mitä muita fundamentteja Jeesuksella oli?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Sakari Pöyhönen: ”Jeesus ei siis mielestäsi ole “yksi jumaluuden kolmesta yhdenvertaisesta persoonasta.”

    Olen jo lukemattomia kertoja tässäkin ketjussa tuonut esiin mitä Raamattu opettaa asioista. Se määrittelee Jehova Jumalan Kaikkivaltiaaksi.

    Jeesuksen Kristuksen Hänen Pojakseen, jolle on annettu suunnattoman tärkeitä tehtäviä Jehovan alaisuudessa liittyen ihmiskunnan pelastamiseen, vapauttamiseen, Jumalan vastustajan Saatana Panettelijan vallan tyhjäksi tekeminen. Hän on kristillisen seurakunnan johtaja ja perustaja. Taivaallisen Jumalan valtakuntahallituksen hallitsija ja paljon muutakin.

    Pyhä hengen kuvataan olevan Jumalan toimiva voima, jota hän käyttää palvojiensa auttamiseen ja vahvistamiseen ja myös tietysti tahtonsa toteuttamiseen kuten teki jo luomisen yhteydessä. Se ei ole siis mikään persoona.

    Kolminaisuusopin puolustajat viittaavat usein Johanneksen evankeliumin 1:1, jossa puhutaan Jeesuksen jumaluudesta.

    Monet maailman Raamatunkäännöksistä ymmärtävät mitä siinä on kyseessä. Käyttävät Sanan jumaluuden kohdalla pientä kirjainta tai kääntävät kohdan esim. että “Sana oli “Jumalan kaltainen”, “jumalallinen”, tai että tällä oli “Jumalan luonto.”

    Entinen arvostettu tutkija ja piispa ja vuoden 1992 suomalaisen kirkkoraamatun kääntäneen raamatunkäännöskomitean puheenjohtaja Aimo T. Nikulainen selittää asian hyvin ja ymmärrettävästi teoksessaan “Johanneksen Evankeliumi”:

    ”Nämä kolme lausumaa Sanasta, Logoksesta, kuuluvat yhteen ja kuvaavat Kristuksen suhdetta Jumalaan. ’Sana’ on persoona, joka jo ajattomassa ikuisuudessa oli Jumalan luona. Se on ’Jumala’ eli jumalallinen, vaikkei olekaan sama kuin Jumala. Kreikankieli ilmaisee sen siten, että Jumalasta käytetään määräävää artikkelia, joka puuttuu Sanan määreestä ’Jumala’.” (Johanneksen evankeliumi, Jyväskylä 1989.)

    • Ainoastaan sinä olet vääntänyt täällä Johanneksen evankeliumin alun väärin. Piispa Nikolainen oli ymmärtänyt myös väärin. Bibliassa on oikea käännös jakeesta.

      Seuraavasta linkistä voi sana sanasta itse kääntää jakeen: John 1:1 Greek Text Analysis

      Minä pääsin itse kääntämällä sanasta sanaan samaan suomenkieliseen käännökseen, mitä on erinomaisessa Bibliassa:

      Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana. (Joh. 1:1 / Biblia)

      Jos sinä et usko Jeesus on Jumala, niin mitä sitten. Turhaa sinä harhaoppejasi täällä esität. Vaikka samat jakeet ja esität 1000 kertaa niin ei se sinun oppiasi tee oikeaksi. Sanon samoin kuin apostoli Tuomas Jeesuksesta Kristuksesta.

      Jeesus on minun Herrani ja minun Jumalani!

    • Pääsit muuten samaan kuin Luther:

      ”Im Anfang war das Wort, und das Wort war bei Gott, und Gott war das Wort.”

      Sama järjestys on myös Vulgatassa, mutta ilman demonstratiivipronominia:

      ”In principio erat Verbum, et Verbum erat apud Deum, et Deus erat Verbum.”

      Uudemmissa kirkkoraamatuissa taas järjestys on sama

    • … kuin esimerkiksi kuningas Jaakon Raamatussa: ”In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God”

    • Juha Heinilä: ”Kiitetty olkoon Jumala ja meidän Herran Jeesuksen Kristuksen Isä, laupiuden Isä, ja kaiken lohdutuksen Jumala! (2. Kor. 1:3 / Biblia)”

      Siinähän selvästi viitataan ja kiitetään ”meidän Herramme” Jeesuksen Kristuksen Isää ja Jumalaa (Jehovaa). What’s the problem?

    • Juha Heinilä: ”Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana. (Joh. 1:1 / Biblia)”

      Viittaan ylläolevaan tutkija Aimo T. Nikulaisen kirjoitukseen, miten on perusteltua kirjoittaa Sanan kohdalla jumala pienellä kirjaimella.

      Kielen asiantuntijoiden mukaan Johanneksen 1:1:n kaltaiset lauseet, ”joissa verbiä edeltää artikkeliton predikatiivi, ovat merkitykseltään pääasiassa laatua ilmaisevia. Ne osoittavat, että logoksella on theoksen (Jumala) luonto.. Ovat siis enemmänkin laatua osoittava ilmaisu.

      Kohdassa Määräinen artikkeli ho esiintyy ensimmäisen the·os′ (Jumala) -sanan edessä, mutta ei toisen (Sanan kohdalla).

      Artikkelilla varustettu substantiivi viittaa henkilöön, persoonaan, kun taas yksikkömuotoinen artikkeliton substantiivinen predikatiivi ennen verbiä (kuten lause rakennetaan alkukielessä) viittaa jonkun ominaisuuteen. Jae ei siis sano, että Sana (Jeesus) oli sama kuin Jumala, jonka luona hän oli, vaan pikemminkin, että Sana oli Jumalan kaltainen, jumalallinen, jumala.

      Johanneksen 1. luvun ? Saman luvun 18. jakeessa Johannes kirjoitti: ”Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.”

      Eikö siis kukaan ihminen ollut nähnyt Jeesusta Kristusta, Poikaa, jos hänkin on Jumala, tai yhden ja saman Jumalan yksi kolmesta muodosta? Oli tietenkin nähnyt! Tarkoittiko Johannes siis, että Jeesus oli Jumala? Ei varmaankaan.

      Lisäksi Johanneksen kirjassa kutsuu Jeesus itse tai joku toinen häntä yli 20 kertaa nimenomaan Jumalan Pojaksi, ei Jumalaksi.

    • Vesa, ongelma on ainoastaan sinulla, koska väännät selkeät kohdat vinoon. Kreikan kielinen teksti on selkeä ja jokainen voi itse katsoa antamistani linkeistä, kuinka ne sananmukaiset käännettynä kuuluu. Eipä sinun ymmärrys riitä vaan käännät sen Jehovan todistajien mukaisesti, vaikka kreikan kielinen tekstin on erilainen.

  2. Jostain syystä nuo Vesa Ahlforsin mainitseman ”Nikulaisen” selitykset eivät vakuuta. En voi kuvitella asettavani piispa, teologian professori. ( nyt jo edesmennyt ) Aimo T. Nikolaista jehovalaisten harhaoppien puolestapuhujaksi. Annetaan piispan levätä rauhassa,
    eikä pyritä sotkemaan häntä näiden jehovalaisten harhoihin.
    Selvittäkööt jehovalaiset omat sekoilunsa.

    • Sakari Pöyhönen: ”Annetaan piispan levätä rauhassa.”

      Annetaan toki, mutta hänen kirjallinen tuotantonsa ei ole hävinnyt mihinkään. En nyt kutsuisi niitä ja hänen johtopäätelmiään ”sotkuksi.”

    • Sakari Pöyhönen: ”En voi kuvitella asettavani piispa, teologian professori. ( nyt jo edesmennyt ) Aimo T. Nikolaista jehovalaisten harhaoppien puolestapuhujaksi.”

      Älä ”kuvittele” lainkaan. Nikolainen ilmeisesti tutkijana pyrki selvittämään mitä Raamatun tekstit todellisuudessa tarkoittavat.

    • Vesa, Jeesus on Jumala, vaikka Nikolainen ja Jehovan todistajat eivät sitä ole ymmärtänyt. Turhaa harhaoppiasi täällä esität. Osoitat vain, ettet usko edes Jehovaan, koska et usko hänen ainosyntyiseen Poikaan Jeesukseen Kristukseen.

      Jeesus on Kristus; Jeesus on Herra; Jeesus Kristus on Jumala!

    • Jehovan todistajilla on perusasiat aivan hukassa. Vesa heittelee samoja jakeita, kuten muutkin Jehovan todistajat. Kun ottaa Biblian käteen lukee siitä tai Novumista alkuperäisen kreikankielisen tekstin ja kääntää itse sana sanasta, niin kaikki jakeet ovat selkeitä.

      Raamattu on kokonaisuus. Jehovan todistajat katkaisevat jakeiden asiakokonaisuuden monta kertaa ja yrittää rakentaa kokonaisuutta, joka tukee heidän harhaoppia. Yksittäisiä sanoja ja jakeita tippuu pois.

  3. ”Ja hän sanoi heille: ”Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta.
    Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne.”

    Niin he sanoivat hänelle: ”Kuka sinä olet?” Jeesus sanoi heille: ”Juuri se, mitä minä puhunkin teille.
    Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän, joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla.”
    Mutta he eivät ymmärtäneet, että hän puhui heille Isästä.” Joh.8

    Jehovan todistajilla on intoa, mutta, se kuinka he puhuvat Jumalasta ja Jumalan olemuksesta, ja jaottelevat mitä Jumala ei ole ja mitä Jumala on, ei perustu uskoon, vaan se perustuu järkeviin argumentteihin ja järjen päätelmiin.

    Emme voi erotella Isän, Pojan ja Pyhän Hengen olevan toisistaan erossa, jos Jeesus sanoo, että He ovat yhtä, ja Jeesus teki niitä tekoja, joita yksin Jumala voi tehdä, niin Hän on Jumala. Sillä Hän antoi synnit anteeksi.
    Tämä oli Juutalaisille selvääkin selvempää, että vain Jumala yksin voi antaa synnit anteeksi, siksi he loukkaantuivat Jeesukseen ja sanoivat: ”Tämä pilkkaa Jumalaa”

    ”Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: ”Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?” Luuk.5:21

    Onkin täysin varmaa, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä ja samaa olemusta, mutta sitä ei järki voi käsittää. Sen tähden sanotaan, ”Me uskomme” !
    Uskon kannalta on täysin vierasta erotella Jumalan persoonaa ja olemusta, sillä Isä, Poika ja Henki todistava samaa.

    Fariseukset uskoivat Jumalan olevan Luoja ja kaikkivaltias, mutta he ajattelivat myös, että ihmisellä on vapaa tahto, jolla he pystyvät noudattamaan Moosekselle annettuja ”elämän ohjeita” (Toora) ja syntien anteeksi saamiseen tuli uhrata säännöllisesti temppelissä, jolloin Jumala antaa ihmiselle vääryydet anteeksi.

    Jeesus ei ole tullut meille avuksi täyttämään lain säädöksiä paremmin, kuten Jehovilta joskus kuulee sanottavan.

    Uhraaminen teko syntien sovittamiseksi oli se, jonka Jumala poisti Kristuksessa, sillä otti pois koko synnin maailmasta, mutta niiltä, jotka uskovat sen Hän antaa Voiman tulla Jumalan lapseksi, jolloin syyttäjä ei pääse enää tekemään työtään meissä, jotka olemme vanhurskautettu Jumalan toimesta, sillä Juuri sen tähden tuli maailmaan, että saisimme vapauden, emme siis enää synnissä elääksemme vaan siitä vapaana. Hengen mukaan elääksemme, joka on Rakkaus, siinä me elämme, jos olemme Kristuksessa.
    Jos meissä on vielä jotain pahennusta, niin sen me tunnustamme avoimesti ja Hän on vanhurskas ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

    Hän sen tekee varmasti. Olemme panneet kaiken toivon Häneen.

    Se että Jeesus paransi sairaat, oli fariseuksille erityisen vaikeaa, koska sairautta pidettiin synnissä elämisen rangaistuksena. Köyhät ja sairaat olivat siis fariseuksien mielestä syntisempiä, kuin muut. Meilläkin on taipumusta ajatella, että huorat, juopot ja narkkarit ovat syntisempiä, kuin me, vaikka todellisuudessa, he ovat sairaita ja usein hyvin pahoin kohdeltuja ihmisiä. Usein he ovat myös lähempänä Jumalaa kuin monet.
    Syvimmillään Raamattu antaa meille toivon Jumalan Sanan kautta, joka on Jumala. Kun Johannes sanoo: Alussa oli sana ja sana oli Jumala, niin Johannes käyttää samaa sanaa, kuin millä Raamattu alkaa:

    ”Alussa loi Jumala taivaan ja maan” Moos.1:1

    ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.” Joh.1:1

    ”Jumalan Henki liikkui vetten päällä.” Moos1:2

    ”Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.” Joh.4:24

    ”Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.” Room.8:14

    ”Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki; on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.” 1.Joh.5:6

    Järkeen vetoaminen oli myös alkusynti, sillä, saatana sanoi: ”Onko Jumala todellakin sanonut: ’Älkää syökö kaikista paratiisin puista’?” Ihminen lankesi syntiin ja sai osakseen kuoleman synnin seurauksesta ja tästä kuolemasta Jumala on pelastava lapsensa, lupauksen mukaan. Joka on Kristus, jossa me olemme, kun olemme saaneet Häneltä Hengen Sanansa kautta.

    Tässä uskossa voi elää ja kuolla rauhassa, sillä Herra on Hyvä, Kaikkivaltias Jumala, Kristus, Pyhä Henki. Pyhä Jumala.

    • Ismo Malinen: ”Emme voi erotella Isän, Pojan ja Pyhän Hengen olevan toisistaan erossa, jos Jeesus sanoo, että He ovat yhtä,..”

      Jeesus sanoi myöskin, että häneen uskovat ihmiset ”olivat yhtä hänen kanssaan” ja myöskin Kaikkivaltiaan Jumalan Jehovan kanssa. Tällä hän ei tietenkään tarkoittanut, että hekin olisivat olleet samaa persoonaa Jeesuksen ja Jehovan kanssa, vaan että he kaikki olivat omaksuneet Jehova Jumalan mielen, hänen opetuksensa, olivat yksimielisiä tavoitteissaan ja Jumalan palvonnassaan. Kun Jeesus toteutti Jumalan tahtoa ja kertoi mitä Jehova oli hänelle opettanut, oli hän siinä mielessä ”yhtä Isän kanssa.

      Johanneksen evankeliumin 17. Luku:

      ”20. Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
      21. että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
      22. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä –
      23. minä heissä, ja sinä minussa – että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.”

      http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.17.html

      Johanneksen evankeliumin 8. luku: ”28. Niin Jeesus sanoi heille: ”Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut.”

      http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.8.html

    • Ismo Malinen: ”Jeesus ei ole tullut meille avuksi täyttämään lain säädöksiä paremmin, kuten Jehovilta joskus kuulee sanottavan.”

      Olet kuullut ilmeisesti kuullut vähän huononlaisesti. Ensinnäkin Jehova on Kaikkivaltiaan Jumalan nimi. Hän on yksi ja ainoa. Ei ole sopivaa kutsua ihmisiä Jehoviksi. Menee jo Jumalanpilkan puolelle.

      Jehova Jumalasta todistavat eivät sano Jeesuksen tulleen meidän ihmisten avuksi, jotta voisimme täyttää lain. Raamattu sen sijaan sanoo, että Jeesus täytti lain (= Mooseksen lain, ja teki sen tarpeettomaksi lunnaidensa kautta). Tarkoitti myös sitä, että kaikki aiempi Jumalan palvonta ja kirjoitukset olivat tähdänneet luvatun Messiaan tuloon, jonka ”siemenen” kautta kaikki ihmiset voisivat siunata itsensä Jehovan edessä.

  4. Melkoinen ketju tästä on tullut, mikä ei ole yllätys, kun on tuollainen otsikko. Keskustelu on kuitenkin rönsyillyt sinne tänne. Yksi noista fundamenteista on kaste, Kysynpä tässä yhteydessä, mitä mieltä olette kasteen uusimisesta siinä tapauksessa, että aikaisemmassa kasteessa on käytetty eri sanamuotoa kuin Jeesuksen antamassa kastekäskyssä (Matt. 28:18-20). Esimerkiksi näin: ”Luojan, Lunastajan ja Lohduttajan nimeen.”

  5. Vesa intoa sinulla riittää ja kovasti uskot asiaasi, siitä ei voi sinua moittia, mutta järkiperusteilla, en tee mitään, sillä Henki todistaa, että Jumala on edelleen keskellämme. Jeesus oli Jumala, vaikka otti ihmisen muodon.
    Siitä me puhumme, koska uskomme, emme tarvitse järjen perusteita. Siinä on myös Jumalan salaisuus kätkettynä. On turha jatkaa kiistelyä, Jumala kyllä paljastaa, miten asia on.

    ”Niin Jeesus sanoi heille: ”Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ( Jeesus käyttää tuossa samaa lausetta, kuin Jumala joka ilmestyi Moosekselle) ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut.”Joh.8

    Jeesus sanoi heille: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut”. Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä; mutta Jeesus lymysi ja lähti pyhäköstä.” Joh.8
    Tuossa käyttää myös itsestään ”minä olen”, jonka tähden halusivat kivittää Jeesuksen.

    Jumala vastasi Moosekselle: ”Minä olen se, joka minä olen”. Ja hän sanoi vielä: ”Sano israelilaisille näin: ’Minä olen’ lähetti minut teidän luoksenne”. 2.Moos.2:14

    • Ismo, kiitos hyvistä kommenteista. Aika vähäiset eväät on Jehovan todistajilla ja heidän eväille ei päästä Taivaaseen. Samoja jakeita Vesa heittelee ja samoja kommentteja viikosta toiseen. Jehovan todistajien tarkoitus on saada epävarmat kääntymään ja heidän oppinsa orjuuteen. Kääntymällä Jehovan todistajaksi menettää Taivaspaikan, koska suhde Jeesukseen on väärä.

      Jeesus sanoi heille: ”Kenenkä te sanotte minun olevan?” Pietari vastasi ja sanoi: ”Sinä olet Jumalan Kristus.” (Luuk. 9:20)

    • Ismo Heinilä: ”Jeesus sanoi heille: “Kenenkä te sanotte minun olevan?” Pietari vastasi ja sanoi: “Sinä olet Jumalan Kristus.” (Luuk. 9:20)”

      Selvää ja yksinkertaista. Jeesus on siis Jumalan (kohdassa sillä tarkoitetaan Jehova Jumalaa) Kristus. Jeesus ”on Jumalan”, koska Hän on Jumalan Poika, Jumalan opettama, tältä tehtävänsä ja valtansa saanut, ja aikoinaan tämän maan päälle lähettämä.

      1. Korinttolaiskirjeen 1. luku (vanha kirkkoraamattu): ”4. Minä kiitän Jumalaani aina teidän tähtenne siitä Jumalan armosta, joka on annettu teille Kristuksessa Jeesuksessa,” (Jumalalla tässä tietysti tarkoitetaan Kaikkivaltiasta Jehova Jumalaa).

    • Athanasioksen tunnustus

      Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

      Yhteinen kristillinen usko on tämä:

      Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta. Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.

      Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki:

      Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton. Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön. Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön. Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias. Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.

      Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta. Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt. Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.

      Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu – kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.

      Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin. Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.

      Oikea oppi on tämä:

      Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen. Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä. Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

      Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

      Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!

    • Olen halunnut katsoa, löytääkö hän jotain muuta, kuin mitä roskaa olen kuullut Jehovan todistajien kertovan. Ei mitään uutta. Samat kommentit tulevat yhä uudestaan. Selkeät jakeet vääntää vääräksi. Jehovan todistajien oppi on harhaoppia, joita seuraamalla ei pääse Taivaaseen.

      Jeesus sanoi: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. (Joh. 14:6)

  6. Mitä jehovantodistajat tarkoittavat lunnailla? Sana tarkoittaa lähinnä panttivangin vapauttamiseksi maksettua rahaa. Myös pidätetyn vapauttaminen takuusummaa vastaan tulee mieleen. Joskus lunastamista käytetään tarkoittamaan ennakolta varatun kauppatavaran ostamista sovitulla hinnalla. Minkä tahon kanssa Jumala joutuu hieromaan kauppoja oman poikansa elämällä? Onko Jehovalla joku tasaveroinen tai peräti häntä mahtavampi vastapuoli?

    • Kaanaankielessä on monia eri murteita. Luterilaiset käyttävät enemmän sanaa lunastus”, Jehovan todistajat sanaa ”lunnaat”.. Molemmat ovat Raamatussa.

    • Sanan takana oleva oppi tai ajattelumalli minua kiinnostaa. Lunastajasta minulle tulee mieleen Ruutin kirjan Boas, jonka toimiminen sukulunastajana oli pikemminkin vastuun kantamista kuin lunnaiden maksamista. Lupauksen lunastaminen on eri asia kuin vaadittujen lunnaiden maksaminen.

    • Martti Pentti: ”Mitä jehovantodistajat tarkoittavat lunnailla?”

      Samaa mitä Jeesus ja Raamatun tekstitkin.

      Matteus 20:28 (vanha kirkkoraamattu): ”28. niinkuin ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä.”

      1. Timoteuksen kirjan 2. luku: ”5. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
      6. joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa,”

      Kolossalaiskirje 1:14 ”Hänessä (Jeesuksessa) meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen.”

      Hebrealaiskirjeen 9. luku ”11. Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
      12. meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.”

    • ”Samaa mitä Jeesus ja Raamatun tekstitkin.” Kysytään sitten näin: Mitä jehovantodistajat arvelevat Jeesuksen ja Raamatun tekstin tarkoittavan lunnailla? Latinaksi näköjään käytetään sanaa redemptio, vapaaksi ostaminen, jota vastaava tekijä redemptor tarkoittaa paitsi lunastajaa myös urakoitsijaa ja vuokraajaa.

    • Oikeat käännökset jakeista ovat seuraavat:

      Niinkuin ei Ihmisen Poika tullut, että häntä piti palveltaman, mutta että hän palvelis, ja antais henkensä lunastukseksi monen edestä. (Matt. 20:28 / Biblia)

      Sillä yksi on Jumala, ja yksi välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jesus, Joka itsensä kaikkein edestä lunastuksen hinnaksi on antanut, että senkaltaista piti ajallansa saarnattaman. (1. Tim. 2:5-6 / Biblia)

      Jonka kautta meillä on lunastus hänen verensä kautta, nimittäin syntein anteeksi antamus, Joka näkymättömän Jumalan kuva on, esikoinen ennen kaikkia luontokappaleita. Sillä hänen kauttansa ovat kaikki luodut, jotka taivaassa ja maan päällä ovat, näkyväiset ja näkymättömät, thronit ja herraudet, vallat ja hallitukset: ne ovat kaikki hänen kauttansa ja häneen luodut. Ja hän on ennen kaikkia ja kaikki ovat hänessä. Ja hän on ruumiin, nimittäin seurakunnan pää, joka on alku ja esikoinen kuolleista, että hän kaikkein ylitse kävis; Sillä niin kelpasi Isälle, että hänessä kokonainen täydellisyys asuis, Ja kaikki olisivat hänen kauttansa hänen itse kanssansa sovitetut, sekä ne jotka maassa että ne jotka taivaissa ovat; sillä hän teki verensä kautta ristin päällä rauhan, itse kauttansa. (Kol. 1:14-20 / Biblia)

    • Martti Pentti: ”Samaa mitä Jeesus ja Raamatun tekstitkin.” Kysytään sitten näin: Mitä jehovantodistajat arvelevat Jeesuksen ja Raamatun tekstin tarkoittavan lunnailla?”

      Lyhyesti määriteltynä:: Hinta joka maksetaan jonkin ostamiseksi takaisin tai jostakin velvollisuudesta tai ei-toivotusta tilasta vapautumiseksi. Merkittävin lunastushinta on Jeesuksen Kristuksen vuodatettu veri. Maksamalla noiden lunnaiden arvon taivaassa Jeesus avasi Aadamin jälkeläisille mahdollisuuden vapautua synnistä ja kuolemasta, jotka me kaikki perimme esi-isämme Aadamin synnin vuoksi.”

      Roomalaiskirje 5:12: ”. Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet.”

      Johanneksen evankeliumin 3:16 ”16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”

  7. Lunastus pitää sisällään ajatuksen ”lupauksen täyttämisestä”
    Kun Jumala sanoi, että vaimon siemen polkee rikki käärmeen pään, niin tuon lupauksen lunatus tapahtui Golgatalla ja ylösnousemuksen kautta astui voimaan.

    ”Herra lunastaa palvelijainsa sielut, eikä yksikään, joka häneen turvaa, tule syynalaiseksi.” Ps.34:22

    Vanhatestamentti kertoo meille tuon tulevan lupauksen täyttymisen odotuksesta.

    Hyvin kuvaavaa, on kun Aadam ja Eva saavat ensimmäisen lapsen, Kainin, niin Aadam sanoo: ”Minä olen saanut pojan Herran avulla”. ”Kain” = hebr = ”Luvattu”
    Ei ollut Kain tuo luvattu ”Siemen” jonka Jumala lupasi polkemaan saatanan pään.

    Lopulta kun aika tuli täyteen Jumala siis ”täytti lupauksensa” Kristuksessa. (=Lunasti)

    Koko ihmis-suku on valheen vankina ja synnin alla. Nyt tuo Synti on otettu pois Kristuksen kautta ja me olemme päässeet vapaaksi, koska Jumala on lunastanut meidät lupauksensa mukaan. Tämä on läpi Raamatun kulkeva punainen lanka.
    Kaikki eivät sitä usko, vaan he rakastavat valhetta ja pysyvät piilossa ja lymyävät, vaikka Jumala kysyy jatkuvasti Aadamin jälkeläisiltä: ”Missä olet”
    He eivät tule Valkeuteen ja siksi heidän syntinsä pysyy sanoo Raamattu selvästi.

    ”Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
    ”Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
    saarnaamaan Herran otollista vuotta”.
    Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt.
    Niin hän rupesi puhumaan heille: ”Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen”. Luuk.4:17-21

    • Ismo, kiitos hyvästä kommentista. Meidät on lunastettu Kristuksen verellä.

      Jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika, tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne, vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan, hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten, jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan. (1. Piet. 1:17-21)

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.