Joskus sota-aikana (tuleva) äitini oli vetämässä lakanaa veljensä kanssa. Kyllä kai lukija tietää, miten ja miksi lakanaa vedetään? No, nämä lapset vetivät oikein kunnolla niin, että kuului vain NAPS, kun lakana katkesi keskeltä kahtia ja hämmentyneet muksut singahtivat huoneen vastakkaisiin nurkkiin. Siskosta ja sen veljestä tilanne oli hullun hauska ja he olivat tikahtua nauruun, mutta heidän äitinsä pillahti katkeraan itkuun. Köyhässä työläiskodissa vahinko oli suuri.
Olisipa kyseisellä perheellä tuolloin ollut käytössään niin vahvoja lakanoita, että valmistaja kehtaa myöntää niille peräti 50 vuoden takuun! Ihan kohta eli tarkemmin sanottuna huhtikuun alussa v. 2017 jKr. kodintekstiilivalmistaja Finlayson tuo markkinoille pussilakanan, jonka nimi on Jesus. Toteutustapa ja nimi ovat saaneet inspiraationsa Kristuksen jälkeensä jättämästä lakanasta, jota Torinon käärinliinaksikin kutsutaan. Jesus-pussilakanassa käytetään samaa materiaalia ja samanlaista sidosta ja kudosta kuin Torinon liinavaatteessa.
Finlayson sai idean kehittää elinikäisen pussilakanan, jonka testeissä on simuloitu pesukertojen vaikutusta kankaan kulumiseen. Tämän lisäksi on tehty testejä liittyen kankaan hankauksen kestoon, murtolujuuteen ja venymään.
50 vuoden takuu perustuu oletukseen, että kuluttajalla on käytössään kaksi Jesus-pussilakanasettiä, joita käytetään vuorotellen, vaihtaen kahden viikon välein. Tällöin lakanat pestään kerran kuukaudessa, mikä tarkoittaa 600 pesukertaa 50 vuodessa, toteaa Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila, sama lakanakauppias, jolle kaksi vuotta sitten lanseeratut Tom of Finland-lakanat poikivat muutaman tappouhkauksen, kuvia silvotuista sukuelimistä ja yöllisiä häiriköintisoittoja. Nyt on sitten tarkoitus kääntyä Jeesuksen puoleen ja toivoa, että ainakin kikkelikuvat jäisivät vähemmälle. Ja että rahaa tulisi enemmän kuin häpeää.
Jeesus-pussilakana on hyvä idea, mutta onko Finlaysonilla osattu ottaa huomioon seuraavat seikat:
- Elinikäiset lakanat vähentävät tarvetta hankkia uusia petivaatteita. Kyllästettyänne koko Suomen liian hyvillä tuotteillanne teidän on ehdottomasti laajennettava ulkomaille. Onko kanttia peitota koko EU?
- Mitä jos Torinon käärinliina onkin väärennös keskiajalta? Siinä on 1500 vuoden heitto. Mitä jos teidänkin pussilakananne osoittautuu väärennökseksi, joka kestääkin vain 5 vuotta? Silloin olette pahemmassa kuin pulassa. Toimitusjohtaja Kurttilalla on mainosmiestausta. Ei kai tässä vain anneta katteettomia lupauksia?
- Kenelläkään ei voi olla etukäteistietoa siitä, että pussilakananne kestää puoli vuosisataa. Finlayson on perustettu jo 1820-luvulla, mutta onko mitään takeita siitä, että firmanne on pystyssä vielä 50 vuoden kuluttua? Kuka korvaa, jos lakana katkeaa, haperoituu tai kutistuu olemattomiin 49 vuoden käytön jälkeen?
- Kestäviä pussilakanoita ei heitetä pois. Ruttopuiston rovastikin aikoo pian koittavan eläköitymisensä kunniaksi hankkia itselleen moiset käärinliinat. Koska en tule enää elämään 50 vuotta, niin olen suunnitellut ottavani molemmat Finlaysonini mukaani arkkuuni. Tosin lienee tuhlausta polttaa niitäkin poroiksi krematoriossa. Ehkä sittenkin annan ne lapsilleni perinnöksi…?
- Mikä mahtaa olla tämän lystin hinta? Ettei vain 50-kertainen tavalliseen lakanaan nähden?
- Muistakaa antaa tarkat ohjeet Jesus-pussilakanan käytöstä, sillä ihmisten mielikuva Jeesuksen käärinliinoista elää vahvana kristikansassa. Ette varmasti kaipaa julkisuuteen reklamaatioita siitä, miten joku on tukehtunut pussilakanan sisään? Sisäpaisti: Monille ulkomaalaisille käsite Pussilakana on edelleenkin uppo outo. Heille on pakko kertoa, että pussin sisään tungetaan peitto eikä ihminen.
- Aiotte brodeerata pesuohjeet lakanoihinne. Kulumattomien lakanoitten kuluttajakandidaattina vaadin, että kohokuvioitte jotakin muutakin kuin pesumerkinnät. Älkää laittako Jesus-lakanoihin ristiä, mutta kalan kuva olisi OK, samoin lyhenne IKHTYS (kreikaksi Kala), josta tulee sanoista
Iesus (Jeesus)
Khristos (Kristus)
Theou (Jumalan)
’Yios (Poika)
Soter (Pelastaja)
Ruttopuiston rovasti on – niin kuin jo lienee lukijalle käynyt selväksi – ihan täpinöissään uutuustuotteen vuoksi. On tämä paljon parempi ratkaisu pimeässä yössä kuin krusifiksi sängyn yläpuolella. Iltarukouksen aikana saatan sormillani tunnustella IKHTYS-brodeerauksen kirjaimia yksitellen ja rauhassa esirukoilla niiden puolesta, joiden asiat kulloinkin on sydämelleni laskettu.
Uni on kuin pieni kuolema, erinomainen kaikestaluopumisharjoitus. Ja jokainen aamu on kuin ylösnousemustreeni. Sillä ei meitä aamuisin lopultakaan herätä herätyskello vaan Jeesus Kristus, Jumalan Poika, Pelastaja.
PS 1: Jos Finlayson joskus keksii 600 pesukertaa kestävän lakanakuvioinnin, niin minulla olisi tähän jo valmis idea: Ottakaa mallia Tapiolan ortodoksisen tsasounan seinä- ja kattomaalauksista. Ne ovat isoja, värikkäitä, selkeitä ”sarjakuvia” sinistä taustaa vasten. Sopisi hyvin lakanakuvitukseksi, sillä ainakin minua tuolla kyseisessä taivaan esikartanossa alkaa aina ramaista. Olisikohan siellä rauhaisaa luterilaisenkin levätä?
PS 2: Arvoisa Finlayson: Jos lahjoitatte Ruttopuiston rovastille kaksi Jesus-pussilakanasettiä, niin lupaan vuosittain blogata Kotimaa24-palstallani siitä, miten yhteiselomme lakanoitten kanssa sujuu. Tai jos Kotimaa24-palsta kuolee ennen minua, niin siihen asti sitten. Lakanat voisin noutaa elokuussa, kun pääsen eläkkeelle. Tulen Tapiolasta sinne Salmisaaren pääkonttoriinne länsimetrolla. Vaikka olisittehan te minun puolestani ihan hyvin voineet siellä pääkallonpaikallanne Tampereella pysyä…
Kuvatekstit:
Yllä: Jeesuksen hautakammio Israelissa
Alla: Tapiolan ort. kirkko
En tiedä, miksi kutsun Pyhittäjä Herman Alaskalaisen kirkkoa Tapiolan tsasounaksi. Ehkä olen vain mielistynyt tsasouna-sanaan, kun lapsena Imatralla kävin usein ihmettelemässä Sienimäen ort. rukoushuonetta sisältä ja ulkoa. Lapsen uskolleni tuo paikka oli paljon merkittävämpi kuin katolisten fanittama Torinon käärinliina.
Tarkistin asian: ikäiseni imatralaistsasouna on saanut laajennusosan ja vihitty Pyhän Nikolaoksen kirkoksi.
”Mitä jos Torinon käärinliina onkin väärennös keskiajalta?”
-Keskustelu koskee lakanoita. Mutta jos Torinon käärinliina olisi väärennös keskiajalta, väärentäjän olisi oltava lievästi sanottuna sadisti. Käärinliinaan kääritty ihminen on kidutettu, ruoskittu ja kuollut väkivaltaisen kuoleman. Lisäksi väärentäjän olisi oltava suorastaan neuroottisen tarkka kaikkien yksityiskohtien suhteen.
Tutkimukset kertovat seuraavaa:
1. Päänahkaa kiertävät verijäljet. Verivirtoja pitkin päänahkaa on ainakin kahdeksan, yksittäisiä (pisto-)haavoja runsaammin.
2. Oikeassa silmäluomessa on repeämä, ja koko silmän alue on turvoksissa. Oikeassa poskessa on myös turvotusta sekä kolmiomainen haava, jonka kärki osoittaa nenää kohti. Turvotusta on myös molemmissa kulmakarvoissa.
3. Nenärusto on vääntynyt vasemmalle, ja nenäruston ja nenäluun väliin on auennut haava. Sieraimista on valunut verta. Samoin oikeasta suupielestä on valunut voimakas verivirta.
Vasemmassa poskessa ja leuan vasemmalla puolella on turvotusta.
4. Oikeanpuoleinen viiksen pää on ilmeisesti repeytynyt ja samoin parta myös oikealta puolelta.
Olkapäillä on hiertymiä, jotka johtuvat todennäköisesti jonkin raskaan esineen kantamisesta. Esine on ollut vinossa noin 20 asteen kulmassa.
5. Oikeassa polvessa on hiertymä ja vasemmassa polvessa suuri ruhjevamma.
6. Oikea hartia on hieman alempana kuin vasen, mikä näkyy selvemmin selkäpuolella kuin edestäpäin.
7. Selässä hankausjälkiä.
8. Rystysissä on hankaumia.
9. Selässä, pakaroissa ja jaloissa on roomalaisen flagrum-ruoskan jälkiä. (Iskupisteitä on 98-121, mikä vastaa noin 40 lyöntiä kaksi-kolmihaaraisella ruoskalla.) Ruoskijoita on ollut todennäköisesti kaksi, joista toinen on ollut lyhyempi.
10. Oikeassa kyljessä, viidennen ja kuudennen kylkiluun välissä, on roomalaisen lancea-tyyppisen keihään vinoneliönmuotoinen, 4 cm leveä pistojälki. Haavasta on virrannut runsaasti verta, joka on tehnyt suuren tarhan (virrannut suurella paineella) ja tämän verijäljen ympärillä on vaaleampi veriheratahra.
11. Ranteissa on naulanreiät noin 8 cm päässä keskisormen rystysestä ylöspäin. Käärinliinan miehen peukalot eivät ole näkyvissä. (Neurologinen vääntymä naulattaessa anatomisesti ideaalista kohdasta.)
12. Jalkaterissä on naulanreiät. Yksi naula on lyöty ensin vasemman jalkaterän läpi toisen ja kolmannen jalkapöydänluun välistä ja sen jälkeen vastaavasta kohdasta oikean jalkaterän läpi. Oikeassa kantapäässä on näkyvä verenvuoto (mahdollisesti peräisin terävästä piikistä, joka asetettiin jalustimeen lisätuskaa aiheuttamaan).
Käsissä ja jaloissa on verivanat (naulanjäljistä alaspäin.)
http://theshroudofturin.blogspot.fi/2013/08/the-shroud-of-turin-34-man-on-shroud.html
http://theshroudofturin.blogspot.fi/2013/09/the-shroud-of-turin-35the-man-on-shroud.html
http://theshroudofturin.blogspot.fi/2013/12/the-shroud-of-turin-36-man-on-shroud.html
http://www.ohioshroudconference.com/papers/p19.pdf
http://www.acheiropoietos.info/proceedings/FacciniWeb.pdf
http://archives.weirdload.com/shroud.html
Kuka noita lakanoita uskaltaa käyttää? Eikös käärinliinoihin kääriytyneille yleensä veikata varsin pitkää ja sikeämmän sorttista unta? Poikkeuksena kuulemma joku parituhatta vuotta sitten elänyt puuseppä.
Rakennusmies. Sittemmin kiertelevä, levottomuutta aiheuttanut saarnamies. Anarkisti. Yksinäisten, sairaiden, syntisten, rikollisten, homojen, huorien ja unohdettujen ystävä. Teloitettiin rikollisena ja kapinallisena.
Ennemmin Jeesuksen käärinliinoista mallia otettuihin lakanoihin kääriytyneelle voisi ennustaa noin 40 tunnin sikeää unta ja äkkiherätystä 🙂
Tuskinpa käärinliinoista kukaan muu on herännyt, kuin se paljon puhuttu puuseppä – jos nyt sitten hänkään. Taitaa olla koko tarina vain jotain parin tuhannen vuoden takaista urbaanilegendaa.
Jos käärinliina on aito, siihen kääritylle miehelle ilmeisesti tapahtui kuitenkin jotain hyvin erikoista. Ja siinä yhteydessä myös liinalle.
Arvoitus voidaan ilmaista myös siten, että ”kukaan ei tiedä miten kuva liinaan muodostui, tai mitä siinä olleelle ruumiille tapahtui”, ottamatta kantaa tapahtuman erikoisuuteen saati yliluonnollisuuteen.
Sari: ”Jos käärinliina on aito”
Iso ”JOS”.
Sari: ”Arvoitus voidaan ilmaista myös siten, että “kukaan ei tiedä miten kuva liinaan muodostui”
Finlayson hoitanee homman ns. silkki- eli seripainotekniikalla.
”Jos käärinliina on aito, siihen kääritylle miehelle ilmeisesti tapahtui kuitenkin jotain hyvin erikoista. Ja siinä yhteydessä myös liinalle.”
Jos käärinliinaon aito, siihen jääneet kuviot ja jäljet näytävät siihen käärityn miehen olleen elossa.
Lyhyeksi jäi Jeesuksen visiitti kalliohaudassa. Kauan ei käärinliinaa tarvittu. Eikä se hautakaan ollut Jeesukselle tarkoitettu vaan eräälle Joosef Arimatealaiselle. Tampereen seurakuntien nettisivuilta luemme:
”Minne Jeesus haudattiin, kun hänen ruumiinsa oli otettu alas ristiltä? Nykyään Jerusalemissa on parikin ehdokasta autenttiseksi hautapaikaksi. Täyttä varmuutta asiaan tuskin saadaan koskaan. Ilman yhtä miestä ja tämän halua palvella Vapahtajaa vielä viimeisellä kunnianosoituksella Jeesuksen ruumis olisi saattanut päätyä joukkohautaan muiden rikollisina teloitettujen maallisten jäännösten joukkoon, kuten roomalaisilla oli tapana tehdä. Se mies, jonka ansiosta tältä vältyttiin, oli Joosef Arimatialainen.
Kaikki Raamatun kanoniset evankeliumit ja lisäksi joukko apokryfisia kirjoja, kuten Nikodemuksen evankeliumi, kertovat, kuinka Joosef, jota kutsuttiin Arimatialaiseksi, pyysi Jeesuksen kuoleman jälkeen maaherra Pilatukselta lupaa haudata Nasaretilainen. Tähän Pilatus suostui. Joosef otti Jeesuksen ruumiin alas ristiltä, kääri sen pellavakankaaseen ja vei sen kallioon hakattuun hautaan, johon ei ollut vielä sitä ennen haudattu ketään. Joosef oli hakkauttanut haudan hiljattain itseään varten, mutta tahtoi nyt antaa sen kuolleen opettajan viimeiseksi leposijaksi. (Mark. 15:43-47; Matt. 27:57:60; Luuk. 23:50-55; Joh. 19:38-42)
Joosef ilmestyy mukaan evankeliumikertomuksiin vasta aivan loppumetreillä, Jeesuksen jo kuoltua. Kuka hän oikein oli? Markus ja Luukas kertovat hänen olleen temppelin ylipappein neuvoston eli sanhedrinin jäsen, mutta silti Jeesuksen opetuslapsi. Hän ei ollut osallistunut tämän oikeudenkäyntiin eikä tuomitsemiseen. Johanneksen mukaan Joosefista oli tullut Jeesuksen oppilas salaa, sillä hän pelkäsi ”juutalaisia” eli ilmeisesti muiden sanhedrinin jäsenten mielipiteitä, nämä kun suhtautuivat Nasaretilaiseen varauksella ja penseämmin. Matteus kutsuu häntä yksinkertaisesti ”rikkaaksi mieheksi”. Lisänimensä hän sai kotikaupunkinsa Arimatian mukaan. Arimatia saattaa olla kreikankielinen muunnos Raman kaupungin nimestä.”
”Joosef ilmestyy mukaan evankeliumikertomuksiin vasta aivan loppumetreillä, Jeesuksen jo kuoltua. Kuka hän oikein oli?
Joosef Ari Mattatias lienee ollutJeesuksen lihallinen isä. Suuren neuvoston jäsenenä (Jaakobin protoevankeliumi) hän joutui uhraamaan oman poikansa, mutta etukäteen tehdyn suunnitelman mukan myös pelasti hänet essealaisten nuorukaisten ja lääkeaineiden mirha ja aloe avulla. Hän oli rikas ja saattoi lahjoa Rooman virabnomaisia.
Jälleen hauskaa pohdintaa. Oikea syy saattaa olla että Fingayson (ent. Finlayson) on joutunut jonkinasteisten boikottitoimien kohteeksi lanseerattuaan tökerösti piirrettyä väkivaltaista homopornoa lakanoissaan. Ne eivät ehkä käsittäneet mitä siitä seuraa.
Juhani: Firman perustaja James Finlayson varmasti kääntyili haudassaan, kun v. 2014 puikkoihin hypänneet uudet omistajat heti alkajaisiksi saivat mainitun ToF-kuningasidean. Mitä mahtoi varastoon jääneille lakanoille tapahtua, kun niitä ei kaivettu esiin parhaillaan elokuvateattereissa pyörivän Suomen Tomppa-rainan oheistuotteiksi? Löytyikö johtotroikalta sittenkin jonkinlaista häpyä? Tai edes pelkoa pisneksien menemisestä ihan puihin?
Niinpä. Ruttopuiston rovastin blogi on hauska.
Suhtaudun kyllä kuitenkin itse aika nuivasti näihin Finlaysonin ideoihin. Kävipä mielessäni, että mitähän seuraavaksi. Joku jarru sentään Finlaysonin joukolla varmaan on, kun tuskin koskaan painavat pussilakanaan Muhammedin kuvaa vaikka kuinka kansainvälisiä ja suvaitsevia nyt ollaan. Monilla kuitenkin on joitain rajoja…
Tarja: Olihan blogistillakin tuo Mutta…
Joo, toivottavasti eivät yritä laittaa Muhammedin kuvaa lakanoihinsa, sillä silloin kyllä Salmisaaressa räjähtäisi pommi. Sieltä suunnalta ei armoa heru.
RR: ”Löytyikö johtotroikalta sittenkin jonkinlaista häpyä?”
Häpyä? Miksi ihmeessä? Onhan Pauligillakin Tom of Finland-kahvi. Myynnissä ainakin Citymarketeissa, K-ruokakaupoissa ja netissä.
Fingaysonin verkkokaupassa lakanat ja tyynyliinat ovat 44-70 % alennuksessa. Ne ovat halpistuotteiden hinnoissa nyt. Jos rovasti salli ilmaisun niin haukkasivat paskaa. Ei tajunneet pilaavansa hyvän brändinsä kerralla. Kai niitä kaupoissakin on myyty mutta en ole kyllä koskaan nähnyt.
Niiden oli pakko alentaa hintoja ettei kaikki jää käsin . Ne kuvitteli että ”suvaitsevaiset” ryntäävät lakanoita ostamaan.Ei auttanut sekään että YLE antoi uutisissa lakanoiden ilmaista mainosaikaa. Kun tämä hypetys menee muodista, ne eivät kelpaa enää kenellekään.
Tuhottua brändiä on vaikea palauttaa. Kun olin nuori niin Ruotsiin liikennöi Silja ja Viking. Silja oli vähän fiinimpi ja myös kalliimpi. Kun se fuusioitui vähän kansanomaisemman Tallinkin kanssa, fiinimpi maine meni kertaheitolla. Laivoilla oli vähän aikaa aamiaisella ohje leivänpaahtimen luona että sillä saa paahtaa vain leipää. Normaalille ihmiselle ei varmaan muuta tulisi mieleenkään mutta yksi Tallinkin johtajista oli yrittänyt lämmittää siinä kalaa.
Juhani: Joo, lakanamieskin myönsi jo vuosi sitten, että missio ToF meni puihin maailmalla ja Suomessakin syntyi monta riitaa, joita puidaan vieläkin. Jostakin luin siipeensä saaneen Kurttilan toivovan, että kukaan ei tällä kertaa suuttuisi…
Juhani: ”Kun tämä hypetys menee muodista, ne eivät kelpaa enää kenellekään. ”
Ei leipäkoneitakaan enää kukaan osta,
Juhani: ” lanseerattuaan tökerösti piirrettyä…..”
Se mikä on tökerösti tai taitavasti piirrettyä lienee mitä suurimmassa määrin makuasia, mutta tosiasia on kuitenkin se, että Touko Laaksonen (Tom of Finland) on maailmalla Suomen tunnetuin kuvataiteilija.
Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä käykö Jeesus kaupaksi enää edes lakanoissa – alennuksellakaan, kun kirkossa ei tunnu käyvän enää oikein ilmaiseksikaan.
Juhani puhuu taas puppua: http://www.hs.fi/talous/art-2000005147165.html
Lapsenlapseni Otso nukkuu Finlaysonin Otso-lakanoissa. Toinen lapsenlapseni Pyry valitsi taiteilija Väisäsen tyylikkäät lakanat. Ovat tyytyväisiä. Ainakin Hyvinkäällä myymälässä on aina vilskettä. Itse voisin ajatella tuntevani oloni hyvin turvalliseksi Jeesus-lakanan alla.
Nythän on muotia, että kaikki tuotteen myydään alennuksella. Saapi nähdä mikä muoti on seuraava,
May, eivätkö Otso ja Pyry diggaa ollenkaan muumeista?
Fingaysonin tuotteita on myynnissä myös natsien verkkokaupassa. Tästä Kurttila otti pulttia että heillä on eri arvomaailma kuin natseilla. Jäin ihmettelemään että mikä ero siinä on. Fngayson myy homopornoa jota kuvittavat natsiupseerit.
Kimmo, mene käymään vaikka Ateneumissa niin siellä näet ketkä ovat Suomen tunnetuimpia kuvataiteilijoita.
Toki aina on loppuunmyyntejä mutta eihän kukaan lapsenlapselleen pornoa osta vaikka halvalla saisi.
Juhani: Kertaalleen kirjoitettuna tuo Fingayson vielä menettelee vitsinä, mutta ei enää liikaa toistettuna. Muista, että Finlaysonilla on kuitenkin ikää miltei 200 vuotta. Respektiä. Ei pidä antaa nykytilanteen tahria firman koko mainetta.
Kyllä tuo lienee totta, että Tom of Finland (Touko Laaksonenko oli oikealta nimeltään? )on kansainvälisesti Suomen tunnetuimpia kuvataiteilijoita. Atskissa on enempi Suomessa tunnetuimpien töitä..
Mutta Kimmo W,miksi olet noin aggressiivisen varma Jeesus-lakanoiden huonosta kaupaksikäymisestä? Myydäänhän muumilakanoitakun. Ja jos olen oikein ymmärtänyt, arvotat sekä Jeesuksen että muumit mielikuvituksen tuotteiksi.
Lapsenlapseni ovat Hannu, jo ohittaneet muumilakanavaiheen. Monet ystäväni ovat käyneet katsomassa Tom of Finlandista tehdyn elokuvan ja pitävät sitä hyvänä. Tämä Touko taisteli Suomen vapauden puolesta ja eli uskollisessa parisuhteessa elämäntoverinsa kanssa yli 20 vuotta tämän kuolemaan asti ja sen jälkeen itseksensä. Lakanoiden kestämisestä sanoisin, että jos on useampi, joita käyttää ja pesee ohjeen mukaan. ne kestävät kyllä vuosia.
May: Ei muumilakanavaihetta tarvitse välttämättä koskaan ohittaa. Finlayson voisi kokeilla sitäkin, miten vanha kunnon Tenavien Ressu (Snoopy) pärjäisi kodintekstiilimarkkinoilla. Jaska Jokusesta nyt puhumattakaan…
Elias: ”Mutta Kimmo W,miksi olet noin aggressiivisen varma Jeesus-lakanoiden huonosta kaupaksikäymisestä?”
En minä ole aggressiivinen. Eihän tuota voi toki kukaan vielä tietää, kunhan ennustelen, mutta jos Jeesus alkaa olla jo vähän epäkurantti ja kaupaksikäymätön tuote kirkossakin, niin miten tämä käärinliinajuttukaan voisi Finlaysonin lakanabisnestä vauhdittaa – ellei sitten zoukkina.
Jeesuksen uudelleen ilmestyminen Telluksen tallaajia moikkaamaan olisi tietysti mahtava mainos- ja SP-pläjäys Finlaysonin markkinointiponnisteluja ajatellen, vaikka siitä pyrkisivätkin hyötymään kaikki kynnelle kykenevät, jos jonkin sorttista tavaraa tekevät yritykset.
Elias: ”Myydäänhän muumilakanoitakun.”
Juu, mutta ne eivät olekaan käärinliinoja.
”Monet ystäväni ovat käyneet katsomassa Tom of Finlandista tehdyn elokuvan ja pitävät sitä hyvänä. Tämä Touko taisteli Suomen vapauden puolesta ”
Kaikki eivät ole pitäneet ja se on saanut aika huonot arvostelut. Ei sitä tietenkään ilman Jusseja silti uskalleta jättää.
Tuosta sotapuolesta on helposti löydettävissä ”tietoa” jonka mukaan Laaksonen lähes voitti toisen maailmansodan.
Juhani: ”Tuosta sotapuolesta on helposti löydettävissä “tietoa” jonka mukaan Laaksonen lähes voitti toisen maailmansodan.”
En olisi noin halveksiva, kun itse en osallistunut koko sotaan, mutta sinä taidatkin kuulua suuresti kunnioittamiini suomalaisiin sotaveteraaneihin?