Jeesus Kristus – fundamentalisti

Kristus maailmaan tullessaan sanoi: ”Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit; polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt. Silloin minä sanoin: ’Katso, minä tulen – kirjakääröön on minusta kirjoitettu tekemään sinun tahtosi, Jumala.’” (Hepr. 10:5-7) Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti. (Heb. 13:8)

Fundamentalisti Jeesus Kristus

Jeesus Kristus oli Isän Jumalan tykönä ennen maailman luomista (vert. Joh. 17:5 ja Joh. 1:1-2); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?
.

Jeesus Kristus piti Jumalan sanaa kokonaan totuutena (vert. Joh. 17:17); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Jeesus Kristus sanoi olevansa Tie ja Totuus ja Elämä; Jeesus on ainut tie Taivaaseen (vert. Joh. 14:6); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Jeesus Kristus sanoi tulevansa kerran takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita (vert. Matt. 13:37-43); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Jeesus Kristus sanoi olevansa ylösnousemus ja elämä ja joka häneen uskoo ei ikinä kuole (vert. Joh. 11:25-26): miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Mitä muita fundamentteja Jeesuksella oli?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Jorma Ojala, näytä nyt sitten missä kohden RAAMATUSTA todistat minun olevan VÄÄRÄSSÄ? Taitaa vaan olevan mahdoton tehtävä???

    Luuk. 16:16
    Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.

    • Ari: Sinun kanssasihan on koko kristikunta ollut aina väärässä. Suotta tässä todistelemaan mitään…

    • Jorma Ojala, myönnätkö siis ETTET PYSTY RAAMATUSTA löytämään väitteellesi todistetta, niin tiesinkin.

  2. Blogin kirjoittaja toteaa, että Jeesus piti Jumalan sanaa kokonansa totuutena.
    Yksi kirkkaimmista Sanan ”helmistä” lienee:”Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä kaikissa kirjoituksissa sanottu.” ( Luuk. 24: 27 ).
    Kaikki Mooseksesta lähtien puhuvat Kristuksesta!
    Tässä ei liene mahdollisuutta ”selittelyihin”.

    • Jorma Ojala, aivan samalla vaivalla kuin nyt olisit voinut vastata mutta kun ei ole vastausta niin käännät asian minuun, no voihan noinkin toimia.

      Kuitenkin kaikille myös Jorma Ojalalle on mahdollista kääntyä valheesta elävän Jumalan puoleen tekemällä parannus ja uskomalla evankeliumi.

    • Ari, taidat olla blogillani ainut, jonka parannuksen teko on jäänyt puolitiehen. Sinun kannattaisi liittyä johonkin kristilliseen seurakuntaan, niin he opastavat sinua pääsemään uskonelämän alkuun.

  3. Ari Pasanen. Sinulle on vastattu kysymyksiisi lukemattomia kertoja Raamatulla todistaen. Siitä huolimatta
    kysyt yhä uudelleen sitä samaa. ja väität vastauksista välittämättä yhtä ja samaa.
    Minäkin olen vain ihminen. Pidän tarpeettomana vastata sellaiselle, jonka vastaukset menevät aivan harakoille.

  4. Tutkin Raamattuhaun avulla, miten latinalaisessa Uudessa testamentissa käytetään sanaa fundamentum, perustus. 1. Korinttolaiskirjeen jakeet näyttävät keskustelumme kannalta keskeisimmiltä: “Jumalalta saamani armon mukaan olen taitavan rakentajan tavoin laskenut perustuksen, jolle joku toinen rakentaa. Mutta kukin katsokoon, miten rakentaa. Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea. Rakennetaanpa tälle perustukselle kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,” Martti Pentti

    Kiitos tosi viisaista kommenteista Martti Pentille!!!

    • Sonja, kiitos hyvästä kommentista. Jeesus Kristus on ainut oikea perustus ja fundamentti jokaisen uskovaisen kohdalla. Uskosta osattomat rakentavat elämänsä ties minkä varaan. Tie on kaita ja portti ahdas, joka vie elämää. Jeesus on Tie ja Totuus ja Elämä!

  5. On sitten kahdenlaista ilmaa.

    Toinen ryhmä katsoo, että Jeesus Kristus on perustus. Kuitenkaan Jeesusta Kristusta ei voi olla perustuksena
    ellei usko sitä Raamatun sanaa, joka hänestä kertoo ja hänet ilmoittaa. Samoin heidän mukaansa Kristuksessa ei voi olla, ellei myös hyväksy häntä ja hänen opetuksiaan ja hänen lähettämiensä opetusta väärentämättömänä sellaisena kuin apostolit sen meille jättivät.
    Toinen ryhmä katsoo, että he ottavat Jeesuksen, mutta jättävät hänen opetuksensa, sen mitä apostolit meille välittivät ja jättivät ja mitä apostolit seurakunnille opettivat. Ongelmia tuottaa varsinkin Paavali, joka harmillisella tavalla tulee modernin ihmisen subjektia ja subjektiivista uskonnollisuutta vastaan. Pitäisi itse voida sanoa, mikä milloinkin on totuus ja Jumalan tahto.

    • Jorma, kiitos hyvistä kommenteista. Omien luulojen ja tuntemusten ja maailman tuulien varaan rakentuva jumalankuva on karmiva. Mitään totuutta ei silloin voi löytää. Ainoastaan pyhästä Raamatusta voimme löytää oikean tiedon Jumalasta ja meistä ihmisistä.

      Humanismista on tullut monien epäjumala.

    • Valitettavasti moni näkee näiden kahdenlaisen näkökulman olevan sovittamattoman etäällä toisistaan. Miksi? Fundamentalismilla tarkoitetaan nykyajan kielenkäytössä jonkin äärimmäisen opin ehdotonta kannattamista ja kaiken siitä poikkeavan pitämistä virheellisenä ja jopa vastakkaisena. Tässä mielessä en osaa pitää Jeesusta fundamentalistina. Hän oli käytännön tilanteissa joustava ja epäsovinnainen. Siitä lainopettajatkin häntä usein moittivat.

  6. Hyvä huomio Jorma. Onko meillä liikkeellä kahdenlaista perustusta? Itse valittua ja Jumalan valitsemaa? Kumpi on ihmiselle mieluisampaa? Paavali sanoo, ettei julista ihmisen mielenmukaisia, vaan puhuu sitä Totuutta, minkä on Jumalalta saanut.

    Ihmisten korvasyyhyyn, kyllä löytyy nykyään puhujia pilvin pimein, myös kirkon piirissä kohtuulisen yleistä. Rupeaa olemaan harvassa ne, jotka oikeasti uskovat, että Jeesus on tulossa pian takaisin.

    • Kiitos hyvistä kommenteista, Ismo. Henget on koeteltava.

      Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa. Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa. He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä. Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen. (1. Joh. 4:1-6)

    • Eikö juuri oppiriitoihin innolla osallistuva, omaa kantaansa kiivaasti puolustava ja toista mieltä olevia tylysti moittiva puhu, niinkun maailma puhuu. ”Kun teillä kerran on keskinäistä kateutta ja riitaa, silloinhan vanha luontonne vallitsee teitä ja te elätte niin kuin ihmiset elävät.”

  7. Blogisti Juha viittaa Jeesuksen ylösnousemukseen. Raamattu liittää
    Golgatan ja ylösnousemusaamun vanhurskauttamiseen. Jos Jeesus ei olisi noussut kuolleista ”turha” olisi uskomme ja me olisimme syntiemme tuomion alla. Golgata ja ylösnousemuksen aamu? Tässä tärkeä fundamentti: Golgatalla tapahtunut syntien sovitus ja Jeesuksen kuolleista nousu. ( todellinen historiassa tapahtunut ei jossain Ihmisen tunne-elämän ja ihmiskokemuksen sokkeloissa, eräänlaisena ideana. )

    Saksalainen Karl Heim kuvaa kristinuskoa kahden kestävän pilarin varassa lepäävään sillankanteesee.
    Toinen siltapalkki on Kristuksen tulo lunastaakseen ihmiskunnan. Tuo pilari kesti. Nyt toInen siltapilari: Kristuksen toinen tuleminen. Kuljemme pitkin vankaa kohti sillan iäti kestävä siltapilaria. – kohti Jeesuksen tulemusta.
    Sillan molemmat pilarit ovat takuuvarmoja , Kristus – sillalla ovat jokahetkisen huolenpidon kohteena. Silta ei murru, eivätkä sillan pilaritkaan värise. ONnellinen se, joka kutsuttu kulkemaan kohti
    Ikuista kotia.

    • Sakari, erinomainen kommentti, johon on helppo yhtyä, kiitos!

      Kukaan muu ei ole voinut eikä voi sovittaa syntejämme kuin Jeesus Kristus, joka on tosi Jumala ja tosi ihminen.

      Kuljemme kohti Isän kotia, joka on Taivaissa.

  8. Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: ”Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle”.(Matt.4:179 Myöskin Johannes Kastaja saarnasi tehkää parannus ( kääntykää ) ( Matt.3:2 ).

    Merkitseekö se sitä, että Johanneksen ja Jeesus julistavat samalla tavalla ? Profeetta on saannut tehtäväkseen julistaa ;” Näin sanoo Herra;”Kääntykää”, joten hänellä oli esitettävä Herran sanoma.kuten Johannes Kastajasta sanotaan ” huutavan ääneksi”
    Mutta Matt.4:17 puhuu tämä huutava itse.

    Kääntyminen ei ollut uusi käsite Johanneksen ja Jeesuksen kuulijoille he tunsivat sen hyvin ( Matt.7:8 ) Vaikka me tunemme jonkin käsitteen niin se menettää merkityksensä, jos emme ymmärrä sen sisältöä silloin hämärtyy koko asia emmekä tajua miten tärkeä se on.

    Esimerkki tällaiseta kehityksestä on, että sana kääntykää on alettu kääntää muotoon ” tehkää parannus”. Tämähän ymmärretään siten , että ihmisen on tultava paremmaksi ja parannettava elämätapansa. Tällainen käsitys kääntymisestä on suorassa ristiriidassa sanan todellisen merkityksen kanssa.

    Farisealaisesta näkökulmasta näin voitaisiin sanoa ihmisille, jotka ovat kyllä menosssa oikeaan suuntaan, mutta ovat joutuneet sivuraiteille. Jeesuksen näkökulmasta ihminen ja ihmiskunta eivät ole vain sivuraiteilla vaan sen sijaan menossa täysin väärään suuntaan. Sana synti ei UT:ssa tarkoita vain harha-askelta, vaan täydellistä poiskääntymistä.

    Synti näkyykin ihmiskunnan suhtautumisesta Jeesukseen. Se ei ollut sitä, että he eivät voineet oikein ymmärtää hänen suuruuttaan ja väittelivät siitä kuka hän oli, vaan he kääntyivät määrätietoisesti häntä vastaan ja liityivät yhteen surmataakseen hänet.

    He eivät kulkeneet vain vähän syrjään, vaan suoraan päivastaiseen suuntaan. Jumalan valtakunta ei ole päämäärä, johon ihminen on pyrkimässä, vaikka on eksynyt, vaan täysi vastakohta sille, missä ihminen on. eikä sanota: ” Et ole nähnyt tarpeeksi vaivaa pelastaaksesi elämäsi” , vaan: ” Jos tahdot löytää elämäsi, kadotat sen.”

    Jumala sanan fundamentti on siinä, että Jumala ei anna kunniaa ihmiselle ja hänen yrityksilleen tehdä itse omassa varassa parannuksen, tai kääntymisen.
    Sillä jos se olisi ihmisen parannuksen ja käätymisen varassa, mihin silloin tarvittaisiin Jumalan Pojan lihaan tulemista, ja viatonta kärsimystä ja kuolemaa ? Ihmisen pelastus on kokonaan Jeesuksen työn varassa, emmekä pysty , eikä meillä syntiin langenneella ihmisillä ole siihen edes oikeutta. Kaikki kunnia kuuluu Jumalalle ja Jeesukselle Kristukselle, meidän Herrallemme.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.