Johanneksesta Jeesukseen

Juhannus on kesän keskellä. Luonto rehevöi. Kukat kukkivat. Elämä rehottaa ympärillämme. On vuoden kauneinta aikaa. Tällaiselta näyttävät luonnon kukat meidän kotonamme.

Kuvassa näkymä talomme vierestä, 5.6.2024 tien puoleisen ojan pientareelta kuvattu.

Keskellä kesää kukat viittaavat eteen päin. Pölyttäjät toimivat, kukat kuihtuvat, mutta hedelmät tulevat esiin. Uusi siemen kasvaa kukkien sijaan. Elämä jatkuu.

Näin myös pelastuksen historian kulussa. Ensin tulee yksi, sitten toinen. Profeetta seuraa profeettaa, kunnes aika koittaa. Edellinen valmistaa tietä seuraavan tuloon. Vähitellen lupaus muuttuu täyttymykseksi. Jumala ilmoitus muuttuu Jumalan läsnäoloon. Muinaisten profeettojen lupaus toteutui. Jeesus tuli. Jumala ihmisten keskuuteen. Rakkaudessaan hän otti ihmisyyden olemukseensa. Yhdisti ihmiskunnan Jumalan kanssa. Luoja liittyi luomaansa. Maailma löysi pelastuksen, sai elämän Jumalan yhteydessä.

Johannes Kastajan toiminta viittasi Messiaan tuloon. Niin kuin kukat viittaavat siementen ja hedelmien tuloon, niin Johanneksen toiminta viittasi Jumalan lupausten täyttymystä kohti. Jumalan lupaama Vapahtaja oli tulossa, lähellä. Saapui paikalle. Johanneksen ajasta siirryttiin Vapahtajan aikaan.

Johannes kehotti ihmisiä uskomaan toiseen,

joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen.

LAUANTAI 22.6.2024

Juhannuspäivä (Johannes Kastajan päivä)

Tien raivaaja

Tänä kesänä on ollut useita päiviä, jolloin ulkona on ollut liian kuivaa. On puhuttu varoituksen sanoja tulipalojen vaaroista. Maan kylvöt ovat kaivanneet vettä. Kuivassa maassa siemenet eivät idä. Luonto on huutanut vettä.

Pyhässä maassa elettiin Syyrian autiomaan lähistöllä. Veden tulo oli siunauksen merkki. Veden puute kuolemaa ennakoiva suuri vaiva. Siksi veden esiintyminen oli aivan erityinen Jumalan siunauksen merkki.

Tämän mukaisesti veden käyttö kasteen toimituksessa oli Jumalan erityisen siunauksen ilmaus. Niin kuin vesi antoi elämän kuivalle maalle, niin pyhän kasteen toimitus antoi Pyhän Hengen lahjana uuden elämän Jumalan siunauksen yhteydessä.

Niinpä Johannes Kastajalta kysyttiinkin, miksi hän kastoi, jos hän kerran ei ollut Messias. Tuossa tilanteessa Johannes vastasi, että hänen jälkeensä tulee Jumalan lupaama Messias. Jopa enemmänkin hän sanoi. Hän kertoi kuinka Jeesuksen kasteen yhteydessä Pyhä Henki laskeutui kuin kyyhkynen Jeesuksen päälle, kun tämä sai kasteen. Jeesuksen kaste oli Pyhän Hengen kaste.

Matteuksen evankeliumissa tämä samainen sanoma on saanut selkeimmän ilmauksensa. Meidän kristillinen kasteemme on kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Sama ilmaus esiintyy myös Kahdentoista apostolin opetuksessa eli Didakhessa.

Efesossa Paavali tapasi kaksitoista Jeesusta seuraavaa. Heidän kanssaan keskustellessaan apostoli huomasi, etteivät nämä olleet kuulleet edes puhuttavankaan Pyhästä Hengestä. Tämän todettuaan Paavali alkoi ihmetellä, miten on mahdollista, etteivät nämä olleet kuulleet puhuttavan Pyhästä Hengestä, kun kerran HÄNET mainitaan jopa kasteen kaavassa. Millä kumman kasteella teidät sitten on kastettu, kysyi Paavali.

Tällöin selvisi, etteivät nuo seurakunnan mukana toimineet olleetkaan saaneet vielä täyttymyksen ajan yhteyteen vievää kastetta vaan profeetallisen odotuksen ajan kasteen, Johanneksen kasteen. Oli siis tarve saada Messiaan ajan täyttymyksen kaste, kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Johanneksen kasteen kaava ei sisältänyt mainintaa Pyhästä Hengestä. Sen sijaan Jeesuksen käyttämä kaste sisälsi. Siksi ilmaus Pyhän Hengen kaste viittasi nimenomaan Jeesuksen kasteeseen.

Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.

Uusi kausi alkoi näiden ihmisten elämässä. Jumalan armo tuli täysimääräisenä heidän osakseen. Pyhä Henki antoi heille uskon, toivon ja rakkauden lahjan. Jeesuksen sovintotyö avautui heidänkin kohdalleen. Tulevaisuus ja toivo täytti heidän mielensä. Ylistys heidän kielensä. Kolmiyhteinen Jumala sai kunnian heidän sanoissaan ja toiminnassaan.

Toinen lukukappale: Ap. t. 19:1–6

Apostolien teoista, luvusta 19

Paavali vaelsi ylänköseutujen halki ja tuli Efesokseen. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia ja kysyi heiltä: ”Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?” ”Emme me ole kuulleetkaan mistään Pyhästä Hengestä”, nämä vastasivat. ”Millä kasteella teidät sitten on kastettu?” kysyi Paavali. He vastasivat: ”Johanneksen kasteella.” Silloin Paavali sanoi: ”Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen.” Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen, ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.

23 KOMMENTIT

  1. Juhannusta vietetään lauantaina. Sunnuntailla on oma sanomansa.

    SUNNUNTAI 23.6.2024
    5. sunnuntai helluntaista
    Armahtakaa!

    Toinen lukukappale eli epistola Room. 14:13–19

    Älkäämme siis enää tuomitko toisiamme. Katsokaa sen sijaan, ettette saata veljeänne kompastumaan ja kaatumaan. Herraan Jeesukseen luottaen tiedän varmasti, ettei mikään ole sinänsä epäpuhdasta. Mutta jos joku pitää jotakin epäpuhtaana, hänelle se on epäpuhdasta. Jos veljesi pahastuu ruoastasi, et enää ole noudattanut rakkauden vaatimuksia. Älä saata ruoallasi perikatoon sitä, jonka vuoksi Kristus on kuollut. Älkää antako aihetta pilkata sitä hyvää, minkä olette saaneet. Jumalan valtakunta ei ole syömistä eikä juomista, vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa, jotka Pyhä Henki antaa. Joka tällä tavoin palvelee Kristusta, on Jumalalle mieleen ja saa ihmistenkin arvonannon.
    Pyrkikäämme siis rakentamaan rauhaa ja vahvistamaan toisiamme.

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-23-6-2024/

  2. Juhannuspäivänä 22.6.2024 klo 14 pidin saarnan Forssan evankelisella rukoushuoneella. Aloin evankeliumista kertoen Sakarjan ilosta, kun hänen kielensä aukeni. Siitä siirryin epistolan kuvaukseen siitä, miten epistolassa mainittujen 12 kastetun ilo oli riemullista heidän saatuaan oikean kasteen eli siis kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

    Eläkkeellä oleva kanttori ja laulutaiteilija Esa Lahti säesti virren ja Siionin kanteleen laulut. Hän myös esitti kaksi upeaa yksinlaulua.

    Vaimoni sisar on nyt käymässä luonamme ja siksi prinsessat Colette ja Susanne lauloivat taidokkaasti kaksiäänisesti duettona yhden doualan kielisen laulun. Se oli heidän äitinsä äidinkieli. Kiitin heitä doualaksi.

    Tarjoilupöydän olivat panneet koreaksi Taina Juppo ja Anja Teininen.

    Ohjelman juonsi Jukka Teininen.

    Kiitokset ihanalle väelle, rukoushuoneelle saapuneille!

    Oli miellyttävää olla seurassanne Pyhän sanan rikkaista aarteista teille jakamassa.

  3. Paavali viipyi Efesossa kolmisen vuotta. Efesosta muodostui tällä tavoin yksi hänen toimiintansa keskuspaikoista.

    Yksi tapahtuma herätti kaupungissa valtavasti huomiota. Efesossa oli suuri Artemille omistettu temppeli. Sen mitat olivat 55 * 100 metriä. Sitä pidettiin yhtenä maailman seitsemästä ihmeestä.

    Temppelistä tehtiin hopeisia jäljennöksiä. Niiden valmistuksesta ja myynnistä kaupungissa saatiin tuloja.

    Yksi efesolainen huolestui Paavalin toiminnan heikontavan tämän pakanatemppelin vaikutusvaltaa. Hän nosti Paavalia vastaan kampanjan. Kaupungin kansleri sai metelin rauhoittumaan.

    Jälkiviisaasti voimme todeta, että vuonna 263 kaupunkiin tunkeutuneet gootit hävittivät temppelin. Myöhemmin sen kiviä käytettiin muiden rakennusten pystyttämiseen, mm. Hagia Sofia kirkon rakentamiseen Konstantinopolissa.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25