Kristus maailmaan tullessaan sanoi: ”Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit; polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt. Silloin minä sanoin: ’Katso, minä tulen – kirjakääröön on minusta kirjoitettu tekemään sinun tahtosi, Jumala.’” (Hepr. 10:5-7) Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti. (Heb. 13:8)
Jeesus Kristus oli Isän Jumalan tykönä ennen maailman luomista (vert. Joh. 17:5 ja Joh. 1:1-2); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?
.
Jeesus Kristus piti Jumalan sanaa kokonaan totuutena (vert. Joh. 17:17); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?
Jeesus Kristus sanoi olevansa Tie ja Totuus ja Elämä; Jeesus on ainut tie Taivaaseen (vert. Joh. 14:6); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?
Jeesus Kristus sanoi tulevansa kerran takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita (vert. Matt. 13:37-43); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?
Jeesus Kristus sanoi olevansa ylösnousemus ja elämä ja joka häneen uskoo ei ikinä kuole (vert. Joh. 11:25-26): miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?
Mitä muita fundamentteja Jeesuksella oli?
Kaikki julkaistut blogini:
Jorma Ojala, huomaatko kuinka käänsit taasen huomion minun eli et ottanut kantaa ns ”uskonpuhdistuksen” seurauksiin???
Se että tuot esille jonkin historiassa esiintyneen ”uudestikastajat” jotka tekivät kauheuksia niin miten liitätä heidät minuun??? En tietääkseni ole kertaakaan heidän oppiaan tuonut esille (en kylläkään ole niistä tietoinenkaan), kun taas koko luterilaisen kirkon oppi perustuu ns ”uskonpuhdistuksen” oppeihin eli Lutherin ja kump kirjoituksiin, eli kun ns ”uskon puhdistuksen” jälkeen tapahtui sotia, vainoja, uskoon pakottamisia jne… niin se on hedelmä josta selkeästi näkee armottoman ja rakkaudettoman hedelmän JA KUN JEESUS selkeästi kieltää etsimästä moisesta mitään niin tämä on se miksi tuon esille tätä omaa agendaa.
Ei tässä ole kyse siitä mitä sinä teet vaan ketä ja kenen oppia seuraat, siis kuuletko Jeesuksen kiellon vai otatko mätää hedelmää tehneeltä oman iankaikkisen elämän sanat??????
Juha blogistin Hepr. 10: 5 – 7 on itsessään melkoinen fundamentti.
Jakeen voi nähdä ratkaisevan luovuttamattomana siltana Vanhan Testamentin ja Uuden Testamentin välillä. ( jonka sillan murtamiseksi
”viisaat” eksegeetit on nähneet paljon vaivaa; onpa eräs tunnettu
sillansärkijä – eksegeetti kokenut olleensa koko elämänsä ajan ”kirkkokansan sylkykuppina” ( Kotimaa 24: haastattelu )
Tämän Heprealaiskirjeen fundamentti on Prae – eksistenttinen Kristus, joka ottaa orjan muodon, ”ruumiin” ja täyttää ”kirjakääröön” kirjoitetut ennustukset, täyttää lain. Jae on aivan huikea, näin voi sanoa. Kiitos Taivaan Isälle tuosta blogitekstin valinnasta ja kiitos Juha blogistille!
Ari, Evankeliumi on Jeesus Kristus kokonaan. Paavali julisti Jeesusta.
Evankeliumi on erottamaton Laki ja Armo, mutta samalla myös sekoittamaton Laki ja Armo
Kun lukee kirjoituksiasi, niin välttämättä tulee siihen päätökseen, että tämä asia ei ole sinulle selvä, vaan ikään kuin käännät Jumalan Armon irstaudeksi!
Ei meistä täällä kukaan ole väittänyt, että Kristitty elää huolettomasti synnissä, jos ei ole tehnyt ”parannusta” sinun mukaasi, (joka on sinun viesteissäsi päätellen on jotain ihmisen tekemistä)
Raamattu ilmoittaa parannuksen olevan ”mielenmuutosta”, jonka vaikuttaa yksin Jumala Armonsa kautta ja kasvattaa meitä, että me yhä syvemmin ymmärtäisimme miten syvä on se synnin meri missä luontomme mukaan olemme.
Olemme yhtä kuin kuolleet. Abraham, sanoi: ”Katso, olen rohjennut puhua Herralleni, vaikka olen tomu ja tuhka.”
Olemme kaikki saaneet ”mielenmuutoksen”, kun olemme uskoneet Jeesuksen ”Ilosanoman” (alkukielellä ”hyvän sanoman”)
Mitä meiltä vielä puuttuu, että kelpaisimme Jumalalle? Onhan Jumala itse pelastanut meidät, sekö ei riitä sinulle? Olen hämilläni? Olemmeko lukeneet samaa Raamattua? Kristus on ottanut meidät huomaansa, siitä me kiitämme lakkaamatta.
Mitä meidän siis tulee vielä tehdä, että meistä Lutherilaisista tulisi sinulle kelpaavia Jumalan lapsia? Me olemme jo uskoneet Jeesuksen täydellisesti!
Ei meiltä puutu enää mitään siitä uskosta, minkä Hän on meihin synnyttänyt Evankeliumin sanalla!
Jeesus on jo ottanut meidät omakseen ja luvannut, ettei Hän meitä hylkää.
Jos eksymme, Hän opastaa takaisin laumaansa, jos kuljemme poispäin Hänestä, Hän vetäisee paimen sauvallaan lampaan takaisin ruotuun.
Huomaa, me itse emme tee mitään, vaan Hän Hengellään ohjaa meitä ja aina vartioi, niin kuin vain Hyvä paimen voi laumaansa vartioida. Me olemme kuolleet, mutta Hän elää meissä Henkensä ja Sanansa kautta.
Kristinusko ei ole enää uskoa kuolleisiin töihin, niin kuin useat opettavat, vaikka sanovatkin itseään Kristityiksi. Sanon tämän vielä, että varmasti ymmärrät, Luther kohtasi sen saman Kristuksen, minkä Paavali kohtasi ja sen saman Kristuksen minäkin olen kohdannut.
Meillä ei ole enää saavutettavaa lain kautta, sillä me olemme kuolleet pois laista, sen sijaan, me elämme Armon kautta, joka on Kristuksessa, joka asuu meissä, että me olisimme yhtä Hänessä. Isä, Poika ja Pyhä Henki todistaa Totuutta ja Totuuden puolesta.
Ismo, kiitos hyvistä kommenteista. Lisäisin vielä, että koko Vanha testamenttikin on täynnä evankeliumia, tosi paljon lakia siellä on myös.
jorma ojala: ”2) Nyt voisi kysyä Ahforsilta: – kuinka monta kertaa Jumalaa pitää totella, että varmana pääsee sinne tuhatvuotiseen valtakuntaan,..”
Kristityn pitäisi Raamatun mukaan tietysti pyrkiä kaikessa ja koko elämässään olemaan tottelevainen Jehovalle ja Jeesukselle Kristukselle. Niin hyvin kuin se on mahdollista epätäydellisyyden, synnin ja kuoleman alaisuudessa olevalle ihmiselle.
Raamattuhan myös osoittaa, että tiettyjen asioiden tahallisen tietoiset ja katumattomat harjoittajat ”eivät voi periä Jumalan valtakuntaa.” Tälläinen tottelemattomuus siis saattaa estää Jumalan armon osoittamisen, kun nykyisen ”maailman” tuomion aika koittaa.
Jehova Jumalasta sanotaan Raamatussa, että ”hän armollinen, mutta ei kuitenkaan pidättäydy rankaisemasta”, jos siihen on lopulta tarvetta. Muinaisen Israelin kohdallakin Jumalan liittokansana ja kansakuntana Jumalan armollisuus lopulta loppui. Yksilöillä niin Israelista kuin kaikista kansoista olevilla ihmisillä on mahdollisuus hyötyä Jumalan armosta ja Kristuksen lunnaiden synnit sovittavasta vaikutuksesta.
Roomalaiskirjeen 2. luku (vanha kirkkoraamattu):
”5. Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi,
6. hänen, ”joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan”:
7. niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän,
8. mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä eivätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivastus.
9. Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee, juutalaisen ensin, sitten myös kreikkalaisen;
10. mutta kirkkaus ja kunnia ja rauha jokaiselle, joka tekee sitä, mikä hyvä on, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle!
11. Sillä Jumala ei katso henkilöön.”
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Room.2.html
Roomalaiskirjeen 6. luku:
”12. Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
13. älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
14. Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
15. Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!
16. Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?
17. Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,
18. ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!”
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Room.6.html
Jumalan lain rikkomisesta seuraa aina rangaistus. Jeesus Kristus on kärsinyt rangaistuksen puolestani, joten on hyvä turvata Jumalaan, Herraan Jeesukseen Kristukseen ja luottaa Hänen Golgatalla hankkimaan sovintoon. Jumala on armollinen. Eipä meistä kukaan selviä omilla ansioilla viimeisestä tuomiosta kunnialla, vaan tarvitsemme Jeesuksen Kristuksen ansiota päästäksemme Taivaiseen Isän Jumalan kotiin.
Jeesus puhui opetuksissaan myöskin ”parannuksen tekemisestä” ja katumuksesta, jotta voisi hyötyä lunnaista.
Luukkaan 15. luku:
”7. Minä (Jeesus) sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.” (Alkukielessä käytetään sanaa, joka voidaan kääntää myöskin katumukseksi, kirkkoraamatussa parannukseksi käännetyn sanan kohdalla.)
Luukkaan 24. luku: ”46. Ja hän sanoi heille: ”Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
47. ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.”
Samoin monet uuden testamentin kirjat: Apostolien tekojen 3. luku: ”19. Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
20. että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.”
Apostolien tekojen 26. luku: ”19. Sentähden, kuningas Agrippa, minä en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä,
20. vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja.”
2. Pietarin kirjeen 3. luku:
”9. Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.”
2. Korinttolaisten 12. luku:
21. ja että, kun tulen, Jumalani on taas nöyryyttävä minua teidän tykönänne, ja että joudun suremaan monen tähden, jotka ennen ovat synnissä eläneet eivätkä ole katuneet sitä saastaisuutta ja haureutta ja irstautta, jota ovat harjoittaneet.”
Vesa, Viimeisellä tuomiolla näet, että oletko oppinne mukaisesti katunut riittävästi ja tehnyt ”hyviä” tekoja tarpeeksi. Ehkä Taivaassa näemme, jos ansiosi riittävät, mutta minä kelvoton joudun turvautumaan pelkästään Jeesukseen Kristukseen ja Jumalan armoon.
Juha Heinilä: ” minä kelvoton joudun turvautumaan pelkästään Jeesukseen Kristukseen ja Jumalan armoon.”
Niin minäkin. Synnin, epätäydellisyyden ja kuoleman alaisuuden perinyt ihminen ei voi omin teoin ansaita Jumalan hyväksymystä ja iankaikkista elämää. Se on jo moneen kertaan tullut todettua. Tarvitaan Jumalan armoa ja rakkautta ja Kristuksen lunnaiden hyötyä.
Raamatun selviä ilmaisuja ”katumuksesta, kääntymyksestä ja parannuksen tekemisestä” emme kuitenkaan varmastikaan halua jättää huomiotta.
Jaakobin kirjeen 4. luku (vanha kirkkoraamattu): ”7. Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä (= Jumalaa vastusva henkiluomus Saatana, Panettelija), niin se teistä pakenee.
8. Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset.”
Ismo Malinen, siis sanot Lutherin kohdanneen saman Kristuksen kuin Paavali, mietippä kuinka murhaa ja vihaa tihkuva Saulus muuttui senjälkeen kun kohtasi Jeesuksen?? Nostiko enää kättään ketään vastaan edes puolustaakseen itseään???
Entä oletko lukenut Lutherin kirjoituksia juutalaisia, ns ”uudestikstajia”, katolilaisia (paavilaisia) tai niitä kohtaan jotka eivät halunneet seurata hänen oppiaan???? Onko se että ”lupaa” seuraajilleen kaiken hyvän MUTTA ulkopuolisia tai toisin uskovia kohtaan on täydellisen armoton ja rakkaudeton oikeaa Jeesuksen seuraamista????
Jos seuraisit Jeesusta niin kuulisit Hänen äänensä JA KAVAHTAISIT Lutherin opetusta etkä ottaisi mitään hänen kirjoituksistaan et edes vanhurskauttamisoppia ja kaste opetusta….
Ari, sinulla on paljon verisemmät kädet kuin Lutherilla. En tiedä ketään, jonka Luther olisi murhannut tai murhauttanut. Sinä olet täällä blogillani osoittanut, ettet ole muuttunut pätkääkään, vaan olet sama vanha Ari, jolta puuttuu rakkaus. Kristuksen rakkaus ei välity sinusta.
Viittasiko Jeesus Kirjoituksiin rukoillessaan: ”Sinun sanasi on totuus.” Tuskinpa, sillä juuri aikaisemmin hän oli sanonut: ”Minä olen ilmoittanut heille sanasi.” Yksi fundamentalismin piirteistä on uskon palauttaminen aitoon, alkuperäiseen muotoonsa. Jeesus oli uudistaja. ”Meidän kykymme on saatu Jumalalta, ja hän on myös tehnyt meidät kykeneviksi palvelemaan uutta liittoa, jota ei hallitse kirjain vaan Henki.”
Martti Pentti: ”Viittasiko Jeesus Kirjoituksiin rukoillessaan: “Sinun sanasi on totuus.” Tuskinpa,..”
Kyllä viittasi. Jeesuksen opetukset ovat täynnä siteerauksia Raamatun heprealaisista kirjoituksista (= vanhan testamentin kirjoista). Ei muista uskontoon liittyvistä teksteistä. Samoin on asia uuden testamentin kirjoissa.
Jeesus kertoi myöskin Raamatun ennustusten toteutuneen hänessä. Muun muassa Luukkaan 4. luvussa:
”17. Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan (= Jesajan kirja) kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
18. ”Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
19. saarnaamaan Herran otollista vuotta”.
20. Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt.
21. Niin hän rupesi puhumaan heille: ”Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen”.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Luuk.4.html
Luukkaan 24. luku:
”25. Niin hän sanoi heille: ”Oi, te ymmärtämättömät ja hitaat sydämeltä uskomaan kaikkea sitä, minkä profeetat ovat puhuneet!
26. Eikö Kristuksen pitänyt tätä kärsimän ja sitten menemän kirkkauteensa?”
27. Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.”
”44. Ja hän sanoi heille: ”Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa”.
45. Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset”
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Luuk.24.html
Martti Pentti, olen tässä asiassa Vesan linjoilla. Jeesus opetti Raamattua oikein, kun taas kirjanoppineet ja fariseukset olivat siitä livenneet omilla liberaaleilla käsityksillään ja perinnäissäännöksillään. Toki Jeesus uudisti, mutta uudisti fariseusten ja kirjanoppineiden vikaan menneistä perinnäissäännöistä puhtaaseen oppiin.
Ei Jeesus opettanut Raamattua. Hän itse on Raamatun ilmoituksen keskeinen sisältö. Kun hän lainasi Kirjoituksia, hän viittasi itseensä ja tehtäväänsä. Jeesus ei todoistanut Kirjoitusten totuudesta vaan ne todistivat hänestä, joka on Totuus.
Lain opettajat ja fariseukset taas tuskin olivat millään tavalla liberaaleja, hehän sälyttivät ihmisten harteille Jeesuksen mukaan ”taakkoja, jotka ovat raskaita kantaa, mutta itse ette kajoa niihin edes yhdellä sormella.”
Martti Pentti: ”Jeesus ei todistanut Kirjoitusten totuudesta vaan ne todistivat hänestä,…”
Ei hän niitä olisi itse lukenut, ja lukenut myös muille ja tehnyt niistä opetuksissaan siteerauksia, ellei hän olisi pitänyt niitä totuutena ja Jumalan toimivan voiman pyhän hengen ohjauksessa kirjoitettuina teksteinä.
Martti Pentti, mitä Vuorisaarnassa Jeesus opetti?
Fariseukset olivat 150-100 vuotta ennen ajanlaskun alkua syntynyt pyhitysliike, joka Tooraa suojellakseen pyrki ympäröimään sen yksityiskohtiin menevien säännösten ja selitysten varoalueella, suojamuurilla.
En ryhdy kopioimaan koko vuorisaarnaa, mutta laitetaan tähän alku: ”Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. Autuaita murheelliset: he saavat lohdutuksen. Autuaita kärsivälliset: he perivät maan. Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät ravitaan. Autuaita ne, jotka toisia armahtavat: heidät armahdetaan. Autuaita puhdassydämiset: he saavat nähdä Jumalan. Autuaita rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen. Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta.Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa.” Jatkossa Jeesus kuuteen kertaan jatkaa lakia lainattuaan: ”Mutta minä sanon teille…” Hän ei siis opeta sitä, mitä laissa lukee, vaan kertoo mikä on Jumalan tahto kussakin kohdassa. Sen hän tiesi siksi, että: ”Minä ja Isä olemme yhtä.”
Martti Pentti, kiitos hyvistä kommenteista. Vuorisaarnan alku on erinomainen ja autuaaksi julistuskohdat ovat puhtainta evankeliumia, joissa kynnystä ei ole. Jumalan lain opetus taisi vetää omavanhurskailta maton alta, koska laki tuli niin kovasti kuin vain voi tulla. Synti oli syntiä, eikä Jeesuksen tarvinnut vesittää sanaa. Jumalan armo on tarjolla ihan jokaiselle, syntiselle.
Niin ja tietysti koko Vuorisaarna on erinomainen, samoin kuin kaikki Jeesuksen opetukset.
”Vuorisaarnan alku on erinomainen ja autuaaksi julistuskohdat ovat puhtainta evankeliumia, joissa kynnystä ei ole.” Minä kyllä koen, että autuaaksi julistamiset nostavat kristityn ihanteen tavoittamattoman korkealle. En ole lähelläkään hengessä köyhää, murheellista, kärsivällistä ja puhdassydämistä, janoan kovin vähän vanhurskautta enkä armahda tai rakenna rauhaa niin kuin minun tulisi. Minua ei vainota vanhurskauden tai Kristuksen tähden. Eipä edes herjata, tuskin vinoillaankaan. Evankeliumin löydän muualta kuin vuorisaarnasta.
Juha Heinilä: ”Teoillamme ansaitsemme ainoastaan Helvetin loputtomat kärsimykset; yksin armosta vältymme Helvetin tuskilta..”
Raamattu osoittaa että kuolema on rangaistus, kuolema ilman ylösnousemustoivoa. Muuta ei tarvita.
Kirkkoraamatussa helvetiksi käännetty sana on alkukielessä gehenna. Se oli Jerusalemin ulkopuolella oleva kaatopaikka, jonne heitettiin mm. rikollisten ja muiden ruumiit joiden silloin ei katsottu ansaitsevan kunniallista hautausta. Ei tietenkään elävänä. Helvetti on huono käännössana, koska se tuo mielikuvia Raamatun ulkopuolisista helvettikuvauksista.
Helvettiopetus sisäsi aikanaan myöskin käsityksen sielun kuolemattomuudesta. Raamattu ei sitä opeta.
Alla siteerauksia ei-uskonnollisten tekstin tutkijoiden lausunnoista:
Professori Heikki Palva teoksessaan Raamatun tietosanasto:
“Kuolemattoman sielun käsite kuuluu kreikkalaiseen filosofiaan, ei Vanhaan eikä uuteen testamenttiin.”
Professori Jussi Aro teoksessa Psalmit nykysuomeksi:
“Heprean nefes (sieluksi käännetty sana) ei merkitse ruumiista erotettavissa olevaa henkistä olentoa, vaan ihmisen elävää, tietoista olemusta, persoonallisuutta, itseä.”
New Catholic Encyclopedia (Katolinen tietosanakirja):
“Se käsitys, että sielu jää eloon kuoleman jälkeen, ei ole helposti havaittavissa Raamatusta……Vanhassa testamentissa sielu ei tarkoita jotain osaa ihmisestä, vaan koko ihmistä – ihmistä elävänä olentona. Samoin Uudessa testamentissa se merkitsee ihmiselämää, elämää yksilönä.”
The Jewish Encyclopedia (Juutalainen tietosanakirja):
“Usko, että sielu jatkaa olemassaoloaan ruumiin hajaannuttua, on pikemminkin filosofisen tai teologisen pohdiskelun tulos kuin yksinkertaisen uskon asia, eikä sitä niin ollen nimenomaan opeteta missään kohdassa Pyhässä Raamatussa.”
The Concise Jewish Encyclopedia:
“Raamattu ei esitä sielun kuolemattomuusoppia, eikä se tule selvästi esiin varhaisessa rabbiinisessa kirjallisuudessa.”
Raamatun antama todistus:
1. Mooseksen kirja 2:7:
“Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen, ja niin hänestä tuli elävä sielu.”
1. Mooseksen kirja 3:19:
“Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman.”
Hesekiel 18:4
“4. Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu – ne ovat minun. Se sielu, joka syntiä tekee – sen on kuoltava.”
Roomalaisille 5:12 :
“12. Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet.”
Saarnaajan kirja 9:5,10
“5. Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään, eikä heillä ole paikkaa, vaan heidän muistonsa on unhotettu.”
”10. Tee kaikki, mitä voimallasi tehdyksi saat, sillä ei ole tekoa, ei ajatusta, ei tietoa eikä viisautta tuonelassa, jonne olet menevä.”
Roomalaisille 6:23
”23. Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.”
Roomalaisille 6:7
“sillä, joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.” (Tämä ei siis tarvitse enää silloin lisärangaistuksia.)
Raamatun opetusten mukaan siis kuoleman jälkeen ei ole mitään tietoista olotilaa, tai jotain erillistä “henkeä”, joka siirtyisi välittömästi kuoleman jälkeen johonkin epämääräiseen henkimaailmaan, paremmalle puolelle, tai vähän epämukavammalle “kuumalle osastolle.” Taivaallisen elämän toivosta ylösnousemuksen kautta se kylläkin puhuu.
Alkuperäinen kristinusko ja Raamattu puhuvat siis ylösnousemustoivosta, joka tulisi tapahtumaan Kristuksen läsnäolon ja lopulta hänen tuhatvuotishallituksen alaisuudessa. Tällöin viimeksimainitun hallinnon aikana maan päälle.
Käsitykset jostain helvetin tulesta ja ihmisen kuoltua tästä henkiin jäävästä jostain osasta ovat siis peräisin muinaisesta kreikkalaisesta filosofiasta ja muinaisten Egyptin ja Babylonian pakanauskonnoista. Kirkolle sen kuvauksessa antoi inspiraatiota muun muassa Danten teos: “Jumalainen näytelmä.”
Vesa,
Paavalin 1. Kor 15:45 kertoo, että ”Onkin kirjoitettu: ”Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento.” Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki.” Joten ”Minnekä rientää ihmisen henki, tiedätkö sen?”
Tuula Hölttä: ”Paavalin 1. Kor 15:45 kertoo, että ”Onkin kirjoitettu: “Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento.” Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki.” Joten ”Minnekä rientää ihmisen henki, tiedätkö sen?”
Jae 47 sanoo, että se ”ensimmäinen ihminen oli maasta, toinen ihminen taivaasta.”
Jeesuksen elämä siirrettiin henkiluomuksesta ihmiseksi. Osoitettuaan uskollisuutensa ja nuhteettomuutensa hänen elämänsä Raamatun mukaan siirrettiin 40 päivää kuolemansa jälkeen takaisin taivaaseen.
Taivaassa henkiolentona hänen kerrotaan esittäneen lunnaidensa arvon Jumalalle Jehovalle. Näin hänestä tuli ”eläväksi tekevä henki.”
”Ensimmäinen Aadam” välitti jälkeläisilleen tottelemattomuutensa vuoksi synnin, epätäydellisyyden ja kuoleman orjuuden. Jeesuksen uskollisuus laskettiin uhriksi, lunnaiksi kaikkien ihmisten hyväksi, jos he sen vastaanottavat ja se mahdollistaa heille Jumalan hyväksymyksen ja iankaikkisen elämän Jumalan alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti
Jeesus itse pidättäytyi omien jälkeläisten hankkimisesta. Jeesuksesta, kuitenkin pelastajastamme, tulee meille ”isä”, ”Iankaikkinen Isä”. Tällä nimellä Raamattu häntä kutsuu. Jesaja 9:6, 7. Täydellisestä Jeesuksesta voi tulla isämme Aadamin tilalle, josta tuli epätäydellinen, kun hän teki syntiä. Näin ollen voimme valita isäksemme ’toisen Aadamin’. Jeesus itse on tietenkin Jehova Jumalan Poika.
Vesa, kiitos kommenteista. Professori Heikki Palva ja moni muu oli tässä asiassa väärässä. Sielu on kuolematon ja me pääsemme joko Taivaaseen tai joudumme Helvettiin.
Jeesus sanoo: ”Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen. Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu. Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat jalat tallella, heitetään helvettiin, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin, jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu. Sillä jokainen ihminen on tulella suolattava, ja jokainen uhri on suolalla suolattava. Suola on hyvä; mutta jos suola käy suolattomaksi, millä te sen maustatte? Olkoon teillä suola itsessänne, ja pitäkää keskenänne rauha.” (Mark. 9:42-50)
Alkukielen tekstin voi analysoida täältä Mark. 9:43
Sillä jos ei Jumala armahtanut niitä enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan on pimeyden kahleilla helvettiin syössyt, ja antoi ylön heidät tuomioon kätkettää, Ja ei ole armahtanut entistä maailmaa, vaan vapahti Noan vanhurskauden saarnaajan itse kahdeksantena, ja toi vedenpaisumisen jumalattomain maailman päälle; Ja on ne kaupungit Sodoman ja Gomorran tuhaksi tehnyt, kukistanut ja kadottanut, ja teki ne jumalattomille peljästykseksi, jotka sitte tulevat olivat; Ja on pelastanut hurskaan Lotin, joka riettaisilta ihmisiltä heidän haureutensa menolla vaivattiin; (Sillä hän oli hurskas ja asui heidän seassansa, ja kuitenkin senkaltaista piti näkemän ja kuuleman, he vaivasivat sitä hurskasta sielua joka päivä väärillä töillänsä;) Niin Herra tietää jumaliset kiusauksista pelastaa, mutta väärät kätkeä tuomiopäivään asti vaivattaa. Mutta enimmästi ne, jotka lihan jälkeen saastaisessa himossa vaeltavat ja herrauden katsovat ylön, rohkiat, itsestänsä paljon pitäväiset, jotka ei pelkää valtojakaan pilkata. (2. Piet. 2:4-10 / Biblia)
Alkukielen tekstin voi analysoida täältä 2. Piet. 2:4
Jotkut Raamatunkäännökset kääntävät myös heprealaisen sanan seol ja kreikan kielen sanan haades ja gehenna toisinaan helvetiksi.
Näiden heprean ja kreikan alkuperäisten sanojen kääntämisestä ”helvetiksi” sanotaan Raamatun hakuteoksessa Vine’s Expository Dictionary of Old and New Testament Words (1981, 2. osa, s. 187):
”HAADES – – Se vastaa sanaa ’Šeol’ VT:ssa [Vanhassa testamentissa]. Valitettavasti se on käännetty KJ:ssä (Kuningas Jaakon käännöksessä) ’helvetiksi’ sekä VT:ssa [Vanhassa testamentissa] että UT:ssa [Uudessa testamentissa].”
Collier’s Encyclopedia (1986, 12. osa, s. 28) sanoo sanasta ”helvetti”: ”Se vastaa ensinnäkin heprean Šeolia Vanhassa testamentissa ja kreikan Haadesta Septuagintassa ja Uudessa testamentissa. Koska Šeolilla tarkoitettiin Vanhan testamentin aikoina yksinkertaisesti kuolleiden olinpaikkaa eikä se viitannut mihinkään moraalisiin erotuksiin, niin sana ’helvetti’ sellaisena kuin se nykyään ymmärretään, ei ole onnistunut käännös.”
Tuli jo todettua, että kirkkoraamatuissa helvetiksi käännetty gehenna sana tarkoitti Jerusalemin ulkopuolella olevaa kaatopaikkaa, jossa rikin avulla pidettiin jatkuvaa tulta. Eräänlaista aikansa jätteenpolttoa.
Juutalainen kirjoittaja David Kimhi (1160–1235?) kertoo sanasta ”Gehinnom” joitakin historiallisia tietoja: ”Ja se on Jerusalemin lähistöllä oleva paikka, ja se on vastenmielinen paikka, ja sinne heitetään epäpuhtauksia ja ruumiita. Siellä oli myös jatkuva tuli epäpuhtauksien ja ruumiiden luiden polttamista varten. Tämän vuoksi jumalattomien tuomiota sanotaan vertauskuvallisesti Gehinnomiksi.”
Jeesus Kristus siis viittaa siis Gehennaan tuleen, kirjoittaessaan kuolemasta, josta ei ole ylösnousemustoivoa. Matteus 5:22; 18:9; Markus9:47, 48). Samoin teki opetuslapsi Jaakob, ainoa raamatunkirjoittaja joka Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan lisäksi käytti tuota sanaa Jakob 3:6.
Jotkut pyrkivät yhdistämään nuo Gehennaan liittyvät maininnat tulesta siihen ihmisuhrien polttamiseen, jota harjoitettiin ennen Josian hallituskautta, ja tällä perusteella he väittävät, että Jeesus käytti Gehennaa ikuisen piinan vertauskuvana. Koska Jehova Jumala kuitenkin ilmaisi inhoavansa tuota tapaa ja sanoi sen olevan sellaista, ”mitä minä en ole käskenyt ja mikä ei ole noussut sydämeeni” Jeremia 7:31; 32:35, niin on varsin epätodennäköistä, että Jumalan Poika olisi Jumalan tuomiosta puhuessaan ottanut sellaisen epäjumalanpalvelukseen liittyvän tavan Gehennan vertauskuvallisen merkityksen pohjaksi. Lisäksi Jumala sääti profeetallisesti, että Hinnominlaaksoa käytettäisiin ruumiiden joukkohävityspaikkana, ei elävien uhrien kidutuspaikkana (Jermia 7:32, 33; 19:2, 6, 7, 10, 11.
Käsitykset jostain helvetin tulen rangaistuksesta ja piinasta ovat alunperin peräisin muinaisesta kreikkalaisesta filosofiasta (mm. Platon oli siihen mieltynyt) ja muinaisten Egyptin ja Babylonian pakanauskonnoista. Kirkolle sen kuvauksessa on antanut inspiraatiota muun muassa Danten teos: “Jumalainen näytelmä.”
Ari, ymmärrän Lutheria ja Paavalia hyvin. Olivat inhimillisiä miehiä molemmat. Monia muitakin ymmärrän, tällä blogilla on myös paljon niitä, jotka ovat rakentavia ja lohduttavat.
Mutta niitä en ymmärrä, jotka väkisin yrittävät temmata Jumalan Lahjan itselleen ja yrittävät saattaa nekin, jotka ovat saaneet Hengen todistuksen ja vahvistuksen, vielä takaisin kaltevalle ja epävarmalla pohjalle, nimittäin vaikka sanovat Armosta, niin tarkoittavat sillä vain Kristuksen hyvää vaikutusta, jolla ihminen suoriutuu paremmin lain vaatimuksista.
Näin toimivat myös toisin uskovat ja islamin uskoiset, joille armo on vain uuden yrityksen mahdollisuus. Se on loputon tie, joka ei vie perille Iloon ja Rauhaan.
Kristus on kokonaan toinen tie. Hän on täynnä Armoa ja Totuutta.
Ismo, kiitos hyvästä kommentista. Jumalan armo on niin suuri, että meidän synnit hukkuvat suureen armoon.
Ismo Malinen, sanoppa missä vika jos isä sanoo lapselleen ettei vasta jäätyneelle järvelle saa mennä ja lapsi kuintenkin menee ja hukkuu???
Entä kun Jeesus selkeästi Sanoo että tulee kavahtaa huonoa hedelmää tekevää opettajaa ja kun joku tällaista seuraa eli ottaa hänen opetuksensa niin miten käy tämän ihmisen, hukkuuko hän vai pelastuuko????
Joh. 12:48
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Ari, missä on lapsesi? Mitä hedelmää sinä tuotat?
Toki me luterilaiset voimme katua 500 vuotta sitten tapahtuneita, vaikka me emme ole niihin olleet osalliset, mutta miksi? Tärkeintä on katua omia syntejä ja pyytää ne anteeksi. Luulisi meillä jokaisella olevan paljon syntejä tunnustettavana.
Juha Heinilä, väännämpä nyt sulle rautakangesta mitä tarkoitan, SIIS KUN Jeesus Sanoo selkeästi että tulee kavahtaa huonoa hedelmää tuottavaa niin eikö juuri ns ”uskonpuhdistuksen” hedelmät ole täydellisen mäti?? Jeesuksen SANAN mukaan pitää olla ottamatta näiltä opettajilta (kirjoittaneet tunnustuskirjat, katekismukset ym) yhtään mitään, SIIS koko oppi on väärä alkaen lapsikasteesta……
Eihän viinimarjoja koota orjantappuroista, SIIS kun teidän oppi-isät ovat yrittäneet löytää ja luulevat löytäneensä iankaikkisen elämän MUTTA hedelmä todistaa selkeästi etteivät ole löytäneet, niin kuinka te muka löytäisitte pelastuksen näiltä valhe opettajilta?????
Etkö usko sitä mitä Jeesus Sanoo vai oletko sitä mieltä ettei ns ”uskonouhdistus” saanut aikaan sotia katolilaisten ja esim luterilaisten välille?????
Ari, kätesi ovat veriset.