Kristus maailmaan tullessaan sanoi: ”Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit; polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt. Silloin minä sanoin: ’Katso, minä tulen – kirjakääröön on minusta kirjoitettu tekemään sinun tahtosi, Jumala.’” (Hepr. 10:5-7) Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti. (Heb. 13:8)
Jeesus Kristus oli Isän Jumalan tykönä ennen maailman luomista (vert. Joh. 17:5 ja Joh. 1:1-2); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?
.
Jeesus Kristus piti Jumalan sanaa kokonaan totuutena (vert. Joh. 17:17); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?
Jeesus Kristus sanoi olevansa Tie ja Totuus ja Elämä; Jeesus on ainut tie Taivaaseen (vert. Joh. 14:6); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?
Jeesus Kristus sanoi tulevansa kerran takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita (vert. Matt. 13:37-43); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?
Jeesus Kristus sanoi olevansa ylösnousemus ja elämä ja joka häneen uskoo ei ikinä kuole (vert. Joh. 11:25-26): miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?
Mitä muita fundamentteja Jeesuksella oli?
Kaikki julkaistut blogini:
Viimeisen tuomion kuvauksessa ”vanhurskaat” eli Kristuksessa ”lahjavanhurskautetut” ovat autuaan tietämättömiä tekemistään hyvistä teoista ( teot on niitä hyviä tekoja, jotka on valmistettu ennen maailman perustamista, että ”me niissä vaeltaisimme”. ).
Kadotukseen joutuvat tulevat varsin hyvin tietämään omat hyvät tekonsa, joihin he vetoavat. Erikoinen on myös tuomioistuimen ”toimintajärjestys”; ennen tuomion lausumista ”asetelma” on jo selvä; toiset Isän siunaamina taivaan kirkkauteen ja toiset omiin hyviin tekoihin luottavina kadotukseen. Risti jakoi jo aikaisemmin ihmiset kahteen joukkoon! Kuuliaisuus on Kristuksen kuuliaisuutta ja työt ovat Kristuksen tekoja ( hänen puhdas, viaton, tahraton persoonansa, hänen ristinkuolemansa, hänen ylösnousemuksensa ja taivaaseen astumisensa ja hänen toinen tulemuksensa.jne ).
Sakari, kiitos erinomaisesta kommentista. Jeesuksen Kristuksen teko riittää koko maailman syntien sovittamiseen.
Ismo Malinen selität seuraavassa oikean suuntaisesti oikeaa ”kääntymistä”, mutta jää epäselväksi mitä on evankeliumi jonka kuulemalla saa uskon???
ISMO MALINEN:”“Kääntyminen” Hebr. merkitys.= “Jumalasta poispäin kulkevan suunnan havaitsemista” Miten me tulemme siihen tilaan, että tuo kääntyminen tapahtuu? Raamattu on tässä hyvin yksiselitteinen. Ihminen kuulee Sanan kautta Lain ja Evankeliumin ja saa myös Pyhän Hengen Sanan (Kristuksen) kautta uskon ja ymmärryksen. Ymmärryksen, että on synnin tähden kuoleman oma, sekä ymmärryksen, että Jumala on lähettänyt meille Pelastuksensa Poikansa sovituksen kautta. Me emme ole saavuttaneet mitään pelastusta, vaan Jumala on tehnyt sen yksipuolisesti meidän edestä, Sanan ja lupauksensa mukaan.”
Siis mistä alkaa evankeliumin Sana joka synnyttää uskon???
Surullista havaita, miten Ari viikosta toiseen neuvoo niin kuin parhainkin oppimestari, vaikka itseltä ovat
perusasiatkin, lain ja evankeliumin erottaminen, täysin hakusessa. Ei ole edes tietoa, mitä asialla tarkoitetaan, vaikka Jeesuskin opetti sekä lakia että evankeliumia.
Vielä ei ole sekään tullut selville, mihin tämän blogin muut kirjoittajat uskovat, vaikka sitäkin asiaa on vatvottu kohta 3 vuotta.
Jorma, kiitos kommenteista. Olen aivan samaa mieltä kanssasi.
”Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta.” Joh.6:51
”Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.
Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan; sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.
Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: ”Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?” se on: tuomaan Kristusta alas, tahi: ”Kuka astuu alas syvyyteen?” se on: nostamaan Kristusta kuolleista.
Mutta mitä se sanoo? ”Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi”; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
Sanoohan Raamattu: ”Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään”.
Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
Sillä ”jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu”.
Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: ”Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!”
Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: ”Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?”
Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.”
Ari oletko tuonut Kristuksen alas taivaasta? Oletko sinä nostanut Kristuksen kuolleista?
Evankeliumi on Jumalan ilmoitus ja todistus, ihmiselle Pelastukseksi. Siinä on kaikki, uskon alku ja täyttymys, Pyhitys ja kirkkaus. Mutta Jesaja sanoo: Herra kuka kuulee saarnamme?
Kuka kuulee? Se jolla on korva se kuulee. Jumala avaa ihmisen korvat kuulla, ei ihminen voi sitä tehdä. Tämä on Raamatun yksiselitteinen totuus.
”Sillä Jumala puhuu tavalla ja puhuu toisella; sitä vain ei huomata.
Unessa, öisessä näyssä, kun raskas uni valtaa ihmiset ja he nukkuvat vuoteillansa, silloin hän avaa ihmisten korvat ja sinetillä vahvistaa heidän saamansa kurituksen, kääntääkseen ihmisen pois pahasta teosta ja varjellakseen miestä ylpeydestä, säästääkseen hänen sielunsa haudasta ja hänen henkensä syöksymästä peitsiin.
Myös kuritetaan häntä tuskalla vuoteessansa, kun hänen luissaan on lakkaamaton kapina, ja hänen henkensä inhoaa leipää ja hänen sielunsa herkkuruokaa.
Hänen lihansa kuihtuu näkymättömiin, ja hänen luunsa, ennen näkymättömät, paljastuvat.
Näin lähenee hänen sielunsa hautaa ja hänen henkensä kuolonvaltoja.
Jos silloin on hänen puolellansa enkeli, välittäjä, yksi tuhansista, todistamassa ihmisen puolesta hänen vilpittömyyttään, niin Jumala armahtaa häntä ja sanoo: ’Vapauta hänet, ettei hän mene hautaan; minä olen saanut lunastusmaksun’. Silloin hänen ruumiinsa taas uhkuu nuoruuden voimaa, hän palajaa takaisin nuoruutensa päiviin.
Hän rukoilee Jumalaa, ja Jumala mielistyy häneen ja antaa hänen riemuiten katsella hänen kasvojaan; niin hän palauttaa ihmiselle hänen vanhurskautensa.
Hänpä nyt laulaa muille ihmisille ja sanoo: ’Minä olin tehnyt syntiä ja vääristänyt oikean, mutta ei sitä kostettu minulle; hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta’.
Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle,
palauttaakseen hänen sielunsa haudasta ja antaakseen elämän valkeuden hänelle loistaa.” Job 33.
Kiitos Ismo, hyviä kohtia Raamatusta. On helppoa uskoa, että Jumala hyväksyy Pietarin ja Paavalin ja muut pyhät, mutta uskoa, että Jumala hyväksyy minut, tällaisen syntisäkin. Jumala vanhurskauttaa syntisen; uskommeko tämän?
Jorma Ojala, tuot esille että olet ”vastannut” minulle joskus mutta mielestäni et ole siihen asiaan josta on ollut puhe eli otat minut henk.koht. esille, arvostelet minun uskoa ilman että vastaat selkeisiin kysymyksiin, no tyylillään jokainen taaplaa ei se minua haittaa.
Kun kysyy esim mikä oli ns ”uskonpuhdistuksen hedelmä ja miksi sen seurauksena alkoi sotia, pakko käännyttämisiä, vainoja jne… niin näihin et ota kantaa, MIKSI???
Ismo Malinen, kysyn nyt selkeän kysymyksen, onko Matteuksen, Markuksen, Luukaksen ja Johanneksen evankeliumit täyttä evankeliumia joka Sana, mitään pois jättämättä tai mitään lisäämättä???
Jorma Ojala
Mulle jäi hieman hakuseen mitä tarkoitit, kun kirjoitit: lähes kolmeen vuoteen Sinulle ei ole selvinnyt mitä tämän blogin muut kirjoittajat tarkoittavat. Mielestäni erikoisesti Sinunkin ja muiden kannanotot ovat olleet usein raikkaita ja selventäviä; siis kovasti rakentavia! ( ilte olen ollut mukana näissä keskusteluissa kuukauden pari, joten pitempi perspektiivi puuttuu ).
Jorma, kirjoitti Arille, jolle samoja asioita on vuodesta toiseen kerrottu ja vieläkin on perusasiat hukassa.
Näyttää siltä, että nämä Juha Heinilän ”pohjatekstit” ovat synnyttäneet eniten kommentoituja blogeja. Pitäisikö siis ”kiittää” Ari Pasasta ja hänen sitkeää taipumattomuuttaan? ( sekotteassaan peräti ”taitavasti” lain ja evankeliumin ).
Sakari, kiitos kommenteista. Olen iloinen, kun blogillani on monia hyviä kommentoijia ja on hyvä, kun on niitäkin jotka ajattelevat eri lailla, niin tuleehan niitä käsiteltyä.
Arille on vastattu ainakin tuhat kertaa, mutta joka päivä kysymys on sama uudelleen. Ilman muuta evankeliumeissa esiintyy myös lakia.
Mikä oli uudestikastajien hedelmä: pakkokäännyttäminen, murhaaminen, tuhopoltto, raiskaaminen, aviorikokset, varkaudet.
Sovitako, ari, nämä Saksassa tapahtuneet asiat nyt sitten meidän edessämme katuen?
Kysyn tätä siksi, kun puhut pakkokäännyttämisestä etc. Meitähän ei ole pakkokäännytetty ainuttakaan täällä
Yksi asia, josta en ole lukenut faktaa: millainen historia on ollut ns.uudestikastajilla ennen Lutherin aikaa? Millaisia vuosilukuja tai muita ” lukuja” asiasta on löydettävissä. Kuka voisi antaa ”vinkkejä”? ( alkukirkon ajalta ei taida löytyä juuri mitään? ).
Uudestikastajat taitaa olla uskonpuhdistuksen ajan mätä hedelmä, johon olisi pitänyt tarmokkaammin puuttua.