Jeesus kutsuu luokseen heikot

Jeesus Kristus sanoi: ”Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.” (Matt. 11:28)

Jeesus kutsuu väsyneitä

Miksi omantunnon tuskat voivat olla hirvittävät?

Miksi ainut lääke omantunnon tuskiin, jota Jumalan laki on nostanut esiin, on evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta?

Miksi Jeesus kutsuu luokseen syntisiä ja väärintekijöitä?

Pitääkö meidän ensiksi väsyttää ja raskauttaa itsemme, ennenkuin kelpaamme Jumalalle?

Millä perusteella tämä kutsu on (tai ei ole) lupaus täydellisestä levosta?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

Halpa armo (2.1.2015)

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. En tiedä mitä on syntien vahtiminen, kun ei ole omaa kokemusta. Kokeneet kertokoot.
    Uskovalle Pyhä Henki kertoo myös syntisyydestä.
    Fariseukselta tämä tietysti jää kuulematta, koska hän ei mitään synnintuntoa tarvitse. Jos sellainen sattuisi olemaan vaarana, hylkää hän tarvittaessa vaikka Paavalin opetukset, ettei joudu ristiriitaan.

    Vaikka Kristus on lain loppu uskovalle, ei Jumalan tahto ole muuttunut miksikään. Se on uskovalle mieluinen, ja rakkaus kiinnittää häntä kuuliaisuudessa siihen.
    Vaikka vaatimuksen tilalle onkin astunut rakkaus, tarvitsee hän lakia edelleen, jotta turmeltunut luonto eli vanha ihminen ei pääsisi herraksi.

    Kun Paavali sanoo yhtyvänsä sisäisen ihmisen ´puolesta ilolla Jumalan lakiin, merkitsee tämä myös
    herkkyyttä.
    Armon saanut, Jumalaa ja hänen tahtoaan rakastava ihminen ei voi olla huomaamatta omaa vajavaisuuttaan ja rikkomuksiaan. Vaikka hän ei tässäkään joudu olemaan täydellinen,
    on hän murheellinen itsensä vuoksi silloin kun Pyhä Henki sanan kautta hänen mielensä ja muistinsa valaisee.
    Tämä on rakkaan lapsen elämää. Rakkaus sitoo isän tahtoon, ei pelko, ei vaatimus, ei hyödyn tavoittelu.
    Uskon, että tässä synnit tulevat aika usein mieleen. Tunnottomalle ihmiselle ne eivät mieleen tule, eikä hänelle ole mitään hyötyä siitä, että hän uskoo Jumalan olemassaoloon. Niin tekevät perkeleetkin.
    Vaikka Pyhä Henki näyttää synnin. hän näyttää myös tien Golgatalle, ristin juurelle.
    Katso, siinä on Vapahtajasi, siinä hän on sinun tähtesi.

  2. En epäile vilpittömyyttäsi.

    Keskustelin kerran erään kaverin kanssa samankaltaisen keskustelun, jossa kaveri lopulta totesi, että jos maailmassa kaikki ajattelisivat kuten hän, niin maailma olisi hyvä paikka, eikä kukaan tekisi kelleen mitään pahaa… Näin hän ajatteli itsestään ja omasta oikeudenmukaisuudestaan ja hän oli tosissaan.
    (Hän oli varma omasta vanhurskaudestaan)

    ”Katsokaa siis, miten kuulette; sillä sille, jolla on, annetaan, mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, minkä hän luulee itsellään olevan.” Luuk.8

  3. Ismo Malinen, se mikä on sokeutta on juuri tuo että katsot ihmisiin etkä Jeesukseen, haet ihmisistä täydellisyyttä ja kun et omasta mielestäsi löydä niin romutat sen evankeliumin jota he julistavat ja pitäydyt omassa isiltä opitussa.
    Kuten blogin aihe on Jeesus kutsuu, siis mihin, SEURAAMAAN HÄNTÄ, ei evankeliumissa sanota että kun joku julistaa evankeliumia niin lähtekää seuraamaan tätä julistajaa vaan evankeliumissa on selkeä kutsu lähteä seuraamaan Jeesusta.

    Mikä on evankeliumin sanoma, Jumala tuli IHMISEKSI, siis Jeesus oli täysin ihminen, Hän nöyryytti itsensä ja tuli ihmiseksi Jumalan tahdon mukaan. Mistä Jeesus sai voimansa, Hän meni kasteelle ja sai Pyhän Hengen, siis MENI, tässä on juuri yksi kohta jota ei voi ohittaa kun alkaa seuraamaan Jeesusta, MENNÄ KASTEELLE ja saada Pyhä Henki. Se mikä erottaa Jeesuksen kasteelle menon ja jokaisen ihmisen on se että Jeesuksen ei tarvinnut tehdä parannusta ennen kasteelle menoa, siis Hän oli synnitön kun taasen jokainen ihminen jota Jeesus kutsuu on syntiä tehnyt ja tarvitsee tehdä parannus, siis kääntyä pois pahoilta teiltään ja lähteä seuraamaan Jeesusta eli ottaa kaste ja saada Pyhä Henki, siis saada VOIMA että voi todella seurata Jeesusta.

    Jeesus käskee opetuslapsia:

    19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
    20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”

    Siis kun ihminen kuulee Jeesuksen kutsun niin siihen vastaamalla ja tekemällä parannus ja tämän jälkeen vasta opetuslapset kastavat ja kun ihminen saa Pyhän Hengen on hän valmis SYDÄMEN HALULLA ottamaan opetusta lapsenkaltaisesti unohtaen KAIKEN vanhan.

    Kuinka monta kertaa Jeesus puhuu kuinka mennään sisälle Jumalan valtakuntaan ja kuinka monta kertaa niissä on selkeä sanoma ettei sinne voi mennä vieden jotain vanhaa, siis ihmisen tulee nöyrtyä lapsenkaltaisesti ottamaan vastaan Jumalan valtakunta ja unhottaa kaikki vanha, tästä on selkeä esimerkki Paavali, mitä Paavali sanoi siitä vanhasta mitä oli oppinut isiltään?

    • Ari, juokset täyttä vauhtia ja sitten teet täyskäännöksen ja taas täyttä vauhtia. Oletko koskaan pohtinut mitä kirjoitat? Jeesus on täysi ihminen ja täysi Jumala. Tällä hetkelläkin Jeesus on täysi ihminen ja täysi Jumala. Jeesus oli jo 12 vuotiaana kaikkia opettajia viisaampi. Kasteelle meno ei ole Jeesuksen seuraamista. Kasteestamme on alkanut vaelluksemme kristittynä. Jeesuksen seuraaminen on paljon enemmän. Kannattaa liittyä johonkin kristilliseen seurakuntaan ja aloittaa seuraamaan Jeesusta.

  4. Jormalta erinomainen ja lohduttava kommentti 00.26

    Ari, kuinka luet ja kuulet Vapahtajan äänen? Se mikä monelle annetaan, sen sinä teet laiksi. Lahjaa ei oteta, vaan se annetaan. Armoa ei voi kukaan ansaita, ei ole mitään sellaista tekoa, ei seuraamista, ei vaellusta, ei kuulemista, ei valintaa, jonka ihminen voisi tehdä, saadakseen Jumalan Lahjan. Se on kaikille ilmoitettu, mutta kuka sen kuulee?

    Juuri tässä on se ahdas portti, mistä ei moni mene sisään. Moni yrittää itse päästä laitumelle sisään, aitojen yli, mutta Jeesus sanoo: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.”

    Jumalan Sana kaksiteräinen miekka. Tottelemattomuutta, on se, että teemme Jumalan Lahjasta ja Armosta vaatimuksen ja näin emme suostu Hänen Lepoon, vaan vaadimme saada maksaa itse siitä lahjasta, jonka Jumala on ihmiselle lahjoittanut Kristuksen kautta. Tämä on ylpeyttä, eikä Jumala jaa Kunniaansa.

    Katsokaa kuinka kuulette! Jos kuulet lain, niin sinulta otetaan pois, jos kuulet Armon, niin sinulle annetaan. Jolla on korva, se kuulee.

    ”Sillä sille, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
    Sentähden minä puhun heille vertauksilla, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.
    Ja heissä käy toteen Esaiaan ennustus, joka sanoo: ’Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö.” Matt.13

  5. Ari Pasasen havainnot tästä maailmasta ovat aivan oikeat.
    Oikeastaan meidän pitäisi havahtua huomaamaan se ja keskustella siitä. Olen ennenkin miettinyt, että jostain syystä aihe on tabu.
    Kun puhutaan siitä, mitä kristikunnassa näkyy ja ilmenee, on tilanne surullinen.
    Tuolla toisaalla on uutinen, että parin vesselin mielestä ”avarakatseisuus pitäisi palauttaa kirkkoon”.
    Mitähän avarakatseisuutta he tarkoittavat?
    Ongelmaan etsitään usein vastausta lainaamalla Paavalin ajatusta Room 7:15: ” sillä minä en tunne omakseni sitä mitä teen, sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen”. Tämä on valitettavasti huono lainaus. Ei tässä puhuta ylisummaan siitä, mitä esimerkiksi Ari Pasanen sanoo näkevänsä, vaan tässä Paavali puhuu itsestään, ja hän on uskossa.
    Paransiko Jeesus flunssaa vai kroonisia sairauksia?

  6. En tarkoittanut, että havaintojen jälkeen tehdyt johtopäätökset ovat oikeat.
    Meistä kukaan ei ole uskomassa Lutheriin tai Athanasiokseen, joten asian vatvominen –
    nyt jo 3 vuoden ajan – on puuduttavaa ja joutavaa.
    Ei meitä ole pelastanut Lutherin sana, vaan Kristus. Häntähän me seuraamme ja häneen uskomme.

  7. Hyviä kommentteja edellä. Kiitos teille. Kuitenkin on niin, että meistä ei tule täydellisiä ihmisiä. Teemme edelleen syntiä tahallisesti tai tahtomatta. Toki ymmärryksemme kasvaa ja opimme tekemään oikeitakin päätöksiä, mutta keskeneräisiä ollaan silti. Onneksi Jeesus kutsuu ainoastaan meitä heikkoja ja keskeneräisiä. Omavanhurskaat porskuttavat ilman Jeesusta.

  8. ” Seuratkaa minun esimerkkiäni, niinkuin minäkin seuraan Kristusta”
    (1.Kor.11:1 )

    Kristillisessä uskossa ei ole kyseessä kutsu seurata Paavalia, Lutheria eikä Athanasiosta, jonka uskontunnustusta kirkoissamme tunnustamme. Ei vaan kyseessä on Jeesuksen Kristuksen seuraaminen. Tästä samasta asiasta on kysymys, kun pappisvihkimyksen yhteydessä kysytään ; tahtooko vihittävä vaeltaa niin, että voisi olla esikuvana muille seurakuntalaisille.

    Samantapainen kysymys tehdään ennen konfirmaatiota rippikoulussa; haluammeko seurata Jeesusta. Apostolin kirjeissä korostuu selvästi, että jokainen joka haluaa elää Kristuksen omana ja vaeltaa sanan mukaan, joutuu vainon kohteeksi.

    Mutta noiden vaikeuksienkin aikoina on varma kestävä pohja, joka kestää Pyhät kirjoitukset ( VT ja UT ) jotka ovat syntyneet Pyhän Hengen voimassa, ja välittävät Jumalan omia neuvoja, ohjeita,opetukseen ja Jumalan tahdon mukaisen valellukseen ja Jeesuksen seuraamiseen.

  9. Joo. Ettei tekstit menisi ketuille, on hyvä miettiä, missä on puhuttu, että me seuraamme Lutheria tai Athanasiosta.

    >Teemme edelleen syntiä tahallisesti tai tahtomatta. Toki ymmärryksemme kasvaa ja opimme tekemään oikeitakin päätöksiä, mutta keskeneräisiä >>>>
    Minä ajattelen, ettei pointti ole tässä ymmärryksen kasvamisessa ja oikeiden päätösten tekemisestä kiinni.
    Jos se olisi ymmärryksessä ja oikeissa päätöksissä, asiahan olisi järjen varassa, oletan.
    Kysymys on siitä, olemmeko uskossa vai emmekö ole uskossa.
    Synnissä eletään siksi, ettei olla uskossa.
    Siksi asiaa ei tule sotkea siihen, mitä Paavali sanoo Room 7:14-17.

  10. jorma ojala
    09.12.2014 14:49
    En tarkoittanut, että havaintojen jälkeen tehdyt johtopäätökset ovat oikeat. Meistä kukaan ei ole uskomassa Lutheriin tai Athanasiokseen, joten asian vatvominen – nyt jo 3 vuoden ajan – on puuduttavaa ja joutavaa. Ei meitä ole pelastanut Lutherin sana, vaan Kristus. Häntähän me seuraamme ja häneen uskomme.

    Tässä on juuri harhan ydin, siis kun sanotaan ettei Lutherin sana teitä ole ”pelastanut”, no kenenkä sanan mukaan te kastatte lapsianne, eikö kaikki se opetus tule juuri Lutherilta?
    Jeesus kutsuu syntisiä parannukseen, siis voiko kukaan ihminen tulla Jumalan valtakuntaan ohi Jeesuksen Sanojen, onko toista tietä?
    Nyt kun otatte Lutherin sanat ja uskotte jo kasteessa olevanne päässeet Jumalan valtakuntaan niin eipä teidän tarvitse tehdä parannusta ja kääntyä pois pahoilta teiltänne vaan yritätte omissa voimissanne paranella elämäänne ILMAN Pyhän Hengen voimaa.

    • Ari,printtaa tämä paperille ja liimaa seinään tai jääkaapin oveen:

      Kristuksen sana.
      Kristus pelastaa.
      Kristuksen tähden,

      Ei tarvitse sitten enää kysyä.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.