Verkko-otsikot herättävät tunteita. Otsikot ovat joko klikkihuoraamista tai sitten ne estävät jutun lukemisen, koska ovat niin tylsiä. Minkälainen verkko-otsikon siis pitäisi olla?
”Hyvä verkko-otsikko houkuttelee klikkaamaan ilman, että se on kryptinen tai katteeton. Otsikko kertoo jutun olennaisen sisällön, ja lisäksi siinä mahtuu vaikkapa tuomaan esiin ristiriidan tai kertomaan jotain yllättävää. Otsikko on painokas ja oivaltava”, kirjoittaa Anna-Sofia Nieminen Journalisti-lehden kolumnissa.
Se mikä toimii lehdessä, ei toimi verkossa. Nettiotsikoita ei tehdä printtityylillä. Verkko mahdollistaa pitemmän ja kertovamman otsikon kuin lehden sivu. Nettiotsikointi on kokeilulaji.
”Klikkijournalismi on sitä, että huono juttu naamioidaan hyväksi keksimällä siihen valheellisen houkutteleva otsikko. Laatumedioissa paljon suurempi ongelma on yhä se, että hyvät ja kiinnostavat jutut naamioidaan huonolla otsikolla huonoiksi ja tylsiksi”, kirjoittaa puolestaan Teppo Moisio blogissaan.
Mutta miten otsikon Jeesus liittyy tähän juttuun? Siten että kirjoittamalla noin, saa klikkejä. Ainakin tässä mediassa. Ainakin uskon niin (voin olla väärässäkin, otetaan riski, katsotaan). Samalla lukija houkuteltiin olennaisen ja kiinnostavan pohdinnan äärelle. Kelju temppu?
Klikkiotsikko on hyvä asia. Blogissakin. Se houkuttelee peremmälle ja tarjoaa vastinetta kiinnostukselle. Toivottavasti.
Olli Seppälä
Voi olla tottakin, että jos otsikkoon kirjoittaa sanan ”Jeesus”, niin se ei kiinnosta kun ajatellaan, että taas noita Jeesus-juttuja…Mutta jos otsikkoon kirjoittaa sanana ”avioliitto”, niin klikkaukset nousevat suuresti.
Jos pysytellään kristillisessä kontekstissa, niin kumpi sana on pelastuksen kannalta oleellisempi?
Pelastuksen kannalta oleellista on, että tunnustamme Jeesuksen pelastajaksemme.
Vaikka olen naimisissa naisen kanssa (asuinmaassani o.k.), sillä ei ole mitään tekemistä sieluni pelastuksen kanssa.
Näin on.
Maan päällä ei ole muuta nimeä kuin Jeesus Kristus, jossa voimme pelastua. Yksi on välimies Jumalan ja ihmisten välillä, Jeesus Kristus. Näin Raamattu ilmoittaa.
Vähensikö ”Jeesus otsikossa” tämän blogin klikkejä?
Tunnustan: Olin väärässä. Jeesus otsikossa ei erityisemmin lisää klikkejä, vaikka asian ilmaisee päinvastoin. Juuri nyt lukijoita/klikkejä 209 eli melko tavanomainen määrä blogikirjoitukseksi.
Kuinka monta klikkausta mahtaisi saada alla olevan linkin uutisesta täällä kertominen?
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/nina-hagen-helsingissa-darwinin-kirkko-on-vaarassa-jumala-on-olemassa/