Kotioloissa oven suulla elämäni ihastus.
Uusi kirkkovuosi eteemme aukeaa. Ensimmäinen adventtisunnuntai sen alkaa. Uusi kierros pelastuksen historiaa kerrataan ja sieluillemme avataan. Kristus luoksemme käy ja kerallamme elää. Hänen läheisyytensä on voimamme ja turvamme nyt ja aina, uutena kirkkovuotenakin.
Hoosianna kirkoissamme lauletaan. Riemuvirttä kaiutetaan. Ilo pursuu, riemu raikuu. Kansa sydämestään veisaa. Jeesus keskellemme saapuu. Aasilla ratsastaa, juhdalla vaatimattomalla, koko kansan yhdistää. Sisimpämme syttyy, innostuu ja avartuu, Vapahtajamme kun luoksemme käy.
Hallitsija toivotetaan tervetulleeksi. Portit avataan, kaupunkiin käy tie. ”Daavidin Poika”, Valtias saapuu, maan ja taivaitten. Kuninkaiden kuningas, yli kaiken kiitettävä, tulee meidän luo, pelastuksen tuo. Täyttää vanhat profetiat, ennustukset muinaiset.
9 Iloitse, tytär Siion!
Riemuitse, tytär Jerusalem!
Katso, kuninkaasi tulee.
Vanhurskas ja voittoisa hän on,
hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla,
aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa.
Sak. 9:9
Ilmestyskirja on Uuden testamentin ”raamatullisin” kirja. Se on kauttaaltaan Vanhan testamentin esille nostoa, uudelleen omin sanoin kerrottua. Jeesuksessa täyttymyksen saanutta. Jumalan lupausten toteutumista. Näin myös tutkistelemani toinen lukukappale, adventin epistola. Saatekirjeen 2-3 lukujen viimeisimmälle vastaanottajalle suunnattu, Laodikean seurakunnalle.
Jeesus on se hallitsija joka tulee kaupunkiin. Hän kolkuttaa kaupungin portille ja odottaa, että kaupunki toivottaa hänet tervetulleeksi. Kun Jeesus pääsee sisälle asukkaiden luo, niin silloin järjestetään isot juhlat. Kokonnutaan yhteiseen ateriaan. Ystävien kanssa riemuitaan. Sopu ja rauha vallitsee koko yhteisössä. Kuningas on tullut käymään. Yhdessä ateriointi oli vanhastaan Orientissa erityisen ystävyyden osoitus. Vieraanvaraisuus oli suuressa kunniassa.
1 Herra ilmestyi Abrahamille Mamren tammistossa. Abraham istui telttansa ovella päivän ollessa kuumimmillaan, 2 ja kun hän kohotti katseensa, hän näki kolmen miehen lähestyvän. Heti heidät nähtyään hän juoksi teltan ovelta heitä vastaan ja tervehti heitä kumartaen maahan asti. 3 Hän sanoi: »Herrani, suothan minulle sen kunnian, ettet kulje palvelijasi ohi. 4 Saanko tuoda teille vähän vettä, jotta voitte pestä jalkanne ja levähtää puun varjossa? 5 Minä haen hiukan syötävää, niin että voitte virkistäytyä ennen kuin jatkatte matkaanne. Levähtääksenne te varmaan poikkesitte minun, palvelijanne luo.» He sanoivat: »Hyvä on, tee niin.»
1. Moos. 18:1-5
Herran pyhä ehtoollinen on Jumalan kansan yhteinen kokoontuminen armaan Vapahtajamme rakkauden osoituksena kansaansa kohtaan. Hän jakaa oman armonsa, sovituksen hedelmän, täyden lunastuksen tuoman yleisen armahduksen, syntien anteeksiannon antaman tulevaiuuden toivon ja näköalan, taivaan kotiin ulottuvan. Herran pyhällä ehtoollisella Vapahtaja itse on isäntä, pappi vain hänen avustajansa, hänen äänenään ja käsinään. Anti on Jeesuksen.
Pyhä ateria jo patriarkan aikana. Kun Abraham tuli takaisin sotaretkeltä, jonka aikana hän pelasti Lootin, niin Salemin pappiskuningas tarjosi hänelle leipää ja viiniä, ehtoollisen edeltäjän, pyhän kiitosaterian, eukaristian. Siinä hän lausui Jumalan siunauksen Abrahamille ja hänen seuralaisilleen. Näin myös Herran aterialla Jeesus antaa meille täyden siunauksensa.
18 Salemin kuningas Melkisedek toi sinne leipää ja viiniä. Hän oli Korkeimman Jumalan pappi, 19 ja hän siunasi Abramia sanoen:
– Siunatkoon Abramia
Korkein Jumala,
taivaan ja maan luoja.
20 Kiitetty olkoon Korkein Jumala,
joka antoi sinun lyödä vastustajasi.
-
-
-
-
-
- Moos. 14: 18-20
-
-
-
-
SUNNUNTAI 3.12.2023
1. adventtisunnuntai
Kuninkaasi tulee nöyränä
Epistola: Johanneksen ilmestyksestä, luvusta 3
Kristus sanoo:
”Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän.
Sen, joka voittaa, minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittoni jälkeen asettunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen.
Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.”
Ilm. 3:20–22
Mielenkiintoinen on kirkon uskonnollisen elämän kannalta se, mitä epistolamme sanoo viimeisenä:
Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.”
Tässä tuo ilmaus ”Jolla on korvan, se kuulkoon”, on viittaus joka-aamuiseen liturgiseen aamurukoukseen eli aamulauluun, laudes, missä päivän ensimmäisessä hetkirukouksessa toistettiin tuon ajan uskontunnustus, joka sisältyy Viidenteen Mooseksen kirjaan. Tarlemmin sanoen ilmaukseen:
5. Moos. 6:4-5
4 »Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin. 5 Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi.
Siinä koko kansa yhdessä tunnustaa, että Jumala on yksi ja että häntä koko kansa kunnioittaa ja palvoo ainoana tosi Jumalana.
Tähän koko kanssan joka-aamuiseen aamulauluun yhtyi kokok kansa. Ne jotka pääsivät temppeliin tai synagogaan menivät sinne, ja toiset kotonaan tai matkoilla ollessaan majapaikassaan tai tien viereen polvistuen tai seisaallaan katseensa taivasta kohti kohottaen.
Näin kukin omalla tahollaan, perheineen tai yksikseen ollessaan, osallistui koko kansan yhteiseen hartauteen Jumalan palvontaan ja hänen ylistykseensä osallistuen, hänelle kunniaa tuomaan.
On huomattava, että koko kansaa puhutellaan tässä yhtenä sieluna, SINÄ. Koko kansaa puhutellaan yksikössä. Yhteys ilmaistaan sen perusteella, että Jumala on yksi. Tästä Jumalan ykseydestä seuraa, että myös Jumalan kansa on yksi: YKSI, PYHÄ YHTEINEN KIRKKO eli Jumalan kansa.
Olisi aiheellista, että yhteiskunnassamme otettaisiin huomioon teologien asiantuntemus silloin, kun maassamme kristinuskoon kääntyneitten pakolaisten palauttaminen takaisin tietää melkoisen suurta vaaraa kuolemaan.
Tässä on Kaisa Huhtalan teksti facebookissa sellaisesta tapauksesta, missä kuolemanvaara on ilmeinen.
https://www.facebook.com/kaisa.huhtala.9/posts/pfbid0R2nPs3GE4VocMy6rg8ak3tfDgPssJDLaRapF3pMY7FFEeZq3rGPrJvKCTwTTqYK5l
Suomen eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho piti puheen Ukrainan parlamentissa 25.11.2023. Hän puhui ukrainaksi. Se teki hyvän vaikutuksen ja kertoi maamme myötätunnosta Ukrainaa kohtaan. Aplodit olivat aivan aiheesta hyvin sydämellisiä.
https://www.youtube.com/watch?v=oOGTIPvpQ4g
Huomasin että minulla sattuu tällä hetkellä olevan useammasta kirjatosta yhteensä 10 ukrainankielistä kirjaa lainassa. Viisi olen jo lukenut, kolmea en vielä ole aloittanut ja kahta olen lukeamssa. ( Minulla on usein tapana lukea useampaa kirjaa yhtä aikaa , vuoron perään sen mukaan mikä milloinkin kiinnostaa. )
Venäjän hyökkäyksen alettua olen lukenut Raamattua ukrainaksi enemmän kuin aikaisemmin. Tänään kuuntelin Matteuksen evankeliumin äänikirjana WordProject -sivustolta. Panen viitteen blogini epistolan perusteella Ilmestyskirjan lukuun kolme.
https://www.wordproject.org/bibles/audio/67_ukrainian/b66.htm
Tänään on Ukrainan historian kannalta merkittävä päivä.
1.12.1991 – Ukrainalaiset hyväksyivät kansanäänestyksellä itsenäistyvänsä Neuvostoliitosta.
Slava Ukraini! Kunnia Ukrainalle!
Laodikean kaupungilla on oma historiansa
Panen tähän viitteen Wikipediaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Laodikeia_(Fryygia)
Jätän kannanoton tekstiin muutamaa lukuunottamatta:
1) Ilmaus ”ei kylmä eikä kuuma” on saanut muotoilunsa kaupungin läheisen Pamukkalen kylpylöiden vedestä, joka oli haaleaa, ei kylmää eikä kuumaa.
Itse kehotus kuitenkin nousee kaupungin alueella toimivan kirkollisen elämän luonteesta. Tuo maiseman huomiointi on ainoastaan luonut konkreettisen kiinnekohdan sanoman perille menoa varten. Se siis on toiminut vain havaintoesimerkin tavoin.
Eräs antiikin retorisista ohjeista neuvoi, että puheen sanoma tulee helpommin muistettavaksi, kun sen sitoo johonkin konkreettiseen paikkaan puheen kuulijoiden elämässä.
2) Wikipedian teksti antaa ymmärtää että ”valkeat vaatteet” viittaisivat kaupungin tekstiiliteollisuuteen. Toki tätä tulkintaa voidaan tarkastella edellisen kohdan tavoin ikäänkuin konkreettisena muistisääntönä kuulijoitten muistin auttamiseksi.
Mutta itse sanoman kannalta tuo kokonaan laiminlyö Ilmestyskirjan keskeisiin teologisiin näkökohtiin kuuluvan sanoman KASTEEN ratkaisevasta merkityksestä Kristus-toivon perustana. Valkea vaate on ilmaus kastepuvusta, vanhurskauden vaatteesta. Jumalan antaman tulevaisuuden ja iankaikkisen elämän lahjan takeena.
On ihmeellisen ihanaa huomata, miten Ilmestyskirja puhuu Jumalan työstä Jumalan kansan hyväksi. Pyhä Henki vaikuttaa keskellämme. Hän puhuu omilleen. Saamme avata korvamme kuullaksemme,
mitä Henki sanoo seurakunnille.
Kirkko on Pyhän Hengen yhteisö.
Uskontunnustuksessa kerromme ensiksi, kuka Isä on ja mitä hän on tehnyt ja tekee. Sitten kerromme, kuka Poika on ja mitä hän on tehnyt ja mitä tekee. Kolmantena kerromme, kuka Pyhä Henki on, mitä hän on tehnyt ja tekee.
Ensiksi esittely kuka hän on:
Minä uskon —- Pyhään Henkeen,
ja sitten kerrotaan hänen toimintansa viitenä kohtana, jotka kuuluvat yhteen, Pyhän Hengen toiminnan ja työn piirinä. Näitä meidän Herramme ja Pyhittäjämme tekee:
pyhän yhteisen kirkon,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.
Hetki sitten julkaistiin Finlandia -palkinnon saajat. Oli mielenkiintoista seurata ohjelmaa.
Aikaisemmin tänä syksynä Helsingin Kirjamessuilla 29.10.2023 julkaistiin äänestyksen tulos, kuka on
Kaikkien aikojen Finlandia-voittaja
Voittajaksi tuli papin tyttären kirjoittama teos
Ulla-Lena Lundbergin romaani Is / Jää (Schildts & Söderströms / Teos).
Kun aikoinaan toimin Ahvenanmaalla Kumlingen kirkkoherrana sain kuulla Ulla-Lena Lundbergin isän kohtalosta: menehtyi aikoinaan jäihin.
Myöhemmin Sipoon ruotsalaisen seurakunnassa työskennellässäsi sain ilon kutsua Ulla-Lenaa puhumaan meidän tilaisuuksiimme. Häntä oli miellyttävää kuunnella. Ihmiset pitivät hänestä.
Iloitsin suuresti, kun hänestä tuli vuoden 2012 kaunokirjallisuuden Finlandia-voittaja,
https://kirjasaatio.fi/finlandia/kaikkien-aikojen-finlandia-voittaja
Tämän illan 29.11.2023 voittajien teoksia en vielä ole lukenut.
Luonto vaikuttaa elämäämme. Näin oli jo muinoin Laodikeassa.
Mutta sama pätee myös meidän aikanamme. Valitettavan usein unohdamme metsiemme rajun kasvun kuluneitten vuosikymmenien aikana.
Jos esimerkiksi pannaan metsän puuston kasvu 12 metriä korkeaan ja 3 metriä leveään pöllirivistöön eli siis puupinoon, niin viimeisen 50 vuoden KASVU muodostaisi koko maapallon ympäri ulottuvan pinon.
Tässä jutussa kuvataan tehtyyn tutkimukseen perustuen, miten vähän maamme kaupunkien asukkaat ovat näistä asioista perillä. Heikointa tietämys on Helsingissä.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010018757.html
Eri kirjoittajilla on kullakin oma tapansa valmistella tekstejään.
Niin myös minulla.
Joka kerta käytän valmisteluissani jotain sellaista, mitä ei ole ollut muilla kerroilla. Muutamia yleispiirteitä on ehtinyt urautua minunkin tapaani tutkistella niitä Raamatun tekstejä, joiden pohjalta tekstini luon.
Tässä tiivistelmää kahden tekstin valmistelusta. Ne ovat tämän kertaisen blogini teksti Ilm. 3:20–22 sekä toisen adventtisunnuntain epistola Jaak. 5:7-11, josta, jos Herra suo, julkaisen seuraavan blogini. Tämän kirkkovuoden, jos Herra suo, esittelen epistoloita eli toisen lukukappaleen tekstejä.
Minulla on tapana tutkia tekstiä ja myös koko sitä lukua, johon teksti liittyy, lukien ja/tai äänikirjana kuunnellen eri kielillä. Tätä kertaa varten 25 eri kielellä ja ensi kertaa varten yli 35 kielellä. Näistä yksistään englanniksi tällä kertaa yli 80 kertaa ja ensi tekstiä varten yli 100 kertaa, kumpiakin 46 :na eri versiona.
Itse tekstejä olen tutkistelut alkukielellä kreikaksi neljää sanakirjaa ja 14 kommentaaria apunani käyttäen.
Sekä koko Jaakobin kirjeen että Ilmestyskirjan olen käynyt läpi klassisilla kielillä hepreaksi, kreikaksi ja latinaksi.Tällä kertaa äänikirjana kuunnellen. Kreikan, heprean ja latinan opiskelun aloin vuonna 1964. Vielä en ole harrastustani lopettanut.
Tässä vain pieni ikkuna omaan tapaani. Itse kullakin voi olla omat tyylinsä. Jokainen tuottakoon omat tekstinsä niin, kuin hänelle itselleen sopii. Myös valmistelunsa ja aiheiden valinnassa vallitkoon vapaus. Jokainen olkoon uskollinen omalle kutsumukselleen.
Tänään 3.12. on lähetystyön historian erään merkittävimmän lähetyssaarnaajan ajasta iäisyyteen siirtymisen päivä. Vuonna 1552 kuoli Francisco Xavier, joka oli navarralainen jesuiitta ja lähetyssaarnaaja, syntynyt s 1506. Hänen työnsä kaukoidässä avasi katolisen kirkon ovat moneen maahan. Tällä on ollut merkitystä katolisen kirkon kasvuun maailman suurimmaksi kirkkokunnaksi.
3,12,1971 Intian-Pakistanin sota alkoi Intian hyökättyä Itä-Pakistaniin. Siinä oli mukana kaksi valtiota, joiden yhteinen väkimäärä oli tuohon aikaan noin 700 miljoonaa henkeä, verrattakoon 2. maailmansodan Euroopassa osallistuneitten valtioitten väkimäärä oli sodan aikana noin 450 miljoonaa.
Sodan aikana noin 10 miljoonaa ihmistä joutui siirtymään asuinpaikoiltaan sotaa pakoon.
Sodan seurauksena Pakistan jakautui kahteen valtioon. Länsi-Pakistanista tuli Pakistan ja Itä-Pakistanista tuli Bangladesh.
Suomalainen lähetystyö toimii Pakistanissa sekä Suomen Lähetysseuran että Medialähetys Sansan välityksellä. Bangladeshissa Kylväjän välityksellä.