Näkymä kotimme pihalta
Keskiviikko 25.12.2024
Jouluaamu
Nyt Betlehemiin!
Joulu on suuri juhla. Vietämme sitä Jeesuksen syntymän kunniaksi. Jeesus on Jumala Jumalasta ja ihminen ihmisestä. Jumalana hän on ollut jo ennen maailman luontia. Hänessä Taivaan Isä loi koko maailman sekä näkyvän että näkymättömän. Ihmisenä hän syntyi Neitsyt Mariasta. Näin hän otti omakseen ihmisenä olemisen koko todellisuuden, syntymän, kasvun, työn teon, levon, syömisen, juomisen, väsymyksen ja ihmisen elämän koko ulottuvuuden. Hän otti ihmisyyden omaan olemukseensa.
Raamattu nimittää Jeesusta Sanaksi, kun puhutaan että hän Jumalana otti omaan olemukseensa ihmisyyden.
Sana tuli ihmiseksi
ja asettui asumaan meidän keskellemme.
Me katsoimme hänen kirkkauttaan
– kirkkautta, jonka ainoa lapsi Isältä perii.
Sana oli täynnä hyvyyttä ja totuutta.
Joh. 1:14, vuoden 2020 käännös
Jumalan rakkaus oli niin suuri, ja hän otti meidän ihmisyytemme niin todesta, että hän tuli yhdeksi meistä. Näin hän omassa olemuksessaan yhdisti koko ihmiskunnan itsensä kanssa.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,
että antoi ainoan Poikansa,
jottei yksikään, joka häneen uskoo,
joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16.
Nikean tunnustuksessa sanotaan Vapahtajamme kahdesta luonnosta näin:
Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
Jumala Jumalasta,
valo valosta,
tosi Jumala tosi Jumalasta,
syntynyt, ei luotu,
joka on samaa olemusta kuin Isä
ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
joka meidän ihmisten
ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,
tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
ja syntyi ihmiseksi,
ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana,
kärsi kuoleman ja haudattiin,
nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
astui ylös taivaisiin,
istuu Isän oikealla puolella
ja on kirkkaudessa tuleva takaisin
tuomitsemaan eläviä ja kuolleita
ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.
Athanasiuksen tunnustuksessa Jeesuksen olemus todellisena Jumalana ja todellisena ihmisenä sanotaan näin:
Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen
meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava,
että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.
Oikea oppi on tämä:
Me uskomme ja tunnustamme,
että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika,
yhtä lailla Jumala ja ihminen:
Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala,
äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen.
Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.
Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä,
ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.
Vaikka hän on Jumala ja ihminen,
ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.
Yhdeksi hän ei ole tullut siten,
että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi,
vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.
Yksi hän ei ole sen vuoksi,
että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa,
vaan siksi, että hän on yksi persoona.
Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen,
niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.
Pyhä Paavali vetoaa Vanhan testamentin profeettoihin, kun hän julistaa Jeesuksen tulleen meidän Vapahtajaksemme.
Julistamani evankeliumi,
jonka Jumala on profeettojensa suulla
edeltäpäin luvannut pyhissä kirjoituksissa,
Profeettojen perusteella hän pystyy lausumaan, että Jeesus on kokonaan ihminen. Hänet on mahdollista asettaa ihmisten todellisuuteen ja oman sukunsa jäseneksi.
Inhimillisen syntyperänsä puolelta hän oli Daavidin jälkeläinen;
Apostoli myös todistaa Jeesuksen olevan Jumala.
pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika,
jolla on valta,
Näin joulun lapsi on ihmisyytensä puolesta pieni vauva. Hän tarvitsee hoitoa ja huolenpitoa. Samaan aikaan tässä lapsessa taivas on auennut meidän ihmisten maailmaan. Vapahtajamme on syntynyt. Pelastus on tullut luoksemme. Tie Jumalan luo ilmestyi, kun Jumala itse saapui meidän luoksemme. Meidän keskuuteemme hän asettui, yhtenä meistä. Meidän hyväksemme. Meidät vapauttamaan. Jumalan Poika syntyi, antoi osaksemme Jumalan lapseuden.
Toinen lukukappale eli epistola: Room. 1:2–4
Kirjeestä roomalaisille, luvusta 1
Julistamani evankeliumi,
jonka Jumala on profeettojensa suulla
edeltäpäin luvannut pyhissä kirjoituksissa,
on sanoma hänen Pojastaan.
Inhimillisen syntyperänsä puolelta hän oli Daavidin jälkeläinen;
pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika,
jolla on valta,
ylösnousemuksessa tähän asemaan asetettu.
Hän on Jeesus Kristus, meidän Herramme.
Suurin ihme: Jumala syntyi pikkuruisena vauvana vaatimattomiin oloihin ja joutui heti pakolaisena lähtemään vieraaseen maahan. Kyseessä on silti Hän joka on ollut rakentamassa koko maailmankaikkeutta luomisen ihmeessä.
Pekka
Kiitos hyvästä kommentistasi
Kuvaat hyvin miten syvälle ihmisenä olemisen ongelmiin Vapahtajamme joutui heti varhaisesta lapsuudestaan asti.
Aika on kulunut toisissa touhuissa.
Niinpä suuri iloni ja intohimoni Raamatun tutkimus yhä syvemmin ja syvemmin on jäänyt vähemmälle.
Eilen kuuntelin äänikirjana Apostolien teot hepreaksi, Jeesuksen aikaisen liturgiaan ja raamatuntekstien lukemisen eli resitoinnin eli laulamisen kielellä nykyaikaisena käännöksenä.
https://www.wordproject.org/bibles/he/44/1.htm
ja tänään saksaksi eli uskonpuhdistajamme äidinkielellä ja runsaan tuotannon kielellä. Aikoinaan 1960 -luvulla professori Haikolan kanssa kävimme kokonaisen vuoden seminaarissa läpi Lutherin saksankielen erityispiirteitä. (Hänen latinansa oli huippujalostunutta. Se oli hänen yliopistollinen opetuskielensä.)
https://www.wordproject.org/bibles/de/44/1.htm
Toinen joulupäivä on omistettu ensimmäiselle kristikunnan marttyyrille Stefanos nimen suomalainen muoto on Tapani. Siksi päivän nimi on tapaninpäivä.
Torstai 26.12.2024
Tapaninpäivä (2. joulupäivä)
Kristuksen todistajat
Toinen lukukappale: Ap. t. 6:8, 11–15; 7:51–60
Apostolien teoista, luvuista 6 ja 7
Stefanos oli täynnä armoa ja voimaa, ja hän teki suuria ihmeitä ja tunnustekoja kansan keskuudessa.
Silloin Stefanoksen vastustajat värväsivät joitakin miehiä sanomaan: ”Olemme kuulleet hänen puhuvan herjaavia sanoja Mooseksesta ja Jumalasta.” He yllyttivät kansaa, kansan vanhimpia ja lainopettajia, ja sitten he kävivät käsiksi Stefanokseen ja veivät hänet Suuren neuvoston eteen. Siellä he toivat kuultavaksi vääriä todistajia, jotka sanoivat: ”Tämä mies puhuu lakkaamatta tätä pyhää paikkaa ja lakia vastaan. Me olemme kuulleet hänen sanovan, että Jeesus, se Nasaretilainen, hajottaa tämän paikan ja muuttaa säädökset, jotka Mooses on meille antanut.” Kaikki, jotka istuivat neuvostossa, kiinnittivät katseensa Stefanokseen, ja hänen kasvonsa olivat heistä niin kuin enkelin kasvot.
Stefanos puhui: ”Te niskuroijat, ympärileikatut mutta sydämeltänne ja korviltanne pakanat! Aina te olette vastustamassa Pyhää Henkeä – niin kuin isänne, niin myös te! Onko yhtäkään profeettaa, jota teidän isänne eivät olisi vainonneet? He tappoivat ne, jotka ennalta ilmoittivat, että Vanhurskas oli tuleva. Ja nyt olette te kavaltaneet ja murhanneet hänet! Te saitte enkelien tuomana lain, mutta ette ole sitä noudattaneet.”
Tämän kuullessaan neuvoston jäsenet olivat pakahtua raivosta ja kiristelivät hampaitaan. Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella. Hän sanoi: ”Taivaat ovat avoinna minun silmieni edessä, ja Ihmisen Poika seisoo Jumalan oikealla puolella!”
Silloin he alkoivat huutaa suureen ääneen, tukkivat korvansa ja ryntäsivät yhtenä miehenä hänen kimppuunsa. He raahasivat hänet ulos kaupungista kivittääkseen hänet, ja todistajat jättivät viittansa Saul-nimisen nuoren miehen huostaan. Kun he kivittivät Stefanosta, tämä rukoili Herraa ja sanoi: ”Herra Jeesus, ota vastaan minun henkeni.” Hän vaipui polvilleen ja huusi kovalla äänellä: ”Herra, älä vaadi heitä tilille tästä synnistä!” Sen sanottuaan hän nukkui pois.
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/torstai-26-12-2024/
Kolmas joulupäivä
Perjantai 27.12.2024
Apostoli Johanneksen päivä (3. joulupäivä)
Jumala on rakkaus
Toinen lukukappale: 1. Joh. 2:28–3:3
Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvuista 2 ja 3
Niin, lapseni, pysykää Kristuksessa, jotta hänen ilmestyessään voimme astua rohkeasti esiin emmekä joudu häveten väistymään hänen luotaan, kun hän saapuu. Kun tiedätte, että hän on vanhurskas, te myös käsitätte, että jokainen, joka noudattaa vanhurskautta, on syntyisin Jumalasta.
Katsokaa, kuinka suurta rakkautta Isä on meille osoittanut: me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen, ja hänen lapsiaan me myös olemme. Tästä syystä maailma ei meitä tunne, eihän se tunne häntäkään. Rakkaat ystävät, jo nyt me olemme Jumalan lapsia, mutta vielä ei ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Sen me tiedämme, että kun se käy ilmi, meistä tulee hänen kaltaisiaan, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena kuin hän on. Jokainen, joka näin panee toivonsa häneen, pitää itsensä puhtaana, niin kuin hän on puhdas ja pyhä.
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/perjantai-27-12-2024/
Neljäs joulupäivä
Lauantai 28.12.2024
1. vuosikerta
Viattomien lasten päivä (4. joulupäivä)
Jeesus pakolaisena
Toinen lukukappale: 1. Piet. 4:12–16
Ensimmäisestä Pietarin kirjeestä, luvusta 4
Rakkaat ystävät, älkää oudoksuko sitä tulta ja hehkua, jossa teitä koetellaan, ikään kuin teille tapahtuisi jotakin outoa. Iloitkaa päinvastoin sitä enemmän, mitä enemmän pääsette osallisiksi Kristuksen kärsimyksistä, jotta saisitte iloita ja riemuita myös silloin, kun hänen kirkkautensa ilmestyy. Kun teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, te olette autuaat, sillä teidän yllänne on kirkkauden Henki, Jumalan Henki. Kenenkään teistä ei tule kärsiä murhamiehenä tai varkaana tai pahantekijänä tai toisten petkuttajana. Mutta sen, joka kärsii kristittynä, ei pidä hävetä, vaan hän kirkastakoon kristityn nimellään Jumalaa.
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/lauantai-28-12-2024/
Olen äänikirjana kuunnellut Apostolien teot ruotsin kielellä.
https://www.wordproject.org/bibles/audio/64_swedish/b44.htm