Jeesus ratsastaa Jerusalemiin

Johanneksen evankeliumi luku 12, jakeet 12-16

12.  Seuraavana päivänä suuri kansanjoukko, joka oli saapunut juhlille, sai kuulla, että Jeesus oli tulossa Jerusalemiin. 13.  Silloin ihmiset ottivat palmunoksia, lähtivät häntä vastaan ja huusivat: ”Hoosianna! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä, Israelin kuningas!”

14. Saatuaan nuoren aasin Jeesus istui sen selkään, niinkuin on kirjoitettu:

15. ”Älä pelkää, tytär Siion. sinun kuninkaasi tulee istuen aasin varsan selässä.” 

16. Tätä hänen opetuslapsensa eivät aluksi ymmärtäneet. Vasta kun Jeesus oli kirkastettu, he muistivat, että näin hänestä oli kirjoitettu ja näin he olivat hänelle tehneet.

”NIINKUIN ON KIRJOITETTU”

Jakeen 13 viitteissä on mainittu Vanhasta testamentista psalmin 118 jakeet 25,26 ja jakeen 15 viitteissä on viitattu Jesajan kirjaan (62:11) ja Sakarjan kirjaan (9:9).

”Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla.” (Sak. 9:9)

 

 

 

 

 

 

  1. Elna

    Kiitos tekstistäsi

    Tuossa Uuden testamentin kohdassa tulee erittäin hyvin esille se, miten juutalaisilla oppineilla oli tapana käyttää Vanhan testamentin jakeita oman aikansa tapahtumien kuvaamiseen. Jeesuksen seuraajat löysivät tällä menetelmällä lukuisia tekstejä, jotka jo muinoin olivat ennakoineet sitä, mikä Jeesuksen elämässä toi ilmi Jumalan suuret teot Vapahtajamme elämän eri vaiheissa.

    • Aaseilla varsinkin aasinvarsalla on suhteellisen rajoitettu kantokyky eli sillä ratsastava ei voinut olla kovin painava. Näin ollen esim. ns. Torinon yli 180 senttinen lähes satakiloinen käärinliinan mies olisi ollut aivan liian raskas.

    • Seppo riippuu aasista. Jos käyttää teosofien ja salatieteilijöiden aasia, sehän ei osaa edes kävellä.

    • Paajanen, minkä ikäinen olet?

      Kyseessä oli nuori aasinvarsa. Suositus nykyään kork. 50 -70 kiloinen ratsastaja

  2. Milloin mitenkin päin,

    Tytär Sionille joku odotti kuningasta, ja joku toinen huokailee, että olispa Israelin pelastus Siionissa. Ja kolmas kertoo, että Israeliin palaa entinen hallitus ja nythän sinne ovat juutalaiset palanneet ja vesa versoo omalta pohjaltansa. He kasvattavat taas juurta alaspäin ja latvusta ylöspäin. ja niin sanoi myös eräs galilealainen Samariassa vettä juodessaan, että Pelastus on juutalaisista.

    Via Crusis
    Tällä hetkellä olen yrittänyt selvittää sitä, että miten kreikkalainen alue, tai maakunta, jonka nimi oli Crusis on uiskennellut kristinuskoon. Krusis oli Mykdonin poika ja niin sanottu ”eponyymi heros,” eponyymit herokset olivat jonkinlaisia sankareita, joiden nimiä heimot, (fyle) käyttivät ja kruusislaiset kantoivat Crusis nimeä myös omasta alueestaan.
    Tietysti voidaan pitää Jeesusta kristinuskon eponyyminä heroksena, koska tittelissään Kristus hänen nimensä on otettu kristillisen fylen nimeksi, mutta mitä tekemistä sillä on Crusiksen tien (Via) kanssa? oks’ tietoo ?