Jeesus lapsi Jumala ja ihminen

Näkymä kotimme pihalta

Keskiviikko 25.12.2024

Jouluaamu

Nyt Betlehemiin!

Joulu on suuri juhla. Vietämme sitä Jeesuksen syntymän kunniaksi. Jeesus on Jumala Jumalasta ja ihminen ihmisestä. Jumalana hän on ollut jo ennen maailman luontia. Hänessä Taivaan Isä loi koko maailman sekä näkyvän että näkymättömän. Ihmisenä hän syntyi Neitsyt Mariasta. Näin hän otti omakseen ihmisenä olemisen koko todellisuuden, syntymän, kasvun, työn teon, levon, syömisen, juomisen, väsymyksen ja ihmisen elämän koko ulottuvuuden. Hän otti ihmisyyden omaan olemukseensa.

Raamattu nimittää Jeesusta Sanaksi, kun puhutaan että hän Jumalana otti omaan olemukseensa ihmisyyden.

Sana tuli ihmiseksi

ja asettui asumaan meidän keskellemme.

Me katsoimme hänen kirkkauttaan

– kirkkautta, jonka ainoa lapsi Isältä perii.

Sana oli täynnä hyvyyttä ja totuutta.

Joh. 1:14, vuoden 2020 käännös

Jumalan rakkaus oli niin suuri, ja hän otti meidän ihmisyytemme niin todesta, että hän tuli yhdeksi meistä. Näin hän omassa olemuksessaan yhdisti koko ihmiskunnan itsensä kanssa.

 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,

että antoi ainoan Poikansa,

jottei yksikään, joka häneen uskoo,

joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. Joh. 3:16.

Nikean tunnustuksessa sanotaan Vapahtajamme kahdesta luonnosta näin:

Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
Jumala Jumalasta,
valo valosta,
tosi Jumala tosi Jumalasta,
syntynyt, ei luotu,
joka on samaa olemusta kuin Isä
ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
joka meidän ihmisten
ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,
tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
ja syntyi ihmiseksi,
ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana,
kärsi kuoleman ja haudattiin,
nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
astui ylös taivaisiin,
istuu Isän oikealla puolella
ja on kirkkaudessa tuleva takaisin

tuomitsemaan eläviä ja kuolleita

ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.

Athanasiuksen tunnustuksessa Jeesuksen olemus todellisena Jumalana ja todellisena ihmisenä sanotaan näin:

Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen

meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava,

että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.

Oikea oppi on tämä:

Me uskomme ja tunnustamme,

että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika,

yhtä lailla Jumala ja ihminen:

Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala,

äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen.

Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.

Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä,

ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.

Vaikka hän on Jumala ja ihminen,

ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.

Yhdeksi hän ei ole tullut siten,

että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi,

vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.

Yksi hän ei ole sen vuoksi,

että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa,

vaan siksi, että hän on yksi persoona.

Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen,

niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

Pyhä Paavali vetoaa Vanhan testamentin profeettoihin, kun hän julistaa Jeesuksen tulleen meidän Vapahtajaksemme.

Julistamani evankeliumi,

jonka Jumala on profeettojensa suulla

edeltäpäin luvannut pyhissä kirjoituksissa,

Profeettojen perusteella hän pystyy lausumaan, että Jeesus on kokonaan ihminen. Hänet on mahdollista asettaa ihmisten todellisuuteen ja oman sukunsa jäseneksi.

Inhimillisen syntyperänsä puolelta hän oli Daavidin jälkeläinen;

Apostoli myös todistaa Jeesuksen olevan Jumala.

pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika,

jolla on valta,

Näin joulun lapsi on ihmisyytensä puolesta pieni vauva. Hän tarvitsee hoitoa ja huolenpitoa. Samaan aikaan tässä lapsessa taivas on auennut meidän ihmisten maailmaan. Vapahtajamme on syntynyt. Pelastus on tullut luoksemme. Tie Jumalan luo ilmestyi, kun Jumala itse saapui meidän luoksemme. Meidän keskuuteemme hän asettui, yhtenä meistä. Meidän hyväksemme. Meidät vapauttamaan. Jumalan Poika syntyi, antoi osaksemme Jumalan lapseuden.

Toinen lukukappale eli epistola: Room. 1:2–4

Kirjeestä roomalaisille, luvusta 1

Julistamani evankeliumi,

jonka Jumala on profeettojensa suulla

edeltäpäin luvannut pyhissä kirjoituksissa,

on sanoma hänen Pojastaan.

Inhimillisen syntyperänsä puolelta hän oli Daavidin jälkeläinen;

pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika,

jolla on valta,

ylösnousemuksessa tähän asemaan asetettu.

Hän on Jeesus Kristus, meidän Herramme.

51 KOMMENTIT

  1. Vuoden 1948 Kristinoppi sanoo että Jeesus on ihminen, artikla 30, ja Jumala, artikla 38.

    30. JEESUS IHMISENÄ

    Jeesus syntyi ja kasvoi, tunsi väsymystä ja nälkää, iloa ja surua. Kaikessa hän oli meidän kaltaisemme ihminen, kuitenkin ilman syntiä.

    Jeesus varttui viisaudessa ja iässä ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä. Luuk. 2:52.
    Kun Jeesus oli matkasta väsynyt, istui hän lähteen reunalle. Joh. 4:6.

    Jeesus itki. Joh. 11:35.

    Kaanaan häät: Joh. 2:1–11.

    Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Joh. 8:46. ”

    38. JUMALAN POIKA

    Jeesus todisti itsestään, että hänen suhteensa Isään on toisenlainen kuin kenenkään muun. Hän on Isän ainoa Poika, josta kirjoitukset todistavat, joka on ollut Isän luona ennen maailman perustamista ja jonka käteen Isä on antanut kaiken vallan taivaassa ja maan päällä.

    Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta. Joh. 5:39.
    Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Joh. 14:9.

    Minä ja Isä olemme yhtä. Joh. 10:30.

    Jeesus sanoi: »Isä, sinä olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista». Joh. 17:24.

    Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Matt. 28:18.

    Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainokaiseen Poikaan, joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt, Jumala Jumalasta, valkeus valkeudesta, totinen Jumala totisesta Jumalasta, syntynyt eikä tehty; joka on Isän kanssa yhtä olemusta ja jonka kautta kaikki ovat tehdyt; joka meidän ihmisten tähden ja meidän autuutemme tähden astui alas taivaista ja otti miehuuden Pyhän Hengen kautta neitsyt Mariassa, ja tuli ihmiseksi. Nikealais-Konstantinopolilainen uskontunnustus.

  2. Katekismus 2000 sanoo:

    ”Jeesus Kristus on todellinen Jumala ja todellinen ihminen. Jumalan ainoana Poikana hän on erilainen kuin muut uskonnolliset opettajat. Vaikka hänellä on Jumalan kaikki valta ja voima, hän ei ole jäänyt etäiseksi kunniassaan, vaan elää ja vaikuttaa meidän keskellämme. Epätoivon maailmassa, jossa pahuuden valta tuntuu ylivoimaiselta, Kristus on ainoa toivomme.”

    https://katekismus.fi/uskontunnustus/14.html

  3. Augsburgin tunnustus sanoo:

    ”III Jumalan Poika
    Edelleen seurakuntamme opettavat, että Sana, so. Jumalan Poika, on ottanut inhimillisen luonnon autuaan neitsyt Marian kohdussa, niin että molemmat luonnot, jumalallinen ja inhimillinen, samassa persoonassa erottamattomasti yhtyneinä, ovat yksi ainoa Kristus, tosi Jumala ja tosi ihminen, joka syntyi neitsyt Mariasta, todella kärsi, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, jotta hän sovittaisi Isän kanssamme ja olisi uhri ei ainoastaan perisynnin, vaan myös kaikkien ihmisten tekosyntien tähden. Tämä sama Kristus astui alas tuonelaan, nousi todella kolmantena päivänä kuolleista ja astui ylös taivaisiin istuakseen Isän oikealla puolella, hallitakseen ja vallitakseen ikuisesti kaikkia luotuja sekä pyhittääkseen ne, jotka uskovat häneen, lähettämällä heidän sydämiinsä Pyhän Hengen, joka heitä johtaa, lohduttaa, tekee eläviksi ja puolustaa saatanaa ja synnin valtaa vastaan. Sama Kristus on näkyvällä tavalla tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita jne., kuten apostolisessa uskontunnustuksessa sanotaan.”

    https://tunnustuskirjat.fi/augstunn.html#Jumalanpoika

  4. Augsburgin tunnustuksen puolustus sanoo:

    III uskonkohta. Kristus
    Vastapuoli hyväksyy kolmannen uskonkohdan, jossa me tunnustamme, että Kristuksessa on kaksi luontoa: inhimillinen luonto, jonka Sana on ottanut persoonansa ykseyteen.
    Edelleen me tunnustamme siinä, että Kristus on kärsinyt ja kuollut sovittaakseen Isän meidän kanssamme, herätetty kuolleista hallitsemaan niitä, jotka uskovat, vanhurskauttamaan ja pyhittämään heidät jne., sen mukaan kuin Apostolinen uskontunnustus ja Nikaian uskontunnustus lausuvat.”

    https://tunnustuskirjat.fi/puolustus/III.html

  5. Vähä katekismus sanoo:

    Toinen uskonkohta

    Lunastus

    Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, kaikkivaltiaan Isän, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

    Mitä se merkitsee? Vastaus:

    Uskon, että Jeesus Kristus, Isästä ikuisuudessa syntynyt tosi Jumala ja neitsyt Mariasta syntynyt tosi ihminen, on minun Herrani. Hän on lunastanut minut, kadotetun ja tuomitun ihmisen, ostanut omakseen ja voitollaan vapauttanut kaikista synneistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta, ei kullalla eikä hopealla, vaan pyhällä, kalliilla verellään ja syyttömällä kärsimisellään ja kuolemallaan. Hän lunasti minut, jotta tulisin hänen omakseen, eläisin kuuliaisena hänen valtakunnassaan ja palvelisin häntä ikuisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa, niin kuin hän itsekin kuolleista nousseen hallitsee iankaikkisesti. Tämä on varmasti totta.”

    https://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismus.html

  6. Yksimielisyyden ohjeessa Kristuksen kaksi luontoa, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, käsitellään niin pitkästi ja perusteellisesti, että panen tähän ainoastaan nettiosoitteen.

    JOHDANTOON

    https://tunnustuskirjat.fi/yo/index.html

    TIIVISTELMÄÄN

    8. Kristuksen persoona
    https://tunnustuskirjat.fi/yo/t8.html

    TÄYDELLISEEN SELITYKSEEN

    Solida declaratiossa eli täydellisessä selityksessä on yksityiskohtainen selostus Kristuksen persoonasta, tosi Jumala ja tosi ihminen yhdessä persoonassa.

    Solida declaratio, täydellinen selitys
    Opin summa, perusta, sääntö ja ohje,

    https://tunnustuskirjat.fi/yo/8.html

    • Luin aamupalaksi.

      Upea teksti, joka todella vakuuttaa täydellisenä selityksenä. Olisi hyvää luettavaa, ei vain luterilaisille, vaan kaikille.

      Tekstille ei tee oikeutta se, että poimin vain yhden kohdan sieltä, mutta poimin silti:

      ” (Kol. 2:9) ”Kristuksessa asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti.” Sehän merkitsee, että Jumala ja ihminen ovat yksi ainoa persoona.”

      Ylistys, kiitos ja kunnia Isälle, Pojalle ja Pyhälle Hengelle täydellisestä Kristuksesta, joka on täydellisesti lunastanut meidät.

  7. Herra kaikkivaltias,
    Jumalan Poika armias,
    Ilmaantui ihmiseks,
    Luoja luodun vertaiseks;
    Korkeuden kuningas
    Rikkauden ruhtinas,
    Orjan köyhän muotoiseks.

    Tuli tänne taivaasta,
    Nyt alas korkeudesta
    Turvamme toivottu
    Hartaasti halaittu,
    Jota isät odotti,
    Uhreillansa ennusti
    Herran oma siunattu.

    Hengellinen Virvottaja, vuoden 1894 painos.

  8. Jeesus syntyi ihmiseksi, koska ”Isä teki hänet vähäksi aika enkeleitä halvemmaksi.” Hebr. 2:7 ja toisto 9. jakeessa.

    Jeesuksen Jumaluus ihmisenä oli sama, kuin jokaisen Aadamin jälkeläisen, vt. 1.Moos. 2:7. Jeesus, niinkuin minäkin siirryimme lapsenuskosta omakohtaiseen uskoon, vt. Luuk.2:49.

    Jeesus täytti Isän tahdon ja liha ei hallinnut vaan ”selvisi” hengissä siihen asti kun Jeesus nousi opetuslasten nähden ylös ja pilvi peitti Hänet. Raamattu kertoo ristiin ja rastiin, että mitään ajallista ei siirry ajattomuuteen, oli se ”aika” taivaassa tai helvetissä. Ilot ja kauhut ovat niin suuria, ettemme niitä voi edes kuvitella, kuin vertauksien kautta.

    Niin Augsburgin tunnustukset kuin Yksimielisyyden ohjeet palvelivat poliittisia tarkoitusperiä ja ”rauha” paavin kanssa saatiin aikaan 1555 ja yhdistävä tekijä tuolloin oli sama kaste, niinkuin se on tänäänkin.

    Lahjavanhurskaus on Jumalan lahja jokaiselle sitä haluavalle ja sen Luther ensin oivalsi ja sitä julisti. Kirkon menestys alkoi vasta, kun keksittiin (lapsi)kasteen armo. Silloin ei paavi eikä saatana enää vastustaneet kirkon kehitystä. Eli maallinen ja maanalainen ”siunaus” takasi menestyksen.

    Jeesus syntyi maailmaan pelastaaksen ne, jotka ”arkkiin” haluavat mennä. Pelastettujen luku on suhteellisesti ollut suurempi kuin Nooan aikana, mutta silti, ”mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.”Matt. 7:14.

    Joulu osaltaan julistaa Jumalan tarjousta täydelliseen onneen ja elämään jo täällä ajassa.

    • Reijo

      Kiitos puheenvuorostasi

      Tekstissäsi on useampi kohta, joissa tarvitaan oikaisua.

      1) Tässä lauseessasi mitätöit Jeesuksen täyden jumaluuden: ”Jeesuksen Jumaluus ihmisenä oli sama, kuin jokaisen Aadamin jälkeläisen,”

      Jeesus oli TÄYSI JUMALA jo ennen maailman luomista. Hän on Jumala Jumalasta. Hänessä ISÄ loi maailman. Tämän olen jo yllä kirjoittanut ulos viitaten Nikean tunnustukseen.

      Jumalan ainoaan Poikaan,
      joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
      Jumala Jumalasta,
      valo valosta,
      tosi Jumala tosi Jumalasta,
      syntynyt, ei luotu,
      joka on samaa olemusta kuin Isä
      ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,

      Tämä määritelmä on rakennettu Raamatun sanan varaan.

      Efesolaiskirje:

      1:4 niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,

      Kolossalaiskirje:

      1:15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.

      1:16 Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen.

      2.Timoteuksen kirje:

      1:9 hän, joka on meidät pelastanut ja kutsunut pyhällä kutsumuksella, ei meidän tekojemme mukaan, vaan oman aivoituksensa ja armonsa mukaan, joka meille on annettu Kristuksessa Jeesuksessa ennen ikuisia aikoja,

      Juudaan kirje:
      1:25 hänelle, ainoalle Jumalalle ja meidän pelastajallemme Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, hänelle kunnia, majesteetti, voima ja valta ennen kaikkia aikoja ja nyt ja iankaikkisesti! Amen.

    • Reijo

      2) Lausut puheenvuorossasi: ” Jeesus, niinkuin minäkin siirryimme lapsenuskosta omakohtaiseen uskoon, vt. Luuk.2:49.”

      2a) Puhut ”omakohtaisesta uskosta” tavalla, joka ensinnäkin asettaa uskon yksilöä koskevaksi jutuksi. Raamattuhan puhuu uskosta nimenomaan YHTEISENÄ uskona. Usko siis on yhteisöllistä uskoa, missä KOKO kristikunta kokonaisena yhteisönä on YKSI ruumis ja Kristus on tämän ruumiin pää.

      Kolossalaiskirje:

      1:18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.

      2:10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,

      2:19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.

    • Jeesus sanoi Nikodeemukselle; Kirjoitettu tuttuun Raamatun lauseeseen:

      ”3:13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.” (KR 1933/1938)

      …joka on taivaassa

      Isä ja Poika ja Pyhä Henki (Hän) ovat yhtä sekä taivaassa että maan päällä.

      ”3:13 Ei astu kenkään ylös taivaaseen, vaan joka taivaasta astui alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa. (Biblia 1776)

      ..joka on taivaassa

      ”3:13 And no man hath ascended up to heaven, but he that came down from heaven, even the Son of man which is in heaven. (KJV 1789)

      …is in heaven.

      Herra Jeesus Kristus on tosi Jumala ja tosi ihminen samassa persoonassa. Ei tullut uskoon, vaan on aina ollut uskossa. Tehtävä on ollut selvä jo ennen syntymää.

    • Kari

      Kiitos kommentistasi

      Olet tuonut esille hyvin tärkeän näkökulman.

      Parannushan on Jumalan yhteyteen palaamista. Mutta Jeesus on aina ollut Jumala, oli Jumala myös äitinsä Autuaan neitsyen kohdussa, oli Jumala myös kärsiessään ja ristillä kuollessaan ja ylösnoussessaan sekä tällä hetkellä taivaan kirkkaudessa ja myös takaisin tullessaan taivaan kirkkaudesta tuomitsemaan eläviä ja kuolleita aina ikuisuuteen saakka.

      Niinpä parannus on JEESUKSEN YHTEYTEEN tuloa.
      Ei JUMALAN POIKA ole milloinkaan ollut erossa itsestään.

      Hyvinpä Kari tuot tuon todellisuuden esille.

  9. Jatkan eteenpäin vasta myöhemmin. Nyt menen nukkumaan.

    Tänään olen saanut aikaan vain vähän.

    Kuuntelin äänikirjana Apostolien teot kreikaksi WordProject -sivustolta.
    https://www.wordproject.org/bibles/audio/58_greek/b44.htm

    ja luin Alexander Bargumin runoteoksen All tid leder hit. ISBN 978-952-7081-41-9.
    Bargumin runokokoelma on hänen esikoisteoksensa kaunokirjallisuudessa, ja heti se on yhtenä mukana Runeberg palkinnon finaalistien joukossa. Tulokset julkaistaan5.2.2025. Hain sen eilen Someron kaupunginkirjastosta, kun menimme kirkkovaltuuston kokoukseen Someron seurakuntakeskukseen, jossa vaimoni prinsessa Colette on valtuutettuna.

    Hyvää yötä
    Jeesus myötä
    Äläkä unohda lähetystyötä

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25