Otsikkoa pohdittaessa mietitään, millaista on suhtautuminen matematiikkaan. Miten sisäistetään otsikon asia ja onko kysymys yleensä tärkeä? Koulussa ”matikan” symboli on lyhyesti vain MA. Nimitykset algebra ja geometria ovat tuttuja. Kyseiset käsitteet saavat ajattelun liikkeelle. Onko algebra helpompaa kuin geometria vai päinvastoin?
Hypoteesien avulla todistetaan asioita todeksi. Jatko-opinnoissa hypoteesien testaamiset ovat olleet ajankohtaisia. Geometriasta muistuu käytännön sovellus, miten saadaan tehdyksi suorakulma kolmen laudan pätkän avulla. Sehän tapahtuu, kun lautojen pituudet ovat esimerkiksi 30 cm, 40 cm ja 50 cm. Suorakulma on tarpeellinen rakentamisessa, joten oli keksittävä sopiva käytännön sovellus. Itseltä kysytään, mitkä ovatkaan kahden laudan pituuksien yhteisnimitys ja toisaalta pisimmän laudan nimitys?
Edellä viitattiin rakentamiseen, jonka kanssa joudutaan tekemisiin. Omakotitalossani tehtiin aikoinaan kattoremontti. Siinä tarvittiin puutavaraa, joka oli pinottu kadun varteen. Puupino kallistui uhkaavasti ja oli romahtamaisillaan. Tässä kohdassa piti ottaa käyttöön opitut käytännön taidot. Muistui mieleen myös teoreettinen fysiikasta tuttu tasapaino-oppi, jota oli sovellettava tilanteeseen.
Kun siirsin lautoja sopivasti toiseen reunaan, pino kääntyi alkuperäiseen muotoonsa vinosta asennosta. Pino ei enää muistuttanut päädystä katsoen Pisa-tornia. Tasapaino-opin käytännön sovellustieto auttoi mukavasti. Rakentaminen sisältää runsaasti matematiikan sovelluksia. Lukija keksikin niitä varmaan tätä kirjoitusta lukiessaan.
Olin Kuopio – Jukola 2014 – viestitapahtuman toimihenkilönä. Minua kiinnostivat suunnistuksen yhteydessä menetelmät, joiden mukaan televisiosta näkyivät suunnistajien etenemiset maastossa.
Suunnistajat eivät varmaan ajatelleet juostessaan, että heidän kohdallaan toteutuivat matematiikan sovellukset. Matematiikan sovellukset ovat niin jokapäiväisiä, ettei niitä aina huomaakaan.
Lehtien sivuilta on ollut kiinnostava lukea matematiikkaan liittyviä ajatuksia ja tehtäviä, jotka on tarkoitettu ihmisten luettavaksi ja pohdittavaksi. Voidaan miettiä muun muassa, miten lasketaan helposti päässälaskuna lukuun viisi päättyvien lukujen neliöitä.
MAOL ry:n jäsenlehden Dimension kirjoitukset ovat olleet puhuttelevia, esimerkiksi
Opettajakin kaipaa matematiikan iloja ja Miksi matematiikka aiheuttaa hörähtelyä?
Tätä kirjoitusta luettaessa muistuvat mieleen monet muutkin koetut matematiikan osaamisen tarpeet ja sovellukset.
Hyvää ystävänpäivää.
Terveisin
YTT, KT, dosentti Veikko Vilmi
Suomen tietokirjailija
Reservin upseeri
Kuopio
Kiitoksia blogistanne. Mieltä voi olla montaa matikan korostamisesta uusissa oppilasvalinnoissa.
Mitä sitten voisi kirjoittaa matematiikan opettamisesta kouluissamme. Hyvin voi olla kuten musiikin teoriassa että oppimista syntyy katsomatta tarkemmin haastetta itse sisällössä opettamisessa.
Itse kuulun hitaisiin oppijoihin. Näin uskon usean kohdalla vaatimusten aikataulutuksessa sisältöjen omaksumiseen syrjäyttävän aiheetta useita nuoria.
Miten ala·asteella matemaattisen ongelman ja suomenkielisen arvoituksen yhdistäminen sanallisissa tehtävissä palvelee itse asiaa. Kun tätä haluttaisiin katsoa saisimme lukuisasti enemmän matikasta tykkääviä.
Kun ala·asteella kerran luodaan Ihmiselle asiassa ymmärryksessä olevan kyse arvoituksesta mistä pitäisi selviytyä on asian juuri usean kohdalla menetetty. Asiasta olen puhunut kauan, mutta ne jotka oppivat metelmästä riippumatta eivät koppia ota.
Olenko sitten pettynyt asiasta omalla kohdallani. En ole.
Taivaan Isä katsoi kohdalleni johdatuksessa mielenkiintoisen, kovasti haastettakin, sisältävän asian. Näin aikanaan soitin 1982 tai 83 näytteenä keväällä Schumanin b·molli romanssin, kun asiasta tutkintonäytettä muuten ei tullut vasta alkaneena tutkintona suoritettavaksi. Hyvin kelpasi.
Haluan sanoa nuorissamme olevan monenkirjavaa lahjakkuuta mikä tarvitsee hyvää sydäntä, ja ymmärrystä päästäkseen elämään toivorikasta elämää tulevaisuuteen luottaen ja uskoen. Näin nuoret uskaltaisivat katsoa eteenpäin lapsenkin kanssa.
Matematiikan katsominen tässä hitaammilekin oppijoille olisi tärkeää.